Jsme přesvědčeni, že teprve s náležitým
odstupem po skončení retribuce ji bude možno
správně hodnotit a kriticky posoudit. (Výkřiky
posl. Vodičky.) A nebojíme se, kolego Vodičko,
že by ministerstvo spravedlnosti se svým ministrem
při tomto soudu propadlo. Náš lid má
zdravý smysl a jím se, zaplať pán Bůh,
řídí, i když to není v duchu
a podle přání některé politické
strany. Ministr spravedlnosti dr Drtina neměl v
éře retribuce postavení zrovna záviděníhodné.
Ale dlužno veřejně konstatovat, že zastával
po této stránce nekompromisní stanovisko
a hájil důsledně a tvrdě zásadu
soudcovské nezávislosti, bojoval za uchování
právního řádu a je jeho zásluhou,
jestliže toto údobí bude v českých
dějinách zapsáno jako údobí
úsilí a boje, aby byl ctěn právní
řád, i když by se byli mnozí političtí
činitelé rádi schovali za tvrzení
"vůle lidu" a zaváděli u nás
"pořádek" podle svých představ.
Proto jméno Drtinovo bude navždy spjato s hájením
zákona a řádu, v němž tak skvěle
obstál a které nakonec do důsledku vyhrál.
Při této příležitosti je nutno,
abychom na půdě parlamentu zvážili a
ocenili činnost soudců z povolání
i soudců z lidu, kteří konali v době
retribuce řádně svoje povinnosti a splnili
poctivě těžký úkol, který
jim retribuční dekrety uložily.
Do budoucna si přejeme, aby už nikdy u nás
nenastala doba a situace, při níž by bylo nutno
používat zákona v takovémto směru,
jak ho bylo nutno použít po druhé světové
válce. Čs. strana národně socialistická
jasně formulovala při tomto čištění
svoje stanovisko: hájit zásady spravedlnosti a domáhati
se toho, aby byli potrestáni všichni, všichni
bez rozdílu, kteří zradili v dobách
nejtěžší zkoušky národa, a
snažila se vždycky svými politickými činiteli,
aby bilance celého údobí retribuce přinesla
vědomí, že se spravedlnost opravdu naplnila
a že zasloužený trest postihl všecky, kteří
trestu zasluhovali. (Potlesk. - Různé výkřiky.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. dr Steiner.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Steiner: Pane předsedo, dámy a pánové!
Bylo zde velmi mnoho mluveno o spravedlnosti, a jak jsme viděli
a byli jsme svědky, na spravedlnost jsou různé
názory. Jedni říkají, že se soudilo
mírně, že se mělo soudit ještě
mírněji, druzí opět říkají,
že mnozí kolaboranti unikali spravedlnosti a že
mnozí, kteří měli sedět v kriminále,
ještě dnes běhají po Václavském
náměstí nebo dokonce sedí v úřadech.
Já bych k tomu chtěl podle slov kol. Beneše
zaujmout stanovisko, poněvadž on zde řekl jedno
skutečně velmi dobré a krásné
heslo: "Demokracie je diskuse a každý může
podle svého názoru, jak věc vidí,
do této diskuse zasáhnout."
Při této příležitosti chtěl
bych vzpomenout návštěvy pana ministra spravedlnosti
Drtiny u naší bojující jednotky,
která se nacházela před velkým, a
snad uznáte, historickým úkolem zdolat Velké
Karpaty, přejít Duklu a pomoci slovenskému
povstání, které právě tehdy
v roce 1944 začalo a do kterého jsme měli
s touto brannou silou zasáhnout. Pamatuji se velmi dobře,
že nám tehdy nynější pan ministr
dr Prokop Drtina vyprávěl o tom, jak procházel
život na západě, jaké úkoly nás
doma čekají, a v jedné fázi své
přednášky - bylo to tak v neděli dopoledne,
byl tam také, abych měl konečně svědky,
poněvadž svědci musí být vždycky,
vládní delegát pan František Němec
a kol. Uhlíř - pamatuji se velmi dobře,
říkal, že po osvobození naší
republiky budou všichni zrádci a kolaboranti skutečně
potrestáni tak, jak si zaslouží, že budeme
míti republiku čistou, bez těch lumpů,
pane ministře, že ano, co přisluhovali Němcům,
bez těch lumpů, co dokonce - to říkám
odpovědně - drželi dvě želízka
v ohni. Já se na tu přednášku velmi
dobře pamatuji. (Výkřiky nár. soc.
poslanců. - Hluk.) Já nerozumím. Prosil
bych, abyste mi dovolili aspoň paritu slov s Jarmilou.
Jinak to nebudu moci dokončit. (Různé
výkřiky.) Tehdy shromážděná
vojenská jednotka - byla to druhá paradesantní
brigáda - panu ministrovi velmi tleskala a souhlasila s
jeho slovy. Ale, bohužel - pane ministře, prosím
vás, nezlobte se na mne - prošli jsme spolu hezký
kus života, na Slovensku, i pod těmi Karpatami - tentokrát
jste slovo nedodržel a neudělal jste to, co jste nám,
vojákům, kteří tehdy šli do boje,
slíbil. Já vím, že, očista není
taková, jak jsme si za hranicemi představovali,
že se neprovedlo to, co se skutečně provést
mělo, a že mnozí, kteří měli
sedět v kriminále, v kriminále nesedí
a dokonce zastávají... (Hlasy: jmenovat!)
Já budu jmenovat případy. Vždyť
já na nikoho neútočím, sestro Zeminová.
Nech mě domluvit, už je hodně hodin. (Výkřiky.)
Nedopadlo to tedy tak. Je řada stížností
a já osobně jsem s vámi mluvil, pane ministře,
o některých případech, kterým
jste popřál sice sluchu, ale které do dnešního
dne nejsou řešeny. Stejně tak mi popřál
sluchu pan sekční šéf Marianko, je tomu
právě rok a dva měsíce, a opět
ty případy do dnešního dne nebyly řešeny,
ač jsem tehdy vyslyšen byl. Dodnes si ten Vlajkař,
který v mé rodné obci zakládal Vlajku,
který udal řadu lidí, který spolupracoval
s Němci, kterého jsem znal jako fašistu za
prvé války, chodí na svobodě, bere
dokonce pensi, poněvadž byl státním
zaměstnancem. (Hlasy: Není komunista?) Já
nevím, já neznám jeho politickou příslušnost,
já tam teď už nežiji.
Bylo zde v této otázce velmi útočeno
také na naši stranu, že žádá,
aby byla očista důsledně provedena. Prosím
vás, nezlobte se na nás, že toto žádáme.
Vždyť je to skutečně malý požadavek,
který může komunistická strana na ministra
vlády Národní fronty postavit. Vždyť
je to docela správné, že tento požadavek
takto stavíme; bohužel, myslím, že tento
požadavek stavíme příliš pozdě,
že jsme ho měli panu ministrovi postavit asi před
půl rokem, a možná, že by zde byly vedeny
spokojenější řeči. Jestliže
na jedné straně kol. Beneš žádá
milost pro různé živly, my máme právo
žádat, aby různé živly byly potrestány,
aby různé živly, které nepatří
do veřejného života, ve veřejném
životě nebyly a aby skutečně byla tady
náprava zjednána a aby bylo uděláno
to, co hlásí košický vládní
i program, který odhlasovaly všechny politické
strany. Útočí se při té příležitosti
na komunistickou stranu. Já nevím proč. Vždyť
to není zlá věc, že žádáme
očistu do důsledků. A útočí
se tím, že prý jsme vlastenci teprve od 9.
května 1945, prohlásila kol. Uhlířová,
že si od nás nebude brát vzor, že prý
jsme špatnými vlastenci, když toto žádáme.
S tímhle já nemohu souhlasit. (Posl. Zeminová:
To by bylo falšování projevu.) Není
to falšování projevu. Kol. Uhlířová
prohlásila, že jsme vlastenci od 9. května,
vždyť já to jasně opakuji. Není
pravda, že komunisté jsou vlastenci od 9. května.
Oni byli vlastenci již od roku 1921, ale vlastenectví
tehdy prohlašovali ti, kteří později
zdvihali ruce a nosili za první republiky "Nic než
národ". Na ty jste se tehdy dívali jako na
vlastence. (Potlesk.) A když došlo k Mnichovu,
kdo se ukázal nejlepším vlastencem? Persekvovaný
komunista. A já se dovolávám bratra Neumana,
který byl v koncentráku. Kdo se ukázal v
koncentrácích nejlepším vlastencem?
Komunista. A nezlobte se na mně, nechci být neskromný.
Věřte mi upřímně, že i
na frontě se komunista ukázal nejlepším
vlastencem. (Hlasy: Ne vždycky!) Já vás
nechci, pánové nebo bratři, o tomto přesvědčovat,
já jsem prožil těžký kus života,
já jsem prošel bojem a já jsem toto skutečně
viděl a jsem o tom přesvědčen. A když
myslíte, že jsme byli špatnými vlastenci
za okupace, což je naprosto nesprávné, tak
vám dokážu, že jsme tedy nejlepšími
vlastenci dnes, při budování státu,
při plnění dvouletky, kdy nám řada
jiných tak zv. vlastenců hází klacky
pod nohy a nepomáhá nám budovat lepší
a lidovou republiku. (Potlesk. - Výkřiky posl.
Zeminové.) My vítáme každou spolupráci,
sestro Zeminová, ale já mluvím o zkušenostech,
které mám a jak to vidím venku. (Posl.
Zeminová: Přece nebudete tvrdit, že v továrnách,
dílnách, v úřadech a na polích
pracují jen komunisté!) To neříkám,
a bylo by to špatné, kdybych to říkal;
tam dělají všichni poctiví Češi
v čele s komunisty, ale jsou místa, kde komunisté
se musejí brát o to, aby se dělalo, a ti
druzí nám házejí klacky pod nohy!
Nechci pro krátkost času a pro pokročilou
hodinu zde polemisovat a nepokládám ani parlamentní
tribunu za vhodné místo pro to. Při hodnocení
výsledků retribuce bylo již poukázáno
na velký pracovní výkon soudců, kteří
se zasloužili o to, že retribuce byla skončena
v podstatě v zákonné lhůtě,
třebas i tato lhůta musela býti prodloužena.
S tohoto hlediska jistě nemohou býti žádné
námitky proti soudcům, kteří hlavně
v nižších kategoriích nasadili všechny
síly, aby zdolali všechny ty úkoly, které
jim retribuce uložila. Přes to však musíme
konstatovat, že ve veřejnosti bylo kritisováno
nejen celkové provádění retribuce,
nýbrž zvláště také stav
soudcovský, neboť je přirozené, že
náš lid vidí před sebou nejen zákonné
předpisy, nýbrž hlavně také osoby
soudců, kteří vystupují jako vykonavatelé
vůle zákonodárcovy a vykonávají
v praxi, co zákon zamýšlí.
Soudr. Gregor již poukázal na to, že naši
soudci zahájili svou činnost v nové republice
s velmi dobrou pověstí, která spočívala
v tom, že velká většina jich se za okupace
naprosto osvědčila a bojovala s lidem proti okupantům.
Dotýká se bolestně především
pokrokových soudců, že velký mravní
kapitál, který si soudci takto nastřádali
v dobách nejtěžších, byl z velké
části promarněn, a to, jak chci zdůrazniti,
nikoli vinou velké většiny soudců, kteří
mají kladný poměr k lidovému našemu
zřízení, ale především
zásluhou početně malé, ale vlivné
menšiny, která se, bohužel, velmi účinně
uplatňuje v naší justiční správě.
Zahraniční vláda a pak vláda košická
provedly na základě zkušeností v době
zvýšeného ohrožení republiky dalekosáhlé
změny v naší veřejné správě,
která po revoluci byla změněna od základů.
Máme dnes soustavu národních výborů
na místě bývalých okresních
hejtmanů a zemských presidentů, to znamená,
že organisace veřejné správy je nyní
v republice mnohem demokratičtější a
lidovější než před osudným
rokem 1938. Nic podobného se v soudnictví nedělo
a organisace našeho soudnictví zůstala v podstatě
táž, jaká bývala dříve,
za předmnichovské republiky. Jen dočasně
a pro zvláštní účely retribučního
řízení se u nás uplatňovala
zásada lidového soudnictví, která
se naprosto osvědčila a měla by se státi
trvalou součástí našeho soudního
zřízení.
Nejde však jenom o soudní organisaci, jde také
o osoby, které pracují v soudní službě
a které byly vyměněny jenom z malé
části. Zahraniční vláda právě
pro zásluhy soudců v boji proti okupantům
očekávala a mohla očekávat, že
soudcové se po revoluci plně postaví do služeb
lidu a že se neuplatní žádné rušivé
vlivy, které by překazily začlenění
soudnictví do ústrojí naši nové
republiky a zejména též provádění
retribuce. Poněvadž však bylo jasné, že
přece jen určitá část soudců,
a to opět soudců na vyšších a vlivných
místech, neodolala nátlaku okupantů, ale
byla povolným jejich nástrojem, byla uzákoněna
též očista mezi soudci. Předpokladem
úspěšného provádění
očisty národa byla dokonalá očista
stavu, který především byl povolán
k provádění očisty. Očista
mezi soudci a v ministerstvu spravedlnosti se však prováděla
velmi mírným způsobem a očistným
zřízením proklouzly živly, které
při použití přísnějších
hledisek by nemohly zůstat bez trestu. Očistné
řízení soudců se, jak známo,
nekoná před očistnými komisemi pro
ostatní veřejné zaměstnance, nýbrž
očistné řízení provádějí
normální kárné senáty. Uvedené
opatření je částečně
odůvodněno zvláštním postavením
soudců mezi ostatními veřejnými orgány,
avšak zároveň nutno zdůraznit, že
právě výsady soudcovského stavu mu
ukládají zvláštní povinnosti
a že právě vzhledem k výjimečným
ustanovením o soudcích a závažné
úloze soudců při provádění
očisty vůbec byly plenární komise
povinny postupovati se zvláštní obezřetností
a s vědomím značné odpovědnosti,
která na nich ležela.
Bohužel se tak v mnohých případech nestalo
a došlo k osvobození osob, které se rozhodně
nezachovaly jako řádní Češi a
věrní služebníci republiky, nebo k mírnému
potrestání, které bylo špatnou předzvěstí
pro další činost těchto soudců.
Zvláště nejvyšší soud jako
disciplinární senát soudců vykazuje
veliké procento zprošťujících nálezů,
nikoli však proto, že oznámení byla bezdůvodná,
jak zde často bývá namítáno,
nýbrž pro přílišnou shovívavost
vůči provinilcům. Kdyby snad někdo
také v tomto případě chtěl
tvrditi, že také oznámení proti soudcům
z velké části byla vymyšlena, pak ani
tehdy, kdyby to byla pravda, by to nesvědčilo o
mravní výši našeho soudcovstva a zaměstnanců
justiční správy vůbec, poněvadž
právě oznámení proti soudcům
přece pocházejí skoro výhradně
jen od veřejných zaměstnanců, soudců
a úředníků nebo zřízenců
justiční správy. Poněvadž však
půjde nikoli o širokou nekontrolovatelnou veřejnost,
nýbrž o osoby zvláště kvalifikované,
nelze se v tomto případě spokojiti s výkladem,
že tak značná část oznámení
byla bezpodstatná.
Lze si snadno domyslit, jak smířlivost vůči
provinilcům velmi neblaze působila na demokratické
a pokrokové soudce. Každý pražský
soudce na př. ví, že bývalý president
krajského soudu civilního Čermák byl
potrestán jen snížením služebních
požitků o 10 % na 1 rok, a bylo mu prokázáno,
že schvaloval zřízení koncentračních
táborů pro. naše studenty! Je přímo
urážkou obětí 17. listopadu r. 1939
a našeho národně uvědomělého
studenstva, že soudce, který schvaloval teroristická
opatření proti nim, byl tak směšně
potrestán. Byrokracie na ministerstvu spravedlnosti postupovala
víc než mírně proti notorickým
kolaborantům.
Již jednou bylo s parlamentní tribuny poukazováno
na případ býv. sekčního šéfa
dr Brožovského, který po revoluci vedl personální
agendu v ministerstvu spravedlnosti a byl quasi protektorátním
ministrem. Po květnové revoluci byl dr Brožovský
zásahem všech zaměstnanců bez rozdílu
politických stran odstraněn z tohoto ministerstva,
poněvadž jako zástupce t. zv. protektorátního
ministra Krejčího po dobu, kdy Krejčí,
dnes odsouzený k 25 letům, byl protektorátním
předsedou vlády, pan Brožovský vedl
fakticky ministerstvo a odpovídá za všechna
opatření, která byla prováděna
za okupace proti zaměstnancům v justici, jako totální
nasazování ve prospěch říše,
útlak a pod. Za služby, které prokázal
Němcům, byl dr Brožovský mimo jiné
vyznamenán také orlicí. Přesto ministerstvo
spravedlnosti prosazovalo jeho renominaci a ustoupilo od ní
teprve po energickém vystoupení soudr. Zápotockého
v parlamentě. Po tomto prohlášení nastoupil
p. dr Brožovský zdravotní dovolenou. Dr Brožovský
zatím dostal - a to je velmi zajímavé - statisíce
ze státní pokladny za to, že nepracoval, a
ačkoliv jeho další setrvání ve
službě bylo nemyslitelné, teprve letos na jaře
odešel na dočasný odpočinek, což
celkem znamená, že se kdykoli může vrátiti
do ministerstva. A dr Brožovský si dělá
také naděje, že se do ministerstva na původní
místo šéfa personální agendy
také vrátí. Je samozřejmé,
že podobný postup ministerské byrokracie přímo
demoralisuje soudcovstvo.
Shovívavost ministerstva vůči osobám,
které nedávají plnou záruku toho,
že budou zastávat svůj úřad v
duchu lidové demokracie, se zračí též
ve jmenovací politice ministerstva spravedlnosti. Přímo
křiklavým případem je v tomto ohledu
stálá snaha prosazovat pana dr Nussbauma na místo
druhého presidenta nejvyššího soudu. Dr
Nussbaum prosazoval za okubauma na místo druhého
presidenta nejvyššího soudu přísnou
judikaturu, kterou Němci požadovali v zájmu
válečného úsilí, a je zodpovědný
za činnost nejvyššího soudu po dobu okupace.
Za svoje zásluhy o válečné cíle
Německa byl dr Nussbaum vyznamenán orlicí.
V poslední době byly zjištěny některé
okolnosti, které nadto ještě vrhají
prapodivné světlo na dr Nussbauma. Je to případ
bývalého čs. kapitána Boubely, který
za prvé republiky byl odsouzen za špionáž
ve prospěch Německa, po obsazení českých
zemí se obrátil na okupanty a žádal
zásah ve svůj prospěch. Nejvyšší
soud vyhověl naprosto neodůvodněně
Boubelově žádosti o obnovu řízení.
Dr Nussbaum jejich přání vyšel ochotně
vstříc a celý případ sledoval.
Když zjistil, že referent, který případ
zpracovává, nehodlá žádosti o
obnovu vyhovět, přidělil spis jinému
referentovi a dal najevo, že si přeje kladné
vyřízení žádosti. Nejzávažnější
však je, že dr Nussbaum v téže věci
v původním řízení proti Boubelovi
byl slyšen jako svědek, aby dal tehdy příznivé
svědectví ve prospěch svého důvěrného
přítele Boubely. Přesto zasahoval dr Nussbaum
později za okupace do této věci jako president
nejvyššího soudu ve prospěch odsouzeného
vyzvědače Boubely. Dr Nussbaum tím hrubě
porušil povinnost každého řádného
soudce a proto velmi překvapuje, že dr Nussbaum je
stále prosazován na místo druhého
presidenta nejvyššího soudu. Lze se snadno domyslet,
jak škodlivé by působilo jmenování
dr Nussbauma na tak význačné místo
mezi soudci.
Takových případů je ovšem víc.
Tak na př. dr Kofránek, který se rovněž
octl před disciplinárním senátem pro
soustavné používání německého
pozdravu za okupace, který tímto a jiným
svým chováním vyvolával rozhořčení
zaměstnanců a který konečně
byl Němci obdařen orlicí, byl navržen
v naší republice na důležité místo
presidenta krajského soudu v Moravské Ostravě.
Jen odpor všech justičních zaměstnanců
zabránil, aby byl jmenován. Dr Kofránek pak
odešel do pense.
Je jen doplněním snah ministerské byrokracie,
o které jsem se zmínil, že při jmenování
na význačná soudcovská místa
není dosti přihlíženo k soudcům,
kteří se osvědčili v odboji a tak
ukázali, že skutečně jsou schopni soudit
a mají k tomu také mravní legitimaci. Právě
tito soudci především mají býti
postaveni na vedoucí místa, poněvadž
v očích veřejnosti representují nejdůstojněji
demokratické tradice celého národa a soudcovstva
zvlášť. Takoví soudcové budou také
vyhovovat národním výborům a nedojde
kolem nich k trapným aférám, které
diskreditují soudcovský stav. Bohužel však
v některých případech tento samozřejmý
požadavek, pane ministře, respektován nebyl
a soudcové, jejichž účast na odboji
je všeobecně uznávána, v některých
případech nejsou jmenováni a konkurují,
bohužel bezúspěšně, o vyšší
soudcovská místa s osobami, jejichž protektorátní
minulost je víc než neslavná. Bylo by žádoucí,
aby se podobné zjevy neopakovaly a aby právě
ministerstvo spravedlnosti dbalo o to, aby mravní čistota
a národní spolehlivost všech soudců
byla naprosto nepochybná. Smířlivost vůči
úředníkům v justiční
správě, kteří se za okupace plně
neosvědčili a kteří projevují
určitý odpor proti našemu novému lidově
demokratickému zřízení, má
svoje důsledky nejen při provádění
retribuce, nýbrž i jinde.