Předseda Jos. David.
Místopředsedové: Petr, Tymeš,
dr Ševčík, Komzala
Zapisovatelé: Smejkal, Sova.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Ursíny, dr Zenkl;
ministři dr Dolanský, inž. Kopecký,
V. Kopecký, Nosek, dr Pietor, dr Ad.
Procházka, Zmrhal; státní tajemník
Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
231 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník dr Madar,
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu finančního zákona republiky
Československé (tisk 244), kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Místopředseda Petr (zvoní):
Zahajuji 28. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na zítřejší den p. posl. Zvěřinovi,
na schůze konané dne 12., 13. a 14. t. m. posl.
Aug. Klimentovi, na tento týden posl. dr Böhmovi,
dr Kvetkovi.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž je
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 244) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení pana ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Generálním zpravodajem je pan posl. Firt.
K druhé, kulturní a sociální
části podrobné rozpravy přihlášeni
jsou ještě tito řečníci: posl.
Rychtera, Vítek, Půček,
Kulichová-Sutórisová, Synková.
Dávám slovo prvému z nich, p. posl. Rychterovi.
Posl. Rychtera: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Už v projevu pana ministra a potom p. gen. zpravodaje o rozpočtu
bylo řečeno, že náš rozpočet
svými výdajovými položkami dosahuje
skoro poloviny našeho předpokládaného
důchodu 160 miliard Kčs. Ve srovnání
s rozpočty z let prvé republiky je percentuální
zatížení národního důchodu
výdaji rozpočtovými, jdoucími do 50
% jeho sumy, povážlivé. Ovšem při
kritice tohoto poměru si nesmíme zakrývat,
že funkce státu v nových poměrech je
jiná, než byla před válkou. Stát
je především rozdělovačem důchodů,
které - z národního hospodářství
odebrány - se opět do něho z části
vracejí.
Stát lidové a socialisující demokracie
stává se tak korektorem důchodové
distribuce, přejímaje funkce, které dříve
ležely na bedrech jednotlivce. Jsou to četné
položky rázu zejména sociálního.
Musíme tedy kritiku poměru státních
výdajů k úhrnu národního důchodu
vidět s těchto hledisek. Pro mne by na př.
skutečnost 50 % zatížení národního
důchodu byla méně povážlivá,
kdyby zároveň a v tomto rámci byla uspokojivě
vyřešena otázka platů veřejných
zaměstnanců, které přes provedené
zlepšení nejsou úměrné zvýšeným
nákladům na živobytí.
Podle slov pana ministra financí je třeba provést
restrikci státních a veřejných zaměstnanců.
Proti tomu nelze ničeho namítat, jsou-li čísla,
která uvádí, opodstatněna. Dodati
jen sluší, že napřed nutno provést
restrikci práce těchto veřejných a
státních zaměstnanců, neboť způsob
dnešního úřadování příliš
zavání plísní z minulého století
a zdá se, že úřední šiml
je nesmrtelný. Noví lidé, přišedší
do úřadů, od nichž se očekával
ten nový duch, jímž se oháněli,
v ničem si již nezadají s těmi, které
tak plamenně odsuzovali jako byrokraty. Připravovaná
restrikce by mohla panu ministru financí způsobit
mnoho nepříjemností, kdyby byli z úřadů
odstraňováni dobří a svědomití
pracovníci, kteří nejsou v oblibě
u svých představených, jen z důvodu
politického přesvědčení. Upozorňuji
na to předem, maje k tomu řadu důvodů
a zkušenost 19 měsíců. Spravedlivě
provedená restrikce veřejných zaměstnanců
dovolí upravit jejich platovou otázku, která
tím způsobem jedině je možná.
Pro takto uvolněné pracovní síly musejí
předem úřady ochrany práce přichystat
pracovní místa, abychom zde neměli nezaměstnaných,
kteří marně shánějí
pracovní příležitost, jak jsme již
teď toho mnohde svědky. Úřady ochrany
práce musejí též umístit to množství
přestárlých zaměstnanců, které
do práce nutí naprosto nedostačující
důchod a kteří se zatím o práci,
přiměřenou jejich schopnostem, dosud marně
ucházejí. Ministerstvo soc. péče částkou
9 miliard v rozpočtu má mimořádné
úkoly a možnosti, které může jen
spravedlivým rozdílením a s vynaložením
veškeré energie zmoci. Je jen potřebí,
aby záležitosti spadající do kompetence
jiných ministerstev byly přenechány těmto
ministerstvům.
Otázka rychlé průmyslové obnovy a
mohutné výrobnosti, jak ji potřebujeme, abychom
rychle pronikli s našimi výrobky na zahraniční
trhy, je podle pana ministra financí otázkou mimořádné
důležitosti. Dává nám tu za příklad
Velkou Britannii, která dnešním vývozem
předstihla již objem vývozu předválečného.
Jsem příslušníkem strany, která
stejně jako v prvé republice je stranou státotvornou,
a proto upřímně a bez líbivých
a reklamních řečí si dovolím
věnovat v této debatě náležitou
pozornost poměrům v průmyslovém dění,
jak to vidím očima dělníka, který
ztrávil 25 roků v továrním prostředí
malých, středních i velkých závodů.
Hlavním předpokladem úspěšného
splnění velkých úkolů v průmyslovém
dění, jež jsme si předsevzali, je především
zdravý a spokojený pracovník, který
věří, že jeho usilovné snažení
není přehlíženo a že v budoucnosti,
až budou jeho fysické síly opotřebovány,
neupadne jeho snaha po rychlé znovuvýstavbě
našeho průmyslu v zapomenutí. Příklady,
které vidí v současné době
na přestárlých důchodcích soc.
pojištění, nejsou příliš
povzbudivé. Také oni věnovali národu
své nejlepší síly a zasloužili
by si spokojeného stáří, tak jako
jejich druhové z řad pensistů veřejných
a státních, kteří už mají
svoje "alespoň něco".
Udělali jsme vše, co nám dané poměry
dovolovaly, aby náš dělník věřil
v naši dobrou vůli a byl naplněn radostným
optimismem? Vždyť již ta skutečnost, že
19 měsíců po skončení války
ještě nejsou odstraněny pověstné
neplacené prvé tři dny v nemoci, nedodává
našemu dělníkovi příliš
velké chuti věřit, že to s ním
myslíme dobře. V případě nemoci
jsou jeho druhové v zaměstnání veřejném
a státním přece jen na tom trochu lépe.
Rovněž skutečnost, že přes 50 %
této nejpočetnější složky
národa, kterou dělnictvo tvoří, vydělává
méně než 2.000 Kčs měsíčně,
musí vysvětlit tu a tam se vyskytující
zatrpklost, že je to vždy ten nejmenší,
od něhož se žádají oběti,
zatím co mnozí, kteří od něho
tyto oběti žádají, nedovedou je sami
přinášet. Dělnictvo je favorisováno
jen líbivými frásemi a populárními
články, za které si však nic nekoupí
a ve kterých vidí jen medová slova. Byla
stanovena minimální hranice platů, která
by dnešnímu pracovníku zaručila možnost
koupit si to, co mu systém vázaného hospodářství
dává? Projděte továrnami a uvidíte
hubené a bledé, podvyživené pracovníky,
vůči nimž máme velké povinnosti,
neboť zdraví této nejpočetnější
složky národa nám musí především
ležet na srdci. Může si pracovník vydělávající
1.850 Kčs měsíčně koupit také
boty, šaty nebo prádlo? Tu pak nic nepomůže
tajemník, vyslaný krajskou odborovou organisací,
který má pracovníky přesvědčit,
že se jim vede dobře. Dopisy s řadou podpisů
od těchto "tak dobře placených zaměstnanců"
mohu předložit.
Pan ministr financí připomínal, že jsme
jako stát zchudli. Pracovník, dělník
či úředník ve své zdrcující
většině je rozšafný a má
pochopení pro nezaviněné těžkosti
státu. Ale když je už stát ve svízelné
situaci a je opět k jeho znovuvýstavbě potřeba
obětí, jak o nich mluví rozpočet i
dvouletý hospodářský plán,
nechť je přinášejí všichni
jeho příslušníci. Nechť ti vyvolení,
zaujímající význačná
přední a nejpřednější
místa v závodních, podnikových, generálních
a ústředních ředitelstvích,
jakož i význačná místa v životě
veřejném a státním, ukáží
totéž pochopení pro těžkosti státu,
jako ten malý, který jistě přináší
oběť už tím, že pracuje za 2.000
nebo za 3.000 Kčs měsíčně,
ať je to dělník nebo úředník.
Třiceti, čtyřiceti, padesáti, šedesáti
i více tisícové platy měsíčně
nejsou na místě dnes, kdy jsme podle slov pana ministra
státem zchudlým. Musí-li vojákovi,
který nasazuje život, stačit jako nejvyšší
uznání jeho hrdinství vyznamenání,
tedy odměna čestná, musí stačit
i těm, kteří zaujímají odpovědná
místa. Nechť po dobu přechodného zchudnutí
státu jsou stanoveny vedle platů minimálních
i platy maximální s přihlédnutím
k t. zv. povinnostem, které s sebou odpovědné
postavení přináší.
Až se z toho nejhoršího dostaneme a začneme
blahobytnět, nezapomeneme na tyto naše přední
občany, pro jejichž vynikající práci
máme náležité pochopení, právě
tak jako pro oběti, které přinesli své
vlasti v dobách zlých, a prosperující
republika dá jim platy odpovídající
jejich schopnostem.
Rovněž to stálé kázání
o pracovní morálce musí převážnou
část poctivých a svědomitých
pracovníků znechucovat. Prošel jsem řadou
závodů a mohu říci, že tam, kde
je výrobní program, dostatek materiálu a
odborný vedoucí, který výrobu dovede
organisovat, kde je politická snášenlivost,
tam se pracuje dobře (Potlesk.), neboť je splněn
důležitý předpoklad dobrého vedení
organisace práce a klidu na pracovištích. A
tu jsem u dalšího předpokladu vrcholné
výkonnosti, a to je klid na pracovních místech,
ať v dílnách či v kancelářích.
Stranickou politiku v závodě můžeme
klidně nazvati veřejným nepřítelem
číslo 1.
Prováděcí nařízení k
dekretu o závodních a podnikových radách,
které se tvořilo plných 11 měsíců,
nutno vzíti na vědomí přesto, že
v něm není příliš mnoho té
demokracie, které se dovolávaly ve svých
politických předvolebních projevech všechny
politické strany, jakož i Revoluční
odborové hnutí. Tato demokracie z prováděcího
nařízení za těch 11 měsíců
zvolna vyprchala. Bude nutné - a já to před
tímto vrcholným sborem představujícím
národ zdůrazňuji - nedržeti se jen strohého
znění tohoto prováděcího nařízení,
ale hlavně toho ducha, ve kterém byl dekret o závodních
a podnikových radách vytvářen, a jak
tomu jistě rozuměl náš pan president,
když tento dekret podepisoval. To je vytvořiti ze
závodních zastupitelstev veřejnoprávní
složky s právem spolurozhodovati o veškerém
dění v závodech či úřadech,
s právem hájiti všechny vrstvy zaměstnanecké
v jejich oprávněných nárocích,
složky, které by měly důvěru
zaměstnanectva, neboť jen všeobecné důvěře
se těšící závodní a podnikové
rady mohou splniti ty velké úkoly, které
na ně dvouletý hospodářský
plán kladl. Právě prováděné
volby do výborů odborových skupin Revolučního
odborového hnutí nás přesvědčují,
že není všude dosti dobré vůle
vytvořiti v podnicích dosti klidu a že se stále
a stále setkáváme s prostředím
vzájemné nedůvěry, na kterou potom
tyto složky musejí doplácet.
Všichni ti, kdož nechtějí respektovat
zdravé, vlastenecké a uvědomělé
síly našeho dělnictva i úřednictva,
se přesvědčí, že nečinili
dobře, když oddálili ku škodě celého
národa tu výrobní mohutnost, kterou tak nutně
potřebujeme. Bude to právě ta velká
vyspělost českého pracovníka, který
svou dovedností, solidností a odborností
udivoval celý vzdělaný svět, která
poučí i ty nepoučitelné tím,
že se jich jako trubců těžících
z uměle vyvolávaného neklidu zbaví.
Neboť jsou to právě ti, jimž práce
nevoní, kteří z tohoto umělého
neklidu vždy těží.
Nový mzdový řád tak, jak je pracovníkům
slibován soustavou mezd podle zásluhy, musí
dáti plnou protihodnotu za jednotku práce. Musí
počítati s tím, že vrcholem výkonnosti
dělníka je fysické stáří
45 roků a že starší dělník
nesmí býti trestán za to, že se v předchozích
letech opotřeboval a že neúprosný zákon
stáří bere mu schopnost soutěžiti
s mladými v úkolové práci, která
předpokládá fysickou zdatnost. V tom právě
byl vždy ten kámen úrazu, kdy stárnoucí
dělník s lítostí hleděl na
šťastnějšího stárnoucího
úředníka, který nemusil se svým
platem jíti dolů a naopak mu plat k stáří
narůstal.
Dělník, který celý život zasvětil
plodné a konstruktivní práci, nesmí
se báti svého stáří. Národní
pojištění, tento vysněný ideál
pracujících, nesmí býti jen líbivým
námětem obratných řečníků
na politických či jiných schůzích.
V Národní frontě není žádná
strana, která by národnímu pojištění
nepřála. Ovšem toto pojištění
musí sledovati jen a jen prospěch nejširších
zaměstnaneckých vrstev a jejich rodinných
příslušníků. Připravované
sloučení všech různých pojišťovacích
ústavů musí přinésti zjednodušení
a zlacinění a nesmí se dít na úkor
těch, kteří již odpovídající
pojištění a zabezpečení stáří
mají. Nezávidíme těm, na které
čeká dostatečná pense, ale přejeme
si, aby také o nás bylo ve stáří,
při úrazu či v případě
invalidity náležitě postaráno. neboť
je to pravě jen ta pense, která vytvořila
touhu po veřejných a státních místech,
kam se z dílen houfně utíká a co nyní
způsobuje tak vážné poruchy v našem
hospodářství.
Nově vytvářená pojišťovací
centra v ústředí nesmějí býti
zaopatřovacím ústavem s řadou vysokých
a ještě větších platů, ani
doménou politických stran, neboť národní
pojištění musí býti požehnáním
celého národa. Musí býti vytvářeno
stejným způsobem, jak byl vytvářen
dvouletý hospodářský plán,
kde se sešli především odborníci
bez rozdílu politické příslušnosti
a s chladnou rozvahou připravovali solidní základ
daný možnostmi našich poměrů. Práce
odborníků nechť je postoupena vládě,
která ji předloží ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ke konečnému schválení. Solidní
základ k národnímu pojištění,
jehož dobrodiní se projeví teprve v příštích
letech, bude tím nejkrásnějším
uznáním. Vyjádřeným usměvavým
a spokojeným stárnoucím pracovníkem,
který se nebojí, že je zapomenuto jeho zásluh,
neboť poznal, že se přešlo od slibu ke skutkům.
(Potlesk.)
Nesmí se zapomenout, že to bylo řemeslo, které
vychovávalo a stále vychovává 3/4
odborných pracovníků, kteří
se pak snadno umisťují v průmyslu i jinde.
Je proto nutné počítati s financemi a dotacemi
pro učňovské školství, které
doplňuje praktický dílenský výcvik.
Předpokladem tu jsou vyhovující budovy a
účelné vybavení školního
zařízení.
Zdravotní péči o pracující
dorost též nutno věnovati podrobnou a řádnou
pozornost. Je dále nutné usnadniti další
výcvik a vzdělání samostatných
řemeslníků a doplnění strojového
zařízení řemeslných dílen
z konfiskátů. Stejné zásobování
řemesla surovinami, jako je jimi zásobován
znárodněný průmysl, totiž podle
skutečné výrobnosti, je samozřejmé
již z toho, že tato důležitost ve dvouletém
hospodářském plánu vyniká doložkou
o jednotě mezi výrobností, ať řemeslnou,
živnostenskou, družstevní či znárodněnou.
Stejné posuzování řemesla s průmyslem
při přidělování pracovních
sil též považujeme v rámci tohoto zákona
za samozřejmé, stejně jako obnovení
jistoty soukromého podnikání, neboť
obavy z budoucnosti podlamují chuť do investic pro
zlepšení závodů. Rovněž
tak přiměřené zastoupení silného
sektoru řemeslnického ve státním hospodářství
a ve státní správě je požadavkem
oprávněným, který může
přinést klid do hospodářských
poměrů.
Dělnictvo organisované v čs. straně
národněsocialistické vidí ve spolupráci
všech vrstev národa, ať zemědělských,
živnostenských, úřednických,
dělnických či státně-zaměstnaneckých,
předpoklad pro budování státu. (Potlesk.)
Dělnictvo a zaměstnanectvo této strany prohlašuje,
že se poctivě přičiní o úspěch
dvouletého hospodářského plánu,
v jehož splnění vidí nejen zabezpečení
existence své, ale i svých dětí do
daleké budoucnosti.
Národní fronta nesmí býti jen líbivým
heslem, jen frází, které se s oblibou používá
na různých schůzích. Tím okamžikem,
kdy Národní fronta přejde z úst do
mozků a hlavně do srdcí, máme nejkrásnější
předpoklady, že se nám to velké dílo,
které všichni společně chceme vybudovat,
podaří a že se naše republika stane domovem
šťastných lidí, jak si to tento zkoušený
národ opravdu zaslouží a jak toho potřebuje.
Přeji vám, přeji sobě a všem
příslušníkům tohoto národa,
abychom se brzy sešli tam, kde je naše místo,
to jest při práci. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pí posl. Synková.
Posl. Synková: Paní a pánové!
Byla jsem plně přesvědčena, že
státní rozpočet, předkládaný
ústavodárnému Národnímu shromáždění
ke schválení, který se tak podstatně
liší od všech rozpočtů let minulých
tím, že je to rozpočet prvního roku
dvouletého plánu, bude opravdu velmi důkladně
a také důstojně projednáván
plénem poslanecké sněmovny. V průběhu
debaty jsme však k velikému údivu mohli konstatovat,
že celá řada pánů poslanců
se soustředila - mírně řečeno
- k nemístným útokům proti komunistické
straně, oné straně, která byla hlavním
iniciátorem dvouletého plánu, jenž byl
všemi stranami Národní fronty s nadšením
odhlasován právě touto sněmovnou.
Paní a pánové mi prominou jednu snad trochu
indiskrétní otázku, a to: zda vystupovali
také s takovým temperamentem ve sněmovně
v dobách předmnichovských, když agrární
strana předkládala také plán, ale
plán na zaprodání naší republiky
Hitlerovi. (Potlesk. - Odpor poslanců strany nár.
soc. a lidové.) Zda vystupovali také s takovým
temperamentem proti Henleinovi a Hlinkovi? Tehdy by to totiž
bylo bývalo na místě. (Potlesk. - Různé
výkřiky.)