I přes tyto nedostatky tvrdím, že osídlení
tak, jak bylo provedeno, jak do něho šel spontánně
sám národ, je velkým dílem a příští
generace nebudou ani moci být dost vděčné
všem těm, kteří se o toto velké
osidlovací dílo zasloužili, všem těm
desítkám tisíců bezejmenných
rodin i osidlovacím pracovníkům v čele
s dr Miroslavem Kreysou. To, jak oni osídlení provedli,
byl za našich poměrů jediný možný
způsob, a případným pochybovačům
stačí poukázat na naše potíže
s řešením maďarské otázky.
Velká většina našich osídlenců
jsou však beze sporu slušní a poctiví
lidé, kteří zachránili pro naši
republiku milionové hodnoty, a to nejen ti, kteří
se ujali živností; vždyť kdo jiný
se více postaral o provedení odsunu Němců
a rozproudění a zabezpečení našeho
hospodářského i veřejného života
v pohraničí, o zajišťování
bezpečnosti, než právě ti, kteří
bydlí v těch rodinných domcích? Je
to právě zásluha těchto lidí,
že dnes ve všech těchto směrech již
téměř není rozdílu mezi vnitrozemím
a pohraničím a že právě naopak
na př. náš průmysl v pohraničí
vykazuje tak krásné výsledky v keramice,
sklu, uhlí atd.
Hodnotíme-li ovšem tyto zásluhy, nezapomínáme
velkých zásluh našich zahraničních
vojáků i partyzánů, našich politických
vězňů i obětí našich vdov
a sirotků. Trváme na tom, aby i jim a právě
jim byla umožněna slušná lidská
existence. My jenom chceme, aby se tak dělo ve smyslu toho,
co řekl sám Svaz osvobozených politických
vězňů i Svaz národní revoluce,
že se tak totiž nemá dít na úkor
existence jiných slušných lidí. Proto
apelujeme na všechny národní výbory
i příslušné úřady, aby
co možná s největším urychlením
splnily svou povinnost, totiž postaraly se o všechny
zbývající přednostní uchazeče,
jichž je dnes neuspokojených stejně již
jen několik málo tisíc. Možnosti k tomu
zde jsou, to výslovně zdůrazňuji,
a proto jich musí býti dokonale využito. Je
v první řadě třeba urychleně
dokončit přezkoumávání národních
správ, aby uvolnivší se národní
správy mohly býti přiděleny přednostním
uchazečům. Stejně tak je nutno postupovat
při přezkoumávání a přidělování
národních správ, při sestavování
návrhů na příděl, aby se mezi
přídělce nedostal na úkor zasloužilých
příslušníků národního
odboje ani jeden nehodný. Je třeba pečlivě
dbát ustanovení zákona, které dává
přednostní právo přednostnímu
uchazeči na rodinné domky v pohraničí
tehdy, jestliže jeho zaměstnání v místě
je s národohospodářského hlediska
důležitější než zaměstnání
dosavadního uživatele, a v neposlední řadě
do důsledků uplatnit zásadu přednostního
práva příslušníků národního
odboje ve vnitrozemí. Bude-li toto vše provedeno poctivě
a rychle, pak nám z těchto přednostních
uchazečů nezůstane neuspokojen ani jediný
a budeme si moci říci, že jsme dostáli
svým povinnostem. My komunisté půjdeme za
tím důsledně všude a při všech
příležitostech.
Byla proto celá tato kampaň naprosto zbytečná,
ba neodpovědná a nakonec sloužila jen k tomu,
aby se v pohraničí udržoval stav nejistoty
a neklidu, a aby se v takových zneklidněných
vodách dalo lépe lovit pro stranické zájmy.
Toto ostatně není první a jediná kampaň
toho druhu. Byli jsme toho svědky u osidlovacího
příspěvku, kdy se z druhých stran
prohlašovalo, že je to jenom předvolební
agitace komunistů, ukázalo se to předtím
u dekretů o vlastnictví půdy, pak u oceňování
a scelování a nyní zvláště
v souvislosti s konfiskáty. Naše jasné a jedině
správné stanovisko, že nepřipustíme,
aby výsledky naší národní a demokratické
revoluce byly jakkoliv ochuzovány, že nikdy nedáme
svůj souhlas k tomu, aby na jedné straně
byli němečtí a zrádcovští
kapitalisté ze svých posic vypuzeni a na druhé
straně aby do podniků patřících
státu a všemu lidu byli uvedeni jiní kapitalisté;
toto naše stanovisko vynasnažili se mnozí dobrodinci
zase překroutit a zneužít ho. Chodili po pohraničí
a říkali národním správcům:
"Nebuďte bláhoví, komunisté vám
vaše živnosti seberou a vy je jakživi nedostanete.
Proto nesmíte jíti s komunisty, nýbrž
s námi, kteří jsme zastánci soukromého
vlastnictví". Tož tedy opakuji i při této
příležitosti: My jsme a budeme vždycky
proti takovému soukromému vlastnictví, které
slouží k vykořisťování člověka
člověkem. My jsme však pro takové vlastnictví,
které slouží jeho majiteli k uhájení
slušné životní úrovně, a
proto jsme to byli právě my, kteří
jsme nejdůsledněji trvali na tom, aby živnosti
a rodinné domky byly s urychlením odevzdány
do vlastnictví. Náš postup se i v tomto případě
plně kryl se zájmy a tužbami lidu a těch
víc než 200.000 uživatelů rodinných
domků a přes 40.000 národních správců
živností v pohraničí se o tom přesvědčilo
naším postupem při projednávání
tohoto zákona, stejně tak jako se o tom přesvědčilo
těch 140.000 českých rodin zemědělců,
kterým se zásluhou naší zemědělské
politiky dostalo půdy a slušné životní
existence na vlastních usedlostech.
Když tedy vydáním tohoto zákona pohasla
možnost lovit v kalných vodách, pokoušejí
se tito lidé otravovat vzduch aspoň jinak. Rozhlašuji,
že ceny za přidělované domky a živnosti
budou tak vysoké, že je přídělci
nebudou moci zaplatit a že z nich budou muset odejít.
Rádi věříme, že by tomu tak bylo,
kdyby došlo k tomu, co navrhují někteří
naši partneři, aby totiž na př. cena rodinných
domků činila 25násobek ročního
nájmu i více. Je samozřejmé, že
by je pak dostali zase jen ti, kteří by na to měli.
S tím my komunisté ovšem nemůžeme
souhlasit, a i když nám skutečně záleží
na podložení a upevnění naší
měny, jsme toho názoru, že při řešení
této otázky musíme vycházet i ze sociálního
hlediska. Proto hájíme a budeme prosazovat názor,
aby nabývací cena u rodinných domků
činila 5 až 10 násobek ročního
nájemného.
Chtěla bych nakonec zdůraznit nejen sociální,
nýbrž i hluboce lidový a demokratický
charakter tohoto zákona. Zákon vyhražuje posuzování
jednotlivých případů a sestavování
návrhů pro příděl přímo
místním a okresním národním
výborům. Nadto pak umožňuje nejširší
možnou kontrolu lidu nad tím, aby se živnosti
a domky dostaly do vlastnictví jen skutečně
zasloužilým a čestným uchazečům,
a to ustanovením, že každý návrh
na příděl je místní nebo okresní
národní výbor povinen vyvěsit na úřední
vývěsce a požádat občanstvo,
aby se k tomuto návrhu vyjádřilo. Každý
čs. občan starší než 18 let má
pak právo podat oprávněné námitky
proti tomu, aby se ten nebo onen navržený občan
stal skutečně přídělcem. My
i na tomto příkladě vidíme, jak se
od základu změnil život v naší
republice, že skutečná moc přechází
u nás stále víc a více přímo
do rukou našeho lidu. A s tím se budou muset, ať
dobrovolně nebo nedobrovolně, nakonec vypořádat
i všichni ti, kterým se stýská po t.
zv. "starých, zlatých časech",
i takoví pánové, jako jeden pan inženýr
z Dačic, který rozezlen nad tím, že
mu rolnická komise odmítla podepsat nespravedlivě
vypracovaný scelovací plán, nedávno
prohlásil, že "jsme si tu lidovou správu
nechali zalézt až příliš daleko
do našeho úřadování". Já
říkám, že marné jsou jejich naděje.
Náš lid ze svých vydobytých posic už
nikdy neustoupí, nýbrž bude si je dál
upevňovat a rozšiřovat. (Potlesk komunistických
poslanců.) A my jako komunisté budeme pokládat
za věc své cti, stát při tom jako
doposud v předních řadách. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Místopředseda Tymeš: Dále má
slovo pan posl. inž. dr Benda.
Posl. inž. dr Benda: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Čs. strana lidová vítá, že bude
dnes schválen návrh zákona o některých
zásadách při rozdělování
nepřátelského majetku, konfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 23. října
1945. Československá strana lidová měla
řadu věcných připomínek k osídlení
našeho pohraničí. Od prvopočátku
si byla vědoma těžkostí, které
z tohoto problému vyplynou. Stavěla se proto na
stanovisko, že naše pohraničí dlužno
osídliti jedinci charakterově vyhraněnými,
národnostně spolehlivými, mravně bezvadnými
a nezávadnými, protože tito osídlenci
mají býti v budoucnosti strážci hranic.
Nemělo se proto nikdy stát, aby se při tomto
díle pro budoucnost národa tak důležitém
a v historii ojedinělém postupovalo tak, jak jsme
toho byli často svědky, totiž stranicko-politicky.
Vždyť mnohdy právě z těchto důvodů
se tam dostali jedinci, kteří nepatřili na
zemědělskou usedlost nebo do živnosti, a nepatřili
také do státního úřadu.
Při projednávání této osnovy
ve sněmovních výborech šlo zástupcům
naši strany o to, aby v zájmu ochrany národního
majetku byl vydán dokonalý zákon. Jsme totiž
svědky toho, že ukvapenost a přílišná
rychlost práce ve výborech způsobují
mnohdy nepřesné vyjadřování
v zákoně a veřejnost pak chápe smysl
zákona zcela odlišně než zákonodárce.
Jsme svědky, že zemědělská výroba
v našem pohraničí jde do forem extensivních.
Pro zdárné zemědělské osídlení
bylo zapotřebí organisovaného plánu
na podkladě souhry celé Národní fronty.
Také odprodej svršků se v mnohých místech
neděl cestou regulérní a státní
pokladna nedostala to, co jí patřilo. Dekret č.
108/1945, který upravuje způsob přídělu
nezemědělského zkonfiskovaného majetku,
obsahuje složité a zdlouhavé přídělové
řízení. Tento zákon má zjednodušit
příděl u malých a středních
majetkových podstat, ale při tom se u oprávněných
uchazečů postarat o bezpečnou právní
základnu. Při přidělování
majetku podle tohoto zákona jde o miliardové hodnoty.
Odpadnou přídělové komise a přídělové
a úhradové plány. O žádostech
o příděl bude rozhodovati osidlovací
úřad, a to u malých majetkových podstat
na návrh místního národního
výboru a u středních majetkových podstat
na návrh okresního národního výboru.
V původním návrhu měla být
dána úplná pravomoc místním
národním výborům u malých podstat
a okresním národním výborům
u středních podstat v konečném a jediném
rozhodnutí. Proti tomuto způsobu se postavili naši
zástupci proto, poněvadž to neodpovídá
zásadám demokracie, jelikož by býval
nebyl dodržen instanční odvolací postup.
Československá strana lidové hájila
systém odvolání, a tak, jak se jeví
nyní v zákoně, odpadá to, že
by se mohlo rozhodovat podle sympatií nebo antipatií
k žadateli. Hájili jsme stanovisko, podle kterého
samosprávným úřadům patří
návrh, kdežto definitivní příděl
má provést osidlovací úřad.
Trvali jsme též na tom, aby každý občan,
starší osmnácti let, mohl k návrhu na
příděl, který bude vyložen u
příslušného národního
výboru, podati připomínky.
Fond národní obnovy převezme všechny
peněžité závazky, náležející
ke zkonfiskovanému majetku a vzniklé před
10. květnem 1945. Přídělce dostane
přidělený majetek dluhu prostý. Obdrží
plnoprávný dekret, kterým bude potvrzeno
jeho vlastnické právo, a o to v podstatě
šlo československé straně lidové.
Celý problém ve výborech spočíval
v tom, do jaké míry mají být zákonem
favorisována přednostní práva podle
dekretu č. 136, a zástupci naší strany
uplatňovali bezpodmínečně přednostní
právo zahraničních vojáků,
politických vězňů a účastníků
domácího odboje na rodinné domky. Jestliže
se u živností podotýkalo, že národní
správci mnohdy investovali vlastní kapitál
do živností, nelze to paušálně
tvrditi o národních správcích na rodinných
domcích. Není sporu o tom, že činnost
dosavadních osvědčivších se národních
správců v osídlení a udržování
majetku v pohraničí nutno hodnotiti kladně.
Na druhé straně však zásluhy přednostních
uchazečů z řad zahraničních
vojáků, osvobozených politických vězňů
a účastníků domácího
odboje musí býti uznávány jako práce
pro národ a pro vlast. Naše strana hájila právo
přednostních uchazečů na rodinné
domky, protože si je vědoma, že právě
z těchto nejlepších, kteří se
ukázali nebojácní v době okupace,
mohou býti opravdoví hraničáři.
(Potlesk.) Zástupci naší strany musili
však přistoupit na kompromis, který je precisován
ve třetím oddíle tohoto zákona.
Také otázka smíšených manželství
jest pro naši stranu jasná. Tam, kde se nikdo z manželů
proti Československé republice neprovinil a kde
byl sňatek uzavřen před rokem 1939, nutno
podle našeho soudu postupovati skutečně jako
k československým státním občanům.
Jsme svědky toho, že zásahy mnohých
národních výborů v postupu proti konfiskaci
a pro konfiskaci jsou mnohdy až drastické. Trestá
se často neprávem vlastní krev. Byli jsme
též názoru, že v tomto zákoně
mělo být přesněji označeno,
co je malá a střední podstata. Jsme si velmi
dobře vědomi, že spravedlivý příděl
na podkladě tohoto zákona posílí dnes
tak potřebný klid v našem pohraničí.
Zvýší se zájem o osud majetku přiděleného
do soukromého vlastnictví, a tím může
získat jedině stát. Zmizí též
nejistota, která panovala mezi národními
správci i mezi přednostními uchazeči,
a to znamená další krok ke stabilisaci poměrů
ve státě.
Poslanci čs. strany lidové budou hlasovati pro tento
návrh zákona. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Bláha. Dávám mu slovo.
Posl. dr Bláha: Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Vládní návrh zákona o přidělování
zkonfiskovaného majetku budí velikou a zaslouženou
pozornost nejenom v pohraničí, nýbrž
i ve vnitrozemí. Nebudu vám vykládat o tom,
co se tu dělo po převratu, protože jsem zde
nebyl, ale stejně, jak to dnes vypadá u nás
na Jihlavsku nebo na Znojemsku, vypadá to patrně
s malými rozdíly a obměnami v celém
ostatním tak zvaném pohraničí, které
po této stránce hluboko zasahuje do vnitra našeho
státu a svým reflexem, ať po stránkách
dobrých nebo zlých, ale zejména po stránce
mravní vrhá všechny stíny i klady na
celý stát.
Jsou dvě vrstvy našich lidí, kteří
jsou na výsledek dnešního našeho jednání
nedočkaví a netrpělivě zvědaví.
Ti, kteří už dnes v pohraničí
sedí a hospodaří, a druzí, kteří
by tam rádi šli, na které se už zatím
nedostalo, kteří přišli pozdě.
O těch chci říci několik slov. Slyším
v posledních dnech stále častěji:
Docela jinak jsme si to představovali. Nejsmutnější
na tom je, že to je z úst lidí, kteří
se ještě před dvěma lety dívali
za mřížemi a za ostnatým drátem
na všechnu tu hrůzu kolem sebe a na svých klesajících
kamarádech odměřovali smutek a bídu
života i velikost ceny vykoupení a svobody. Nikdo
z nich nemyslel na vyznamenání a nepočítal
s výhodami nebo s kamennou deskou či trnovou korunou.
Jedině s vírou v konečnou spravedlnost umírali
a ona je také převáděla přes
nejhorší chvíle.
Vrátili se domů, ale přišli pozdě.
Říkalo se nám ze zahraničí,
pokud jsme se tu a tam o tom mohli dovědět, že
všichni, kdo se obětovali a trpěli, budou spravedlivě
a po zásluze odměněni. A týmž
dechem bylo zdůrazňováno, že naopak
ti z nás, kteří tenkrát stáli
na druhé frontě, budou po zásluze potrestáni.
Jak to však vypadalo, když jsme se vrátili?
Dovedli jsme pochopit, že tu musil někdo být,
kdo se rychle uchopil správy a vedení opuštěných
majetků, podniků a příbytků
po Němcích a po zrádcích. Vykládalo
se nám, že nebylo možno čekat, až
se vrátíme my a až se vrátí ti
druzí ze zahraničí. Proto dosadili prozatímní
národní správce. Chápali jsme to a
viděli jsme, že jich bylo hodně ochotných
a obětavých, kteří šli, ba někteří
dokonce běželi zajišťovat a zajistit tak
zvaný společný národní majetek
do pohraničí a všude jinde, kde toho bylo třeba.
Přiznejme si, že byla mezi nimi velikou většinou
řada dobrých lidí, kteří nikdy
nikomu ve svém životě ani za okupace neublížili
a stéblo křížem nepřeložili
a kteří zticha a pěkně proplouvali
protektorátním úskalím bez jediného
hříchu, bez viny, zrady a kolaborantství.
Ale bylo mezi nimi také dosti těch, kteří
honem utíkali do pohraničí, aby zaměnili
prostředí, protože je dobře znalo z
jejich předmnichovské a pomnichovské minulosti,
a kteří teprve v posledních minutách
nebo ještě později chytře vystihli nový
vítr a změnili orientaci. Žasli jsme nad prvními
i druhými, najednou vesměs illegálními
a podzemními pracovníky. Byli jsme hrdi na to, co
jsme měli doma neohrožených hrdinů.
Všichni se v národních správách
rychle a dobře usadili a více či méně
dobře a pevně zařídili a jistě
velmi mnozí z nich i osvědčili.
Nyní přišli lidé z koncentračních
táborů a vězení, ze zahraničních
armád z Východu i ze Západu. Dnes dokonce
přicházejí z dálných končin
celého světa naši krajané, které
k nám zveme, aby rozmnožili naše řady
a pomohli nám osídlit a spravovat náš
odsunem prořidlý životní prostor. Ti
první také sice mohli v klidu a míru sedět
doma, mlčet a čekat, tak jako čekali ti ostatní,
byli však idealisty, podle těch doma rozumných
bláhovými, kteří dali všanc všecko,
co měli, i to nejdražší, to jest své
rodiny a všechny blízké a milé, aby
nezradili a aby zůstali věrni. Přišli
o všechno, vrátili se a neměli se do čeho
obléci, aby svlékli své pruhované
šaty. Ti, kteří dnes sedí v německých
domech a majetcích, opustili namnoze docela dobrá
bydla ve svých dřívějších
sídlištích, aby si polepšili. Jiní
šli rovně na výdělek. A dnes odhánějí
žadatele, kteří přicházejí
s prázdnýma rukama a jediným majetkem jejich
je čistý štít, národní
sebevědomí a vědomí dobře vykonané
povinnosti.
Těm, kteří se nevrátili, stavíme
pomníky a dáváme jim vyznamenání
in memoriam. A zdá se nám příliš
často, že se ti, kteří se vrátili,
vrátili nevhod. Přišli o všechno, nenašli
doma často ani jediné košile, ani kousku nábytku,
a často ani své nejmilejší. Zatím
osvědčení národní správci
už sedí namnoze ve vilách a pěkně
zařízených bytech, ale o politické
i lidské minulosti velké části z nich,
o jejich bytech a majetku ve vnitrozemí se nemluví.
Je jistě veliká škoda, že z formálních
a právních důvodů nebylo možno
prosaditi do tohoto zákona ustanovení, aby se lidé,
kteří byli dříve trestáni pro
zločiny a přečiny majetkové a pro
činy nečestné, nemohli státi definitivními
majetníky zkonfiskované půdy. Nebylo prý
by to populární, politické ani taktické.
Tak jsme si to ovšem nepředstavovali a tak to jistě
nebylo ani v poselstvích, hlásaných z Londýna
a z Moskvy. Tak to nebylo ani v košickém programu.
Bylo mi úzko poslouchat v parlamentě mnohé
řeči při debatě o zákoně
136, a ani dnes to není o mnoho radostnější.
Už jsme jednou před dávnými lety slyšeli
honosné heslo, jistě v zásadě úplně
správné, že za práci pro vlast se neplatí.
Je zajímavé, že tenkrát vzbudilo největší
a spravedlivý odpor u těch, kteří
ho dnes rádi užívají.
Dnes chápeme docela střízlivě smysl
těchto slov. Nikdo z nás nenatahuje ruku po výhodě
nebo po odměně. Na to, nahradit všecka ta utrpení
a léta promeškaná v žalářích
a táborech, na bojištích a v zákopech,
ztráty nejdražších lidských životů
a všeho, co si kdo ve svém životě vydělal
a vydobyl a co měl kdy rád, by nestačil ani
několikanásobný německý majetek.
Nechceme však, aby se za utrpení pro vlast platilo.
Jedno však nedovedeme pochopit: Proč by právě
ti - a snad právě proto -, kteří si
zvykli procházet bídou a utrpením, měli
i v osvobozené vlasti zůstávat chudáky
a poníženými? Konečně nejde jen
o ně, bojíme se, že by to mohlo mít
pro budoucnost velmi špatný výchovný
vliv a následek. Bylo by to i v budoucnosti velmi špatným
příkladem pro chápání opravdového
vlastenectví, kdybychom neodměňovali statečnost
a povýšili chytráctví a tichošlápství.