Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Tymeš, Petr, dr Böhm, dr Šoltész.
Zapisovatelé dr Bartuška, Bolen.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, Ursíny; ministři
dr Dolanský, Hála, Laušman,
dr Nejedlý, dr Procházka, Zmrhal.
236 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Rozprava a prohlášení pana předsedy
vlády Klementa Gottwalda, učiněném
v 9. schůzi ústavodárného Národního
shromáždění dne 12. září
1946.
2. Zpráva výborů živnostensko-obchodního
a zahraničního o vládním návrhu
(tisk 40), kterým se předkládá ústavodárnému
Národnímu shromáždění
k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou
a královstvím Afghanistanským, podepsaná
dne 21. října 1937 v Berlíně a uvedená
v prozatímní platnost vládní vyhláškou
ze dne 21. prosince 1937, čís. 45 Sb. z. a n. z
roku 1938 (tisk 77).
Předseda (zvoní): Zahajuji 11. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Smrkovskému,
Přeučilovi, Šlingovi, Zeminové;
na tento týden posl. dr Bellušovi, dr Böhmovi,
inž. Filovi, Fraštackému, dr Joskovi,
dr Kvetkovi, inž. Stykovi, dr Štefánikovi;
dodatečně na schůzi konanou dne 13. t. m.
dr Veverkovi.
Paní posl. dr Horáková žádá
za dovolenou od 17. do 27. t. m., poněvadž se účastní
mírové konference v Paříži.
Pan posl. Polák žádá za dovolenou,
poněvadž jest účasten na mírové
konferenci v Paříži.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Navržené dovolené
jsou schváleny.
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Rozprava o prohlášení pana předsedy
vlády Klementa Gottwalda, učiněném
v 9. schůzi ústavodárného Národního
shromáždění dne 12. září
1946.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. Děd, dr Bernard, dr Klimek,
Václavů, dr Kempný, Holdoš,
Cígler, Uhlířová, Tylínek,
Aug. Kliment, dr Burian, Horn, Stan. Novák,
Hodinová-Spurná.
Dávám slovo panu posl. Dědovi.
Posl. Děd: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Dali jsme si budovatelský program Národní
fronty. Má-li parlament a vláda toto velké
dílo s důstojným úspěchem vykonat
a tím také zabezpečiti naši lidovou
demokracii, musíme všechno své úsilí
zaměřit na toto budování v jeho přísně
daném rámci a rozsahu. Jsem přesvědčen,
paní a pánové, že tento postup není
dodržován, a jestliže něco ohrožuje
toto naše národní dílo, pak jsou to
různá opatření jednotlivých
institucí, svazů, hospodářských
skupin průmyslových a ředitelů jednotlivých
odvětví znárodněného průmyslu,
a často i některých úředníků
příslušných ministerstev, kteří
překročují svoji zákonnou kompetenci,
máme-li na zřeteli budovatelský program a
jeho daný rozsah.
Konkrétně: celé řady živnostenských
a průmyslových podniků - podotýkám,
podniků českých, nikoli konfiskátů
- jsou přikazovány do provozního klidu t.
zv. suchou cestou s poukazem na klasifikaci C tím, že
je jim prostě odepřen anebo zdržován
příděl surovin. Co je to neznámé
C, paní a pánové, u českých
podniků, kterým zákon zaručuje ochranu
a rovná práva? Znaky pro nějakou klasifikaci
malých a středních českých
podniků, které nespadaly podle zákona pod
znárodnění, mohou býti dány
pouze zákonem. Klasifikace, kterou provedli v ministerstvu
zásobování a kterou provádí
ministerstvo průmyslu, nemá právního
odůvodnění; ale zneužívalo a
zneužívá se jí, a to velmi hrubě.
Tato klasifikace českých podniků, nedobře
uvážená, ohrozila úvěr a dobrou
pověst mnoha živnostníků. A tak jako
zastavování českých podniků,
tak ona neblahá klasifikace s důsledky, které
jsem jmenoval, je povážlivá i s hlediska platných
zákonů, kterých se má právo
- a říkám i povinnost - dovolávat
každý řádný občan republiky,
tedy i malý a střední podnikatel, o pojetí
mravním a humánním v tomto případě
vůbec ani nemluvě.
Nesmíme, paní a pánové, zapomínat,
že československý střední a malý
průmysl byl a je historickým základem hospodářské
výkonnosti a činorodosti našeho státu
a na něm také závisí nejen opětné
dosažení, ale i zvýšení předválečného
standardu našeho lidu po stránce kvality a druhové
rozmanitosti spotřebních statků. Nesmíme
přehlédnout, že volná soutěž,
zdravá snaha jít kupředu - což je hlavním
znakem malého a středního průmyslu
v rukou soukromého podnikatele - je hybnou pákou
pohyblivosti na poli hospodářské iniciativy
vůbec. Tato skvělá tradice pohyblivosti,
dovednosti, osobní iniciativy, přizpůsobivosti
a pružnosti je nejtypičtějším základem
a přímo pojmovým znakem středního
a malého průmyslu.
A jestliže jednoznačně vystupuji pro zákonné
a mravní právo této vrstvy občanstva,
nepřímo tím hájím toto právo
všech vrstev národa. Jestliže se ujímám
práva malých a středních podnikatelů
v dané situaci, nikdo nemá práva se domýšlet,
že jsme proti plánování, regulaci a
distribuci výroby. Jsme upřímně pro
tuto regulaci, ale cestou zákonnou, spravedlivou a humánní
(Potlesk.), cestou důstojnou našeho lidu, našeho
státu a celé naší tradice: cestou skutečné
demokracie lidové. Tuto cestu opustit nesmíme, nemáme-li
důvěru toho lidu ztratit, paní a pánové.
Tak na př. by bylo jistě humánní a
spravedlivé, aby živnostníku nebo jinému
podnikateli, jemuž bude ve vnitrozemí zrušena
živnost na základě zákona, byl přidělen
podobný podnik, konfiskát v pohraničí,
který bude zachován. Jak jinak a jak vhodněji
chceme tyto postižené odškodnit a plně
využít jejich schopností ve společném
díle, když náš státní rozpočet
je tak předimensován a když národní
podniky zápasí s těžkou pasivitou? Snad
opět cestou nejmenšího odporu, to jest na účet
ostatních podnikatelů a jejich úrovně
tím, že jim předepíšeme nějaké
příplatky? Budeme ochotni, paní a pánové,
zatížiti přetížená bedra
živnostnictva novým břemenem? - Ale i v tomto
směru se rozumným úvahám uzavírají
v příslušných ministerstvech dveře.
Je to tak, paní a pánové. Obě ministerstva,
jak ministerstvo průmyslu, tak ministerstvo výživy,
malé a střední konfiskáty všech
možných oborů, které podle zákona
nepodléhají znárodnění, zcela
jednoduše a velmi často mocenským - třeba
nepřímým tlakem - sdružují v
kombináty, které pak mají určité
znaky, opravňující znárodnění.
Ostatní je nasnadě. Malé a střední
podniky pod národní správou budou znárodněny.
Budou znárodněny ovšem jen tenkrát,
slavné ústavodárné Národní
shromáždění, když k tomu dáme
souhlas (Potlesk.), když k tomu dají souhlas
zvolení zástupcové českého
a slovenského lidu. (Potlesk.) Tedy my, paní
a pánové. (Potlesk.)
Košický program zaručil ochranu a plnou podporu
malému a střednímu podnikání.
Je čas, jasně a závazně stanovit a
vyhlásit, co je znakem malého a středního
podniku, kterým košické postuláty dávají
nezadatelnou ochranu, aby konečně řada byrokratů
v ministerstvech, ve svazech, v hospodářských
skupinách byla poučena, ze nesmí šlapat
tento svatý zákon.
A tu se ptám, byla to záměrnost, anebo neschopnost
určitých příslušných odpovědných
činitelů, že svazy a hospodářské
skupiny průmyslu a zásobování nebyly
demokratisovány aspoň paritním zastoupením
politických stran? Byla to záměrnost, ptám
se, když důraznému volání po
demokratických volbách do těchto institucí
nebylo vyhověno? Při dnešním stavu přichází
podnikatel, ať soukromý nebo družstevní,
do mnohých těchto úřadoven jako prosebník;
a prosím, v tomto ohledu příslušná
ministerstva opomněla nepsaný příkaz
lidové demokracie.
Paní a pánové, je svrchovaný čas,
abychom si dobře všímali těchto i jiných
tak výstražných skutečností a
učinili je předmětem jednání
našich výborů, a bude-li třeba, i plena
slavné sněmovny, neboť jestliže pan ministerský
předseda jasně zdůraznil, že znárodnění
průmyslu je skončeno, pak jeho prohlášení,
kterému dáváme spontánní souhlas,
nesmí býti vykládáno libovolně
- rozhodně ne byrokracií. (Potlesk.)
Paní a pánové, jednáme o hospodářskou
výstavbu republiky. Je k tomu třeba úmorné
práce a trpělivosti celého národa.
Je k tomu třeba chlapské svornosti Národní
fronty. Máme-li býti svorni, musíme si věřit.
Podmínkou důvěry je dodržení
slova v budovatelském plánu v jeho rozsahu i v celkové
politice.
Slavné Národní shromáždění,
byl jsem pověřen klubem poslanců čs.
strany národně socialistické, abych jeho
jménem učinil toto prohlášení:
Vedeni jsouce snahou podporovati dalekosáhlé cíle
budovatelského programu vlády, stavíme se
za rozumné podporování a ochranu malých
a středních průmyslových podniků
v rukou soukromých, což potřebuje stát
také k udržení a k upevnění svých
demokratických zřízení. Provádí-li
ministerstvo průmyslu nějakou klasifikaci průmyslových
podnikání nyní také i ve vnitrozemí
našeho státu, mohli bychom oprávněnost
této věci přijmouti snad pouze potud, že
na základě této klasifikace nemůže
a nesmí ministerstvo průmyslu prováděti
nic, co by se hospodářsky těchto podniků
mohlo dotýkati, to jest ani v jejich prospěch, ani
v jejich neprospěch, tím méně snad
zastaviti některé. Nestranné a spravedlivé
klasifikace podniků v řízeném hospodářství
by se mohlo použíti teprve na základě
nového zákona, který by musel býti
Národním shromážděním
přijati, a to tím spíše, ze jde o hluboký
zásah do podnikatelské svobody proti duchu košického
programu a o zájmy stejně zaměstnanců
a podnikatelů, jako spotřebitelů, a o zájmy
obcí a nezřídka celých okresů
a krajů.
Také ministerstvo výživy se musí říditi
obdobnými zásadami a nevydávati prostřednictvím
trhových svazů zastavovací výměry
mlynářským a jiným podnikům.
Československá strana národně socialistická
přijala s povděkem prohlášení
vlády a ministerského předsedy Klementa Gottwalda,
že znárodnění našeho průmyslu
je skončeno. Přijali jsme to jako uznání
nutnosti, vnésti potřebný klid do našeho
hospodářského podnikání. Proto
nemůžeme souhlasiti s tím, že se činí
pokusy afilací malých a středních
konfiskátů nebo dočasným zřizováním
jejich kombinátů zvětšovat rozsah znárodněného
průmyslu proti duchu prohlášení vlády
i pana ministerského předsedy Klementa Gottwalda.
Zdůrazňujeme také, že je nutno v duchu
restitučního dekretu benevolentně vyjíti
vstříc při povolování živnostenských
oprávnění pro takové podniky, které
byly za okupace od Němců uzavřeny, nebo které
dokonce majitel likvidoval sám na výzvu zahraničního
rozhlasu, aby se nemusel dopustit kolaborace, prospěšné
německému vedení války.
Žádáme, aby příslušná
ministerstva provedla ihned přebudování Ústředního
svazu průmyslu a Ústředního svazu
řemesla, neboť dosavadní stav těchto
svazů odporuje demokratickým zásadám
zejména v tom smyslu že za podnikatele jednají
hospodářské skupiny, které v dnešním
složení nemají dostatečné důvěry
ani malých, ani středních podnikatelů.
Ačkoli máme značné pochybnosti o praksi
ministerstva průmyslu, souhlasíme plně s
nedávným jeho prohlášením, že
se znárodněný průmysl nesmí
zpolitisovati. Očekáváme nyní, že
ministerstvo průmyslu dokáže před veřejností,
že bylo při dosavadním obsazování
vedoucích míst ve znárodněném
průmyslu vedeno jen snahou uplatniti na vedoucích
místech právě jen nejlepší odborníky,
jak to samo o sobě prohlašuje. Může se
tak státi nejlépe tím způsobem, že
uveřejní jména a kvalifikaci všech vedoucích
osob v znárodněném průmyslu, které
dosud ministerstvo průmyslu a příslušná
generální ředitelství národních
podniků jmenovala, a že bude publikovati také
jména a kvalifikaci těch osob, které byly
sice na vedoucí místa kandidovány, ale byly
odmítnuty, jakož i důvody, proč se tak
stalo.
Totéž očekáváme od ministerstva
výživy, aby naše veřejnost nabyla přesvědčení,
že platí zásada, stanovená v budovatelském
programu naší vlády, že při obsazení
vedoucích míst ve znárodněném
průmyslu nesmí rozhodovati stranická příslušnost,
nýbrž musí býti rozhodná odborná
znalost a státní spolehlivost. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo p. posl. dr Bernardovi.
Posl. dr Bernard: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Již v rozpravě, kterou jsme provedli o vládním
prohlášení po ustavení nové vlády,
měli jsme příležitost tlumočit
plný souhlas klubu soc. demokratických poslanců
se základní politickou linií vlády
a s jejím programem na poli hospodářském.
Také dnes nemůžeme, než znovu vyslovit
své plné uznání za to, s jakou velkorysostí
a s jakou důkladností vláda přistoupila
k plnění vytčeného programu. Víme
dobře, že k splnění tohoto programu
bude zapotřebí hodně práce a že
vládě připadl mimořádně
důležitý úkol. Máme proto zato,
že vláda zasluhuje plné naší důvěry
a plné naší podpory.
Mimořádně veliký rozsah vládních
úkolů je dán jak obtížemi tohoto
poválečného období, tak i novou povahou
našeho nového sociálního a hospodářského
systému, k jehož budování jsme přikročili.
Tento systém se vyznačuje především
nesmírným vzrůstem státních
funkcí; a čím rozsáhlejší
jsou funkce státu, tím rozsáhlejší
je i pravomoc vlády a všech veřejných
orgánů. Již tím se příznivě
odlišuje náš nový hospodářský
a sociální systém od dřívějších
poměrů. Umožňuje, aby bylo dbáno
především zájmů veřejných
a aby v základních otázkách republiky
nebylo rozhodováno podle zájmů sobeckých
skupin finančního a průmyslového kapitálu,
jak tomu bylo dříve.
Máme vládu, která skutečně
může vládnout a která v této
své činnosti není ani v nejmenší
míře brzděna tou druhou, vedlejší
vládou velkého kapitálu, jak tomu bylo dřív.
Je však třeba zdůraznit, že čím
rozsáhlejší je pravomoc vlády, tím
rozsáhlejší musí být i kontrolní
pravomoc parlamentu, a tím citlivěji musíme
dbáti na to, aby všechna práva parlamentu byla
plně respektována. (Potlesk.)
Teprve v našich nových poměrech otvírají
se parlamentu zcela nové úkoly, parlamentní
kontrole se otvírají úseky, které
se dříve vymykaly jakékoliv kontrole veřejné
vůbec. Záleží ovšem na parlamentu,
aby se uchopil iniciativy a vyrovnal se s tou velikou funkcí,
která mu v naší době připadá.
Nejsme toho názoru, že by snad nesmírný
vzrůst státních funkcí nutně
musel ohrožovat osobní a občanská práva
každého občana, jak se někdy říká.
Ale aby k tomu nedošlo, musíme citlivě střežit
demokratický ráz naší republiky a všechny
instituce demokratického systému. Rozhodli jsme
se pro nový typ veřejné správy, která
buduje lidové orgány a již tím zaručuje,
že zájmů lidu bude plně dbáno.
Řekli jsme si ostatně už častěji,
že chceme budovat demokracii ještě lepší
než byla ta dřívější. Utvořili
jsme pro to důležité předpoklady, pokud
jde o organisaci hospodářského života.
Budujíce demokracii hospodářskou, rozhodli
jsme se ovšem také zachovat a také ještě
prohloubit demokracii politickou.
A jedním z důležitých znaků demokratického
systému je právě parlamentarismus; a chceme-li
zachovat demokratický systém, musíme postavení
a práva parlamentu střežit jako oko v hlavě.
Jestliže toto poznání ještě neproniklo
všeobecně, pak máme za to, že by si ho
především měli být vědomi
všichni členové tohoto slavného sboru.
Nejde nám o otázku prestiže parlamentu, ale
o to, aby parlament splnil tu významnou funkci, která
mu připadla. Při různých příležitostech
jsme se už vyslovili pro všechna opatření
organisačního a technického rázu,
která jsou způsobilá zvýšit úroveň
parlamentního jednání a odstranit všechno,
co brání pružnému a rychlému
jednání.
Vítáme, že předsednictvo sněmovny
přikročilo k jednání o novém
jednacím řádu v poslanecké sněmovně.
Doufáme, že v tomto směru poslanci učiní
všechno, co je v jejich možnostech. Jde ovšem o
to, aby také vláda se své strany plně
respektovala postavení parlamentu, aby především,
jak jsme na to již častěji poukazovali, včas
předkládala parlamentu osnovy zákonů,
neboť jinak za všechny zákony, které parlament
usnáší, a jichž nedostatky se později
obyčejně v praxi objeví, je nakonec odpovědným
tento sbor.