Zákonodárný vývoj odškodňování
chorob z povolání není dosud ukončen,
jak dokazují právě vylíčená
fakta. Proto ani není úplný seznam škodlivin,
který vyžaduje doplnění. Těžisko
problému nespočívá však v poskytování
odškodnění, povětšině nepostačujícího,
nýbrž v tom, aby nemocem z povolání
bylo zabráněno. Bude proto nutno se tímto
problémem blíže zabývat, a to v některých
komisích zemských poradních sborů.
Uznávaje nutnost, aby tento zákon byl v době
co nejkratší uskutečněn, doufám,
že vláda plně využije pravomoci dané
jí § 7 tohoto zákona a nepřipustí,
aby kterýkoli druh povolání byl opominut.
Jménem klubu poslanců čs. strany lidové
prohlašuji, že budeme hlasovati pro tento zákon.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Kapoun, jemuž uděluji slovo.
Posl. Kapoun: Paní, pánové, vážená
sněmovno!
V dnešním společenském úsilí
o lepší život v našem státě,
o lepší sociální zabezpečení
pracujícího lidu je třeba, aby každá
snaha o lepší uspořádání
přinesla opravdu ony kladné prvky, které
by zabezpečily pracujícímu lidu lepší
a sociálnější vymoženosti jako
odměnu za jeho konstruktivní práci na budování
státu. Je třeba s pýchou konstatovat, že
nástup do naší dvouletky byl dobrý,
že v mnoha směrech předstihl dokonce naše
očekávání. K plnění
úkolů přistoupilo se s chutí a nadšením;
možno říci, že tuto velikou pracovní,
ano i národní povinnost chce splnit převážná
většina národa. Tato víra ve zdar velkého
budovatelského díla musí nás stále
provázet v tomto snažení a zápase o
lepší budoucnost národa. Správně
to vyznačil předseda vlády Klement Gottwald,
že dvouletka není jen věcí hospodářství,
věcí výrobních cifer, ale že
je také úkolem politickým a mravním.
Proto rádi kvitujeme, že vláda dnes předkládá
parlamentu návrh zákona tisk 320 o odškodnění
nemocí z povolání ve snaze, aby tímto
zákonem byla rozšířena péče
a ochrana těch, kteří nám svou prací
vytvářejí hospodářské
hodnoty.
Dovolíte mi zajisté, vážení pánové
a vážené dámy, abych se stručně
zmínil v této souvislosti také o našem
sociálním pojištění. Je třeba
říci, že otázka národního
pojištění vzbuzuje u nás stále
velkou pozornost pracujícího lidu, a to nejen těch,
kteří se dosud na výhodách sociálního
pojištění podílejí; všichni
očekávají, že připravované
národní pojištění jim přinese
zabezpečení v nemoci a ve stáří.
Jsme si plně vědomi toho, že to nebude snadná
věc. Je pravda, že pokud jde o pojištění
v nemoci i o pojištění ve stáří,
jsme proti jiným státům, vyjma Sovětský
svaz, na výši, ale pokud jde o organisaci, stojíme
před problémy, které musíme bezpodmínečně
řešit, má-li národní pojištění
míti plynulý chod jako služba sociální
a zdravotní.
Díváme-li se na vývojovou křivku našeho
sociálního pojištění, vidíme
tu vzestupnou tendenci, směřující
k neustálému zlepšování a zdokonalování
této služby pojištěncům, i když
hospodářské a politické výkyvy
mnohdy nedovolovaly větší rozmach, a mnohdy
vývoj sociálního pojištění
v jeho snahách brzdily. A přece vcelku musíme
i na tomto poli oceniti významnou úlohu a velkou,
záslužnou práci, která byla vždy
znamenána úsilím za lepší uspořádání
sociálních hodnot pro pracující lid,
a musíme potvrditi, že nám dosavadní
sociální pojištění - i když
jsme si vědomi, že mělo a má dosud mezery
a nedostatky - zachránilo mnoho na zdraví a národním
důchodu a bez něho bychom nemohli zaznamenati úspěšný
sociální rozvoj pracující třídy.
S touto zásadou jdeme do další budovatelské
práce: připravujeme takové sociální
pojištění, které by sloužilo potřebám
všech a které by bylo schopno plniti své všenárodní
úkoly.
Pokud jsou nám známy přípravy k uskutečnění
tohoto velikého socialisačního projektu,
můžeme klidně říci, že zde
odpovědnost a nejlepší snahy sestavují
dílo, které musí býti pro budoucnost
skutečným pilířem sociální
jistoty a zdravotního zabezpečení českého
i slovenského pracujícího člověka.
Zde se projevuje síla a úsilí odborového
hnutí, které jak v dobách minulých,
tak zvláště dnes ve zvýšené
míře - Revoluční odborové hnutí
- je vedeno snahou, aby bylo sociální pojištění
neustále zlepšováno a doplňováno
tak. aby toto úsilí bylo nakonec korunováno
trvalou výstavbou pojištění národního.
Připravuje a uskutečňuje se celá řada
sociálních opatření a v této
živné půdě vzniká také
návrh zákona o odškodnění nemocí
z povolání. Všeobecně se pociťuje
potřeba vybudovati taková zákonitá
opatření, která by plně vyhovovala
vývoji a potřebám doby. Proto je také
zapotřebí zahrnouti do úrazového pojištění
další nemoci z povolání a rozšířiti
okruh podniků tomuto pojištění podléhajících.
Nynější vládní návrh zákona
tomuto oprávněnému přání
pojištěnců vychází vskutku vstříc.
Za velmi důležitou považuji úpravu §
4 předložené osnovy, který se týká
hlášení nemocí z povolání.
Dosavadní zákon ukládal tuto povinnost nositeli
nemocenského pojištění, jestliže
ten takovou chorobu zjistí. Toto naprosto nedostačující
ustanovení mělo za následek, že onemocnělý
mnohdy ani nevěděl, že trpí nemocí
z povolání, a tudíž ani nezaručovalo,
že nositel úrazového pojištění
bude moci včas zakročiti preventivní péči.
Proto nyní ukládá vládní návrh
ošetřujícímu lékaři povinnost
oznamovati nemoc z povolání, jakož i pouhé
podezření z jejího vzniku nejenom přímo
pojištěnci samému, nýbrž především
nemocenské pojišťovně a lékaři
pověřenému živnostenskou inspekcí.
Umožní se tak nositeli úrazového pojištění
a živnostenské inspekci včasná prevence
a přesné sledování nemoci z povolání,
a onemocnělému se doporučí, aby se
domáhal včas odborného léčení.
Tímto ustanovením zabráníme vyřazení
mnoha pracovních sil z pracovního procesu a zachráníme
tím také značnou část našeho
národního důchodu.
Za nejdůležitější ustanovení
osnovy považuji předpis, který ukládá
nositeli úrazového pojištění
povinnou péčí o pojištěnce již
tehdy, je-li zjištěno, že nemoc z povolání
vzniká, nebo je-li tu obava, že se bude opakovati
nebo že nastane zhoršení, bude-li pojištěnec
nadále zaměstnán v podniku, v němž
je tomuto nebezpečí vystaven. Tato povinná
péče pozůstává především
v poskytování nemocenského ošetření
a je zcela správné, že v případě,
kdy se pojištěnec podrobí vhodnému opatření
za účelem přeškolení, obdrží
přechodný důchod, který by vyrovnal
újmy na výdělku, nebo jednorázovou
dávku až do výše plného důchodu
za půl roku. Bude tak mnohému postiženému
umožněno, aby bez obav o výživu svou a
své rodiny mohl opustiti zaměstnání,
jež je jeho zdraví nebezpečné.
Uzákoněním tohoto vládního
návrhu budou dosavadní předpisy zákona
o odškodnění nemocí z povolání
upraveny skutečně ve prospěch pojištěnců.
Třebaže tu jde o podstatnou část pracujících,
je to přece jen dílčí úsek.
Je však naší povinností postarati se o
to, aby ochrany sociálního pojištění
požíval každý, kdo je odkázán
na výdělek své vlastní práce.
Právo na ochranu zdraví a sociální
zabezpečení musí býti při novém
hodnocení práce zajištěno každému
pracujícímu příslušníku
národa zákonem.
Paní a pánové! Musíme si uvědomit,
že za všech okolností jsme povinni brániti
zdraví našeho pracujícího člověka.
Je to největší národní hodnota
a víme také, jaké škody na zdraví
nám vznikly za doby okupace, a proto znovu zdůrazňujeme
národní pojištění, protože
tato nová moderní organisace může jedině
splnit úkol a službu ve prospěch pracujícího
lidu. Je třeba věnovat zvýšenou pozornost
zdravotním opatřením v továrnách,
živnostech, kancelářích a na všech
pracovištích, které jsou dosud velmi nedostatečně
vybavené.
V této souvislosti upozorňuji na zdravotnické
zařízení, které shlédli naši
přední vědečtí pracovníci
v Anglii. Jde o tak zvané rehabilitační stanice
pro tuberkulosní, které jsou nejenom léčebnami,
vybavenými všemi pomůckami a prostředky
moderní lékařské vědy, které
však především vracejí nemocného
znovu do pracovního procesu a přidělují
mu takovou práci, při níž nebezpečí
recidivy je téměř vyloučeno. Uvážíme-li,
že tuberkulosním se u nás dostává
sice potřebného léčení, že
však v tom okamžiku postrádáme další
kontroly tuberkulosních a tím možnosti účinně
zakročiti proti šíření této
sociální choroby, naskýtá se nám
otázka, zda jsme ochotni podobné rehabilitační
stanice vybudovati také u nás. Byla by to nejlepší
možnost, jak vrátit desetitisíce postižených
znovu do pracovního procesu. Možnosti však zde
jsou. Široké klimatické pásy našeho
pohraničí přímo vybízejí
použíti jich k těmto vskutku krásným
a ušlechtilým účelům. Je nezbytné,
abychom se přestali dívat na řešení
problémů zdravotnických jako na záležitosti
finanční, nýbrž musíme každý
zdravotnický problém považovat za součást
problémů hospodářských.
Ministerstvo zdravotnictví musí věnovat co
největší pozornost všem těmto snahám,
které jsem zde vyznačil a jejichž význam
považuji za velmi důležitý.
I otázka bytová musí býti nesena duchem
moderním. Dělnická rodina musí slušně
a hygienicky bydlet. Chceme-li plánovitě provádět
stavbu obytných domů, nemůžeme stavěti
v této době pokroku suterénní sklepní
byty nebo nedostatečné jednopokojové byty
bez koupelen a jiných hygienických zařízení.
Nejenom architekt, stavitel, ale i lékař musí
mít zde také rozhodné slovo.
Lázně, léčebné ústavy
a veškerá rekreační střediska
v našem státě musí sloužit především
těm, kteří pracují a vytvářejí
hospodářské hodnoty, tedy všem pracujícím
bez rozdílu, a nikoliv aby tyto instituce sloužily
těm, kteří si toho nejméně
zasluhují.
Řešení naléhavých problémů
zdravotnických musí jíti ruku v ruce v přímé
souvislosti s řešením otázek sociálních.
Proto také znovu volám po uskutečnění
národního pojištění jako nositele
budoucí sociální jistoty a zdravotního
zabezpečení našeho národního
kolektiva. Svoboda a demokracie není jenom záležitostí
politickou, hospodářskou a kulturní, je také
záležitostí sociální a hygienickou
a jenom tak splňuje své poslání ve
prospěch jedince a celku.
Lid věří a má pevnou důvěru.
Vidíme dobré výsledky práce a snažení
na všech pracovištích, v kancelářích,
vidíme, že víra v budoucnost a láska
k práci jsou podstatnou složkou našich úspěchů.
Buďtež nám příkladem všichni
ti, kteří se stavějí mezi pracovníky,
všichni ti neznámí ve velkém kolektivu,
ale přece velicí a vznešení ve svém
úsilí, kterým patří náš
dík a uznání. Jsou to muži, ženy,
hoši a děvčata, kteří pracují
nezištně a jejichž činnost se projevuje
v hospodářských číslech, která
se denně zaznamenávají a jsou ukazatelem,
že jdeme kupředu. Přistupme proto k další
práci s odvahou a naplněni vírou v nové
úspěchy. Vynasnažme se všichni, aby ve
svorné práci dvouletý plán byl splněn
ve stanovené lhůtě, neboť jeho splnění
je základem šťastnější a krásnější
budoucnosti národa.
Jménem klubu poslanců komunistické strany
Československa prohlašuji, že budeme pro osnovu
zákona o odškodnění nemocí z
povolání hlasovat, neboť tento zákon
opětně napravuje křivdy na pracujících
z minulosti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Kaplan.
Posl. Kaplan: Paní a pánové! Vážená
sněmovno!
Mezinárodní organisace práce při Společnosti
národů vypracovala na svém zvláštním
zasedání dne 10. června 1925 návrh
mezinárodní úmluvy o nemocech z povolání,
která se stala součástí našeho
zákonodárství po schválení
vládou a parlamentem a vyhlášení pod
č. 196/32 Sb. z a n. Avšak již před ratifikací
této dohody vyšel dne 30. června 1932 ve Sbírce
z. a n. zákon o odškodnění nemocí
z povolání jako jeden z prvních evropských
zákonů o odškodňování
chorob tohoto druhu. Zákon o chorobách z povolání
právem navázal na starší zákon
o pojištění dělníků proti
úrazu, čís. 1 ř. z. z roku 1888, a
to nejen co do stránky formální. ale i co
do stránky materiálně-právní.
Když byl zákon z roku 1888 v roce 1944 vyhláškou
ministerstva hospodářství a práce
změněn pod čís. 195 Sbírky
z. a n. z téhož roku, doznalo tím i odškodňování
nemocí z povolání změnu ku příkladu
potud, že choroba, aby byla odškoděna, musila
snížiti pracovní způsobilost pojištěnce
o 20 % buď sama nebo v souvislosti s jinou chorobou z povolání.
Předložená osnova zákona o odškodnění
nemocí z povolání přidržuje se
nadále zákona o úrazovém pojištění,
pokud výslovně nestanoví jinak. To je významné
zejména proto, že zákon o úrazovém
pojištění stanoví zásady pojištění
podniků a nikoliv zaměstnanců individuálně
a platí i odškodnění nemocí z
povolání pro podniky podléhající
takovémuto pojištění. Vcelku tedy osnova
vyšla ze zásad doposud platných, avšak
podstatně je změnila ve prospěch pojištěnců
ve dvou směrech. Jednak zavedla zásady prevence
podle dávné zkušenosti preventivního
lékařství a dále rozšířila
okruh jak nemocí, tak i podniků. v nichž se
tyto nemoci mohou vyskytovati. Nesmíme zapomínat,
že projednávaná osnova má ráz
zákona speciálního, a nelze vykládati
zákon do šíře nebo analogicky, nýbrž
je nutno přidržeti se přísně
rozsahu, jak bude zákonem a přílohou k němu
stanoven.
Z praktické zkušenosti pak vyplynulo jednak prodloužení
ochranných lhůt pojištěnců, a
to v § 6 z jednoho roku na dvě léta a ze dvou
na pět let proti původnímu znění
zákona, a dále určena povinnost ošetřujícího
lékaře hlásiti chorobu z povolání
a vzhledem k vyslovené zásadě o prevenci
lékařské také podezření
jejího vzniku. Stejná povinnost jest uložena
i veřejnoprávnímu nositeli pojištění
nemocenského, rozšířena o hlášení
i podezření na chorobu z povolání
příslušnému nositeli úrazového
pojištění.
V oboru prevence hluboce zasahuje a mění dnešní
stav zejména § 5, kde na místo původního
fakultativního zákroku nositelů úrazového
pojištění je pro podezření ze
vzniku nemocí, případně i v počátečním
stadiu nemocí uložena povinnost poskytnouti pojištěnci
nemocenské ošetření, případně
učiniti vhodné opatření, aby pojištěnec
mohl zanechati nebezpečného zaměstnání,
a podrobí-li se pojištěnec, poskytnouti mu
na vyrovnání újmy na výdělku
nebo jiných škod přechodný důchod
až do poloviny plného důchodu. V této
souvislosti je dobře zdůraznit, že zde je první
hmotné zajištění onemocněvšího
zaměstnance po dobu přeškolení, případně
převedení do jiného zaměstnání,
a bylo by si jen přáti, aby tohoto ustanovení
bylo co nejvíce využito.
K zásadě prevence lékařské
možno počítati i ustanovení přechodná
v § 9 osnovy, podle kterého ti pojištěnci,
kteří již v minulosti by měli podle
tohoto znění zákona nárok na odškodnění,
mají proti nositeli úrazového pojištění
nárok a tento nositel povinnost odškodniti i tuto
nemoc z povolání, nastal-li pojistný případ
po 30. červnu 1932. Tuto zásadu možno připojit
i k další změně zákona, totiž
k rozšíření seznamu chorob povolání
a podniků pojištěných pro případ
úrazu u té které choroby. Jestliže dříve
ku příkladu pneumosilikosa musela nabýti
těžkých a komplikovaných forem, aby
mohla býti odškodněna, a odškodňovala
se teprve při tak zvaném třetím stupni,
může podle tohoto zákona každý,
jehož pracovní způsobilost je prokazatelně
touto chorobou snížena o 20 %, uplatňovati
vůči nositeli úrazového pojištění
nárok na odškodnění a nositel jest povinen
z moci úřední toto odškodnění
poskytnouti. Nynější položka 18 přílohy
k osnově zákona ku příkladu pod položkou
14 vyhlášky k zákonu č. 99/32 byla omezena
jen na určité druhy podniků, kdežto
nyní se všeobecně vztahuje na všechny
podniky, v nichž jsou tomuto nebezpečí pojištěnci
vydáni, a tak podobně.
Nově, podle vyskytnuvších se zkušeností
a případů nemocí z povolání,
jsou označeny za choroby z povolání onemocnění
uvedená v příloze pod běžnými
čísly 8, 9, 17, 21, 26 a 29, a pokud jde o onemocnění
pod ostatními běžnými čísly,
jež v dřívějším zákoně
jsou opravena a rozšířena, ku příkladu
hluchota, i na jiné podniky než kovodělné,
a pro onemocnění šedým zákalem
netřeba těžkých forem atp. Podle právě
projednávané osnovy, zejména podle §
7 může vláda doplniti seznam nemocí
z povolání nařízením.
Protože ani odborní lékaři nemají
vždy stejný názor na tyto nemoci, doporučuji,
aby byli bráni k poradám zkušení odborníci,
najmě z ostravského revíru, kde pro velikost
dolů a jejich hloubku dochází k velmi značnému
množství těchto onemocnění. Ostravští
lékaři mají skutečně velmi
bohaté a cenné zkušenosti, a bylo by jen věci
prospěšno, kdyby jejich znalostí bylo použito
při řešení a stanovení výpočtu
nemocí z povolání. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
Předkládáme k uvážení
ještě tyto další návrhy resp. doplňky
a změny příloh o nemocech z povolání:
1. Pod položkou 34 je uvedeno onemocnění mystagmem
v těžkých a složitých tvarech u
horníků. V tomto bodě se rozcházejí
názory vědeckých pracovníků,
z nichž někteří, na př. docent
dr Vejdovský, rozlišují těžký
a střední stupeň mystagmu, kdežto jíní,
mezi nimi dr Šťastník, prohlašují
každé podstatnější onemocnění
mystagmem za nevyléčitelné a těžké,
čemuž nasvědčuje zkušenost z ostravsko-karvínského
kamenouhelného revíru, kde mystagmus, většinou
spojený s šeroslepostí, vyskytuje se jako nevyléčitelná
choroba, znemožňující téměř
onemocnělému práci v dole, která v
jiném prostředí během několika
týdnů mizí, avšak v dolech se v několika
dnech vrací. Někteří vědečtí
pracovníci z toho, že mystagmus ve zlepšeném
prostředí, zejména při práci
na povrchu, mizí, vyvozují rozlišování
na mystagmus lehkého a středního stupně,
avšak praxe ukazuje a mluví pro ty vědecké
pracovníky, kteří považují mystagmus
spojený s šeroslepostí za nevyléčitelný
a tudíž stále těžký.
Navrhuji proto, aby mystagmus byl odškodňován
v každé formě, tedy nikoliv jen v těžkých
a složitých tvarech, a zejména aby byl odškodňován
ve spojení s šeroslepostí, jakmile byl klinicky
zjištěn.
2. Pod položkou 22 jest uvedeno onemocnění
kostí, kloubů, svalů, cév a nervů
končetin, způsobené otřesy při
práci pneumatickými kladivy atd. V ostravsko-karvínském
revíru vyskytují se však velmi houfně
u horníků deformace kloubů a kostí
a onemocnění svalů, cév a nervů
nejen končetin, nýbrž i trupu, zejména
těžké změny na páteři,
které vyřazují časem horníka
z práce úplně a které podle názorů
tamních lékařských pracovníků
jsou právě způsobovány prací
s pneumatickými kladivy a vrtačkami v nepřirozených
polohách v hlubinných dolech ostravských.