Pátek 7. března 1947

(Začátek schůze v 9 hod. 37 min.)

Přítomni:

Předseda Jos David.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Tymeš.

Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.

Členové vlády: náměstkové předsedy vlády Fierlinger, Široký, Ursíny, dr Zenkl; ministři dr Dolanský, dr Franek, Hála, inž. Kopecký, V. Kopecký, Majer, Masaryk, dr Nejedlý, Nosek, dr Pietor, dr Procházka, dr Ripka, arm. gen.Svoboda, Zmrhal; státní tajemník Lichner.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr Friedmann.

210 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar; zástupci tajemníka NS dr Záděra, dr Ramajzl.

Pořad

40. schůze ústavodárného Národního shromáždění republiky

Československé,

svolané na pátek dne 7. března 1947 na 9.15 hod.

1. Zpráva výborů technického, soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 353) o státní podpoře na bytovou výstavbu (tisk 442).

2. Zpráva výborů technického a právního (podle § 35 jedn. řádu) o vládním návrhu zákona (tisk 397) o některých opatřeních ve stavebnictví souvisících s dvouletým hospodářským plánem.

3. Zpráva výborů soc.-politického, právního a průmyslového o návrhu posl. Pavlána, Kaplana, Cíglera, inž. Jankovcové a druhů (tisk 266) na vydání zákona, kterým se upravuje pracovní doba v báňském průmyslu (tisk 444).

(Do diplomatické lóže v zasedací síni ÚNS vstoupil belgický zahraniční ministr P. H. Spaak, uváděn čs. ministrem zahraničních věcí Janem Masarykem a tajemníkem NS dr Madarem.)

Předseda (zvoní): Zahajuji 40. schůzi ústavodárného Národního shromáždění.

Paní poslankyně, páni poslanci!

Sděluji, že naší schůzi je přítomen vzácný host, veliký přítel Československé republiky, belgický zahraniční ministr pan Spaak, jehož srdečně pozdravuji a vítám. (Shromáždění povstalo a bouřlivým potleskem uvítalo hosta.)

Paní poslankyně, páni poslanci!

Dnešní den není zasvěceným svátkem, a přece zůstává 7. březen nejpamátnějším svátečním dnem v srdci každého českého člověka. Vrací se s ním každoročně živá a vroucí vzpomínka na legendární postavu naší novodobé historie, na presidenta Osvoboditele T. G. Masaryka, o kterém prohlásil Ernest Denis: "Národ Husův, Chelčického a Komenského zasluhoval si podobného vůdce za prvního svého představitele před Evropou."

Osud nám popřál být svědky závratné životní dráhy muže, jenž šel za pravdou bez ohledu na vlastní blaho a jenž se stal jejím obhájcem proti všem. V rukopisném boji nebo v hilsneriádě měl proti sobě prof. Masaryk téměř celou českou veřejnost, a přece neustoupil demagogii, lži a násilí. Jako Jan Hus dovedl se postavit přívalu lidské hlouposti, tuposti a proradnosti, aby nakonec tento svůj zápas za pravdu vyhrál. Byl proto právě Masaryk předurčen, aby se ve světové válce stal symbolem jednoty bojujícího národa. V jeho osobě se sjednotil československý lid v boji za svou politickou svobodu. Jako první president pronášel k národu památná poselství, v nichž moudře obhlížel vývoj nového státu, obracel se k občanům a vyznačoval směr dennímu životu mladé republiky.

T. G. Masaryk měl vždycky blízko k pracujícímu člověku, protože v něm především viděl základ národa a státu. Včera sněmovna odhlasovala zákon o hornickém pojištění. Jak nevzpomenout právě Masaryka a jeho vztahů k horníkům! Když r. 1900 vypukla na Kladně hornická stávka, přichází Masaryk mezi havíře a staví se za jejich spravedlivé požadavky, které mají horníkům zajistit lidštější život. Na veřejném hornickém projevu tehdy pravil:

"Požadavky vaše jsou spravedlivé, 8hodinná práce je požadavkem lidskosti. Jde o to, aby uhlokop se mohl vzdělávat, aby zachovati mohl zdraví sobě a své rodině. A požadavku tomuto již pro svůj prospěch vlastní, když ne ze soucitu, musí porozuměti vrstvy měšťanské a zejména by jim měli rozuměti - kdyby vůbec něco chápali - ti, kdož hlásají lásku k bližnímu a snášenlivost. Také spravedlivý je požadavek po větší mzdě. Mínění mé tu ovšem nerozhoduje. Jestli je zde vyslovuji a důraz na ně kladu, činím tak proto, abych vám pověděl, že přibývá stále více lidí - nedělníků, kteří jako já s vámi cítí solidárně. Vyjdete z boje toho vítězně, budete-li solidárními."

Lidskost je Masarykovi nejvyšším příkazem, lidskost jej svedla k účasti v záhřebském procesu a v aféře Friedjungové, lidskostí měří se pojetí demokracie, neboť demokracie je pro něho politickou formou lidskosti. Mnohé může z jeho učení zvětrat ve vichřici let a dob; nedotčen však zůstane Masarykův mravní zápal, s nímž šel osvobodit svůj lid a s nímž dával do vínku nového státu jen hodnoty nejvyšší a nejryzejší. Jak vybízivě zní dnes jeho někdejší výzva: "I já jsem stát, národ a lid - musí si dnes říci každý, kdo politicky myslí; a co tedy žádá po státu, národu a lidu, plniž především sám ve svém kruhu stálých povinností."

Masaryk byl po Komenském největší učitel národa, který se dovedl vepsati opravdu do srdce svého lidu. Pomohl mu přežít jednu z nejstrašnějších vichřic lidského hněvu, protože ve chvíli utrpení stál tu stále jako světlý zjev. Řekl-li, že se bude dívat, jak to děláme, vložil na nás závazek, že půjdeme jeho světlými stopami ve svém denním zápase za pravdu, svobodu a spravedlnost. Nechť nám z velikého neznáma žehná Masarykova ruka na cestu za naplněním jeho nesmrtelného politického a mravního odkazu! (Bouřlivý potlesk. - Shromáždění povstává a chvilkou pietního ticha vzdává poctu památce prvního presidenta republiky. - Shromáždění usedá.)

Přikročíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž je

1. Zpráva výborů technického, soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 353) o státní podpoře na bytovou výstavbu (tisk 442).

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání o této předloze sloučilo s jednáním o předloze, která je jako odstavec 2 pořadu, to jest

2. Společná zpráva výborů technického a právního o vládním návrhu zákona (tisk 397) o některých opatřeních ve stavebnictví souvisících s dvouletým hospodářským plánem (tisk 446).

Důvodem pro navrhované sloučení je, že jde o osnovy týkající se stavebnictví.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučené projednávání těchto dvou odstavců? (Nebyly.)

Není jich. Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Zpravodaji jsou:

k odstavci 1 za výbor technický posl. inž. Janáček, za výbor soc.-politický posl. dr Šoltézs, za výbor rozpočtový posl. inž. dr Ješ;

k odstavci 2 za výbor technický posl. inž. Janáček, za výbor právní posl. dr Jelínek.

Dávám slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor technický, p. posl. inž. Janáčkovi.

Zpravodaj posl. inž. Janáček: Slavná sněmovno!

Vládní návrh zákona o státní podpoře na obytné stavby tisk 353, jehož přijetí mám jménem technického výboru slavnému ústavodárnému Národnímu shromáždění doporučiti, patří mezi ty důležité předlohy hospodářských zákonů, kterými mají býti uváděny ve skutek některé jmenovité úkoly, stanovené zákonem čís. 192/1946 Sb. o dvouletém hospodářském plánu.

V § 4, písm. a) tohoto zákona jsme se totiž zavázali... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. inž. Janáček (pokračuje): ...že v letech 1947/1948 obnovíme nebo znovuzřídíme celkem 125.000 bytových jednotek, a to nákladem 14 miliard Kčs. Tento úkol byl rozvržen tak, že v roce letošním má býti takto získáno 50.000 a v r. 1948 celkem 75.000 bytových jednotek. Tohoto počtu bytů má býti dosaženo takto:

Především obnovou válkou zničených nebo poškozených objektů, kteroužto cestou má býti podle hrubého odhadu získáno v obou letech asi 100,000 bytových jednotek. S touto obnovou souvisící otázky technické i otázku finanční podpory takových staveb jsme již vyřešili zákonem ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební obnově. Podle tohoto zákona může stát převzíti státní záruku za potřebné stavební úvěry až do výše 10 miliard Kčs a poskytuje přímý státní příspěvek na dluhovou službu, po příp. přímou jednorázovou podporu podle § 19 nař. Slovenské národní rady č. 128 z r. 1945.

Za druhé má býti dosažen počet bytových jednotek, stanovený dvouletým hospodářským plánem, stavbou nových obytných domů, a to mimo území válkou poškozená, se státní podporou podle právě projednávaného zákona. Touto cestou má býti získáno předpokládaným nákladem 5 miliard Kčs celkem 25.000 nových bytových jednotek.

Účelem projednávaného zákona jest učinnou státní podporou na stavby nových obytných domů umožnit provedení také této druhé části bytového programu dvouletky. Myslím, že si, vážení pánové a dámy, mohu ušetřit provádění důkazu o tom, že vydání tohoto zákona je nezbytně nutné, máme-li stanovený program splniti, nebo každému je zajisté jasné, že dnešní vysoké stavební náklady na jedné straně a obecně nízkou hladinou důchodovou nejširších lidových kruhů ovlivněný dosažitelný výnos nájemného na druhé straně by byly nepřekonatelnou překážkou pro rozvinutí jakéhokoliv význačnějšího stavebního ruchu v tomto oboru staveb vůbec. A musí proto v této situaci přijít na pomoc stát, který po dobu trvání dnešní nerovnováhy hospodářských čísel pomůže z veřejných prostředků překlenout onu disparitu mezi stavebními náklady a dosažitelným výnosem obytných staveb.

Hlavní zásady, na kterých je vládní návrh zákona vybudován, jsou asi tyto:

1. Podpora podle tohoto zákona může býti poskytnuta jen na takové obytné stavby, které jsou pojaty do programu dvouletého hospodářského plánu, výjimečně i na stavby mimo hospodářský plán, pokud jich provedení bude povoleno podle § 6, odst. 3 zákona č. 192 /1 946 Sb., t. j. pokud budou pro ně k disposici stavebniny a pracovní síly z místních zdrojů. - Účelem tohoto opatření je, aby se vzhledem na omezené zdroje surovin, investičních prostředků a pracovních sil zaručilo především pokoje nejnaléhavějších potřeb, jak vyplynuly ze zákona o hospodářském plánu.

2. Podpora může být udělena pouze na stavbu malých bytů podle obdoby § 136 zákona o přímých daních, t. j. na byty s maximální obytnou plochou do 80 m2. Podle obdoby téhož zákona ve spojení s rodinným domkem může být podpora udělena též na stavby provozoven malých živnostníků, t. j. na provozovny do 36 m2 podlahové plochy, anebo také i na stavby hospodářských budov (místností) malých zemědělců, a to za stejného předpokladu, že je to v souvislosti se stavbou malého bytu.

Jako novum proti dosavadním zákonům o stavebním ruchu se zavádí státní podpora také na budovy, obsahující t. zv. nutné příslušenství skupinového zastavění u nových sídlišť. Tímto příslušenstvím se myslí společné prádelny, lázně, teplárny a podobná zařízení.

Konečně lze podporu uděliti na stavby svobodáren a nocleháren podle odst. 2 a 3 prováděcích předpisů k § 136 zákona o přímých daních. Svobodárny jsou budovy, kde jednotlivé osoby obývají samostatné místnosti, 1-3 osoby v jedné místnosti tak, aby na jednu osobu připadlo nejméně 12 m3 bytového prostoru, a noclehárny, to jsou budovy, obsahující společné ložnice s lůžky, při čemž plocha jedné ložnice nemá překročit 80 m2 a na jednu osobu mají připadat 4 m2 plochy.

Vážené dámy a pánové, je chyba, že se u nás zejména myšlenka staveb svobodáren dostatečně neujala, alespoň v obcích, které jsou sídlem škol, zejména vysokých. Znamenalo by to značnou úlevu ve svízelné otázce vhodného ubytování studentů. Tento stavební program může být uskutečněn novostavbami nájemních nebo rodinných domů, úplnými přestavbami, dále nástavbami a přístavbami, nebo úpravami čili adaptacemi dosud neobytných budov na obytné, a konečně stavbami nebo úpravami budov poškozených nebo zničených živelními pohromami, tedy ne válkou, nýbrž živelní pohromou. Všechny zde uvedené termíny jest ovšem vykládat podle obdoby předpisů zákona o přímých daních, nikoliv podle předpisů stavebních řádů nebo statutů.

Pokud se týče osoby stavebníka, může být podpora udělena obcím a okresům na všechny druhy staveb nebo úprav, s výjimkou rodinných domků, které by byly určeny k pozdějšímu převodu na fysické osoby; dále obecně prospěšným bytovým sdružením bez jakéhokoliv omezení, zaměstnavatelům, pokud zřizují byty pro svoje zaměstnance, jež nejsou ovšem určeny k převodu do vlastnictví fysických osob, a konečně fysickým osobám, avšak jenom na stavby nebo úpravy rodinných domků nebo domů poškozených živelními pohromami. Podpora spočívá v tom, že stát převezme záruku za stavební úvěr, a to do 100 % skutečného stavebního nákladu obcí a okresů, do 95 % u bytových sdružení a do 80 % u zaměstnavatelů a osob fysických. Za druhé spočívá státní podpora v poskytnutí státního příspěvku, kterým se má uhradit rozdíl mezi ročními výdaji s domem spojenými, vypočtenými podle § 17 zákona, a mezi jeho dosažitelným výnosem, stanoveným v § 18. Tímto výnosem se rozumí nájemné, případně nájemní hodnota, stanovená podle platných cenových předpisů.

Tento státní příspěvek není tudíž stanoven nějakou pevnou procentní sazbou, nýbrž bude vyšetřen v každém případě zvlášť podle okolností a může býti průběhem doby podle § 19 přizpůsobován změnám v hospodářských předpokladech, za kterých byl stanoven. Jeho vyplácení trvá konečně jen dotud, dokud dosažitelný výnos domu nestačí na hrazení výdajů s domem spojených.

Podle obdoby zákona o stavební obnově se tento stavební příspěvek dále krátí u osob fysických, jejichž roční zdanitelný důchod rodinný přesahuje 120.000 Kčs, o tuto částku, u jiných výdělečných osob, pokud výnos jejich podniku přesahuje částku potřebnou k 21/2 % zúročení kapitálu v podniku uloženého, zvětšenou o zákonitý podíl závodní rady na čistém zisku.

Zákon nezavádí pro stavby obytných budov žádných zvláštních daňových úlev, zejména ne osvobození od placení daně domovní a příslušných přirážek. Po této stránce zůstává pouze dočasné osvobození u novostaveb podle zákona o přímých daních, t. j. na 12 let pro domy s malými byty, a proto, že se zřetelem na konstrukci státního příspěvku představují tyto daně pro stavebníky vlastně pouze průběžnou položku.

Technický výbor projednal předlohu zákona ve dvou schůzích, a to dne 6. a 9. února 1947, a usnesl se shodně s výborem soc.-politickým na četných změnách původního vládního návrhu, jak je to v tištěné zprávě uvedeno a podrobně zdůvodněno, takže mohu od výčtu těchto změn upustit.

Technický výbor žádal v průběhu jednání o tomto zákoně o spolupráci také výbor právní, pokud měl některé pochybnosti o věcné souvislosti navrhovaného ustanovení § 42 osnovy s materií tohoto zákona a o další platnosti nařízení Slovenské národní rady č. 128 z roku 1945 Sb. Oba odborně právní posudky právního výboru, na nichž výbor technický založil své konečné usnesení, jsou rovněž obsaženy v tištěné zprávě výboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP