Předseda Josef David.
Místopředsedové dr. Ševčík,
Hodinová-Spurná, Petr, Tymeš,
Komzala.
Zapisovatelé dr. Kokeš, dr. Neuman.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, Široký, dr.
Šrámek, Ursíny, dr. Zenkl;
ministři dr. Dolanský, dr. Drtina,
Ďuriš, dr. Franek, Hála,
inž. Kopecký, V. Kopecký, Laušman,
Majer, dr. Nejedlý, Nosek, dr. Pietor,
dr. Procházka, dr. Ripka, dr. Stránský,
arm. gen. Svoboda, Zmrhal; státní
tajemníci dr. Clementis, Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr. Friedmann.
262 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr. Madar,
jeho zástupci dr. Záděra, dr. Ramajzl.
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 113), jímž se mění
některá ustanovení o dani důchodové
ze služebních požitků (tisk 172).
2. Zpráva výborů živnostensko-obchodního
a ústavně-právního (podle § 35
jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 111), kterým se mění
některé předpisy o obchodních knihách.
3. Zpráva výborů ústavně-právního,
rozpočtového, průmyslového, technického,
dopravního, živnostensko-obchodního, zemědělského
a zásobovacího o vládním návrhu
zákona (tisk 160) o dvouletém hospodářském
plánu (tisk 185).
4. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 61) o vyměřování
obecní dávky z nájemného a obecních
poplatků, vybíraných na podkladě nájemného
nebo nájemní hodnoty, na léta 1944 až
1946 (tisk 155).
Předseda (zvoní): Zahajuji 18. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Podle § 2, odst. 4. jedn. řádu dal jsem dovolenou
na dnešní schůzi posl. dr. Řehulkovi,
dr. Böhmovi, Daxnerovi, pro včerejší
a dnešní schůzi posl. A. Klimentovi,
Novému.
Poslanec dr. Šíp žádá o
zdravotní dovolenou na dobu 4 neděl vzhledem k utrpěnému
úrazu. Navrhuji udělení této dovolené.
Kdo s tímto mým návrhem souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolená se uděluje.
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 113),
jímž se mění některá ustanovení
o dani důchodové ze služebních požitků
(tisk 172).
Zpravodajem ke pan posl. inž. Spáčil,
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Spáčil: Pane předsedo,
paní a pánové!
Ve svém programovém prohlášení
určila si vláda za úkol provésti co
nejdříve takovou úpravu daně důchodové,
kterou jsou postihovány platy a mzdy, aby odměna
za zvýšený výkon a práci přes
čas nebyla pohlcována daňovou progresí.
Proto předložila vláda ústavodárnému
Národnímu shromáždění
osnovu zákona, jímž se mění některá
ustanovení o dani důchodové.
Rozpočtový výbor prostudoval vládní
návrh ve své schůzi ze dne 17. října
t. r. I když návrh zákona není ještě
zamýšlenou berní reformou, přece jen
přináší pilnému pracujícímu
člověku podstatné ulehčení
v daňovém zatížení. Osvobozuje
od daně práci přes čas a mimořádný
výkon. K tomu přináší další
úlevu ve zdanění v tom směru, že
služební požitky poplatníka a příslušníků
rodiny se nevčítají do důchodu domácnosti.
Je tedy tímto návrhem zákona po daňové
stránce připraveno důležité opatření,
jež má podporovati pracovní výkon, který
je základním pilířem zdaru dvouletého
plánu. Podporuje zařazení většího
počtu pracovníků, hlavně žen,
a poskytuje výhodu pilnému dělníkovi.
Rozpočtový výbor zhodnotil všechny klady
navrhovaného zákona, maje možnost již
porovnati podle statistik uhelných revírů,
jak se osvědčila podobná opatření
na dolech, a doporučuje proto ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
aby tento návrh zákona schválilo s nepatrnou
změnou v nadpisu zákona, aby totiž nadpis zněl:
Zákon ze dne..... 1946, jímž se mění
některá ustanovení o dani důchodové.
(Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 články, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jednacího řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se mění některá ustanovení
o dani důchodové (tisk 172).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. inž. Spáčil: Nejsou.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Ústní zpráva výborů živnostensko-obchodního
a ústavně-právního (podle § 35
jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 111), kterým se mění
některé předpisy o obchodních knihách.
Zpravodajem za výbor živnostensko-obchodní
je pan posl. Fusek, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fusek: Slavná sněmovno!
V rámci dvouletého hospodářského
plánu přikročeno bylo k podnětu Hospodářské
rady a jejího generálního sekretariátu
též k jednotné organisaci podnikového
početnictví, k níž byl položen
základ zákonem ze dne 16. května 1946, čís.
116 Sb. S touto organisací úzce souvisí i
nové uspořádání obchodních
knih, které se provádí v předloženém
vládním návrhu.
Úprava v navrženém zákoně obsažená
dělí se na dvě části: Na část
první, jež se vztahuje na formu, v jaké mají
býti obchodní knihy vedeny. Podle dosud platných
předpisů obchodního práva musí
býti obchodní knihy vázány a list
po listu opatřeny běžnými čísly.
Jiný způsob vedení obchodních knih
tyto zákony nedovolují. V praxi, zejména
ve větších podnicích, se však přece
rozšířilo provádění obchodních
a účetních zápisů na volných
listech. Tento způsob vedení obchodních knih
umožňuje totiž rychlejší a modernější
zpracování záznamů, neboť jednak
dovoluje, aby byly prováděny psacími stroji
a nikoliv rukou, jednak usnadňuje, aby bylo při
nich použito současně více osob, a připouští
tak dělbu práce. Čl. I vládního
návrhu zákona vychází této
praxi vstříc a upouští od dosavadního
požadavku, že obchodní knihy mají býti
vázány, vysloveného ve shora citovaných
právních předpisech obou obchodních
zákonů. Činí tak tím způsobem,
že z nich vypouští právě ona ustanovení,
v nichž se předpisuje, aby obchodní knihy byly
vázány a list po listu číslovány.
Povinnost vésti obchodní knihy ve formě knih
vázaných ponechává navržený
zákon pouze obchodním dohodcům (sensálům),
pokud jde o knihy, jež jim ukládá vésti
ustanovení čl. 71 českého a §
536 slovenského obchodního zákona. Stalo
se tak vzhledem k zvláštnímu významu
a důležitosti těchto knih, že úprava
provedená v čl. I navrženého zákona
znamená možnost vésti obchodní knihy
ve formě volných listů, bude výslovně
uvedeno ve vládním nařízení,
které se připravuje k provedení shora citovaného
zákona č. 116. (Předsednictví převzal
místopředseda dr. Ševčík.)
V druhé části se zabývá vládní
návrh otázkou průvodní moci obchodních
knih. A tu nutno předem zdůrazniti, že i předpisy
dosud platné (čl. 34 českého a §
31 slovenského obchodního zákona) vykládá
současná nauka i judikatura tak, že průvodnost
obchodních knih posuzuje soudce podle volného uvážení,
t. j. podle zásady vytčené v § 272 českého
a § 270 slovenského civilního řádu
soudního. Posuzuje se tedy i podle přítomného
právního stavu důkaz vedený obchodními
knihami jako každý jiný důkaz listinný;
při oceňování důkazu obchodními
knihami není soudce vázán žádným
právním předpisem, který by jim přikládal
určitou míru průvodnosti. Ustanovení
odstavce 1 čl. 34 obchodního zákona - a stejně
tak i ustanovení odstavce 1 § 31 slovenského
obchodního zákona - sice zdánlivě
obchodním knihám jistou zvýšenou průvodnost
přiznává, ale z ustanovení odst. 2
téhož článku, na Slovensku odst. 3 téhož
paragrafu, jde na jevo, že ani těmito předpisy
neměla býti dotčena zásada volného
oceňování důkazů, která
ponechává soudci, aby po uvážení
veškerých okolností podle svého uznání
rozhodl, jaká průvodnost má býti obchodním
knihám přiznána. Poněvadž však
způsob, jakým je v těchto předpisech
vyslovena zásada volného uvážení
důkazu vedeného obchodními knihami, vzbuzuje
určité pochybnosti, byl v čl. II navrženého
zákona nově formulován § 295 českého
a jemu odpovídající § 322 slovenského
civilního soudního řádu, a to tak,
že se v nich výslovně stanoví, že
se důkaz obchodními knihami oceňuje podle
§ 272 civilního soudního řádu
a na Slovensku podle § 270, tedy volným uvážením.
Tato zásada byla vztažena i na obchodní knihy
vedené v cizině a na obchodní knihy a závěrečné
listy dohodců (sensálů), jakož i vůbec
na všechny knihy vedené o provozu živností
a hospodářství.
Přitom byly zrušeny všechny ty předpisy
platného práva, které s touto zásadou
nejsou v dokonalém souladu. Nutno ještě podotknouti,
že takto byl upraven § 295 již v osnově
vládního návrhu nového civilního
řádu z r. 1937, který byl v letech 1937/1938
projednán v subkomitétu ústavně-právního
výboru poslanecké sněmovny a senátu,
živnostensko-obchodní výbor doporučuje
proto, aby vládní návrh byl přijat
plenem sněmovny s malými formálními
změnami, uvedenými ve zprávě živnostensko-obchodního
výboru. (Souhlas.)
Podpredseda dr. Ševčík: Zpravodajcom
za výbor ústavno-právny je pán posl.
dr. Chytil. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Chytil: Slavná sněmovno!
Ústavně-právní výbor ve své
schůzi ze dne 24. října t. r. projednal vládní
návrh zákona, kterým se mění
některé předpisy o obchodních knihách,
a usnesl se doporučiti slavné sněmovně
tento zákon ku přijetí, a to s následujícími
změnami:
V čl. II, odst. (1) 1. ve větě "Pokud
obchodní knihy kupců, závěrečné
listy dohodců a jiné knihy vedené..."
atd. vkládá se mezi slova "závěrečné
listy" a slovo "dohodců" vsuvka "a
deníky", takže věta bude zníti:
"Pokud obchodní knihy kupců, závěrečné
listy a deníky dohodců a jiné knihy..."
atd.
V odstavci (1) 2. téhož článku je navržena
obdobná změna, takže věta "Pokud
obchodní knihy kupců, závěrečné
listy dohodců a jiné knihy..." atd. bude zníti:
"Pokud obchodní knihy kupců, závěrečné
listy a deníky dohodců a jiné knihy"
atd.
V čl. III je navržena změna tak, že na
místo účinnosti "15. dnem po vyhlášení"
navrhuje i se účinnost "dnem vyhlášení"
vzhledem k pilné potřebě tohoto zákona.
(Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 články, nadpisy článkov,
nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože nie je pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 článkami, nadpismi článkov,
nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy
výborovej, nech pozdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej
v čítaní prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa § 54, ods t.
1 rokov. poriadku vykonáme ihneď druhé čítanie.
Ad 2. Druhé čítanie osnovy zákona,
ktorým sa menia niektoré predpisy o obchodných
knihách.
Sú nejaké návrhy oprav alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Fusek: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr. Chytil: Není změn.
Podpredseda dr. Ševčík: Kto v druhom
čítaní súhlasí s osnovou zákona
tak, ako ju ustavodarné Národné shromaždenie
prijalo v čítaní prvom, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona tiež v čítaní druhom.
Tým je vybavený 2. odstavec poriadku.
Teraz pristúpime k prejednávaniu tretieho odstavca
poriadku, ktorým je
3. Zpráva výborov ústavno-právneho,
rozpočtového, priemyslového, technického,
dopravného, živnostensko-obchodného, zemedelského
a zásobovacieho o vládnom návrhu zákona
(tlač 160) o dvojročnom hospodárskom pláne
(tlač 185) - pokračovanie.
Zpravodajcami sú: za výbor ústavno-právny
posl. Zápotocký, za výbor rozpočtový
posl. inž. dr. Ješ, za výbor priemyslový
posl. dr. Púll, za výbor technický
posl. inž. Janáček, za výbor
dopravný posl. Rožnay, za výbor živnostensko-obchodný
posl. Horn, za výbor zemedelský posl. Smejkal,
za výbor zásobovací posl. Šmejcová.