Podnikli jsme a ještě podnikneme kroky, aby se vládní
návrhy co nejdříve dostaly do parlamentu,
tak abychom co nejdříve měli takovou hospodářskou
samosprávu, o jaké nám hovořil předseda
vlády, organisaci levnou, výkonnou a demokratickou,
aby tam členové a měli co mluvit, a chceme
pak ihned volby. (Potlesk.)
Živnostenská veřejnost je také velmi
často uměle zneklidňována falešnými
informacemi o restribuci a o zavírání podniků.
I tato otázka spěje ke svému vyřešení
osnovou o úpravě živnostenského a obchodního
podnikání. I v tom budou všichni živnostníci
a obchodníci souhlasit se zásadou, vytčenou
předsedou vlády: Nechceme rušit dosavadní
živnosti a chceme, aby nové se povolovaly jen podle
skutečné potřeby. Rozhodně jsme však
proti tomu, aby se nové živnosti povolovaly podle
partajnické legitimace. Je v zájmu starých
živnostníků, aby se nedrobil okruh jejich zákazníků,
i v zájmu nových, aby zbytečně neztráceli
svůj majetek. Nechceme, aby se vrátily staré
doby bankrotů a konkursů, chceme, aby obchod a řemeslo
měly zlaté dno. - O to také usiloval ministr
Zmrhal, který vykonal již záslužný
čin pro obchodníky tím, že dovedl postavit
hráz libovolnému povolování nových
podniků. Nutno při tom zdůraznit, že
si ve svém resortu vedl spravedlivě, ať se
jednalo o podnicích jednotlivců nebo družstev.
Přehnané pověsti o zvýhodňování
družstev, právě tak jako opačné
pověsti o brždění jejich činnosti
jsou liché. Od května r. 1945 do konce září
1946 bylo povoleno 8800 obchodů mimo pohraniční
území, z toho 1000 družstevních prodejen,
zde však včetně obnovených prodejen
v pohraničí. Zajímavé také
je, že v Praze bylo před válkou 720 družstevních
prodejen, kdežto dnes po slučovacích akcích
je jich 570.
Oběma složkám ministr Zmrhal nedávno
otevřeně prohlásil: "Obě formy
mají stejné společné poslání,
účelně sloužit spotřebiteli.
Máme u nás 5000 družstevních prodejen
a na 100.000 soukromých obchodů. Nepřehánějme
a netvrďme, že tyto družstevní prodejny
mohou vážně ohrozit soukromé podnikání,
bude-li toto udržovat krok s hospodářským
a technickým vývojem. Zamysleme se nad tímto
problémem a pochopme, že vývoj družstevnictví
žádným zákonem a umělými
hrozbami nezastavíme." Tolik ministr Zmrhal.
To je otevřená a přímá řeč,
která se nevypořádává s věcí
líbivou demagogií.
Nutnost zdravé soutěže musí vést
živnostníky k vhodné péči o ostatní
otázky, jako jsou: zvelebování podniků,
všestranné zdokonalování a zlepšování
služby spotřebiteli, převedení a provedení
zásady "více, lépe a levněji",
platné ve výrobě, také sem též
náleží péče o další
existenční otázky, jako je výchova
dorostu, jakož i zabezpečení vhodných
podmínek pro jeho uplatnění. I v těchto
detailních otázkách vláda jistě
pomůže vhodnými opatřeními. Ministr
Zmrhal sám iniciativně vyzval v těchto
dnech vrcholnou organisaci obchodu, aby se postarala o vybudování
vlastního domova v Praze pro potřeby svého
dorostu. Nastává doba, kdy také živnostníci
budou z rukou vlády přijímat výhody
vyplývající z její úspěšné
politiky.
Kolik otázek nyní řešených je
starého data! Zajištění prosperity živnostenskými
úřady povolených podniků, únosné
a snesitelné daně, zajištění
v nemoci a stáří, demokratičtější
a levnější hospodářské
organisace; všechno věci, o kterých se zde
před válkou halasně a dlouho mluvilo. Museli
přijít komunisté, aby řešení
těchto věcí narýsovali, musela přijít
vláda Klementa Gottwalda, aby se s těmito
věcmi konečně hnulo. Co udělali kdysi
všichni ti našeptávači, kteří
dnes o sobě prohlašují, že jsou pouhými
kývacími panáky, jejichž cílem
je podle jejich vlastních slov mařit co nejvíce,
dokud ještě sloužili u Najmana a Chalupy
a spolu s nimi Preissovi, Beranovi a jiným podobným
kapitalistickým velmožům. Neudělali
nic. Poctivý živnostník si dnes uvědomuje
jedno: na Gottwalda, Zmrhala, Dolanského
a Nejedlého není třeba resolucí,
není třeba demonstračních akcí,
starají se i bez nich o splnění programu,
který si vytkli, aby se národu, tedy i živnostníkům,
vedlo dobře. Takovým ministrům a takové
vládě je možno jen děkovat za jejich
práci. Je pro živnostníky štěstím,
že stále více jich tuto skutečnost chápe.
Tím jasnější perspektivu šťastné
budoucnosti vidí před sebou. (Potlesk.)
Podpresdeda dr. Ševčík (zvoní):
K slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava
je skončená.
Dávám slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor
živn.-obchodný, p. posl. Dědovi.
Zpravodaj posl. Děd: Vzdávám se slova.
Podpredseda dr. Ševčík: Dávám
slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor rozpočtový,
p. posl. dr. Neumanovi.
Zpravodaj posl. dr. Neuman: Vzdávám se slova.
Podpredseda dr. Ševčík: Pristúpime
k hlasovaniu.
Osnova má 5 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozměňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 5 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou,
podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je včšina.
Tým ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy
výborovej v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, ods.
1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona,
ktorým sa zrušujú poplatky z obchodných
a živnostenských kníh a z kníh notárskych
(tlač 620).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Děd: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr. Neuman: Není změn.
Podpredseda dr. Ševčík: Kto v druhom
čítaní súhlasí s osnovou zákona
tak, ako ju ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčsina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vybavený 2. odsek poriadku.
Začneme teraz rokovať o treťom odseku poriadku,
ktorým je
3. Zpráva výborov právneho a rozpočtového
o vládnom návrhu zákona (tlač 511)
o plnení záväzkov znejúcich na ríšske
marky na Slovensku a v pomere medzi zemami Českou a Moravskosliezskou
a Slovenskom (tlač 628).
Zpravodajcom za výbor právny je p. posl. dr. Bartuška.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Bartuška: Pane předsedo,
paní a pánové!
Právní výbor projednal návrh zákona
o plnění závazků znějících
na říšské marky na Slovensku a v poměru
mezi zeměmi Českou a Moravskoslezskou a Slovenskem
po slyšení expertů ministerstva financí
a spravedlnosti. Tento vládní návrh zákona
řeší otázku, která zde vyplynula
z toho, že bylo zastaveno do určité míry
cenové vyrovnávání, čímž
odpadl tu instrument, který měl odstraňovati
nebo zmírňovati důsledky kursové disparity
české a slovenské koruny. Za druhé
musel býti tento zákon navržen proto, poněvadž
nebylo lze vystačiti s obecnými ustanoveními
občanského práva o plnění peněžitých
závazků, zejména proto, ze říšská
marka není již předmětem peněz
mezinárodního kursu a že tedy bylo třeba
v každém případě vyřešiti
tyto věci normativně.
Osnova volila řešení, které se opřelo
o dekret presidenta republiky č. 36/45 o plnění
závazků znějících na říšské
marky, vycházela z toho, že po provedení měnové
rozluky českých zemí a Slovenska, kdy byla
zavedena samostatná slovenská měna, byly
vyrovnávány závazky v určitém
poměru a že průběhem doby tento poměr
také byl měněn, takže se tu vytvořila
určitá disparita, která musí býti
v zájmu klidného hospodářského
života a jeho konsolidace také normativně upravena.
Přepočítávací kurs v této
osnově byl stanoven tak, že jedna říšská
marka rovná se 10 Kčs. Znamená to, že
do určité míry je z tohoto poměru
zvýhodněn slovenský dlužník a
na druhé straně že dlužník v zemích
českých získává určitý
prospěch, ale uvážíme-li, že tyto
případy jsou ojedinělé a že se
celkem týkají jen závazků za zboží
a nikoli veškerých závazků za kapitál,
neznamená to nějaký hrubý anebo hrubší
zásah do hospodářského života.
Je tedy toto vyrovnávání závazků
v poměru 1 říšské marky k 10
Kčs hospodářsky únosné a vztahuje
se ve skutečnosti jen na pohledávky a závazky
z výměny zboží, která byla provedena
za války. To je jedna otázka, se kterou se tato
osnova vypořádává.
Druhá otázka, která vyplynula jenom - řekl
bych - z legislativní ekonomie, spočívá
v tom, že bylo také třeba upraviti otázku
markových platidel, pokud tato byla zákonným
platidlem na území Slovenska připojeném
k Německé říši. Aby nebylo třeba
vydávati nový zákon, řeší
se to v § 5 tím, že se dává ministru
financí zmocnění k úpravě způsobu
náhrady za marková platidla, které je také
pojato do této osnovy.
Takto projednal právní výbor vládní
návrh tohoto zákona a já zde tlumočím
usnesení právního výboru a doporučuji,
aby ústavodárné Národní shromáždění
tento vládní návrh přijalo jako zákon.
(Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Zpravodajcom
za výbor rozpočtový je pán posl. d
Bugár. Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. dr. Bugár: Slávna snemovňa!
Rozpočtový výbor prejednal túto osnovu
a po uvážení odporúča snemovni,
aby bola prijatá s tými doplnkami, ako je to
v osnove uvedené. Rozpočtový výbor
pripojil k tejto osnove ešte aj zvláštnu rezolúciu,
ktorou žiada, aby aj otázka pomeru pengö na Slovensku
čím skôr bola vyriešená. V podstate
slovenský dlžník, poťažne veriteľ,
je síce dotknutý touto osnovou, ale hospodársky
je to únosné a preto žiadna zvláštna
ujma naším obchodníkom, či už veriteľom
alebo dlžníkom, z tohoto nevznikne. Preto rozpočtový
výbor sa usniesol túto osnovu odporúčať
a prijal ju v tom znení, ako už kol. Bartuška
vo svojom výklade predniesol. Za Demokratickú stranu
a svoj klub tiež odporúčam túto osnovu
prijať a budeme za túto osnovu tiež jednomyseľne
hlasovať. (Súhlas.)
Podpredseda dr. Ševčík: Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 6 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 6 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, odst. 1
rok. poriadku vykonáme hneď druhé čítanie.
Ad 3. Druhé čítanie osnovy zákona
o plnení záväzkov znejúcich na ríšske
marky na Slovensku a v pomere medzi zemami Českou a Moravskosliezskou
a Slovenskom (tlač 628).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr. Bartuška: Nejsou.
Zpravodajca posl. dr. Bugár: Nie sú.
Podpredseda dr. Ševčík: Kto v druhom
čítaní súhlasí s osnovou zákona
tak, ako ju ústavodarné Národné shromaždenie
prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Zostáva ešte hlasovať o rezolúcii výboru
rozpočtového, vytlačenej vo zpráve
výborovej.
Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Rezolúcia sa prijíma.
Tým je vybavení 3. odsek poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o štvrtom odseku poriadku,
ktorým je:
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládnom návrhu zákona (tlač 477),
ktorým sa zrušuje Zvláštny fond pre zmiernenie
strát vzniklých z povojnových pomerov
a ktorým sa upravujú niektoré právne
pomery Všeobecného fondu peňažných
ústavov v republike Československej (tlač
636).
Zpravodajcom je p. posl. Fusek. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Fusek: Pane předsedo, paní
a pánové!
Rozpočtový výbor ve své schůzi
28. května t. r. pojednal o návrhu zákona,
tisk 477, kterým se ruší Zvláštní
fond pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů a
kterým se upravují některé právní
poměry Všeobecného fondu peněžních
ústavů v republice Československé.
První světovou válkou utrpěly peněžní
ústavy značné ztráty, které
byly přivoděny zejména nucenými investicemi
peněz do válečných půjček.
Rozbitím Rakouska pozbyly tyto válečné
půjčky své hodnoty a jejich majitelé
svých peněz. Peněžní ústavy,
které spravují cizí svěřené
jim peníze, bylo nutno finančně sanovati.
Za tím účelem byl zřízen Zvláštní
fond pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů, a to
zákonem ze dne 9. října 1924, č. 227
Sb.; tento fond poskytoval peněžním ústavům
podpory ve formě dlužních úpisů,
které sám vydával. Těchto dluhopisů
vydal fond celkem za 2.410 milionů korun jmenovité
hodnoty, to jest v roce 1926 za 1.640 mil. a v roce 1932 za 770
mil. korun.
Zvláštní fond, ač měl sloužiti
ke zmírnění ztrát utrpěných
v důsledku první světové války,
přečkal i druhou světovou válku. Jeho
nynějším úkolem je jen dluhová
služba, pokud jde o emitované jím dluhopisy,
to jest má právo prováděti jejich
umořování a úrokování.
Do dnešního dne zbývá umořiti
ještě skoro dvě třetiny emitovaných
dluhopisů. Kdyby se tato služba dala normální
cestou, trvalo by to ještě hezkou řadu let,
než by byly tyto dluhopisy umořeny, a stát
by přispíval ročně na toto umořování
a proplácení kuponů. Aby byl tento stav odstraněn,
ruší se nyní jmenovaný fond a dluhová
služba, ke které by byl jinak povinen, přechází
na ministerstvo financí. Finanční náklady
pro stát z toho zákona nevyplynou, protože
státní pokladna hradila dosud podle zákona
o Zvláštním fondu ze čtyř pětin
dluhovou službu sama. Rozpočtový výbor
navrhuje slavné sněmovně přijetí
zákona ve smyslu zprávy výboru rozpočtového,
tisk 636. (Souhlas.)