Má-li býti národní pojištění
prováděno tak, aby vyrovnávání
co největšího počtu risik z nejrůznějších
oborů lidské činnosti a z různých
území státu zlevnilo pojištění
co nejvíce a aby se hospodárně využilo
všech zařízení jsoucích k disposici,
musí býti jeho hospodaření vedeno
na jednotný společný účet.
Zároveň je třeba zaručiti jednotnost
správy pojištění a jednotné směrnice
a zásady, jakož i jednotnou praxi pro celé
státní území. Úspěšné
splnění těchto úkolů může
zajistiti proto jen jednotný nositel pojištění.
Ústřední národní pojišťovna
je jako právnická osoba representována svými
zákonnými orgány tvořícími
a vyjadřujícími její vůli.
Zákon výslovně uvádí, že
jde o právnickou osobu veřejného práva,
čímž se chce vyjádřiti, že
jde o subjekt, jemuž byl svěřen k provádění
určitý výsek veřejné správy.
Územní organisační složky Ústřední
národní pojišťovny nemají samostatné
právní osobnosti a provádějí
úkoly jim svěřené jménem Ústřední
národní pojišťovny.
Odstavec 1 obsahuje demonstrativní výpočet
úkolů ÚNP, které jsou prováděny
centrálně. Jde převážně
o činnost řídící, již
nutno upravovati jednotně na celém území
republiky, nebo o úkoly tak podstatného významu,
že nemohou býti ponechány nižším
organisačním složkám.
Vlastní provádění pojištění
vyhrazuje se územním organisačním
složkám, poněvadž při něm
je účelná a vhodná co největší
decentralisace a přiblížení pojištěncům.
Tyto úkoly jsou vymezeny v dalších ustanoveních
tohoto zákona (§§ 15 a 24). Výsledky činnosti
těchto nižších složek jednotně
řízené a usměrňované
ÚNPou soustředí se opět v ÚNP,
která je jednotně zpracuje.
Objeví-li se v praksi, že některé úkoly
uvedené v odstavci 1 není účelno prováděti
centrálně, může ÚNP jejich provádění
svěřiti nižším organisačním
složkám podle výslovného ustanovení
odstavce 2.
Tato ustanovení obsahují předpisy o ústředních
orgánech ÚNP, jejich složení, způsobu
jejich ustanovení; jejich kompetenci a způsobu svolávání.
Ustanovení o způsobu jednání obsahuje
jednací řád.
Sbor delegátů, představenstvo a revisní
komise ÚNP jsou orgány zastupitelské; ředitelství
ÚNP je orgán úřednický. Kompetence
představenstva je určena demonstrativně,
kompetence sborů delegátů a revisní
komise ÚNP taxativně.
Pokud jde o složení zastupitelských orgánů,
byl vzat náležitý zřetel na zastoupení
Slovenska tím, že je pro ně vyhrazena jedna
třetina členů. Stejný účel
sleduje ustanovení, podle něhož je prvním
místopředsedou Slovák, je-li předsedou
Čech a naopak.
Sbor delegátů je základním orgánem,
který je povolán k vytváření
ostatních zastupitelských orgánů a
je jakýmsi ústředním zastupitelstvem
pojištěnců, jež určuje základní
směrnice pro činnost Ústřední
národní pojišťovny a schvaluje zásady
a výsledky jejího hospodaření. To,
že se skládá z členů správních
sborů národních pojišťoven, poskytuje
mu přímou spojitost s územními organisačními
složkami a umožňuje vhodnou součinnost
národních pojišťoven s ústředními
orgány.
Vlastním řídícím a správním
orgánem je představenstvo, které jest jako
demokraticky zřízený sbor nositelem autonomie
národního pojištění. V čele
představenstva je předseda volený z řad
pojištěnců sborem delegátů, stejně
jako dva místopředsedové. Postavení
předsedy je výjimečné, třebaže
není samostatným orgánem; zastupuje Ústřední
národní pojišťovnu na venek a stojí
v čele zastupitelských sborů. Jeho práva
a povinnosti, pokud nejsou stanoveny přímo v §
8, určuje jednací řád.
Pro ulehčení svých úkolů může
si představenstvo utvořit pomocné komise,
na př. dávkovou, stavební a pod. Jejich členové
mohou býti vzati také z řad odborníků
stojících mimo představenstvo a sbor delegátů.
Výkonným orgánem je ředitelství
ÚNP. Aby byla zachována odbornost v řízení
lékařské a zdravotní služby,
je jedním z členů ředitelství
ÚNP lékař, jemuž bude svěřeno
provádění tohoto sektoru činnosti
ÚNP.
Národním pojišťovnám přísluší
bezprostřední dozor nad okresními národními
pojišťovnami v jejich obvodě; výkonem
dozorčího práva je i činnost instrukční,
jejímž účelem je jednotné řízení
veškeré agendy okresních národních
pojišťoven.
V pojištění dlouhodobém je národní
pojišťovna pověřena přímo
prováděním dávkové agendy tohoto
pojištění.
Jednotné řízení zdravotní péče
pro celé území republiky náleží
podle § 3, odst. 1 Ústřední národní
pojišťovně. Ve svém obvodě vede
tuto péči národní pojišťovna
a spolu s okresními národními pojišťovnami
se přímo účastní na provádění
léčebné péče, zejména
péče ústavní a to podle podrobných
předpisů, které obsahuje řád
léčebné péče.
Správa nemocnic, léčebných ústavů
a jiných podobných zařízení
náleží zásadně národním
pojišťovnám, pokud nejde o ústavy celostátního
významu, jichž správu si vyhradí ústřední
orgány.
Ukládání jmění ve svém
celku je vyhrazeno ústředním orgánům,
poněvadž jde o úkoly, které musí
býti jednotně prováděny podle hospodářského
a finančního plánu sestaveného pro
celé státní území s ohledem
na celkovou hospodářskou politiku státní.
To však nevylučuje, aby v rámci tohoto plánu
nemohlo býti rozdílení jednotlivých
druhů úvěrů ponecháno národním
pojišťovnám, které mají lepší
znalost poměrů a potřeb ve svém obvodu.
V hospodářském a finančním
plánu budou určeny kvoty pro jednotlivé druhy
úvěru pro obvody národních pojišťoven
a bude stanoveno také ke kterým účelům
a do jaké výše je lze poskytovati.
Tyto hlavní úkoly národních pojišťoven
jsou do značné míry obdobné úkolům
Ústřední sociální pojišťovny,
jak byly stanoveny v zákoně č. 221/1924 Sb.,
ovšem s tím rozdílem, že národní
pojišťovny nemají samostatnou právní
osobnost a že se musí v zájmu jednotného
provádění pojištění v
celém státě říditi ve své
činnosti směrnicemi, instrukcemi a pokyny ústředních
orgánů.
I národní pojišťovna může
- objeví-li se to vhodným a účelným
- přenésti některé ze svých
úkolů na okresní národní pojišťovny.
Úkoly, které byly na národní pojišťovnu
přeneseny ústředními orgány,
nelze ovšem přenésti dále na okresní
národní pojišťovny; stejně nelze
přenášeti úkoly, které podle
své povahy nepřipouštějí delegace.
V rámci vlastní nebo přenesené kompetence
zastupuje národní pojišťovna nositele
pojištění vůči osobám
třetím, úřadům a soudům.
Tato ustanovení obsahují analogicky dle § 4
- 14 předpisy o orgánech národní pojišťovny,
jejich složení, způsobu jejich ustavení,
jejich kompetenci a způsobu svolávání.
Ustanovení o způsobu jednání obsahuje
jednací řád.
Správní sbor a revisní komise jsou orgány
zastupitelské, ředitelství je orgán
úřednický. Kompetence správního
sboru je určena demonstrativně, kompetence revisní
komise taxativně.
Vlastním řídícím a správním
orgánem je tedy správní sbor, který
má obdobné postavení jako představenstvo
v ústředních orgánech. V jeho čele
je předseda a místopředseda. Práva
a povinnosti předsedy určuje jednací řád.
Svou působnost vykonává správní
sbor buď v plenárních schůzích
neb prostřednictvím předsednictva a odborných
komisí.
Výkonným orgánem je ředitelství.
Aby opět byla zachována odbornost v řízení
lékařské a zdravotní služby,
bude jedním z členů ředitelství
lékař, jemuž je svěřeno provádění
tohoto sektoru činnosti národních pojišťoven.
Jednotným typem nejnižší organisační
složky jsou okresní národní pojišťovny,
jejichž obvody a sídla se zásadně kryjí
s obvody a sídly správních okresů.
Výjimky jsou přípustné tam, kde je
to zvláštními poměry odůvodněno.
Jednou z vůdčích zásad národního
pojištění je; aby jeho provádění
bylo decentralisováno a přiblíženo tak
pojištěnci i správám podniku. Proto
se úkoly, které nevyžadují soustředěného
provádění pro větší obvody
nebo pro celé území státní,
vyhrazují okresním národním pojišťovnám,
Zejména jsou okresní národní pojišťovny
pověřeny, aby samy prováděly pojištění
krátkodobé a agendu příspěvkovou,
z pojištění dlouhodobého přísluší
jim zvláště přímý styk
s pojištěnci a důchodci a agenda přípravná.
Vedle toho mohou býti řádem národního
pojištění nebo z rozhodnutí vyšších
složek pověřeny i úkony jinými.
Okresní národní pojišťovny jsou
bezprostředně podřízeny národní
pojišťovně, do jejíhož obvodu patří.
Ustanovení tato obsahují předpisy o orgánech
okresních národních pojišťoven,
jejich složení, způsobu jejich ustavení,
jich kompetenci a způsobu svolávání.
Ustanovení o způsobu jejich jednání
obsahuje jednací řád.
Správní výbor a revisní komise jsou
orgány zastupitelské, ředitelství
(ředitel) je orgán úřednický.
Kompetence správního výboru je určena
demonstrativně, revisní komise taxativně.
Vlastním řídícím a správním
orgánem je tedy správní výbor. Svou
působnost vykonává správní
výbor buď ve schůzích plenárních,
nebo v předsednictvu. Vedle správy pojištění
přísluší tomuto výboru též
důležitá funkce organisační;
přísluší mu totiž voliti z řad
pojištěnců členy správního
sboru příslušné národní
pojišťovny. V čele správního výboru
je předseda a místopředseda. Práva
a povinnosti předsedy určuje jednací řád.
Výkonným orgánem okresní národní
pojišťovny jest ředitel, po případě
ředitelství. Tříčlenné
ředitelství, skládající se
z vedoucího ředitele a dvou ředitelů,
může býti zřízeno rozhodnutím
představenstva ústřední národní
pojišťovny u okresních národních
pojišťoven s průměrným počtem
pojištěnců přes 100.000; v ostatních
okresních národních pojišťovnách
je výkonným orgánem ředitel. Aby i
zde. byla zachována odbornost v řízení
lékařské a zdravotní služby,
bude v okresní národní pojišťovně,
u které bude zřízeno ředitelství,
jedním z ředitelů lékař, jemuž
je svěřeno provádění tohoto
sektoru činnosti okresní národní pojišťovny.
V ostatních okresních národních pojišťovnách
podle výslovného ustanovení § 1, odst.
2 řídí lékařskou a zdravotní
službu vedoucí lékař.
Těžisko autonomní správy nositele pojištění
tkví v zastupitelských sborech, které ve
shodě s demokratickými zásadami vycházejí
ve svém základě z přímé
a tajné volby pojištěnců.
Pojištěnci volí totiž přímo
členy správních výborů okresních
národních pojišťoven, t. j. územních
složek, s nimiž přicházejí do bezprostředního
styku a na jejichž vnitřní organisaci a účelné
správě mají vrcholný zájem.
Takto kreovaní členové správních
výborů - jimž volbou pojištěnců
byla projevena důvěra - volí opět
členy správních sborů národních
pojišťoven, kteří se stávají
automaticky členy sboru delegátů ústřední
národní pojišťovny, tomuto sboru pak přísluší
volba představenstva ÚNP, jeho předsedy a
místopředsedy.
Zvolený systém kombinované volby přímé
a nepřímé je účelný,
neboť přímé volby do všech orgánů
by byly příliš těžkopádné
a nákladné; tento systém umožňuje
snadné a rychlé doplňování
orgánů, čímž plynulost správy
je zajištěna.
S provedením voleb se počítá v době
co nejbližší po vstupu zákona o vybudování
národního pojištění v působnost.
V přechodné počáteční
době budou prozatím fungovati orgány jmenované
podle § 75.
Zákon sám obsahuje jen rámcové předpisy
o volbách, podrobné rozvedení zásad
zde obsažených se ponechává volebnímu
řádu, který vydá vláda nařízením.
Funkční období zastupitelských sborů
bylo stanoveno na 6 let, aby byla zajištěna dostatečná
stabilita správy. Všechny funkce v zastupitelských
sborech mají povahu funkcí čestných.
Otázku obecného soudu ústřední
národní pojišťovny není třeba
v osnově zvláště řešiti,
ježto jest zodpověděna již obecnými
zásadami o soudní příslušnosti
u osob právnických (srv. § 75 jurisdikční
normy ve spojení s ustanovením § 1 osnovy o
sídle ústřední národní
pojišťovny).
Aby však bylo usnadněno vedení sporů
proti Ústřední národní pojišťovně
ve věcech občanskoprávních, bylo do
osnovy pojato subsidiární ustanovení uvedené
v tomto paragrafu, které umožňuje, aby ve věcech
týkajících se toliko některé
územní organisační složky byla
ústřední národní pojišťovna
žalována u příslušného soudu,
v jehož obvodu jest sídlo této složky,
jež bude také ústřední národní
pojišťovnu v takových sporech zastupovat.
Ježto národní pojištění
provádí jako jediný nositel pojištění
Ústřední národní pojišťovna,
jež jediná je nadána podle zákona samostatnou
právní osobností, jsou i všichni zaměstnanci,
ať již jsou zaměstnáni u některé
územní organisační složky nebo
v některém léčebném či
jiném ústavu nebo podniku národního
pojištění, zaměstnanci Ústřední
národní pojišťovny a tvoří
tak jednotný celek, pro který se provádí
společná personální politika, a který
se stává samostatnou skupinou zaměstnanců,
jejichž postavení je upraveno v §§ 39 až
42.
Přesto, že zákon o soukromých zaměstnancích
č. 154/1934 Sb. výslovně prohlásil
zaměstnance nositelů sociálního pojištění
za zaměstnance soukromé, bylo toto jejich postavení
často (hlavně v době nesvobody) uváděno
v pochybnost normami, které na ně vztahovaly předpisy
určené pro zaměstnance veřejné.
Aby se čelilo těmto pochybnostem byla do §
39, odst. 1 pojata podle vzorů zestátňovacích
dekretů klausule, kterou se potvrzuje, že služební
a platové poměry zaměstnanců Ústřední
národní pojišťovny se řídí
zásadně podle předpisů platných
pro zaměstnance soukromé. Při výkonu
jejich úřadu poskytuje se jim ovšem ochrana
jako zaměstnancům veřejným a ukládají
se jim stejné povinnosti, zjišťuje se však,
že jinak pro ni předpisy o veřejných
zaměstnancích neplatí.
Členové ředitelství a vedoucí
lékaři jsou též zaměstnanci,
jejich postavení je však odlišné, poněvadž
jsou současně i členy úřednických
správních orgánů. Úprava jejich
jmenování a propouštění v §
41 je shodná s příslušnými předpisy
o úřednických orgánech ÚNP
a jejich územních organisačních složek.
Podrobnosti služebního poměru a služebního
postavení zaměstnanců národního
pojištění a jejich služební a disciplinární
odpovědnost upraví služební a disciplinární
řád v rámci předpisů tohoto
zákona a zákona č. 154/1934 Sb. Ustanovení
služebního a disciplinárního řádu
stanou se vždy automaticky součástí
služební smlouvy každého zaměstnance.
Pro jednotlivé skupiny zaměstnanců (administrativní
zaměstnance, lékaře, zaměstnance léčebné
péče a pod.) bude řád podle povahy
jejich služby obsahovati předpisy odchylné.
Schválení služebního a disciplinárního
řádu vyhrazuje se, poněvadž jde o závaznou
druhotnou normu, státní správě representované
ministerstvy ochrany práce a sociální péče
a ministerstvem financí, a pokud jsou dotčeny zájmy
jeho resortu, též ministerstva zdravotnictví.
Zájmy slovenské jsou chráněny tím,
že schválení se provede v dohodě s příslušnými
pověřenectvy.
Nezbytným důsledkem toho, že provádění
pojištění jest svěřeno jedinému
nositeli, je i to, že celá personální
politika tohoto nositele musí být jednotná.
Proto přísluší ústřední
řízení této politiky ústředním
orgánům ÚNP, její provádění
- pokud jde o územní organisační složky
- ponechává se však národním
pojišťovnám, poněvadž ty mají
lepší znalost poměrů a potřeb
ve svém obvodu, poněvadž úplná
centralisace by mohla býti nepružná a těžkopádná.
Ústřední národní pojišťovně
musí býti ovšem ponecháno, aby vybírala
zaměstnance pro svou ústřednu a aby podle
potřeby v celku národního pojištění
prováděla přesuny zaměstnanců,
které budou nezbytné. Zvláštní
postavení Slovenska je při tom respektováno.
Jinak přísluší přidělování
zaměstnanců na služební místa
a jejich překládání národním
pojišťovnám.
Přijímání na propouštění
zaměstnanců je vyhrazeno zastupitelským sborům,
v jejichž rukou je vlastní správa, (t. j. představenstvu,
správnímu sboru, správnímu výboru).
Tyto sbory mohou podle příslušných předpisů,
které upravují jejich činnost, svěřiti
tuto pravomoc i svým předsednictvům, nebo
ji podle § 41, odst. 7, delegovati na své výkonné
orgány.
Jednací řád bude jednotný pro Ústřední
národní pojišťovnu a pro všechny
územní organisační složky. Bude
obsahovati úplné a podrobné předpisy
o vnitřní organisaci a o formální
stránce činnosti nositele pojištění,
o správních orgánech, úpravě
služební podřízenosti a odpovědnosti
atd. Výpočet obsažený v § 43, odst.
2 je demonstrativní. Rovněž schválení
jednacího řádu podobně jako řádu
služebního a disciplinárního vyhrazuje
se ministerstvu ochrany práce a sociální
péče, v partiích, týkajících
se orgánů služby lékařské
a zdravotní, opět v součinnosti s ministerstvem
zdravotnictví. Pro dobu, než představenstvo
vypracuje definitivní jednací řád,
vydá ministr ochrany práce a sociální
péče podle § 76 jednací řád
prozatímní, a to na základě návrhu
ÚRO.
Vzhledem k tomu, že národní pojištění
přesahuje okruh zájmů pojištěnců
a zasahuje do zájmů celostátních (sociální
zabezpečení, podpora populace atd.), jakož
i se zřetelem k tomu, že stát přispívá
na úhradu výdajů pojištění,
vyhrazuje se státu dozor nad prováděním
pojištění. Tento státní dozor
se soustřeďuje u ministerstva ochrany práce
a sociální péče. Pokud na něm
mohou míti zájem i jiné složky státní
správy, mohou jej uplatniti - s výjimkou vyplývající
z § 44, odst. 1, věta druhá - pouze prostřednictvím
tohoto ministerstva. Spoluúčast na dozoru, pokud
se týká Slovenska, je patřičným
způsobem zajištěna i pověřenectvu
pro sociální péči.
Ustanovením 44 odst. 3, kterým se hospodaření
nositele národního pojištění
podrobuje kontrole nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, přihlíží
se ke stavu, který byl na Slovensku zaveden všeobecně
zákonem ze dne 16. června 1942, č. 110 Sl.
z., o nejvyšším kontrolním dvoru, a v
zemích českých pak, pokud jde o Ústřední
bratrskou pokladnu, vládním nařízením
č. 70/1943 Sb.
Vrchol státního dozoru spočívá
v právu vlády, aby na návrh ministra ochrany
práce a sociální péče rozpustila
za určitých předpokladů představenstvo
ÚNP a přenesla její správu a zastupování
na správní komisi, kterou jmenuje opět na
návrh ministra ochrany práce a sociální
péče a která tuto funkci vykonává
až do ustavení představenstva nově zvoleného.
Předpisy o představenstvu platí o této
komisi obdobně a tím i předpisy o jejím
složení a o zastoupení Slovenska.
K provedení zásady čl. VII, odst. 1 uvozovacích
ustanovení zřizují se kontrolní správní
orgány, a to v souladu s dosavadním historickým
vývojem o dvojí koleji. Jednak jako úřady
pojišťovací, jednak jako zvláštní
soudy pojišťovací.
Ustanovení hlavy druhé (§§ 48-6 3) vytyčují
pak zásady, podle nichž se tyto kontrolní orgány
zřizují, a stanoví jejich složení
a kompetenci.
Kontrola rozhodnutí nositele pojištění,
pokud se provádí na koleji správních
úřadů, odpoutává se od organisace
všeobecné politické správy v souladu
s novodobými vývojovými tendencemi, usilujícími
o specialisaci také v nižších instancích
veřejné správy, a svěřuje se
zvláštním pojišťovacím úřadům
o dvou instancích, které se organisačně
přičleňují k existující
již organisaci úřadů ochrany práce.
Rozhraničení kompetence mezi pojišťovacími
úřady a pojišťovacími soudy jest
provedeno ve shodě s dosavadním stavem tak, že
úřady pojišťovací rozhodují
ve všech případech, kde není toto rozhodnutí
podle výslovného ustanovení vyhrazeno pojišťovacím
soudům (tak zejména spory dávkové).
Pojem výměrů, vydávaných nositeli
pojištění, o nichž se zmiňuje §
51, odst. 1, jest znám z dosavadních sociálně-pojišťovacích
zákonů; v rámci řádu národního
pojištění patří definice výměru
systematicky mezi ustanovení zákona o pojišťovacím
řízení (čl. VII, odst. 2), a nikoliv
mezi ustanovení hlavy druhé, tvořící
jakousi jurisdikční normu pro pojišťovací
řízení. Z toho důvodu nebyla sem také
definice výměru pojímána.
Při řešení otázky místní
příslušnosti uplatňuje se zásada
přiblížení kontrolních orgánů
pojištěnci, jejímž výrazem je ustanovení
§ 52, odst. 1.
Tato ustanovení, týkající se organisace
pojišťovacího soudnictví, navazují
na dosavadní stav. Po stránce organisační
přinášejí tato ustanovení významné
zjednodušení, ježto namísto dosavadní
spleti rozmanitých rozhodčích soudů
podle jednotlivých odvětví sociálního
pojištění nastupuje přehledná
a jednotná výstavba pojišťovacích
soudů, vybudovaných ve třech instancích.
Organisace soudů pojišťovacích I. a II.
stolice navazuje formálně na organisaci soudů
řádných, avšak zmocnění,
dané vládě v § odst. 2, má umožniti,
aby také organisace pojišťovacího soudnictví
byla navázána pružným způsobem
na organisaci úřadů ochrany práce.
Tento úmysl zákonodárcův naznačuje
také ustanovení § 69, odst. 2 o obstarávání
místností, pomocného personálu a kancelářské
agendy pro tyto soudy úřadu ochrany práce.
Ve složení pojišťovacích soudů
se provádí důsledně v I. i II. stolici
zásada účasti živlu laického
vedle živlu soudců z povolání. V první
instanci živel laický převažuje, v instanci
druhé udržuje pak rovnováhu s živlem soudců
z povolání. Laičtí přísedící
jsou vybíráni z pojištěnců k
návrhu jednotné odborové organisace a zájmových
organisací zastupujících ostatní pojištěnce.
Při tom jest dbáti toho, aby byly zastoupeny všechny
skupiny pojištěnců. Funkční období
laických přísedících u pojišťovacích
soudů jest stejné jako funkční období
zastupitelských sborů, t. j. šestileté,
čímž je vytvořen i zde předpoklad
stability rozhodování. Stejně jako veškeré
funkce v zastupitelských sborech jest i funkce laických
přísedících funkcí čestnou.
Kompetence soudů pojišťovacích po stránce
věcné jest upravena ve shodě s dosavadním
stavem. Pokud jde o místní příslušnost,
uplatňuje se - podobně jako v oboru řízení
před pojišťovacími úřady
- i v řízení před soudy pojišťovacími
zásada přiblížení kontrolních
orgánů pojištěnci. Toliko ve sporech,
v nichž nevystupuje jako strana pojištěnec, určuje
se místní příslušnost výlučně
podle sídla strany žalované.
Nežli bude vydán zákon o řízení
před pojišťovacími a vrchními pojišťovacími
soudy podle § 61, platí přechodný předpis
§ 17, odst. 2.
Jako vrcholný kontrolní orgán zřizuje
se v rámci organisace pojišťovacího soudnictví
nejvyšší pojišťovací soud společný
pro celé území Československé
republiky. Nejvyšší pojišťovací
soud je třetí instancí v řízení
před soudy pojišťovacími, které
se lze dovolávati, jen pokud se napadá zákonitost
rozsudku vrchních pojišťovacích soudů.
Zároveň jest nejvyšší pojišťovací
soud též instancí kasační v řízení
před pojišťovacími úřady.
Sbíhá se tedy u nejvyššího pojišťovacího
soudu obojí kolej kontroly rozhodnutí nositele pojištění
a dosahuje se tímto způsobem zejména jednotnosti
judikatury na obojí této koleji, jež nebyla
plně zabezpečena za dosavadního stavu.
Nejvyšší pojišťovací soud jest
organisován obdobně jako nejvyšší
soud. Bližší předpisy o jeho organisaci
se vyhrazují zvláštnímu záhonu.
Rovněž konečná úprava řízení
se vyhrazuje zvláštnímu zákonu.
Ustanovení zde obsažená o služebním
dozoru nad pojišťovacími soudy a o disciplinární
odpovědnosti soudců z povolání činných
v oboru pojišťovacího soudnictví, jsou
pouze logickým důsledkem celkové koncepce
hlavy druhé, podle níž jest pojišťovací
soudnictví součástí organisace řádných
soudů.
Ježto jak úřady pojišťovací,
tak i pojišťovací soudy jsou součástí
veřejné státní správy, jdou
i veškeré náklady osobní i věcné
na vrub pokladny státní.
Tato ustanovení, tvořící hlavu třetí
a čtvrtou zákona, obsahují předpisy,
které upravují vstup organisace národního
pojištění v život, dále otázky
souvisící s převzetím dosavadních
nositelů sociálního pojištění
a některých zaopatřovacích zařízení
novým jednotným nositelem národního
pojištění, a posléze obsahují
i předpisy o vnitřní organisaci Ústřední
národní pojišťovny po dobu přechodnou,
nežli budou konstituovány orgány podle hlavy
první.
Organisace národního pojištění
vytvořená ustanoveními hlavy první,
která jest předpokladem pro další postupné
budování národního pojištění,
zejména také po stránce materiálně
právní, vstupuje v život ihned dnem účinnosti
zákona a představuje tak první etapu při
budování národního pojištění.
Dosavadní nositelé sociálního pojištění
a jejich svazy, kteří vytvořením organisace
národního pojištění pozbývají
svého existenčního oprávnění,
se zrušují. Dnem, který bude určen vládním
nařízením, se zrušují i ta vnitřní
zařízení vyňatých zaměstnavatelů,
která svou povahou a funkcí stojí nejblíže
zrušeným nositelům pojištění.
Výpočet zrušených institucí obsažený
v § 70, odst. 2 a 3 jest taxativní; zaopatřovací
zařízení zde nejmenovaná včlení
se do národního pojištění později
podle zvláštních zákonů vydaných
podle čl. IX uvozovacích ustanovení. Ústřední
národní pojišťovna se stává
ze zákona právním nástupcem zrušených
institucí. Zákon však zabezpečuje plynulý
přechod z dosavadních poměrů do poměrů
nových tím způsobem, že po přechodnou
dobu - dokud nedojde též k vydání předpisů
sjednocujících dosavadní sociální
pojištění také po stránce věcné
- bude Ústřední národní pojišťovna
postupovati podle předpisů dosavadních a
do té doby bude vedeno odděleně také
hospodaření a účtování
zrušených institucí.
Zvláštní pozornosti a zejména též
individuálního posuzování vyžaduje
otázka převzetí u náhradních
ústavů pensijního pojištění,
u nositelů pensijního pojištění
zaměstnanců soukromých drah a u náhradních
zařízení vyňatých zaměstnavatelů,
a to zejména se zřetelem k existenci závazků
třetích osob - zaměstnavatelů - vůči
těmto institucím. Proto dává ustanovení
§ 70, odst. 4 zmocnění ministru ochrany práce
a sociální péče, pokud se týká
náhradních zařízení, pak vládě,
aby stanovili podrobnosti převzetí v těchto
případech. Stejné ustanovení platí
také pro převzetí zvláštního
oddělení Ústřední sociální
pojišťovny v Bratislavě, provádějícího
pojištění podle nařízení
č. 17/1946 Sb. n. SNR, ježto toto pojištění
má zcela podobnou povahu jako pojištění
u náhradních ústavů v zemích
českých.
Po stránce personální bude Ústřední
národní pojišťovna vybavena kádrem
zkušených zaměstnanců dosavadních
nositelů sociálního pojištění,
jejich svazů, zrušených podle § 70, odst.
2 a 3, které zásadně přejímá.
Ustanovení zákonná sledují na jedné
straně myšlenku sociální ochrany těchto
zaměstnanců - proto se stanoví, že Ústřední
národní pojišťovna vstupuje po zákonu
s jistými omezeními do služebních smluv
převzatých zaměstnanců a že jest
třeba bráti slušný zřetel k osobním
poměrům, resp. k dosavadnímu služebnímu
postavení zaměstnancovu při určitých
disposicích s převzatými zaměstnanci
- na druhé straně se však zabezpečuje
pružné a účelné začlenění
převzatých zaměstnanců do organisace
národního pojištění. Vstup do
služeb Ústřední národní
pojišťovny se vyhražuje i těm zaměstnancům
podniků, kteří obstarávali agendu
podnikových náhradních ústavů
nebo závodních nemocenských pojišťoven.
Pokud nebudou konstituovány zastupitelské orgány
podle hlavy první zákona, povedou správa
Ústřední národní pojišťovny
a jejích územních organisačních
složek správní komise jmenované ministrem
ochrany práce a sociální péče
k návrhu ÚRO. Prvního předsedu a první
místopředsedy Ústřední národní
pojišťovny jmenuje president republiky. Součinnost
ÚRO, representující soubor dosavadních
pojištěnců sociálního pojištění
při vytvoření prozatímních
vrcholných orgánů nositele pojištění
supluje vůli pojištěnců, nežli
tato vůle dojde přímého výrazu
při prvých volbách do zastupitelských
sborů provedených podle § 32 zákona.
Ustanovení § 75, odst. 2 zabezpečuje zastoupení
ve správních komisích též samostatně
výdělečně činným pro
případ, že by došlo k rozšíření
pojištění na jednotlivé kategorie těchto
osob ještě před konstituováním
orgánů volených.
Ministr ochrany práce a sociální péče
rovněž vydá - v dohodě s pověřencem
pro sociální péči - první jednací
řád pro Ústřední národní
pojišťovnu.
Ustanovení § 77 upravuje zásady pojišťovacího
řízení pro přechodnou dobu, nežli
dojde ke zřízení pojišťovacích
úřadů a soudů podle hlavy druhé
a nežli bude vydán zvláštní zákon
o řízení podle § 61.
Ustanovením § 78 se dostává ministru
ochrany práce a sociální péče
potřebného zmocnění k vydání
dalších organisačních a přechodných
opatření nutných k vybudování
národního pojištění.