Místopředsedové Tymeš, Petr.
Zapisovatelé Smejkal, Sova.
207 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: zástupce tajemníka
NS dr Záděra.
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Zahajuji 24. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem pro dnešní schůzi posl. Švermové,
Vodičkovi, Desenskému, Ant. Gottvaldovi,
Bláhovi, Půčkovi, pro dnešní
a zítřejší schůze posl. Sochorci,
od 10. do 12. t. m. posl. Mrázovi, Borůvkovi,
dodatečně na schůzi konanou dne 22. listopadu
1946 posl. dr Řehulkovi, na tento týden posl.
Křepelovi, dr Joskovi, Daxnerovi,
Matrkovi, Žiakovi, Vodičkovi,
Uhrovi.
Posl. Žiak žádá o dovolenou od
5. do 18. prosince, jelikož je delegován na slovanský
sjezd do Bělehradu.
Posl. Děd žádá o zdravotní
dovolenou do konce tohoto roku.
Posl. Vojanec žádá o dovolenou na 14
dnů, jelikož je delegován na slovanský
sjezd do Bělehradu.
Posl. Tylínek žádá o zdravotní
dovolenou do konce t. m. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. dr Šíp žádá o prodloužení
zdravotní dovolené o 4 týdny. Lékařské
vysvědčení předložil.
Posl. Matrka žádá o 3týdenní
zdravotní dovolenou.
Posl. Tylínek žádá dodatečně
o zdravotní dovolenou od 20. listopadu do 15. prosince
1946.
Posl. dr Bláha žádá o dovolenou
na neurčito vzhledem k svému zájezdu do Norimberka.
Posl. Zupka žádá o zdravotní
dovolenou na 14 dnů. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. dr Holý žádá o dovolenou
od 9. do 13. prosince vzhledem k důležité obchodní
cestě do Maďarska.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolené se udělují.
ustavený podle čl. 10 zákona z 11. 4. 1946,
č. 65 Sb., přezkoumal spisy a doklady o volbě
poslanců do ústavodárného Národního
shromáždění a usnesl se ve schůzi
dne 20. listopadu 1946 ověřiti volbu poslanců
ve volebních krajích I. a IV., III., XVIII., XIX.,
IX., VI., VIII., XII. a XVI., V. a XIII., XVII. a XIV., XI., X.,
II., VII. a XV., taktéž volbu posl. inž. Herla
a Zvěřiny.
Výbor právní žádá, aby
lhůta daná ve 22. schůzi dne 21. listopadu
1946 do 4. prosince 1946 výborům osidlovacímu,
sociálně-politickému, živnostensko-obchodnímu
a právnímu k podání zprávy
o vládním návrhu zákona o některých
zásadách při rozdělování
nepřátelského majetku, zkonfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb. o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy (tisk 119), byla
prodloužena do středy dne 11. prosince 1946 do 20.
hodiny.
Kdo s tímto prodloužením lhůty jmenovaným
výborům souhlasí, nechť zdvihne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Lhůta pro tisk 119 do 11. prosince
1946 je prodloužena.
Přistoupíme k projednávání
odstavce pořadu, jimž je
Zpráva výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk 125) o porotních soudech
(tisk 241).
Zpravodajem je posl. dr Bunža. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bunža: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Jedním ze zásadních požadavků
demokratického systému je úprava výkonu
moci soudcovské, soudcovského rozhodování
tak, aby ve vážných případech,
když výrok soudu má těžce postihnouti
nejvyšší osobní hodnoty souzeného
občana, t. j. čest, svobodu a případně
i život, spolurozhodoval vedle soudců z povolání,
vzdělaných právníků, také
lid, osoby to všech vrstev a povolání.
V československém právním řádu
byly to zejména soudy porotní a kmetské,
kde tyto zásady byly uplatňovány. Bylo však
prosloveno a napsáno mnoho úvah již v době
před okupací o tom, zda systém porot, t.
j. odděleného rozhodování dvanácti
delegátů lidu o vině, a podle tohoto výroku
pak oddělené a nezávislé rozhodování
sboru soudců z povolání o trestu, dosti a
vhodně vystihuje požadavek zapojení laického
živlu do soudnictví.
Tento vyhraněný způsob odděleného
rozhodování o vině a trestu, kdy porotcové
neměli žádného vlivu na trest, vedl
mnohého k strohému odmítnutí instituce
porot vůbec. Jiní sice neodmítali instituci
porot, ale žádali vhodnější úpravu
organisace porot a řízení před nimi.
Výbor právní uvažoval velmi pečlivě
o všech skutečnostech mluvících pro
i proti systému porot a dospěl k jednotnému
názoru, že nepřipustiti laiky do soudnictví
v některých vážných a odůvodněných
případech odporovalo by zásadám demokracie.
Při zkoumání vhodných způsobů,
jak zapojiti lid do soudnictví, a uvážení
praktických výsledků dosavadních systémů,
ať již dřívějších porot
nebo kmetských soudů, či nynějších
mimořádných lidových soudů,
nabyl převahy názor, že porotní soudy
tomuto požadavku nejlépe vyhoví, když
zásadní chyby a nedostatky, které jsou porotním
soudům vytýkány, budou odstraněny.
Zachováním instituce porot zůstáváme
také na půdě dosud aplikované ústavy,
která instituci porot chrání v § 95
ústavní listiny. Bude pak věcí příští
ústavy, jaké zásadní stanovisko zaujme
ve věci, jak upraviti účast laického
živlu v soudnictví.
Osnova předloženého zákona o porotách
musela nejprve vyřešiti tu skutečnost, že
v době nesvobody byla v zemích České
a Moravskoslezské - pokud porotní soudnictví
nebylo zrušeno rozšířením německého
trestního řádu na část okupovaného
území - příslušnost soudů
porotních dočasně zastavena vládním
nařízením čís. 396/1940, prodlouženým
později vládním nařízením
čís. 306/1942 Sb., a také seznamy porotců
nebyly v důsledku toho sestavovány.
Po osvobození vzhledem k tomu, že nebylo možno
na r. 1945 ani 1946 seznamy porotců sestaviti, bylo třeba
na přechodnou dobu upraviti příslušnost
ve věcech náležejících před
soudy porotní. Byly to: dekret presidenta republiky čís.
39/45 Sb., zákon čís. 24/46 Sb. a pak naposled
zákon čís. 158/46 Sb. Poroty však, i
když dočasně byly suspendovány, trvaly
dále. Naproti tomu na Slovensku byly poroty zrušeny
čl. I zákona ze dne 14. února 1940, čís.
33 Sl. z., a toto zrušení dosud trvá.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé, když jednalo o prodloužení
suspense porot, o zákoně čís. 24/46
Sb., vyslovilo požadavek ve formě resoluce, aby činnost
porot byla co nejdříve obnovena na území
celé Československé republiky. Vysloven byl
tím požadavek, aby zákonná úprava
instituce porot byla na území celé Československé
republiky jednotná. Bylo proto nutno při tvoření
zákona o porotách vzíti v úvahu oba
právní řády platné jednak na
Slovensku, jednak v zemích České a Moravskoslezské,
uvážiti přednosti a nedostatky toho i onoho
právního řádu, pokud se dotýkají
instituce porot, a v mezích daných možností
vytvořiti vhodnou úpravu porotního soudnictví
na území celého státu. Tímto
způsobem bylo docíleno kodifikace předpisů
dotýkajících se porotních soudů
a tak po formální stránce - neboť určité
materielní rozdíly zatím ještě
zůstanou - byl učiněn první vážný
krok k jednotné úpravě trestního soudnictví
pro celé území Československé
republiky.
Osnova zákona zavádí některé
zásadní novoty proti dosavadnímu platnému
řádu, zejména při zákonné
úpravě příslušnosti porotních
soudů, způsobu ustavení porot a v řízení
před nimi.
Zásadní změna proti dosavadnímu právnímu
řádu, platnému v obou částech
státu, byla učiněna v § 1 navrhovaného
zákona, jímž se řeší otázka
příslušnosti porotních soudů.
Dosavadní platné právní předpisy
vypočítávaly taxativně trestné
činy, které spadaly před porotní soudy.
Osnova zákona přijala však docela jinou systematiku.
Podle toho před poroty se přikazují zásadně
všechny zločiny a přečiny charakteru
politického.
Ve výboru právním i v subkomisi jim zvolené
se velmi bedlivě uvažovalo, zda tato zásada
a její stylisace v zákoně vyhovuje, zejména
zda vyčerpávajícím způsobem
zachycuje všechny trestné činy, které
podle učiněných zkušeností jest
pokládati za politické. Je nutno uznat - a právní
výbor se také k této zásadě
přiklonil - že poroty naleznou své pravé
poslání v tom, když budou v prvé řadě
rozhodovat o všech deliktech t. zv. politických. Tím
se také vrátí poroty svému původnímu
poslání. Šlo o to, vyřešiti, zda
vhodnější by bylo taxativně vypočítati,
které trestné činy se pokládají
za politické, nebo voliti co nejširší
formulaci pro hodnocení určitých trestných
činů jako politických.
Právní výbor dospěl k názoru,
že vhodnější je stanoviti určité
znaky, podle nichž by ten který trestný čin
měl býti hodnocen jako politický, při
čemž uznal, že nelze spolehlivě stanoviti
objektivní znaky, které by jasně ukazovaly,
že jde o delikt politický, a že formulace uvedená
v osnově zákona je plně vyhovující,
neboť trestný čin jako politický se
podle toho označuje až po zhodnocení pohnutky
a účelu trestného činu. Je to formulace
co nejširší, neskrývá v sobě
nebezpečí neúplnosti výpočtu
a nevede k určitému ustrnutí a uzavření
se budoucímu vývoji nazírání
na politické delikty.
Spadají tedy před porotní soudy zásadně
všechny zločiny a přečiny, které
podle své povahy a podle okolností, za nichž
byly spáchány, možno pokládati za politické,
t. j. pachatel jimi chtěl vykonati vliv na uspořádání
veřejných věcí, a vyloučeny
jsou pouze ty trestné činy politického charakteru,
které zákon přikazuje před řádné
nebo zvláštní soudy. Osnova tu měla
na mysli zákon na ochranu republiky. Trestné činy,
zachycené v zákoně na ochranu republiky,
nebudou tedy spadat před porotní soudy, neboť
je nutno uznat zásadu, že není možno projednávat
před porotními soudy věci, které jsou
s hlediska vnitřní i vojenské bezpečnosti
státu velmi delikátní a pachatelé
nezasluhují si, aby se mohli dovolávat dobrodiní
řízení před porotními soudy.
Je totiž jistým smyslem porot, aby zmírňovaly
příkrost a nekompromisnost zákona v případech
zvlášť zřetele hodných vzhledem
k pohnutce spáchaného činu. Díváme
se proto na poroty jako na určitý druh soudnictví
spíše zmírňujícího než
zhoršujícího proti řádným
soudům.
Podle původní osnovy měly dále před
poroty spadat zločiny, pokud na ně zákon
stanoví trest smrti nebo trest na svobodě delší
10 let.
Výbor právní uváživ, že
tímto způsobem by byla vlastně činnost
porot, pokud se týká ostatních trestných
činů, velmi omezena, snížil hranici
trestu rozhodnou pro příslušnost na 5 let,
vyjmul však zásadně z příslušnosti
porot delikty ryze majetkové, to jest zločiny krádeže,
zpronevěry, zpronevěry v úřadě,
podvody - s výjimkou křivého svědectví
- podvodný úpadek a poškození cizích
věřitelů. Tyto delikty bez ohledu, jaký
trest zákon na ně stanoví, zůstávají
v příslušnosti sborového soudu I. stolice.
K vyjmutí těchto majetkových deliktů
z příslušnosti porot vedla úvaha, že
jednak není důvodu, aby o majetkových deliktech
páchaných vesměs z pohnutky nečestné,
soudily porotní soudy, jednak to, že častá
komplikovanost a rozvláčnost projednávaných
případů majetkových deliktů
vedla k tomu, že porotcové nevěnovali náležité
pozornosti projednávaným případům
a jejich hodnocení viny za časté odporovalo
výsledkům provedených důkazů.
To vedlo pak veřejné žalobce často k
tomu, že majetkové delikty žalovali před
sborovými soudy, i když se jednalo o případy,
které by zasluhovaly podle zákona vyššího
trestu než 5 let.
Poroty jsou podle navrhovaného zákona organisovány
tak, že porotní soud se skládá ze dvou
sborů, sboru soudců z povolání, který
se nazývá soudním sborem a zavádí
se tímto zákonem jako stálý sbor,
který bude rozhodovati mimo hlavní přelíčení
i v těch případech, kdy podle bývalého
rakouského trestního řádu bylo nutno
věc předkládati radní komoře,
a sboru laiků-porotců, kterýžto sbor
se nazývá porota. Dohromady oba tyto sbory, pokud
jednají společně při hlavním
přelíčení, nazývají
se porotní soud.
Porotu tvoří 12 porotců vybraných
losováním ze zvláštních seznamů.
Až dosud sestavování seznamu porotců
řešil zákon čís. 278/1919 Sb.
Osnova tohoto zákona o porotách přebírá
zásadní ustanovení tohoto zákona,
avšak v některých podstatných bodech
se odlišuje. Novum je, že způsobilost k úřadu
porotce váže se na zápis do stálých
voličských seznamů. Tím jsou vyloučeny
osoby, které nemohou býti zapsány do stálých
voličských seznamů, jmenovitě pak
osoby jiné než české, slovenské
nebo jiné slovanské národnosti. Nevylučují
se však ze zápisu ti, kdož upadli v konkurs nebo
kdo živí sebe nebo svoji rodinu z trvalé chudinské
podpory.
V prvém případě upouští
se od vyloučení osob upadnuvších do
konkursu z toho důvodu, že hospodářské
poměry začasto bez viny postiženého
přivádějí ho do konkursu, čímž
tato instituce značně ztrácí na svém
difamujícím charakteru. Vyloučiti ty, kteří
živí sebe nebo svoji rodinu trvale z chudinské
podpory, bylo by při nejmenším nesociální
a nedemokratické.
Naproti tomu osnova zákona prohlašuje za nezpůsobilé
k úřadu porotce ty, kteří si ještě
neodpykali trest na svobodě nebo jsou drženi v donucovací
pracovně, a všechny, kdož byli odsouzeni pro
zločin, pokud nenabyli opětně soudní
bezúhonnosti. Naproti tomu okruh osob, které by
nemohly býti povolány v úřad porotce
z důvodu neslučitelnosti, byl zúžen,
aby byla dána občanstvu možnost co v nejširším
rozsahu zúčastniti se rozhodování
porotních soudů. Bylo proto v osnově zákona
vysloveno, že jen eminentní osoby moci výkonné
a zákonodárné a moci soudcovské nemají
býti k úřadu porotce povolávány,
dále osoby podrobené vojenské trestní
pravomoci, tyto z toho důvodu, že samy civilnímu
soudnictví nepodléhají, a dále duchovní
a řeholníci. Právní výbor pak
připojil ještě pod číslem 3 §
6 "a obhájci ve věcech trestních",
a to z toho důvodu, že kdyby se členem poroty
měl státi obhájce, tedy vzdělaný
právník a odborník, byl by tím značně
porušen laický charakter poroty.
Osnova zákona také volí mnohem jednodušší
způsob výběru porotců proti dosavadním
zákonným ustanovením. Celé řízení
zjednodušuje se v tom směru, že odpadá
předkládání prvotních seznamů
orgánům politické správy I. stolice,
nyní okresním národním výborům,
a odpadá také řízení před
tímto orgánem. Tím se vcelku celé
řízení zkrátí. Vlastní
sestavování prvotních seznamů u obcí
děje se dosavadním způsobem, avšak v
§ 11 ukládá se místním národním
výborům, aby v prvotních seznamech označily
zvlášť osoby, které pro svou rozumnost,
počestnost, poctivost, poctivé smýšlení
a pevnou povahu jsou zvlášť způsobilé
k úřadu porotce a jsou mimo to státně
a národně spolehlivé. Tím je dána
dostatečná záruka, že nebudou povolávány
k úřadu porotce osoby, na které ku př.
by dopadala překážka výkonu volebního
práva. Roční seznamy porotců pak sestavuje
zvláštní komise u sborového soudu I.
stolice jen z osob takto podle § 11 označených.
Také v řízení před porotními
soudy přináší osnova některé
zásadní novoty. Odchylně od dosud platného
práva se stanoví, že volba vrchního
porotce se děje ještě před započetím
hlavního přelíčení, aby tím
porota měla již od počátku někoho,
kdo by řídil její porady a hlasování
a kdo by jí byl jejím mluvčím vůči
soudnímu sboru. Zjednodušena byla také formule
přísahy obdobně, jak je to upraveno u soudců
z lidu u mimořádných lidových soudů.
Novum je, že již po přečtení obžaloby,
jejíž hlavní část každý
porotce dostane do ruky, poučí předseda porotce
o zákonných znacích trestného činu,
který je předmětem obžaloby, a poučí
je o významu právních pojmů v obžalobě
se vyskytujících. Toto poučení předsedovo
může býti během hlavního přelíčení
podle potřeby doplněno, nesmí však býti
nikým přerušováno ani doplňováno
a na žádost strany může býti protokolováno.
Tím je odstraněna bývalá zásadní
chyba, která byla dřívějšímu
platnému právu vytýkána, že totiž
dříve předseda porotního soudu udílel
právní poučení až po závěrečných
řečech stran, tedy bezprostředně před
tím, než se porota odebrala k poradě. Porotci
pak, kteří měli sledovat celé hlavní
přelíčení, neměli ujasněného
právního názoru o tom, jaká zákonná
ustanovení dopadají na trestnou činnost,
kterou mají posuzovat a o níž mají rozhodovat.