Předseda Jos. David.
Místopředsedové Petr, dr Ševčík.
Zapisovatelé dr Kokeš, dr Neuman.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, Ursíny, dr Zenkl;
ministři dr Dolanský, dr Drtina, dr
Franek, Hála, inž. Kopecký,
V. Kopecký, Laušman, dr Nejedlý,
dr Pietor, dr Procházka, arm. gen. Svoboda,
Zmrhal.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
193 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar,
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu finančního zákona republiky
Československé (tisk 244), kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Předseda (zvoní): Zahajuji 29. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Slívovi,
inž. dr Kameníčkovi, dr Novotnému,
Šlingovi, dodatečně na včerejší
schůzi posl. Zuzaňákovi, F. Svobodovi,
Vandrovcovi, dr Neumanovi, na tento týden
posl. Švermové, Vodičkovi, Zápotockému,
Šteklovi.
Přikročíme k projednávání
pořadu, jímž je
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 244) finančního zákona
republiky československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení pana ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Generálním zpravodajem je pan posl. Firt.
Budeme pokračovati v třetí části
podrobné rozpravy, a to hospodářské,
dopravní a finanční.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
pp. posl. Souček, Štěpán,
Fraštacký, inž. Janáček,
Desenský.
Uděluji slovo prvnímu řečníku,
panu posl. Součkovi.
Posl. Souček: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Ústavodárnému Národnímu shromáždění
byl předložen k posouzení státní
rozpočet na r. 1947. Hlavní ráz rozpočtu
je určen dvouletým hospodářským
plánem obnovy. Protože 58 % z celkových investic
v rámci dvouletého hospodářského
plánu činí stavební investice všech
druhů, bude úkolem slavného Národního
shromáždění přezkoumat, do jaké
míry předložený státní
rozpočet splní úkoly vytyčené
hospodářským plánem.
Stavební investice představovaly již dříve
přes touto světovou válkou vysoké
procento z národního důchodu. Již pan
kol. inž. Ješ uvedl některá hrubá
čísla, týkající se podílu
stavebních investic na národním důchodu
podle dr Stádníka. Uvedu jen několik slov
o skladbě tohoto podílu se zřetelem účelovým.
Tak v r. 1929 - podle dr Stádníka - činily
veřejné investice 1.274 mil., soukromý stavební
ruch 3.500 mil., v průmyslu a živnostech činily
investice 1.820 mil., celkem stavební investice bez zemědělských
investic činily v r. 1929 6.547 mil. V té době
podle dr Stádníka činil národní
důchod 67.620 mil. Na rozdíl od toho došlo
v r. 1930 k určitým přesunům ve prospěch
průmyslu. Tak soukromý stavební ruch v tomto
roce činil 2.625 mil., veřejné investice
1.456 mil. a v průmyslu a živnostech činily
investice 2.107 mil. Kč. Celkem investice v r. 1930 bez
zemědělských investic činily 6.116.mil.
z celkového národního důchodu 68.470
mil. Kč. Nejnižšího bodu dostoupily stavební
investice v r. 1935, kdy činily bez zemědělských
investic 2.224 mil. z celkového národního
důchodu 52.680 mil.
K podstatným přesunům v neprospěch
soukromého stavebního ruchu i průmyslu došlo
v r. 1938, kdy veřejné investice činily 3.273
mil., soukromý stavební ruch 1.780 mil. a investice
v průmyslu a živnostech pouhých 270 mil., celkem
bez zemědělských investic v tomto roce činily
stavební investice 5.171 mil. z celkového národního
důchodu 56.660 mil.
Při takovém jednoduchém srovnání
by se zdálo, jak zde rozváděl ve své
řeči pan inž. Ješ, že vlastně
nám dnes nepůjde o nic víc, nežli abychom
dosáhli, aby byl rozvinut asi takový stavební
ruch, jaký byl před touto světovou válkou.
Ale již z letmého pohledu na skladbu těchto
investic je patrno, že na povaze investic závisí
také množství vykonané práce,
a protože tentokrát úkoly, které stojí
před stavebnictvím, jsou vyšší
nejen svým rozsahem a povahou, ale jsou zde také
úplně nové okolnosti, za kterých se
provádějí stavební investice, je povaha
těchto úkolů daleko složitější
a jejich zdolání bude daleko těžší.
Nelze tedy z toho dovozovat, že nám jde jen o to,
abychom dosáhli toho, aby se rozvinul takový normální
stavební ruch, jaký byl před touto světovou
válkou.
V této úvaze bych chtěl zdůraznit:
průměrný roční přírůstek
bytů činil před touto světovou válkou
kolem 25.000 bytů. Toto číslo bylo různé.
Jak jsem dokládal, v r. 1935 byly stavební investice
nepoměrně nižší anebo byly nejnižší
v posledních 10 letech. Vrchol stavební konjunktury
byl někdy v letech 1929 až 1930. Možno říci,
že průměrný bytový přírůstek
byl asi 25.000. Uvážíme-li, že se dvouletkou
ocitáme před úkolem postaviti ve dvou letech
125.000 bytů, t. j. ročně něco více
jak 60.000 bytů, znamená to více než
dvakrát tolik, co v dobách dřívějších.
To je jeden úkol.
Druhým úkolem pak bude získat bytové
jednotky tím, že bude provedena obnova domů
a bytů, které byly válkou poškozeny.
A tu bych chtěl zdůraznit: Podle zjištění
k 10. říjnu 1946 bylo zcela zničených
domů v zemi České 3.064, na Moravě
a ve Slezsku 11.892, na Slovensku 21.005, celkem bylo zcela zničeno
35.951 domů. Těžce poškozeno bylo v Čechách
10.612 domů, na Moravě a ve Slezsku 19.274, na Slovensku
9.068, celkem těžce poškozeno bylo 38.954 domů.
Lehce poškozeno bylo v Čechách 34.733, na Moravě
a ve Slezsku 69.381, na Slovensku 63.193, celkem bylo lehce poškozeno
167.327 domů. Podle zjištění k 10. říjnu
1946 půjde o obnovu 242.242 domů, dílen a
bytů.
Chtěl bych zdůraznit, co se událo v posledním
týdnu; v Bratislavě se zřítil jeden
z domů, které byly válkou poškozeny.
Je to v Bratislavě již druhý případ,
a to nás nutí k tomu, co nejrychleji provést
obnovu nejenom těžce poškozených anebo
zničených domů, ale provést obnovu
i lehce poškozených domů, neboť jak příklady
v Bratislavě dokazují, mnohdy i zdánlivě
lehce poškozeně domy jsou porušeny ve své
struktuře a není vyloučeno, že by mohlo
dojíti k opakování případů,
jako v posledních dnech v Bratislavě.
Na základě těchto skutečností
je patrná velikost úkolů, jak byly vytyčeny
hospodářským plánem, i to, do jaké
míry musíme v rámci státního
rozpočtu na rok 1947 provést nutná opatření.
Vedle finančního a materiálního zajištění
provedení plánu jsou obtíže vzniklé
novými hospodářskými poměry
v naší zemi. Je to především otázka
pracovních sil a zvýšení intensity práce
ve stavebnictví. Před válkou bylo zaměstnáno
ve stavebnictví a v oborech s nim souvisících
něco přes 200.000 pracovních sil. Dnes činí
počet zaměstnaných v tomto oboru v českých
zemích asi 60.000, na Slovensku 30.000 pracovních
sil. V rámci prováděných investic
ve dvouletém plánu máme získat 90.000
pracovníků. Je třeba uvážit,
že mzdové podmínky v tomto oboru nejsou nikterak
příznivé. Přihlédneme-li k
sezónní povaze tohoto zaměstnání,
pak ještě více vynikne ten nepoměrný
rozdíl mezi mzdami ve stavebnictví a mzdami ve druhých
hospodářských sektorech. Není potom
divu, že tu máme nedostatek pracovních sil.
Stavební dělníci mají jen v malé
míře možnost využít těch
výhod, které jsou poskytovány pracovníkům
druhých průmyslových odvětví.
Nemají na př. možnost použít závodních
kuchyní a pod. Jsou vysazeni stále nepohodě
a při dnešních cenách obuvi a šatstva
není divu, že ti lidé, kteří
pracují anebo mají pracovat ve stavebnictví,
žijí za daleko těžších hospodářských
podmínek, než tomu je v kterémkoli druhém
oboru.
Chceme-li však splnit naše úkoly, které
byly vytyčeny hospodářským plánem,
musíme zajistiti dostatek pracovních sil, a získání
pracovních sil je po mém soudu jednou z nejvážnějších
věcí, která stojí před stavebnictvím.
A tak jako budeme muset revidovat některé ceny a
mzdy v jiných hospodářských sektorech,
nezbytně nutno zrevidovat celý mzdový systém,
který určuje mzdy pro stavebnictví. Je to
v první řadě otázka správných
mzdových sazebníků, otázka úkolových
ceníků, neboť konec konců lze zvyšovat
mzdy jedině tehdy, když zvýšíme
pracovní výkon. A správný úkolový
ceník to je také jeden z klíčů,
jak bychom tento základní úkol splnili.
Ovšem pracovní výkon je nutno zvýšit
také na základě zlepšení organisace
práce a mechanisace pracovních úkonů.
Podle usnesení vlády bylo uloženo ministerstvu
techniky, aby vypracovalo návrh na systematický
výzkum typisace a mechanisace ve stavebnictví, jak
to stanoví dvouletý hospodářský
plán. Ale překvapuje, že v rozpočtu
ministerstva techniky nenacházíme žádný
obnos, z kterého mají býti tyto potřeby
uhrazeny. Domníváme se, že bez vědeckého
průzkumu a zjištění nebude možno
provésti radikální nápravu v celé
naší stavební technice, a ministerstvo techniky
v rámci svého rozpočtu musí nalézti
úhradu na tak důležitý úsek činnosti.
Jen důkladnou mechanisací uspoříme
pracovní síly a dobrou organisací zvýšíme
pracovní výkon, a to se neobejde bez náležitého
důkladného vědeckého průzkumu.
Povinností ministerstva techniky bude, aby byly dány
všechny předpoklady k důkladné vědecké
práci v tomto úseku. Zatím se u nás
jenom žvaní o typisaci a o montážních
stavbách. Nedostali jsme se nikam dále než
k slovům o těchto důležitých
činitelích, kteří budou hrát
významnou roli ve výstavbě našeho státu
a naši země.
Tak jako bude třeba věnovat zvýšenou
péči stavebnictví je třeba zajistit
pomocný průmysl, na kterém je stavebnictví
závislé. Jde v prvé řadě o
cement. Podle odhadů činí spotřeba
cementu asi 700.000 tun ročně, takže můžeme
krýti celou vlastní potřebu z vlastních
zdrojů. Ale touto produkcí není ani zdaleka
vyčerpána kapacita našich cementáren.
Při správné organisaci bylo by možné
vyrábět dvojnásobné množství
cementu a přebytek umístit na zahraničním
trhu. U nás se často volá po tom, abychom
získali zboží pro vývoz, a cement je
jedno ze zboží, pro které bychom nalezli odbytiště
na světovém trhu a získali tak nutné
devisy pro oživení našeho hospodářství.
Také výroba cementového zboží
trpí nedostatkem moderních strojů. Máme-li
skutečně používat typisovaných
tvárnic a systému stavebních dílů,
budou kladeny zvýšené požadavky na naše
výrobny cementového zboží, a proto i
zde musí dojíti k důkladné reorganisaci,
mechanisaci, k vědeckému průzkumu a k postavení
celého našeho průmyslu v tomto úseku
průmyslovém na správnou základnu.
Neméně vážná je také otázka
výroby cihel, která zatím nebyla nijak plánovitě
usměrněna a jen v malé míře
je mechanisována. Pálení cihel v pecích
kruhových, jak se u nás provádí, je
dnes zastaralá methoda, a zavedením pecí
tunelových získá se nejen zvýšený
výkon, ale také vyšší kvalita zboží.
Již z uvedených potřeb je patrné, že
bez důkladného vědeckého studia a
průzkumu jak ve stavebnictví, tak i v pomocném
stavebním průmyslu nedosáhneme podstatných
úspěchů, neboť podnikatelské
firmy samy nemají dostatek pohotových finančních
prostředků nejen pro výzkum, ale mnohdy ani
pro investice. Určité, ale jenom dílčí
řešení ve stavebnictví znamená
utvoření inventárny stavebních strojů,
která umožní hlavně menším
a středním podnikatelům používání
těžkých strojů a hlavně zajistí
jejich racionální využití, Inventárna
stavebních strojů bude účinně
podporovat hlavně malé podnikatelské firmy,
které by jinak bez strojového zařízení
nemohly podnikat větší stavební a pozemní
práce. Ovšem bez řádných investic
na nákup moderních výkonných strojů
a bez stálého doplňování strojového
parku ani inventárna nesplní tento úkol.
V zájmu zdárného plnění dvouletky
ve stavebnictví, je třeba zdůraznit, že
na dvouletce nesmí nikdo vydělávat nadměrné
zisky, nesmějí se ani nesvědomití
stavební podnikatelé domnívat, že provádění
staveb v rámci dvouletky bude příležitostí
k nadměrným ziskům. Plně oceňujeme
poctivé snahy solidních podnikatelů, ale
zkušenosti z dob minulých nás nutí k
tomu, abychom byli zvýšeně ostražití.
Objektivně vzato, ve stavebnictví nelze uplatnit
tytéž zásady při tvorbě cen,
jako je tomu v ostatních hospodářských
sektorech, protože každá stavba se provádí
za jiných okolností a nelze stanovit pevné
ceny za hotové práce, nýbrž pouze závazné
kalkulační schéma, jak bylo stanoveno nařízením
nejvyššího cenového úřadu
č. 416/40 Sb. Tím je vlastní tvorba cen ve
stavebnictví závislá na správnosti
odhadu stavebního podnikatele.
Nelze také zabrániti tomu, aby různí
podnikatelé nenabízeli za provedení jedné
stavby různé ceny. To je věcí optimistického
nebo pesimistického posouzení okolností a
odhadů, za nichž bude stavba prováděna.
Tuto nevyhnutelnou nejistotu cenové tvorby má korigovat
veřejná soutěž mezi stavebními
podnikateli, kteří podávají na určitou
stavbu nabídky nezávisle na sobě, nevědouce
jeden o kalkulaci druhého, jak je to stanoveno ve smyslu
vládního nařízení č.
667/20 Sb. Soutěž má za úkol vyhledat
toho podnikatele, který odhadl okolnosti provádění
stavby nejpříznivěji pro stavebníka.
Tento způsob nijak nezaručuje spravedlivé
stanovení cen, protože zvlášť při
velkých stavbách dochází během
stavby téměř vždy ke změnám
projektů, rozšíření zadávky
a pod., a pro tyto nové, dodatečné práce
se sjednávají nové ceny, ovšem už
jenom s jedním podnikatelem, jemuž byla stavba zadána
podle základní nabídky, jinými slovy,
sjednávají se ceny bez tlaku soutěže
a podnikatel má možnost sjednat ceny ve svůj
prospěch.
Z toho lze dovozovat, že veřejná soutěž
nijak ještě nezaručí hospodárné
provedení stavby. Je-li podnikatel v základní
soutěži nejlevnější, tedy nemusí
být vždy pro stavebníka nejvýhodnější,
neboť může pak na základě blahovůle
dozorčích orgánů a tím, že
při provádění dodatečných
prací utvoří ceny nadměrné,
vyrovnat si svoji původní, po případě
podkalkulovanou nabídku těmto dodatečnými
pracemi, těmito dodatečně sjednanými
cenami.
Máme po ruce dostatek dokladů o tom, že veřejná
soutěž a její korektivní význam
byl zcela znemožněn tím, že podnikatelé
obcházejí soutěžní podmínky,
ať již podvodným získáním
předběžných informací, jako tomu
bylo při stavbě vranovské přehrady
na Dyji, nebo kartelovým sdružováním
soutěžících firem.
I když nelze generalisovat, neboť je mnoho solidních
soukromokapitalistických firem, přece jen stavovská
soudružnost a solidarita vede k tomu, že solidní
firmy přizpůsobí se cenovým hladinám
firem kořistnických. Co říci tomu,
když nabídkové rozpětí veřejných
soutěží v poslední době činí
až 100 % i více? Tak na příklad ve veřejné
soutěži na vodní přehradu na Svratce
u Víru byly podány nabídky od 2 1/2
mil. do 7 mil. Kčs.
Pro celou naši veřejnost bude poučné
vyšetření nabídkového řízení
některých staveb v Mor. Ostravě. K charakteristice
těchto případů je třeba dodat,
že i společenstvo stavitelů v Mor. Ostravě
se ve svém oběžníku č. 668/46
T/Z, běž. č. 30, zabývalo těmito
okolnostmi, a my máme dojem, že bude třeba
daleko více než dosud zabývati se také
pokyny, které rozesílají některé
veřejnoprávní korporace. Máme po ruce
řadu dokladů z poslední doby, které
nás nutí k tomu, abychom i ve stavebnictví
zajistili spravedlivé tvoření cen a zabránili
tomu, aby se dvouletka nestala příležitostí
k získání nadměrných zisků.
Po mém soudu mohou zde plnit vážný úkol
národní stavební podniky.
Pan kol, Ješ uvedl několik věcných
námitek, které mluví proti vytvoření
národních stavebních podniků. Chápu
jejich odůvodnění. Každá věc
má své pro a proti. Pan kolega dovolí, abych
uvedl několik okolností, které mluví
pro ustavení národních stavebních
podniků.
V prvé řadě stojí otázka, zda
návrh na ustavení národních stavebních
podniků je v rozporu s dohodou o ukončení
znárodnění. Zde totiž nejde vůbec
o nějaké dodatečné znárodňování,
nýbrž jde o konfiskáty, které již
byly vyvlastněny na základě dekretu pana
presidenta. A nyní jde jenom o to, co se stane s těmito
konfiskáty. V podstatě tedy nejde o znárodňování;
jde jenom o to, aby byl stanoven postup, co se stane s již
zkonfiskovanými národními podniky. Já
sám věřím, že v rámci
Národní fronty dojde k dohodě, která
bude přijatelná pro všechny strany.