Předseda Josef David.
Místopředsedové Tymeš, Langr,
dr Böhm, dr Šoltész, Hodinová-Spurná.
Zapisovatelé Smejkal, Sova.
Členové vlády: předseda vlády
Gottwald; náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, Široký, dr
Šrámek, Ursíny, dr Zenkl;
ministři dr Dolanský, dr Drtina, dr
Franek, inž. Jan Kopecký, Václav
Kopecký, Laušman, Nosek, dr Pietor,
dr Procházka, Zmrhal; státní
tajemník Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
250 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: tajemník NS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Předseda (zvoní): Zahajuji 9. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Paní poslankyně, páni poslanci! (Shromáždění
povstává.)
S procítěnou bolestí vzpomínáme
dnes toho, kterému osud nedopřál, aby v ústavodárném
Národním shromáždění a
vládě republiky mohl rozvinout všecku svou
pracovní houževnatost a uplatnit všecky své
nevšední vlohy. Připomínáme si
památku dr Aloise Vošahlíka, prvního
ministra techniky, který 8. srpna 1946 skončil svou
krátkou životní pouť po automobilovém
neštěstí. Neměli jsme příležitost
pozdravit jej v našem středu u společného
díla, na které se připravoval a k němuž
byl předurčen vzácnými hodnotami své
lidské i vědecké osobnosti.
Učil se původně krejčovině,
ale mladého dělníka zvábila cesta
za vzděláním, která ho po soukromém
studiu odvedla na českobudějovické gymnasium.
Po vysokoškolském studiu působil na učitelských
ústavech jako milovaný profesor, který dovedl
najít cestu k srdcím svých žáků
a který uplatňoval svou podnětnost a činorodost
v studentských spolcích, v skautském hnutí
a konečně politicky i v československé
straně lidové. Uchoval si svůj přímý
vztah k pracujícímu člověku, znal
život nejen z theorie, ale i z tvrdé školy životní
a vypracovával se k významnějším
úkolům, které pak připravily půdu
jeho jmenování prvním ministrem techniky.
Sliboval svým dosavadním životním i
pracovním příkladem, že se mu podaří
stvořit nový, důležitý ministerský
resort, jemuž je přiřčena tak důležitá
úloha v moderním státním životě
a při znovubudování našeho hospodářského
i průmyslového světa. Je podivnou a tragickou
náhodou osudu, že první ministr techniky končí
svůj život v moderním technickém dopravním
prostředku, jakým je automobil, a že se tak
děje ve chvíli, kdy má rozvinout všechny
své síly k zvládnutí vší
složitosti moderní techniky a jejího využití
v obnovené Československé republice.
Nad jeho tragickým pádem stojíme se srdcem
plným účasti a s upřímnou soustrastí
a bolestí, jaká zasáhla nejen jeho nejbližší
rodinný kruh, ale celou československou veřejnost.
V duchu zvěčnělého bude, když
myšlenku kvetoucího ministerstva techniky vtělíme
ve skutek a když všecku jeho činnost posvětíme
památkou trvale vzpomínaného dr Aloise Vošahlíka.
Čest této jeho světlé památce!
(Shromáždění usedá.)
Přistoupíme k projednávání
pořadu, na němž je
Prohlášení předsedy vlády
podle § 64 jedn. řádu.
Prosím pana předsedu vlády, aby se ujal slova.
Předseda vlády Gottwald (uvítán
potleskem): Slavné ústavodárné
Národní shromáždění! Dámy
a pánové!
Dovolte, abych u příležitosti prázdninového
zahájení prací ústavodárného
Národního shromáždění
řekl několik slov k některým časovým
otázkám.
Od schválení budovatelského programu vlády
Národní fronty Čechů a Slováků
ústavodárným Národním shromážděním
uplynuly právě dva měsíce. Ihned na
to učinila vláda první opatření
k postupnému provádění schváleného
programu. Obšírné usnesení vlády
ze dne 16. července t. r. rozčleňuje vládní
program na jednotlivé úseky a ukládá
příslušným ministerstvům, úřadům
a institucím z toho pro ně vyplývající
konkrétní úkoly, jejichž splnění
je časově vázáno.
Zvláštní pozornost věnuje usnesení
vlády podrobnému propracování dvouletého
hospodářského plánu obnovy a výstavby,
a to jak po stránce věcné, tak i po stránce
vytvoření pružného ústředního
aparátu, sloužícího k přípravě
a k provedení dvouletého plánu. Běželo
o to, soustředit všechny plánovací práce
na jednom místě a zajistit hospodárné
využití lidských i materiálních
sil všech institucí, které mohou a mají
přicházet pro plánování v úvahu.
To se zatím podařilo v rámci Hospodářské
rady a můžeme se zadostiučiněním
zjistit, že dnes celé stovky našich vynikajících
odborníků různých oborů lidského
vědění - národohospodáři,
inženýři a technici, finanční
hospodáři, správní odborníci,
právníci, sociální, zdravotní
i pedagogičtí pracovníci - berou stálou
aktivní účast na praktických přípravných
pracích dvouletky, aniž by z toho pro státní
pokladnu vznikly mimořádné výdaje.
Považuji za svou povinnost vyslovit všem těmto
pracovníkům srdečný dík za
jejich dosavadní práci. V tomto díku za dosud
vykonané je současně záloha na to,
co ještě vykonáno býti musí.
Mám totiž na mysli slib vlády, že zákon
o dvouletém plánu na léta 1947 až 1948
předloží ústavodárnému
Národnímu shromáždění
tak, aby tento zákon mohl býti schválen do
28. října 1946. Aby se tak stalo, musí vláda
i její orgány pracovati ještě rychleji
a usilovněji než dosud. A jelikož věřím,
že tomu tak skutečně bude, mohu vás
znovu ujistit: zákon o dvouletce bude předložen
tak, aby jej ústavodárné Národní
shromáždění mohlo schválit do
28. října 1946.
Paralelně s propracováním podrobností
pro dvouletý hospodářský plán
na léta 1947-1948 probíhají přípravné
práce pro nový státní rozpočet
na r. 1947. Vláda chce, aby tentokrát státní
rozpočet byl ústavodárným Národním
shromážděním projednán včas,
t. j. ještě v tomto roce, abychom tak nebyli v příštím
roce nuceni hospodařit s provisorií. Při
sestavování státního rozpočtu
na rok 1947 vznikají a vzniknou ještě obtíže
tím, že resortní návrhy ve většině
případů málo počítají
s obecnými potřebami dvouletky. Ježto pak státní
hospodářství v užším slova
smyslu je velevýznamnou součástí hospodářství
národního, bude nutno, aby rozpočtové
návrhy resortů před schválením
vládou a ústavodárným Národním
shromážděním prošly ještě
důkladnou revisí ministerstva financí. Vláda
pak se i v tomto případě bude snažit,
aby ústavodárné Národní shromáždění
dostalo návrh státního rozpočtu na
r. 1947 včas.
S vážností, kterou vyžaduje věc,
přistupuje vláda k přípravě
návrhu nové ústavy republiky. K tomu účelu
zřizuje vláda dvě komise - komisi politickou
a komisi právnickou - v nichž složky Národní
fronty a vynikající po- litičtí a
ústavně-právní představitelé
našeho veřejného života budou míti
možnost účastniti se aktivně na přípravě
návrhu nové ústavy. Vláda, plníc
svou povinnost, předloží ústavodárnému
Národnímu shromáždění
návrh nové ústavy k projednání
a rozhodování. Úvahy o tom, jako by snad
ve věci návrhu nové ústavy republiky
byla iniciativním právem a iniciativní povinností
vlády nějak porušena práva ústavodárného
Národního shromáždění,
nejsou na místě. Je-li vláda povinna přicházeti
s iniciativou v běžných věcech zákonodárných,
pak má tím větší povinnost činiti
tak ve věci nové ústavy. Ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
jak už jsem se zmínil, je pro každý případ
vyhrazeno neomezené právo schválit, pozměnit
nebo zamítnout vládní návrh. Mohu
slavné ústavodárné Národní
shromáždění ujistiti, že vláda
se postará o včasné předložení
pečlivě propracovaného návrhu nové
ústavy.
Na vytvoření předpokladů pro splnění
budovatelského programu vlády bylo v uplynulých
dvou měsících pracováno nejen v kancelářích
ministerstev a úřadů, nýbrž také
na pracovištích, v závodech, ve městech
i na venkově, a práce této se zúčastňují
statisíce našich lidí, mužů a žen,
hochů i dívek, dělníků, rolníků,
živnostníků i inteligence. A posuzujeme-li
výsledky této práce, můžeme říci:
I když nikterak nezavíráme oči nad nedostatky
a chybami, kterých se dopouštíme, přece
jen to jde u nás dopředu, k lepšímu.
Na důkaz toho uvedu několik příkladů.
Měli jsme velké starosti se zemědělskými
pracemi. Osídlení pohraničí a odsun
Němců zmenšil počet pracovních
sil vůbec a v zemědělství zvlášť.
Přes to všechno jsme zvládli žňovou
kampaň díky usilovné práci našich
zemědělců a dobré pomoci, kterou města
- dělníci úředníci, ženy
i mládež - poskytla venkovu. Příznivé
výsledky se také dostavují. Projevuje se
to mimo jiné ve výkupu chlebového obilí
Ke konci srpna t. r. bylo vykoupeno přes 43.000 vagonů
chlebového obilí, zatímco loni k témuž
datu bylo vykoupeno pouze něco přes 9.000 vagonů.
Díky dobrému výkupu obilí jsme mohli
poněkud zvýšit příděly
potravin. Tak děti do 6 let obdrží v příštím
přídělovém období o 750 g chlebovin
a 300 g masa více než dosud. Děti od 6 do 12
let dostanou více o 900 g chlebovin, 450 g masa a 80 g
tuku. Mladistvým od 12 do 20 let se zvyšují
dávky u chlebovin o 4.900 g, u masa o 1.050 g a o 80 g
u tuku. Velká většina spotřebitelů
ve věku nad 20 let, kteří dosud nedostávali
tak zvaný přídavkový lístek
P 3/I, tento přídavkový lístek napříště
obdrží a tím se jim zvýší
příděly u chlebovin o 4.850 g, u masa o 750
g, u tuku o 80 g. Těm pak, kteří už
dříve měli přídavkový
lístek P 3/I, se zvyšují dávky u chlebovin
o 450 g, u masa o 400 g, u tuku o 25 g. Rozšiřuje
se okruh osob, které obdrží přídavkový
lístek P 3/II a zvyšují se také přídavky
na tento lístek o 2.450 g u chlebovin, o 350 g u masa a
o 40 g u tuku. Rovněž se zvyšuje počet
osob, které budou míti napříště
nárok na přídavkový lístek
T 4, a zvyšují se také příděly
u chlebovin o 2.450 g, u masa o 350 g, u tuku o 25 g. U horníků
pracujících v dolech se zvyšují příděly
chlebovin o 2.400 g, masa o 1.400 g a tuku o 25 g. Brambory, zelenina,
ovoce a některé jiné potraviny a poživatiny
jsou volné. Vcelku tedy můžeme říci,
že zásobovací obtíže překonáváme
s úspěchem.
Také v průmyslové výrobě můžeme
zaznamenat jisté pokroky. Loni od května do prosince,
tedy za 8 měsíců, jsme vytěžili
6,046.000 tun kamenného a 8,666.000 tun hnědého
uhlí. Letos od ledna do srpna včetně, tedy
opět za 8 měsíců, jsme vytěžili
9,205.000 tun kamenného a 12,960.000 tun hnědého
uhlí. Podle dvouletky musíme v roce 1948 za 8 měsíců
vytěžit 11,136.000 tun kamenného a 15,936.000
tun hnědého uhlí, čili musíme
v roce 1948 vytěžit více než letos u kamenného
uhlí o 21 % a u hnědého uhlí o 23
%. Myslím, že podle dosavadních výsledků
není příčin pochybovat, že tento
úkol splníme.
Jiný, ještě názornější
příklad, svědčící o
realitě dvouletky, je výroba nákladních
vagonů. Za 8 měsíců letošního
roku vyrobily naše vagonky 5,117 nákladních
vagonů. Výroba stále stoupá a dostihla
v srpnu 1.144 vagonů. Podle dvouletého plánu
máme v roce 1948 vyrobit měsíčně
1.250 nákladních vagonů. Není pochyby,
že tento plán bude dostihnut už v roce 1947 a
že naše železnice mohou dříve, než
se předpokládalo, přejít i k obnově
parku osobních vagonů. Pro srovnání
uvádím, že průměrná měsíční
výroba nákladních vagonů v roce 1937
činila 97 kusů.
Postupující hospodářské oživení
a konsolidace dochází výrazu také
ve vzrůstu státních příjmů.
Tak v českých zemích je výnos daní,
dávek, poplatků, cel a monopolů za prvních
7 měsíců tohoto roku o 15,8 % vyšší,
než předpokládal rozpočet.
Největší překážkou na cestě
k hospodářskému rozmachu zůstává
i nadále nedostatek produktivně pracujících
sil jak v průmyslu, tak v zemědělství.
Vezměme jen malý příklad z průmyslu.
Byl-li r. 1937 měsíční průměr
zaměstnanců průmyslu v českých
zemích asi 1,220.000, pak k 1. srpnu t. r. bylo v průmyslu
českých zemích zaměstnáno jen
873.000 osob. Pravda, od ledna do srpna tohoto roku se počet
zaměstnanců v průmyslu zvýšil
skoro o 100.000, ale to zřejmě ani zdaleka nestačí.
Obdobně je tomu s pracovními silami v zemědělství.
Odmítli jsme všechny hlasy z domova i ze zahraničí,
které nám radily, abychom v zájmu překonání
nedostatku pracovních sil netrvali tak neústupně
na odsunu Němců a Maďarů. Řekli
jsme, že v zájmu uskutečnění
tak velkého historického díla národního
a státního vezmeme na sebe přechodné
obtíže hospodářského rázu,
byť i byly sebe větší. Vypočítali
jsme při tom, že český a slovenský
národ má dosti vlastních pracovních
reserv, aby nahradil odsunem nastalý nedostatek.
Nyní musíme i v této věci dokázat,
že nemluvíme do větru. Vláda učinila
některé první kroky. Pro okamžitou pomoc
našim zemědělcům jsme povolali dva ročníky
mládeže k zemědělským pracím
na tři měsíce. Vláda učinila
dále usnesení, že ze státních
a veřejných služeb - vyjma vojsko a Sbor národní
bezpečnosti - mají býti vráceni do
původního povolání kvalifikovaní
a zapracovaní pracovníci, kteří přešli
do státní a veřejné služby z
hornictví, hutnictví, stavebnictví, z některých
pomocných stavebních oborů, jakož i
ze zemědělství. Všechna služební
místa ve státní a veřejné správě
mají co nejdříve a co nejpřísněji
přezkoušet své osobní stavy a snížit
je na nejnutnější míru. Totéž
má býti provedeno v administrativě všech
úseků našeho hospodářství
- v průmyslu, obchodu, peněžnictví i
v dopravě - a to jak v sektoru znárodněném,
tak v soukromém. Budeme se musit také jednou vážně
zamyslit, jak zlikvidovati počet těch, kdo jen předstírají
zaměstnání anebo vůbec nic nedělají,
ač pracovat mohou. Jedině těmito a podobnými
opatřeními lze vyčerpati pracovní
reservy a překonati nedostatek pracovních sil.
Jen o jedno prosím slavné ústavodárné
Národní shromáždění a
celou naši veřejnost: aby v této věci
byli důslední a nedali se svésti žádnou
rozvratnickou demagogií. Nelze na jedné straně
halasně volat po důsledném odsunu Němců
a Maďarů, a na druhé straně brojit proti
mobilisaci českých a slovenských lidí
k produktivní práci. Nelze na jedné straně
žádat zlepšení materiálního
postavení našich zaměstnanců ve veřejné
i soukromé administrativě, a na druhé straně
toto zlepšení znemožňovat udržováním
nadměrného jich počtu. Nelze na jedné
straně volat, abychom více, lépe a laciněji
vyráběli, a na druhé straně torpedovat
opatření, která mají výrobě
přivést nové pracovní síly
z úseků, v nichž jich lze postrádat.
Na celou naši veřejnost vznáším
apel: Doba dovolených se končí. Mnozí
pracovníci i tak věnovali čas své
dovolené dobrovolné práci pro výstavbu
republiky. Nyní se zase musí dáti do práce
všichni. Nechť každý na svém místě
plní svoji povinnost k národu a státu lépe
a důkladněji než dosud. Vláda se přičiní,
aby to mohlo býti řečeno také o ní.
A v tomto smyslu přeji také slavnému ústavodárnému
Národnímu shromáždění
v jeho nastávajících důležitých
pracích plného zdaru. (Hlučný dlouho
trvající potlesk.)