Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, Petr.
Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald, náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, Ursíny, dr Zenkl;
ministři dr Dolanský, dr Drtina, Ďuriš,
Hála, inž. Kopecký, V. Kopecký,
Nosek, dr Pietor, arm. gen. Svoboda; státní
tajemník Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
247 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar,
zástupci tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu finančního zákona republiky
Československé (tisk 244), kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Předseda (zvoní): Zahajuji 25. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem dodatečně na včerejší schůzi
posl. dr Husákovi, Aug. Klimentovi,
Klub poslanců komunistické strany Československa
sdělil přípisem ze dne 10. prosince 1946,
že posl. Maršálová se vzdává
poslaneckého mandátu.
Přistoupíme k projednávání
pořadu, jímž je
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 244) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 23. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946.
Rozpočtový výbor, jemuž předloha
tato byla přikázána ve 23. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění
dne 22. listopadu 1946, zvolil ve své schůzi dne
21. listopadu 1946 generálním zpravodajem posl.
Firta.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Firt: Slavné Národní
shromáždění! Bylo mi uloženo rozpočtovým
výborem, abych podal zprávu plenární
schůzi ústavodárného Národního
shromáždění o výsledku prací
na rozpočtu na rok 1947, které rozpočtový
výbor dne 6. t. m. ukončil.
Konaje tuto povinnost považuji za nutné upozorniti,
že i tentokrát, jako na jaře letošního
roku, projednával rozpočtový výbor
rozpočet za okolností zcela mimořádných.
To vysvítá z těchto skutečností:
Rozpočet byl předložen plenární
schůzi dne 22. listopadu. První schůze rozpočtového
výboru konala se již 27. listopadu. Byly tudíž
generálnímu zpravodaji vyměřeny na
prostudování celého operátu pouhé
4 dny. Práce dílčích zpravodajů
nebyla o nic snazší, ježto neměli ještě
ve dnech 27. listopadu až 2. prosince v ruce všechny
přílohy - ty se teprve tiskly - takže některým
referentům zbyl pouze den, ne-li několik hodin na
prostudování rozpočtu příslušné
kapitoly a paragrafů skupiny II (Státní podniky).
Aby mohl býti rozpočet schválen ještě
před uplynutím kalendářního
roku, bylo na jednání ve výboru vyměřeno
celkem 7 pracovních dnů. Za těchto 7 dní
konal výbor 11 schůzí, které trvaly
75 hodin, z nichž jedna trvala nepřetržitě
22 hodin. V debatě se vystřídalo celkem 111
řečníků. Vyžadovalo to mimořádný
výkon zpravodajů, řečníků
i zaměstnanců sněmovny.
Že rozsah úkolů, časové omezení
a vypětí sil musely míti vliv na naši
práci, je přirozené. Mohu však s dobrým
svědomím konstatovati, že přes tuto
tíseň, které jsme byli vystaveni, byla úroveň
naší debaty vysoká a že vládní
předloha byla předmětem vážných
rozborů, i když výbor nemohl zabíhati
do podrobností. Kdo si přečte pozorně
stenografické záznamy o schůzi výboru,
nalezne v nich doklad o poctivém a svědomitém
úsilí všech účastníků
jednání.
Chtěl bych však na tomto místě opakovati,
co jsem řekl ve svém úvodu k jednání
ve výboru, že má-li býti rozpočet
rozpočtem, t. j. má-li býti uzákoněn
před svým prováděním, a má-li
parlament vážně probrati tento velký
elaborát, musí býti rozpočet předkládán
Národnímu shromáždění
dříve.
Rozvrh práce ve výboru byl tento: Rozpočtový
výbor zvolil ze svého středu generálního
zpravodaje a 37 dílčích zpravodajů.
Debatu pak rozvrhl na debatu povšechnou, kterou zahájil
generální zpravodaj, a debatu podrobnou, kterou
zahajovali zpravodajové o jednotlivých kapitolách.
Debata podrobná byla rozdělena na tyto oddíly:
A. Ústřední orgány státu, B.
Správa zahraniční a vojenská, C. Správa
vnitřní: a) politická, b) justiční
a unifikační, c) kulturní, d) hospodářská
a dopravní, e) sociální, D. Správa
finanční, E. Statistika, F. Kontrola státní
správy.
Jest mou milou povinností konstatovati, že se jednání
ve výboru účastnili předseda vlády,
jakož i ministři a povereníci, předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu a předseda Najvyššieho kontrolného
dvora; ministra zahraničních věcí
a státního tajemníka, kteří
dlí v cizině na konferenci Spojených národů,
zastupoval generální sekretář tohoto
ministerstva. Jak předseda vlády, tak i ostatní
ministři a povereníci, i předsedové
nejvyšších kontrolních úřadů
podali ústně - někteří připojili
písemnou zprávu - informativní výklad
a odpovídali ochotně na dotazy jim položené.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad a kontrolný dvor vyhotovily pro jednání
výboru přehledy výdajů poukázaných
v r. 1946 - resp. ve čtvrtém čtvrtletí
očekávaných - a o příjmech
do 30. září 1946 dosažených a
ve čtvrtém čtvrtletí t. r. očekávaných.
Návrh státního rozpočtu na rok 1947
obsahuje 3 skupiny, a to: Skupinu I, Vlastní státní
správa, skupinu II, Správa státních
podniků, a skupinu III, Správa státního
dluhu.
Skupina I představuje generální rozpočet,
ježto obě další skupiny jsou svými
výsledky v ní obsaženy.
Uvnitř skupiny I, vlastní státní správa,
o níž nám jest jako o úhrnném
rozpočtu zejména uvažovati, se výdaje
i příjmy rozlišují podle toho, zda se
dotýkají orgánů, jichž působnost
se vztahuje na celé státní území,
nebo jen na území zemí českých
či Slovenska.
Z celkových výdajů 76.304,933.000 Kčs
připadá na ústřední výdaje
25.251,369.000 Kčs, t. j. 33,09%, na výdaje zemí
českých 35.734,530.000 Kčs, t. j. 46,83%,
a na výdaje Slovenska 15.319,094.000 Kčs, t. j.
20,08%. Podle § 27 finančního zákona
provede vláda snížení výdajů
celkovou částkou 3 miliardy Kčs, takže
celkové výdaje budou činiti 73.304,993.000
Kčs.
Rozpočet skupiny I, vlastní státní
správa, se dělí na vlastní správní
výdaje, jež jsou vyčísleny částkou
21.095,000.000 Kčs, t. j. 31,58%, ostatní správní
výdaje ve výši 37.198,410.000 Kčs, t.
j. 55,68%, a investiční výdaje ve výši
8.511,583.000 Kčs, t. j. 12,74%. Při tom ovšem
nepřihlížíme ke kapitole 5, Ministerstvo
nár. obrany.
Z vlastních správních výdajů
připadá na výdaje osobní 16.242,587.000
Kčs, t. j. 77%, a na výdaje věcné
4.852,413.000 Kčs, t. j. 23%.
Investiční výdaje v úhrnné
výši 8.511,583.000 Kčs se člení
na vlastní investice - 5.781,640.000 Kčs, t. j.
67,93% - příspěvky na investice - 1.689,154.000
Kčs, t. j. 19,84% - a ostatní investiční
výdaje - 1.040,789.000 Kčs, t. j. 12,23%.
Výdaje spojené s dvouletým hospodářským
plánem v oboru státní správy jsou
vyčísleny ve skupině I, vlastní státní
správa, částkou 4.779,240.000 Kčs;
z toho připadá na ostatní správní
výdaje 1.175,296.000 Kčs, t. j. 24,59%, a na vlastní
investice 3.603,944.000 Kčs, t. j. 75,41%. Pro celý
obraz nákladů spojených s prováděním
dvouletky třeba ovšem k výdajům ve skupině
I připočísti též náklad
vyhrazený pro týž účel ve skupině
II, Správa státních podniků. Činí
tudíž výdaje na dvouletku ve státním
rozpočtu na rok 1947 celkem 13.047,221.000 Kčs -
vlastní státní správa 4.779,240.000
Kčs a Státní podniky 8.267,981.000 Kčs.
Výdaje ve skupině I, Vlastní státní
správa, jsou rozvrženy celkem na 30 kapitol. Percentuální
podíl jednotlivých kapitol na celkovém úhrnu
výdajů, redukovaném podle § 27 osnovy
finančního zákona o částku
3.000,000.000 Kčs, vypadá takto:
Kap. 1. | President republiky a kancelář presidenta republiky | 55,500.000, | t. j. | 0,08% | |
Kap. 2. | Ústavodárné Národní shromáždění | 91,311.000, | t. j. | 0,13% | |
Kap. 2a. | Slovenská národní rada | 88,112.000, | t. j. | 0,12% | |
Kap. 3. | Předsednictvo vlády | 168,717.000, | t. j. | 0,23% | |
Kap. 3a. | Předsednictvo sboru povereníkov | 32,422.000, | t. j. | 0,04% | |
Kap. 4. | Ministerstvo zahraničních věcí | 385,752.000, | t. j. | 0,53% | |
Kap. 5. | Ministerstvo národní obrany | 9.051,000.000, | t. j. | 12,35% | |
Kap. 6. | Ministerstvo vnitra | 6.591,810.000, | t. j. | 8,99% | |
Kap. 7. | Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem | 965,175.000, | t. j. | 1,32% | |
Kap. 8. | Ministerstvo pro sjednocení zákonů | 9,298.000, | t. j. | 0,01% | |
Kap. 9. | Nejvyšší správní soud | 15,251.000, | t. j. | 0,02% | |
Kap. 10. | Ministerstvo školství a osvěty | 6.372,274.000, | t. j. | 8,69% | |
Kap. 11. | Ministerstvo informací | 325,466.000, | t. j. | 0,44% | |
Kap. 12. | Ministerstvo zemědělství | 1.424,784.000, | t. j. | 1,94% | |
Kap. 13. | Ministerstvo výživy | 790,155.000, | t. j. | 1,08% | |
Kap. 14. | Ministerstvo průmyslu | 379,595.000, | t. j. | 0,52% | |
Kap. 15. | Ministerstvo vnitřního obchodu | 101,256.000, | t. j. | 0,14% | |
Kap. 16. | Ministerstvo zahraničního obchodu | 148,406.000, | t. j. | 0,20% | |
Kap. 17. | Nejvyšší úřad cenový | 31,379.000, | t. j. | 0,04% | |
Kap. 18. | Ministerstvo techniky | 6.053.344.000, | t. j. | 8,27% | |
Kap. 19. | Ministerstvo dopravy | 772,839.000, | t. j. | 1,05% | |
Kap. 20. | Ministerstvo pošt | 45,422.000, | t. j. | 0,06% | |
Kap. 21. | Ministerstvo sociální péče | 8.602,962.000, | t. j. | 11,74% | |
Kap. 22. | Ministerstvo zdravotnictví | 1.644,880.000, | t. j. | 2,24% | |
Kap. 23. | Odpočivné a zaopatřovací platy | 2.500,767.000, | t. j. | 3,41% | |
Kap. 24. | Ministerstvo financí | 2.079,928.000, | t. j. | 2,84% | |
Kap. 25. | Všeobecná pokladní správa | 20.784,348.000, | t. j. | 28,35% | |
Kap. 26. | Státní úřad statistický | 95,706.000, | t. j. | 0,13% | |
Kap. 27. | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 31,279.000, | t. j. | 0,04% | |
Kap. 28. | UNRRA | 3.665,855.000, | t. j. | 5,00% | |
Celkem | 73.304.993.000, | t. j. | 100% |
Proti celkovým výdajům ve výši
73.304,993.000 Kčs stojí příjmy v
celkové výši 48.400,700.000 Kčs.
Z uvedené částky připadá na
příjmy finanční - daně, dávky,
cla, poplatky a monopoly kromě tabáku - okrouhle
32.878,000.000 Kčs, na příjmy administrativní
3.890,000.000 Kčs; na výnosy státních
podniků 7.966,000.000 Kčs a na výnos z dávek
UNRRA 3.666,000.000 Kčs.
Na příjmech finančních participují
přímé daně částkou cca
12.749,000.000 Kčs, daně nepřímé
cca 6.261,000.000 Kčs, daň z obratu částkou
6.923,000.000 Kčs, cla částkou cca 721,000.000
Kčs, poplatky částkou cca 3.811,000.000 Kčs
a monopoly částkou 2.413,000.000 Kčs.
Dlužno ještě dodati, že změny ve
skladbě rozpočtu na rok 1947 znemožnily přímé
srovnání s ciframi rozpočtu na rok 1946.
V příštím rozpočtu budou jistě
státi vedle sebe cifry staré a nové. Také
rozpočet ministerstva nár. obrany, uvedený
letos jen globální cifrou, bude jistě v příštím
rozpočtu specialisován tak, aby nejen rozpočtový
výbor, ale celé Národní shromáždění
znalo rozpočtovou specialisaci této kapitoly.