Páni a dámy, toto všechno je za předpokladů,
že není žádných komplikací,
že je věc úplně jasná a bez nejmenších
potíží, že každý referent
je ve svém úřadě, že nedostane
chřipku, že nemá dovolenou, že nikde se
věc nezdrží. Uvážíme-li
ty věci prakticky, musíme ve skutečnosti
počítat nejméně s devíti měsíci
mezi rozhodnutím ke stavbě a jejím praktickým
začátkem. Tedy, prosím, toto je věc,
která nás nejvíce zdržuje a brzdí
jakoukoli činnost ve stavebním oboru.
Musíme se za každou cenu snažit, abychom tyto
poměry napravili. Předpoklady pro zrychlení
této administrativní mašinérie spočívají
především v tom, že věci stavební
týkající se dvouletého plánu
musí míti přednost přede všemi
ostatními, že se mohou projednávat mimo určené
lhůty a mimo program. Dále je potřebí
přezkoumat a znovu upravit organisaci stavebních
úřadů a upravit také pohyb spisů
tak, aby nemusely jít těmi nesčetnými
spisovnami a výpravnami. V případě,
který jsem si vám dovolil demonstrovat, dá
se spočítat, že spis prochází
26kráte podatelnami, výpravnami a spisovnami, což
ovšem není jenom jednoduchá věc, poněvadž
si ho někdo musí vzít do ruky, někam
zapsat, někam poslat, někam expedovat. To všechno
znamená nesmírné zdržení.
Dále je potřebí přezkoumat způsob
přidělování vázaných
stavebních hmot, jež nelze natrvalo koncentrovat jenom
v nejvyšší instanci úřední,
ale musí býti v rámci příslušných
kontingentů zvýšena pravomoc nižších
instancí. Žádosti za státní záruku
mohou býti doloženy ne úplným a podrobným
rozpočtem, nýbrž pouze směrným,
zjednodušeným rozpočtem. Stavební úřad,
který přijímá žádost za
udělení státní záruky, musí
býti zmocněn k tomu, aby po věcném
i formálním přezkoušení žádostí
vydal žadateli potvrzení, že žádost
postupuje s doporučením na udělení
státní záruky v takové a takové
výši, a tohoto potvrzení může býti
použito k jednání s peněžním
ústavem o stavební úvěr tak, aby mezitím,
co prochází tato věc příslušným
řízením, mohlo býti toto jednání
prakticky provedeno a potom jenom doplněno příslušnými
údaji a podepsáno.
Je potřebí ještě mnohých dalších
podrobných úprav administrativního řízení,
o nichž se zde nechci šířit. Ale je, myslím,
zřejmé, že reforma veřejné správy,
zejména v těchto otázkách, je úkolem
nejvýše naléhavým. Velmi často
mluvíme o tom, že naše veřejná
správa je drahá, a uvažujeme o restrikci veřejných
zaměstnanců. Touto restrikcí bychom nic nezískali
a naopak bychom způsobili chaos, kdybychom ji prováděli
mechanicky, bez restrikce úřední agendy.
Agendu je nutno zjednodušit a odtud teprve vyplyne možnost
úspor personálních.
Zejména je v technické službě nutné,
aby byly co nejrychleji vybudovány náležitě
její první instance. Naši kolegové slovenští
nám potvrdí, že úprava, která
byla provedena na Slovensku již v počátcích
naší osvobozené republiky vybudováním
stavebních úřadů I. stolice, které
jsou nezávislé na politické správě
a mohou pracovat daleko rychleji, pružněji a expeditivněji,
právě umožnila pozoruhodný fakt, že
na Slovensku je stavební činnost daleko rychlejší
a daleko účinnější než v
českých zemích. Již z tohoto důvodu,
poněvadž nám záleží na tom,
aby administrativa v celém státě byla jednotná,
je nutno provést reformu technické administrativy
vybudováním jejích prvních instancí
tak, abychom mohli zvládnout všechny úkoly,
které se našemu stavebnictví ukládají.
A myslím, že parlament by mohl také přispět
velmi značnou měrou k tomu, aby této věci
byla věnována větší pozornost,
kdyby nejenom v tomto případě, ale při
každé zákonné osnově důsledně
vyžadoval, aby důvodová zpráva obsahovala
nejenom právní materii, nejenom úhradu rozpočtových
nákladů, ale aby obsahovala také administrativní
rozvahu zákona, to znamená výpočet
toho, jaké administrativní zatížení
zákon vnese do veřejné správy, kolik
pracovních sil a kolik pracovních hodin bude vyžadovat,
a aby bylo vždy podrobně odůvodněno
nejhospodárnější řešení
po této stránce.
Myslím, že v zákoně o opatřeních
k provedení dvouletého plánu ve stavebnictví
jsme pomohli tomu, aby takovéto úvahy byly základem
legislativní činnosti, a doufám, že
slavná sněmovna, při každém příštím
úkolu bude také v tomto směru hledat podporu
toho, abychom mohli veškeru naši hospodářskou
činnost provádět způsobem nejenom
levným, ale způsobem, který by také
umožňoval, abychom zvládli to nebezpečí,
o kterém mluvil kol. Souček, že totiž
čas může se stát naším největším
nepřítelem. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pani posl. Jungwirthová. Prosím, aby se
ujala slova.
Posl. Jungwirthová: Dámy a pánové!
Vypadá pravdě nepodobné, když řekneme,
že u nás není absolutní nedostatek bytů.
Odsunem Němců se jich sice uvolnil veliký
počet, nevyhovují však většinou
ani normálním požadavkům bytové
kultury. Hlavní jejich vadou však je, že nejsou
v místech, kde je bytů naléhavě třeba.
Navrhovaný zákon číslo 353 zapadá
do série zákonů, které mají
u nás odpomoci bytové nouzi. Řeší
otázku finanční a úvěrové
podpory z veřejných prostředků.
Přesným stanovením celkového počtu
bytů, jež mají býti vybudovány,
a přesným stanovením výše nákladu,
který má býti na tento účel
určen, je současně dán i náklad,
jenž smí býti vynaložen na vybudování
bytové jednotky. Je přirozeno, že za obnos
180.000 Kčs na jeden byt při velkém stoupnutí
stavebních nákladů nebude možno stavby
vybavovat luxusně, nýbrž jen střízlivě.
Pro nedostatek železa nebude všude možno zřizovati
instalaci ústředního topení, je však
podle funkčních a směrných plánů
nutno provésti stavbu tak, aby ústřední
topení bylo možno později doplniti. Počítá
se s okamžitým zavedením ústředního
topení jen do menší části nových
bytů, a to je na závadu věci. Hospodyně
nebude mít času, i když předpokládáme
dostatek topiva, aby obstarávala nošení uhlí,
čištění kamen a topení ve všech
předpokládaných místnostech bytu,
a dojdeme zase ke stavu, že se nebude užívat
celého bytu. Jinak však je pevná snaha dospěti
výstavbou nových bytů k vyššímu
bytovému standardu. Úspory se má dosáhnout
výrobou určitých součástí
po továrnicku, ve velkém, typisací a normalisací
součástek. Typisována mají být
všechna okna, dveře, schodiště i zábradlí,
zařízení kuchyní, lázni a klosetu.
Úspory se má dále hlavně dosáhnouti
úzkostlivým vypracováním plánů
na několik vzorných typů těchto bytů
pro nejširší vrstvy. Vytvořením
těchto několika typů byla pověřena
bytová komise deseti odborníků, mezi nimiž
jsou i dvě ženy. Členové této
komise vypracovali pro každý typ vzorné plány,
tak zv. funkční a směrné plány
bytových jednotek. Tyto plány budou při výstavbě
nových bytů technickou pomůckou. Nejdůležitější
je, že každý typ je plánován o
3 pokojích a kuchyni s běžným příslušenstvím.
Tím je také proklamována zásada, že
pracující člověk naší
lidové republiky má s rodinou nárok na třípokojový
byt. Jaký to rozdíl od názoru předválečného,
kdy bylo možno se státní podporou stavěti
pouze t. zv. malé byty o dvou místnostech, které
byly spíše jakýmisi kasárenskými
ubikacemi, neboť výměra jednotlivého
bytu určité kategorie nesměla přesahovat
34 m2. A právě stavbám s těmito
byty jsme dávali všemožné úlevy,
osvobozovali je na dlouhou dobu od daní, subvencovali jsme
je a pod. A tak jsme vlastně místo sociálně
slabým pomáhali majitelům domů, neboť
za tyto nejmenší byty se při nedostatku bytů
platilo velmi mnoho. Nájemník platil mnohdy na nájemné
až 20 % svého důchodu.
Ostatně ani s jinými byty nebylo to na př.
v Praze o mnoho lepší. Podle statistiky z r. 1940,
na niž se vlastně až do dnešního
dne nic nezměnilo a nemohlo změnit, bylo rozvrstvení
bytů v Praze takovéto: bytů o jedné
obytné místnosti 32 %, tedy téměř
celá třetina; bytů o jednom pokoji 42 %,
tedy méně než polovina; bytů o dvou
pokojích a kuchyni 151/2 %, bytů
o 3 pokojích a kuchyni 7 %, bytů o 4 a více
pokojích jen 31/2 %.
Z toho jen polovina větších bytů patří
k t. zv. bytům komfortním, t. j. má koupelnu
a příslušenství. Druhá polovina
těchto větších bytů je ve starých
domech a nemá moderního příslušenství.
Jak patrno, celá třetina obyvatelstva Prahy bydlí
dodnes v jediné místnosti, kde se současně
vaří, pere prádlo, kde děti píší
úkoly atd. Je to velká obžaloba liberalistického
systému minulých let. Odtud bychom měli začít
potírat tuberkulosu dětí a mravní
vadnost mládeže.
Podívejme se nyní na hlavní hlediska, podle
nichž mají býti vypraveny nové byty.
Tři pokoje mají býti rozděleny tak,
že jeden z nich, největší, má býti
místností obytnou a má být spojen
s kuchyní přímým vchodem. Druhé
dva pokoje mají býti ložnicemi, jeden ložnicí
rodičů, druhý dětí. Mají
býti v nejširší míře uplatněny
požadavky světla a slunce, vzduchu, klidu a bezpečnosti.
Typy domů jsou zamýšleny takto: Řadové
rodinné domky jednopatrové, domky o dvou bytech,
jednom v přízemí, jednom v patře.
Nájemné domy tříposchodové
a vysoké nájemné domy, t. zv. věžové,
o 6 až 8 i více poschodích pro bezdětné.
Domy vyšší než tříposchodové
mají míti výtah. V ložnicích
budou zřízeny skříně ve zdi.
Není dosud jisto, jaké mají býti podlahy.
Nepřimlouvali bychom se za studené xylolitové
podlahy v kuchyních, lepší by byly gumové.
Rovněž v pokojích bychom nechtěli staré
prkenné podlahy, které by musela hospodyně
drhnout, nýbrž podlahy korkové, po př.
tvrdé palubové, tmavě mořené.
Pro dětský kočárek má být
v činžovním domě zřízena
místnost v přízemí na klíč.
Naprosto však nesouhlasíme s tím, aby bylo
šetřeno na koupelnách. Tato místnost
má být tak malá. že má do ní
přijíti jen sedací vana s ruční
sprchou. Přimlouváme se za to, aby se šetřilo
jinde materiálem i prostorem a nikoliv na koupelnách
nových bytů. Kuchyně je zásadně
pracovní, bez jakýchkoliv funkcí obytných.
Má míti sporák elektrický nebo plynový
a dřez na mytí nádobí s odkládací
deskou a přívodem teplé vody. Při
schodišti má býti společný přímý
shoz odpadků do přízemí do příslušných
nádob. Prádelna má býti vybavena strojně
zařízenou pračkou s namáčením,
ždímačkou, kotlem s kádí a stolem.
Tam, kde se nezřizuje osobní výtah, to jest
u budov do 3 pater, musí býti aspoň výtah
nákladový.
Zhusta se nebude jednat o výstavbu jednotlivého
domu, nýbrž o větší skupiny, nazvané
podle směrných plánů sídlištní
skupina. Při stavbě těchto skupin bude možno
uplatnit moderní urbanistické zásady. Výstavba
takových skupin je s hlediska celku daleko výhodnější
nežli nahodilé přistavování jednotlivých
domů. (Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
Na první pohled budou tyto sídlištní
skupiny odlišné od toho, co bývalo dříve.
Již od počátku bude tu pamatováno na
společná zařízení, na vlastní
kolektivní život kulturní i hospodářský.
Má být zabezpečen dostatek volného
prostoru, stavby mají státi volně v zeleni,
upravené do klidných sadových ploch bez tříštění
pozemků drobnými zahrádkami. Zelená
plocha by byla udržována obcí nebo družstvem.
Sídlištní plocha nemá být rušena
dopravou. Ta má být vedena v náležitém
odstupu po obvodě sídliště, aniž
by je někde protínala. Má býti zaručena
bezpečná docházka dětí do škol
a na hřiště. Skupina má býti
vybavena mateřskou školkou s jeslemi a hřištěm,
dětským domovem s hřištěm a sprchami
s výtokem vody. Několik sídlištních
skupin tvoří větší celek, sídlištní
jednotku o přibližné velikosti školy druhého
stupně. Tato škola je vybavena vším příslušenstvím
včetně hřišť. Sídlištní
jednotka má garáže na obvodu ve větším
souvislém celku. U obytných staveb garáže
býti nemají. Živnosti a obchody mají
býti vhodně soustředěny do jednoho
místa, aby neprolínaly obytnou čtvrť.
Má býti zřízena společná
jídelna s kuchyní, shromažďovací
sál, knihovna, biograf a hřiště.
Mluvíce k tomuto zákonu nemůžeme my
ženy nakonec opominouti, abychom nezdůraznily význam
oněch paragrafů, které mají na zřeteli
zájem populační. Je naprosté novum
v našem zákonodárství povinnost dávati
přednost rodinám podle počtu nezaopatřených
dětí a vyhrazování čtvrtiny
bytů mladým manželům. Souhlasíme
dále plně se sankcemi, které odnímají
pojem obecné prospěšnosti sdružením,
která by nedávala přednost početným
rodinám. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je pan posl. Juha.
Posl. Juha: Paní a pánové!
Aby i v otázce bydlení našeho lidu byly odčiněny
škody způsobené válkou a znemožněním
staveb za doby okupace a aby kultura bydlení šla současně
se všemi ostatními hospodářskými
i sociálními opatřeními naší
lidově demokratické republiky, bylo dvouletým
hospodářským plánem uloženo opatřiti
rekonstrukcí nebo nově postaviti 125.000 bytových
jednotek.
Není naprosto pochyby o potřebě nových
bytů. Potřeba byla také vyčíslena
v hospodářském plánu obnovy a výstavby
republiky, a!e nebylo jasno, kde vezmou orgány lidové
správy, místní a okresní národní
výbory, kterým připadla povinnost řešit
otázku bytovou a starat se o slušné a řádné
a také zdravotně nezávadné ubytování
svých občanů, potřebný kapitál
ku provedení nutných a ve dvouletém plánu
povolených staveb. Stejné starosti měly podniky
ať znárodněné nebo soukromé,
které potřebují byty pro své zaměstnance.
A přímo s obavou se čekalo, kdo řekne,
kolik bude státi nájem v novém domku, jak
bude provedena kalkulace a bude-li svojí výší
přístupný širokým vrstvám
pracujícího lidu, které jsou vlastně
dnes jedinými čekateli nových bytů.
Každý však věděl, že nájmem
hradit úročení a úmor vloženého
či investovaného kapitálu, bude-li opatřen
úvěrem, a úvěrem opatřen býti
musí, dále daně, dávky a jiné
udržovací a správní výdaje nebude
naprosto možno, protože malý byt, jak jej známe
ze zákona o přímých daních,
§ 136, odpovídající asi třem
obytným místnostem s příslušenstvím,
stál by ročně 13.000 Kčs. Byl by lidu
finančně nedostupný a právě
pro tyto těžkosti byl by býval hospodářský
plán v tomto velmi důležitém úseku
nesplněn.
Zákon na kterém se má dnes slavné
ústavodárné Národní shromáždění
usnésti, zákon o státní podpoře
na obytné stavby, řeší všechny
tyto starosti. Dává možnost národním
výborům a družstvům stavět malé
činžovní byty. Umožňuje podnikům,
aby během dvouletky opatřily pro své zaměstnance
zdravé a dobré bydlení, které má
velký vliv na výkonost dělníka i úředníka
a umožňuje i jednotlivcům, fysickým
osobám, aby si postavili sami rodinné domky a splnili
tak svoje dávné přání.
Stát zastoupený ministerstvem sociální
péče zaručí se za hypotékární
nebo komunální zápůjčky uzavřené
k tomuto účelu a současně poskytne
podporu na úhradu umořování a úročení
včetně dalších plateb, pokud nájemné,
které bude stanoveno podle platných cenových
předpisů, na tyto výdaje nestačí.
Tento zákon také říká, že
nájem bude přesně stanoven a bude jen málo
odlišný od nájmu dnes placeného, a tím
se tudíž umožní dělníkům,
úředníkům a státním
zaměstnancům, aby při svých malých
mzdách a platech tyto byty si pronajali a konečně
zdravě a slušně bydleli. Maximální
nájemné v Praze bude v těchto bytech 6000,-
Kčs ročně a snižuje se podle polohy
bytu a jiných stavebních podmínek v různých
obcích republiky.
Ale tento zákon oproti zákonu o podpoře stavebního
ruchu z prvé republiky je cítit přímo
sociálním pochopením tvůrců
či navrhovatelů zákona a je na něm
poznat nového ducha, ducha lidově-demokratického,
smysl pro právo a spravedlnost.
Zákon umožňuje postaviti se státní
zárukou a podporou jen malé byty, dále nájemné
domy s malými byty, svobodárny a noclehárny
a jen tam, kde je to v zájmu dvouletého plánu
nutné, kde je pracovní příležitost.
Umožňuje postavení malých zemědělských
budov nebo malých živnostenských provozoven,
aby se i těmto lidem zlepšila a usnadnila práce.
Současně je možno, aby staré byty, které
nemají dnes potřebných příslušenství
a jsou daleko pod úrovní dnešního skromného
nároku na slušné bydlení, byly podle
tohoto zákona upraveny a kultura bydlení zvýšena.
Znemožňuje poskytnouti záruky a podpory finančně
silným jedincům, velkostatkářům
a průmyslníkům, pokud jim kapitál
vložený do podniku vynáší více
než 2.5 %.
Znemožňuje dále, aby byla dána podpora
na dům, který by se stal základnou bezpracného
důchodu.
Velmi přesně je stanoveno, co je rodinný
dům a kdo v něm smí bydleti, co je činžovní
či nájemní dům a komu se bude pronajímat.
Vyhražuje se v nájemních domech jedna čtvrtina
pro mladé manžely, dále musí vlastník
domu při pronajímání dáti přednost
rodinám podle počtu nezaopatřených
dětí.
Tedy ne slovy, ale skutky se pomáhá a umožňuje
založení rodiny a rodinám s více dětmi
se dává přednostní právo při
pronajímání bytu.
Obecně prospěšným bytovým družstvům,
chtějí-li si udržeti obecně prospěšný
charakter, se ukládá stejná povinnost při
pronájmu bytu v jejich nájemních domech.
Ale ani na naše osídlence v pohraničí
tento zákon nezapomněl. Umožňuje poskytnouti
záruku nebo podporu na stavby a nástavby či
přestavby zemědělských budov, obytných
budov, provozoven malých živnostníků,
které jsou. ještě dnes konfiskáty a
pod národní správou, a podporu převede
na osobu fysickou, které v budoucnu bude dán konfiskát
do trvalého a dědičného vlastnictví.
Mohu s čistým svědomím dnes prohlásiti,
že tento zákon je prvním spravedlivým,
poctivě a demokraticky myšleným zákonem
subvenčním, který byl kdy v republice Československé
uzákoněn.
Musím také s politováním konstatovat,
že zákon, na kterém závisí splnění
dvouletého plánu, zákon, bez něhož
by ve stavebnictví nebyla dvouletka splněna a na
který čeká netrpělivě tolik
příslušníků českého
a slovenského národa, se projednává
až dnes, přesto, že byl parlamentu dodán
vládou již v lednu letošního roku. Více
pružnosti a odpovědnosti vůči lidu a
dvouletce by našemu parlamentu nejen slušelo, ale prospělo
by to celému národu a státu. Národní
výbory jako orgány lidové správy,
kterým připadl úkol spolupracovati při
provádění tohoto zákona, jsou druhou
velkou zárukou, že podpory se dostane jen těm,
kdož poctivě pracují a byty potřebují.
Jsem přesvědčen, že národní
výbory budou rychlejší při vyřizování
nutných formalit, aby se mohlo se stavbou započíti
ihned, jakmile to počasí dovolí. A lid, který
čeká na byty, bude tvůrcům a vykonavatelům
tohoto zákona neskonale vděčen a svůj
vděk dokáže zvýšenou prací
pro národ a stát a splněním dvouletého
plánu. (Potlesk.)