Místopředseda Petr: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 6 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí, podle zprávy
výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o sjednocení některých lhůt a podmínek
ve veřejnoprávním důchodovém
pojištění (tisk 356).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových ?
Zpravodaj posl. dr Neuman: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 319) o uznání nároků
získaných u cizozemských nositelů
sociálního pojištění (tisk 358).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Fr. Jaroš. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fr. Jaroš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Leží před vámi návrh zákona,
který neměl a nemá obdoby nejen u nás,
ale ani v cizozemském sociálně-pojišťovacím
zákonodárství.
Jde o osnovu, jíž se uznávají nároky
pojištěnců, jež získali v sociálním
pojištění cizích států,
o osnovu, na niž čekali a čekají tisíce
příslušníků našeho národa,
kteří se jednak vracejí na výzvu vlády
do staré vlasti, jednak byli v době nesvobody nuceni
pracovat na územích obsazených nepřátelskými
mocnostmi. Zabezpečují se jí také
získané nároky u československých
nositelů pojištění, převedené
v době okupace na cizozemské nositele sociálního
pojištění.
Ze zkušeností, získaných nositeli sociálního
pojištění u nás, plyne, že sociální
postavení důchodců všech druhů
důchodového pojištění kterékoliv
skupiny občanů stávalo se den ze dne tíživějším
a že realisováním tohoto návrhu přichází
pomoc opravdu v hodině dvanácté. A konečně
i ostatním občanům, kteří dosud
nepožívají důchodů, náleží
ocenění jejich nároků na základě
pracovního poměru získaných. Přiznání
této nesporné výhody je však vázáno
na podmínku, že získají v našem
pojištění alespoň 24 příspěvkových
měsíců, poněvadž považujeme
za plně odůvodněné, aby určitou,
třeba kratší dobu aktivně se zúčastnili
výstavby nového státu. Nezapomíná
se pochopitelně ani na případy, kdy u našich
krajanů došlo k pojistnému případu
před uplynutím této čekací
doby, a tehdy se odškodnění také přiznává.
Poněvadž sociální pojištění
cizích států jsou velmi rozdílná
a není tudíž možno provésti úpravu
ani podle systémů těchto států,
ani podle jednotlivých odvětví pojištění,
byla stanovena zásada, že za započtenou dobu
se poskytnou pevné zvyšovací částky,
jednotné pro všechny druhy důchodového
pojištění. Tato zásada bude uplatňována
a odpovídá také zásadám našeho
budoucího národního pojištění.
Chceme, aby účast na obnově a výstavbě
naší republiky byla posuzována a hodnocena
jednotně.
Jinak platí zásady a zákonné předpisy
našeho důchodového pojištění
a nároky pojištěnců budou upravovány
podle ustanovení zákonů o pensijním,
hornickém, invalidním a starobním, jakož
i úrazovém pojištění.
Rozhodnutí o vznesených nárocích vydá
onen nositel důchodového pojištění,
v jehož obvodě je domovská obec žadatele,
a není-li jí, pak obec bydliště. Nároky
pozůstalých a oprávněných rodinných
příslušníků řídí
se taktéž předpisy našich zákonů.
Významnou pomoc poskytuje navrhovaná osnova také
oněm občanům, jimž pro národní,
politický nebo rasový útisk nebyly v německém
nebo maďarském pojištění důchody
přiznány nebo byly přiznány částkou
neodpovídající jejich získaným
nárokům. V těchto případech
může ministerstvo sociální péče
příslušným opatřením poskytnouti
takové výhody, aby právě u těch,
kdož osvědčili své vlastenectví
a činy dokázali svůj nesmlouvavý postoj
proti okupantům, zhodnotilo plně tyto nesporné
zásluhy.
Je přirozené, že těchto výhod
budou účastny jen osoby státně spolehlivé,
nikoliv tedy ty, které ochotně a pohotově
nabídly své služby okupantům a umožňovaly
tak záměrné, ničivé cíle
úhlavních nepřátel českého
a slovenského lidu.
Je nutné, aby se tato zásada považovala vůbec
za primérní požadavek při tvoření
všech zákonů a nařízení
a aby se také důsledně dodržovala, aby
se tak jednou pro vždy zúčtovalo s lichými
nadějemi všech těch malých, nepostižitelných
kolaborantíčků spekulujících
v určitém časovém odstupu na rychlé
zapomínání a rostoucí shovívavost
části naší veřejnosti k jejich
provinění se na národní cti.
Veliký význam tohoto zákona zdůrazněn
je právě jeho dobrovolně podpůrným
rázem, neboť nároky v cizozemském sociálním
pojištění získané bude nutno
v budoucnu zajistiti příslušnými mezistátními
dohodami.
Slouží proto ku cti vlády a sněmovny
tohoto státu, že chápe ony malé, ale
v životě jednotlivce nesmírně závažné
problémy, jež se odrážejí zejména
v jeho sociálním pojištění a
nakonec pak v hospodářském a politickém
životě celého národa. A v tom právě
také tkví jeden z mnoha úspěchů
naší lidové demokracie, že chápe,
že konec konců nejdůležitějším
činitelem při splnění každého
úkolu, každého plánu je především
spokojený člověk, jehož zdraví
a sociálnímu zabezpečení musí
se věnovat právě dnes zvýšená
pozornost. Náš lidově demokratický stát
přes mnohé jiné těžké
obtíže dokazuje prakticky svůj zájem
o pracujícího člověka, jak vidíme
právě z této osnovy, podle níž
má stát nositelům veřejnoprávního
sociálního pojištění hraditi
náklady spojené s jejím prováděním,
a to alespoň pro počáteční
dobu, než budou sjednány finanční klausule
mírového uspořádání
a mezistátní úmluvy o sociálním
pojištění.
Zatížení státu plyne jednak z nákladů
na převzaté důchody a jednak z nákladů
na dávky nové. Úhrada na převzaté
důchody jak invalidní, starobní, tak úrazové
je zjištěna v roce 1946 pro země Čechy
a Moravu částkou 199 mil. Kčs. Doplatky za
rok 1945 činí asi 111 mil. Kčs. Pokud se
týká nákladů na nové pojistné
případy, nelze je pro nedostatek podkladů
zjistiti ani odhadem. Lze však očekávati, že
toto zatížení bude v roce 1946 celkem malé.
K těmto nákladům přistupují
ovšem ještě náklady nemocenského
pojištění důchodců, které
lze v roce 1946 odhadnouti částkou asi 6 mil. Kčs.
Výsledný úhrnný náklad v Čechách
a na Moravě bude tedy činiti požadavek na státní
finance pro rok 1945 asi 115 mil. Kčs, pro rok 1946 asi
205 mil. Kčs, pro rok 1947 asi 225 mil. Kčs a pro
rok 1948 asi 245 mil. Kčs. Toto jsou sumy, které
se dosud na kontě sociální péče
Československé republiky neobjevovaly, ale tak,
jak věnujeme - a dnes již konec konců samozřejmě
- obrovské náklady na ochranu pořádku,
bezpečnosti a majetku našich občanů,
tak také jsme povinni chrániti zdraví, sociální
zabezpečení a klidné stáří
pracujícího člověka a umožniti
co nejdříve dosažení onoho stupně
životní úrovně, na němž
všichni budeme cítit, že se nám žije
lépe a radostněji. Sociální péče
a starost o lepší život prostého občana
nemůže býti v novém státě
tak, jak tomu bylo dříve, nutnou a trpěnou
přítěží státního
hospodaření, nýbrž musí patřiti
mezi nejpřednější úkoly moderního
státu. Přirozeně věříme,
že tyto snahy sociálně spravedlivého
státu najdou i na druhé straně náležité
ocenění a porozumění, zejména
zdůrazníme-li, že nenajdeme zatím v
našem okolí jiné země mimo Sovětský
svaz, v níž by pracující lidé
našli takové zabezpečení a taková
sociální zajištění, jako právě
v nové lidově demokratické republice Československé.
Vycházeje z těchto úvah jednal soc.-politický
výbor o předložené osnově a rozhodl
se po nepatrných změnách jednomyslně
doporučiti slavné sněmovně osnovu
k přijeti. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem za výbor
rozpočtový je p. posl. dr Chytil. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Protože pan zpravodaj výboru soc.-politického
už podrobně pojednal také o nákladové,
finanční stránce předložené
osnovy, nemíním věc opakovat a budu nanejvýš
stručný.
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi celou osnovu vládního návrhu
o uznání nároků získaných
u cizozemských nositelů sociálního
pojištění, uznal, že účel,
který tato osnova sleduje, je s hlediska sociálně-politického
a tudíž s hlediska celonárodního tak
důležitý, že je opravdu nutno věnovati
ony částky, které se už v rozpočtu
na tento účel preliminují, a proto navrhuje
slavné sněmovně, aby tento návrh zákona
přijala.
Zároveň však z jednomyslného usnesení
doprovází rozpočtový výbor
osnovu resolucí, určenou ministerstvu sociální
péče, jejímž úkolem je, aby byla
interpretačním pokynem při provádění
některých ustanovení zákona, to znamená,
aby se výhod tohoto zákona dostalo také těm,
kteří byli faktickými poměry hospodářskými
donuceni k pracovnímu pobytu mimo hranice naší
vlasti, ovšem splní-li ostatní podmínky,
zejména, že jde o osoby státně spolehlivé.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 19 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 19 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí, podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona
o uznání nároků získaných
u cizozemských nositelů sociálního
pojištění (tisk 358).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových ?
Zpravodaj posl. Fr. Jaroš: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Není změn.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
rozpočtového, otištěné ve zprávě
výborové. Kdo s touto resolucí souhlasí,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výborů soc.-politického,
zemědělského a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 263)
o umístění a jiném zaopatření
zaměstnanců na zkonfiskovaném zemědělském
majetku a jejich rodinných příslušníků
(tisk 359).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Tichota. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Tichota: Pane předsedo, paní
a pánové!
Vládní návrh zákona o umístění
a jiném zaopatření zaměstnanců
na zkonfiskovaném zemědělském majetku
a jejich rodinných příslušníků
řeší důsledky dekretu presidenta republiky
č. 12/1945, které z něho pro dosavadní
zaměstnance vyplynuly. Jde tu o soukromoprávní
poměr, upravovaný po mzdové stránce
běžnými předpisy. Osnova dává
kvalifikovaným zaměstnancům možnost
jednak dalšího setrvání v zaměstnání,
jednak přednostního přídělu
zemědělského majetku, požádají-li
o to. Pamatuje i na ty, kteří v dosavadním
zaměstnání na zkonfiskovaném zemědělském
majetku zestárli a nemohou proto - nebo pro jinou sníženou
pracovní schopnost - pokračovat ve svém zaměstnání.
Osnovou jsou pak zaručovány i pravidelné
příspěvky, jako pensijní, starobní,
úrazové či nadlepšovací, a také
dary z milosti, které bývalým zaměstnancům
na zkonfiskovaném zemědělském majetku
poskytoval dřívější zaměstnavatel.
Těm, kteří budou včleněni do
jiné práce a mimo své dosavadní bydliště,
vyplatí Národní pozemkový fond prokázané
stěhovací výlohy.
Soc.-politický výbor ústavodárného
Národního shromáždění
tento vládní návrh projednal a doporučuje
ho ke schválení se změnami ve zprávě
navrženými. (Souhlas.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Zpravodajem za výbor zemědělský je
pan posl. Borůvka, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Borůvka: Pane předsedo, paní
a panové!
Výsledkem boje našeho lidu proti nenáviděným
vetřelcům v době okupace a národní
a demokratické revoluce v květnu 1945 byl také
dekret presidenta republiky č. 12 o konfiskaci a rozparcelování
půdy a zemědělského majetku Němců,
Maďarů, zrádců a kolaborantů.
Na tomto majetku zaměstnané osoby byly mnohde existenčně
poškozeny.
Vládní návrh zákona tisk 263 o umístění
a jiném zaopatření zaměstnanců
na zkonfiskovaném zemědělském majetku
a jejich rodinných příslušníků,
i když neodčiňuje všechny křivdy
spáchané na zaměstnancích okupantským
režimem, přece dává všem bývalým
zaměstnancům možnost uplatniti se v jiném
povolání, které jejich schopnostem nejlépe
vyhovuje. Tito zaměstnanci budou přijati v přednostním
pořadí, ať už jde o osoby ve vyšších
službách či o zemědělské
dělníky, na které je v navrhovaném
zákoně pamatováno přednostním
přidělením zemědělských
usedlostí v pohraničí. Většina
těchto lidí je již do zaměstnání
zařazena. Osnova jen upraví a zajistí jejich
dosavadní nejistý služební poměr.
Zaměstnanci musejí být starší
18 let a zaměstnáni na bývalém majetku
nepřetržitě nejméně dva roky,
leč by z důvodu politické persekuce z doby
okupace, účasti v bojích za svobodu nebo
pro jiné překážky, vyjímajíc
národní nespolehlivost, byli nuceni zaměstnání
přerušiti. Osobám, které se musí
přestěhovat na jiné působiště,
bude poskytnut jednorázový příspěvek
na úhradu výloh stěhovacích až
do výše 6.000 Kčs.
Dále je vyřešen problém přestárlých
zaměstnanců na zkonfiskovaném majetku, kteří
dostávali zejména t. zv. dary z milosti, k nimž
bývalý vlastník nebyl zákonem vázán,
ale které plnil, a to ponejvíce v naturálních
dávkách. Tyto dary z milosti budou přepočítány
podle dnešního cenového indexu a v plné
hodnotě nahrazeny, pokud příjemce nemá
i s poskytnutými příspěvky dohromady
větší vlastní příjem než
4.000 Kčs měsíčně. Byl-li v
tomto případě dotčený zaměstnanec
nucen se přestěhovat, platí i zde ustanovení
o příspěvku stěhovacím stejně,
jak uvedeno v odstavci předcházejícím.
Pro vyřešení sporů, které event.
vzniknou, zřizuje se při ministerstvu zemědělství
zvláštní stížnostní komise,
složená ze zástupců příslušných
úřadů, Ústřední rady
odborů a Národního pozemkového fondu.
Komise nebude permanentně v činnosti, ale bude se
scházeti vždy podle potřeby.
Ke krytí nákladů spojených s úhradou
stěhovacích výloh a starobních příspěvků
stanoví osnova zvláštní příspěvek
na 1 ha přidělené půdy, jehož
výši určí vláda, při čemž
je zdůrazněno, že na drobné příděly
zemědělských usedlostí se příspěvek
nevztahuje.