Předseda Josef David.
Místopředsedové Komzala, Petr,
dr Ševčík, Tymeš.
Zapisovatelé dr Bartuška, Bolen.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády dr Zenkl; ministr Zmrhal.
220 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů zahraničního
a soc.-politického o vládním návrhu
(tisk 62), kterým se předkládá ústavodárnému
Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu dohoda mezi vládou Československé
republiky a vládou Svazu sovětských socialistických
republik o právu opce a vzájemného přesídlení
občanů české a slovenské národnosti,
žijících ve Svazu sovětských
socialistických republik na území bývalé
Volyňské gubernie, a československých
občanů ukrajinské, ruské a běloruské
národnosti, žijících na území
Československa, podepsaná v Moskvě dne 10.
července 1946 (tisk 139).
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 61) o vyměřování
obecní dávky z nájemného a obecních
poplatků, vybíraných na podkladě nájemného
nebo nájemní hodnoty, na léta 1944 až
1946 (tisk 155).
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o návrhu poslanců dr V. Procházky, dr Buriana,
dr Řehulky, dr Kočvary, dr Johna, dr Púlla
a druhů (tisk 140) na vydání zákona
o ústavním výboru ústavodárného
Národního shromáždění
(tisk 156).
Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem 16.
schôdzu ústavodarného Národného
shromaždenia.
Oznamujem, že som dal dovolenú podľa § 2,
odst. 4 rokov. poriadku na dnešnú schôdzu posl.
Nermuťovi, dr Veverkovi, Haškovi
a dr Chudobovi.
Prikročíme k prejednávaniu prvého
odstavca poriadku, ktorým je
1. Zpráva výborov zahraničného
a soc.-politického o vládnom návrhu (tlač
62), ktorým sa predkladá ústavodarnému
Národnému shromaždeniu k prejavu súhlasu
dohoda medzi vládou Československej republiky a
vládou Sväzu sovietskych socialistických republík
o práve opcie a vzájomného presídlenia
občanov českej a slovenskej národnosti, žijúcich
vo Sväze sovietskych socialistických republík
na území bývalej Volyňskej gubernie,
a československých občanov ukrajinskej, ruskej
a bieloruskej národnosti, žijúcich na území
Československa, podpísaná v Moskve dna 10.
júla 1946 (tlač 139).
Zpravodajcom za výbor zahraničný je p. posl.
Šling, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Šling: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Československo-sovětská dohoda o opci a vzájemném
přesídlení, podepsaná dne 10. července
1946 v Moskvě, je po stránce mezinárodní
velmi cenným přínosem na poli vzájemných
styků československo-sovětských. Aktem
tím projevila sovětská vláda své
uznání našim volyňským krajanům,
žijícím na území bývalé
gubernie volyňské, že jim přiznala v
době, kdy je v Sovětském svazu třeba
každé pracující ruky k odstranění
škod způsobených německou armádou,
právo vykonati opci pro Československou republiku
a vrátiti se se všemi rodinnými příslušníky
do staré vlasti. Jedině porážkou Německa
a úspěšným transferem Němců
z naší republiky do říše jest umožněno
našim krajanům v zahraničí, tudíž
i volyňským Čechům, navrátiti
se do vlasti a založiti si novou existenci jak v zemědělství,
tak i v živnostech a v průmyslu.
Jde asi o 35.000-40.000 osob. 12.000 volyňských
Čechů se přihlásilo do I. armádního
sboru. gen. Svobody (Potlesk.), který po boku slavné
Rudé armády bojoval za osvobození naší
vlasti 4.000 volyňských Čechů položilo
své životy v tomto zápase a kolem 1.000 je
válečnými invalidy zcela práce neschopnými.
Vzdáváme čest těmto padlým
i žijícím hrdinům. Teror Němců
se vybíjel i na ženách a dětech, a tak
byla zničena obec Český Malín a obyvatelstvo
vyhubeno podobně jako Lidice.
Naši volyňští Češi jsou známi
jako dobří pracovníci zemědělští
a hospodářsko-průmysloví, kteří
se zcela určitě zařadí do výstavby
našeho státu. Našim volyňským Čechům-osídlencům
přibudou jejich rodiny a věříme, že
se vynasnaží, aby je uvítali v uspořádaných
usedlostech. Zahraniční výbor vyjádřil
žádost, aby volyňským Čechům
byly předem opatřeny a reservovány usedlosti.
Sovětská vláda povoluje jim vzíti
si s sebou movitý majetek ve váze 1-2 tun. Tím
budou míti hned pro počátek možnost
zapojiti se úspěšně do našeho života.
Jak již bylo podotknuto, smlouva byla podepsána dne
10. července t. r. v Moskvě a podle úřední
zprávy ukončila smíšená komise
v těchto dnech svoji práci, kdy prováděcí
směrnice byly dohodnuty. Do 15. listopadu má každý
občan české národnosti v bývalé
Volyňské gubernii právo se přihlásiti
k repatriaci. Z toho vyplývá, že ustanovení
dohody v článku 23, podle něhož přesídlení
ze Svazu sovětských socialistických republik
do Československa a občanů ukrajinské,
ruské nebo běloruské národnosti z
Československa do Sovětského svazu má
býti ukončeno do 15. listopadu, bude změněno
a tato lhůta prodloužena. Jedna z velkých obtíží
spočívá v tom, že železniční
spoje jsou v rekonstrukci a že odsun takového velkého
počtu obyvatelstva naráží na značné
technické obtíže.
Sovětská vláda nám vychází
touto dohodou velkoryse vstříc. Musíme uvážit
rozsah zničených krajů v Sovětském
svazu a potřebu každé pracovní síly,
abychom si uvědomili vskutku přátelské
a bratrské jednání Sovětského
svazu. Sovětská vláda uvolňuje také
početný administrativní aparát k provedení
repatriace. Provedení repatriace vyžádá
si totiž také četných administrativních
úkolů, na kterých budou pracovati nejen naši,
nýbrž i sovětští úředníci.
Vyjadřujeme svůj vřelý dík
vládě Svazu sovětských socialistických
republik. (Potlesk.) Hospodářské výhody,
které získá Československá
republika, jsou zcela nasnadě a myslím, že
by ani nebylo potřeba se o nich nějak zvláště
šířiti. Volyňští Češi
jsou dobrými hospodáři a věříme,
že tyto své vlastnosti uplatní ve svých
nových domovech. Náš jednotný národ
je přivítá jako spolubudovatele našeho
národního státu Čechů a Slováků.
Jestliže Československé republice vzejdou z
přesídlení nějaké finanční
oběti, budou ve srovnání s prospěchem,
který přinese příjezd a usídlení
30 tisíc zemědělců na našem území,
zcela nepatrné.
Jednotlivá ustanovení směrnic jsou jasná
a jednoduchá a domnívám se, že nepotřebují
žádného zvláštního výkladu,
a navrhuji proto, aby ústavodárné Národní
shromáždění učinilo toto usnesení:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé souhlasí s dohodou
mezi vládou Československé republiky a vládou
Svazu sovětských socialistických republik
o právu opce a vzájemného přesídlení
občanů české a slovenské národnosti,
žijících v Svazu sovětských socialistických
republik na území bývalé Volyňské
gubernie, a československých občanů
ukrajinské, ruské a běloruské národnosti,
žijících na území Československa,
která byla podepsána v Moskvě dne 10. července
1946. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Zpravodajcom
za výbor soc.-politický je p. posl. Rychtera.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Rychtera: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
Jak již zpravodaj výboru zahraničního
uvedl, skýtá nám tato dohoda řadu
výhod. Soc.-politický výbor, který
o tomto schválení a doporučení sněmovně
jednal, uvádí toto:
Jednání o tuto dohodu započata byla již
v Moskvě v létě minulého roku. Jak
je známo v armádě generála Svobody,
která bojovala po boku Rudé armády, bylo
asi 12 tisíc volyňských Čechů,
z nichž padlo asi 4 tisíce v boji proti okupantům
a asi tisíc jich zůstalo trvalými invalidy.
Zbytky těch, kteří přišli s armádou
generála Svobody do Československé
republiky, tvoří jádro repatriantů
z Volyně. Oni vlastně dnes již z velké
části na našem území žijí,
a je to právě smlouva, kterou máte před
sebou, jež má k tomuto faktickému stavu dáti
podklad právní jak s hlediska mezinárodního,
tak i vnitrostátního. Je pochopitelné, že
tito Češi, kteří zůstali v Československu,
aby pomáhali v jeho výstavbě, mají
zájem na tom, aby se jejich postavení upravilo a
aby za nimi mohly přijet jejich rodiny.
Když československá vláda počala
s vládou Sovětského svazu jednat o těchto
otázkách, vyšla nám sovětská
vláda co nejvíce vstříc, a to, co
nutno nejvíce zdůraznit a také vděčně
kvitovat, sovětská vláda vyhověla
našim přáním nejen pokud jde o volyňské
Čechy, příslušníky Svobodovy
armády a jejich rodiny, resp. jejich pozůstalé,
nýbrž pokud jde o volyňské Čechy
vůbec. Tak se dostáváme zhruba k číslu
35-40 tisíc osob, s jejichž repatriací lze
počítat.
Chtěl bych ještě jednou zdůraznit, s
jak velkou benevolencí vůči nám Sovětský
svaz postupoval, když v době, kdy každá
hospodářská síla pro něj znamená
veliký přínos pro obnovu, uvolil se zbaviti
se těchto vynikajících pracovníků
převážně zemědělských,
a co je pro nás důležité, chmelařských
odborníků, kteří budou velikým
přínosem pro naše pohraničí.
Pokud jde o jednotlivá ustanovení smlouvy, která
budou sněmovnu zajímat, lze uvésti toto:
Optovati může každá osoba, která
dosáhla 18. roku. Děti od 14 let mají právo
vysloviti se osobně pro nebo proti opci. Přesídlující
osoby mohou vzíti s sebou své rodiny. Do rodiny
se počítá celek, tedy i poručenci
a chovanci, pokud tvoří rodiny kompaktní
celek. Jak vidět, béře se tu jako evakuační
jednotka rodina, pokud tvoří hospodářský
resp. sociologický celek.
Při provádění transportu mají
přednost členové rodin vojáků,
kteří již jsou na území ČSR,
pak vdovy a sirotci po padlých vojácích,
osoby nezpůsobilé práce, nemocní,
invalidé, staré osoby, osamocené ženy
a pod.
Osoby přesídlivší do Československé
republiky budou osvobozeny v republice ode všech státních
peněžitých dávek. Z pochopitelných
důvodů se nedovoluje evakuantům vzíti
s sebou peníze, s výjimkou 1000 rublů u volyňských
Čechů a 10.000 Kčs u těch občanů
ruských, kteří budou evakuovati do Ruska.
Kromě těchto ustanovení, která zajímala
hlavně sociálně-politický výbor,
obsahuje dohoda nezbytná opatření rázu
technicko-administrativního, která netřeba
uvádět, sestavení seznamu repatriantů,
ustanovení hlavních a rayonových plnomocníků
smluvních stran atd.
Právě v dnešním tisku se dovídáme,
že k uskutečnění repatriace vojenských
krajanů dojde v nejbližší době.
Jednání, týkající se směrnic
pro uskutečnění této dohody, byla
již v Moskvě skončena. Tyto směrnice
byly podepsány sovětskou a československou
delegací dne 14. října. Pro přihlášku
k repatriaci byla stanovena lhůta do 15. listopadu.
Ke konci je nutno zdůraznit, že těch 30 až
40 tisíc volyňských Čechů,
s jejichž repatriací lze počítat, jsou,
jak již bylo uvedeno, právě hospodáři
a lidé, kteří dovedou nám svou pracovitostí
pomoci právě v tom pohraničí, kde
jejich sil je nejvíce zapotřebí.
Vážení přátelé! Musíme
oceniti ještě jednu velikou zásluhu všech
těchto volyňských Čechů, hlavně
těch bojovníků, kteří se navrátili,
a těch hrdinů, kteří pro naše
příští dobré již se nemohli
podíleti na výhodě této opce. Rovněž
tak musíme kvitovat s povděkem stanovisko Sovětského
svazu, že nám uvolnil tyto naše příslušníky
v době, kdy víme, že každá pracovní
síla je pro něj stejně nutná. Zisk
Československé republiky z provedení této
smlouvy bude velký a trvalý a mohu proto slavnému
ústavodárnému Národnímu shromáždění
doporučiti její schválení. (Potlesk.
)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je prihlásený
nikto, rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Schvaľovacie usnesenie má 1 odstavec a dám
o ňom hlasovať podľa správy výborovej.
(Námietky neboly.)
Námietky nie sú.
Kto teda súhlasí s celým schvaľovacím
uznesením podľa správy výborovej, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo toto schvaľovacie
uznesenie podľa zprávy výborovej v čítaní
prvom.
Predsedníctvo uznieslo sa podľa § 54, odst. 1
rokov. poriadku, aby o tomto schvaľovacom usnesení
bolo čítanie druhé prevedené v tej
istej schôdzi.
Vykonáme preto ihneď druhé čítanie.
Ad 1. Druhé čítanie schvaľovacieho
uznesenia, ktorým sa schvaluje dohoda medzi vládou
Československej republiky a vládou Sväzu sovietskych
socialistických republík o práve opcie a
vzájomného presídlenia občanov českej
a slovenskej národnosti, žijúcich vo Sväze
sovietskych socialistických republík na území
bývalej Volyňskej gubernie, a československých
občanov ukrajinskej, ruskej a bieloruskej národnosti,
žijúcich na území Československa,
podpísaná v Moskve dňa 10. júla 1946
(tlač 139 ).
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Šling: Ne.
Zpravodaj posl. Rychtera: Nikoli.
Podpredseda Komzala: Nie sú.
Kto v druhom čítaní súhlasí
so schvaľovaním usnesením tak, ako ho ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo v čítaní
prvom, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým ústavodarné
Národné shromaždenie prijalo toto schvaľovacie
usnesenie tiež v čítaní druhom.
Tým je vybavený 1. odstavec poriadku.
Ak nebude námietok, prejednáme dnes ešte tretí
odstavec poriadku. (Námietky neboli.)
Námietok niet.
Pristúpime preto k prejednávaniu tretieho odstavca
poriadku, ktorým je
3. Zpráva výboru ústavno-právneho
o návrhu poslancov dr Vladimíra Procházku,
dr Buriana, dr Řehulku, dr Kočvaru, dr Johna, dr
Púlla a druhov (tlač 140) na vydanie zákona
o ústavnom výbore ústavodarného Národného
shromaždenia (tlač 156).
Zpravodajcom je pán posl. dr Vladimír Procházka,
dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Vlad. Procházka: Slavná
sněmovno, dámy a pánové!
Ústavně-právní výbor mě
pověřil, abych v této schůzi podal
zprávu o iniciativním návrhu poslanců
Národní fronty na vydání zákona
o ústavním výboru ústavodárného
Národního shromáždění.
Účelem této osnovy je umožnit, aby ústavodárné
Národní shromáždění mohlo
iniciativně přikročit k pracím na
nové ústavě Československé
republiky. Důvody, pro které podepsaní poslanci
tento návrh sněmovně předkládají,
jsou dvojí, politické a formální.
Jak známo, předstoupila nynější
vláda na začátku své činnosti
dne 8. července t. r. před sněmovnu s prohlášením,
ve kterém oznámila, že považuje za svou
povinnost navrhnout ústavodárnému Národnímu
shromáždění novou ústavu. Vláda
hned také učinila první přípravné
kroky k provedení tohoto oddílu svého budovatelského
programu. Nová ústava by tedy byla bývala
v tomto případě projednávána
jako vládní návrh, který by byla sněmovna
podle svého uvážení buď přijala,
nebo zamítla, nebo pozměnila. Práce na nové
ústavě by se tedy byla rozpadala na dvě stadia:
přípravu, vypracování návrhu,
by byla obstarala vláda pomocí orgánů,
které si k tomu hodlala zřídit, posouzení
a obšírné projednání návrhu
by bylo připadlo sněmovně.
Později po parlamentních prázdninách
v rozpravě o prohlášení předsedy
vlády z 12. září se vyskytly hlasy,
které reklamovaly iniciativu i pro vypracování
návrhu nové ústavy pro sněmovnu. Tito
mluvčí sice výslovně uznali, že
vláda má nepopiratelné právo podávat
parlamentu jakékoliv osnovy, tedy i návrh nové
ústavy, ale apelovali na vládu, aby v tomto případě
tohoto svého práva nepoužila.
Vláda se tedy rozhodla. aby, jak prohlásil její
předseda, znovu dokumentovala svou vůli ke spolupráci
se sněmovnou, že tomuto požadavku některých
činitelů ústavodárného Národního
shromáždění vyhoví. Usnesla se,
že svá dosavadní usnesení ruší
a že souhlasí, aby se přípravnými
prácemi pro návrh nové ústavy zabývalo
ústavodárné Národní shromáždění.
Tím přešla iniciativa i v přípravných
pracích pro novou ústavu na sněmovnu a předseda
vlády ve svém prohlášení ze dne
2. října požádal, aby tyto přípravné
práce byly brzy zahájeny.
Navrhovaným zřízením nového
výboru, který je určen výhradně
k pracím na návrhu nové ústavy, dává
naše sněmovna najevo, že se chce ujmout toho
úkolu se vší energií a z moci jej v
době co nejkratší.
Zdárnému započetí přípravných
prací je však na závadu dosavadní jednací
řád, který zná jen dva způsoby,
jakými může sněmovní výbor
projednávat návrh zákona: buď jako vládní
návrh, nebo jako samostatný iniciativní návrh
podepsaný nejméně 21 poslanci. Takový
iniciativní návrh pak musí býti předběžně
zkoumán iniciativním výborem. A dále:
sněmovní výbory mohou jednat jen o návrzích,
které jsou již úplně vypracovány
a obsahují přesnou formulaci toho, na čem
se má sněmovna usnésti. Je tedy zřejmé,
že platný jednací řád nedává
vůbec možnosti, aby kterýkoli výbor
zahájil sám, iniciativně, práce na
vytvoření jakéhokoliv návrhu zákona.
Má-li sněmovna co nejdříve zahájit
práce na návrhu nové ústavy, je třeba
buď novelisovat dosud platný jednací řád,
nebo vydat nový zákon. Poněvadž by se
novelisace jednacího řádu mohla protáhnout,
podávají podepsaní poslanci návrh
zvláštního zákona, jimž se zřizuje
nový výbor, určený jen k vypracování
návrhu nové ústavy, přičemž
se v návrhu odstraňují uvedené formální
potíže.