Jsem přesvědčen, že také tohoto
účelu bude u nás dosaženo. Ještě
jednu věc chci říci: UNRRA byla vytvořena
a organisována jako společná organisace Spojených
národů, jako organisace demokratických a
svobodymilovných zemí, které se spojily k
boji proti mocnostem Osy, v boji za svobodu, demokracii, právo
a spravedlnost. Při tvoření UNRRY byla uplatněna
zásada, že solidarita a pevná jednota, která
spojovala svobodymilovné a demokratické národy
ve válce, má být udržena a uplatněna
také v míru, a to i na poli hospodářském,
a že tato spolupráce a solidarita má být
vyjádřena také vzájemnou pomocí.
To bylo uskutečněno a provedeno! A sluší
poznamenat, že národy, které pomoc žádaly
a které pomoc přijímaly, nikdy nepřevzaly
žádné jiné závazky než závazek,
že dodané zboží bude rozděleno
poctivě a spravedlivě, tak aby byly splněny
cíle hospodářské obnovy a pomoci,
které si UNRRA stanovila. Národy, které pomoc
přijímaly, nikdy také nebyly nikým
o žádné jiné závazky žádány.
Jsem rád, mohu-li při této příležitosti
podle pravdy a skutečnosti prohlásit, že Československo,
jak je ostatně všeobecně uznáváno,
tento závazek poctivé, řádné
a spravedlivé distribuce plní do všech důsledků
poctivě a naprosto bez výhrad. (Potlesk.)
Velmi mnoho nám v tomto směru pomáhá
i misse UNRRA v Československu, v jejímž čele
je pan Alexejev. (Potlesk)
Tato misse vykonala u nás v Československu práci
velkou a poctivou. Vyslovuji při této příležitosti
panu Alexejevovi a všem členům misse UNRRA
v Československu náš upřímný
dík za všechnu tu velkou práci, kterou u nás
vykonali a konají. (Dlouho trvající potlesk.)
Velikou práci vykonal a koná od počátku
také Československý úřad pro
hospodářskou pomoc a obnovu, který spolupracuje
s missí UNRRA a všemi ministerstvy, kterých
se dodávky UNRRA týkají. Připadl mu
obtížný úkol prováděti
koordinaci požadavků jednotlivých oborů
našeho hospodářského života, stará
se o dopravu zboží a o jeho distribuci na rozdělovny
a jednotlivé úřady a konečně
se musí starat o inkaso částek za zboží
rozprodané. Je to práce nová, pro kterou
nebylo a ani nemohlo být zkušeností, a mohu
říci, že Československý úřad
pro hospodářskou pomoc a obnovu koná svoji
práci s úspěchem. (Potlesk.) Považuji
za svoji povinnost, abych všem jeho pracovníkům
i všem ostatním, kteří se na této
práci podíleli a podílejí, upřímně
poděkoval. (Potlesk.)
Konečně chci uvésti, že pomoc UNRRY
se neprojeví u nás jenom tím, že nám
bylo dodáno a je dodáváno zboží,
které potřebujeme, ale že tato pomoc se projeví
u nás také tím, že celého výtěžku
z prodeje zboží UNRRA, z kterého se odečtou
pouze náklady spojené s dopravou a distribucí,
bude podle smlouvy, kterou máme s organisací UNRRA,
použito na sociální péči, na
zdravotnictví a k obnově našeho hospodářského
života. (Potlesk.) To znamená, že se budou
u nás ještě dlouho blahodárné
účinky UNRRY projevovat. Rád bych zdůraznil
podle pravdy a skutečnosti, že pro nás v Československu
neznamenala nikdy UNRRA jenom hmotnou pomoc. Československý
lid v organisaci UNRRA vidí také prvý veliký
krok ke spolupráci národů na poli hospodářském.
Lidstvo touží po trvalém míru. Víme
všichni, že mír nemohou vytvořit ani jednotlivci,
ani jednotlivé národy a státy, neboť
- jak to krásně při jedné příležitosti
řekl náš president dr Edvard Beneš
- "mír je společnou věcí všech".
Proto mír, má-li býti trvalý a pevný,
musí být organisován a budován nejenom
na politickém dorozumění, ale i na pevných
hospodářských základech. Je otázka,
zda lidstvo je schopno vytvořit takovou organisaci. UNRRA
je jasnou odpovědí, že ano, neboť UNRRA
ponejprv prakticky spojila národy světa k vzájemné
pomoci a hospodářské spolupráci. Teprve
historie ocení, co UNRRA znamenala nejenom v boj i proti
nouzi, hladu a bídě, ale i pro dorozumění
národů. (Potlesk.)
Vzpomínajíce dnes třetího výročí
organisace UNRRA, přejeme si upřímně,
aby ideje a myšlenky, v jejichž duchu byla UNRRA vytvořena,
zvítězily natrvalo, aby tak mohl být lidstvu
zajištěn nejenom pevný a trvalý mír,
ale i štěstí a blahobyt co možno největší.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 61) o
vyměřování obecní dávky
z nájemného a obecních poplatků, vybíraných
na podkladě nájemného nebo nájemní
hodnoty, na léta 1944 až 1946 (tisk 155)
Zpravodajem je pan posl. dr John, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr John: Paní a pánové!
Kdykoliv se, třeba jenom okrajově, některým
zákonem dotkneme našich národních výborů,
naší samosprávy, myslím, že je
naší povinností si současně uvědomit,
jak velkou a záslužnou roli v naší republice
od počátku našeho osvobození hrály
právě národní výbory a jak
velmi mnoho do dneška my, to znamená také parlament,
jim dlužíme. Vznikaly v údobí, kdy nebyl
ještě mír, za největšího
osobního nebezpečí, jak bylo vidět
z nespočetně řady obětí, které
byly položeny právě z těchto řad.
V prvních okamžicích po osvobození byl
jejich úkol tak nesmírný, že jeho dosah
si neuvědomujeme ještě ani dnes. Byly to nesmírné
práce, které měly zajistit všechny hodnoty,
které jsme v Československé republice měli,
ony hodnoty, které byly ohroženy okamžikem, kdy
dohasínala válka a kdy se všechny její
hrůzy ve zvláštním zkreslení
ještě v plné síle u nás projevovaly.
V této době národní výbory
splnily daleko víc, než co jsme mohli od nich očekávat,
jsouce najednou nejvyššími představiteli
územní správy, představiteli téměř
státu ve vlastním slova smyslu v tom omezeném
územním úseku své činnosti,
se všemi oněmi povinnostmi, které jinak koná
a konala vláda. Je nutné si totiž uvědomit,
že tehdejší nedostatek styků stavěl
je před rozhodování a opatření,
pro něž neměly předchozích vzorů
a pro něž neměly také potřebných
direktiv. Je, myslím, povinností této sněmovny,
aby jasně prohlásila svůj velký závazek
díků všem pracovníkům, kteří
po celou řadu měsíců - a dneska už
vlastně let - plnili všechnu tuto práci opravdu
s nádherným nadšením. Ale úkoly
národních výborů zůstávají
a nestačí dnes přestat jenom na konstatování,
že revoluční instituce lidové samosprávy
se osvědčila, nýbrž naopak je naší
povinností, abychom jí přispěli co
nejvíce, aby se mohla osvědčovat také
v normálních dobách. Jestliže to připomínám,
tedy jenom proto, že si právě zde musíme
uvědomit, že životnost, výkon a správné
konání povinností je u národních
výborů spjato tak, jako konečně všude
jinde, s otázkou řádného hospodaření
a především s otázkou řádného
zajištění hospodaření. K uskutečnění
každé revoluční myšlenky je zapotřebí
nesmírného elánu, ale je potom třeba
také tvrdé, důsledné a systematické
práce k tomu, aby přinesla v každodenním
životě ono ovoce, které se od ní očekává.
(Potlesk.)
Dovolte, abych se při této příležitosti,
i když to nezapadá ani okrajově do rámce
tohoto zákona, dotkl jiné velké myšlenky,
která byla proklamována ve stejné době
se stejnou odvahou a nadšením a která dosud
čeká na systematické a důsledné
převtělené v náš denní
život. Je to myšlenka národního pojištění.
Paní a pánové, myslím, že my
socialisté bychom měli právě v těchto
okamžicích jásat nad velkým vítězstvím
myšlenek národního pojištění,
se kterými jsme vcházeli do úsvitu první
republiky jako s myšlenkami revolučními. Jen
si laskavě vzpomeňte, co bylo těch, kteří
se tehdy proti nim stavěli, jak byla zmobilisována
celá tehdejší liberalistická veřejnost,
aby bylo zabráněno uskutečnění
zejména starobního a pensijního pojištění
a jak byly uměle shledávány argumentace proti
bezpečí všech lidí v tomto státě
v jejich stáří. Jak jinak vypadá situace
dnes! Zeptejte se mlékaře, zeptejte se obchodníka,
zeptejte se zemědělce - prostě všechen
lid v Československé republice požaduje znovu
a důsledně, abychom velký příslib
národního pojištění vtělili
ve skutek. (Potlesk.) Snad by nebylo vhodné ani
okrajově se o tom zmínit, kdyby osnova už byla
připravena tak, že bychom mohli čekat, že
se objeví v nejbližších dnech na našich
stolech. Ale jestliže někde usnula, jestliže
my, kteří jsme ve styku s lidem, musíme jej
stále konejšit sliby, potom myslím, že
je naší povinností, abychom si jasně
řekli, že požadujeme, aby národní
pojištění bylo provedeno v nejbližší
době (Potlesk.), protože to je praktický
důsledek vítězství socialistických
myšlenek v tomto státě. Vždyť nakonec
oním nepříznivě hnacím elementem
pro činnost jednotlivých lidí je právě
jejich nejistota o osudu v případě stáří.
Jestliže dnes volají všechny vrstvy po tom, aby
jejich stáří bylo zajištěno ve
formě národního pojištění,
je to právě eliminování základů
bývalého soukromohospodářského
typu hospodaření u nás a je to také
základ nového typu hospodaření v celém
Československém státě.
Při této příležitosti bych se
chtěl dotknouti ještě jednoho problému,
kolem kterého chodíme po špičkách
a v rozpacích. Je to problém, který má
nepochybně úzkou souvislost i s problémem
našich národních výborů, protože
jeho řešením má býti zajištěn
naší lidové samosprávě, ale také
naší správě v nejširším
slova smyslu dostatek kvalitních a kvalifikovaných
sil. Je to otázka platů veřejných
zaměstnanců. Jsem jasně a určitě
proti tomu, aby otázky platů této části
našeho národa bylo využíváno a
zneužíváno demagogicky. Víme velmi dobře,
že pohyb v určité části platů
a mezd znamená také touhu po pohybu někde
jinde. Ale myslím, že nebezpečí tohoto
problému není v tom a že problém sám
nelze odbýt pokrčením ramen a poukazem na
to, že by se výše našich mezd a platů
nebo jejich čísla uvedla do nezadržitelného
pohybu. Dovolte mně, abych řekl své přesvědčení,
že za dobu půl druhého roku se nám podařilo
hospodářská čísla a všechno
naše finanční hospodaření uvést
do poměrně dobrého stavu. Ale při
tom musíme zdůraznit, že nestačí
jenom spokojit se s oněmi prvotními improvisacemi,
které, i když byly dělány geniálně,
mohou stačit přece jenom na dobu poměrně
omezenou, a že konečně přichází
doba, kdy se musíme celým problémem našeho
národního hospodářství zabývat
jako celým komplexem. Otázka mezd a cen musí
být definitivně a jednoznačně řešena
cestou stabilisace cen a úpravou platů a mezd takovým
způsobem, aby byla výrazem spravedlivé odměny
za dobře vykonanou práci. (Potlesk.) Platy
veřejných zaměstnanců jsou součástí
tohoto celkového systému našeho národního
hospodářství, který musíme
sami a záměrně vytvářet a vyrovnávat
a který musíme takto chápat, i když
chceme řešit např. otázku národního
pojištění. Tu je nutné jasně
vymezit onu část národního důchodu,
kterou chceme a můžeme dát těm, kteří
splnili ve svém produktivním věku svoji povinnost
práce k našemu národu. Tak je tomu také
jinde a je nutné dosíci rovnovážně
a na základě potřebné gradace odstranění
oněch pocitů křivd, které dosud máme
na straně dělnictva, i na straně veřejných
zaměstnanců.
Paní a pánové, prosím, abyste odpustili
tuto exkursi do věcí, které i když zdánlivě
přímo nesouvisí s projednávanou osnovou,
přece jenom nutně se vám vynoří
ve své souvislosti, pakliže jdete s jejich domýšlením
do důsledků.
Osnova, která je vám předkládána
ke schválení, jedná o vyměřování
obecní dávky z nájemného a obecních
poplatků a má vlastně usnadnit formální
postup národních výborů, pokud ještě
na rok 1944 nepřistoupily k vyměření
této dávky. Podle tohoto zákona mohou použít
předpisů dávky z roku předchozího
i pro rok 1944. V rozpočtovém výboru jsme
přejali celou koncepci návrhu tak, jak byla předložena
vládou, s tím rozdílem, že jsme žádali,
aby v těch případech, kde v roce 1944 došlo
v důsledku válečných událostí
k částečnému zničení
objektů a tím ke snížení výnosnosti,
mohla býti dávka nově vyměřena
i po r. 1944. Mimo to i materiálně řeší
osnova ony případy, kde z důvodů sociálních
je potřeba stanoviti dávku z nájemného
progresivně tam, kde ještě podle starých
autonomních vzorů byla vyměřována
stejným způsobem pro ty, kdož byli sociální
velmi slabí, i pro ty, kdož po stránce sociální
měli dostatek. Proto se zde připouští,
aby v těch obcích, které již mají
pravidla, mohla býti stanovena pravidla na zásadách
progresivity, což zcela určitě odpovídá
modernímu pojímání dávek.
Prosím proto jménem rozpočtového výboru,
aby osnova zákona byla odhlasována tak, jak vám
je předložena. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu. Řečníky
jsou pp. posl. Caňkář a dr Jelínek.
Dávám slovo prvnímu řečníku,
p. posl. Caňkářovi.
Posl. Caňkář: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Projednávaná osnova zákona tisk 61 o vyměřování
obecní dávky z nájemného a obecních
poplatků, vybíraných na podkladě nájemného
nebo nájemní hodnoty, na léta 1944-46, stane
se vedle zákona o finančním hospodářství
vlastně prvním zákonem, který některým
samosprávným pokladnám také něco
přináší. Dovolte mi proto, abych při
této vzácné příležitosti
směl o naší samosprávě něco
říci. Nejprve o těch, kdož ji spravují,
a pak o jejím finančním stavu.
Ústavním dekretem presidenta republiky ze dne 4.
prosince 1944 o národních výborech a Prozatímním
Národním shromáždění a
vládním nařízením z 5. května
1945 o volbě a pravomoci národních výborů
staly se místní, okresní i zemské
národní výbory orgány veřejně,
t. j. státní správy ve všech jejích
oborech, a tak byla revolučním způsobem provedena
reforma veřejné správy. Tímto aktem
byly zhodnoceny práce i význam samosprávy
pro správu veřejnou, a dosavadní soustava
osobní, byrokratická, byla nahrazena soustavou sborovou,
kolegiální. A tak nyní representuje úřad
nikoliv jedna osoba, zejména u okresních národních
výborů, nýbrž lidový sbor, který
také rozhoduje v záležitostech úředních.
Má-li se veřejná správa státi
skutečně novou, lidovou a také ekonomickou,
je nutné dáti státním a veřejným
zaměstnancům - t. zv. elementu byrokratickému
- všechnu možnost k takové spolupráci
s elementem lidovým, aby se oba elementy sžily. Poslání
a kompetence obou činitelů jsou dnes již naprosto
jasné. Samosprávným i státním
zaměstnancům náleží tak jako
v minulosti pilné, přesné a odpovědné
vedení administrativy a lidovým funkcionářům
pak iniciativa, odpovědné sborové rozhodování
- ovšem podle zákonů - a kontrola.
Jak již zde bylo řečeno, bez národních
výborů nebylo by možno v revoluční
době a ani dnes, myslím, zvládnouti veřejnou
správu. Ale i když zlidovění naší
veřejné správy odpovídá povaze
a touze našeho národa, slyšíme přece
neustále kritiku národních výborů.
Pronášená kritika, zpravidla odůvodněná,
netýká se však nového systému
a orgánů veřejné správy, nýbrž
jednotlivých osob národních výborů,
zejména místních a okresních. Vážené
shromáždění, mohli a dovedli jsme být
i u národních výborů shovívavými
k jednotlivým výstřelkům a přestupkům
revoluční doby. Nemůžeme však stále
mlčením přehlížeti notorické,
beztrestné a demoralisující přestupování
zákonů z egoistických zájmů
- ať osobních nebo politických - ani v samosprávě,
ani jinde. Odpusťte mi, když řeknu, že nejsem
v samosprávě od loňska a mohu snad proto
při krajní toleranci říci, že
celá naše objektivní veřejnost a zejména
samosprávní funkcionáři jsou rozhořčeni
skutečností, že v národních výborech
seděli a sedí honci a lovci a jim podobní
a že funkcionáři národních výborů,
dokonce i jejich předsedy jsou někdy lidé
s trestním rejstříkem, lidé, kteří
maří plodnou občanskou spolupráci
a kteří jenom poškozují dobrou pověst
naší republiky a jsou příhanou výborů,
které jsme s pýchou nazvali a nazýváme
národními. Uvážíme-li, že
zemským a okresním národním výborům
jako orgánům veřejné správy
bylo svěřeno malým retribučním
dekretem i soudnictví a provádění
očisty v národě, pak musí býti
společnou snahou stran Národní fronty, aby
členové národních výboru a
jejich komisí měli pro konání tak
významných funkcí především
kvalifikaci mravní. Dne 4. t. m. slyšeli jsme od p.
ministra vnitra, že 117.000 případů
jen v zemi České měly projednávati
národní výbory, resp. jejich trestní
nalézací komise. Není tedy úkol okresních
národních výborů, resp. jejich nalézacích
komisí malý. A myslím, že nemohou přece
v našich národních výborech - právě
proto, že mají v rukou také spravedlnost -
a ve veřejném životě vůbec zůstati
lidé, kteří by socialismus a demokracii zdiskreditovali.
Podle výsledků parlamentních voleb upravené
národní výbory sice zlepšily původní
stav, ale ani ony neodpovídají skutečné
vůlí lidu. Volby do samosprávných
sborů, sborů to vlastně hospodářských,
vždycky měly svůj charakter a výsledkem
se také vždycky lišily od voleb politických.
V samosprávě a ve veřejném životě
po mém soudu vůbec nebude lépe, dokud každý
přestupek zákona nebude také po zákonu
trestán u každého a pokud národní
výbory budou produkty výkonných výborů
politických stran a nikoli produkty vůle lidu. Máme
ústavodárné Národní shromáždění,
vyšlé ze svobodných, demokratických
voleb, jehož funkce i doba trvání byly stanoveny
zákonem. Nejsou však takovými naše národní
výbory, a i při úctě, kterou mám
k vládě a některým jejím ministerským
nařízením, volám nejen po zákonu,
jímž by byla stanovena pravomoc, povinnosti i odpovědnost
národních výborů, ale i po brzkých
svobodných a demokratických volbách do národních
výborů. Respektuji rozhodnutí Národní
fronty o odkladu voleb do národních výborů,
ale připomínám, že jen svobodnými
volbami do národních výborů, které
by byly opět soutěží nejlepších
lidí v obcích, okresích a zemích,
upravily by se poměry v národních výborech
a odpadly by oprávněné stesky našich
spoluobčanů. Náš lid po brzkých
volbách do národních výborů
stále volá a volá také po svobodných
volbách do všech korporací celostátního
významu.
A nyní o administrativě a finančním
stavu našich hospodářství, zejména
obecních. Budete se jistě diviti se mnou, že
ve splet dosud platných zákonů říšských,
zemských, československých i protektorátních,
kterými se naše samospráva i orgány
veřejné správy musí prokousávati,
mnohé z nich mají stáří přímo
úctyhodné. Přežily již také
řadu režimů. Základním zákonem
naší samosprávy je rámcový říšsky
zákon z roku 1862 a zemské zákony pro Čechy
z r. 1864, pro Moravu z téhož roku a pro Slovensko
z roku 1863. Novel zemských zákonů bylo do
roku 1918 14. Uvedené samosprávné zákony
staly se součástí platného čs.
právního řádu podle zákona
o zřízení československého
státu z r. 1918, který praví: "veškeré
dosavadní zemské a říšské
zákony zůstávají prozatím v
platnosti." A za 20 let první naší republiky
nedošlo k vydání nových obecních
zřízení pro jednotlivé země
ani k jejich unifikaci. Struktura starých norem byla však
pronikavě změněna volebním řádem
z r. 1919, novelou z r. 1919 a čtyřmi finančními
novelami z r. 1921, 1927, 1930 a 1935, které omezovaly
původní poslání samosprávných
sborů. A souputníky těchto zákonů
samosprávných jsou zákony rovněž
úctyhodného stáří: je to živnostenský
řád z roku 1859, domovské právo z
roku 1863, opatření chudinské z roku 1868
a 1896 a stavební řád z r. 1886. Tato změť
samosprávných zákonů rozmnožena
byla ještě řadou protektorátních
výnosů a v poslední době směrnicemi
ministerstva vnitra z 19. května 1945. Pomlčuji
přitom o výnosech, zákonech, směrnicích
a řádech pro okresní a zemské svazky
územní samosprávy a pro samosprávu
slovenskou.