Podpredseda Komzala: Ďalej je k slovu prihlásený
p. posl. Doležel. Dávam mu slovo.
Posl. Doležel: Slavná sněmovno, dámo
a pánové!
Všichni řečníci, kteří
se vystřídali přede mnou, dokázali
svými slovy nevšední zájem, který
vyžaduje osnova zákona, kterou dnes projednáváme.
Byl jsem svědkem všech těžkých
dohadování ve výborech, subkomisích
i při politických dohodách, a také
všichni řečníci, kteří
mluvili přede mnou, zdůrazňovali velký
význam tohoto zákona. Ale lavice naší
slavné sněmovny nedokazují, že opravdu
by si tento zákon zasloužil takové pozornosti,
jaká mu byla věnována při jeho projednávání.
Chtěl bych se vyhnout tomu, abych opakoval slova, která
byla přede mnou řečena, a proto bych se chtěl
vrátit trochu do historie, proč dochází
k tomuto zákonu. Nemůžeme zapomínat
na obrovské výsledky naší národní
revoluce, t. j. především na přeměnu
bývalé naší předmnichovské
republiky jako státu menšinového na stát
národní, na společný stát Čechů
a Slováků. Chtěl bych připomenout,
že náš ryze demokratický postoj v dobách
předmnichovské republiky vůči všem
menšinám, žijícím na území
tohoto státu, zejména náš demokratický
postoj k Němcům a Maďarům, se přes
naši nejlepší vůli nikdy nestal předpokladem
trvalého soužití s Němci a Maďary.
Chtěl bych zdůraznit, že jsem žil dvacet
roků v pohraničí mezi Němci a že
jsem také jedním z těch, kteří
právě z důvodů našeho demokratického
chápání humanismu se starali, abychom myšlenku
státní jednoty v našem pohraničí
sílili i mezi Němci a Maďary. Bohužel
přesvědčili jsme se v kritických dobách,
zejména v dobách hitlerovského nacismu, o
pravém opaku. Podvratná činnost Němců
a Maďarů, žijících na území
našeho státu to byla -přes všechno zrovnoprávnění
ve všech složkách kulturního, hospodářského
i politického života - která přivodila
právě Mnichov a byla také příčinou
šesti strašných okupačních let.
A právě v okupaci jsme se přesvědčili
nejen my Čechové a Slováci, ale i ostatní
národy ujařmené Evropy, kam vedla německá
a maďarská nenávist ke všemu českému
a slovenskému. Statisíce umučených
našich nejlepších lidí, synů a
dcer, vykrvácelo na popravištích, tisíce
jich zemřelo v koncentračních táborech,
celý svět se otřásal hrůzou
nad ukrutnou bestialitou Němců a doba právě
prožité války nám ukázala, jak
hluboko bylo zašlapáno lidství ve jménu
barbarského nacismu.
Již v dobách okupace byli jsme všichni zajedno,
že naše soužití s Němci a Maďary
v osvobozené republice, v jejíž vzkříšení
náš národ jako celek nikdy nepřestal
věřit, je na vždy vyloučeno. Osvobozený
lid naší republiky proto s pocitem zadostiučinění
i s pocitem zaslouženosti trestu přijal rozhodnutí
prvé naší vlády, proklamované
košickým vládním programem, o transferu
Němců a Maďarů z celého území
naší vlasti. Toto naše rozhodnutí bylo
přijato postupimskou konferencí, kde tento náš
spravedlivý požadavek stal se skutkem v důsledcích
mimořádné podpory se strany našeho velkého
slovanského spojence, Svazu sovětských socialistických
republik. (Potlesk.) Nikdy nezapomeneme našim ruským
bratřím, že svým vzácným
porozuměním pro vypořádání
našich vnitropolitických věcí tolik
nám přispěli.
Odsunem Němců byla odčiněna Bílá
hora a její staleté důsledky také
po stránce hospodářské. Konfiskační
dekrety presidenta republiky vrátily českému
a slovenskému lidu bohatá a krásná
území, která důslednou a programově
vedenou germanisací a maďarisací přešla
během staletí do rukou našich úhlavních
nepřátel. V důsledku provedeného odsunu
Němců a vzhledem k tomu, aby osidlovací proces,
v němž jde o přesun více než 21/2
milionu českých a slovenských občanů
do pohraničních krajů, byl dokončen
a zároveň vnesen do těchto území
právní pořádek, předkládá
se dnes slavné sněmovně tato osnova zákona.
Paní a pánové, nechtěl bych, aby dnes
slavná sněmovna licitací jednala o tomto
zákoně, poněvadž všichni jsme byli
zajedno, že tento zákon je nanejvýš nutný
a potřebný. Jde v podstatě o novelisaci jednotlivých
ustanovení dekretu č. 108, která sleduje
především naše úsilí, jak
jsem právě uvedl. Chci poznamenat, že zdlouhavé
přídělové řízení,
které se zavádělo označeným
dekretem, by nemohlo přispět a nepřispělo
k nutné konsolidaci poměrů v pohraničí
a mělo by důsledky i ve značných hmotných
ztrátách, kterých už bylo jistě
dostatek. A při sebevětší opatrnosti,
důslednosti a kontrole nemohli bychom zabrániti
dalším škodám.
Klub poslanců čs. sociální demokracie
právě z těchto důvodů předložil
již v červnu 1946 iniciativní návrh
zákona, který měl na mysli urychlené
přidělení nemovitého i movitého
majetku, a to především majetku drobného,
rodinných domků, malých živností,
řemesel a obchodních podniků do soukromého
vlastnictví.
Pokud jde o drobné nabyvatele těchto majetků,
dbá osnova, aby pohraničí bylo osídleno
obyvatelstvem, skýtajícím všechny záruky,
že se tyto kraje stanou silnou, bezpečnou a odolnou
hrází jak po stránce mravních hodnot,
tak i ve smyslu svědomité práce a obrany
státu. V osnově se rovněž dbá
toho, aby stát pamatoval při rozdělení
konfiskovaného majetku na ty, kdož pro náš
národ a stát přinášeli největší
oběti. Je nutno zdůraznit, že tyto přednostní
nároky jsou zdaleka převáženy značnými
obětmi a utrpením těchto uchazečů,
a tu stát i národ je povinen dané zákony
uváděti v život. Nemůžeme však
také popřít velkou práci, která
byla v pohraničí vykonána těmi, kdož
u vědomí odpovědnosti uposlechli výzvy
vlády a pohraničí osídlili ihned po
květnové revoluci. Tím zabezpečili
nerušené pokračování hospodářského
života a uchránili konfiskovaný majetek dalších
ztrát.
Odmítáme ještě i dnes neodpovědné
a paušální obviňování
ze zlatokopectví, neboť osídlenci v pohraničí
ve své naprosté většině splnili
úkoly, které na ně byly kladeny. Rovněž
i proskribovaná slova "národní správce"
budou rychlým provedením přídělového
řízení odstraněna a přídělci
u vědomí osobního vlastnictví jistě
zvýší pracovní výsledky, z nichž
vyrůstá blahobyt širokých pracujících
vrstev. Navrhovaná osnova má rovněž
podstatný ráz sociální, jelikož
většina uchazečů o konfiskovaný
majetek je z řad drobného pracujícího
lidu, jehož životní úroveň se tím
značně zlepšuje.
Jest všeobecně známo, že značná
část domovního majetku v pohraničních
krajích je ve stavu, s nímž nelze při
osídlování vůbec počítat.
Markantně zde vystupuje dřívější
liberalistické a kapitalistické uspořádání
společenské třídy, kde na straně
jedné jsou přepychové domy a vily a na straně
druhé hnilobou a vlhkem prolezlé brlohy, které
nemůžeme vůbec nazvati bytovými jednotkami.
To nám právě také vysvětluje
onu okolnost, proč se v pohraničí projevuje
kritický nedostatek bytů, i když počet
obyvatelstva se zde zmenšil skoro o milion duší.
Nesmíme zapomínat, že chceme při zlepšení
sociálních poměrů zvednout rovněž
bytovou kulturu nejširších pracujících
vrstev. To znamená, že musíme přikročit
rovněž k urychlené výstavbě nových
bytových jednotek i v pohraničí. Zde však
vyvstává vážná okolnost, že
vzhledem k ztíženým hospodářským
a finančním poměrům nejširších
vrstev nemůžeme počítati s větší
aktivitou jedinců a musíme volat ku pomoci silnější
jedince, t. j. především stát, země,
okresy a jednotlivé obce. Ti musí využít
všech svých možností i příkladné
obětavosti všech našich občanů.
Nelze dnes jenom odstraňovat a bourat v pohraničí
domy, které možno označit za brlohy lidské
bídy a které z těchto důvodů
se odstraňují, ale jest dána i možnost
využíti těchto konfiskátů k regulačním
plánům, je možno povznésti všechno
ostatní, co souvisí s výstavbou zdravotní
a sociální v jednotlivých místech.
To znamená stručně: národní
výbory v pohraničních krajích nemohou
jen bourat a odstraňovat, nýbrž musí
také začít stavět, aby bytovou tíseň
mírnily a odstraňovaly.
Je rovněž známo, že při osidlování
pohraničí zneužili jednotlivci těchto
opatření, aby uplatnili především
svoje sobecké zájmy. Nemůžeme také
popříti, že začasté bylo na úkor
věci samé využito i politické moci.
To všechno jsou okolnosti, které budou ještě
řešeny, neboť osnova zákona o urychleném
přidělování na tyto okolnosti rovněž
pamatuje.
Osnova je výslednicí dlouhých debat a dohadování,
neboť kromě obtížné formulace ustanovení
technicko-právních byla tu obava, aby osnovy nebylo
zneužito, jak jsem právě uvedl. Proto z důvodu
zaručení objektivity byla tato osnova zákona
podrobena tak důkladné a všestranné
kritice. Domnívám se, že strany sledovaly při
těchto jednáních kromě otázek
hospodářských a sociálních
především všeobecně uspokojivé
řešení otázky politiky osidlovací.
Parlamentní delegace čs. soc. demokracie sledovala
vždy a důsledně ve svých politických,
sociálních a hospodářských
intencích především zájmy pracujícího
lidu jako celku a zároveň také nadřazený
zájem státu.
Z tohoto důvodu a u vědomí všeobecné
prospěšnosti navrhovaného zákona bude
parlamentní delegace čs. sociální
demokracie hlasovati pro tuto osnovu.
Chtěl bych ještě na konec, dámy a pánové,
když zde byla již nadhozena otázka Hlučínska,
přivésti tuto věc na pravou míru.
Všichni velmi dobře víme, co znamená
otázka Hlučínska, zejména jeho lidu.
Chtěl bych připomenout, že těch více
než 170 let, co Hlučínsko bylo oderváno
od našeho státu, od našeho Slezska, těch
170 let prušácké germanisace zanechalo tvrdé
stopy na hlučínském lidu. Chtěl bych
však poznamenat, že ani po r. 1920, kdy Hlučínsko
bylo jako nedílný celek přivtěleno
opět do našeho národního celku, nedala
první republika hlučínskému lidu tolik,
co potřeboval. Je to lid drobný, zemědělský,
lid zedníků, tesařů a domkářů.
A ti, aby uhájili svoje žití, byli nuceni i
v době prvé republiky choditi za prací za
hranice, do přilehlého Německa, že to
nemohlo posloužit vnitřní duševní
náplni a jejich kritickému postoji národnímu,
toho jsme si všichni dobře vědomi. Ale, slavná
sněmovno, chtěl bych připomenout, že
jestliže dnes přicházejí ze zahraničí,
jak už bylo řečeno, naši bývalí
krajané, kteří neovládají náš
mateřský jazyk a přesto se vracejí
na území našeho státu, tedy tím
spíše si nemůžeme dovolit, abychom z území
tohoto státu vyváželi vlastní krev.
Chtěl bych upozornit, že nám nejde nyní
o to, aby byli potrestáni všichni ti, kteří
na Hlučínsku zrazovali - my všichni víme,
že také byli mezi nimi takoví, kteří
hitlerismus a nacismus na Hlučínsku podporovali
- ale většina hlučínského lidu
zůstala věrna své mateřské
řeči, své národní tradici a
zůstala i věrna republice. Nežádáme
nic jiného nežli spravedlivé řešení,
aby ti, kdož se provinili, byli po zásluze potrestáni
a ostatní aby byli považováni tak, jak je to
právem a naší povinností, za naše
české spolubratry. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ako ďalší
rečník je prihlásený pán posl.
Navračič. Udeľujem mu slovo.
Posl. Navračič: Pán predseda, slávne
ústavodarné Národné shromaždenie!
Ak pre české krajiny tento zákon bude znamenať
ďalšie podstatné upevnenie československého
živlu v západnom pohraničí nášho
štátu, na Slovensku a jeho južnom pohraničí
bude významným krokom pri hospodárskom riešení
otázky maďarskej menšiny. Lebo - a to treba zdôrazniť
- na slovenskom južnom pohraničí nepremkol
ešte do tej miery československý živel,
ako je tomu v českom pohraničí. Kým
tu je už nemecká otázka a tým i otázka
národného charakteru pohraničia vyriešená,
na Slovensku sa dosiaľ nepodarilo tak dôsledne vyriešiť
maďarskú otázku. Okrem objektívnych
príčin, ktoré sú dané zahranično-politickou
situáciou, musíme si priznať, že sú
tu i príčiny, ktoré závisia od nás,
lepšie povedané od jednotného postupu všetkých
slovenských strán v maďarskej otázke.
Na južnom slovenskom pohraničí situácia
dnes je taká, že nepodarilo sa tam upevniť výdobytky
našej národne demokratickej revolúcie a v praxi
to potom vyzerá tak, že nepriateľskí a
zradcovskí príslušníci maďarskej
iredenty ešte dnes držia tam svoje hospodárske
pozície. Áno, na južnom pohraničí
Maďari ešte stále sú majiteľmi hostincov,
obchodov, živnosti a iných majetkov, ktoré
už dávno maly patriť slovenským presídlencom.
Situácia je taká, že kým na Slovensku
Slovák nemôže nájsť obživu
v zamestnaní, obchode alebo živnosti, Maďari
vlastnia ešte stále tieto prostriedky obživy,
ale pri tom sabotujú naše pracovné úsilie
a svojím zaháľaním maria náš
dvojročný plán. Domnievame sa, že nie
je mysliteľné, aby ešte dnes niekto zaháľal
na úkor pracujúcich ľudí, a páni
z Budepešti a ich priatelia nám musia prepáčiť,
keď tvrdíme, že zaháľať nemôžu
ani maďarskí obyvatelia nášho štátu.
Považujeme preto za správne, keď naše orgány
nerobia rozdielu medzi nimi, a všetkých občanov,
ktorí nepracujú produktívne, teda i maďarských,
zaraďujú do pracovného procesu, tam, kde to
potreba vyžaduje.
K tomuto zákonu samotnému, najmä k jeho uskutočneniu,
máme niekoľko poznámok. Záleží
nám predovšetkým na jeho rýchlom prevedení
do všetkých dôsledkov, lebo považujeme
ho, ako už bolo povedané, za životný záujem
nášho národa. V českých krajinách
sú v tom šťastnom položení, že
skoro všetky nemecké majetky sú už v národnej
správe, ale na Slovensku sme tak ďaleko nepokročili
a dosiaľ tie malé a stredné majetkové
podstaty, ktorých vlastníctvo tento zákon
rieši, držia Maďari. Preto bude treba urýchlene
toto maďarské vlastníctvo nášho
národného majetku likvidovať a previesť
do rúk slovenských, v prvom rade do rúk bojovníkov
za slobodu, partizánov a povstaleckých pracovníkov.
Týmto len splatíme ďalšiu splátku
na dlh slovenským partizánom a je preto potrebné,
aby sme všetci bez rozdielu boli v tejto veci jednotní.
Chcem tu ešte pripomenúť, že vítame
ustanovenia tohto zákona, ktorým sa dáva
správnym úradom tiež možnosť odvolať
tých národných správcov, ktorí
sa neosvedčili, ale zdôrazňujeme, že
naproti tomu musí byť daná úplná
právna a majetková istota tým národným
správcom, ktorí toto svoje národné
poslanie splnili. Môžeme konštatovať, že
chválabohu tých, ktorí svoje poslanie splnili,
je neúmerne viac a preto i s tohto miesta im vyslovujem
vďaku za to, že v najťažších dobách
a za najťažších ubytovacích, hospodárskych
a bezpečnostných pomerov uposlúchli hlas
novej vlády a ako priekopníci šli budovať
naše národne slovenské a štátne
československé pohraničie.
Tento zákon ich odmeňuje za ich priekopnícku
prácu a dáva im malé a stredné živnosti
a obytné domky do vlastníctva. Súčasne
treba pripomenúť, že nesmieme zaostať ani
v iných sektoroch a bude treba vyriešiť urýchlene
i otázku vlastníctva pôdy na južnom slovenskom
pohraničí. Vítame preto osnovu o zaknihovaní
pridelenej pôdy a želáme si, aby bola rýchlo
prerokovaná a schválená, a tak aby sa dostalo
právnej istoty i slovenským presídlencom
na južnom pohraničí, ktorí sú
tiež priekopníkmi a plniteľmi národného
a štátneho poslania.
V tejto súvislosti znovu slávnostne vyhlasujeme,
a som presvedčený, že tu so mnou súhlasia
poslanci všetkých strán bez rozdielu, že
pevne stojíme my a celý parlament za politikou našej
vlády, ktorá je odhodlaná maďarskú
otázku na Slovensku vyriešiť dôsledne a
nekompromisne. Vyhlásili sme, že po toľkých
skúsenostiach s menšinami chceme mať našu
republiku ako národný štát Čechov
a Slovákov bez menšiny nemeckej a maďarskej.
Veríme a sme presvedčení, že toto úsilie
našej vlády sa konečne predsa podarí
a tak bude zaistené, aby naša slovenská pôda
na južnom pohraničí bola v rukách slovenských
v záujme pokoja a mieru v strednej Europe. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. Harus, dávam mu slovo.
Posl. Harus: Pane předsedo, vážení
páni poslanci a poslankyně!
Ještě jsem nebyl svědkem toho, aby v naší
sněmovně byl projednáván zákon,
který by měl takový spád projednávání,
jako tento zákon. Od rána do této doby všichni
páni řečníci zdůrazňují
veliký, historický význam tohoto zákona.
Není pochyby, že má mimořádně
veliký historický význam. A proto vidíme
takovou vzácnou, přímo krásnou jednotu
při jeho projednávání v plenu. Jenom
lituji, že tomu tak nebylo již dříve,
před půl rokem, neboť bychom byli zabránili
velikým národohospodářským
škodám, které průtahem v projednávání
tohoto zákona našemu pohraničí nastaly.
Byli bychom zabránili i nepříjemným
pocitům u desetitisíců, statisíců
lidí ze všech vrstev obyvatelstva našeho pohraničí,
ať jsou to rolníci, živnostníci a vůbec
všechny zúčastněné kategorie,
které přišly do pohraničí a budovaly
náš nový národní život,
naše nové národní společenství
v pohraničí.
Jsem v pohraničí od samého začátku
a prožil jsem všecky fáze, kterými naše
pohraničí procházelo. Řeknu vám,
že bych se dnes při této příležitosti
obracel i proti pojmu pohraničí, kterého
používáme. Pohraničí, zůstane-li
tento pojem, bude navždy znamenat nějaký rozdíl
proti vnitrozemí. Tento termín mohl by něco
vyjadřovat, kdyby z Prahy do Liberce bylo trošku dál,
několik set nebo tisíc kilometrů. Avšak
z Prahy do Liberce dohodíš, abych tak řekl,
kamenem. Pojem pohraničí nabývá u
nás jiného významu než v jiných,
velkých státech. My těžce překonávali
pojem hranic, vymyšlených Němci, pojem hranic
"Sudet", který se hluboce vžil do psychologie
našich centrálních úřadů.
Bylo nám k smrti líto, jestliže pro vnitrozemí
byla jiná míra na příklad v zásobování
a pro pohraničí opět jiná míra.
Zásobování bylo v pohraničí
zlé, cesta distribuce byla velmi zdlouhavá. V oboru
koloniálním neméně než 25 různých
artiklů denní obživy našeho lidu, jak
jsme to zjistili, nedostalo se na hranice, nedostalo se do Liberce
a tím méně do jiných pohraničních
měst, ve srovnání s Mladou Boleslaví,
Hradcem Králové, nechci říci už
ve srovnání s Prahou. Trpké zklamání
prožívali naši zásobovací referenti,
když slyšeli na své stížnosti takové
poznámky, že Němcům v pohraničí
nebudeme přilepšovat. Je pravda, že byly doby
roku 1945 a 1946, kdy v Liberci bylo 2000, potom 5000, pak 10.000
Čechů proti 50, 40 a 30 tisícům Němců,
avšak velmi rychle se čísla přibližovala,
až byla srovnána, 25 tisíc Čechů
proti 25 tisícům Němců, a tak to stoupalo
na české straně rapidně a naproti
tomu velmi rapidně to klesalo na straně německé.
Nebudeme zásobovat Němce, říkali nám
byrokraté v ministerstvu zásobování.
Zapomínali při tom na tisíce průkopníků
v osidlování, Čechů, těch,
kteří se vraceli do svých domovů zpět,
byvše vyhnáni Němci, i těch, kteří
šli za svým vlastním hlasem, za hlasem vlády,
která je zvala do pohraničí.