Při své návštěvě
v horských nejvýchodnějších
oblastech Těšínska zjistil
jsem u tamnějších chudých
horalů nutnou potřebu brzké
elektrisace. Obce jsou vesměs
chudé a na Opavsku a
Krnovsku válkou těžce
postižené, nově osídlené
a naprosto bez finančních
prostředků. Pomoc je naprosto
nutná a bez státních
podpor neproveditelná. A tu
bych prosil příslušné
činitele, aby přihlédli
k tíživým poměrům
v těchto exponovaných krajích
a na základě tohoto
právě projednávaného
zákona pomohli tam, kde je
toho nejvíce zapotřebí.
Každé pohraniční místo
potřebuje pomoci a těch
98 obcí našeho ostravsko-opavského
kraje čeká na splnění
své dávné tužby
dostati do svých domovů
elektřinu.
Bohužel nejsou ještě splněny
všechny podmínky k provedení
všech úkolů elektrisačních.
Není možno dosud splnit
a zajistit jejich financování
a také není možno
obstarat v plné míře
stavební materiál a pracovní
síly. I v tomto směru
stavějí se do cesty
příslušným pracovníkům
v tomto oboru překážky
tak jako v jiných oborech.
Ale věřím, že vzhledem
k nesmírné důležitosti
brzkého konsolidování poměrů
v pohraničí při dobré
vůli bude pomoc poskytnuta
tam, kde to nejvíce bolí.
Osnova tohoto zákona počítá
s touto potřebou těchto
krajů, které mají býti
naší spolehlivou výspou
a mají se státi v
celé této oblasti, odkud
se hlavně vystěhovali naši
dávní, odvěcí nepřátelé,
opravdovým rájem.
Tento kraj nesčetněkrát
od revoluce prokázal své
republice spolehlivost a dosud vykonaná
práce svědčí o
nejkrásnější vůli
splnit to, co vyžaduje od
nás nejen dvouletka, ale také
celý další příští
život celého národa.
Těšínsko, Ostravsko, Opavsko,
Krnovsko vítá tento zákon,
který má pomoci tam,
kde toho je opravdu nejvíce
třeba. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Ke slovu
není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu p.
zpravodaji za výbor technický
posl. inž. Janáčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Janáček:
Vzdávám se slova.
Místopředseda Tymeš: vzdává
se slova. Dávám slovo
k doslovu p. zpravodaji za
výbor průmyslový posl.
Cíglerovi.
Zpravodaj posl. Cígler: vzdávám
se slova.
Místopředseda Tymeš: vzdává
se slova. Dávám slovo
k doslovu p. zpravodaji za
výbor zemědělský posl.
Tulovi.
Zpravodaj posl. Tula: vzdávám se
slova.
Místopředseda Tymeš: Vzdává
se slova. Dávám slovo
k doslovu p. zpravodaji za
výbor rozpočtový posl.
Valo.
Zpravodajca posl. Valo: vzdávam sa
slova.
Místopředseda Tymeš: vzdává
se slova.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 články,
nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé
osnově hlasovati najednou podle
zprávy výborové.
Námitek není. (Námitky
nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s celou
osnovou zákona, to je s
jejími 2 články, nadpisem
a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím
ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona podle zprávy
výborové ve čtení
prvém.
Z usnesení předsednictva podle
§ 54, odst. 1 jedn. řádu
vykonáme ihned druhé čtení.
Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se mění některá ustanovení
zákona o finanční podpoře elektrisace
venkova (tisk 250).
Jsou nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. inž. Janáček:
Nejsou.
Zpravodaj posl. Cígler: Nejsou.
Zpravodaj posl. Tula: Nejsou.
Zpravodajca posl. Valo: Nie sú.
Místopředseda Tymeš: Kdo ve
druhém čtení souhlasí
s osnovou zákona tak, jak
ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím
ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu zákona také ve
čtení druhém.
Tím je vyřízen 3.
odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu,
jímž je
4. Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 256), jímž se mění
a doplňují dekrety presidenta republiky o mimořádném
lidovém soudnictví a prodlužuje jejich účinnost
(tisk 272).
Zpravodajem je p. posl. dr Bunža.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Když byl vydán dekret presidenta
republiky č. 16 ze dne
19. června 1945 o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a
o mimořádných lidových
soudech, platný ve znění
zákona ze dne 24. ledna
1946, č. 22 Sb., a dekret
č. 17 ze dne 19. června
1945 o národním soudu,
bylo jistě dobrým úmyslem
a snad i přesvědčením
zákonodárce a veřejnosti,
že v předepsané době
jednoho roku ode dne účinnosti
těchto dekretů, t. j.
do 8. července 1946, bude
národní očista skončena
tím, že všechny případy
budou vyřízeny. Trestních
případů však napadlo
tolik, že lidové soudy
ani národní soud nemohly
s nimi býti při vší
své poctivé snaze v
této lhůtě hotovy. Proto
zákonem č. 149 z roku
1946 byla účinnost těchto
dekretů prodloužena do 8.
ledna 1947 bez jakýchkoli formálních
nebo materiálních změn
v obsahu těchto dekretů.
Po 8. červenci 1946 napadla
však soudům a úřadům
veřejné žaloby velká
řada dalších trestních
oznámení, z nichž některá
ani nebyla řádně vyšetřena,
a proto bylo nutno uvažovati,
zda by nebylo vhodno účinnost
těchto dekretů znovu prodloužit.
Skutečnost je taková, že
dnem 8. ledna 1947 zůstane
ještě značná řada
nevyřízených a neskončených
případů před lidovými
soudy a soudem národním
a tato skutečnost vedla nezbytné
k tomu, že účinnost
těchto dekretů musela být
prodloužena. Podle zjištěného
stavu nevyřízených případů
v této době jak u
lidových soudů, tak i
u soudu národního, a
pravděpodobného počtu případů,
které mohou ještě napadnouti,
bylo lze již se značnou
určitostí odhadnouti, že
do čtyř měsíců,
t. j. do 4. května 1947,
budou všechny případy
skončeny. Datum 4. května
je konečná lhůta účinnosti
retribučního dekretu a činnosti
mimořádných lidových
soudů a národního soudu.
Toto datum bylo voleno také
z toho důvodu, aby dnem
výročí revoluce, t.
j. 5. květnem 1947, přešlo
se i na poli soudnictví
do vytoužených normálních
poměrů.
Je v zájmu spravedlnosti vůči
souzeným i vůči národu,
aby pokud možno všichni
obžalovaní, jimž se klade
za vinu trestná činnost
podle retribučního dekretu,
prošli očistou lidu, prováděnou
formou mimořádných lidových
soudů a národního soudu.
Pokud snad v ojedinělých
případech by se stalo,
že lidové soudy a národní
soud nebudou ani v této
lhůtě s některými
případy hotovy, osnova zákona
s touto eventualitou počítá
a řeší jí tak,
že v takových věcech
budou nadále příslušny
soudy řádné, které
budou v řízení pokračovat,
a to po formální stránce
podle dosud platného trestního
řádu, věc samu pak
budou posuzovat a o ní
rozhodovat podle hmotně právních
zásad retribučního dekretu.
Po skončení účinností
retribučních dekretů budou
o všech zločinech trestaných
podle retribučních dekretů
souditi sborové soudy I. stolice,
a to i kdyby se jednalo
o trestné činy, které
podle výše trestu na ně
dopadajícího by měly
spadat před soudy porotní.
Je tedy příslušnost porotních
soudů u zločinů trestaných
podle retribučního dekretu
vyloučena vůbec, a to
z toho důvodu, že tyto
zločiny pokládají se
za zvlášť zavrženíhodné
a upírá se jim tudíž
charakter zločinů politických,
a pak také proto, že
je zde převyšující
zájem na rychlém projednání
těchto věcí, což
by se jistě nestalo, kdyby
o těchto věcech měly
rozhodovat soudy porotní, kde
by se věci mohly protáhnout
po případě i na
celá léta.
Nutno zdůrazniti, že podle
obsahu navrhovaného zákona
nepočítá se v žádném
případě s event. dalším
prodloužením účinnosti
retribučního dekretu a tím
také s existencí mimořádných
lidových soudů a národního
soudu po 4. květnu 1947.
Tím dnem působnost těchto
soudů ustane a případy
jimi nevyřízené přejdou
na řádné soudy. Nové
trestní řízení však
po 4. květnu 1947 pro
trestné činy podle retribučního
dekretu nebude již možno
zahájit.
Tato osnova zákona však nejen
že prodlužuje účinnost
retribučního dekretu, nýbrž
zavádí i některé
novoty, vesměs po stránce
formálně-právní. Předně:
vycházejíc ze zkušenosti,
že lidoví přísedící
u mimořádných lidových
soudů se nedostavovali k přelíčení
nebo se vzdalovali před jeho
skončením, a to bez
jakékoliv řádné omluvy,
zavádí osnova zákona
pořádkový trest pokuty
do 10.000 Kčs nebo vězení
do 8 dnů na soudce z
lidu, kteří tímto způsobem
bez řádné omluvy poruší
svoji povinnost. Toto porušování
povinnosti soudci z lidu pramenilo
jednak z toho, že jejich
zájem a zájem veřejnosti
o lidové soudnictví celkově
značně poklesl, jednak také
někdy i z úmyslu vzdálením
se zmařiti další řízení.
Zavedením pořádkových
trestů se snad podaří
tyto obtíže odstranit.
Další formálně-právní
novotou v osnově je x
zmínka o opravných prostředcích.
Podle dosavadního znění
retribučního dekretu, §
31, odst. 1, věta 1,
byly proti rozsudku mimořádných
lidových soudů a národních
soudů vyloučeny opravné
prostředky. Podle běžné
terminologie a obecné praxe
se tím rozumělo, že
jsou vyloučeny řádné
opravné prostředky, t. j.
odvolání a zmateční
stížnost. Poněvadž však
v praxi vznikly někdy pochybnosti
o rozsahu vyloučení opravných
prostředků a byla vylučována
i možnost použíti mimořádných
opravných prostředků, to
je zmateční stížnosti
pro zachování zákona
a obnovu trestního řízení,
uvádí osnova spíše
jako interpretační ustanovení,
že proti rozsudkům mimořádných
lidových soudů a národního
soudu není řádných
opravných prostředků. Současně
se však ustanovuje, že zmateční
stížnost pro zachování
zákona je přípustná,
a také se určuje, kdo
rozhoduje o návrhu na obnovu
trestního řízení.
Navrhovaným zákonem se ruší
také možnost konati veřejné
popravy. Toto rozhodnutí jest
jen schváliti, neboť veřejné
popravy, které snad měly
svůj význam v dobách
revolučních, nyní již
tento význam pozbyly a lid
má zájem jen o to,
aby se každému zločinci
dostalo spravedlivého trestu, a
pokud kdo touží po veřejných
popravách, není to již
zájem celku, nýbrž zájem
sensace chtivých jedinců, a
k tomu účelu veřejné
popravy nesmějí sloužiti.
Nejpodstatnější změna je
úprava § 29 retribučního
dekretu, podle kterého je třeba
kvalifikované většiny pro
užití mimořádného
zmirňovacího práva podle
ustanovení § 16, odst.
2 retribučního dekretu. Podle
dosavadní úpravy stačilo
pro použití tohoto ustanovení,
když pro ně hlasovala
nadpoloviční většina členů
soudního sboru. Podle nynější
úpravy se žádá,
aby se o usnesení, jímž
se snižuje trest pod dolní
hranici sazby nebo zaměňuje
jeho způsob za mírnější
nebo jímž se upouští
od potrestání, vyslovila kvalifikovaná
většina soudního sboru,
t. j. u mimořádných
lidových soudů 4 z 5,
u národního soudu 5
ze 7.
Bylo uvažováno, zda toto jisté
ztížení používání
§ 16, odst. 2 retribučního
dekretu nebude nespravedlivé vůči
těm, kteří se bez
své viny nedostali před
soud do dne účinnosti
tohoto zákona. Vzalo se však
v úvahu, že předně
se ničeho nemění na
hmotně-právních předpokladech
používání zmirňovacího
práva podle § 16 příslušného
dekretu, a pak také, že
se staly případy, kdy
nedosti pečlivě bylo uvažováno
o možnosti použíti tohoto
ustanovení. Požadavkem kvalifikované
většiny pro použití
ustanovení § 16 má
se dosíci větší
pečlivosti a důkladnosti při
používání tohoto ustanovení.
Požadavek kvalifikované většiny
je také kompromisní závěr
jednání o vhodnosti používání
mimořádného zmírnění
v rozsahu § 16, odst.
2 retribučního dekretu.
Závěrem bych chtěl zdůraznit,
že prodloužení účinnosti
retribučního dekretu se stalo
po bedlivé úvaze a jako
nezbytné řešení té
skutečnosti, že lidové
soudy a Národní soud
nemohly zvládnout všechny případy
ve stanovených lhůtách.
Datum 4. května 1947 však
musí býti konečným
dnem, kdy skončíme očistný
proces v národě. Tím
dnem přejdeme k normálním
poměrům a můžeme
se pak všichni věnovati
v klidu práci pro zajištění
šťastné budoucnosti lidu
a republiky.
Doporučuji slavné sněmovně
osnovu zákona ku přijetí.
(Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Ke slovu je přihlášena
pí posl. Škrlantová. Dávám
jí slovo.
Posl. Škrlantová: Pane předsedo,
vážená sněmovno!
Pan ministr spravedlnosti dr Drtina konstatoval
ve své zprávě v
rozpočtovém výboru, že
se u nás národní
očista provádí velmi
přísně a rozhodně.
Bylo by naším nejvřelejším
přáním, kdybychom toto
sdělení mohli potvrdit. Avšak
skutečnost je poněkud jiná.
Jděte se zeptat pracujícího
lidu měst a venkova. Vzpomíná
na ony sliby představitelů
naší zahraniční vlády
z Londýna, jak připomínali
zrádcům, že přijde
čas, kdy se celému národu
za svou zradu budou odpovídat.
Tato slova považoval náš
lid za závazná, věřil
a proto nesáhl k samovolné
očistě ihned po revoluci.
V retribučních dekretech bylo
slavnostně znovu prohlášeno,
že všichni zrádci a
kolaboranti budou co nejpřísněji
potrestáni.
Lid vzpomíná na sliby a
je krajně pobouřen rozsudkem
nad členy protektorátní
vlády. Také v pokrokových
vrstvách v cizině byl
údiv nad tímto rozsudkem.
Pobouření lidu se projevuje
časem i v některých
částech krajů.
Na Kladensku je velké pobouření
pro případy, které byly
projednány minulý týden
na široké konferenci okresního
národního výboru v Kladně,
kde za přítomnosti zástupců
všech politických stran bylo
uloženo všem poslancům kladenského
kraje, aby v zájmu skutečné
a nestranné očisty přednesli
ve sněmovně tyto případy:
Nemůžeme pochopiti, proč mimořádný
lidový soud neodsoudil inž.
Otto Srbu z Chrášťan,
který v r. 1943 s kohortou
Moravcových spolupracovníků
a s důstojníky SS odjel
na východní frontu. Po
svém návratu napsal hanlivou
brožuru o Sovětském svazu
právě v době, kdy
se tam formovala naše zahraniční
východní armáda. Jeho
spisy byly mimořádným
lidovým soudem v Praze postoupeny
k projednávání pouze
podle malého dekretu. V době,
kdy bratrský národ tvrdě
a těžce bojoval za svoji
i naši svobodu, zesměšňoval
tento zrádce tiskem, slovem
a filmem zbídačené ženy
a děti v okupovaném
sovětském území. Za
to nebyl mimořádným
lidovým soudem potrestán a
je na svobodě. Lid je
pobouřen, že veřejný
žalobce u mimořádného
lidového soudu v Praze zastavil
trestní řízení proti
inž. Josefu Vodičkovi, býv.
řediteli průmyslové školy
v Roudnici n. Labem a v
Kladně. ve spisech inž.
vodičky jsou přiloženy
oběžníky pro žactvo
průmyslové školy v Roudnici,
které psal z vlastní
iniciativy, a celý profesorský
sbor průmyslovky jej po revoluci
za to vyloučil ze svých
řad. V těchto oběžnících
se Vodička hanlivě vyjadřoval
o naší zahraniční
vládě, spílal jí
židozednářů a hanlivými
slovy urážel pana presidenta.
Byl konfidentem Sicherheitsdienstu a
sám ve svém protokolu
přiznal, že třikrát
dobrovolně navštívil služebnu
Sicherheitsdienstu v Kladně. Jeho
manželka je Němka a jeho
případ zakládá skutečně
důvod k potrestání podle
velkého retribučního dekretu.
Inž. vodička za to, že
prohlašoval o naší zahraniční
vládě, že je studnicí
temnoty, a že se hanlivě
vyslovoval o panu presidentu naší
republiky, za to učí
dnes naše děti na průmyslové
škole v Ostravě. (Slyšte!)