Předseda Josef David.
Místopředsedové Petr, Hodinová-Spurná,
dr Ševčík, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé dr Ducháček, dr Falťan.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; ministr dr Nejedlý.
214 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Rozprava o prohlášení předsedy vlády
Klementa Gottwalda, učiněném v 9. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění
dne 12. září 1946.
2. Zpráva výborů živnostensko-obchodního
a zahraničního o vládním návrhu
(tisk 40), kterým se předkládá ústavodárnému
Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou
a královstvím Afghanistanským, podepsaná
dne 21. října 1937 v Berlíně a uvedená
v prozatímní platnost vládní vyhláškou
ze dne 21. prosince 1937, čís. 45 Sb. z. a n. z
roku 1938 (tisk 77).
3. Volba místopředsedů ústavodárného
Národního shromáždění
a jejich sliby.
Předseda (zvoní): Zahajuji 12. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 dal jsem na dnešní
schůzi posl. inž. Reimanovi, dr Kempnému,
dr Vlad. Procházkovi, dodatečně pro
včerejší schůzi posl. Matulovi,
na tento týden posl. dr Joskovi.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Rozprava o prohlášení předsedy
vlády Klementa Gottwalda, učiněném
v 9. schůzi ústavodárného Národního
shromáždění dne 12. září
1946 - pokračování.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
pp. posl. Václavů, Holdoš, dr Burian,
Horn, Novák Stanislav a Hodinová-Spurná.
Uděluji slovo prvému řečníku,
jímž je pan posl. Václavů.
Posl. Václavů: Paní a pánové!
Minulý týden, po dvou měsících
od vyhlášení budovatelského programu
třetí vlády, slyšeli jsme projev pana
předsedy Klementa Gottwalda. Tyto dva měsíce
proběhly v usilovných přípravách
zákonů a splnění úkolů
tak, aby zákon o dvouletce mohl býti ústavodárným
Národním shromážděním
schválen do 28. října t. r. Z projevu předsedy
vlády vysvítá, že bylo nejen mnoho uděláno,
ale také ze přes všechny potíže
a překážky, chyby a nedostatky jdeme kupředu
a k lepšímu. Ve dvouletém plánu je dán
důležitý úkol též naší
zemědělské výrobě, našim
rolníkům. Půjde v zásadě o
dosažení předválečné výroby
se zvláštním zřetelem k produkci živočišné.
Navážeme na všechno dobré v tradici našeho
zemědělství a rolníka a doplníme
to ovsem poznatky, které přispějí
k rozvoji našeho zemědělství a zlepšení
života našich rolníků. Jsem přesvědčen,
že vesnice ochotně přijme všechno, co
bude k jejímu prospěchu i k prospěchu republiky,
neboť rolníci si nepřejí návratu
dob, kdy byli odkázáni na vůlí velkoobchodníků,
velkořezníků, kartelů a pod., nýbrž
si přejí jistoty své práce a podnikání,
které dříve nebylo, rolníci, kteří
se tak vyznamenali v budování naší republiky,
rolníci, kteří právem zasluhují
nazývati se stachanovci. K tomu však, aby rolníci
mohli splnit plán a uspokojit potřeby naší
výživy, je nutno splnit některé důležité
předpoklady a jejich požadavky.
Nejdůležitějším předpokladem
je získání dostatečného počtu
pracovních sil. Tento problém je nutno zvláště
rychle řešiti vzhledem k dnešní kritické
situaci za účasti a pochopení nejen rolníků,
ale všeho lidu. V tomto smyslu je třeba pomoci získati
pomocné síly ze Slovenska, uvolniti přebytečné
síly ze státní, veřejné správy,
obchodů a bank, které mají vztah a pochopení
pro potřeby zemědělství, a pak jejich
zařazení provésti tak, aby nebylo na újmu
jejich dosavadních výhod. Dále je třeba
pak rozšířiti sousedskou výpomoc, zvláště
mezi rolníky se musí uplatniti zásada společné
odpovědnosti za obdělání půdy,
udržení a zvýšení stavu dobytka
a zapojení nedostatečně využitých
pracovních sil na vesnici, a zároveň je třeba
provésti účinná opatření
proti šmelinářům a povalečům
a zařaditi je do pracovních táborů.
Doporučujeme rolníkům a jejich svobodným
dětem, pokud ze zemědělství odešli
a jejichž hospodářství dnes trpí
nedostatkem pracovních sil, aby se vrátili alespoň
na dobu dvou let do hospodářství a tím
byli příkladem i ostatním. Dnes pracují
v zemědělství dva ročníky hochů
a děvčat, kterým patří náš
dík za pochopení i snahu pomoci, v mnohých
případech i tam, kde rodiče nejeví
dostatek porozumění. Jsme si vědomi všichni,
že tato opatření nám nemohou problém
nedostatku trvale řešiti, nýbrž že
trvalým řešením je mechanisace, elektrifikace
a zekonomičtění zemědělské
výroby a práce.
Je nutné, aby se při navrhovaných opatřeních
a jejich provádění neopakovalo to, čeho
jsme zde byli svědky minulý týden i včerejšího
dne, aby se totiž na jedné straně pomoc slibovala,
a pak, při vyskytnuti se nespokojenců, parlamentní
tribuna sloužila k demagogickým řečem
a lákání těchto nespokojenců
pro své politické záměry. (Potlesk.)
Máme-li nedostatek pracovních sil odstranit, pak
jedině společnou prací a odpovědností,
v žádném případě však
toho nedosáhneme politickou demagogií. Se získáváním
pracovních sil se musíme starati i o jejich mzdové,
sociální a zdravotní zabezpečení
a skončiti s minulostí, kdy postavení zemědělského
dělníka bylo jedním z nejhorších,
čímž byl neustálý útěk
od zemědělství také stupňován.
Víme, že nedostatkem pracovních sil trpěla
naše zemědělská výroba i před
Mnichovem, ba i v dobách průmyslových krisí,
a naším úkolem je tedy odstraniti nejen poválečný
úbytek, ale i předválečný,
se současným odstraňováním
jeho příčin, kterých se v minulosti
příliš mnoho nashromáždilo. K odstranění
jedné z těchto příčin má
sloužiti rozsáhlá mechanisace a elektrifikace
zemědělské výroby se zvláštním
zřetelem na práci venkovské ženy, které
v prvé řadě musíme pomoci. A tak se,
paní a pánové, zamýšlím
nad slovy zde včera pronesenými a vzpomínám
na ty tisíce a desítky tisíc pracujících
žen na vesnici, na ty selské, domkářské
ženy, na ty ženy dělníků a úředníků,
které dnes pracují, a rády pracují,
protože pracují pro republiku. A vzpomínám
na ta slova, která zde byla pronesena snad na obhaj obu
nebo na záchranu těch, kteří dodnes
nenašli kladný poměr k republice a svůj
čas protloukají v kavárnách a kdekoli
jinde. (Potlesk.)
Stroje však musí býti vyráběny
v dostatečném množství za cenu rolníkům
přístupnou. Rolníci pak budováním
místních a obvodních strojních družstev
umožní mechanisaci všem typům usedlostí.
Zkušenosti nám ukazují, že tato družstva,
dobře organisovaná, se osvědčují,
že rolníkům je ulehčena práce,
zabezpečena včasná sklizeň i ostatní
polní práce, a jim pak zbývá více
času na práce stájové, které
dnes hlavně trpí nedostatkem pracovních sil.
S mechanisací je zároveň nutno provésti
rychlé a spravedlivé scelení půdy,
odstranit roztříštěnost pozemkové
držby a dosáhnout lepších možností
obdělání a vyššího hektarového
výnosu. Zákon o scelení půdy bude
předložen ministerstvem zemědělství
v dohledné době parlamentu a tím bude vyhověno
požadavku pokrokových rolníků.
Dalším opatřením, souvisícím
s programem vlády, je vydání zákona
o revisi první pozemkové reformy a zbytkových
statků. (Potlesk.) Půda podle tohoto zákona
získaná má býti rozdělena na
doplnění nesoběstačných hospodářství
a zároveň má být provedeno scelení
pozemků v obci, nebo jí má být použito
pro výzkumnictví, šlechtitelství a pod.
Rychlým provedením revise zajistíme jistě
i obdělání pozemků revisi podléhajících.
V rámci dvouletého plánu bude provedena také
demokratisace honitby novým zákonem, připraveným
v ministerstvu zemědělství, který
má širokým lidovým vrstvám, především
rolníkům, umožniti výkon myslivosti
a myslivost spojit pevně v jeden celek s chovem zvěře,
a tím také dosáhnout většího
výnosu.
Zároveň je nutno provést rázná
opatření v distribuci, odstraniti všechny zbytečné
složky na cestě od zemědělce ke konsumentovi,
především odstraniti velkoobchod a dát
větší uplatnění zemědělským
družstvům. Rolníci nejsou ochotni a nesouhlasí
s tím, aby se jejich výrobek dostával do
rukou konsumenta za dvakrát tolik, co oni za své
výrobky obdrží.
Zvýšení výroby na polích a ve
stájích vyžaduje dostatek levných. hnojiv
i krmiv, a zde je potřeba jejich získání
zajistiti a plánovati. V pohraničí dojde
v rámci dvouletky k scelení pozemků se současným
oceněním majetku našich osídlenců
a jeho zaknihováním, jak vládní program
určuje. Zákon o urychleném zaknihování
je připravován, a tím se už dostane
konečná odpověď všem těm,
kteří rozsévali nedůvěru k
dekretům, a také se dostane jistoty našim rolníkům
o jejich knihovním a trvalém vlastnictví.
Aby byla zajištěna účast naší
rolnické veřejnosti na přípravě
a tvoření plánů, rozeslalo ministerstvo
zemědělství do okresů a obcí
návrhy, a lze tedy očekávati, že zemědělský
plán bude plánem našich českých
a slovenských rolníků. Vzhledem k tomu, že
plánování tohoto druhu je novinkou a my se
plánovati učíme, je zapotřebí
zdůraznit nutnost udržeti soulad mezi jednotlivými
sektory výroby, zabránit jakémukoliv favorisování
toho či onoho a nepřipustit tvoření
regionálních nebo okresních či místních
plánů, které by nebyly v souladu s plánem
celostátním, hlavně pokud jde o výši
investic a možnosti pracovních sil. Je tu slyšeti
hlasy, že 7 miliard Kčs, předpokládaných
na přímé investice v zemědělství,
je málo. Je samozřejmé, že naše
zanedbané zemědělství vyžaduje
investic daleko větších, lze však předpokládati,
že naši činitelé si toho jsou vědomi
a že budou usilovat podle možnosti o zvýšení,
pokud to bude v souladu s potřebou celého našeho
hospodářství. Aby všechny tyto úkoly
byly zvládnuty, je zapotřebí, aby náš
Jednotný svaz českých zemědělců
dostal zákonný podklad a mohl se ještě
účinněji zapojit do naší dvouletky.
Úspěšné zvládnutí druhých
národních zní a pracovní hrdinství
našeho zemědělského lidu a splnění
všech nezbytných předpokladů jsou nám
pevnou zárukou, že Gottwaldova dvouletka i v zemědělské
výrobě bude splněna. Rolníci očekávají,
že i nezemědělská veřejnost pochopí
potřeby a že i nadále vesnice a město
vynaloží všechno úsilí, aby úkol
námi přijaty byl splněn k prospěchu
republiky a jejího lidu. (Potlesk.)
A nyní několik slov o naší mládeži
a její účasti na dvouletce. Jsme jistě
státem, kde si mládež přes všechno
nebezpečí okupace zachovala nejenom národní
čest, ale i dobrou morálku. Důkazem toho
jsou činy, kterými se naše mládež
může pochlubiti ve výstavbě republiky.
V poslední a současné době 25.000
mladých hochů a děvčat, příslušníků
v prvé řadě Svazu české mládeže,
pomáhá rolníkům a republice na místech,
kde se pracovních sil nedostává. Šli
dobrovolně a rádi, mnohdy v případech,
kde porozumění rodičů nestačilo
Rolníci je též s radostí uvítali,
vědomi si snahy těchto mladých lidí
upřímně pomáhati. Šli a jdou
přes naříkání některých
pánů kolegů a časopisů nad
tím, že tentokrát byly postiženy i děti
těch, kteří mají za to, že jejich
děti nejsou určeny k tomu, aby dělaly a zařadily
se do řad ostatní mládeže. (Potlesk.)
Kdyby nebylo toho zbytečného mluvení a psaní
a kdybychom se všichni společně a jednotně
starali o odstranění některých překážek,
které jsou a budou, určitě bychom tím
mládeži nejlépe pomohli. Ve všech akcích
mládeže se osvědčila její jednotná
organisace Svaz české mládeže, a je
tedy na nás, abychom v zájmu dvouletky a mládeže
tuto jednotnou organisaci podporovali a postarali se v zájmu
brannosti o sjednocení tělovýchovy. (Potlesk.)
Mládež jistě pochopí a zařadí
se v dvouletém plánu na místa, kde republika
jejich práce a jejich mladého elánu bude
potřebovat. Jistě nakonec i mnozí rodičové
také pochopí, že jejich cílem nemůže
být dostat za každou cenu svého syna nebo dceru
do státní nebo veřejné služby
či úřadu, ale že naopak půjde
tam, kde se prací tvoří nové hodnoty.
Máme-li vyspělou a uvědomělou mládež,
musíme se také postarati o splnění
jejích požadavků. Proto musí býti
pamatováno ve dvouletce na zařizování
učňovských domovů, studentských
domovů, výstavbu a zřizování
hřišť, mládeži musí být
umožněna cesta ke kultuře, umění
a vzdělání. Heslem naší dvouletky
nechť je: Mládež republice-republika mládeži.
(Potlesk.) Jednotná, uvědomělá,
morálně a kulturně vyspělá
mládež je záštita naší šťastné
budoucnosti. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. dr Burianovi.
Posl. dr Burian: Slavná sněmovno!
Prohlášení pana předsedy vlády
bylo věnováno hlavně otázkám
hospodářským. Je to pochopitelné,
neboť stále ještě jsme v době,
kdy věci, týkající se naší
hospodářské prosperity, nám musí
nejvíc ležet na srdci. Avšak pochopitelná
starost vlády o věci hospodářské
nesmí vésti ústavodárné Národní
shromáždění k tomu, aby si neuvědomovalo,
že jeho prvním úkolem je dáti právní
základny našemu životu, tedy dáti státu
ústavu.
Vítám proto, že s takovým zájmem
je nyní sledována otázka, jaká úloha
přísluší ústavodárnému
Národnímu shromáždění
při vypracování nové ústavy.
Pan předseda vlády oznámil ve svém
prohlášení, že vláda sestavila
dvě komise, komisi právnickou a komisi politickou,
které jsou pověřeny přípravou
návrhu nové ústavy. Pokud jde o úlohu
ústavodárného Národního shromáždění,
uvedl, že sněmovně je pro každý
případ vyhrazeno neomezené právo schválit,
změnit nebo zamítnout vládní návrh
ústavy.
Klub poslanců čs. strany národně-socialistické
je toho názoru, že nemůže býti
vyčerpáno poslání ústavodárného
Národního shromáždění
tím, že by mu bylo zaručeno právo schválit,
pozměnit nebo zamítnout hotový již návrh,
který byl vypracován jinde než na půdě
parlamentní. Prosím, aby bylo rozuměno, že
tu nejde snad jen o otázku prestiže a že dokonce
nejde snad o nějaký projev nedůvěry
k legislativní činnosti vlády. Tady jde o
vážné důvody věcné i politické.
Pokud jde o důvody věcné, dovolil bych si
uvést asi toto:
Bylo by ideálem, aby při tvorbě každého
zákona mohl zákonodárný sbor svou
komisí nebo výborem mít co možno největší
účast při tvoření zákona
od jeho počátku. Při spoustě zákonných
osnov je ovšem tento postup u běžných
zákonů technicky nemyslitelný a musíme
se proto spokojovat s tím, že ve výboru projednáváme
osnovy již upravené jako celek a jsme odkázáni
na výklad zástupců vlády, po případě
výklady navrhovatelů iniciativních návrhů.
S takto omezenou kompetencí sněmovny se však
nelze dobře spokojit při tvorbě základního
státního zákona, tedy ústavy, ze které
vyplývá celý další právní
rád. Tady je nutno, aby parlamentní činitelé,
jichž povinností je pracovat na ústavním
díle, měli účast na všech přípravných
pracích, aby měli účast na těch
všech diskusích, vysvětleních expertů
a debatách, poněvadž ani nejdokonalejší
stenografický záznam nemůže nahradit
význam bezprostřednosti rozpravy. Ústavní
listina jako dílo zákonodárné musí
býti vnitřně naprosto harmonická.
Nesmí se porušit její celková skladba
nějakými dodatečnými změnami.
Je tedy jasné, že při takto omezené
možnosti změn byla by úloha ústavodárného
Národního shromáždění
velmi omezena, nebo by byla neobyčejně ztížena,
poněvadž kdyby mělo ústavodárné
Národní shromáždění prováděti
změny na hotovém návrhu ústavy, předpokládalo
by to, že by každá změna musila býti
velmi pečlivě uvažována s hlediska celé
osnovy, musily by býti vyslechnuty důvody, které
vedly právě k tomu ustanovení, jež má
být měněno, bylo by jistě třeba
jednat s experty - tedy prostě mám obavu, že
bychom tu práci, která byla již jednou vykonána,
musili konat znovu. Myslím, že si dobře ani
nemůžeme představit, že by mohlo ústavodárné
Národní shromáždění zamítnout
podaný návrh ústavy, takže prakticky
tady půjde jen o dvě možnosti, změny
anebo schválení. O té změně
jsem právě nyní mluvil, s jakými potížemi
by byla spojena, kdybychom měli projednati návrh,
který je již úplně hotov, vypracován
a nám podán, takže bychom nakonec stáli
před úlohou, máme-li návrh pouze schválit.
Mám za to, ze skutečně i věcně
prospějeme tomu, když bude možno ústavu
pracovat od prvých počátků na půdě
parlamentní. (Potlesk.) Při tom, prosím,
jistě bude legislativní činnost vlády
tady velmi na místě, bude velmi vítána,
dokonce ani není dobře možná činnost
ústavně-právního výboru bez
nejužšího kontaktu se zástupci vlády.
Když jsem mluvil o tom, že je skutečně
při takovém díle, jako je návrh ústavy,
těžko přistoupiti k již hotovému
návrhu a na něm něco zlepšovat, tedy
mi dovolte, abych užil jistého přirovnání.
Není jistě stejné, když máme
na hotovém domě něco měnit, anebo
když máme možnost stavbu sledovat od počátku
a již od počátku mít účast
na tom, co se stavebně provede. Byly zde vzneseny námitky
proti postupu, který my tady sledujeme, především
námitky rázu formálně-právního,
o kterých se zmínil pan posl. Kliment, že
dosavadní jednací řád sněmovny
nedává dostatečně dobrého základu,
abychom mohli postupovat tak, jak jsem naznačil. Na této
námitce něco je, poněvadž skutečně
jednací řád sněmovny zná instituci
vládních návrhů a zná návrhy
iniciativní, kdežto postup, který my chceme
voliti, je trošku jiné formy. Ale tato překážka
není nepřekonatelná. Také Revoluční
Národní shromáždění v
roce 1919 a 1920 stálo před podobným problémem.
Tehdy kromě otázky, zda Národní shromáždění
je vůbec povoláno ústavu vypracovat, se také
vyskytla tato překážka rázu formálního,
a věc byla vyřešena tím, že tehdejší
Národní shromáždění na
základě novely k jednacímu řádu
- je to zákon č. 33 z roku 1920 - projednalo dílo
ústavodárné jakožto návrh výborový.
Tehdejší ústavní výbor Národního
shromáždění používal při
tom osnovy, která byla vypracována legislativním
odborem ministerstva vnitra v čele s vědeckým
tvůrcem ústavy prof. Hoetzlem, avšak tento
návrh byl podán neoficiální cestou,
ne jako formální návrh vládní,
takže ústava byla ve skutečnosti pracována
jakožto návrh ústavního výboru.
Je otázkou, zda by tato cesta nebyla schůdnou i
pro náš případ.