Předseda Jos David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Tymeš.
Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Fierlinger, Široký,
Ursíny, dr Zenkl; ministři dr Dolanský,
dr Franek, Hála, inž. Kopecký,
V. Kopecký, Majer, Masaryk, dr Nejedlý,
Nosek, dr Pietor, dr Procházka, dr
Ripka, arm. gen.Svoboda, Zmrhal; státní
tajemník Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
210 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů technického, soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 353) o státní podpoře
na bytovou výstavbu (tisk 442).
2. Zpráva výborů technického a právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 397) o některých
opatřeních ve stavebnictví souvisících
s dvouletým hospodářským plánem.
3. Zpráva výborů soc.-politického,
právního a průmyslového o návrhu
posl. Pavlána, Kaplana, Cíglera, inž. Jankovcové
a druhů (tisk 266) na vydání zákona,
kterým se upravuje pracovní doba v báňském
průmyslu (tisk 444).
(Do diplomatické lóže v zasedací
síni ÚNS vstoupil belgický zahraniční
ministr P. H. Spaak, uváděn čs. ministrem
zahraničních věcí Janem Masarykem
a tajemníkem NS dr Madarem.)
Předseda (zvoní): Zahajuji 40. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Paní poslankyně, páni poslanci!
Sděluji, že naší schůzi je přítomen
vzácný host, veliký přítel
Československé republiky, belgický zahraniční
ministr pan Spaak, jehož srdečně pozdravuji
a vítám. (Shromáždění
povstalo a bouřlivým potleskem uvítalo hosta.)
Paní poslankyně, páni poslanci!
Dnešní den není zasvěceným svátkem,
a přece zůstává 7. březen nejpamátnějším
svátečním dnem v srdci každého
českého člověka. Vrací se s
ním každoročně živá a vroucí
vzpomínka na legendární postavu naší
novodobé historie, na presidenta Osvoboditele T. G.
Masaryka, o kterém prohlásil Ernest Denis: "Národ
Husův, Chelčického a Komenského zasluhoval
si podobného vůdce za prvního svého
představitele před Evropou."
Osud nám popřál být svědky
závratné životní dráhy muže,
jenž šel za pravdou bez ohledu na vlastní blaho
a jenž se stal jejím obhájcem proti všem.
V rukopisném boji nebo v hilsneriádě měl
proti sobě prof. Masaryk téměř
celou českou veřejnost, a přece neustoupil
demagogii, lži a násilí. Jako Jan Hus dovedl
se postavit přívalu lidské hlouposti, tuposti
a proradnosti, aby nakonec tento svůj zápas za pravdu
vyhrál. Byl proto právě Masaryk předurčen,
aby se ve světové válce stal symbolem jednoty
bojujícího národa. V jeho osobě se
sjednotil československý lid v boji za svou politickou
svobodu. Jako první president pronášel k národu
památná poselství, v nichž moudře
obhlížel vývoj nového státu,
obracel se k občanům a vyznačoval směr
dennímu životu mladé republiky.
T. G. Masaryk měl vždycky blízko k pracujícímu
člověku, protože v něm především
viděl základ národa a státu. Včera
sněmovna odhlasovala zákon o hornickém pojištění.
Jak nevzpomenout právě Masaryka a jeho vztahů
k horníkům! Když r. 1900 vypukla na Kladně
hornická stávka, přichází
Masaryk mezi havíře a staví se za jejich
spravedlivé požadavky, které mají horníkům
zajistit lidštější život. Na veřejném
hornickém projevu tehdy pravil:
"Požadavky vaše jsou spravedlivé, 8hodinná
práce je požadavkem lidskosti. Jde o to, aby uhlokop
se mohl vzdělávat, aby zachovati mohl zdraví
sobě a své rodině. A požadavku tomuto
již pro svůj prospěch vlastní, když
ne ze soucitu, musí porozuměti vrstvy měšťanské
a zejména by jim měli rozuměti - kdyby vůbec
něco chápali - ti, kdož hlásají
lásku k bližnímu a snášenlivost.
Také spravedlivý je požadavek po větší
mzdě. Mínění mé tu ovšem
nerozhoduje. Jestli je zde vyslovuji a důraz na ně
kladu, činím tak proto, abych vám pověděl,
že přibývá stále více
lidí - nedělníků, kteří
jako já s vámi cítí solidárně.
Vyjdete z boje toho vítězně, budete-li solidárními."
Lidskost je Masarykovi nejvyšším příkazem,
lidskost jej svedla k účasti v záhřebském
procesu a v aféře Friedjungové, lidskostí
měří se pojetí demokracie, neboť
demokracie je pro něho politickou formou lidskosti. Mnohé
může z jeho učení zvětrat ve
vichřici let a dob; nedotčen však zůstane
Masarykův mravní zápal, s nímž
šel osvobodit svůj lid a s nímž dával
do vínku nového státu jen hodnoty nejvyšší
a nejryzejší. Jak vybízivě zní
dnes jeho někdejší výzva: "I já
jsem stát, národ a lid - musí si dnes říci
každý, kdo politicky myslí; a co tedy žádá
po státu, národu a lidu, plniž především
sám ve svém kruhu stálých povinností."
Masaryk byl po Komenském největší
učitel národa, který se dovedl vepsati opravdu
do srdce svého lidu. Pomohl mu přežít
jednu z nejstrašnějších vichřic
lidského hněvu, protože ve chvíli utrpení
stál tu stále jako světlý zjev. Řekl-li,
že se bude dívat, jak to děláme, vložil
na nás závazek, že půjdeme jeho světlými
stopami ve svém denním zápase za pravdu,
svobodu a spravedlnost. Nechť nám z velikého
neznáma žehná Masarykova ruka na cestu
za naplněním jeho nesmrtelného politického
a mravního odkazu! (Bouřlivý potlesk.
- Shromáždění povstává
a chvilkou pietního ticha vzdává poctu památce
prvního presidenta republiky. - Shromáždění
usedá.)
Přikročíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů technického, soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 353) o státní podpoře
na bytovou výstavbu (tisk 442).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předloze, která je jako odstavec 2 pořadu,
to jest
2. Společná zpráva výborů
technického a právního o vládním
návrhu zákona (tisk 397) o některých
opatřeních ve stavebnictví souvisících
s dvouletým hospodářským plánem
(tisk 446).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že jde o osnovy týkající se stavebnictví.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji jsou:
k odstavci 1 za výbor technický posl. inž.
Janáček, za výbor soc.-politický
posl. dr Šoltézs, za výbor rozpočtový
posl. inž. dr Ješ;
k odstavci 2 za výbor technický posl. inž.
Janáček, za výbor právní
posl. dr Jelínek.
Dávám slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor
technický, p. posl. inž. Janáčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Janáček: Slavná
sněmovno!
Vládní návrh zákona o státní
podpoře na obytné stavby tisk 353, jehož přijetí
mám jménem technického výboru slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
doporučiti, patří mezi ty důležité
předlohy hospodářských zákonů,
kterými mají býti uváděny ve
skutek některé jmenovité úkoly, stanovené
zákonem čís. 192/1946 Sb. o dvouletém
hospodářském plánu.
V § 4, písm. a) tohoto zákona jsme se totiž
zavázali... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Zpravodaj posl. inž. Janáček (pokračuje):
...že v letech 1947/1948 obnovíme nebo znovuzřídíme
celkem 125.000 bytových jednotek, a to nákladem
14 miliard Kčs. Tento úkol byl rozvržen tak,
že v roce letošním má býti takto
získáno 50.000 a v r. 1948 celkem 75.000 bytových
jednotek. Tohoto počtu bytů má býti
dosaženo takto:
Především obnovou válkou zničených
nebo poškozených objektů, kteroužto cestou
má býti podle hrubého odhadu získáno
v obou letech asi 100,000 bytových jednotek. S touto obnovou
souvisící otázky technické i otázku
finanční podpory takových staveb jsme již
vyřešili zákonem ze dne 12. dubna 1946, č.
86 Sb., o stavební obnově. Podle tohoto zákona
může stát převzíti státní
záruku za potřebné stavební úvěry
až do výše 10 miliard Kčs a poskytuje
přímý státní příspěvek
na dluhovou službu, po příp. přímou
jednorázovou podporu podle § 19 nař. Slovenské
národní rady č. 128 z r. 1945.
Za druhé má býti dosažen počet
bytových jednotek, stanovený dvouletým hospodářským
plánem, stavbou nových obytných domů,
a to mimo území válkou poškozená,
se státní podporou podle právě projednávaného
zákona. Touto cestou má býti získáno
předpokládaným nákladem 5 miliard
Kčs celkem 25.000 nových bytových jednotek.
Účelem projednávaného zákona
jest učinnou státní podporou na stavby nových
obytných domů umožnit provedení také
této druhé části bytového programu
dvouletky. Myslím, že si, vážení
pánové a dámy, mohu ušetřit provádění
důkazu o tom, že vydání tohoto zákona
je nezbytně nutné, máme-li stanovený
program splniti, nebo každému je zajisté jasné,
že dnešní vysoké stavební náklady
na jedné straně a obecně nízkou hladinou
důchodovou nejširších lidových
kruhů ovlivněný dosažitelný výnos
nájemného na druhé straně by byly
nepřekonatelnou překážkou pro rozvinutí
jakéhokoliv význačnějšího
stavebního ruchu v tomto oboru staveb vůbec. A musí
proto v této situaci přijít na pomoc stát,
který po dobu trvání dnešní nerovnováhy
hospodářských čísel pomůže
z veřejných prostředků překlenout
onu disparitu mezi stavebními náklady a dosažitelným
výnosem obytných staveb.
Hlavní zásady, na kterých je vládní
návrh zákona vybudován, jsou asi tyto:
1. Podpora podle tohoto zákona může býti
poskytnuta jen na takové obytné stavby, které
jsou pojaty do programu dvouletého hospodářského
plánu, výjimečně i na stavby mimo
hospodářský plán, pokud jich provedení
bude povoleno podle § 6, odst. 3 zákona č.
192 /1 946 Sb., t. j. pokud budou pro ně k disposici stavebniny
a pracovní síly z místních zdrojů.
- Účelem tohoto opatření je, aby se
vzhledem na omezené zdroje surovin, investičních
prostředků a pracovních sil zaručilo
především pokoje nejnaléhavějších
potřeb, jak vyplynuly ze zákona o hospodářském
plánu.
2. Podpora může být udělena pouze na
stavbu malých bytů podle obdoby § 136 zákona
o přímých daních, t. j. na byty s
maximální obytnou plochou do 80 m2. Podle
obdoby téhož zákona ve spojení s rodinným
domkem může být podpora udělena též
na stavby provozoven malých živnostníků,
t. j. na provozovny do 36 m2 podlahové plochy,
anebo také i na stavby hospodářských
budov (místností) malých zemědělců,
a to za stejného předpokladu, že je to v souvislosti
se stavbou malého bytu.
Jako novum proti dosavadním zákonům o stavebním
ruchu se zavádí státní podpora také
na budovy, obsahující t. zv. nutné příslušenství
skupinového zastavění u nových sídlišť.
Tímto příslušenstvím se myslí
společné prádelny, lázně, teplárny
a podobná zařízení.
Konečně lze podporu uděliti na stavby svobodáren
a nocleháren podle odst. 2 a 3 prováděcích
předpisů k § 136 zákona o přímých
daních. Svobodárny jsou budovy, kde jednotlivé
osoby obývají samostatné místnosti,
1-3 osoby v jedné místnosti tak, aby na jednu osobu
připadlo nejméně 12 m3 bytového
prostoru, a noclehárny, to jsou budovy, obsahující
společné ložnice s lůžky, při
čemž plocha jedné ložnice nemá
překročit 80 m2 a na jednu osobu mají
připadat 4 m2 plochy.
Vážené dámy a pánové,
je chyba, že se u nás zejména myšlenka
staveb svobodáren dostatečně neujala, alespoň
v obcích, které jsou sídlem škol, zejména
vysokých. Znamenalo by to značnou úlevu ve
svízelné otázce vhodného ubytování
studentů. Tento stavební program může
být uskutečněn novostavbami nájemních
nebo rodinných domů, úplnými přestavbami,
dále nástavbami a přístavbami, nebo
úpravami čili adaptacemi dosud neobytných
budov na obytné, a konečně stavbami nebo
úpravami budov poškozených nebo zničených
živelními pohromami, tedy ne válkou, nýbrž
živelní pohromou. Všechny zde uvedené
termíny jest ovšem vykládat podle obdoby předpisů
zákona o přímých daních, nikoliv
podle předpisů stavebních řádů
nebo statutů.
Pokud se týče osoby stavebníka, může
být podpora udělena obcím a okresům
na všechny druhy staveb nebo úprav, s výjimkou
rodinných domků, které by byly určeny
k pozdějšímu převodu na fysické
osoby; dále obecně prospěšným
bytovým sdružením bez jakéhokoliv omezení,
zaměstnavatelům, pokud zřizují byty
pro svoje zaměstnance, jež nejsou ovšem určeny
k převodu do vlastnictví fysických osob,
a konečně fysickým osobám, avšak
jenom na stavby nebo úpravy rodinných domků
nebo domů poškozených živelními
pohromami. Podpora spočívá v tom, že
stát převezme záruku za stavební úvěr,
a to do 100 % skutečného stavebního nákladu
obcí a okresů, do 95 % u bytových sdružení
a do 80 % u zaměstnavatelů a osob fysických.
Za druhé spočívá státní
podpora v poskytnutí státního příspěvku,
kterým se má uhradit rozdíl mezi ročními
výdaji s domem spojenými, vypočtenými
podle § 17 zákona, a mezi jeho dosažitelným
výnosem, stanoveným v § 18. Tímto výnosem
se rozumí nájemné, případně
nájemní hodnota, stanovená podle platných
cenových předpisů.
Tento státní příspěvek není
tudíž stanoven nějakou pevnou procentní
sazbou, nýbrž bude vyšetřen v každém
případě zvlášť podle okolností
a může býti průběhem doby podle
§ 19 přizpůsobován změnám
v hospodářských předpokladech, za
kterých byl stanoven. Jeho vyplácení trvá
konečně jen dotud, dokud dosažitelný
výnos domu nestačí na hrazení výdajů
s domem spojených.
Podle obdoby zákona o stavební obnově se
tento stavební příspěvek dále
krátí u osob fysických, jejichž roční
zdanitelný důchod rodinný přesahuje
120.000 Kčs, o tuto částku, u jiných
výdělečných osob, pokud výnos
jejich podniku přesahuje částku potřebnou
k 21/2 % zúročení kapitálu
v podniku uloženého, zvětšenou o zákonitý
podíl závodní rady na čistém
zisku.
Zákon nezavádí pro stavby obytných
budov žádných zvláštních
daňových úlev, zejména ne osvobození
od placení daně domovní a příslušných
přirážek. Po této stránce zůstává
pouze dočasné osvobození u novostaveb podle
zákona o přímých daních, t.
j. na 12 let pro domy s malými byty, a proto, že se
zřetelem na konstrukci státního příspěvku
představují tyto daně pro stavebníky
vlastně pouze průběžnou položku.
Technický výbor projednal předlohu zákona
ve dvou schůzích, a to dne 6. a 9. února
1947, a usnesl se shodně s výborem soc.-politickým
na četných změnách původního
vládního návrhu, jak je to v tištěné
zprávě uvedeno a podrobně zdůvodněno,
takže mohu od výčtu těchto změn
upustit.
Technický výbor žádal v průběhu
jednání o tomto zákoně o spolupráci
také výbor právní, pokud měl
některé pochybnosti o věcné souvislosti
navrhovaného ustanovení § 42 osnovy s materií
tohoto zákona a o další platnosti nařízení
Slovenské národní rady č. 128 z roku
1945 Sb. Oba odborně právní posudky právního
výboru, na nichž výbor technický založil
své konečné usnesení, jsou rovněž
obsaženy v tištěné zprávě
výboru.