Místopředseda Tymeš: Dávám
slovo panu zpravodaji k odst. 2 za výbor technický,
p. posl. inž. Janáčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Janáček: Slavná
sněmovno!
Zákon č. 192/46 Sb. o dvouletém hospodářském
plánu ukládá našemu stavebnictví
mimořádně velké úkoly, neboť
z plánovaných investic pro léta 1947-1948
skoro 57 % připadá na investice povahy stavební.
Posuzujeme-li tyto úkoly podle výše částek,
které mají býti podle dvouletky na jednotlivé
druhy staveb vynaloženy, dospíváme rozborem
zákona. č. 192/46 k těmto výsledkům:
Stavby obytné vyžádají si nákladu
celkem 14 miliard Kčs, stavby veřejných budov,
vodohospodářské stavby, silniční
a jiné veřejné stavby nákladů
10,2 miliardy Kčs, na stavby pro průmysl připadá
7,53 miliardy Kčs, na stavby pro zemědělství
1,54 miliardy Kčs, na stavby železniční
5,62 miliardy Kčs a na stavby pro dopravu vodní,
leteckou a pro účely poštovní správy
konečně částka 0,84 miliardy Kčs;
tedy celkem stavebních investic má býti provedeno
za 39,73 miliardy Kčs.
To je zajisté i při dnešních vysokých
cenách za stavební práce úkol úctyhodný
a mimořádný. Uvážíme-li
při tom trvající nedostatek některých
vázaných stavebnin, zejména cihel. stavebního
železa a neméně tíživý nedostatek
pracovních sil, který se ve stavebnictví
zvláště nepříznivě projevuje,
nebude se zajisté nikdo divit, že stavebnictví
v jeho celku právem označujeme za jeden z úzkých
profilů našeho hospodářského
plánu.
Vláda a celá naše odborná veřejnost
jsou si proto stejně vědomy toho, že tyto mimořádné
úkoly ve stavebnictví a jeho trvající
obtíže můžeme překonati zase jenom
mimořádnými opatřeními, pro
která má právě projednávaný
vládní návrh zákona zjednati právní
předpoklady. Tato mimořádná opatření
musí se zřejmě nésti v zásadě
dvojím směrem:
Předně směrem administrativně-organisačním.
Úkolem opatření tohoto druhu je především
dosíci toho, aby všechny pohotové materiálové
i pracovní reservy byly soustředěny především
a výlučně na stavební úkoly
stanovené dvouletým hospodářským
plánem tak, aby se předešlo rozptylování
těchto prostředků nežádoucím
směrem, a dále aby byly odstraněny všechny
překážky rázu formálně-správního
i s hlediska podřadných zájmů soukromoprávních,
které by mohly urychlenému provádění
stavebního programu dvouletky se postaviti do cesty. Těmito
úkoly se zabývají části I,
II, III a V vládního návrhu zákona.
Za druhé půjde o opatření rázu
technického, jimiž se má zaručit úsporné
provádění všech staveb s hlediska vynaložených
stavebnin, pracovních sil i finančních prostředků,
a to cestou dalekosáhlé racionalisace a hromadné
výroby staveb samých i jednotlivých dílů,
v neposlední řadě však i cestou ekonomisace
stavebních projektů, jak o tom před chvílí
právě výstižně mluvil kolega
inž. dr Ješ, za současného využití
všech známých a dosažitelných výsledků
technického pokroku a technické vědy. Těmito
úkoly se zabývá IV. část navrhovaného
zákona.
Z uvedeného rozsahu látky, kterou předložená
osnova zákona zpracovává, je na první
pohled patrno, že její těžisko je spíše
v předpisech administrativně-organisačních,
kterým jsou věnovány poměrně
rozsáhlé čtyři části
zákona. Nemůžeme se ovšem ubrániti
dojmu, že vlastní jádro problému stavební
dvouletky by se mělo hledati spíše v opatřeních
technického rázu, kterým je věnována
obsahově poměrně kusá část
čtvrtá.
Mám vůbec dojem, že vstupujeme do dvouletky
jaksi bez náležité technické přípravy,
pokud se týče organisace výroby základních
stavebnin, příprav pro hromadnou výrobu normalisovaných
a typisovaných součástí staveb, stavebních
strojů, a že stejně je ještě mnoho
nejasného v názorech na technicky dokonalé,
účelné a hospodárné řešení
základních projekčních úkolů,
zejména pokud se týče staveb pozemních
a zvláště staveb bytových.
Bylo by si proto přáti. aby ministerstvo techniky
plně a dokonalou měrou užilo zmocnění,
kterého.se mu po této stránce ustanoveními
§ 15 navrhovaného zákona dostává.
Technický výbor pojednal o tomto vládním
návrhu zákona ve dvou schůzích, a
to dne 4. a 5. března, a dospěl při tom ke
konformnímu usnesení s výborem právním.
Nebudu se, vážené dámy a pánové,
podrobně zabývat jednotlivými změnami
a doplňky, na kterých se výbor při
tom usnesl a dohodl s výborem právním, a
poukazují v tomto směru na tištěnou
společnou zprávu obou výborů, kde
jsou tyto změny a doplňky i se stručným
odůvodněním detailně uvedeny.
Dovolte mi, abych pouze přehledně zde vyzvedl jen
několik nejdůležitějších
zásad, kterými se při tom výbor řídil:
Část I splňuje zejména po změnách
v § 1 vládního návrhu, které
technický výbor doporučuje, požadavek,
aby všechno stavební úsilí v celém
rozsahu stavebnictví bylo koncentrováno na úkoly
dvouletého plánu. Bude tudíž v letech
1947-1948 možno prováděti zásadně
pouze ony stavební investice, které jsou zařazeny
ve dvouletém hospodářském plánu,
případně i stavby mimo tento plán,
pokud při nich budou splněny předpoklady
§ 6, odst. 3 zákona č. 192 z roku 1946, to
je pokud potřebné stavební hmoty a pracovní
síly budou kryty z místních zdrojů.
Výjimky z této zásady, a to pouze pro stavby
naléhavě nutné z důvodů hospodářských,
bezpečnostních, sociálních nebo zdravotních,
může povoliti pouze ministerstvo techniky, na Slovensku
pověřenectvo techniky.
Volně bude možno prováděti pouze nezbytné
udržovací práce, pokud k nim potřebné
hmoty budou k disposici na volném trhu, anebo budou kryty
v mezích zpracovatelských kontingentů jednotlivých
stavebních řemesel.
Technický výbor byl si vědom toho, že
všeobecně zanedbaný stav stavebních
objektů v důsledku nedostatečného
jich udržováni za války a v prvním roce
po válce bude vyžadovati prováděni takovýchto
udržovacích prací v dosti značném
měřítku. Navrhuje proto současně,
aby v rámci plánované výroby cihel
a pálené krytiny dalo ministerstvo průmyslu
k disposici stavebnímu podnikání přiměřené
množství těchto vázaných hmot
pro účely provádění oněch
nezbytných udržovacích prací.
Část II projednávaného zákona
má zaručit, aby se stavební vývoj
obcí, v nichž mají býti podle dvouletky
provedeny nové stavby pozemní, dál organicky,
hospodárně a se zřetelem na náležité
využití dosavadních veřejných
investic, jako jsou cesty, vodovody, kanalisace, elektrovodní
síť atd.
Předpisoval proto původní vládní
návrh, aby u obcí přes 5000 obyvatel, případně
i u obcí menších, které pro jejich hospodářskou
důležitost budou ministerstvem techniky k tomu určeny,
s platností od 1. května 1947, na Slovensku od 1.
července 1947 smělo býti dáno stavební
povolení pro nové stavby jen tenkrát, má-li
taková obec za vyhovující uznaný regulační
plán, anebo pořídí-li si a docílí-li
schválení náhradního upravovacího
náčrtku.
Technický výbor uváživ, že vzhledem
k dalekosáhlým a přímo struktuálním
změnám v hustotě osídlení našeho
státu a v sociální skladbě obyvatelstva,
ke změnám v organisaci a umístění
průmyslové výroby většina dosavadních
regulačních plánů měst a obcí
nemůže novým poměrům již
vvhovovat a že by pořízení navrhovaných
náhradních náčrtů, pro něž
stejně chybí základní technicko-hospodářské
předpoklady, si vyžádalo poměrně
dlouhé doby, takže by včasné provedení
staveb podle dvouletého plánu bylo značně
ohroženo, usnesl se na podstatném zjednodušení
navrhovaných opatření plánovacích
tak, jak je to obsaženo v nově stylisovaných
§§ 3 a 4 zákona.
Vážené dámy a pánové,
jsme přesvědčeni, že ustanoveními
o stavebních obvodech podle nového § 3, jež
určí okresní národní výbory
po slyšení příslušných místních
lidových orgánů, budou v jednoduchých
případech provádění pozemních
staveb, kterých je poměrně nejvíce,
zájmy ucelené a hospodárné výstavby
obcí plně kryty. Povinnost pořízení
upravovacích náčrtů se ponechává
podle nového § 4 jen pro případy složitější,
kde jde o rozsáhlejší stavební akce,
a to opět bez ohledu na velikost obce.
Toto zjednodušení je diktováno snahou, aby
se celá stavební akce podle dvouletého plánu
neutápěla pouze v pouhém plánování,
nýbrž abychom všade tam, kde jsou pro to dány
předpoklady, mohli skutečně ještě
letos na jaře začít doopravdy stavět.
Při tom všem nepouštíme s mysli potřebu
krajinného plánování a regulačních
úprav našich obcí do budoucna, pro něž
musíme však předem připravit právní
podklad novelisací zastaralých předpisů
dosavadních stavebních řádů
a statutů. Mají-li mít kromě toho
takovéto projekty skutečnou vnitřní
hodnotu, bude k jich vypracování zapotřebí
delší doby a důkladných studijních
příprav.
V části III, která jedná o opatření
stavenišť i cestou převodu práva vlastnického
nebo zrušení nebo omezení jiných věcných
práv váznoucích na pozemku, jakož i
cestou nuceného uložení práva stavby,
snažil se technický výbor přijetím
nového odstavce 4 k § 7 - původnímu
§ 9 - dosíci toho, aby pro účely staveb
podle dvouletého plánu bylo možno urychleně
získat i pozemky, které jsou majetkem zkonfiskovaným
podle příslušných dekretů presidenta
republiky, případně nařízení
Slovenské Národní rady, aniž by bylo
nutno vyčkávati na ukončení vlastního
řízení o rozdělení tohoto konfiskovaného
majetku. Tento způsob získávání
vhodných stavenišť bude mít, vážené
dámy a pánové, zvláštní
význam zejména u našich obcí a měst
v pohraničí, stejně tak jako v některých
osidlovacích okresech ve vnitrozemí.
Upozorňuji, že i právě projednávaný
návrh zákona o státní podpoře
na obytné stavby ve svém § 32 s možností
udělování podpor na stavby na takových
pozemcích, i když nebudou ihned převedeny do
vlastnictví stavebníka, počítá.
V části IV vládního návrhu
provedl technický výbor podstatné rozšíření
zmocnění ministerstva techniky, pokud se týče
povolení odchylek od platných technických
předpisů stavebních řádů
a statutů. Při tom vycházel však technický
výbor z názoru, že úspory stavebních
hmot i nákladů třeba hledati především
ve zhospodárnění staveb po stránce
konstruktivní a výrobní, nikoliv však
na úkor hygienického vybavení bytů
a jejich příslušenství. Snaze po urychleném
zahájení stavebních prací dal technický
výbor projev ve své resoluci, kterou žádá,
aby potřebné směrnice, které má
ministerstvo po této stránce vypracovati, byly vydány
s největším urychlením ještě
před započetím stavební sezóny.
Při projednávání § 16 zákona,
kterým se nově pro účely staveb podle
dvouletky upravují některé předpisy
zákona č. 107/1946 Sb. o úpravě stavební
činnosti a přídělu stavebních
hmot, dospěl technický výbor k názoru,
že se jeví potřeba novelisace tohoto zákona
též v tom směru, aby zásady platné
pro správu stavebních kontingentů a pro příděl
stavebních hmot byly upraveny na Slovensku obdobně
jako v zemích historických. Také v tomto
směru doporučuje technický výbor přijetí
resoluce, která je připojena k tištěné
zprávě výboru.
Myslím, že urychleným a včasným
schválením dvou v dnešním zasedání
projednávaných vládních předloh
o státní podpoře na obytné stavby
a tohoto návrhu na některá opatření
ve stavebnictví v rámci dvouletého hospodářského
plánu učiní ústavodárné
Národní shromáždění vše,
co na něm jest, aby byl dán předpoklad pro
úspěšnou stavební činnost v příštích
dvou letech.
Teď mají slovo povolané státní
a samosprávné úřady, naši technici,
projektanti i.stavitelé, náš průmysl
stavební i naše stavební řemesla, všichni
zaměstnanci zúčastnění ve stavebnictví
ať přímo či nepřímo, stejně
tak jako kapitáni našeho světa finančního.
Je v zájmu národa a státu, aby se při
vzájemné souhře všech těchto
činitelů budovatelské dílo skutečně
podařilo. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dávám
slovo zpravodaji za výbor právní, p. posl.
dr Jelínkovi.
Zpravodaj posl. dr. Jelínek: Slavná sněmovno!
Projednání vládního návrhu
zákona tisk 397 ukázalo dvě skutečnosti:
především tu skutečnost, jak může
býti významná spolupráce parlamentu
a odborných výborů při projednávání
vládních návrhů, a za druhé,
jakou pohotovost časovou může parlament, je-li
toho třeba a má-li dobrou vůli, prokázat.
Po právní stránce chtěl bych konstatovat,
že vládní návrh vychází
z projednání výboru technického i
právního zdokonalen a zlepšen. Se změnami,
které provedl technický výbor, seznámil
vás ve souvislosti se zprávou pan zpravodaj technického
výboru. Za právní výbor bych rád
konstatoval, že právní výbor provedl
především změnu v tom směru,
že rozšířil možnost vyvlastnění
také pro stavby podle § 2, odst. 1, že doplnil
vládní návrh pokud jde o určení
obecné ceny náhradního pozemku. Upozornil
také velmi správně na okolnost, že vládní
návrh nepočítá se ztrátou,
zničením a zavlečením pozemkových
knih a doplnil v tom směru předložený
návrh. Výbor se také snažil snížiti
obecnou cenu vyvlastňovaných pozemků, aby
staveniště pro stavby podle dvouletého hospodářského
plánu nebyla předmětem spekulace. Jistě
jeho doplněk není úplný, přijaté
znění je kompromis. Kromě toho vyslovil názor,
že ve statutárních městech mají
vykonávati kompetenci, kterou dává zákon
okresním národním výborům,
ústřední národní výbory.
Mám jako zpravodaj právního výboru
vážné pochybnosti, a se mnou i většina
právního výboru, zda je dobře a úplně
koncipována materie o nuceném zřizování
práva stavby. Budeme musiti při projednání
speciálního zákona uvážiti, co
by bylo třeba doplniti, aby právo stavby i zejména
v cestě vyvlastnění tvořené
se stalo významným nástrojem boje proti spekulaci
s pozemky a novou formou stavebního ruchu.
Na předlohu, která je, paní a pánové,
nyní ve vašich rukou, se netrpělivě
čeká. Ve znění, jaké vyšlo
z práce výborů, je osnova vážnou
snahou odstraniti mnohé překážky, které
mohou státi v cestě splnění dvouletky
v oboru stavebnictví a způsobiti, aby plnění
dvouletého plánu přispělo k výstavbě
našich obcí. To pochopil právní výbor.
Uznal časovou tíseň a s porozuměním
pracoval na osnově tak, aby mohla být na pořadu
dnešní schůze.
Jeho jménem vám doporučuji návrh zákona
schváliti s upřímným přáním,
aby zákon, jak je v intencích vlády i těch,
kdo na něm spolupracovali, spolu s předchozí
osnovou splnil naděje do něho kladené a přispěl
k splnění dvouletého hospodářského
plánu v oboru stavebnictví. (Potlesk.)