Předseda: Pan posl. Petr?
Posl. Petr: Přijímám.
Předseda: Pan posl. dr Böhm?
Posl. dr Böhm: Prijímam.
Předseda: Pan posl. Tymeš?
Posl. Tymeš: Přijímám.
Předseda: Pan posl. dr Šoltész?
Posl. dr Šoltész: Prijímam.
Předseda: Výkon slibu odpadá u pánů
znovu zvolených místopředsedů, kteří
složili slib již při volbě prvé.
Paní místopředsedkyně Hodinová-Spurná
vykoná však slib předsednický podle
§ 7 jedn. řádu.
Žádám o přečtení formule
slibu a paní místopředsedkyni, aby ke mně
přistoupila k výkonu slibu. (Poslanci povstávají.)
Tajemník NS dr Madar (čte): Slibuji,
že budu zachovávati zákony a svůj úřad
předsednický nestranně zastávati podle
svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Posl. Hodinová-Spurná: Slibuji. (Poslanci
usedají.)
Předseda: Jest nám konečně
vykonati definitivní volbu 10 zapisovatelů a 8 pořadatelů,
a to rovněž zdvižením ruky.
Žádám o přečtení kandidátní
listiny nejprve pro volbu 10 zapisovatelů.
Zástupce tajemníka NS dr Ramajzl (čte):
Kandidátní listina pro definitivní volbu
10 zapisovatelů.
Návrh posl. Slánského, dr Krajiny,
dr Klimka, dr Hodži, Hladkého, Bašťovanského
a druhů:
Podepsaní navrhují, aby za zapisovatele při
definitivní volbě sněmovních funkcionářů
byli zvoleni dosavadní funkcionáři: 1. dr
Bartuška, 2. Bolen, 3. dr Ducháček,
4. dr Falťan, 5. dr Kokeš, 6. dr Neuman,
7. Smejkal, 8. Sova, 9. dr Špánik,
10. Štětka.
Kdo souhlasí s přečtenou kandidátní
listinou pro volbu 10 zapisovatelů, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím jsou zvoleni páni
poslanci, jichž jména byla přečtena,
zapisovateli.
Táži se zvolených pánů poslanců,
zda volbu přijímají.
Pan posl. dr Bartuška?
Posl. dr Bartuška: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Bolen?
Posl. Bolen: Přijímám.
Předseda: Pan posl. dr Ducháček?
Posl. dr Ducháček: Přijímám.
Předseda: Pan posl. dr Falťan?
Posl. dr Falťan: Prijímam.
Předseda: Pan posl. dr Kokeš?
Posl. dr Kokeš: Přijímám.
Předseda: Pan posl. dr Neuman?
Posl. dr Neuman: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Smejkal?
Posl. Smejkal: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Sova?
Posl. Sova: Přijímám.
Předseda: Pan posl. dr Špánik?
Posl. dr Špánik: Prijímam.
Předseda: Pan posl. Štětka?
Posl. Štětka: Přijímám.
Předseda: Nyní přistoupíme
k definitivní volbě 8 pořadatelů,
a to rovněž zdvižením ruky.
Žádám o přečtení kandidátní
listiny.
Zástupce tajemníka NS dr Ramajzl (čte):
Návrh posl. Slánského, dr Krajiny,
dr Klimka, dr Hodži, Hladkého, Bašťovanského
a druhů:
Navrhujeme, aby při definitivní volbě zvoleni
byli dosavadní funkcionáři za pořadatele,
a to poslanci: 1. Babej, 2. Čížek,
3. Homola, 4. Křepela, 5. Matrka,
6. Půček, 7. Sajal, 8. Vojanec.
Předseda: Kdo souhlasí s přečtenou
kandidátní listinou pro volbu 8 pořadatelů,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím jsou jmenovaní kandidáti
zvoleni za pořadatele ústavodárného
Národního shromáždění.
Táži se zvolených pánů poslanců,
zda volbu přijímají.
Pan posl. Babej?
Posl. Babej: Prijímam.
Předseda: Pan posl. Čížek?
Posl. Čížek: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Homola?
Posl. Homola: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Křepela?
Posl. Křepela: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Matrka?
Posl. Matrka: Prijímam.
Předseda: Pan posl. Půček?
Posl. Půček: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Sajal?
Posl. Sajal: Přijímám.
Předseda: Pan posl. Vojanec?
Posl. Vojanec: Přijímám.
Předseda: Tím je vyřízen první
odstavec pořadu.
Paní poslankyně a páni poslanci!
Dnes je tomu 10 let, co se proti legální republikánské
vládě ve Španělsku vzbouřili
fašisté, vedení zrádným generálem
Francem a podporovaní mezinárodní reakcí,
aby zbavili španělský lid demokratických
svobod a sociálních vymožeností a uvrhli
jej znovu do středověké poroby. Po dvouletých
bojích statečné republikánské
armády, v níž bojovali také českoslovenští
dobrovolci a která s jedinečným hrdinstvím
odolávala náporu fašistického násilí,
dobyl Franco vítězství a od té doby
vládne ve Španělsku methodami nelidského
násilí a fašismu. Tisíce obětavých
synů a dcer španělského národa
Francův režim nemilosrdně vybil, další
tisíce uvěznil v žalářích
a koncentračních táborech.
Druhá světová válka se skončila
vítězstvím demokratických národů
a zničením německého a italského
fašismu. Na troskách starého řádu
vyrůstá nový, lepší demokratický
svět. Ale nebude v dnešním světě
opravdové demokracie a opravdového klidu, dokud
také na Pyrenejském poloostrově nezavlaje
vítězný prapor skutečné svobody
španělského lidu a dokud v jeho zemi nezavládne
duch opravdové demokracie. (Potlesk.)
Protestujeme co nejrozhodněji jménem ústavodárného
Národního shromáždění
Československé republiky proti usurpátorskému
režimu Francovu a s největší naléhavostí
voláme k svědomí celého světa
a k odpovědným představitelům světové
politiky, aby posílili účinně boj
španělských vlastenců za nastolení
pravé svobody a za vítězství demokracie
ve španělské zemi. (Potlesk.)
Nebude-li námitek, přikročíme k projednávání
třetího a dalších odstavců pořadu
dnešní schůze. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výborů soc.-politického
a ústavně-právního (podle § 35
jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 11) o mimořádných opatřeních
bytové péče (tisk 29).
Zpravodajem za výbor soc.-politický je pan posl.
Vojanec. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vojanec: Paní a pánové,
vážené ústavodárné Národní
shromáždění!
Vládní návrh zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče, který
mají paní a pánové před sebou
na lavici, je nutným důsledkem neblahé a
nejtíživější války. Je veliký
nedostatek bytů, projevující se téměř
všeobecně - mimo venkov - ale tento nedostatek bytů
je přímo katastrofální v Praze, Brně,
Bratislavě a i jinde ve velkých městech.
Proto také hlavně z těchto míst se
silně volá po zákonné normě
pro regulaci bytového trhu. Této potřebě
má sloužiti projednávaná předloha.
V Praze podle přibližných statistických
dat chybělo k 1. lednu 1946 přibližně
8.000 bytů, v Brně k témuž datu asi
11.000 bytů. Domnívám se, že tato data
nejsou přesná a že zejména nyní
po uplynutí dalšího půl roku se tato
čísla ještě podstatně zvýšila.
Je to přirozený zjev způsobený jednak
válkou samou přímo, jednak zničením
spousty domů, zejména na Slovensku a na Moravě,
kde v Brně samém bylo zničeno úplně
1.247 domů a 3.932 tak těžce poškozeno,
že ještě dnes většina z nich není
obývání schopna, jednak značnými
přesuny obyvatelstva, nastalými po našem národním
osvobození, hlavně však tím, že
od r. 1941 byl stavební ruch téměř
úplně podvázán. V 62 největších
městech území našeho státu, okupovaného
Němci, by byl činil ryzí přírůstek
bytů za léta 1939 až 1945 přibližně
112.000, zatím co ve skutečnosti tento přírůstek
činil sotva polovinu.
Je sice pravda, že zde určitá opatření
byla a mám na mysli hlavně vládní
nař. č. 103/1943, jehož platnost uplynula koncem
r. 1945. Zemský národní výbor v Brně
vydal 31. 12. 1945 nařízení, kterým
toto vládní nařízení nahradil,
zejména, pokud jde o pohraničí a obce menší
než s počtem 10.000 obyvatel. Ovšem toto opatření
je naprosto nedostačující a chaos na bytovém
trhu byl zvyšován ještě svémocnými
zásahy a opatřeními místních
národních výborů.
Návrh zákona je značným zásahem
do soukromých práv, ať již majetníka
domu či držitele bytu, zejména pokud jde o
přikazování nájemníků
do bytů prázdných, pak uvolněných,
ale i do bytů pronajatých anebo jinak daných
k užívání, kde v některých
případech dává návrh zákona
právo místním národním výborům
ke zrušení nájemních nebo jiných
smluv, jak to konstatuje sama důvodová zpráva,
ale z důvodů klidu a pořádku nelze
připustit, aby některých bytů nebylo
použito vůbec, zatím co tisíce rodin
jsou bez bytu a bez přístřeší.
Nelze proto bytové hospodářství uvolnit,
i když již dnes v některých případech
vázané hospodářství rušíme
a postupně budeme rušit všeobecně, a to
v zájmu lepšího vývoje našich hospodářských
poměrů, ale právě v tomto úseku
našeho veřejného a hospodářského
života nezbývá, než zavésti povinnou
a zákonnou regulaci. Návrh zákona je tedy
opatřením na výsost sociálním,
zasahujícím ovšem - jak již zmíněno
- značně do soukromých práv a hospodářského
života, ale vzhledem k důležitosti bytové
otázky a zejména k tomu, aby bylo zaručeno,
pokud je to vůbec možné, její spravedlivé
řešení, je ho nezbytně třeba.
Jde hlavně o to, aby zákon byl v praksi přesně
plněn po všech stránkách, a to jak pokud
jde o přihlašovací bytovou povinnost, přikazování
nájemníků, tak hlavně při řešení
otázky tak zvaných "nadměrných
bytů". Zejména zde musí platit zásada
naprosté spravedlnosti vůči všem, bez
ohledu na příslušnost k politické straně
anebo snad jakékoliv jiné důvody.
Návrh zákona je součástí vládního
programu a jeho dvouletého plánu, i když byl
připravován a projednán vlastně již
dřívější vládou. Jeho
platnost je také časově omezena do konce
roku 1948; vládní návrh má býti
prostředkem budovatelského plánu a řešiti
zatím nejožehavější bytové
problémy, jež budou moci býti zásadně
vyřešeny teprve provedením a splněním
té části vládního programu,
která o jejím řešení jasně
hovoří a nastiňuje také plán,
jímž vláda hodlá tuto palčivou
otázku skutečně velkoryse a definitivně
řešit.
Nutno se také zmíniti o tom, že jsme vlastně
doposud neměli úplně volného bytového
hospodářství. Mám zejména na
mysli poměry v prvé republice, z kteréžto
doby máme dodnes platný zákon o ochraně
nájemníků. Bytový trh nebyl přísně
regulován mimo dobu asi dvou roků těsně
po státním převratě roku 1918. Z toho
je vidno, že bytová otázka nebyla řádně
a dostatečně vyřešena ani za celou dobu
20 let naší samostatnosti. A právě proto,
že tu jde o otázku eminentně sociální,
musíme ji řešiti zákonem, který
by měl na mysli skutečně jen prospěch
veřejnosti tím, že opatří co
největší počet potřebných
bytů, což je vlastně prvý předpoklad
pro nerušený chod našeho veřejného
hospodářského života vůbec. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
V celku nutno říci, že návrh zákona
jest opatřením mimořádným,
vyvolaným mimořádnými poměry,
a již z toho, že jeho platnost končí 31.
12. 48, plyne, že vláda sama jej také za opatření
přechodné považuje.
A nakonec ještě několik kritických slov.
Tato osnova byla přikázána soc.-politickému
výboru jakož i výboru ústavně-právnímu
ve čtvrtek 11. 7. 46 s konečnou lhůtou do
17. července 1946 do 10 hod. dopoledne. Výbor soc.-
politický konal schůzi ještě dne 11.
července 1946 odpoledne, ale návrh nemohl býti
projednán jednak proto, že jsem ho jako zpravodaj
dostal v poledne a schůze se konala již o 13. hodině,
takže nebylo možno jej ani přečísti,
tím méně pak by bylo možno o něm
referovati. Ve schůzi 16. července pak byl návrh
v pravém slova smyslu promrskán, jelikož výboru
byly přikázány ještě další
lhůtované předlohy. Kdyby nešlo o věc
takové důležitosti, jejíž naléhavost
pociťují zejména města Praha a Brno,
a o tak hluboké zásahy do hospodářského
života a soukromého práva pak by soc.-politický
výbor jistě byl prostě odmítl tak
urychlené promrskání této důležité
osnovy v tak krátké lhůtě. Je to naprosté
znevažování tohoto ústavodárného
Národního shromáždění
a jeho výborů, a konečně v praktickém
provádění takto promrskaných zákonů
se pak projeví řada nedostatků, vyplývá
z toho celá řada nedorozumění a potíží,
jež pak nejen že nám naše poměry
ještě zbytečně ztěžují
ale působí velmi neblaze na smýšlení
širokých vrstev. Bude proto pro příště
nutno, aby sněmovně a výborům byla
dána dostatečná lhůta aby každý
návrh mohl býti řádně projednán.
Práce kvapná málo platná - se plně
projevuje i zde.