Středa 11. prosince 1946

(Začátek schůze v 15 hod. 25 min.)

Přítomni:

Předseda Josef David.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, Petr.

Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.

Členové vlády: předseda vlády Gottwald, náměstkové předsedy vlády Fierlinger, Ursíny, dr Zenkl; ministři dr Dolanský, dr Drtina, Ďuriš, Hála, inž. Kopecký, V. Kopecký, Nosek, dr Pietor, arm. gen. Svoboda; státní tajemník Lichner.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu dr Friedmann.

247 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar, zástupci tajemníka NS dr Záděra, dr Ramajzl.

Pořad

25. schůze ústavodárného Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na středu 11. prosince 1946 na 15. hod.

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu finančního zákona republiky Československé (tisk 244), kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a

rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném ve 23. schůzi ústavodárného Národního shromáždění dne 22. listopadu 1946.

Předseda (zvoní): Zahajuji 25. schůzi ústavodárného Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal jsem dodatečně na včerejší schůzi posl. dr Husákovi, Aug. Klimentovi,

Klub poslanců komunistické strany Československa sdělil přípisem ze dne 10. prosince 1946, že posl. Maršálová se vzdává poslaneckého mandátu.

Přistoupíme k projednávání pořadu, jímž je

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 244) finančního zákona republiky Československé, kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947 (tisk 260), a

rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném ve 23. schůzi ústavodárného Národního shromáždění dne 22. listopadu 1946.

Rozpočtový výbor, jemuž předloha tato byla přikázána ve 23. schůzi ústavodárného Národního shromáždění dne 22. listopadu 1946, zvolil ve své schůzi dne 21. listopadu 1946 generálním zpravodajem posl. Firta.

Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Firt: Slavné Národní shromáždění! Bylo mi uloženo rozpočtovým výborem, abych podal zprávu plenární schůzi ústavodárného Národního shromáždění o výsledku prací na rozpočtu na rok 1947, které rozpočtový výbor dne 6. t. m. ukončil.

Konaje tuto povinnost považuji za nutné upozorniti, že i tentokrát, jako na jaře letošního roku, projednával rozpočtový výbor rozpočet za okolností zcela mimořádných.

To vysvítá z těchto skutečností: Rozpočet byl předložen plenární schůzi dne 22. listopadu. První schůze rozpočtového výboru konala se již 27. listopadu. Byly tudíž generálnímu zpravodaji vyměřeny na prostudování celého operátu pouhé 4 dny. Práce dílčích zpravodajů nebyla o nic snazší, ježto neměli ještě ve dnech 27. listopadu až 2. prosince v ruce všechny přílohy - ty se teprve tiskly - takže některým referentům zbyl pouze den, ne-li několik hodin na prostudování rozpočtu příslušné kapitoly a paragrafů skupiny II (Státní podniky).

Aby mohl býti rozpočet schválen ještě před uplynutím kalendářního roku, bylo na jednání ve výboru vyměřeno celkem 7 pracovních dnů. Za těchto 7 dní konal výbor 11 schůzí, které trvaly 75 hodin, z nichž jedna trvala nepřetržitě 22 hodin. V debatě se vystřídalo celkem 111 řečníků. Vyžadovalo to mimořádný výkon zpravodajů, řečníků i zaměstnanců sněmovny.

Že rozsah úkolů, časové omezení a vypětí sil musely míti vliv na naši práci, je přirozené. Mohu však s dobrým svědomím konstatovati, že přes tuto tíseň, které jsme byli vystaveni, byla úroveň naší debaty vysoká a že vládní předloha byla předmětem vážných rozborů, i když výbor nemohl zabíhati do podrobností. Kdo si přečte pozorně stenografické záznamy o schůzi výboru, nalezne v nich doklad o poctivém a svědomitém úsilí všech účastníků jednání.

Chtěl bych však na tomto místě opakovati, co jsem řekl ve svém úvodu k jednání ve výboru, že má-li býti rozpočet rozpočtem, t. j. má-li býti uzákoněn před svým prováděním, a má-li parlament vážně probrati tento velký elaborát, musí býti rozpočet předkládán Národnímu shromáždění dříve.

Rozvrh práce ve výboru byl tento: Rozpočtový výbor zvolil ze svého středu generálního zpravodaje a 37 dílčích zpravodajů. Debatu pak rozvrhl na debatu povšechnou, kterou zahájil generální zpravodaj, a debatu podrobnou, kterou zahajovali zpravodajové o jednotlivých kapitolách. Debata podrobná byla rozdělena na tyto oddíly: A. Ústřední orgány státu, B. Správa zahraniční a vojenská, C. Správa vnitřní: a) politická, b) justiční a unifikační, c) kulturní, d) hospodářská a dopravní, e) sociální, D. Správa finanční, E. Statistika, F. Kontrola státní správy.

Jest mou milou povinností konstatovati, že se jednání ve výboru účastnili předseda vlády, jakož i ministři a povereníci, předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu a předseda Najvyššieho kontrolného dvora; ministra zahraničních věcí a státního tajemníka, kteří dlí v cizině na konferenci Spojených národů, zastupoval generální sekretář tohoto ministerstva. Jak předseda vlády, tak i ostatní ministři a povereníci, i předsedové nejvyšších kontrolních úřadů podali ústně - někteří připojili písemnou zprávu - informativní výklad a odpovídali ochotně na dotazy jim položené. Nejvyšší účetní kontrolní úřad a kontrolný dvor vyhotovily pro jednání výboru přehledy výdajů poukázaných v r. 1946 - resp. ve čtvrtém čtvrtletí očekávaných - a o příjmech do 30. září 1946 dosažených a ve čtvrtém čtvrtletí t. r. očekávaných.

Materiální stránka rozpočtu.

Návrh státního rozpočtu na rok 1947 obsahuje 3 skupiny, a to: Skupinu I, Vlastní státní správa, skupinu II, Správa státních podniků, a skupinu III, Správa státního dluhu.

Skupina I představuje generální rozpočet, ježto obě další skupiny jsou svými výsledky v ní obsaženy.

Uvnitř skupiny I, vlastní státní správa, o níž nám jest jako o úhrnném rozpočtu zejména uvažovati, se výdaje i příjmy rozlišují podle toho, zda se dotýkají orgánů, jichž působnost se vztahuje na celé státní území, nebo jen na území zemí českých či Slovenska.

Z celkových výdajů 76.304,933.000 Kčs připadá na ústřední výdaje 25.251,369.000 Kčs, t. j. 33,09%, na výdaje zemí českých 35.734,530.000 Kčs, t. j. 46,83%, a na výdaje Slovenska 15.319,094.000 Kčs, t. j. 20,08%. Podle § 27 finančního zákona provede vláda snížení výdajů celkovou částkou 3 miliardy Kčs, takže celkové výdaje budou činiti 73.304,993.000 Kčs.

Rozpočet skupiny I, vlastní státní správa, se dělí na vlastní správní výdaje, jež jsou vyčísleny částkou 21.095,000.000 Kčs, t. j. 31,58%, ostatní správní výdaje ve výši 37.198,410.000 Kčs, t. j. 55,68%, a investiční výdaje ve výši 8.511,583.000 Kčs, t. j. 12,74%. Při tom ovšem nepřihlížíme ke kapitole 5, Ministerstvo nár. obrany.

Z vlastních správních výdajů připadá na výdaje osobní 16.242,587.000 Kčs, t. j. 77%, a na výdaje věcné 4.852,413.000 Kčs, t. j. 23%.

Investiční výdaje v úhrnné výši 8.511,583.000 Kčs se člení na vlastní investice - 5.781,640.000 Kčs, t. j. 67,93% - příspěvky na investice - 1.689,154.000 Kčs, t. j. 19,84% - a ostatní investiční výdaje - 1.040,789.000 Kčs, t. j. 12,23%.

Výdaje spojené s dvouletým hospodářským plánem v oboru státní správy jsou vyčísleny ve skupině I, vlastní státní správa, částkou 4.779,240.000 Kčs; z toho připadá na ostatní správní výdaje 1.175,296.000 Kčs, t. j. 24,59%, a na vlastní investice 3.603,944.000 Kčs, t. j. 75,41%. Pro celý obraz nákladů spojených s prováděním dvouletky třeba ovšem k výdajům ve skupině I připočísti též náklad vyhrazený pro týž účel ve skupině II, Správa státních podniků. Činí tudíž výdaje na dvouletku ve státním rozpočtu na rok 1947 celkem 13.047,221.000 Kčs - vlastní státní správa 4.779,240.000 Kčs a Státní podniky 8.267,981.000 Kčs.

Výdaje ve skupině I, Vlastní státní správa, jsou rozvrženy celkem na 30 kapitol. Percentuální podíl jednotlivých kapitol na celkovém úhrnu výdajů, redukovaném podle § 27 osnovy finančního zákona o částku 3.000,000.000 Kčs, vypadá takto:

Kap. 1. President republiky a kancelář presidenta republiky 55,500.000,t. j.0,08%
Kap. 2.Ústavodárné Národní shromáždění 91,311.000,t. j.0,13%
Kap. 2a.Slovenská národní rada 88,112.000,t. j.0,12%
Kap. 3.Předsednictvo vlády 168,717.000,t. j.0,23%
Kap. 3a.Předsednictvo sboru povereníkov 32,422.000,t. j.0,04%
Kap. 4.Ministerstvo zahraničních věcí 385,752.000,t. j.0,53%
Kap. 5.Ministerstvo národní obrany 9.051,000.000,t. j. 12,35%
Kap. 6.Ministerstvo vnitra 6.591,810.000,t. j. 8,99%
Kap. 7.Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem 965,175.000,t. j.1,32%
Kap. 8.Ministerstvo pro sjednocení zákonů 9,298.000,t. j.0,01%
Kap. 9.Nejvyšší správní soud 15,251.000,t. j.0,02%
Kap. 10.Ministerstvo školství a osvěty 6.372,274.000,t. j. 8,69%
Kap. 11.Ministerstvo informací 325,466.000,t. j.0,44%
Kap. 12.Ministerstvo zemědělství 1.424,784.000,t. j. 1,94%
Kap. 13.Ministerstvo výživy 790,155.000,t. j.1,08%
Kap. 14.Ministerstvo průmyslu 379,595.000,t. j.0,52%
Kap. 15.Ministerstvo vnitřního obchodu 101,256.000,t. j.0,14%
Kap. 16.Ministerstvo zahraničního obchodu 148,406.000,t. j.0,20%
Kap. 17.Nejvyšší úřad cenový 31,379.000,t. j.0,04%
Kap. 18.Ministerstvo techniky 6.053.344.000,t. j. 8,27%
Kap. 19.Ministerstvo dopravy 772,839.000,t. j.1,05%
Kap. 20.Ministerstvo pošt 45,422.000,t. j.0,06%
Kap. 21.Ministerstvo sociální péče 8.602,962.000,t. j. 11,74%
Kap. 22.Ministerstvo zdravotnictví 1.644,880.000,t. j. 2,24%
Kap. 23.Odpočivné a zaopatřovací platy 2.500,767.000,t. j. 3,41%
Kap. 24.Ministerstvo financí 2.079,928.000,t. j. 2,84%
Kap. 25.Všeobecná pokladní správa 20.784,348.000,t. j. 28,35%
Kap. 26.Státní úřad statistický 95,706.000,t. j.0,13%
Kap. 27.Nejvyšší účetní kontrolní úřad 31,279.000,t. j.0,04%
Kap. 28.UNRRA 3.665,855.000,t. j.5,00%
Celkem73.304.993.000, t. j.100%

Proti celkovým výdajům ve výši 73.304,993.000 Kčs stojí příjmy v celkové výši 48.400,700.000 Kčs.

Z uvedené částky připadá na příjmy finanční - daně, dávky, cla, poplatky a monopoly kromě tabáku - okrouhle 32.878,000.000 Kčs, na příjmy administrativní 3.890,000.000 Kčs; na výnosy státních podniků 7.966,000.000 Kčs a na výnos z dávek UNRRA 3.666,000.000 Kčs.

Na příjmech finančních participují přímé daně částkou cca 12.749,000.000 Kčs, daně nepřímé cca 6.261,000.000 Kčs, daň z obratu částkou 6.923,000.000 Kčs, cla částkou cca 721,000.000 Kčs, poplatky částkou cca 3.811,000.000 Kčs a monopoly částkou 2.413,000.000 Kčs.

Dlužno ještě dodati, že změny ve skladbě rozpočtu na rok 1947 znemožnily přímé srovnání s ciframi rozpočtu na rok 1946. V příštím rozpočtu budou jistě státi vedle sebe cifry staré a nové. Také rozpočet ministerstva nár. obrany, uvedený letos jen globální cifrou, bude jistě v příštím rozpočtu specialisován tak, aby nejen rozpočtový výbor, ale celé Národní shromáždění znalo rozpočtovou specialisaci této kapitoly.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP