Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatel dr Špánik, Štětka.
Člen vlády: ministr dr Drtina.
237 poslanců podle presenční listiny
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Prohlášení ministra spravedlnosti dr Drtiny
podle § 64 jedn. řádu o činnosti a výsledcích
retribučního soudnictví.
2. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 530) o nabývání
a pozbývání československého
státního občanství sňatkem
(tisk 603).
3. Zpráva výborů živn.-obchodního
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 473), kterým se živnost foukače
technického skla prohlašuje za řemeslnou (tisk
606).
4. Zpráva výboru právního a branného
o vládním návrhu zákona (tisk 506)
, kterým se mění a doplňuje zákon
ze dne 18. prosince 1936, č. 320 Sb., o změně
správní působnosti vojenských útvarů
(tisk 612).
5. Zpráva výborů bezpečnostního
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 498) o opatřeních proti neoprávněnému
přechodu státních hranic (tisk 613).
6. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okr. soudu ve Vsetíně za souhlas s trest. stíháním
posl. Klíchy (tisk 607).
7. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okr. soudu trestního v Brně, odd. II. za souhlas
k trest. stíhání posl. Rozehnala (tisk 608).
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okr. soudu v Blovicích za souhlas k trest. stíhání
posl. Broje (tisk 610).
9. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
okr. súdu v Trutnově o súhlas k trest. stíhaniu
posl. Dečiho (tisk 611).
Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem 55.
schôdzu ústavodarného Národného
shromaždenia.
Dovolenú podľa § 2, ods. 4 rokov. poriadku dal
som dodatočne pre včerajšiu schôdzu posl.
Bruknerovi.
Ak nebude námietok, pristúpime k rokovaniu o druhom
a nasledujúcich odstavcoch poriadku.
Sú nejaké námietky? (Neboly.)
Námietok niet. Pristúpime teda k rokovaniu o druhom
odseku poriadku, ktorým je
2. Zpráva výboru právneho o vládnom
návrhu zákona (tlač 530) o nadobúdaní
a strácaní československého štátneho
občianstva sobášom (tlač 603).
Zpravodajkyňou je pi posl. dr Horáková,
dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Horáková: Pane předsedo,
paní a pánové!
Právní výbor předkládá
návrh zákona o nabývání a pozbývání
československého státního občanství
sňatkem (tisk 530). Předkládaný zákon
uskutečňuje dlouhá léta uplatňovaný
požadavek, aby byly změněny platné předpisy
o automaticky nabývaném a pozbývaném
státním občanství sňatkem.
Podle našeho práva cizinka, která se provdá
za našeho příslušníka, stává
se okamžikem sňatku příslušnicí
našeho státu, a československá příslušnice
naproti tomu, která uzavře sňatek s cizincem,
ztrácí svoji příslušnost bez
ohledu na to, zda nabude manželovy příslušnosti
či nikoli. Proti tomuto automatickému účinku
sňatku při nabývání a pozbývání
státní příslušnosti postavily
se už před dlouhými lety dvě námitky:
jedna je vedena hlediskem bezpečnosti a zájmu republiky,
druhou uplatňovaly ženy z důvodů sociálních
a také proto, že platný předpis nerespektuje
zásadu rovnoprávnosti. Konečně nesmí
býti také opomenuty důležité
důvody právní unifikace jak na poli národním,
tak i mezinárodním, a také tyto důvody
měly již před časem velmi významný
vliv na mezinárodní úpravu této otázky.
Zájmy bezpečnosti státu stavějí
se proti automatickému nabývání státního
občanství sňatkem, neboť získává-li
cizinka příslušnost automaticky, je zde vyloučen
jakýkoliv zásah úředních činitelů
státu, jehož se stává příslušnicí.
Tím i cizinka našemu státu nežádoucí
dostává naše státní občanství
a všechna práva s tím spojená, aniž
by se příslušné orgány státní
tomu mohly bránit. Toho se také mnohdy zneužívalo
a ze spekulace uzavírala mnohá cizinka t. zv. manželství
na oko, jehož účelem bylo, aby obešla
automatickým nabytím státního občanství
sňatkem řízení o nabývání
státní příslušnosti, které
by jinak musela absolvovati a v němž by byla možná
nedosáhla úspěchu. A tak se do našeho
státního svazku dostávaly i některé
osoby, kterým by jinak naše státní občanství
bylo odepřeno. To v době zvýšeného
nebezpečí může se státi ohrožením
bezpečnosti státu. Poměry, které se
vytvořily nyní po válce, ještě
zesílily potřebu úpravy tohoto paragrafu,
zejména naše snaha po očistě našeho
státu od Maďarů a Němců a naše
snaha po zabezpečení národního státu.
Podle § 1 navrhovaného zákona nabude cizinka,
která si bere za muže našeho státního
příslušníka, československého
občanství jen tehdy, když její žádosti
podané před sňatkem nebo do tří
měsíců po sňatku ministerstvo vnitra
vyhoví a přidělí jí československou
státní příslušnost. Tímto
opatřením má stát možnost vyloučiti
živly nežádoucí a při tom se také
plně vyhovuje vůli stran, aby ve státním
občanství byla zachovávána jednota
rodiny, pokud půjde o případy nezávadně.
Druhý důvod, který při tvoření
zákona byl rozhodný, byla skutečnost, že
československé ženy, které se rozhodly
pro sňatek s cizím příslušníkem,
byly zbavovány své příslušnosti,
i když to nechtěly. To bylo pro ně jednak těžkým
důsledkem mravním, ale mnohdy i velikou újmou
hmotnou. Tyto skutečnosti se objevily zejména po
prvé světové válce. Nejenom u nás,
ale i v jiných státech bylo mnoho žen, které
se provdaly za příslušníky cizích
vojsk nebo za zajatce. Tyto ženy sňatkem pozbyly své
dosavadní příslušnosti a v mnohých
případech nenabyly příslušnosti
manželovy. Tím se zařadily do vrstvy občanů
bez příslušnosti, což znamenalo řadu
těžkých nevýhod. U nás na příklad,
kde se k výkonu většiny povolání
vyžaduje státní občanství, tyto
naše příslušnice okamžikem sňatku
s cizincem pozbyly také možnost vykonávati
své povolání jako veřejné úřednice,
živnostnice, lékařky ats. A toto povolání
bývalo často jedinou anebo převážnou
existenční základnou rodiny, zejména
tehdy, vzaly-li si cizince v zemi dostatečně materiálně
ještě nezakotvené. A proto tyto ženy žily
mnohé raději neoddány a nemohly vytvořiti
správnou základnu rodiny. Proto ženské
mezinárodni organisace i naše československé
ženské organisace postavily jako jeden ze svých
požadavků nárok na novou úpravu příslušnosti
vdané ženy, a to mezinárodním způsobem.
V r. 1930 konala se v Haagu první kodifikační
konference mezinárodního práva, která
měla tuto věc upravit. V rámci celého
světového řízení byla opravdu
uzákoněna mezinárodní smlouva, která
obsahovala stejné zásady, jako obsahuje předkládaný
zákon. Tato smlouva byla také podepsána Československou
republikou, bohužel nebyla však ratifikována
příslušným počtem států
a nevešla proto v platnost. U nás však ženy
usilovaly o novou úpravu dále. Bylo to nutné
také proto, že u nás nebylo právní
unifikace mezi předpisy slovenskými a předpisy
v českých zemích. T. zv. Lex Winter, který
byl vypracován ministerstvem unifikací ještě
za první republiky, tento problém řešil
a byl krokem k uskutečnění požadavku
žen. Okupace přerušila jednání
a nyní předkládáme sněmovně
vládní návrh zákona, který
splňuje z veliké části dlouho žádané
požadavky, neřeší však otázky
všechny. Připojené dvě resoluce, na
kterých se právní výbor usnesl, upozorňují
na to, co je ještě nutno vyřešit v zákoně,
který bude souhrnně upravovat otázku nabývání
a pozbývání a všechny jiné okolnosti
týkající se našeho státního
občanství.
Právní výbor projednal vládní
návrh zákona ve své schůzi dne 13.
května t. r. a usnesl se doporučit jej sněmovně
v nezměněném znění. Zároveň
se usnesl doporučit ke schválení dvě
připojené resoluce. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): K tomuto bodu
je prihlásená pí posl. Turková.
Zahájim preto rozpravu a udeľujem jej slovo.
Posl. Turková: Slávna snemovňa!
Vládny návrh zákona o nadobúdaní
a strácaní československého štátneho
občianstva sobášom je jasným dôkazom,
že sa v našej Československej republike v plnej
miere uplatňujú zásady zrovnoprávnenia
žien s mužmi nielen formálne, ale aj vo skutočnosti.
A tak sa plnia úlohy nášho ľudovo-demokratického
poriadku. Týmto zákonom sa uskutočňuje
to dávne prianie žien, aby žena tým, že
uzavrie sobáš s občanom inej štátnej
príslušnosti, nemusela, keď nechce, zriecť
sa štátneho občianstva svojej vlasti, ako tomu
bolo doteraz, že uzavretím sňatku s cudzincom
automaticky stratila svoju štátnu príslušnosť
a musela takto sledovať svojho manžela.
Týmto zákonom je vykonaný veľký
prielom na ceste k pokroku. Aká veľká je to
vec, keď naša občianka, ktorá sobášom
nadobudla štátnej príslušnosti svojho
manžela, môže požiadať o ponechanie
svojho dosavadného štátneho občianstva!
Túto skutočnosť naše československé
ženy prijmú iste s veľkou vďakou, pretože
týmto faktom sa dokumentuje skutočne dôsledné
chápanie demokratickej rovnoprávnosti každého
občana bez rozdielu, či je to muž, alebo je
to žena.
Nemôže sa stať, že československá
občianka vydatá za cudzinca ostane raz shodou okolností
vo svete opustená, ale akým bude pre ňu povzbudením
skutočnosť, že nájde oporu u našich
úradov a môže sa kedykoľvek vrátiť
do svojej vlasti.
Tento zákon, jeho prvý paragraf má tiež
ďalekosiahly význam pre bezpečnosť našej
Československej republiky. Podľa neho nemôže
sa stať, aby príslušníčka iného
štátu sobášom s československým
štátnym príslušníkom automaticky
nadobudla československej štátnej príslušnosti.
Môže sa tak stať len vtedy, keď jej žiadosti
o priznanie štátneho občianstva Ministerstvo
vnútra vyhovie a dá na to súhlas.
Ľudová demokracia zrovnoprávnila ženu
jak hospodársky, tak politicky, a týmto zákonom
sa zrovnoprávňuje aj štátoprávne.
Žena nebude viac už len ako pasívny prívesok
svojho manžela, ale sama si môže rozhodnúť
o tom, kde chce ako štátna príslušníčka
patriť.
Týmto zákonom sa zabráni tej veľkej
strate našich občaniek, dobrých vlasteniek
tým, že uzavrely sňatok s cudzincami. Logickým
pokračovaním tohto zákona by bolo, a iste
že sa nájde aj na to spôsob, aby aj deti takýchto
manželstiev boly pre Československo ako občania
zachránené.
Súhlasíme a sme nadšení týmto
zákonom a budeme zaň v nezmenenej forme hlasovať.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu pi zpravodajkyni posl. dr Horákovej.
Zpravodajka posl. dr Horáková: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 7 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 7 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, ods. 1
rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona
o nadobúdaní a strácaní československého
štátneho občianstva sobášom (tlač
603).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajka posl. dr Horáková: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Kto v druhom čítaní
súhlasí s osnovou zákona tak, ako ju ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.