Je tedy vojenský služební plat spíše
služební příjem, velmi složitý.
Košické platy neskýtají dnes ani zdaleka
dostatečné a dnešním cenovým
poměrům přiměřeně základny
pro odpočivné platy vojenských gážistů
a pro zaopatřovací platy jejich pozůstalých.
Shora uvedené přídavky nejsou totiž
započitatelné pro výměru výslužného
a není ani jiného přídavku k odpočivným
nebo zaopatřovacím platům přiznaného,
kromě zvláštního přídavku
podle § 2 zákona č. 159/1345 Sb., který
však náleží i k odpočivným
(zaopatřovacím) platům, vyměřeným
nepoměrně z vyšších pensijních
základen platové novely č. 15/1944 Sb. Byly
by tedy odpočivné a zaopatřovací platy,
vyměřené podle původních sazeb
služného platového zákona superarbitrovaným
vojenským gážistům, kteří
pro zranění - invaliditu nebo trvalou poruchu zdraví,
přivoděné ve válce, v koncentračních
či jiných táborech musí býti
přeloženi do výslužby, jakož i pozůstalým
po padlých okupanty popravených a umučených
vojenských gážistech, vpravdě almužnami.
Přihlíží-li se k administrativním
potížím a zatížení vojenských
složek při účtování a
likvidování těchto složitých
platů v době budování armády
a k dalším potížím, které
vznikají pokud jde o zabavitelnost jednotlivých
složek služebního platu ve prospěch alimentace
a pohledávek soukromých věřitelů
a dále z různých zásad nároku
na výchovu (věková hranice) v zemích
českých a na Slovensku a jiným obtížím,
je nová platová úprava, která by též
postavila platy vojenských gážistů na
zákonný podklad, nutná a nejvýše
naléhavá.
Osnova přejímá v podstatě novelu platového
zákona č. 15/1944 Sb. a navazuje tak na zásady
platové úpravy platné dosud v zemích
České a Moravskoslezské pro ostatní
státní a veřejné zaměstnance.
Podkladem platové úpravy zůstávají
původní sazby služného a činovného
platového zákona, takže nadlepšení
platů vojenských gážistů jeví
se nejen v tom, oč tyto sazby byly zvýšeny
platovou novelou pro civilní zaměstnance, nýbrž
též v tom, oč a kde byly původní
sazby vyšší proti služnému a činovnému
civilních zaměstnanců. Nadlepšení
platů vojenských a četnických gážistů,
které se dříve skutečně a velmi
podstatně projevovalo v služebních příjmech
vojenských gážistů v důsledku
osvobození od daně důchodové ustanovením
§ 140, odst. 6 platového zákona, jakož
i § 2 č. 3 zákona o přímých
daních a jež vojenští gážisté
ztratili zrušením daňového osvobození
služebních požitků, počínajíc
1. lednem 1946, čl. 2, odst. 4 zákona č.
161/1945 Sb., je vyjádřeno v osnově vojenským
(četnickým) přídavkem.
Osnova zachovává všude zásady, stavbu
a odchylky původního platového zákona,
jak se jevily v platech voj. gážistů vůči
platům civilních státních zaměstnanců.
Pokud a kde zůstává určité
nepatrné nadlepšení platů vojenských
a četnických gážistů oproti platům
civ. zaměstnanců podle novely č. 15/194 Sb.
i po zhodnocení osvobození od daně důchodové
a rozdílů v původních sazbách
služného a činovného, je třeba
vzíti v úvahu též do pense započitatelný
četnický přídavek, o který
usilovali též vojenští gážisté
a jehož částečně dosáhli
v r. 1938 již jen jako mimořádného vojenského
přídavku a který by právem měl
býti zhodnocen v sazbách služného osnovy.
Toto nepatrné nadlepšení budiž aspoň
částečným splněním košického
vládního programu, který slibuje zlepšení
materiálních podmínek vojenských gážistů,
jež je plně odůvodněno zvláštní
a v mnohých směrech těžší
povahou vojenské i četnické služby.
Ta spočívá zejména v nepřetržité
pohotovosti vojáka (četníka), jehož
služba se neomezuje na stanovené úřední
hodiny, v mnohostrannosti jeho služby spojené se stálým
školením, v časté změně
působiště ze služebních důvodů,
dále v odpovědnosti za hospodaření
svěřeným státním majetkem často
značných hodnot i za vojenskou a brannou výchovu
národa (u četnictva za vnitřní bezpečnost
státu a života i majetku občanů).
Osnova upravuje platové poměry vojenských
a četnických gážistů jen zatímně,
až do nové společné platové úpravy
pro veřejné zaměstnance. Pro naléhavost
platové úpravy pro vojenské gážisty
zejména pro uvedenou již potřebu slušných
pensijních základen (gážisté
četnictva mají podle pro ně dosud platné
novely č. 15, 1944 Sb. sazby služného a činovného
vyšší) není možno vyčkati
této společné úpravy.
Navrhované změny a doplňky platového
zákona vyplývají z původní
jeho stavby a zásad, poněkud odchylných pro
služné a činovné vojenských a
četnických gážistů, a z nadlepšení
ve stejném poměru vůči platům
úřednickým podle platové novely č.
15/1944 Sb. Jak je tato úprava provedena a pokud a z jakých
důvodů jsou zde odchylky, je uvedeno v jednotlivých
ustanoveních.
Částky služebního platu čekatelů
jsou upraveny tak, že podstatně vyšší
sazby adjuta důstojníků v platovém
zákoně jsou zvýšeny percentuálně
v poměru, v kterém zvýšila platová
novela sazby adjuta úřednických čekatelů
v prvé polovině čekatelské doby: sazby
adjuta úřednických čekatelů
byly platovou novelou zvýšeny průměrně
o 90%, avšak výpočet nového adjuta důstojníků
byl proveden trojčlenkou (na př.: x : 18.600 - 28.560
: 15.600 pro I. služební třídu) a výsledky
upraveny tak, aby poměr bývalého adjuta důstojníků
mezi služebními třídami i vůči
odpovídajícímu adjutu úřednických
čekatelů byl zachován a nepřekročil
nikde úhrn počátečního služného
a činovného.
Částky služného jsou vypočteny
trojčlenkou, takže jsou vůči sazbám
služného v původním platovém
zákoně v takovém poměru, v jakém
poměru jsou původní sazby služného
úředníků k částkám
úřednického služného novely platového
zákona. Platový zákon neznal rozdílu
mezi důstojnickým služným pro I., II.
nebo III. služební třídu, kromě
rozdílu v náslužných přídavcích.
Osnova nečiní rozdílu mezi služným
I. a II. služební třídy důstojníků,
neboť ani platová novela, která rozdíly
mezi služným pro jednotlivé služební
třídy zavedla, nemá rozdílu mezi služným
I b a I c. Zde je třeba zdůrazniti, že I. služební
třída důstojníků s požadovaným
úplným vysokoškolským vzděláním,
po případě s vyšším vojenským
vzděláním (vysoká škola válečná
nebo intendanční) se rovná I b) služební
třídě úřednické a II.
služební třída s předepsaným
úplným středoškolským vzděláním
a aspoň dvouletým uceleným vysokoškolským
vzděláním nebo dvouletým vzděláním
na vojenských odborných učilištích
se rovná služební třídě
úřednické I c). Služné III. služební
třídy stanoví osnova nově v poměru,
v jakém je v platové novele stanoveno služné
pro II. služební třídu. Toto zdánlivé
nadlepšení III. služební třídy
důstojníků je úplně správné
a spravedlivé. Přihlédne-li se k tomu, že
původní platový zákon neznal rozdílu
mezi služným I., II. a III. služební třídy,
nelze nyní služné III. služební
třídy stanoviti podle III. služební
třídy úředníků a tak
platové postavení těchto důstojníků
podstatně poměrně zhoršiti. Kromě
toho v III. služební třídě je
zařazen značný počet středoškoláků
na př. důstojníci stavebnictva, zbroj. technické
služby a j. (viz vládní nařízení
č. 104/1927 Sb., o služebních kategoriích
vojenských a četnických gážistů)
a s nimi konají ostatní důstojníci
III. služební třídy službu úplně
rovnocennou. Do kategorií důstojníků
služeb III. služební třídy jsou
pak přeřazováni v značné míře
i důstojníci zbraní (tedy důstojníci
II. služební třídy s úplným
středoškolským vzděláním
a voj. akademií), kteří ze zdravotních
důvodů, velmi často pro zranění
nebo úraz ve službě, nejsou schopni konati
nadále řadovou službu. Ti byli by postiženi
nejen pomalejším postupem do vyšších
hodností v těchto službách s horší
systemisací míst, ale i nepoměrně
a podstatně nižším služným.
V prvé platové stupnici ve stupni c) se stanoví
nové konečné služné pro armádního
generála, což je vyjádřeno v odst. 3
tohoto paragrafu. Hodnost a odpovědná velitelská
i služební funkce armádního generála
tohoto platového postupu a zařazení vyžaduje.
V sazbách činovného zachovává
osnova stavbu původního platového zákona
a zvyšuje původní částky činovného,
jak byly stanoveny jednak pro I. služební třídu,
jednak společně pro II. a III. služební
třídu v poměru, v jakém byly platovou
novelou zvýšeny odpovídající
sazby činovného úředníků.
Osnova zachovává tedy zejména stejnou výměru
činovného ve 4. a 5. platové stupnici jednak
pro I. služební třídu a jednak společnou
pro II. a III. služební třídu a dále
v 6., 7. a 8. platové stupnici. Osnova nemohla stanoviti
zvláštní činovné pro důstojníky
III. služební třídy, jak to již
učinila platová novela, neboť by je dále
v jejich postavení citelně hmotně poškodila,
jak již důvodová zpráva naznačila
v odůvodnění k § 103.
Ustanovení odstavce 2 je shodné s dosavadním
předpisem § 104, odst. 2 platového zákona.
Ustanovení odstavců 3, 4, 5 a 6 je upraveno ve shodě
s ustanoveními § 2, odst. 1, 2 a 3 a § 1 článku
III části "Všeobecná ustanovení"
platové novely č. 15/1944 Sb.
Osnova přejímá ustanovení vládního
nařízení č. 388/1941 Sb. o nové
úpravě výchovného. Ustanovení
původního odstavce 8 o nároku na výchovné
voj. gážistek-žen bylo vypuštěno,
protože lze očekávati vyřešení
branného poměru žen v armádě
osnovou zákona o postavení příslušnic
čs. branné moci jako vojenských gážistek
z povolání a déle sloužících
poddůstojnic.
Tento paragraf bylo nutno novelisovat novým ustanovením
odstavce 3, aby vojenský gážista mimo služební
třídy obdržel při povýšení
na důstojníka služné podle pravidel
o povýšení, tedy služné rovnající
se dosavadnímu nebo nejblíže vyšší
a nikoli počáteční služné
příslušející podle § 203
platového zákona. Ustanovení je obdobné
§ 125, odst. 4 platového zákona.
Osnova nově upravuje znění § 111, odst.
1 platového zákona č. 103/1926 Sb., k čemuž
se poznamenává:
Rozkazem presidenta republiky z 8. června 1938 (rozkaz
byl vyhlášen ve VV čl. 227/1938 MNO) byla jako
čtvrtá hodnost pro rotmistry zřízena
hodnost štábního praporčíka.
Nové hodnostní označení bylo rovněž
stanoveno (VV čl. 108/1939 MNO). V dalším průběhu
byl proveden i výběr praporčíků
pro povýšení na štábní praporčíky
a schválen i seznam osob, jež by přicházely
v úvahu pro povýšení. Těmto vybraným
praporčíkům bylo též oznámeno
a písemně potvrzeno že jim měla být
v r. 1938 propůjčena hodnost št. praporčíka,
což bylo podkladem příznivějšího
převodu těchto osob do veřejných služeb
podle § 15 vládního nařízení
č. 139/1939 Sb. Ke skutečnému povýšení
pro nastavší politické události tehdy
ovšem již nedošlo. Ministerstvo národní
obrany provedlo toto povýšení na štábní
praporčíky po prvé při povýšení
k 28. říjnu 1945.
Protože kdysi nedošlo k povýšení,
nevyřešila se ani platová otázka, o
níž je řeč dále v důvodové
zprávě § 113 a 114. Nutno však vzíti
tuto okolnost v úvahu při nynější
novelisaci § 111 platového zákona, což
se děje návrhem nového znění
odstavce 1 cit. paragrafu, tím spíše, došlo-li
již k povýšení do této hodnosti.
Osnova činí tak tím, že systemisuje
služební místo štábních
praporčíků v nové platové stupnici
I a.
Platové poměry vojenských gážistů
mimo služební třídy podle původního
platového zákona byly naprosto nedostatečné.
Poněkud lepší byly platové poměry
četnických gážistů mimo služební
třídy ačkoli ani tyto neodpovídaly
zvláštní povaze služby těchto obojích
gážistů, z nichž mnozí zastávají
funkce důstojnických zástupců. U rotmistrů
jsou to zejména funkce zástupců velitelů
čet, výkonných a účetních
rotmistrů setnin, proviantních, správců
skladišť zbrojního a jiného materiálu,
správců budov a jiné, u četnických
gážistů odpovědná místa
velitelů stanic a jejich zástupců.
Osnova nemá proto civ. kategorií, s nimiž by
tyto gážisty mohla srovnati, tím spíše,
že mnozí vojenští gážisté
mimo služební třídy se vrátili
do čs. armády z civilních služeb s hodnostmi
oficiálů a vrchních oficiálů.
Osnova přiklonila se tedy k úpravě platů
těchto gážistů podle úpravy platové
novely, dosud platné pro gážisty četnictva
a policie, nejen z těchto důvodů, ale též
proto, že nebylo od počátku projednávání
osnovy proti ní námitek.
Sazby a systém slušného, navrhované
v novém znění § 113 platového
zákona č. 103/1926 Sb. jsou sazby převzaté
z §§ 113 a 132, téhož zákona v platové
úpravě vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. s tím rozdílem, že jsou
zvýšeny vesměs o 1.200 Kčs vojenského
přídavku ročně a ve všech platových
stupnicích I b až III rozšířeny
na 10 stupňů platových. Kromě toho
je nově konstruována platová stupnice I a
pro štábní praporčíky. Při
této příležitosti se zrušuje dosavadní
vojenský přídavek, zavedený §
113, odst. 2 vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. pro gážisty mimo služ.
třídy, který nehodlá osnova převzíti
pro vojenské gážisty mimo služ. třídy
nové čs. armády. Tento vojenský přídavek
činil pro ženaté 3.000 Kčs a pro svobodné
2.160 Kčs ročně. Osnova řeší
věc tím, že z celkového přídavku
3.000 Kčs ročně zvyšuje částkou
1.200 Kčs služné ve všech stupních
služného všech tří platových
stupnic a zbytek připočítává
k výměře činovného. Je zde
vedena snahou zvýšiti pensijní základny
těchto gážistů a přiblížiti
je úrovni důstojníků.
Systém platových stupňů služného
pro vojenské gážisty mimo služební
třídy je tedy následující:
1. v 1. až 10. stupni III. platové stupnice služné
v sazbě vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. zvýšené o 1.200 Kčs
a v počátečním stupni zvýšené,
aby rozdíl ve zvýšení služného
byl stejný jako mezi 2. a 3. stupněm, totiž
1.800 Kčs;
2. v 1. až 7. stupni II. platové stupnice je služné
v sazbě vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. zvýšené o 1.200 Kčs.
Stupně 8. až 9. služného jsou utvořeny
ze 7. stupně služného zvýšeného
o 1.200 Kčs a dále zvýšeného
vždy o rozpětí (rozdíl) mezi 6. a 7.
stupněm služného této platové
stupnice; 10. stupeň služného je zvýšen
tak, aby se toto služné rovnalo 7. stupni platové
stupnice I b. Osnova činí tak proto, že v tomto
stupni tráví služebně staří
št. rotmistři 3, 6, 9 ba i více let, které
při povýšení ztrácí v
důsledku ustanovení §§ 10, resp. §
17, odst. 5 platového zákona tím, že
služné nové je vyšší nežli
dosavadní. Navrženou úpravou v osnově
zachová se št. rotmistrům při povýšení
z doby ztrávené v 10. stupni služného
II. platové stupnice aspoň doba až do nejvyšší
výměry tří roků;
3. v 1. až 9. stupni I b platové stupnice je služné
v sazbě vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. zvýšené o 1.200 Kčs;
10. stupeň služného je zvýšen o
1.440 Kčs proti výměře 9. stupně
služného. Toto nepatrné roční
zvýšení rozpětí oproti dřívějším
platovým stupňům je odůvodněno
tím, že jde již o poslední platový
postup pro praporčíky a tím i nejvyšší
jejich pensijní základnu, která takto se
shoduje s 2. náslužným přídavkem
8. platové stupnice důstojníků;
4. služné štábních praporčíků
je stanoveno ve zvláštní tabulce platové
stupnice I a, v níž jsou jejich služební
místa systemisována. Počáteční
stupeň je shodný s 5. stupněm platové
stupnice I b a rovněž ostatní stupně
až do 6. stupně služného jsou shodné
s dalšími stupni platové stupnice I b a k nim
přistupují nově utvořené další
tři stupně služného, které jsou
shodné s 3. až 5. náslužným přídavkem
8. platové stupnice důstojníků. Platové
zařazení št. praporčíků
při povýšení děje se podle započitatelné
služební doby potřebné pro dosažení
odpovídajícího služného. Osnova
činí tak z důvodů, že do hodnosti
štábního praporčíka budou povyšováni
praporčíci, tedy gážisté již
značně staří a je třeba dát
jim povýšením do vyšší hodnosti
i možnost platového postupu a tím i zvýšení
pensijní základny, která byla poměrně
nízká, uvážíme-li, že služba
rotmistrů je namnoze úplně rovnocenná
službě nižších důstojníků.
Jinak by všichni praporčíci, kteří
v 10. stupni služného platové stupnice mají
3, 9 i více let, obdrželi stejně nejblíže
vyšší služné, čímž
by ti nejstarší byli velmi citelně poškozeni.
Takto dostane se posledního služného těm
nejstarším a nejzasloužilejším, kteří
jsou téměř vesměs legionáři.
Činovné vojenských a četnických
(v II, a, III. platové stupnici) gážistů
mimo služební třídy bylo platovým
zákonem stanoveno ve skupině míst A částkou
3.300 Kčs. Činovné zřízenců
a zaměstnanců v pomocné kancelářské
službě, které činilo původně
8.000 Kčs, zvýšila platová novela, po
případě vl. nař. č. 19/1944
Sb. na částku 8.400 Kčs ročně
ve skupině míst A. Upravila proto osnova činovné
gážistů mimo služební třídy
na částku 9.600 Kčs, v níž zachovala
jednak rozdíl v původním činovném
vůči uvedeným kategoriím civ. zaměstnanců,
jednak připočetla k ní část
zbytku vojenského přídavku. Tato úprava
je plně odůvodněna nejen již výše
uvedeným rozdílem v původním činovném,
ale i mnohem namáhavějšími a odpovědnějšími
služebními výkony těchto gážistů,
jejichž funkce byly zdůrazněny v důvodech
k § 113.
Navrhované znění odstavce 2 odkazuje na ustanovení
§ 10, odst. 2 až 6, která jsou ve shodě
se zněním § 2, odst. 1, čl. III části
"Všeobecná ustanovení" vládního
nařízení č. 15/1944 Sb.
Zde platí totéž, co bylo řečeno
v důvodové zprávě k § 105.
Nové znění těchto ustanovení
platového zákona vynutila si nová úprava
platové stupnice I a pro štábní praporčíky,
v níž jak platový postup, tak i zařazení
do stupně služného při povýšení
děje se podle započitatelné celkové
služební doby.
Novelisaci tohoto ustanovení vynucuje si situace voj. gážistů
v zál., kteří dosud konají výjimečnou
činnou službu v míru padle § 27 br. zák.
na dobu nezbytné potřeby v důsledku budování
armády. Mnozí z těchto gážistů
v záloze byli ponecháni v činné službě,
ježto žádají o přijetí do
činné služby. Tito gážisté
mají podle § 119, odst. 1. platového zákona
pouze nárok na alikvotní díl počátečního
služného příslušné platové
stupnice, podporučíci služného stupně
a) osmé platové stupnice. Jejich rodinám
bylo by možno poskytnouti nejvýše státní
vyživovací příspěvek za předpokladů
zákona ze dne 18. března 1921, č. 120 Sb.,
zvýšený zákonem č. 15/1946 Sb.,
jen pokud gážisté v zál. byli povoláni
podle § 27 br. zákona.
Toto postavení voj. gážistů v zál.
je nedůstojné, neboť konají službu
rovnocennou službě gážistů z povolání.
Proto jim osnova ustanovením věty prvé tohoto
paragrafu přiznává poměrnou část
všech náležitostí gážistů
z povolání, tedy služného, činovného
a výchovného, platového a zvláštního
přídavku, jakož i odlučného,
žije-li gážista v zál. odloučeně
od rodiny a jsou-li splněny veškeré podmínky
stanovené pro jeho přiznání gážistovi
z povolání. Poměrná část
se vyplatí podle kalendářní části
měsíce, po kterou konal voj. gážista
v zál. činnou službu.
Tato ustanovení jsou druhou větou odstavce 1 tohoto
paragrafu vztažena též na poručíky
a podporučíky v další dobrovolné
činné službě podle § 19 branného
zákona, u nichž jde o služební poměr
upravený vl. nařízením č. 224/1934
Sb.; naproti tomu ponechává osnova podporučíkům
presenční služby toliko služné
stupně a) osmé platové stupnice podle ustanovení
§ 13, odst. 2 branného zákona, neboť u
těchto jde o výkon branné povinnosti, nikoli
o služební poměr.
Ustanovením odstavce 2 tohoto paragrafu upravila osnova
poměr vojenských náležitostí
gážistů v záloze - státních
zaměstnanců, konajících činnou
službu, k jejich služebním platům z trvajícího
a voj. činnou službou nedotčeného služebního
poměru shodně se způsobem, který byl
stanoven § 4, odst. vl. nařízení č.
191/1938 Sb., že se jim totiž dostane pouze doplatku,
je-li vojenský služební plat vyšší,
ve výši rozdílu proti tomuto vyššímu
platu; ustanovení o připočítávání
platového a zvláštního přídavku
vyplývá z ustanovení věty prvé.
Věta druhá rozšiřuje ustanovení
o pouhém doplatku na vyšší vojenské
platy též na jiné než veřejné
zaměstnance, pokud podržují podle platných
předpisů peněžité požitky
(mzdy) ze svého služebního poměru, neboť
je spravedlivé, aby zaměstnanci soukromí
neměli při vykonávání vojenské
služby výhodu proti zaměstnancům veřejným.
Pro brannou pohotovost státu platí ustanovení
vl. nařízení č. 191 a 192/1938 Sb.,
které modifikují ustanovení § 119, odst.
2 platového zákona a osnova ponechává
tedy tento stav nedotčený. Proto bylo možno
touto novelisací vlastně původní odstavec
2 zrušiti.
Jde o ustanovení nutná, aby odchylky, jimiž
se osnova liší od platové úpravy novely
vl. nařízení č. 15/1944 Sb. pro gážisty
četnictva, byly na tyto gážisty vztaženy.
Jde speciálně o služební plat, tedy
služné a činovné důstojníků
a o vztažení navrhované platové úpravy
pro vojenské gážisty mimo služební
třídy na tyto gážisty četnictva.
Jinak platí obdobně odůvodnění
k jednotlivým odpovídajícím paragrafům
osnovy obsahujícím ustanovení pro vojenské
gážisty.
Ustanovení tohoto paragrafu stanoví zvláštní
vojenský přídavek, který je v podstatě
vyjádřením nadlepšení vojenských
a četnických platů, jak se jevilo osvobozením
od daně důchodové. Toto daňové
osvobození bylo v původní osnově zhodnoceno
vyššími sazbami služného, převzatých
z platové novely, v nichž ovšem byl zahrnut i
do pense započitatelný četnický přídavek,
který byl dodatečně zrušen vl. nař.
č. 78/1944 Sb., a který jako vojenský přídavek
mělo i t. zv. vládní vojsko. Progresivnost
tohoto přídavku vyplývá sice z progresivní
daně důchodové, ale v celku možno říci,
že odpovídá i stoupající odpovědnosti
a důležitosti funkcí vyšších
služebních míst v čs. armádě
zastávaných důstojníky vyšších
hodností, a že tedy je i spravedlivým hodnocením
zvláštností a těžší
povahy vojenské služby.
K sazbě vojenského přídavku pro důstojníky
1. až 6. platové stupnice se došlo srovnáním
služného a činovného původního
a nynějšího návrhu osnovy zákona.
Nově navrhované sazby obou složek platu jsou
nižší o Kčs:
23 520 | 27.840 | 36.240 | ||||||||||
14.424 | 16.344 | 18.264 | ||||||||||
10.452 | 11.652 | 12.852 | 14.052 | |||||||||
13.644 | 14.844 | 16.044 | 18.244 | |||||||||
9.144 | 10.104 | 11.004 | 10.644 | |||||||||
13 740 | 14.940 | 16.200 | 15.960 | |||||||||
6.096 | 6.096 | 7.236 | 7.596 | 8.556 | 7.596 | 6.816 | ||||||
7.884 | 8.184 | 9.144 | 9.144 | 11.544 | ||||||||
1.224 | 4.104 | 3.984 | 3.984 | 4.344 | 6.264 | 7.284 | ||||||
6.324 | 6.084 | 6.144 | 6.144 | 6.624 | 6.744 | 7.344 |
Pro výpočet uvedených rozdílů
byly vzaty za podklad: příslušné stupně
služného a činovného pro příslušnou
služební třídu a skupinu míst
B jako průměrná výše činovného.
Pro 7. a 8. platovou stupnici byl vzat za podklad celkový
rozdíl mezi dosavadními (slovenskými) platy
(příjmy), které jsou proti navrhovaným
platům vyšší, a to u nadporučíka
[ženatý, 1 dítě, skupina míst
B, služné stupně a)] o 4764 Kčs. Vojenským
přídavkem pro tyto 2 nejnižší platové
stupnice se tedy zmírní vyrovnávací
přídavky při převodu do nových
platů. K tomu se poznamenává, že i v
7. a 8. platové stupnici činí rozdíl
mezi součtem služného a činovného
podle původního a nynějšího návrhu
úpravy až 2.676 Kčs ročně. Zde
je třeba zdůrazniti, že sazby činovného
platové novely, které převzala původní
osnova byly pro důstojníky v 7. a 8. platové
stupnici, jak v I. tak v II. a III. služební třídě
nižší o více než 6.000 Kčs,
ačkoli původní platový zákon
měl činovné v 8., 7. a 6. platové
stupnici stejné. Odstavec 2 obsahuje ustanovení
o splatnosti přídavku a jeho nezapočitatelnosti
pro výměr u výslužného, ačkoli
by odpovídalo původnímu platovému
zákonu, aby poměrnou částí,
odpovídající četnickému přídavku
byl do pense započitatelný, když jak již
řečeno nebyl tento přídavek vyjádřen
ve služném.
Odstavec 3 stanoví, že důstojníkům
četnictva náleží tento přídavek
jako četnický. Osnova nepřiznává
vojenský (četnický) přídavek
gážistům mimo služební třídy
z důvodů, jež jsou v podstatě uvedeny
v dův. zprávě k §§ 11 a 144, neboť
převzala nejen sazby platové novely pro četnictvo
a policii, ale tyto sazby ještě zvýšila
právě o do pense nezapočitatelný vojenský
(četnický) přídavek ve snaze poskytnouti
těmto gážistům služné a
jejich službě i postavení odpovídající
pensijní základny.
Osnova přejímá ustanovení o platovém
přídavku, jak byl pro státní zaměstnance
zaveden dekretem presidenta republiky ze dne 20. srpna 1945, č.
58 Sb., o platovém přídavku státním
a některým jiným veřejným zaměstnancům
s účinností od 1. srpna 1945, z něhož
byly vyňaty vojenské osoby z povolání.
Odstavec 2 a 3 jsou shodné s ustanoveními §
1, odst. 3 a § 2 uvedeného dekretu presidenta republiky.
Odstavec 1 stanoví nárok na platový přídavek,
jakož i zvláštní přídavek
pro vojenské gážisty v záloze povolané
k činné službě za branné pohotovosti
státu.
Protože jde o určitý způsob zvýšení
služného, je na místě, aby se bral platový
a zvláštní přídavek v úvahu
i u vojenských gážistů v záloze
a ve výslužbě, povolaných k vojenské
službě za branné pohotovosti státu.
Odstavec 1 a 2 stanoví tedy vlastně zásadu,
že platový a zvláštní přídavek
je součástí služebního platu.
Osnova nemůže vztáhnout ustanovení tohoto
zákona na všechny vojenské osoby, které
byly dne 29. září 1938 v činné
službě jako vojenští gážisté
z povolání, pro různý jejich poměr
vůči čs. armádě. Proto vymezuje
v navrhovaném ustanovení tohoto článku
rozsah osob, na něž má býti předmětná
platová úprava vztažena včetně
četnických gážistů. Pokud jde
zvlášť o osoby vyjmenované pod písmenem
c), má vojenská správa spravedlivý
zájem na tom, aby výhodné úpravy byly
účastny zejména osoby, které byly
vojenskými gážisty z povolání
až do doby nesvobody, jestliže pro svůj nyní
již pokročilejší věk (překročení
55. roku věku) nebyly ministrem národní obrany
do činné služby v nové čs. armádě
povolány. Tato okolnost, že doba nesvobody učinila
býv. vojenského gážistu přestárlým,
nemá mít za následek vyloučení
ze stanovení základny podle tohoto zákona.
Stejně je tomu u býv. vojenských gážistů,
kteří nebyli povoláni do činné
vojenské služby z jiných méně
závažných důvodů, tedy z takových,
které nemají za následek odnětí
vojenské hodnosti v řízení správním
nebo v řízení před kárným
výborem. Pokud vojenští gážisté
si zachovávají jejich služební poměr
z doby nesvobody v jiné veřejné službě,
zůstává jim nárok na služební
požitky z tohoto služebního poměru a nemůže
vzniknout nárok na platy podle tohoto zákona.
Tento paragraf má obdobná ustanovení jako
§ 1, odst. 1 a 2 čl. V vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. - novely platového zákona.
V odstavci 3 se vyjmenovávají dosavadní platy
(služební příjmy), aby nebylo pochybností,
které dosavadní složky služebního
příjmu se nahrazují platy novými.
Ustanovení odstavce 4 chrání vojenského
gážistu, aby neobdržel na nových platech
méně, než činily platy dosavadní.
Je to ustanovení obdobné předpisu §
196, odst. 3 a 4 platového zákona.
Odstavec 5 nutně zmocňuje ministra národní
obrany a ministra vnitra, aby v dohodě s ministerstvem
financí upravil vhodnými opatřeními
platové nesrovnalosti, které vzniknou převodem
do nových platů. Budou to zejména platové
nesrovnalosti, které se projeví při srovnání
platů nově za účinnosti tohoto zákona
povýšeného rotmistra na důstojníka
III. služ. tř. s platovým zařazením
důstojníka III. sl. tř. jmenovaného
z rotmistra před účinností tohoto
zákona.
Zvláštní ustanovení §§ 2 a
3 článku IV platové novely č. 15/1944
Sb. o odpočivných (zaopatřovacích)
platech se tímto předpisem přejímají.
Tento paragraf obsahuje ustanovení § 1 článku
IV vládního nařízení č.
15/1944 Sb., jímž byla zrušena povinnost platit
pensijní příspěvek pro všechny
státní a veřejné zaměstnance.
Ustanovení odstavce 1 a 2 tohoto paragrafu jsou jasná.
Osnova zde stanoví, že vojenské osoby, těžce
poškozené válkou nebo okupanty na životech
nebo zdraví, a pozůstalí po nich obdrží
odpočivné nebo zaopatřovací platy
vyměřené podle pensijních základen
vyplývajících ze sazeb služného
tohoto zákona i když nárok na takové
platy vznikl před dnem jeho účinnosti.
Toto ustanovení, které má obdobu v ustanovení
§ 6, odst. 1, č. 6, písm. D dekretu presidenta
republiky č. 53/1945 Sb., o odčinění
křivd československým veřejným
zaměstnancům je předpisem spravedlivým,
neboť je nemyslitelné, aby těchto pensijních
základen nedostalo se vyjmenovaným zasloužilým
a těžce postiženým voj. osobám
nebo jejich pozůstalým, když vyšší
pensijní základny podle platové novely mají
všichni, na něž se její platnost vztahovala
a kteří až doposud odešli do výslužby
nebo zemřeli.
Ustanovení odstavce 3 stanoví že všichni,
kteří mají odpočivné platy
podle stati E a F platové novely, protože za její
účinnosti odešli do výslužby, nebo
pozůstalí, kteří. mají takové
zaopatřovací platy po osobách, které
za účinnosti platové novely zemřely,
dostanou od prvého dne, následujícího
po vyhlášení tohoto zákona, odpočivné
nebo zaopatřovací platy vyměřené
z pensijních základen, t, j. sazeb služného
tohoto zákona. Je spravedlivé, aby nadměrně
zvýšené odpočivné a zaopatřovací
platy, které jsou neúměrné jak vůči
takovým platům úřednickým,
tak i nynějším osnovou navrhovaným a
které spočívají na normě z
doby nesvobody, nebyly ponechány i nadále vyjmenovaným
osobám, když osoby uvedené v odstavci 1 a 2
měli by odpočivné nebo zaopatřovací
platy citelně nižší. Ježto nelze
však požadovati vrácení dosud vyplacených
vyšších částek, je třeba
stanovit účinnost tohoto ustanovení od 1.
dne měsíce následujícího po
vyhlášení tohoto zákona.
Předpisy tohoto článku jsou nutné,
protože je třeba stanovit osobní rozsah a platový
podklad k provedení dekretu o odčinění
křivd vojenským gážistům z povolání.
Vojenská správa hodlá provésti odčinění
křivd především těm vojenským
gážistům z povolání kteří
konají činnou vojenskou službu a dále
těm, kteří byli jednak podle vládního
nařízení č. 139/1939 Sb. nebo podle
zákona č. 76/1922 Sb., o voj. požitcích
zaopatřovacích, přeloženi do výslužby.
Jde vesměs o vojenské gážisty ve výslužbě,
kterým vyplácí odpočivné platy
vojenská pensijní likvidatura; nemůže
tedy rozhodovat, byli-li někteří podle vl.
nař. č. 139/1939 Sb. převedeni do jiných
veřejných služeb a pak teprve odešli do
výslužby jako vojenští gážisté.
Vojenská správa pokládá za svoji povinnost,
aby provedla ve svém oboru i odčinění
křivd pokud jde o vojenské gážisty popravené,
usmrcené nebo zemřelé ve vazbě (zajištění)
nebo po ní, neboť příčinou vazby
(zajištění) těchto vojenských
gážistů byl vždy jejich bývalý
vojenský poměr (funkce), výkon nebo druh
vojenské služby nebo jejich odbojná činnost
vojenského rázu. Je zde proto spravedlivý
morální závazek, aby pozůstalým
po těchto vojenských gážistech dostalo
se odškodnění v rozsahu § 6, odst. 6,
písm. d), jehož podkladem by byla ustanovení
o vojenských zaopatřovacích platech. Jinak
by vznikly nesrovnalosti mezi odškodněním pozůstalých
po zemřelých gážistech převedených
do veřejných služeb a těmi, kteří
odešli do výslužby nebo s odbytným podle
části III vládního nařízení
č. 139/1939 Sb, a umístili se v soukromých
službách.
Tímto ustanovením získává osnova
nutný platový podklad pro odčinění
křivd podle dekretu č. 53/1945 Sb. Dále je
nutno, aby vojenská správa měla i platový
podklad pro jmenování se zpětnou účinností
podle § 3 dekretu presidenta republiky č. 59/1945
Sb., které bude nutno provésti k odstranění
nesrovnalostí v osobních stavech vojenských
gážistů, vzniklých protiústavním
zlikvidováním československé armády
tím, že vojenští gážisté
byli jednak převedeni do jiných veřejných
či soukromých služeb, jednak přeloženi
do výslužby. Někteří z nich byli
účastni povýšení a jmenování
v době nesvobody, jiní nikoli. V civ. veřejných
službách došlo by k renominaci i voj. gážistů,
kteří po převedení konali tam službu.
U ostatních by však k renominaci nemohlo dojíti.
Proto vojenská správa provede jmenování
se zpětnou účinností u všech
vojenských gážistů z povolání,
kteří byli povoláni do činné
služby.
Zmocnění tohoto paragrafu vyžaduje mnohotvárný
stav v osobních poměrech voj. gážistů
v době nesvobody, který se v mnohých případech
projeví i při odčiňování
křivd jako nesrovnalosti.
Ustanovení tohoto paragrafu jsou obdobná §
článku V vládního nařízení
č. 15/1944 Sb. a není k nim třeba vysvětlivek.
Osnova navrhuje zpětnou účinnost od 1. ledna
1946, ježto tímto dnem byli vojenští gážisté
podrobeni dani důchodové a zároveň
po zrušení branné pohotovosti státu
přešli do mírových platových
náležitostí. Jsou tedy od toho dne služební
příjmy vojenských gážistů
podstatně nižší a nedostatečné.
Vojenští gážisté v záloze,
kteří dosud konají činnou službu,
zejména ti, kteří žádají
o přijetí do činné služby, mají
nárok pouze na alikvotní díl služného
podle § 119, odst. 1 platového zákona a proto
jim aspoň od 1. ledna 1946 musí být přiznány
stejné platy jako vojenským gážistům
z povolání, jak již bylo odůvodněno
k novelisaci § 119.
Požadavek zpětné účinnosti je
úplně oprávněný, neboť
i vojenským gážistům z povolání
má se spravedlivě dostati aspoň od tohoto
dne těch požitků a zvýšených
pensijních základen, které od 1. ledna 1944
měli všichni ostatní státní (veřejní)
zaměstnanci, zejména četnictvo a policie.
Účinnost ustanovení, která vztahují
úpravu i na četnictvo, se stanoví dnem vyhlášení,
neboť četničtí gážisté
mají již služební platy podle novely č.
15/1944, a tím i zvýšené pensijní
základny. Úpravou dostává se jim jednak
shodných platů s poněkud lepšími
platy rotmistrů, jak je navrhuje osnova, jednak se odstraňuje
přílišné nadlepšení služného
a činovného novely platového zákona
vůči úředníkům a zachovává
se poměr v sazbách podle platového zákona,
což bylo již výše uvedeno. Nejeví
se tedy zde nutná potřeba zpětné účinnosti.
Úhrada nákladů spojených s navrhovanou
osnovou bude zajištěna v rozpočtu kap. 5 na
rok 1946 podle "Zásad pro sestavení státního
rozpočtu na rok 1946" (výnos ministerstva financí
čj. 28.800/1945-I/1).
Pokud jde o výdaje vzniklé z osnovy ještě
v roce 1945, t. j. příp. doplatky na platy, byly
by zajištěny včas ve smyslu § 3 dekretu
presidenta republiky o zatímním vedení státního
hospodářství.