Dalším důvodem k vydání
tohoto zákona je nutnost jednotné úpravy
mzdové, neboť tato otázka byla pro každý
obor upravena celou řadou vyhlášek, které
jsou již naprosto nepřehledné, a to takovým
způsobem úpravy, že při srovnávání
mezi jednotlivými obory zaměstnání
nebylo lze již vůbec mluviti o spravedlnosti.
Konečným a hlavním
důvodem této nové úpravy svátkového
práva je nutnost postaviti na pevnou a jasnou právní
základnu dny sváteční a památné
jako nedotknutelné dny pracovního klidu. Tento zákon
bude zábranou proti tomu, aby v sobotu v některých
závodech bylo volno jen proto, že v neděli
se pořádá národní směna.
Tento zákon bude nepochybně závazný
pro každého občana, od posledního až
po ministra, a bude proto sloužiti k upevnění
a k utužení autority vlády. (Potlesk.)
Proto si dovoluji jménem právního
výboru doporučiti předloženou osnovu
slavné sněmovně ke schválení
se změnami a ve znění uvedeném v tisku
č. 298. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Zpravodajem
za výbor soc.-politický je za omluveného
posl. Václavů p. posl. Jägermann. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Jägermann: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové!
Soc.-politický výbor vám
předkládá osnovu zákona 298 o úpravě
svátkového práva, který má
nahradit dosavadní předpisy o svátcích
a památných dnech Československé republiky
na celém jejím území.
Nutností této předlohy
zabývala se celý čas Národní
fronta se stanoviska potřeby přesného určení
svátečních a památných dnů,
ve kterých se nepracuje, a s nimi určení
spravedlivé pracovní odměny vzhledem k ustáleným
pracovněprávním předpisům.
Naše osnova je věcí státního
hospodářství, jemuž je zapotřebí
normálního chodu a odstranění častých
výkyvů neprospěšných naší
výrobnosti a státní pokladně, to znamená
nakonec stejně, jako vždy, zatížení
na účet pracujícího obyvatelstva.
Předložená osnova vychází
z dohody mezi vládou republiky Československé
a předsednictvem Slovenské národní
rady z 2. června 1945. Dnešním návrhem
se neruší věcný obsah § 1 a 2 zák.
65/1925 Sb. a zákona č. 52 Sb., až na dva svátky,
tedy Velikonoční a Svatodušní pondělí.
Podstatná změna nastává
osnovou v tom, že státně uznané svátky
a památné dny republiky jsou dny pracovního
klidu, o nichž platí ustanovení o nedělích.
Dosud tato ustanovení platila jen pro veřejné
úřady, ústavy, veřejné školy,
a pro soukromá podnikání byla věc
klidu řešena zvlášť kolektivními
smlouvami.
Tedy místo 18 dosavadních
svátků a památných dnů v roce
bude jich jen 16. Z toho zase 10 svátků a 6 památných
dnů. Kdyby však slavný parlament prohlásil
všecky tyto dny za dny pracovního klidu, nesplnilo
by se přání naší vlády,
využít co možno každého dne pro obnovu
našeho hospodářství a splnění
úkolů, obsažených v dvouletém
plánu, bylo by citelně ohroženo, státní
pokladna by byla ochuzena o miliardy Kčs a spotřebitel
republiky o mnoho výrobků. Konec konců bychom
byli vystaveni kritice lidu, který posměšně
připomíná, že bychom pro svátky
nemuseli v pondělí s prací začínat,
že máme svátků více než
unesem.
Takovéto důvody vedly vládu
a příslušné výbory, i výbor
soc.-politický, k prohlášení dalších
4 svátků a 2 památných dnů
za dny pracovní tam, kde toho vyžadují hospodářské
zájmy republiky.
Celkem má být tedy mimo neděle
10 dnů pracovního klidu v roce a ostatních
dnů musí být využito k budování
republiky.
Srovnáme-li počet svátků
v roce v USA, kde je jich 8, v SSSR 9, v Anglii 5, ve Francii
12, bude střízlivé ustanovení našich
10 dnů pracovního klidu v roce jistě na místě.
Budeme-li si moci dovolit vedle uznaných
těchto dnů vyhlásit ještě další
svátkové dny, může vláda tak
učiniti podle ustanovení § 3, odst. 4. Ovšem
bude záležet na plnění výrobních
plánů. Až budeme mít všeho víc,
až se nám ještě lépe povede, až
nahradíme všecky utrpěné hospodářské
ztráty, budeme si moci také více odpočinout.
Ustanovení této osnovy pamatuje i na výjimky,
kdy je nutno udržeti v nerušeném provozu podniky
veřejného zájmu při použití
§ 3, odst. 5.
Další ustanovení §
3, odst. 2 této osnovy umožní národním
výborům důstojnou přípravu
nutných státních oslav.
Pracovní a mzdové předpisy
jsou obsaženy v §§ 4 až 8, takže nebude
nutno vydávat zvláštní nařízení
platná pro učitý každý den zvláště
a budou odstraněny různé nepříjemnosti,
které již zavinily, že se někde pracovalo
a někde ne, že vznikaly spory o náhrady za
takový den. Bude také upevněna pracovní
pravidelnost a disciplina tím, že zákon odstraní
při náhradě ušlého výdělku
rozdíly mezi zaměstnanci s měsíčním
platem a zaměstnanci s týdenní či
denní mzdou. Je všeobecně známo, že
lidé s měsíčním příjmem
neztráceli nikdy odměnu za sváteční
dny, zatím co zaměstnanci a dělníci
s denní mzdou byli často šizeni.
Osnova pamatuje, pokud to jde, i na zvláštní
poměry při domácké práci, ačkoliv
nelze přesněji kontrolovati správné
odměňování za denní práci.
Velmi spravedlivě je hodnocena práce
člověka v den pracovního klidu poskytnutím
příplatku za skutečně odvedenou práci
podle návrhu vypracovaného ÚRO, jenž
stanoví odměnu za práci hodinovou, úkolovou
nebo procenty z měsíčního platu, při
čemž se už konečně nečiní
rozdíl mezi zaměstnanci soukromými a veřejnými,
jak stanoví § 8 této osnovy.
Ustanovení § 11 zák.
ze dne 23. dubna 1925, č. 96 Sb., o vzájemných
poměrech náboženských vyznání
zůstávají touto osnovou nedotčena.
Pokud bratři Slováci vznesli požadavek velkého
pátku, přijal soc.-politický výbor
změnu navrženou právním výborem
v § 1, kde za slovy "(6. leden)", vsunují
se slova "Velký pátek". Stejně
tak v § 3, odst. 3 za slovy "Sv. tří králů",
vsunují se slova "Velký pátek".
V odst. 4 § 3 za slovy "(památné dny)"
vsouvá se "- po případě i pro
jednotlivé oblasti státu -".
§ 6 v původním znění
se škrtá a nahrazuje novým podle návrhu
ÚRO, předneseného p. posl. Jurou a
doporučeného p. zpravodajem.
V § 10 škrtá se slovo "vyhlášení"
a nahrazuje se slovy "1. ledna 1947", kdy tento zákon
nabude účinnosti.
Tato osnova je výsledkem kompromisu
stran Národní fronty. Nebylo možno vyhověti
všem přáním, neboť na jedné
straně bylo nutno dáti výraz hluboce zakořeněným
náboženským zvyklostem, při čemž
se projevil rozdíl v tradici historických zemí
a Slovenskem, a na druhé straně hraje živá
revoluční tradice národů, vtělená
do památných dnů, neméně důležitou
roli.
Nutnost omezit co možno nejvíce
počet dnů pracovního klidu byla vyvolána
hospodářskými nesnázemi a přáním
vlády nahradit lidu co nejrychleji hmotné ztráty.
Každá promarněná hodina tyto ztráty
rozmnožuje. Této osnovy zákona je zvlátě
potřebí k plnění dvouletých
výrobních plánů. Jakmile nahradíme
hospodářské ztráty, jakmile budeme
mít dostatek výrobků, tolik potřebných
republice a jejímu obyvatelstvu, můžeme si
dovolit také více svátků a pracovního
klidu.
Soc.-politický výbor doporučuje
tuto osnovu i s navrženými změnami právního
výboru slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění
k schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Zpravodajem za výbor rozpočtový je pí
posl. Žáčková-Batková.
Dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Žáčková-Batková:
Pane předsedo, slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor pojednal
ve své schůzi 18. prosince 1946 o vládním
návrhu zákona o úpravě svátkového
práva a pověřil mě, abych podala o
výsledku jednání zprávu.
Vládní návrh zákona
o úpravě svátkového práva byl
vládou předložen na základě zákona
o dvouletém hospodářském plánu,
ve kterém se určuje povinnost zákonné
úpravy svátků a památných dnů
a limitování jejich počtu ke zvýšení
výrobnosti a snížení t. zv. neproduktivní
režie, která do značné míry zvyšuje
cenu všech výrobků.
Páni zpravodajové výboru
soc.-politického a právního zde uvedli, do
jaké míry se podařilo navrhovanému
zákonu splnit očekávání hospodářsky
myslících lidí tohoto státu, snížením
počtu svátků a památných dnů
a tím zvýšením počtu normálních
pracovních dnů podporovati rozumný a zdravý
směr cenové politiky státu.
Lze proto jen vítat, že projednávání
návrhu zákona o úpravě svátků
odstraňuje chaos v kalendářní sestavě
svátků a památných dní, který
zavinil hodně hospodářských škod
a podporoval pracovní nekázeň. Zvýšení
pracovní kázně a morálky jistě
přispěje značnou měrou ke zvýšení
výrobnosti, snížení výrobních
nákladů a povede k snížení cen
všech výrobních potřeb.
Mně jako zpravodajce rozpočtového
výboru připadl úkol zabývat se jen
možností úhrady výdajů, které
vyplynou z provádění tohoto zákona
pro státní pokladnu. Výbory soc.-politický
a právní usnesly se na nové formulaci §
6, kterou schválil i výbor rozpočtový.
§ 6, odst. 2, lit. c) určuje zvláštní
náhradu za hodiny odpracované ve dny sváteční
a památné také u zaměstnance s měsíčním
platem 1/200 jeho hrubého měsíčního
příjmu. § 4 určuje tutéž
odměnu i učni, který pracuje v některých
ze dnů vyjmenovaných v § 1 a 2. Toto ustanovení
týká se učňů nejenom v soukromých,
ale také ve státních dílnách.
Z ustanovení § 4 a § 6,
odst. 2, lit. c) vzniknou státní pokladně
vyšší náklady. Rozpočtový
výbor ve smyslu ustanovení finančního
zákona o nutnosti určení úhrady těchto
zvýšených nákladů vzniklých
státní správě usnesl se uložit
ministerstvu financí povinnost, aby takto zvýšené
výdaje uhradilo z úspor, dosažených
v hospodaření státní správy
v rámci rozpočtu na rok 1947. Přijal proto
resoluci, kterou doporučuji slavné sněmovně
k přijetí.
Rozpočtový výbor schválil
všechny změny přijaté výborem
soc.-politickým a doporučuje slavné sněmovně,
aby vládní návrh zákona o úpravě
svátkového práva přijala a schválila.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu. Přihlášeni
jsou pp. posl. Daxner, Sova a dr Šabo.
Uděluji slovo prvému řečníku,
panu posl. Daxnerovi.
Posl. Daxner: Pán predseda,
slávna snemovňa, panie a páni!
Potreba pracovného pokoja v dňoch
sviatočných plynie zo základných povinností
človeka k Bohu a je posvätená náboženstvom.
Pokoj, spojený s náboženstvom, odvoláva
človeka od práce a zamestnania všedného
života, aby uvažoval o hodnotách nebeských
a aby vzdal večnému Bohu povinnú úctu.
V tom spočíva podstata a účel života.
Sviatky, pomätné dni, najmä
pamätný deň sv. Cyrila a Metoda, stanovené
cirkevným zákonom, majú hlboko zapustené
korene v srdciach nášho zbožného, ale
pritom v histórii ťažko skúšaneho
slovenského národa. Sviatok sv. Cyrila a Metoda
sa ale stal sviatkom a časom manifestačným
dňom slovanských snáh kresťanských,
dňom, kedy sa manifestovala i myšlienka Slovákov
a Čechov na poli náboženskom, a tak cyrilometodejská
idea bola a je jedným z podstatných prínosov
československej štátnosti.
Tento zbožný národ, geograficky
včlenený medzi Tatry a Dunaj, kráčal
od úsvitu dejín tŕnistou cestou života.
Keď sa začal prebúdzať z temnôt
pohanstva, prišli solúnski bratia, Konštantín
a Metod, aby zorali pusté polia slovenské a zasiali
zdravé zrno živých právd, vyplývajúcich
z večných zákonov božích. Len
čo počaly klíčiť zasiate zrná
týchto právd, prišla vlna germánskeho
mrazu od západu, neskoršie zosilnená i z juhovýchodu
so strany Maďarska a začala skazonosne ničiť
a rozkladať nádejný nábožensko-národný
život na úsvite jeho dejín.
Slovenský národ, roztrúsený
v hlbokých dolinách tatranských, veľmi
ťažko odolával cez dlhé stáročia
zúrivému tlaku maďarskému. Bolo to práve
náboženstvo, ktoré ho stmelovalo, ktoré
mu dodávalo nehynúce sily a udržovalo ho pre
nádejnú a šťastlivejšiu budúcnosť
pri živote. Tento zbedačený národ obracal
svoj zrak so skrvaveným srdcom k Bohu so slovami na perách:
"Bože, svetov Stvoriteľu, Tebe sa klaniame, za
náš národ ubiedený o milosť prosíme.
Svet nám šliape, čo nám dáva
- Tvoja nám dobrota, ľudské zapiera nám
i právo života."
Buditelia, spisovatelia a básnici
slovenskí, napájaní večnými
pravdami božími, udržiavali národ a prosili
Všemohúceho o pomoc v ťažkých skúškach
života, aby po odorávaní tela národa
neklesal, nezúfal, ale v pevnom presvedčení
veril v pravdu a spravodlivosť. Národ takto posilnený
bojoval, pracoval a hájil svoju dedovizeň. Takto
nábožensky stvárnený a usmernený
vedel odrážať útoky koncom minulého
a začiatkom terajšieho storočia, keď Maďari
siahali na náboženstvo, chcejúc zrušiť
sviatky, najmä sviatok sv. Cyrila a Metoda. Vtedy celý
národ jednotne a odhodlane sa pustil do nerovného
boja s nepriateľom a výsledok boja bol ten, že
si uchránil to, za čo generácie žily,
pracovaly a umieraly.
Maďari, keď videli jednotnosť
národa, museli ustúpiť a sviatky ponechať,
aby sa predišly prípadné nepokoje a ťažké
následky vnútornej politiky. Nepriateľ neustával,
len čakal na príhodnú chvíľu,
aby pokračoval v predcházajúcich útokoch.
Pred svetovou vojnou siahal na školy, na náboženstvo
a slovenské deti, ktoré húfne odvážal
na Dolniaky, keď si chcel posilniť svoju krv. Najväčší
slovenský básnik Hviezdoslav, ktorý, nahmatajúc
tep národa, ťažko znášal tento úder,
prosil Všemohúceho, aby oddialil národ od skazy
a zahynutia.
Toto spomínam preto, že náboženské
cítenie slovenského národa je hlboké
a každú zmenu, ktorá by narušila jeho
náboženskú slobodu, veľmi ťažko
znáša, ba priamo cíti sa byť ohrozeným
a reaguje veľmi citlivo.
Predložená osnova zákona
dočasne narušuje náboženské cítenie
a snižuje počet sviatkov a pamätných dní.
Ani takéto dočasné opatrenie by nesplnilo
predpoklady, z ktorých vychádzala vláda,
keby sme zaostali v pracovných výkonoch.
Slovenský národ svoj život
budoval a buduje na troch základoch: na náboženstve,
národe a štáte. Najsilnejším základom
jeho života je náboženstvo, lebo jeho trvácnosť
je skoro 2.000ročná. Vedľa neho položený
je druhý základ, a to základ národa.
O svojbytnosť národa slovenského sa viedly
dlhé boje, nedorozumenia, upodozrievania, ale po druhej
svetovej vojne konečne Košická dohoda definitívne
rozhodla, keď povedala, že Československú
republiku tvoria dva národy, a to národ český
a slovenský. Toto spolunažívanie v jednotnej,
silnej a sociálne spravodlivej republike bude tiež
riešené definitívne, a to novou ústavou.
Po prvej svetovej vojne, po tisícročnom
utrpení slovenský národ spoločne s
bratským národom českým zvíťazily
a utvorily spoločný štát: Československú
republiku. Pod týmto zorným uhlom treba sa dívať
na tieto základy a snažiť sa vzájomnou
láskou, dôverou, porozumením a odpúšťaním
budovať spoločný štát s pocitom
zodpovednosti pre blaho našich národov a blaho štátu.
Demokratická strana bude hlasovať
v tom pevnom presvedčení, že tento zásah
je dočasný a že štát, keď
sa na jednej strane rozhoduje siahať na tradičné
práva náboženské, na druhej strane nájde
prostriedky vo zvýšenej miere pomáhať
rozvoju a rozkvetu náboženského života
v našom štáte. Je toho tým viac treba,
lebo veľmi často sme svedkami nezdravých snáh
a zjavov a veľmi často sú narušované
tiež šľachetné zásady, ktoré
vyslovil Pestalozzi, keď povedal: Kto Boha miluje, človeka
miluje, kto Boha nenávidí, človeka nenávidí.
(Potlesk.)