Zpravodajem je pan posl. dr Hobza,
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Jako ve všech oborech, tak také
v advokacií zavedly mimořádné poměry
válečné a německá okupace zvláštní
stav, odlišný podstatně od úpravy mírové,
který nutno nyní po osvobození naší
vlasti ze jha německé poroby zlikvidovati. Mimo
to je nutno přizpůsobiti předválečnou
zákonnou úpravu nynějším potřebám
poválečným a pamatovati při tom zejména
těž na odčinění křivd
a přiznání výhod a úlev ve
všech odůvodněných případech,
souvisících s mimořádnými politickými
poměry doby válečné nebo přímo
s bojem za osvobození našeho národa.
Při projednávání
vládního návrhu tisk 65 obeznámil
jsem ústavně-právní výbor se
všemi připomínkami advokátních
komor, které mně byly dodány, aby mohlo býti
podle možnosti respektováno oficielní stanovisko
stavovských institucí. Ústavně-právní
výbor v podstatě vyhověl připomínkám
advokátních komor s výjimkou požadavku
omezení t. zv. soudcovského privilegia. V tomto
bodě přisvědčil důvodům
vládního návrhu a ponechal - zejména
ve snaze unifikační - navrhované znění.
K jednotlivým změnám
a doplňkům dovolím si poznamenati toto:
V § 2, odst. 3 vládního
návrhu byl upraven pořad opravných prostředků
při odepření zápisu do seznamu advokátů
tak, že o odvolání měl rozhodovati zemský
soud jako druhá instance a nejvyšší soud
jako stolice třetí. Ústavně-právní
výbor se usnesl, aby o opravném prostředku
rozhodovalo ministerstvo spravedlnosti. Vycházel při
tom z úvahy, že jde o rozhodování v
řízení, které je řízením
správním, a zároveň má býti
zaveden jednotný postup při rozhodování
ve věcech zápisových. Podle vládního
návrhu měly totiž rozhodovati o opravném
prostředku jednak zemský soud a nejvyšší
soud vadila-li zápisu překážka kotvící
v ustanovení advokátního řádu,
jednak ministerstvo spravedlnosti, bránil-li zápisu
ohled veřejného zájmu. Při tom upustil
ústavně-právní výbor od výslovného
uvedení požadavku národní a státní
spolehlivosti žadatelovy o zápis do seznamu advokátů,
který byl příkladno uveden jako hledisko
veřejného zájmu, a to z toho důvodu,
že hledisko to je nepochybně zahrnuto již v samém
pojmu veřejného zájmu.
V důsledku této změny
bylo také nutno ustanovení § 5, které
mělo za účel chrániti veřejný
zájem při přesídlení advokáta
nebo kandidáta advokacie, včleniti do ustanovení
§ 2, odst. 4 vhodnou úpravou § 21 advokátního
řádu a připojiti k § 2 jako dodatek
odst. 8, kterým se doplňuje ustanovení §
30, odst. 1 advokátního řádu v tom
smyslu, že zápis do seznamu kandidátů
advokacie nebo výkon právní služby kandidáta
advokacie na jiném místě než dosavadním
povolí výbor advokátní komory jen,
není-li dotčen veřejný zájem.
Nově připojený odst.
9 upravuje pak důsledně § 30, odst. 4 advokátního
řádu tak, že připouští,
obdobně jako je tomu u zápisu advokáta a
při jeho přesídlení, proti odepření
zápisu do seznamu kandidátů advokacie a proti
výmazu z něho, jakož i proti odepření
povolení výkonu právní služby
na jiném místě než dosavadním
a proti odepření potvrzení advokátní
praxe opravný prostředek k ministerstvu spravedlnosti;
dosud rozhodoval o opravném prostředku zemský
soud a nejvyšší soud.
Kromě toho bylo vypuštěno
ustanovení § 5, odst. 3 o raynování
advokátů a kandidátů advokacie, ježto
dosavadní ustanovení nebylo praktikováno.
Tím odpadl celý § 5 osnovy
a bylo nutno přečíslovati další
její ustanovení.
V § 5 - dřívějším
§ 6 osnovy - usnesl se výbor na nové úpravě,
kterou se účastníkům národního
boje za osvobození, na které se vztahuje zákon
čís. 136 z r. 1946 Sb., kteří byli
zdrženi svou účastí na národním
boji za osvobození v nástupu nebo ve výkonu
právní služby, předepsané pro
zápis do seznamu advokátů a pro připuštění
k advokátní zkoušce, a jiným osobám,
které byly z důvodů politické persekuce
nebo z jiných, okupací zaviněných
příčin zdrženy v nástupu nebo
ve výkonu uvedené právní služby,
poskytuje nárok na zkrácení právní
služby o dobu zdržení. Vyžaduje se tu však,
aby žadatel konal právní službu u advokáta
nejméně dva a půl roku, jde-li o zápis
do seznamu advokátů, a jeden a půl roku,
jde-li o připuštění k advokátní
zkoušce.
Ustanovení odst. 2 připouští,
aby absolventi práv, kteří byli postiženi
uzavřením českých vysokých
škol nebo byli nuceni opustiti po 15. březnu 1939
Slovensko a přerušili studium na universitě
Komenského v Bratislavě a byli v době od
17. listopadu 1939 do konce doby nesvobody zaměstnáni
právnickými pracemi u advokáta, byla doba,
po kterou byli u advokáta takto zaměstnáni,
započítána plně nebo zčásti
do celkové doby právní služby, předepsané
pro zápis do seznamu advokátů a pro připuštění
k advokátní zkoušce; i tu však musí
žadatel vykázati aspoň 1 rok přípravné
služby u advokáta, jde-li o zápis do seznamu
advokátů.
Ustanovení odst. 3 hodnotí
v plném rozsahu právní službu u advokáta,
kterou konaly osoby uvedené v odst. 1, které sice
měly plnou kvalifikaci pro zápis do seznamu kandidátů
advokacie, avšak z příčin vyvolaných
okupací nemohly býti formálně zapsány
do seznamu kandidátů advokacie.
Ustanovení odst. 4 má umožniti,
aby byla pro zápis do seznamu advokátů a
pro připuštění k advokátní
zkoušce uznána právní služba, kterou
konal žadatel u advokáta na území, které
bylo po 29. září 1938 přechodně
odloučeno o území Československé
republiky.
V § 8, dřívějším
§ 9, byla vypuštěna zmínka o okamžité
účinností zákona, protože tu
nejsou zvláštní důvody, aby účinnost
nastala dnem vyhlášení. Vzhledem k ustanovení
§ 5 dekretu čís. 19 z r. 1945 nastane účinnost
zákona patnáctým dnem po vyhlášení.
Ústavně-právní
výbor se usnesl na resoluci, aby bylo požádáno
ministerstvo spravedlnosti a ministerstvo pro sjednocení
zákonodárství o brzké připravení
návrhu jednotného advokátního řádu
pro území celé republiky Československé.
Paní a pánové! Předloženým
návrhem zákona dostane se i advokátnímu
stavu nápravy křivd způsobených germánskou
okupací a bude to jen další logický
článek v celém tom řetězu analogických
zákonů, které Národní shromáždění
už přijalo. Na omluvu určitého zpoždění
na př. oproti obdobnému notářskému
zákonu uvádím, že tento vládní
návrh zákona byl předložen už Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
jako tisk čís. 290, avšak vzhledem k parlamentním
volbám 26. května t. r. k ukončení
činnosti Prozatímního Národního
shromáždění nedošlo již tehdy
k jeho uzákonění, a byl proto předložen
znovu ústavodárnému Národnímu
shromáždění. Čím déle
shodou okolností advokátní stav na tento
zákon čeká, tím více si ho
zasluhuje a bude jistě s povděkem kvitovati jeho
usnesení.
Doporučuji slavné sněmovně,
aby předložený návrh zákona v
pozměněném a doplněném znění,
jak se na něm jednomyslně usnesl ústavně-právní
výbor, přijala. (Souhlas.)
Předseda:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 8 paragrafů, nadpis
a úvodní formuli. Poněvadž není
pozměňovacích návrhů, dám
o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy
výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou
zákona, to jest s jejími 8 paragrafy, nadpisem a
úvodní formulí podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle
§ 54, odst. 1 jedn. řádu vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 2. Druhé čtení
osnovy zákona o úpravě některých
otázek týkajících se advokacie (tisk
128).
Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Hobza: Prosím,
aby v druhém čtení byl předložený
návrh zákona schválen s opravou těchto
tiskových chyb: V § 2, odst. 1, ve 4. řádce
místo "1946" má správně
býti "1936". V tomtéž paragrafu v
řádce 9 místo "Rakouska-Uherska"
správně má zníti "Rakousko-Uherska".
Dále v § 2, odst. 4 ve 3. řádku zdola
má za slovem "vyhlášky" býti
čárka. A konečně v § 5, odst.
4, ve druhém řádku má býti
čárka za slovem "službu" a ve čtvrté
řádce má býti čárka
za slovem "zkoušce".
Předseda:
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji ústavodárné Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, s opravami právě uvedenými,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výborů
branného, soc.-politického a rozpočtového
o návrhu poslanců Vodičky; dr Hřebíka,
Vičánka, dr Zibrína, dr Erbana Holdoše
(tisk 78) na vydání zákona o zvláštních
služebních přídavcích justičních
důstojníků z povolání a ostatních
zaměstnanců vojenských justičních
úřadů (tisk 132).
Zpravodajem za výbor branný
je p. po Vičánek. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek:
Slavná sněmovno dámy a pánové!
Zákonem č. 103 ze dne 12.
dubna t. r. přijalo Prozatímní Národní
shromáždění soudcům z povolání
a ostatním justičním zaměstnancům
zvláštní služební přídavky.
Tyto přídavky, splatné měsíčně
se služným, činí u soudců a konceptních
úředníků justiční správy
700 Kčs, u zaměstnanců vyšší
kancelářské služby soudní 500
Kčs a u zaměstnanců kategorie zřízenecké
400 Kčs měsíčně. Při
rozhodování o tomto přídavku přihlíželo
Prozatímní Národní shromáždění
k uznané skutečnosti, že agenda soudní
po osvobození neobyčejně vzrostla jako přirozený
důsledek jednak provádění nutné
národní očisty, jednak odstranění
různých právních opatření
z doby nesvobody.
Mimo to je stav úřednictva
justiční správy i na normální
úkoly naprosto nedostatečný. Mají-li
býti všecky naléhavé úkoly civilní
justice bez značnějších škodlivých
průtahů obstarány, je třeba činiti
zvýšený nárok na zvýšené
pracovní vypětí všech zaměstnanců
justiční správy, a právě tyto
mimořádné výkony byly důvodem,
že Prozatímní Národní shromáždění
přiznalo soudcům, úředníkům
a zaměstnancům justiční správy
civilní zvláštní přídavky
podle zákona č. 103 z r. 1946. Pouhým nedopatřením
se stalo, že tohoto ocenění pracovní
výkonnosti a téhož přídavku se
nedostalo současně stejně přetíženým
a stejně obtížných poměrů
pracujícím důstojníkům a zaměstnancům
vojenské justiční služby. Jejich pracovní
úkony vzrostly stejně jako v justici civilní,
a nedostatek sil se projevuje stejně jako u prvých.
Je tedy spravedlivé, aby se i důstojníkům
justiční služby, gážistům
mimo služební třídy a zaměstnancům
vojenské justice dostalo stejného přídavku
za stejně namáhavou práci jako zaměstnancům
justiční služby civilní.
Iniciativní návrh pp. posl.
dr Hřebíka, Vodičky, Vičánka,
dr Zibrína, Erbana a Holdoše
upravuje právě tyto poměry a převádí
a aplikuje účinnost zákona o přídavcích
pro civilní soudce a zaměstnance civilní
justice také na důstojníky justice vojenské
služby, na důstojníky soudní kancelářské
služby a na gážisty bez hodnostních tříd.
Branný výbor projednal tento
iniciativní návrh ve schůzi dne 25. září
t. r., provedl v něm některé stylistické
změny a zejména přesně vymezil, na
které kategorie se účinnost zákona
vztahuje; rozlišuje už v titulku, v úvodní
formuli, že se zákon vztahuje nejenom na důstojníky
justiční služby z povolání, nýbrž
i na důstojníky a gážisty mimo služební
třídy soudní kancelářské
služby z povolání a ostatní zaměstnance
vojenských justičních úřadů.
Zákon takto navrhovaný má
nabýt účinnosti dnem 1. ledna t. r., stejně
jako nabyl účinnosti zákon o přídavcích
pro civilní zaměstnance justiční správy.
Branný výbor projednal tento
návrh zákona a s určitými změnami
jej přijal, a proto jménem výboru branného
navrhuji, aby slavné ústavodárné Národní
shromáždění přijalo tento iniciativní
návrh ve znění, jak je navrhuje výbor
branný. (Souhlas.)
Předseda:
Zpravodajem za výbor soc.-politický je p. posl.
Matýsek. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Matýsek: Slavná
sněmovno!
Sociálně-politický
výbor projednal předložený návrh
zákona ve své schůzi, konané dne 2.
října 1946, a usnesl se vzhledem k tomu, že
jde o napravení opomenutí, ke kterému došlo
tím, že zákon č. 103 z r. 1946, kterým
se přiznávají zvláštní
služební přídavky justičním
zaměstnancům, pominul zcela justiční
důstojníky z povolání a ostatní
zaměstnance justiční služby vojenské,
doporučiti tento návrh k přijetí tak,
jak jej schválil výbor branný. (Souhlas.)
Předseda: Zpravodajem
za výbor rozpočtový je p. posl. Vičánek.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek:
Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor se
rovněž zabýval tímto iniciativním
návrhem zákona, neučinil v něm žádné
změny, schválil jej ve znění, jak
byl přijat výborem branným, a proto jménem
rozpočtového výboru dovoluji si doporučit
slavné sněmovně, aby tento návrh zákona
přijala v tom znění, jak jsem se zde zmínil.
(Souhlas.)
Předseda: K
této věci je přihlášen p. posl.
Jirásek. Dávám mu slovo.
Posl. Jirásek: Slavné
ústavodárné Národní shromáždění,
paní a pánové!
Ústavodárnému Národnímu
shromáždění se předkládá
návrh zákona o zvláštních služebních
přídavcích justičních důstojníků
z povolání, důstojníků a gážistů
mimo služební třídy soudní kancelářské
služby z povolání a ostatních zaměstnanců
vojenských justičních úřadů.
Přijetím tohoto zákona dostane se vojenským
osobám téhož ocenění zvýšené
výkonnosti pracovní, jakého se dostalo občanským
soudcům z povolání i ostatním justičním
zaměstnancům již v dubnu letošního
roku přijetím zákona 103 Prozatímním
Národním shromážděním.
Odstraněním pouhého nedopatření
přiznává se rovnocennost pracovních
podmínek v občanském i vojenském soudnictví.
Ostatně jak důvodová zpráva, tak i
zpráva branného, soc.-politického a rozpočtového
výboru jasně prokazuje oprávněnost
návrhu a nezbytnost tohoto normativního opatření,
které se jistě realisuje v zájmu zvýšení
pracovního zájmu a posílení vědomí,
že práce vojenských soudců a vojenských
justičních úřadů je věcně
a spravedlivě posuzována ústavními
činiteli a zákonodárným sborem v každém
směru.
Strana čs. národních
socialistů, která je účastna na podání
návrhu zákona a tím jasně dokazuje
kladné stanovisko k této normě, návrh
vítá a doporučuje vřele jeho přijetí.
Budiž mi však dovoleno, slavná sněmovno,
abych při této příležitosti,
kdy se jedná o úpravě ve prospěch
vojenských osob, zdůraznil zvláštní
a skutečně mimořádnou nutnost obírati
se a po případě poukázati na některé
skutečnosti, které vedou stranu, v jejímž
jménu jsem se ujal slova, k tomu, aby sledovala velmi bedlivě
život armády a zvláště i životní
podmínky a řeknu přímo, nejen z přání
dáti armádě vše to, čeho potřebuje,
ale i z obavy, aby se něco nezanedbalo nebo aby se netvořily
životní podmínky, v nichž by armáda
a zvláště její velitelský sbor
mohly strádati, a to nejen hmotně, ale i morálně.
A proto považuji za svoji povinnost
prohlásiti, že projevíme zvýšený
zájem o činnost tak zvaných přijímacích
komisí, a to české i slovenské, jaká
měřítka byla při posuzování
činnosti přijímání vojenských
osob a do jaké míry bude lze souhlasiti s klasifikací
těchto komisí a plynoucích z toho renominačních
návrhů. Jsme nuceni učiniti tak nejen v zájmu
pravdy a spravedlnosti, které chceme vždy hájiti,
ale i v zájmu branné moci a státu, aby z
těchto právě prováděných
a dokončovaných opatření vojenského
resortu vyšel velitelský sbor nejen očištěný,
ale i jednolitý a s vědomím, že posuzování
bylo prováděno spravedlivě, nikoliv jednostranně,
aby byla vrácena velitelskému sboru jak sebedůvěra,
tak i důvěra, že vedení branné
moci se věnuje náležitá péče
a pozornost. Byli bychom všichni jistě povinni dožadovati
se nápravy, kdybychom zjistili případné
vážné nesrovnalosti.
Pokud ovšem resultáty opatření,
o nichž jsem se zmiňoval, nejsou známy, není
možné se věnovati jejich věcné
kritice. Přes to však zmiňuji se o tom in eventum,
aby i vojenská správa si byla vědoma našeho
zájmu. Uvědomujeme si jistě všichni
zcela dobře, že velitelský sbor je organismem
velmi citlivým, který snadno reaguje na závady,
zvláště takové, které by mohly
armádu poškodit. Velitelský sbor je současně
složkou státní moci, na jejíž úroveň
bylo investováno mnoho času a prostředků,
a proto zvláště nyní, kdy všude
je třeba nejen rukou, ale i hlav zkušených,
nesmíme ani v armádě plýtvati osvědčenými
silami, zvláště takovými, které
se již osvědčily a řádně
plnily povinnost k vlasti a lidu již v první světové
válce a z jejichž úsilí se také
zrodil stát. To vše, slavná sněmovno,
musíme míti na mysli, chceme-li, aby naše branná
moc měla všechny předpoklady pro zajištění
výsledků naší budovatelské práce
a plánovaného pracovního programu.
Jsem přesvědčen a musím
předpokládat, že všichni armádní
činitelé skutečně střeží
nadstranické poslání armády, že
se neuplatňují politické vlivy, rozhoduje-li
se o osobních otázkách velitelského
sboru, že se měří všem lidem čestným
a dobré vůle stejně, že se náležitě
dbá pokynů a rad vrchního velitele branné
moci. Nemohu nepředpokládat, že je úmyslem
i snahou armádních činitelů, aby mravní
a osvětová výchova v armádě
nebyla zaměřena jednostranně, nýbrž
naopak, že tato výchova je schopna mravně i
kulturně pozvednout úroveň branné
moci i v ideách československé státní
myšlenky a že náklady na tuto činnost
budou všestranně úměrné pracovním
výsledkům.
Již dříve jsem poukázal
na nutnost uchovati a zvýšiti sebedůvěru
velitelského sboru. A nebylo by přece ani účelné,
ani mravně odůvodněné tuto vysoce
kvalitní vlastnost snižovati, po případě
ubíjeti nějakým tajemným systémem,
proti němuž není obranných prostředků.
Rád uslyším a přijmu ujištění,
že se v armádě nepěstuje a nešíří
denunciace a špiclovství nám všem tak
z duše protivné.
Jsem velmi povděčen, že
jsem se mohl stručně dotknouti některých
životních otázek armády a chci věřit,
že se nevyskytne nutnost poukázati s těchto
míst na zjevy, které by byly v rozporu se zásadami,
o nichž mi bylo dopřáno učiniti slavné
sněmovně tuto krátkou připomínku.
Činím tak vědomě v tuto chvíli,
tedy zavčas, aby i v tomto sektoru našeho úsilí
se rozjížděla kola v radostné a nezkalené
práci pro blaho státu obou národů
a všeho lidu československého. (Souhlas.)