Obce i okresy žádaly na základě tohoto
rámcového plánu o příděl
průmyslových a jiných podniků. Došlo
na 60.000 přihlášek o tento majetek a brzké
provedení této akce zlepší značně
finanční situaci národních výborů
v pohraničí. V přítomné době
přistupuje Osidlovací úřad s Fondem
národní obnovy k rozprodeji movitého majetku,
zejména bytového zařízení,
kterého zatím jen užívají osídlenci
v konfiskovaných domech. Tato vyhláška stanoví,
že nabývací cena nábytku v přiměřených
bytech musí být odvozena z cen roku 1938 a ministerstvo
financí vyšlo hraničářům
vstříc také tím, že k úhradě
povolilo použíti vázaných vkladů.
U nepřiměřených bytů bude odhadní
cena nábytku určována výší
cen z roku 1946. Z toho je zřejmé, jak se pamatuje
na osídlence sociálně slabé.
Současně se provádí příděl
motorových vozidel jednotlivcům, korporacím
i orgánům veřejné správy. Při
přídělu je rozhodující hledisko
potřebnosti nabyvatele, které přezkoumává
zvláštní komise. Je ovšem třeba,
aby komise rozhodovaly objektivně, aby se motorových
vozidel dostalo skutečně těm, kteří
je k výkonu své služby nebo zaměstnání
nezbytně potřebují.
Poměr mezi družstvy a soukromým podnikáním
věcně a spravedlivě upravuje vyhláška
osidlovacího úřadu č. 1870. Tato vyhláška
je neprávem kritisována a tvrdí se, že
jednostranně prospívá sektoru družstevnímu.
Ve skutečnosti však tomu tak není, neboť
dává možnost přídělu spotřebním
a zemědělským družstvům pouze
u toho majetku, který byl družstevním vlastnictvím
před válkou, ve výjimečných
případech i v době okupace a za podmínek,
že družstvo má dostatečný počet
členů.
Je však třeba konstatovat, že i v pohraničí
je distribuční síť do jisté míry
překrvena, takže bude nutné likvidovat přebytečné
živnostenské podniky. To se ovšem bude provádět
tak, že se budou rušit ty podniky, na nichž se
národní správci neosvědčili.
Domnívám se, že ze všeho toho, co jsem
přednesl, je dobře patrno, že poměry
v pohraničí nejsou chaotické, že vláda,
parlament i příslušné orgány
se pečlivě starají o to, aby pohraničí
v nejkratší době splynulo s vnitrozemím
v jediný celek.
Máme však také zkušenosti, že liknavostí
nebo snad jen neporozuměním některých
centrálních úřadů je vývoj
ke konsolidaci zbytečně brzděn. Jde na příklad
o osud některých pohraničních závodů,
které přes to, že byly ministerstvem průmyslu
zařazeny do skupiny A, nedostávají žádný
příděl surovin a bývá jim odpírán
provozní úvěr. Dovoluji si upozornit pana
ministra průmyslu na případ Chebských
oceláren v Rotavě, kde nově ustavený
podnik s kvalifikací A nemá dosud žádný
výrobní plán a ze sta dělníků
je v provozu zaměstnáno pouze 20 a dalších
80 kovoodborníků zůstáva takřka
bez zaměstnání.
Stejně bolestivá je otázka výběžních
lhůt u průmyslových podniků kategorie
C. Dalo by se totiž předpokládat, že tyto
podniky, které byly určeny k likvidaci, ať
již z důvodů nedostatku pracovních sil
nebo z důvodu nedostatečného a zastaralého
zařízení, budou v nejkratší době
likvidovány. Praxe však ukazuje, že národní
správcové nebo vedoucí těchto podniků
legálním nebo snad i nelegálním způsobem
si nadále obstarávají povolení k pokračování
ve výrobě. Získávají příděly
surovin, a to samozřejmě na úkor našeho
ostatního průmyslu.
Z konfiskovaných průmyslových podstat musí
být v prvé řadě saturován znárodněný
průmysl, země, okresy a obce. Průmyslové
podniky, zkonfiskované dekretem č. 108, patří
ve smyslu tohoto dekretu a zákona republice Československé,
a stát jich musí používat a přidělovat
je skutečně účelně a hospodárně.
Naše strana nepřipustí, aby tyto závody
- a jde o závody prosperující kategorie A
- byly přidělovány do vlastnictví
jednotlivcům, a kategoricky odmítáme návrhy
všech stran, abychom v pohraničí usídlovali
zbytkové fabrikanty. (Potlesk.) Pracující
lid v pohraničí bez rozdílu politického
přesvědčení stojí jednotně
s komunistickou stranou za požadavkem, aby byly průmyslové
konfiskáty v prvé řadě připojeny
k znárodněnému průmyslu.
Krátce se zmíním také o zásobovací
situaci v pohraničí. Je pravda, že v minulém
roce a v prvních měsících letošního
roku docházelo v pohraničí k určitým
zásobovacím nesnázím a že naši
hraničáři byli v nevýhodě proti
obyvatelům ve vnitrozemí. Tyto nedostatky byly však
už z větší části odstraněny,
takže ve výkladních skříních
a obchodech pohraničních míst najdeme skorem
všechno zboží jako v obchodech vnitrozemských.
Přesto nevidíme však některé
potraviny, kterých je jinde dostatek. Jde především
o potraviny ze zásilek UNRRA, z nichž se do pohraničí
dostávají jen méněcenné druhy.
Totéž je i se zeleninou a ovocem a také chléb
je na příklad v Praze nebo v Kolíně
vždy bělejší nežli v Kraslicích,
Aši nebo v Děčíně. Na dětské
příděly můžeme ve vnitrozemí
koupit čokoládu, zatím co v pohraničí
děti čokoládu takřka nikdy nedostávají.
Má-li být odstraněn tento nedostatek, je
třeba, aby ministerstvo výživy věnovalo
pozornost i takovým na první pohled malicherným
zjevům.
Dodnes je mi nejasné, proč v pohraničních
okresech jsou některé druhy poživatin dražší
než ve vnitrozemí. Této záhadě
je třeba přijíti na kloub a v co nejkratší
době dokázat tak našim osídlencům,
že i zde je možno zjednat nápravu.
Přes tyto malé závady můžeme
s plným zadostiučiněním konstatovat,
že velké historické dílo, které
vejde do dějin českého národa jako
jedna z největších porevolučních
událostí, se nám s úspěchem
podařilo.
V pohraničí najdeme opravdový a zanícený
vlastenecký optimismus, důvěru ve vládu
a důvěru v naši lidovou a demokratickou státní
formu. Jsou marné pokusy tento optimismus a důvěru
podlamovat. Námaha, kterou někteří
lidé tomu věnují, je zbytečná.
Komunistická strana Československa věnovala
pohraničí a osidlovací akci výjimečnou
pozornost a její podíl na zdaru velkého díla
osídlení je všeobecně uznáván.
Jsme přesvědčeni, že společným
úsilím všech poctivých Čechů
a Slováků dokončíme toto velké,
slibně započaté a úspěšně
již prováděné dílo, které
nemá svou povahou příkladu v dějinách.
Naše strana, která získala tak velkou důvěru
hraničářů v květnových
parlamentních volbách, dobře ví, že
je to úspěch její správné osidlovací
politiky. Každý den se mohli osídlenci přesvědčovat
o poctivé snaze komunistů zlepšit podmínky
života v pohraničí a o jejich vytrvalém
úsilí vybudovat z pohraničí kraje
radosti, kraje štěstí. Hraničáři
mají v komunistické straně svého nejlepšího
zastánce, komunistická strana v hraničářích
nejlepší spolubojovníky za lepší
a spravedlivý zítřek všeho pracujícího
lidu. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Zupka.
Dávám mu slovo.
Posl. Zupka: Slávna snemovňa!
Nový rozpočet, ktorý je predmetom nášho
rokovania, stojí vo znamení mimoriadneho finačného
napätia a celkového pracovného úsilia
nášho ľudu. Tak ako doteraz, i v budúcnosti
bude to predovšetkým obetavá práca našich
robotníkov, úradníkov a iných pracujúcich
složiek, od ktorých v prvom rade závisí
úspech našej hospodárskej politiky a tiež
úspech nášho štátneho hospodárenia.
Rozpočet, ktorý nám je predložený,
odzrkadľuje tie nové ľudové zásady
v hospodárstve, ktoré vláda Národného
frontu Čechov a Slovákov dôsledne uplatňuje
od prvej chvíle oslobodenia republiky. A práve preto,
že vláda tak dôsledne uplatňuje záujmy
ľudu, môže aj naďalej počítať
s jeho plnou podporou, môže počítať
s tým, že náš pracujúci ľud
bude ochotný i naďalej prinášať všetky
obete, ktoré vyžaduje úspech veľkého
budovateľského diela. Chcel by som zvlášť
s veľkým uspokojením kvitovať, že
rozpočet splňuje všetky očakávania
slovenského pracujúceho ľudu, ktorý
vidí, že naša vláda vážne
a dôsledne uskutočňuje svoj program aj pokiaľ
ide o hospodárske povznesenia.
Ak zákon o dvojročnom pláne položil
základy celkového hospodárskeho rozvoja na
Slovensku v budúcich dvoch rokov, rozpočet nám
dáva odpoveď na otázku, v akej miere sa bude
štát svojimi vlastnými prostriedkami zúčastňovať
v prvom roku dvojročnice na výstavbe Slovenska.
Nám na Slovensku je jasné, že industrializácia
je základným kameňom našej hospodárskej
a menovite aj sociálnej problematiky. Preto chcem aj s
industrializáciou začať. Štátne
hospodárenie v tomto roku stálo ešte vo znamení
veľkých škôd, ktoré našej výrobe
a zvlášť nášmu priemyslu spôsobily
vojnové udalosti. Medzitým sme svoje závody,
vďaka nadšeniu našich robotníkov, dali do
poriadku a priemyselná výroba stúpala rýchlym
tempom. Premiesťovacia akcia, ktorá je v behu, už
v krátkom čase značne zvýši priemyselný
potenciál na Slovensku, lebo má rozmnožiť
kapacitu nášho priemyslu o 26.000 nových pracovných
príležitostí. Treba si však priznať,
že doteraz premiesťovanie sa neprevádza takým
tempom, ako by to bolo s hľadiska potreby Slovenska žiadúce
a pri praktickom uskutočňovaní premiesťovania
vynorily sa ťažkosti, ktoré vyvolaly obavy o
úspešné prevedenie tejto - pre nás Slovákov
tak dôležitej - akcie.
Veríme, že ťažkosti vážnejšieho
rázu budú čo najskôr odstránené
a že celá akcia bude mať odteraz hladký
a úspešný priebeh. My na Slovensku sa postaráme,
aby prenesené závody boly dané čo
najrýchlejšie do prevádzky a prispely k hospodárskemu
rozvoju celej republiky. Pri tejto akcii treba podľa možnosti
pamätať na priemyselne chudobné kraje Slovenska,
z ktorých najmä Šariš a Orava netrpezlive
volajú a čakajú na praktickú pomoc.
Pevné základy spriemyselnenia Slovenska budú
však položené dvojročenkou, v rámci
ktorej je pre Slovensko z celkovej sumy 69 miliárd Kčs
vyhradená čiastka o niečo vyššia
ako 22 miliárd Kčs, z čoho priemyselné
investície samé činia takmer 7 miliárd,
čo je približne 27 % všetkých investícií.
V prirovnaní k našej priemyselnej kapacite, ktorá
pred vojnou činila 8 % a teraz podľa posledných
štatistických výpočtov činí
približne 11 % celkového priemyslu v Československu,
investičná položka pre Slovensko je pomerne
skoro 21/2 ráz väčšie
ako bude venované na priemyselné investicie v Čechách.
Vývoj nášho priemyslu bude približne dva
a pol razy tak rýchly ako vývoj priemyslu v českých
krajinách, čím budeme prakticky približovať
úroveň Slovenska k úrovni českých
krajín v smysle programu Gottwaldovej vlády. Pracujúce
vrstvy vidia v dosiahnutí rovnomerného hospodárskeho
vývinu podstatu problému vo vzájomnom pomere
Čechov a Slovákov.
Odstránením hospodárskych problémov
medzi západnou a východnou časťou republiky
odstránia sa aj sociálne a kultúrne rozdiele
a úspešne sa dajú vyriešiť všetky
ostatné sporné otázky.
Štát veľkými investíciami na vybudovanie
hydrocentrál, dopravnej siete, verejných budov a
bytov, ďalej značnými podporami na investície
samosprávnych sväzkov, družstiev a podobne podstatne
prispeje k industrializácii Slovenska a k jeho celkovému
hospodárskemu rozvoju. Súčasne venuje veľké
finančně prostriedky pre riešenie sociálnych
potrieb, ktoré sú na Slovensku nie malé.
Pri tejto príležitosti chcel by som vyzdvihnúť
zvlášť okolnosť, že naša vláda
pri rozvrhu rozpočtových položiek nevychádzala
z pomeru počtu obyvateľstva, ani žiadnym iným
spôsobom neurčila kvótu, ale vychádzala
jednoducho z potrieb Slovenska v snahe v maximálne možnej
miere uspokojiť tieto potreby. Len skutočná
ľudová vláda, ktorá má na zreteli
záujmy ľudu, ktorá nie je viazaná žiadnymi
ohľadmi na kapitalistické záujmy, mohla a môže
takto postupovať.
Nový rozpočet počíta so značným,
viac ako dvojnásobným vzostupom príjmov na
Slovensku. Toto očakávanie je oprávnené,
lebo doterajšie výsledky vo výrobe a v ostatných
úsekoch hospodárstva nás oprávňujú
žiadať, aby aj verejné dávky priniesly
štátu podstatne vyšší výnos.
No, ani tieto vyššie príjmy nestačia kryť
naše výdavky. Schodok, ktorý sa ukazuje v našom
rozpočte, len vtedy bude únosný, keď
budeme hospodárne a účelne použivať
všetky prostriedky a zlepšeným pracovným
výkonom rozšírime základňu nášho
hospodárskeho života a zdroje nášho budúceho
blahobytu.
Máme jednotný štát, tvoríme jeden
celok a máme spoločný záujem a jeden
cieľ: dosiahnuť čo najskôr konsolidácie
pomerov tak, aby sme uspokojili najnutnejšie potreby ľudových
vrstiev aj v najzapadlejších kútoch našej
republiky. K tomu smeruje politika našej vlády Národného
frontu Čechov a Slovákov, čo plne pochopily
aj pracujúce vrstvy Slovenska, ktoré sa usilujú
neúnavnou prácou budovateľský program
vlády podoprieť.
Základným pilierom nášho hospodárstva
sa stal náš znárodnený priemysel, od
ktorého v budúcnosti môžeme očakávať
značný prínos aj do štátnej pokladnice
i napriek tomu, že v budúcom roku ešte sa nepredvída
odvedenie ziskov národných podnikov.
Po prevedení poštátnenia počuli sme
rôzne pochybnosti a kritické hlasy, ktoré
sledovaly cieľ vyvolať nedôveru k znárodnenému
priemyslu a presvedčiť verejnosť, že robotníctvo
nebude schopné zvládnuť svoje úlohy.
Nemáme ešte po ruke úplné štatistické
dáta, z čiastočných zpráv môžeme
si však urobiť približný prehľad a
bez preceňovania môžeme prehlásiť,
že robotníctvo a zamestnanectvo čestne obstálo
v tažkej práci za obnovu hospodárskeho života
a podalo vzorný príklad obetavej, vlasteneckej práce.
A stalo sa tak jedine preto, lebo robotníci boli si vedomí,
že pracujú pre seba, a nie pre cudzopasníkov,
a že rozhodujúce hospodárske pozície
boly znárodnené. V znárodnení - a
treba to veľmi hlasno zdôrazniť - vidí
naše robotníctvo a úradníctvo hlavnú
záruku, že nebude okradnuté o plody svojej
práce, a to je zdroj jeho pracovného elánu
a obetavosti.
Škody zapríčinené vojnou nášmu
priemyslu sú postupne odstraňované a robotníci
z rekonštrukčných prác prechádzajú
do produktívnej výroby. Povojnovým rozvratom
podlomená pracovná morálka sa zlepšuje
a pracovný výkon stúpa. Aj keď ešte
máme nedostatky a musíme sa hodne činiť,
aby sme zaistili rentabilitu našich závodov, predsa,
vzhladom na ťažkosti, s ktorými zápasíme,
môžeme dosiahnuté výsledky považovať
za uspokojivé.
Banský priemysel je jedným z prvovýrobných
a základných priemyslov, bol vojnou tažko poškodený
a odsunom Nemcov pociťuje veľký nedostatok pracovných
síl, ktorý najmä v uhoľných baniach
bol po oslobodení priamo katastrofálny a nie je
ani dosiaľ riešený. Napriek týmto ťažkostiam
vďaka pričineniu robotníctva a zamestnanectva
ukazuje sa zlepšenie. Ak vezmeme za základ najvyššiu
ťažbu z roku 1937 a prirovnáme k nej výkon
z októbra t. r., vidíme, že v uhoľných
baniach, menovite v Handlovej, bolo dosiahnuté 80 % ťažby
z roku 1937 a na hlavu 76 %. V ťažbe železnej rudy
bolo celkove dosiahnuté 87,5 % a na hlavu 70 %. Podobné
zlepšenie môžeme zaznamenať aj pri dolovaní
ostatných banských produktov, pokiať to odbytové
možnosti dovolily. Tieto výsledky nás oprávňujú
veriť, že naši baníci učinia všetko,
aby svoje úlohy splnili a aby schodkové závody
boly postavené na rentabilné základy.
Kovorobné a strojárenské závody stále
ešte zápasia s ťažkosťami spojenými
s reorganizáciou vojnovej výroby na mierovú.
Pri tom niektoré dosiahly už dosť značných
prebytkov, ktoré však nevyrovnajú schodok pasívnych
závodov. Naproti týmto priemyslovým odvetviam
vykazujú už slušné zisky energetické
závody kožiarske a gumárenské, textilné,
chemické, keramické a sklárske závody
ako aj celulózky, papierne a iné. Na podklade čoho
môžeme usudzovať, že znárodnený
priemysel na Slovensku tento rok uzavrie s prebytkom vo výške
50 mil. Kčs. Netreba si zakrývať, že v
našom znárodnenom priemysle po organizačnej
stránke nie je ešte všetko v poriadku, že
sú ešte značné nedostatky, že nie
všetci vedúci činitelia nášho priemyslu
pochopili správne svoju novú funkciu národných
podnikateľov, že sa často stretávame s
nedostatkom pocitu osobnej zodpovednosti, s pokusmi zvaľovať
zodpovednosť na úrady alebo na odborove organizácie.
Máme aj iné nedostatky v organizácii nášho
znárodneného priemyslu, ktorých príčiny
väzia v snahe zmariť znárodnenie niektorých
podnikov. Týka sa to zvlášť drevárskeho
sektoru, kde podniky, ako závod v Oščadnici,
podniky fy Ofa a Veva, doteraz neboly znárodnené
pre rôzne pletichy, hoci podľa znárodňovacích
dekrétov už dávno maly byť znárodnené.
Dúfam, že naša vláda sa energicky postará
o to, aby týmto pletichám bol urobený rázny
koniec a aby bol vyriešený tiež problém
štátnych píl a ich pripojenie k znárodnenému
drevárskemu priemyslu.
Veľké znepokojenie vzbudzuje v slovenskej verejnosti,
že sa tak dlho otáľalo so zriadením oblastných
orgánov potravinárskeho priemyslu a že ani
dodnes nie sú všetky oblastné orgány
sostavené. Pýtam sa, ako sa má znárodnený
potravinársky priemysel pripraviť na splnenie dvojročnice,
keď jeho orgány dodnes prakticky neexistujú?
Práve tak nepriaznive stojí vec s oblastnými
orgánmi nášho peňažníctva
na Slovensku. Fakticky stav je taký, že dodnes sa
nepristúpilo k realizácii dekrétu prezidenta
republiky o znárodnení peňažníctva.
Nebudeme ďaleko od pravdy, keď vyslovujeme mienku, že
toto otáľanie úzko súvisí so
známymi machináciami v Sedliackej banke. Očakávame,
že v tomto ohľade bude pánom ministrom financií
rýchlo a energicky zjednaná náprava.
Pre zdarný rozvoj nášho priemyslu a pre splnenie
jeho úloh v dvojročnici je mimoriadne naliehavé
vyriešiť otázku konfiškátov. Okolo
konfiškátov rozvírily sa urputné boje.
Prejavuje sa tendencia zabrániť tomu, aby akékoľvek
konfiškáty boly pridelené znárodneným
sektorom. Pri tom sa argumentuje s ochranou súkromného
podnikania. Čo najostrejšie odmietame podobné
pokusy. Konfiškáty, pokiaľ ide o väčšie
priemyselné podniky, ktoré zapadajú do rámca
niektorého znárodneného priemyslu, musia
byť prednostne pridelené národnym podnikom.
Tak to vyžaduje národohospodársky záujem.
My plne rešpektujeme poctivé súkromné
podnikanie a staráme sa o to, aby živnostenské
podniky boly prídelené schopným, poctivým
slovenským živnostníkom, prípadne aby
boly združstevnené, ale rozhodne odmietame podporovať
úsilie, aby sa vytvorila kasta zbytkových fabrikantov,
ktorým by sa zašantročily konfiškáty
Takéto pokusy s ochranou súkromného podnikania
nemajú nič spoločného. Práve
tak protestujeme proti tomu, aby konfiškáty boly vrátené
bývalým majiteľom, ktorí si rôznymi
pokutnými metódami obstarávajú spoľahlivosť
alebo cez noc menia národnosť.