Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, Tymeš.
Zapisovatelé dr Kokeš, dr Neuman.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Ursíny; ministři dr Dolanský,
dr Franek, V. Kopecký, dr Pietor,
dr Procházka, Zmrhal.
242 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar; zástupci tajemníka NS dr
Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů soc.-politického
a zdravotnického o vládním návrhu
zákona (tisk 320) o odškodnění nemocí
z povolání (tisk 437).
2. Zpráva výborů soc.-politického
a právního o vládním návrhu
zákona (tisk 287) o exekuci na pracovní příjem
a příjmy postavené mu na roveň (zákon
o exekuci na platy) - (tisk 438).
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji 38. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní schůzi pp. posl. Slíva,
Firt, dr Veverka, na 5. a 6. března t. r.
posl. dr Jelínek, dr Krajina, Křepela,
na tento týden posl. Doležel.
Posl. Mráz žádá o dovolenou na
3 týdny od 11. 2. do 4. t. m.
Posl. Čihák žádá o zdravotní
dovolenou na dobu 1 měsíce.
Posl. Karel Kliment žádá o zdravotní
dovolenou do 15. dubna 1947. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. dr Horáková žádá
o dovolenou do 10. března t. r. pro účast
na zasedání Rady Mezinárodní federace
demokratických žen.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
o vládním návrhu zákona (tisk 320)
o odškodnění nemocí z povolání
(tisk 437).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Skaunic, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Skaunic: Paní a pánové!
Tímto zákonem se mění předpisy
o úrazovém pojištění v tom, že
řada nemocí z povolání bude napříště
odškodňována úrazovými pojišťovnami
tak, jak je tomu u podnikových úrazů. Byla
tím značně rozšířena ochrana
zaměstnanců pracujících v podnicích,
kde se vyrábějí látky uvedené
ve zvláštním seznamu k zákonu připojeném,
nebo v podnicích, v nichž tyto látky se zpracovávají,
používají nebo vyskytují i jako vedlejší
produkty.
Napříště jsou považovány
jako úrazy i různá infekční
onemocnění v nemocnicích, porodnicích,
ústavech bakteriologických, serologických,
pathologických, v soudně-lékařských
ústavech, dále nemoci přenosné ze
zvířat na lidi, onemocnění dýchacích
cest, vzniklá škodlivými účinky
berylia, prachem obsahujícím kysličník
křemičitý, hliník, asbest, a řada
jiných onemocnění, jako hluchotou, šedým
zákalem, mystagmem, a onemocnění z chromových
sloučenin.
Tímto zákonem byla ochrana zaměstnanců
rozšířena do té míry, že
naše úrazové pojištění se
vřadilo na nejpokročilejší místo
ze všech států.
Jako zpravodaj k této osnově ve snaze zlepšiti
ochranu zaměstnanců doporučil jsem některá
ustanovení, která byla soc.-politickým výborem
přijata, zejména ustanovení, že nastane-li
nemoc z povolání v době, kdy pojištěnec
již nevykonával zaměstnání, jímž
byla nemoc způsobena, vyměří se důchod
z ročního výdělku ke dni, jímž
skončil skutečný výkon tohoto zaměstnání.
Tímto doplněním sledoval soc.-politický
výbor zejména ochranu horníků a jiných
zaměstnanců... (Hluk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Skaunic (pokračuje): ...
u nichž se choroba vyvíjí i tehdy, když
postižený nekoná práci, jež onemocnění
způsobila, nýbrž koná v důsledku
ubývající pracovní schopnosti práci
méně placenou. Kdyby měl být pojištěnec
v tomto případě postižený odškodňován
z nižšího pracovního výdělku
za tuto práci, byl by poškozován. Mimo to odporoval
by tento postup také úvaze, že nemoc z povolání
byla způsobena výkonem těžké
a lépe honorované práce - u horníků
pod zemí - a že proto má být odškodněna
z tehdejšího, t. j. vyššího výdělku,
z něhož bylo placeno pojistné.
Soc.-politický výbor zabýval se ovšem
i celým problémem sociálního pojištění
a tlumočí takováto stanoviska: Naše
veřejno-právní sociální pojištění
prodělalo od našeho osvobození řadu
pronikavých změn, které znamenají
podstatné zlepšení ochrany pracujících
vrstev, při tom však na straně druhé
další ztížení administrativy sociálního
pojištění, vzájemná zasahování
do léčebné péče, jejich nepřehlednost
a často i neúčinnost.
Vyslovujeme přesvědčení, že řada
dalších dílčích úkolů
nositelů sociálního pojištění
jak krátkodobého, tak důchodového
by byla značně usnadněna a tím celé
zřízení zhospodárněno, kdyby
byla vyřešena prvá etapa národního
pojištění, t. j. organisační
sjednocení jeho nositelů.
Organisačním sjednocením veřejnoprávního
sociálního pojištění bude dosaženo
předpokladů pro jednotně řízenou
léčebnou péči i pro péči
preventivní. Bude umožněno řádné
plánování, jehož výsledkem budou
značné administrativní úspory, a to
nejen u nositelů pojištění, ale i nemocnic,
sanatorií a dětských ozdravoven a všech
léčebných zařízení.
Služba lékařská bude pak zbavena zatěžující
administrativy. Lékaři sami budou, zejména
pokud jde o jejich sociální zabezpečení,
lépe zajištěni než dosud, neboť budou
pojištěni podle úhrnu svých příjmů
za služby konané pro veřejnoprávní
sociální pojištění a nikoliv
jen z jejich zaměstnání hlavního,
jak tomu bylo dosud.
Soc.-politický výbor je veden i jinými hledisky,
žádá-li vládu, aby práce s vydáním
zákona o prvé části národního
pojištění. t. j. osnovy organisační
a o pojištění nemocenském byla uspíšena,
a to zejména se zřetelem na dvouletý budovatelský
plán vlády. Je tu především třeba
vyřešiti přeškolení zaměstnanců,
jejichž pracovní výkon byl snížen
v důsledku úrazu nebo nemoci z povolání,
pro povolání jiné, aby tak tito postižení
stali se opět plně výkonnými v oborech
druhých.
Soc.-politický výbor žádá proto,
aby slavná sněmovna nejenom osnovu, ale i připojenou
resoluci přijala jednomyslně, aby tak byla otázka
do budoucna řešena ne dílčím
způsobem, ale generelně. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zpravodajem za výbor zdravotnický
je p. posl. Polomský. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Polomský: Paní předsedkyně,
vážená sněmovno!
Máme dnes projednati zákon o odškodnění
nemocí z povolání. Každá nemoc,
protože porušuje zdraví a způsobilost
ku práci, jest i škodou národohospodářskou,
neboť jak se vyvíjí křivka zdraví
národa, tak souběžně s ní rozvinuje
se křivka života hospodářského
a blahobytu národního. A jestliže dnes v nové
naší lidově-demokratické republice věnujeme
tolik péče obecnému povznesení zdraví
národa, tím více jsme povinni zajímat
se o ony poruchy zdraví, které mají přímý
vliv na pracovní výkon a pracovní výkonnost
a na trvání této výkonnosti. Člověka
pracujícího zvláště v dnešním
zmechanisovaném výrobním procesu nejvíce
ohrožuje úraz a pak ona zeslabení zdravotního
stavu, která bezprostředně souvisí
s prací a která jsme zvyklí označovati
jako nemoci z povolání.
A tak jako se snažíme zabraňovati úrazům,
tak se musíme snažiti o odstraňování
příčin nemocí z povolání.
Také tato osnova právě vedle svého
podpůrného rázu směřuje k tomu,
aby bylo zabráněno vznikání nemocí
z povolání. Potřeba nového zákona
o odškodnění nemocí z povolání
jeví se nutnou s hlediska zvýšení pracovní
morálky, aby dělník, který pracuje
ve zvláště nebezpečném oboru,
byl si plně jist, že učiněno bylo vše
k ochraně jeho zdraví a že také pro
případ jeho invalidity dostane se jemu a jeho rodině
plného sociálního zabezpečení.
Dosavadní zákon platný od roku 1932 nedostačoval
jednak pokud se týká souboru označení
jednotlivých nemocí, které jsou typickými
nemocemi z povolání, zakládajícími
nárok na odškodnění, jednak tím,
že nebylo pamatováno na potřebné rozšíření
seznamu těchto nemocí z povolání,
a konečně, co je nejdůležitější,
nebylo pamatováno na to, aby nemoci z povolání
byly včas rozpoznávány a vhodně léčeny.
Proto se v novém zákoně ukládá
vyšetřujícímu lékaři povinnost,
aby každou nemoc z povolání, ale i podezření
jejího vzniku hlásil nejenom nemocnému, ale
také nositeli veřejnoprávního nemocenského
pojištění, aby mohl včas zavésti
potřebné léčení. Zde bych měl
jen apel jak na nositele nemocenského pojištění,
tak i na lékaře, aby toto ustanovení bylo
prováděno co nejšetrněji a co nejsvědomitěji
a každý nemocný aby byl předmětem
opravdové péče a ne pouhým objektem
úředního výkonu a úřadování.
Také tito činitelé a právě
oni především musí mít na paměti,
že zdraví je největším statkem
nejen člověka, ale i celého národa
a že pro člověka pracujícího
je zdraví povětšině jeho jediným
majetkem, který mu umožňuje, aby se mohl poctivě
svou prací živit.
A ještě na jednu věc bych chtěl upozornit,
totiž na to, aby znalost nového zákona o odškodnění
nemocí z povolání rozšířila
se do nejširších vrstev pracujícího
lidu, aby každý pracovník věděl,
že požívá právě z důvodů
své poctivé práce největší
ochrany a péče nejenom když pracuje, ale když
také úraz nebo nemoc z povolání ohrozí
anebo zruší jeho pracovní způsobilost.
Bylo dříve hodně stížností
na tyto nedostatky, ale mnohé z nich pramenily právě
z neznalosti zákonných předpisů.
Jménem zdravotnického výboru, který
podrobně osnovu projednal a navrhl některé
změny, s kterými se ztotožnil pak také
výbor soc.-politický, navrhuji, aby osnova zákona
byla přijata v té úpravě, jak se na
ní oba výbory usnesly a jak je vytištěna
ve zprávě výborové. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): K této věci jsou přihlášeni
řečníci. Zahájíme proto rozpravu.
Řečníky jsou pp. posl. dr Bláha,
Valo, Fránek, Kapoun, Kaplan,
Frlička. Dávám slovo prvnímu
řečníku, jímž je p. posl. dr
Bláha.
Posl. dr Bláha: Paní předsedkyně,
slavná sněmovno, paní a pánové!
Tento zákon o nemocích z povolání
je klasickou ukázkou toho, jak poměrně kuse
postupujeme v těch nejdůležitějších
otázkách našeho národního života
po stránce zdravotnické i národohospodářské.
Domnívám se, že tímto zákonem
jsme vytrhli pouze jednu z důležitých kapitol
celé naší péče o zdraví,
a že zejména budoucí osnovy zákona o
národním pojištění a o všech
ostatních osnovách nás přivedou znovu
a znovu na tytéž poznatky a k těmže věcem
a obávám se, že se budeme muset nehospodárně
znovu a znovu vraceti k týmž věcem, jimiž
se obíráme dnes, a že tím, když
jaksi příliš etapově a málo velkoryse
si všímáme všech těchto otázek,
zbytečně plýtváme energií,
které bychom mohli daleko lépe a účelněji
využít, kdybychom dovedli celou sociální
a zdravotní péči velkoryse a plánovitě
vzít jako jediný celek.
Pokud se týče nemocí z povolání, domnívám se že i zde jsme vzali tu
negativní stránku dříve než tu
positivní, protože je smutný fakt, že
dneska řada lidí proto, že pracují v
zájmu celku, v zájmu národního společenství,
tím trpí na svém zdraví, po případě
přicházejí k úrazu a trpí jeho
následky buď oni sami, anebo jejich pozůstalí
a nejmilejší. Domnívám se, že bychom
z toho měli udělat jiný závěr:
přičinit se v první řadě
o to, aby k takovým skutečnostem vůbec nedocházelo,
abychom se dovedli toho chránit; měli bychom nejdříve
věnovat pozornost ochraně zdraví pracujících
lidí a potom teprve těm nevyhnutelným výjimkám,
které odnášejí následky své
práce ve prospěch celku a ve prospěch národa.
Po této stránce nejsme ještě na té
výši, jakou nám dává do rukou
jak věda lékařská, tak i věda
technická a věda právní. Je sice pravda,
že dovedeme velmi mnoho napravit ze škod, ale málo
se věnujeme tomu, abychom těm škodám
včas bránili, tak abychom potom nemuseli zbytečně
vynakládat na nápravu škod, jejichž vzniku
jsme nedovedli zabránit. A tak se dneska obíráme
sice zákonem o škodách a nemocech z povolání,
o následcích úrazů, ale velmi málo
se mluví o tom, jak bychom měli využít
a použít všech vědeckých a technických
vynálezů a zařízení k tomu,
aby k podobným skutečnostem vůbec nedocházelo,
aby lidé, kteří dneska pracují za
podmínek nepříznivých pro zdraví
lidské nebo nebezpečných pro průběh
této práce, byli chráněni, a ne jenom
měli vědomí, když se jim něco
stane, když onemocní nebo když se stanou mrzáky,
že teprve v tom případě se o ně
společnost bude starat. Po této stránce by
první na řadu měla přijít technika
a hygienické vymoženosti, dříve než
budou na pomoc voláni sociální pracovníci
a lékaři.
Je pravda, že jsme po této stránce udělali
již velmi mnoho, že jsme velmi bojovali proti jednotlivým
zastáncům předválečného
liberalistického kapitalismu, kde jsme naráželi
na potíže plynoucí z různých
sobeckých zájmů, kde jednotliví zaměstnavatelé
nechtěli rozumět takovým zařízením,
jimiž by byli jejich zaměstnanci chráněni
před úrazem, před škodami na zdraví.
Bude jistě velmi poučné, až náš
znárodněný průmysl ukáže
po této stránce větší porozumění,
až zejména ti, kdož jsou mu v čele, a
také závodní rady a závodní
organisace budou vidět největší svoji
kompetenci a hlavní starost v tom, aby využili každé
příležitosti, která by mohla zlepšit
hygienické podmínky a ochranná zařízení
pro své zaměstnance tak, aby utrpěli co možná
nejmenší škody na zdraví, aby se používalo
všude takových method pracovních, které
by přinášely co možná nejmenší
nebezpečí, a aby zejména mechanisací
výroby a jinými vynálezy se šetřilo
lidskými silami a čelilo nebezpečí
spojenému s prací.
Je sice pravda, že máme řadu důležitých
nařízení a obranných zařízení
hygienických i průmyslových ve velkých
továrnách, ale na druhé straně, zejména
v živnostenské výrobě jsme ještě
velmi pozadu v otázkách ochrany zdraví zaměstnanců
a zejména tam se setkáváme v denním
praktickém životě s poměry, které
jsou vším jiným, jenom ne dostatečně
zdravým a hygienickým prostředím pro
lidi, kteří jsou nuceni v nich pracovat.
Bylo by jistě třeba, abychom po této stránce
měli zdokonalené naše technické a živnostenské
kontroly i metody pracovního lékařství,
které musí po profylaktické stránce
se snažit, abychom tohoto zákona o škodách
z povolání museli používat co nejméně
a aby také náklady s tím spojené,
ať už budou na účet státu anebo
na účet národního pojištění,
byly co možná nejmenší.
Chtěl bych poukázat jenom na jednu skutečnost
ze své dlouholeté praxe zejména v pojišťovacím
soudnictví, že jsme měli zejména za
doby první republiky velmi tvrdou a nebezpečnou
praxi, která neuznávala invaliditu, která
neuznávala předčasné pensionování
dříve, než byl člověk více
než ze dvou třetin neschopen jakékoli práce.
Byly to někdy velmi křiklavé případy
sociální křivdy, když lidé, kteří
po celá desetiletí pracovali za velmi těžkých
podmínek jako pradleny, námezdní dělníci,
služební šoféři, strojvůdci
a pod., proto, že nebyli úplnými mrzáky,
nýbrž jenom částečnými
a nemohli v dobách krise najít dostatečné
obživy, byli a musili být na základě
zákonných předpisů odmítáni
u rozhodčích a pojišťovacích soudů
a tím byli vystaveni bídě a nemožnosti
najít obživu a nové povolání.
Je sice pravda, že dnes to všecko nepřichází
v úvahu, že dnes máme nedostatek pracovníků,
ale nezapomínejme, že zákony neděláme
na rok nebo na několik měsíců, nýbrž
že přijde jistě zase jednou konjunktura a jindy
doba jiná, kdy bude daleko horší a těžší
nalézti povolání a kdy budeme musit se starat
i o tyto částečné invalidy a mrzáky,
aby se také uplatnili, aby měli dostatečnou
existenční úroveň pro sebe a pro svoji
rodinu.
Upozornil bych při této příležitosti
na velmi nebezpečnou současnou praxi našich
pensijních a pojišťovacích ústavů,
které na příklad předvolávají
dnes pensisty a invalidy, dokonce i ty, kteří se
vrátili z vězení a koncentračních
táborů a jimž v důsledku toho byla vyměřena
přiměřená renta invalidní,
k novým prohlídkám a zastavují jim
invalidní důchody proto, že se přihlásili
k práci jednak u vědomí odpovědnosti
v dnešní době pracovního vypětí
a budování státu, a jednak proto, že
jim dosavadní invalidní renta nestačí
a že si chtějí nějakou vedlejší
lehčí prací přivydělat a svoji
existenční úroveň zvýšit.
Myslím, že kdybychom šli v těchto oborech
týmiž cestami, jako jsme šli za první
republiky, kdybychom stejně tvrdě chtěli
posuzovat pracovní invaliditu a důsledky ztráty
možnosti povolání, nedělali bychom správnou
sociálně politiku, nýbrž že bychom
zase jenom vytloukali klín klínem a že by nám
jednou v budoucnosti řekli, že jsme sice dělali
politiku sociální, ale rozhodně ne politiku
socialistickou. (Potlesk.)