Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů informačního
a právního o připomínkách presidenta
republiky (tisk 540) k vrácenému zákonu ze
dne 28. března 1947 o postavení redaktorů
a o Svazech novinářů (tisk 478).
Zpravodajem za výbor informační je p. posl.
Hatina, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Hatina: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Návrh zákona o postavení redaktorů
a svazech novinářů, který přijalo
ústavodárné Národní shromáždění
v plenární schůzi 28. března t. r.,
byl panem presidentem republiky vrácen pro závadu,
která byla sdělena v připomínkách
páně presidentových. (Hluk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Hatina (pokračuje): Na základě
těchto připomínek došlo k pozměňovacímu
návrhu zákona. Informační výbor,
který v poslední schůzi pojednal o připomínkách
páně presidentových, se usnesl, aby vyřízení
připomínek bylo postoupeno výboru právnímu
se žádostí, aby byl podle nich návrh
zákona upraven. Při konečné redakci
došlo k dohodě, právní závady
byly vzájemnou dohodou odstraněny. Tím tedy
konečně bude mít navrhovaný zákon
prošlapanou cestu, kterou šel k svému uskutečnění.
(Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor právní je pan posl.
dr Šíp, jemuž uděluji slovo.
Zpravodaj posl. dr. Šíp: Paní předsedkyně,
dámy a pánové!
President republiky užívaje práva, daného
mu § 47 a § 64, odst. 1, č. 5 ústavní
listiny, vrátil k návrhu vlády ústavodárnému
Národnímu shromáždění
zákon ze dne 28. března 1947 o postavení
redaktorů a o Svazech novinářů, tisk
478, s připomínkami ze dne 25. dubna 1947, tisk
540.
Když byl informační výbor zmocnil výbor
právní, aby podle připomínek presidenta
republiky upravil vrácený zákon v paragrafech
připomínkami dotčených, projednal
právní výbor ve svých schůzích
ze dne 7. a 13. května 1947 tyto připomínky
a usnesl se doporučiti ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby ve vráceném zákoně, správně
v osnově zákona, provedeny byly ve shodě
s připomínkami presidenta republiky změny,
jak jsou v písemné zprávě výborové
vyznačeny.
K odůvodnění tohoto návrhu právního
výboru budiž mi dovoleno uvésti toto:
Připomínky presidenta republiky poukázaly
především na to, že § 25 vráceného
zákona ukládá provedení zákona
nejen ministrům, nýbrž i pověřencům,
a že toto ustanovení odporuje § 50 ústavní
listiny, podle něhož lze ukládati provedení
zákona jen členům vlády, podle §
51 ústavní listiny pak, že zákon podpisuje
vedle presidenta republiky a předsedy vlády ministr
výkonem zákona pověřený, takže
toto ustanovení nepřipouští podpis zákona
pověřencem.
Je nepochybno, paní a pánové, že formulace
§ 25 vráceného zákona skutečně
odporuje ústavní listině, a proto právní
výbor škrtl v tomto paragrafu slova "pověřenci"
a nahradil tento paragraf novým zněním, podle
něhož zákon provedou ministři informací
a sociální péče v dohodě se
zúčastněnými ministry. Právní
výbor, používaje této příležitosti,
vsunul do tohoto paragrafu ještě další
ustanovení, že zákon provede vedle ministrů
informací a sociální péče též
ministr spravedlnosti vzhledem k instituci disciplinárního
soudního senátu, který se má podle
§ 17 osnovy zřídit u nejvyššího
soudu v Brně.
V druhé části připomínek presidenta
republiky se praví, že by přitom bylo dále
uvážiti, zda formulace kompetence pověřence
informaci podle § 7, odst. 3, 4 a 6, a podle § 9, odst.
3, není vyjádřena dualisticky a zda ji není
třeba vyjádřit podle článku
II třetí politické dohody jako kompetenci
odvozenou z pravomoci ministra informací, obdobně,
jako se to stalo v § 43 zákona č. 41/1947 Sb.
V tomto zákoně totiž i v několika jiných
byla zvolena formulace taková, že působnost
podle toho kterého zákona příslušející
jednotlivým ministrům vykonávají tato
ministerstva na Slovensku zásadně prostřednictvím
příslušných pověřenectev,
což je doslovně převzato z druhé věty
článku II třetí politické dohody.
Právní výbor, probrav podrobně i tuto
část připomínek, dospěl k závěru,
že skutečně je kompetence pověřence
informací v těchto paragrafech vráceného
zákona vyjádřena dualisticky. V těchto
paragrafech vesměs se staví, pokud jde o Sväz
slovenských novinárov, pověřenec resp.
pověřenectvo informací úplně
na roveň ministru, pokud se týče, ministerstvu
informací. Právní výbor nemohl nežli
vycházet ze stavu daného třetí politickou
dohodou ze dne 28. června 1946. Podle článku
II této dohody vykonává výkonnou moc
na Slovensku v rámci normotvorné pravomoci Slovenské
národní rady podle článku I téže
dohody Sbor pověřenců, po příp.
jednotliví pověřenci, kteří
jsou odpovědni za její výkon Slovenské
národní radě. V ostatních věcech
má výkonnou moc vláda, po příp.
jednotliví ministři, při čemž
jako výkonné orgány působí
zásadně pověřenci a jejich úřady.
V našem případě nejde o normotvornou
pravomoc Slovenské národní rady ve smyslu
článku I zmíněné politické
dohody, nýbrž o věc celostátní
povahy, upravovanou proto celostátním zákonem
podle článku I, odst. 2 ústavního
zákona o ústavodárném Národním
shromáždění č. 65/46 a podle
článku I citované politické dohody.
Právní výbor ve své většině
nemohl přijmout mínění některých
svých členů, že by domněle celá
materie tohoto zákona - přesně řečeno:
touto osnovou zákona upravovaná - nebyla věcí
celostátní povahy a že by náležela,
pokud jde o Slovensko, podle článku I, odst. 3 a
4 ústavního zákona č. 65/1946 do výhradné
kompetence nařizovací pravomoci Slovenské
národní rady, čímž by ovšem
celé této osnově byl upírán
a odnímán ústavní podklad. Jakmile
však předmět osnovy je věcí celostátní
povahy a proto právě upravuje se zákonem
celostátním, usnášeným ústavodárným
Národním shromážděním,
má výkonnou moc vláda, po příp.
jednotliví ministři, tedy ministr informací,
ovšem na Slovensku zásadně prostřednictvím
příslušného pověřence.
Běží tedy v našem případě
opravdu u pověřence informací o kompetenci
odvozenou z pravomoci ministra informací, jak připomínky
presidenta republiky naznačují.
Z této úvahy vyplynula navržená formulace
§ 7, odst. 3, 4 a 6, a § 9, odst. 3, jak se na ní
usnesl právní výbor.
Požadavkům připomínek pana presidenta
bylo ovšem možno vyhovět po případě
i věcnými změnami, ale k tomu právní
výbor zmocněn nebyl a k tomu činí
teprve pozměňovací návrh, který
zde bude předložen. Zatím právní
výbor navrhuje, aby vrácená osnova zákona
o postavení redaktorů a o Svazech novinářů,
tisk 478, se změnami v písemné zprávě
výborové podrobně uvedenými byla ústavně
schválena v upraveném novém celkovém
znění, jež je jako součást písemné
výborové zprávy připojena. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Byl podán pozměňovací návrh
poslanců Štětky, dr Loubala, Vičánka,
dr Kočvary, Hladkého, Bašťovanského
a spol. Žádám o jeho přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Ramajzl
(čte): Pozměňovací návrh
poslanců Štětky, dr Loubala, Vičánka,
dr Kočvary, Hladkého, Bašťovanského
a spol.:
Navrhujeme, aby osnova zákona v upraveném celkovém
znění podle zprávy výborů informačního
a právního ze dne 13. května 1947, tisk 585,
k těmto zprávám připojené,
byla přijata s těmito změnami:
§ 7, odst. 3 se škrtá.
V § 7 přečísluje se odstavec 4 na odstavec
3.
V § 7 přečísluje se odst. 5 na odstavec
4.
V § 7 přečísluje se odst. 6 na odstavec
5 tohoto nového znění:
"(5) Ministr informací, pokud jde o Svaz
českých novinářů, a pověřenec
informací, pokud jde o Sväz slovenských novinárov,
jsou povinni pečovati, aby svazům i všem jejich
složkám a orgánům (odbočkám,
sekcím a zájmovým skupinám) bylo možno
co nejúčinněji rozvíjeti svou činnost.
Ministr informací dozírá na to, aby jejich
činností nebyl porušen zákon nebo předpisy
na jeho základě vydané."
5. v § 9 škrtá se odst. 3 a nahrazuje se novým
odstavcem tohoto znění:
"(3) Předsednictvo příslušného
svazu přezkoumá, zda u přihlášeného
jsou splněny podmínky v tomto zákoně
stanovené. Nejsou-li tyto podmínky řádně
prokázány, vrátí přihlášku
k doplnění. Zjistí-li předsednictvo,
že ani po doplnění nejsou podmínky členství
splněny, předloží věc k rozhodnutí
výboru svazu. Proti zamítavému rozhodnutí
výboru může se přihlášený
odvolati do 15 dnů k výboru Ústředního
svazu. Proti zamítavému rozhodnutí výboru
Ústředního svazu možno se odvolati ve
lhůtě 15 dnů k ministerstvu informací,
které, pokud se týká Sväzu slovenských
novinárov, rozhodne po vyjádření pověřenectva
informací. Lhůty běží ode dne
doručení zamítavého rozhodnutí;
den doručení se do lhůt nezapočítává."
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
žádám pana zpravodaje posl. dr Šípa,
aby se nejdříve k tomuto návrhu vyjádřil.
Zpravodaj posl. dr Šíp: Paní a pánové,
poněvadž pozměňovacím návrhem
bylo dosaženo úplné dohody i s těmi,
kteří ve výboru zůstali v menšině,
a poněvadž se tímto návrhem vyhovuje
připomínkám pana presidenta republiky, připojuji
se k pozměňovacímu návrhu a doporučuji,
aby byl přijat.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Slovo má dále pan zpravodaj posl. Hatina.
Zpravodaj posl. Hatina: Dámy a pánové!
Zdůvodnil jsem, jak došlo k pozměňovacímu
návrhu tohoto zákona. Mám-li za informační
výbor doporučiti tento návrh k přijetí,
připojuji se ke zprávě pana zpravodaje za
výbor právní.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji. (Zvoní.)
Osnova má 5 částí, 25 paragrafů,
nadpisy částí, nadpis zákona a úvodní
formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh, mám v úmyslu dáti hlasovati
takto:
Nejprve o celé osnově zákona najednou v úpravě
přečteného pozměňovacího
návrhu poslanců Štětky, dr Loubala,
Vičánka, dr Kočvary, Hladkého, Bašťovanského
a spol., teprve kdyby tato úprava nebyla přijata,
hlasovali bychom o celé osnově najednou podle zprávy
výborové. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Přistoupíme k hlasování.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě
přečteného pozměňovacího
návrhu poslanců Štětky, dr Loubala,
Vičánka, dr Kočvary, Hladkého, Bašťovanského
a spol., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
celou osnovu zákona v úpravě přečteného
pozměňovacího návrhu poslanců
Štětky, dr Loubala, Vičánka,
dr Kočvary, Hladkého, Bašťovanského
a spol. ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o postavení redaktorů a o Svazech novinářů
(tisk 478).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Šíp: Nejsou.
Zpravodaj posl. Hatina: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dala jsem dovolenou
na dnešní schůzi posl. Horákovi,
pro dnes a zítra posl. Štěpánovi,
na tento týden posl. Konvalinovi.
Pan posl. Souček žádá o zdravotní
dovolenou od 15. t. m. do 7. června t. r. Lékařské
vysvědčení předložil.
Pan posl. Olbracht žádá o zdravotní
dovolenou od 27. t. m. do 8. července 1947. Lékařské
vysvědčení předložil.
Paní posl. Zimáková žádá
o zdravotní dovolenou na 8 týdnů od 2. června
t. r. Lékařské vysvědčení
předložila.
Paní posl. Synková žádá o zdravotní
dovolenou na měsíc červen 1947. Lékařské
vysvědčení předložila.
Pan posl. Jägermann žádá o zdravotní
dovolenou na měsíc červenec t. r. Lékařské
vysvědčení předložil.
Pan posl. Ševčík Josef žádá
o dovolenou od 26./5. do 12./6. 1947 pro zájezd do Dánska.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Navržené dovolené
se udělují.
Verifikační výbor, ustavený
podle čl. 10 zákona z 11./4. 1946, č. 65
Sb., přezkoumal spisy a doklady o volbě poslanců
do ústavodárného Národního
shromáždění a usnesl se ve schůzi
dne 20. května 1947 ověřiti volbu poslanců:
Babeje, Blaško, Briešky, Cvinčeka,
Ferjaka, Haško, Horvátha, Levkaniče,
dr Linczényiho, Mjartana, Rožnaye,
inž. Styka, Ursínyho, dr Vagašského,
Vido, Vyškovského, Zavackého,
Žiaka, Čulena, Jeleňa,
Turkové, Valo, Šabršuly,
Hanzela a též volbu posl. Lavičky.