Předseda Josef David.
Místopředsedové Petr, Hodinová-Spurná,
dr. Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé: dr. Ducháček, dr. Falťan.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, Široký, Ursíny,
dr. Zenkl; ministři dr. Dolanský,
dr. Drtina, Ďuriš, dr. Franek,
Hála, inž. Kopecký, V. Kopecký,
Laušman, Majer, dr. Nejedlý,
Nosek, dr. Pietor, dr. Ripka, dr. Stránský,
arm. gen. Svoboda, Zmrhal; státní
tajemník dr. Clementis.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr. Friedmann.
264 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr. Madar;
jeho zástupci dr. Záděra, dr. Ramajzl.
1. Zpráva výborů ústavně-právního,
rozpočtového, průmyslového, zemědělského,
dopravního, technického, živnostensko-obchodního
a zásobovacího (podle § 35 jedn. řádu)
o vládním návrhu zákona (tisk 160)
o dvouletém hospodářském plánu.
2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 61) o vyměřování
obecní dávky z nájemného a obecních
poplatků, vybíraných na podkladě nájemného
nebo nájemní hodnoty, na léta 1944 až
1946 (tisk 155).
Předseda (zvoní): Zahajuji 17. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na tento týden posl. Blaškovi, Jeleňovi,
dodatečně pro minulý týden posl. Fraštackému,
dodatečně pro schůze 16. a 17. t. m. posl.
Blahovi.
Posl. dr. Lettrich žádá o dovolenou
počínaje 22. říjnem t. r. na neurčito,
poněvadž je vyslán Slovenskou národní
radou do Spojených států severoamerických.
Posl. dr. Vagašský žádá
o zdravotní dovolenou do konce t. m.
Posl. dr. Bugár žádá o zdravotní
dovolenou na 14 dnů.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s mým návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Dovolené jsou uděleny.
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů ústavně-právního,
rozpočtového, průmyslového, technického,
dopravního, živnostensko-obchodního, zemědělského
a zásobovacího o vládním návrhu
zákona (tisk 160) o dvouletém hospodářském
plánu (tisk 185).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pan posl. Zápotocký, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Zápotocký (uvítán
potleskem): Vážené paní a pánové!
Naše ústavodárné Národní
shromáždění stojí dnes před
řešením velikého úkolu: přijetím
vládního návrhu zákona o dvouletém
hospodářském plánu má položiti
pevný základ a zjednati předpoklady pro obnovu
a výstavbu hospodářství v republice
Československé a tím i pro zvýšení
životní úrovně lidu, jak praví
úvodní věta osnovy předložené
nám k projednání. Není proto žádny
div, že všichni občané republiky sledují
pozorně naše jednání.
Po šestileté okupaci a válce, po letech hrůzy,
strádání a bezměrných obětí
touží dnes pochopitelně všechen náš
lid ve městech i na venkově, aby strádání
a odříkání bylo skončeno, aby
jeho životní úroveň byla zvýšena,
upravena a zaručena.
Ústavně-právní výbor ústavodárné
Národního shromáždění
stejně jako výbor rozpočtový, zemědělský,
průmyslový, technický, dopravní, živnostensko-obchodní
i zásobovací projednaly podrobně ve svých
sezeních osnovu jim přikázanou. Vzhledem
k naléhavé potřebě zákona byla
lhůta stanovená výborům poměrně
krátká a terminovaná. Přesto však
všechny výbory s pochopením důležitosti
i naléhavosti úkolu, který jim byl svěřen,
návrh zákona o dvouletém plánu nejen
podrobně prostudovaly a prodiskutovaly, ale také
všechny důsledně dodržely terminovanou
lhůtu. Tím dokázaly, že parlament chápe
své povinnosti a dovede je také plnit. Proto může
sněmovna dnes přikročiti ke konečnému
projednání a schválení zákona.
Jsem pověřen jako zpravodaj ústavně-právního
výboru podati zprávu o projednání
osnovy zákona v ústavně-právním
výboru i stručný výsledek jednání
v druhých výborech, o jejichž podrobném
jednání bude podána zpráva jednotlivými
pány zpravodaji. Že členové sněmovních
výborů i přes krátkost lhůty
jim poskytnuté podrobně i svědomitě
návrh zákona studovali, prodiskutovali a projednali,
o tom svědčí řada pozměňovacích
a doplňovacích návrhů. Sněmovní
výbory šetříce úzkostlivě
základního rysu zákona jako přesně
skloubeného celku vynasnažily se jen jednotlivá
ustanovení zákona zlepšit, přesněji
formulovat, vyložit a doplnit a usnadniti tím více
jeho provádění.
Ústavně-právní výbor, který
projednával osnovu zákona po stránce ústavní
a právní, ponechal v podstatě celý
návrh zákona v jeho původním znění
a navrhuje změnu pouze v § 9, odst. 3, kde v druhé
větě mezi slova "na podkladě" a
slova "pracovní povinnosti" vsunul slova "zákonných
ustanovení o", takže celý odstavec nyní
zní takto: "Mobilisace pracujících bude
se prováděti především na podkladě
dobrovolnosti. Kdyby takto nebylo dosaženo potřebného
počtu pracujících, budou učiněna
opatření na podkladě zákonných
ustanovení o pracovní povinnosti." Tuto změnu
provedl výbor proto, aby v textu zákona vysvítalo
nad veškeru pochybnost, že nutná opatření
k mobilisaci pracujících se budou vždy opírati
o příslušná zákonná opatření
buď dosavadní nebo v budoucnu vydaná.
Ústavně-právní výbor schvaluje
také změny usnesené ve výborech průmyslovém,
technickém, dopravním a zemědělském,
a to v těchto směrech:
Ustanovení § 2, lit. j) bude doplněno tak,
že za číslici 14,800.000 kg (vlněných
tkanin), za číslici 50,200.000 kg (bavlněných
tkanin s tkaninami z umělého hedvábí),
za číslici 17,000.000 kg (jutových tkanin)
a za číslici 9,500.000 kg (lněných
tkanin) vkládá se u každé z těchto
číslic za označením kg slovo "příze".
Ustanovení § 2, lit. l) bude zníti: V průmyslu
cukrovarnickém především:
rafinovaného cukru.000 tun,
melasy.000 tun.
Ustanovení § 2, lit. m) bude zníti:
V průmyslu mlynářském především:
mlýnských jedlých výrobků z
pšenice a žita,884.000 tun.
Tyto změny provedl výbor průmyslový.
Ustanovení § 4 bude zníti:
Ve stavebnictví:
Úkolem stavebnictví bude zejména:
a) jako ve vládním návrhu;
b) odstraniti škody na veřejných budovách
nákladem 1.300 mil. Kčs; dokončiti a nově
postaviti veřejné a jiné budovy nákladem
2.370 mil. Kčs;
c) obnoviti, po případě dokončiti
rozestavěné státní i nestátní
silnice a mosty nákladem 3.980 mil, Kčs;
d) provésti vodní a vodohospodářské
stavby nákladem 2.550 mil. Kčs;
e) poříditi stavby pro průmysl nákladem
7.530 mil. Kčs;
f) rovná se g) podle vládního návrhu;
g) rovná se h) podle vládního návrhu;
h) rovná se i) podle vládního návrhu;
i) rovná se j) podle vládního návrhu.
Tuto změnu provedl výbor technický.
Ustanovení § 7 bude zníti:
(1) Z celkových investic ve dvouletém
plánu budou na Slovensku provedeny investice nákladem
nejvýše 22,14 miliardy Kčs.
(2) Z částky 22,14 miliardy Kčs
připadne:
a) na průmysl a řemeslnou výrobu 6,80 miliardy
Kčs,
b) na zemědělství 2,10 miliardy Kčs,
c) na dopravu 4,71 miliardy Kčs,
d) na opravy bytů zničených válkou
a na opatření nových bytů 4,80 miliardy
Kčs,
e) na pozemní, vodohospodářské, dopravní
a jiné veřejné stavby 3,73 miliardy Kčs.
Tyto změny provedl výbor technický a pokud
jde o změnu uvedenou v bodě 2, lit. c), též
výbor dopravní.
V § 8 zůstávají pouze odst. 1, 2 a 4.
Odstavec 3 se vypouští, při čemž
odst. 4 se přečísluje na odst. 3.
Tuto změnu provedl výbor technický.
K § 9 vkládá se odstavec 6, který bude
zníti: Zásadně se předpokládá
spravedlivá úprava pracovních podmínek,
mezd, platů a cen ve všech odvětvích
a povoláních.
Tento doplněk přičlenil výbor zemědělský.
Odůvodnění těchto změn jest
uvedeno ve zprávách příslušných
výborů.
Při projednávání návrhu zákona
o dvouletém plánu byly v diskusi ve výboru
ústavně-právním zvláště
podrobně diskutovány dvě otázky, a
to 1) kompetence sboru pověřenců na Slovensku
a 2) otázka zmocnění vlády. První
otázka byla k diskusi předložena poslanci demokratické
strany Slovenska ve třech sněmovních výborech
a byla odkázána k zásadnímu projednání
ústavně-právnímu výboru. Poslanci
strany demokratické navrhovali řadu doplňků,
kterými měla být vytčena zvláštní
práva sboru pověřenců na Slovensku.
Na přijetí těchto doplňků činili
závislým také svoje hlasování
pro návrh zákona. Ústavně-právní
výbor nemohl na tyto požadavky a návrhy přistoupit,
protože tu nejde, což nutno zdůraznit, o ústavní
zákon, který by řešil otázku
kompetence sboru pověřenců na Slovensku.
Jde o prostý zákon, řešící
otázku dvouletého plánu pro obnovu a výstavbu
hospodářství a tím i zvýšení
životní úrovně lidu v celé Československé
republice. Ve snaze dosáhnouti nejen jednoty českých
politických stran, ale i jednoty slovenských stran
při projednávání zákona, který
je skutečně, jak i poslanci demokratické
strany přiznávají, opravdu krajně
potřebný nejen v zájmu českého,
ale zvláště slovenského lidu, přijal
ústavně-právní výbor tuto připomínku
a doložku k důvodové zprávě:
"Přihlížeje k námětům
vyskytnuvším se při jednání v
ústavně-právním výboru, aby
byla v zákoně vytčena pravomoc sboru pověřenců,
zdůrazňuje výbor, že zákonem
o dvouletém hospodářském plánu
nejsou dotčena práva Slovenské národní
rady a sboru pověřenců, jež vyplývají
z dohod, uzavřených mezi vládou Československé
republiky a předsednictvem Slovenské národní
rady ze dne 2. června 1945, z 11. dubna 1946 a 28. června
1946. Ústavně-právní výbor
je však toho názoru, že není z důvodů
ústavně-právních možno, aby obsah
těchto dohod byl normativně vyjádřen
v zákoně o dvouletém hospodářském
plánu, který nemá povahy zákona ústavního."
Pohříchu poslanci demokratické strany nehlasovali
ani pro tuto doložku, ani pro zákon. Vyjadřuji
jménem výboru politování nad tím,
že se nám přes veškerou dobrou snahu nepodařilo
dosáhnouti jednoty v otázce pro oba bratrské
národy, český a slovenský, tak důležité,
jako je uzákonění dvouletého plánu.
Litujeme toho tím více, že zákon o dvouletém
plánu, jak všichni zástupci slovenského
národa přiznávají, je zvláště
pro Slovensko a jeho lid eminentně důležitý.
Zákon obrací totiž ve svém oddílu
IV zvláštní zřetel na hospodářský
vývoj Slovenska a určuje z celkové částky
investic, které mají býti podle plánu
provedeny, výhradně pro Slovensko a jeho hospodářskou
obnovu více než 22 miliardy Kčs. Zde je jasně
dokumentováno, že vláda nové lidově
demokratické republiky opravdu a v praksi likviduje nesprávnou
politiku dřívějších buržoasních
a agrárních vlád proti Slovensku a slovenskému
lidu. Jestliže agrární a velkokapitalistické
kruhy i vlády první republiky posílaly na
Slovensko úředníky, notáře,
policajty, četníky, listonoše, sluhy i exekutory,
zavíraly průmyslové závody a připravovaly
slovenský pracující lid o zaměstnání,
dnešní lidově demokratická vláda,
v níž mají Slováci rovnoměrné
zastoupení a účast, posílá
naproti tomu na Slovensko stroje, stará se o obnovu průmyslu
i hospodářství a chystá dalekosáhlé
investice pro zprůmyslnění a hospodářský
život Slovenska. (Potlesk.) Slovenský lid tuto
změnu chápe. Přeje si spolupráci s
českým národem a s českým pracujícím
lidem. Pověřenectvo informací hlásí
právě slib slovenského lidu: "Slibujeme
v této dějinné chvíli statečnou
prací věrně a ukázněně
a ze všech mravních a fysických sil plnit s
láskou a každý na svém místě
vznešený příkaz velkého budovatelského
plánu, daného nám milovanou otčinou."
(Potlesk.) Co by řekl slovenský lid tomu,
kdyby také jiné politické strany následovaly
příkladu demokratické strany? Zákon
o dvouletém plánu byl by zamítnut a slovenský
národ byl by pak připraven o 22 miliard investic,
Slovensko o možnost hospodářského rozvoje,
slovenský lid o práci a zlepšení životní
existence! Vždyť právě projektované
investice znamenají politické i hospodářské
zrovnoprávnění českého a slovenského
národa. Tím se plní vládní
program Gottwaldovy vlády, který toto zrovnoprávnění
sleduje.
Je nutno si uvědomit, že v zákonu o dvouletém
plánu není také a nemůže být
vše, co by tam každá politická strana
chtěla mít. Zákon je dílem dohody.
Je to dílo vyšlé z nutnosti jednoty, která
je dnes tak živelně silná, že překonává
a zatlačuje do pozadí všechny politické
rozdíly, nad které stále mocněji a
mocněji vystupuje zájem národa a lidu. (Potlesk.)
Tato nutnost vzájemné jednoty pojí dnes také
nerozlučně český a slovenský
národ. Pařížská mírová
konference nám na příklad při projednávání
maďarské otázky jasně ukázala,
jak nutně je potřebí v zájmu uhájení
nejen samostatnosti, ale prosté národní existence
a svébytnosti pevné a nerozlučné jednoty
mezi českým a slovenským národem,
aby se udržela Československá republika jako
jediná záruka hospodářského
i kulturního rozvoje nového lidově demokratického
Slovenska. (Potlesk.) Chováme pevnou naději,
že v zájmu velikých plánů i cílů,
které jsou oběma národům společné
a které jen v naprosté jednotě a pevném
nerozborném svazku obou národů jsou uskutečnitelny,
bude také slovenskými činiteli likvidováno
záporné stanovisko, které bylo zaujato ve
výboru. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Druhou otázkou, ke které zaujal ústavně-právní
výbor zvláštní stanovisko, byla třetí
část zákona, zmocnění vlády.
Výbor s povděkem konstatoval, že vláda
sama upustila od původně navrhovaných širokých
zmocnění a tím dala znovu najevo, že
má skutečný zájem o to, aby demokratická
práva parlamentu nebyla nijak omezována. Výbor
je si vědom toho, že každé zmocnění
vlády do určité míry omezuje práva
parlamentu. Naproti tomu však uznává také
že při provádění dvouletého
plánu, který je naším prvním
pokusem o plánovité hospodaření, mohou
nastati skutečnosti, které si budou vynucovat určité
a rychlé změny v předpokládaném
plánování. Důvodová zpráva
vládního návrhu zákona zabývá
se sice dosti podrobně v kapitole 6, v odstavci "Právní
problémy osnovy" zdůvodněním,
v jakých případech lze zmocnění
užíti. Aby však tato otázka byla ještě
přesněji precisována, usnesl se ústavně-právní
výbor na následující připomínce
ke zprávě důvodové: "Pokud se
vláda v § 16. odst. 3 zmocňuje k nové
úpravě nařízením, změní-li
se předpoklady, na nichž byl dvouletý hospodářský
plán stanoven, nebo budou-li toho vyžadovati jiné
závažné důvody, lze tím rozuměti
jen nařízení hospodářské
povahy, jak ostatně vyplývá již z citace
§§ 2-8, v § 16, odst. 3 uvedené. O jiných
nařízeních platí ustanovení
§ 16, odst. 1, totiž že jsou vyloučena tam,
kde by bylo třeba formy zákona."