(1) Ústřední volební výbor
přezkoumá zápisy a zprávy došlé
od krajských volebních výborů (§
33, odst. 3) a zjistí podle nich součet všech
platných hlasů odevzdaných pro všechny
strany v každém volebním kraji a vypočte
volební číslo pro každý volební
kraj.
(2) Součet platných hlasů, odevzdaných
pro všechny strany ve volebním kraji, se rozdělí
počtem mandátů, které se v dotčeném
volebním kraji mají obsaditi (§ 2); celé
číslo dělením vyšlé beze
zlomků jest číslem volebním.
(3) Volebním číslem se dělí
součet hlasů odevzdaných pro každou
kandidátní listinu, načež ústřední
volební výbor přikáže každé
straně tolik mandátů, kolikrát jest
volební číslo obsaženo v součtu
hlasů pro stranu tu odevzdaných.
(4) Z jednotlivých volebních stran obdrží
mandáty straně přikázané kandidáti
podle pořadí, jak jsou uvedeni na kandidátní
listině. Odchyluje-li se kandidátní listina
tištěná od kandidátní listiny,
podané u krajského volebního výboru,
platí obsah i pořadí této kandidátní
listiny. Nejmenovala-li některá strana tolik kandidátů,
kolik mandátů jí podle výsledku prvého
skrutinia přísluší, obdrží
jen tolik mandátů, kolik osob kandidovala.
(1) Všechny mandáty, jež postupem uvedeným
v § 34 zůstaly v zemích České
a Moravskoslezské a na Slovensku neobsazeny, obsadí
ústřední volební výbor v druhém
skrutiniu.
(2) Nejpozději před zahájením druhého
skrutinia odevzdají členové ústředního
volebního výboru jeho předsedovi kandidátní
listiny svých stran, jež mohou obsahovati v libovolném
počtu jména kandidátů, avšak
jen těch, kteří těmito stranami byli
kandidováni v některém volebním kraji
v zemích České a Moravskoslezské nebo
na Slovensku a nebyli zvoleni při prvém skrutiniu.
Jména kandidátů buďtež seřaděna
a označena arabskými číslicemi. Po
odevzdání kandidátních listin nesmějí
býti tyto listiny ani jejich pořad měněny.
(3) Ústřední volební výbor
sečte jednak všechny zbytky hlasů ze zemí
České a Moravskoslezské, jednak všechny
zbytky hlasů ze Slovenska. Součet zbytků
hlasů ze zemí České a Moravskoslezské,
dělí se počtem mandátů, které
se mají obsaditi v druhém skrutiniu v těchto
zemích, zvětšeným o jednu. Celé
číslo beze zlomku dělením vyšlé
je českým číslem volebním.
Ústřední volební výbor rozdělí
též součet zbytků hlasů ze Slovenska
počtem mandátů, které se mají
obsaditi v druhém skrutiniu na Slovensku, zvětšeném
o jednu. Celé číslo beze zlomku dělením
vyšlé je slovenským číslem volebním.
Nato přikáže každé straně
v zemích České a Moravskoslezské tolik
mandátů, kolikrát ke české
volební číslo obsaženo v součtu
zbytků hlasů pro stranu tu vykázaných
ze všech volebních krajů v těchto zemích.
Každé straně na Slovensku přikáže
ústřední volební výbor tolik
mandátů, kolikrát je slovenské volební
číslo obsaženo v součtu zbytků
hlasů pro stranu tu vykázaných ze všech
volebních krajů na Slovensku.
(4) Bylo-li obsazeno o jeden mandát více, než
se mělo obsaditi, odečte se přebývající
mandát té straně, která vykázala
nejmenší zbytek dělení při druhém
skrutiniu, při stejném zbytku menší
počet hlasů ve všech volebních krajích,
v nichž podala platnou kandidátní listinu,
je-li i počet hlasů stejný, rozhodne los.
(5) Nebyly-li obsazeny všechny mandáty způsobem
stanoveným v odstavci 3 nebo proto, že strana ohlásila
méně kandidátů, než kolik mandátů
na ni připadá, přikáže ústřední
volební výbor tyto mandáty postupně
těm stranám, jež podaly platné kandidátní
listiny (§ 14) v téže oblasti (t. j. buď
v zemích České a Moravskoslezské,
nebo na Slovensku) jako dotčená strana, a jež
vykazují největší zbytek dělení.
Při rovnosti zbytků se přikáže
mandát straně, jež má větší
součet zbytků ve druhém skrutiniu. Jsou-li
tyto součty zbytků stejné, přikáže
se mandát straně, jež obdržela v téže
oblasti více hlasů; je-li počet stejný,
rozhodne los.
(6) Z jednotlivých stran jsou zvoleni ve druhém
skrutiniu za poslance podle počtu mandátů
na stranu připadlých kandidáti podle pořadí,
jak jsou uvedeni na kandidátní listině zmíněné
v odstavci 2. Kandidáti, kteří při
prvém i druhém skrutiniu vyšli naprázdno,
jsou náhradníky (§ 37).
(1) V zápise o jednání ústřední
volební komise buď uvedeno, kteří kandidáti
při prvém a druhém skrutiniu byli prohlášeni
za zvolené poslance a kteří jsou náhradníky.
(2) Výsledek skrutinia se ihned vyhlásí.
(3) Ministerstvo vnitra vydá zvoleným poslancům
osvědčení, které zvoleného
opravňuje vstoupiti do ústavodárného
Národního shromáždění
a účastniti se jeho jednání: Toto
oprávnění pomíjí, byla-li jeho
volba prohlášena za neplatnou příslušným
orgánem (§ 38).
(1) Uprázdní-li se mandát, nastupuj e náhradník
téže strany podle pořadí, v jakém
byl uveden na kandidátní listině téhož
volebního kraje, v němž byl kandidován
poslanec, jehož mandát se uprázdnil. Není-li
takového, nastupuje náhradník téže
strany podle pořadí, v jakém byl uveden na
kandidátní listině pro druhé skrutinium.
(2) Není-li náhradníka téže strany,
zůstane mandát uprázdněn až do
konce volebního období.
(3) Náhradníka povolá ministerstvo vnitra,
které vydá povolanému osvědčení,
opravňující ke vstupu do ústavodárného
Národního shromáždění
(§ 36, odst. 3).
Ztratil-li člen ústavodárného Národního
shromáždění po volbě volitelnost,
pozbývá mandátu. O ztrátě mandátu
rozhodne do šesti neděl ode dne, kdy došlo oznámení
ministerstva vnitra, ústavodárné Národní
shromáždění, navrhne-li to aspoň
dvoutřetinová většina všech členů
výboru příslušného k ověřování
voleb (§ 10 ústavního zákona ze dne
....... března 1946, č. ..... Sb., o ústavodárném
Národním shromáždění).
K platnosti usnesení ústavodárného
Národního shromáždění
o ztrátě mandátu je třeba dvoutřetinové
většiny všech jeho členů.
Nejde-li o čin přísněji trestný,
trestá se:
I. Pro přečin tuhým vězením
od jednoho do šesti měsíců:
1. kdo odnímá voliči bez jeho výslovného
souhlasu hlasovací lístek nebo bílý
lístek nebo škrtá-li mu v těchto listinách;
2. kdo mění protiprávně stálé
seznamy voličské vyložené podle §
13;
3. kdo vydá obvodnímu volebnímu výboru
nestejné hlasovací obálky nebo neodvede volebnímu
výboru nedoručené legitimační
lístky;
4. kdo nešetří zákazu o výčepu,
prodeji a podávání nápojů obsahujících
alkohol;
5. kdo úmyslně nebo z hrubé nedbalosti nesplní
řádně povinnost uloženou v § 2,
odst. 2;
6. předseda krajského volebního výboru
nebo jiná osoba k tomu určená, odepře-li
přijmouti kandidátní listinu a vyhověti
i jinak povinnostem uvedeným v § 14, odst. 1;
7. předseda krajského volebního výboru
nebo jiný veřejný funkcionář
nebo veřejný zaměstnanec, který úmyslně
nebo z hrubé nedbalosti dá rozmnožiti nebo
dodati nesprávné kandidátní listiny.
Pokus je trestný.
II. Pro přestupek soudem vězením do tří
měsíců nebo trestem na penězích
do 50.000 Kčs
1. kdo se snaží proti ustanovení § 9,
odst. 1 vykonati volební právo ve více než
jedné obci;
2. kdo odepře oprávněné osobě
vydati hlasovací lístek nebo legitimační
lístek;
3. kdo žádá za rozmnožení kandidátních
listin (hlasovacích lístků) ceny nepřiměřeně
vysoké;
4. kdo nedá svým zaměstnancům nebo
podřízeným prázdno k výkonu
volebního práva;
5. kdo zabraňuje protiprávně nebo znemožňuje
nahlížeti do voličských seznamů
a činiti si opisy nebo výpisy;
6. kdo nezachová úmyslně lhůtu, jejíž
zachování je tímto zákonem stanoveno;
7. kdo jsa k tomu povinen nevyloží včas voličské
seznamy.
III. Pro přestupek stíhaný okresním
národním výborem (v Bratislavě a Košicích
příslušným oblastním velitelstvím
Národní bezpečnosti) vězením
(uzamčením) do jednoho měsíce nebo
pokutou do 10.000 Kčs
1. kdo agituje v budově, v níž jest volební
místnost nebo v takové budově zřídí
volební kancelář;
2. kdo se nezúčastní volby bez omluvného
důvodu;
3. kdo kandiduje vědomě na několika kandidátních
listinách;
4. kdo nesplní povinnosti stanovené v § 9,
odst. 5.;
5. kdo vykoná volební právo, ač bylo
pravoplatně rozhodnuto, že není státním
občanem Československé republiky, nebo ač
je si vědom, že v den vyložení voličských
seznamů, jež jsou podkladem pro volbu, nepřekročil
18. rok věku;
6. člen volebního orgánu, který poruší
povinnosti uložené tímto zákonem.
Byla-li uložena pokuta, budiž pro případ
její nedobytnosti vyměřen náhradní
trest vězení podle míry zavinění
v mezích sazby trestu na svobodě na čin stanovené.
(1) Dohlédacím orgánem ve smyslu ustanovení
tohoto zákona se rozumí ve statutárních
městech zemský národní výbor,
v Bratislavě a Košicích pověřenectvo
vnitra a v ostatních obcích okresní národní
výbor, v jehož obvodu je sídlo dotčeného
volebního výboru nebo podřízeného
národního výboru.
(2) Dohlédací orgán bdí nad řádným
a včasným prováděním všech
úředních úkonů tímto
zákonem uložených podřízeným
národním výborům nebo příslušným
volebním výborům. Shledá-li nedbalost
nebo nesprávnost, může, zachovávaje
pravomoc volebních výborů, úkon zcela
nebo zčásti dáti provésti vlastními
orgány na náklad obce. Obec má pak právo
postihu na svých příslušných
orgánech. Obdobné dohlédací právo
náleží ministerstvu vnitra, jež vykonává
na Slovensku po případě prostřednictvím
pověřenectva vnitra.
(3) Nejmenuje-li nebo nenavrhne-li politická strana včas
členy volebních výborů nebo jejich
náhradníky, přechází toto práva
na dohlédací orgán nebo na zástupce
jím určeného.
(4) Nesejde-li se volební výbor včas v počtu
usnášení schopném nebo stane-li se nezpůsobilým
k usnášení, má úřední
jednání provésti jeho předseda, nebo
nedošlo-li k ustavení volebního výboru,
předseda národního výboru, v jehož
obvodu má volební výbor sídlo, nebo
jím určený zástupce, a pokud jde o
ústřední volební výbor, ministr
vnitra. V takovém případě buďtež
přibráni k jednání důvěrníci
podle možnosti za každou politickou stranu, jež
jest nebo má býti v dotčeném volebním
výboru zastoupena.
(5) Dohlédací orgán (úřad)
může vyslati k volbě svého zástupce,
aby dohlédl na správné provádění
volby. Totéž oprávnění přísluší
též ministru vnitra, na Slovensku též
pověřenci vnitra.
(1) Všechny pomocné prostředky (zejména
volební místnosti a všechny potřeby
pro ně, úřední obálky a pracovní
síly) opatří pro obvodní volební
výbory místní národní výbor,
v jehož obvodu jsou zřízeny, na náklad
obce.
(2) Neučiní-li potřebná opatření
příslušný místní národní
výbor, jest předseda obvodního volebního
výboru oprávněn učiniti vhodné
opatření na náklad obce. Ustanovení
§ 40, odst. 2 zůstává nedotčeno.
(3) Pro krajský volební výbor opatří
všechny pomocné prostředky okresní národní
výbor, v jehož obvodu je sídlo dotčeného
volebního výboru, a pro ústřední
volební výbor ministerstvo vnitra.
(1) Náklady spojené s rozmnožením kandidátních
listin a vyhotovením prázdných lístků
hradí stát.
(2) Z prostředků státních se uhradí
též náklady podle § 41, odst. 3.
(3) Státní správa dodá zdarma výtisky
vyhlášek, zápisů volebních výborů,
hlasovacích seznamů a jiných potřebných
tiskopisů, jejichž vzorce stanoví ministerstvo
vnitra.
Veškerá podání, zápisy (protokoly)
pořízené podle tohoto zákona a jejich
přílohy jsou prosty poplatků.
Všechny veřejné úřady, orgány,
ústavy a podniky jsou povinny spolupůsobiti při
provádění tohoto zákona.
Nedošlo-li z jakýchkoli důvodů v některém
volebním kraji k řádnému provedení
voleb podle tohoto zákona zcela nebo zčásti,
může vláda nejpozději do týdne
po vyhlášení výsledku volby učiniti
potřebná opatření, aby volby byly
dodatečně nebo znovu provedeny, při čemž
může nařízením zjednodušiti
volební řízení.
Ustanovení dosud platných předpisů,
které odporují tomuto zákonu se ruší.
Zejména se zrušuje zákon ze dne 29. února
1920, č. 123 Sb., kterým vydává se
řád volení do poslanecké sněmovny,
ve znění zákona ze dne 15. října
1925, č. 205 Sb. a zákona ze dne 11. dubna 1935,
č. 58 Sb.
(1) Další podrobnosti volebního řízení
mohou býti upraveny vládním nařízením.
Vydá-li ministr vnitra v mezích své působnosti
směrnice o provádění tohoto zákona,
uveřejní je v Úředním listě
republiky Československé.
(2) Na opatření, která učinil ministr
vnitra k přípravě provedení tohoto
zákona již v době před počátkem
jeho účinnosti, se hledí tak, jako by byla
učiněna za jeho účinnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Příloha k zákonu č...../1946
Sb.
se sídlem krajského volebního výboru
v Praze; volební kraj tvoří Hlavní
město Praha.
se sídlem krajského volebního výboru
v Kladně; volební kraj tvoří správní
okresy:
Kladno, Kralupy nad Vltavou, Louny, Rakovník,Roudnice nad
Labem, Slaný a Žatec.
se sídlem krajského volebního výboru
v Mladé Boleslavi; volební kraj tvoří
správní okresy:
Mladá Boleslav, Dubá, Mnichovo Hradiště,
Jičín, Mělník, Nymburk a Poděbrady.
se sídlem krajského volebního výboru
v Praze; volební kraj tvoří správní
okresy:
Beroun, Brandýs nad Labem, Český Brod, Hořovice,
Jílové, Praha-venkov-jih, Praha-venkov-sever, Příbram
a Říčany.
se sídlem krajského volebního výboru
v Plzni; volební kraj tvoří statutární
město Plzeň a správní okresy:
Blatná, Domažlice, Klatovy, Kralovice, Planá,
Plzeň-venkov, Přeštice, Rokycany, Tachov, Horšovský
Týn, Stříbro a Sušice.
se sídlem krajského volebního výboru
v Karlových Varech; volební kraj tvoří
správní okresy:
Aš, Cheb, Falknov nad Ohří; Jáchymov,
Kadaň, Kraslice, Mariánské Lázně,
Loket, Nejdek, Podbořany, Vejprty, Teplá a Žlutice.
se sídlem krajského volebního výboru
v ústí nad Labem; volební kraj tvoří
správní okresy:
Bílina, Děčín, Duchcov, Chomutov,
Litoměřice, Most, Teplice-Šanov a Ústí
nad Labem.
se sídlem krajského volebního výboru
v Liberci; volební kraj tvoří statutární
město Liberec a správní okresy:
Frýdlant, Jablonec nad Nisou, Jablonné v Podještědí,
Jilemnice, Liberec-venkov, Česká Lípa, Rumburk;
Turnov, Semily, Šluknov a Varnsdorf.
se sídlem krajského volebního výboru
v Hradci Králové; volební kraj tvoří
správní okresy:
Broumov, Nový Bydžov, Dvůr Králové
nad Labem, Hořice, Hradec Králové, Jaroměř,
Náchod, Dobruška, Nová Paka, Rychnov nad Kněžnou,
Trutnov a Vrchlabí.
se sídlem krajského volebního výboru
v Pardubicích; volební kraj tvoří
správní okresy:
Chrudim, Ústí nad Orlicí, Litomyšl,
Vysoké Mýto, Pardubice, Polička a Žamberk.
se sídlem krajského volebního výbor
u v Havlíčkově Brodě; volební
kraj tvoří správní okresy:
Havlíčkův Brod, Čáslav, Kutná
Hora, Humpolec, Chotěboř, Kolín a Ledeč
nad Sázavou.
se sídlem krajského volebního výboru
v Táboře; volební kraj tvoří
správní okresy:
Benešov, Kamenice nad Lipou, Milevsko, Pelhřimov,
Sedlčany, Tábor a Vlašim.
se sídlem krajského volebního výboru
v Českých Budějovicích; volební
kraj tvoří správní okresy:
České Budějovice, Jindřichův
Hradec, Kaplice; Český Krumlov, Písek, Prachatice,
Strakonice, Třeboň a Týn nad Vltavou.
se sídlem krajského volebního výboru
v Jihlavě; volební kraj tvoří správní
okresy:
Moravské Budějovice, Dačice, Jihlava, Moravský
Krumlov, Velké Meziříčí, Třebíč
a Znojmo.
se sídlem krajského volebního výboru
v Brně; volební kraj tvoří statutární
město Brno a správní okresy:
Boskovice, Brno-venkov, Hustopeče, Nové Město
na Moravě, Mikulov, Tišnov, Moravská Třebová
a Vyškov.
se sídlem krajského volebního výboru
v Olomouci; volební kraj tvoří statutární
město Olomouc a správní okresy:
Moravský Beroun, Holešov, Hranice; Kroměříž,
Litovel, Olomouc-venkov, Prostějov, Přerov, Rýmařov,
Šternberk, Šumperk a Zábřeh.
se sídlem krajského volebního výboru
ve Zlíně; volební kraj tvoří,
správní okresy:
Uherský Brod, Hodonín, Uherské Hradiště,
Kyjov a Zlín.
se sídlem krajského volebního výboru
v Moravské Ostravě; volební kraj tvoří
statutární město Moravská Ostrava
a správní okresy:
Fryštát, Nový Jičín, Valašské
Meziříčí, Místek, Český
Těšín a Vsetín.
se sídlem krajského volebního výboru
v Opavě; volební kraj tvoří statutární
město Opava a správní okresy:
Bílovec; Bruntál; Frývaldov, Hlučín;
Krnov a Opava-venkov.
se sídlem krajského volebního výboru
v Bratislavě; volební kraj tvoří správní
okresy:
Bratislava-mesto; Bratislava-vidiek, Stará Ďala, Galanta,
Komárno, Malacky, Modra, Dunajská Streda, Šaľa
a Šamorín.
se sídlem krajského volebního výboru
v Trnavě; volební kraj tvoří správní
okresy:
Hlohovec, Nové Mesto nad Váhom, Myjava, Piešťany,
Senica, Skalica a Trnava.
se sídlem krajského volebního výboru
v Trenčíně; volební kraj tvoří
správní okresy:
Bánovce nad Bebravou, Ilava, Prievidza, Púchov,
Topoľčany a Trenčín.
se sídlem krajského volebního výboru
v Nitře; volební kraj tvoří správní
okresy:
Nová Baňa, Kremnica, Krupina, Levice, Zlaté
Moravce, Nitra, Parkan, Vráble, Nové Zámky
a Želiezovce.
se sídlem krajského volebního výboru
v Žilině; volební kraj tvoří
správní okresy:
Povážska Bystrica, Veľká Bytča,
Čadca, Turčiansky Svätý Martin, Kysucké
Nové Mesto a Žilina.
se sídlem krajského volebního výboru
v Liptovském Sv. Mikuláši; volební kraj
tvoří správní okresy:
Kežmarok, Dolný Kubín, Levoča, Liptovský
Svätý Mikuláš, Námestovo, Poprad,
Rožňava, Ružomberok, Trstená, Spišská
Nová Ves a Spišská Stará Ves.
se sídlem krajského volebního výboru
v Banské Bystrici; volební kraj tvoří
správní okresy:
Brezno nad Hronom, Banská Bystrica, Feledince, Modrý
Kameň, Lučenec, Revúca, Rimavská Sobota,
Tornaľa, Banská Štiavnica a Zvolen.
se sídlem krajského volebního výboru
v Prešově; volební kraj tvoří
správní okresy:
Bardejov, Giraltovce, Stará Ľubovňa, Prešov;
Sabinov, Stropkov, Svidník a Vranov.
se sídlem krajského volebního výboru
v Košicích; volební kraj tvoří
správní okresy:
Gelnica, Humenné, Kráľovský Chlumec,
Veľké Kapušany, Košice-mesto, Košice-vidiek,
Medzilaborce, Michalovce, Moldava nad Bodvou, Snina, Sobrance
a Trebišov.
Již ústavní dekret presidenta republiky ze
dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb., o Prozatímním
Národním shromáždění,
naznačil, že ústavodárné Národní
shromáždění se zvolí podle všeobecného,
rovného, přímého a tajného
práva hlasovacího a podle zásady poměrného
zastoupení.
Tyto zásady, které mají kořeny již
v ústavní listině Československé
republiky, přejímá současně
předložená osnova ústavního zákona
o ústavodárném Národním shromáždění.
Podle tohoto ústavního zákona tvoří
ústavodárné Národní shromáždění
jediná sněmovna o 300 členech (poslancích).
Právo voliti do ústavodárného Národního
shromáždění mají všichni
státní občané Československé
republiky české, slovenské nebo jiné
slovanské národnosti, bez rozdílu pohlaví,
kteří překročili 18. rok věku
a vyhovují ostatním podmínkám zákona
o volbě do ústavodárného Národního
shromáždění. Volitelní jsou státní
občané Československé republiky české,
slovenské nebo jiné slovanské národnosti,
bez rozdílu pohlaví, kteří dosáhli
aspoň 21. rok věku a vyhovují ostatním
podmínkám zákona o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění.
Je proto účelem této osnovy, aby jednak stanovila
zmíněné ostatní podmínky práva
voliti a práva volen býti do ústavodárného
Národního shromáždění,
jednak, aby určila podrobnosti o provádění
voleb (řád volení) do ústavodárného
Národního shromáždění.
Pokud jde o výkon práva volebního a některé
otázky s tím souvisící, vychází
osnova přímo ze zákona o úpravě
stálých seznamů voličských
(č. 28/1946 Sb.), na nějž v některých
směrech dokonce jen odkazuje.
Osnova zákona o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění
jest tudíž vybudována na všech stěžejních
zásadách, bez nichž si nelze představiti
volbu v demokratickém státě.
Mimo to však navazuje osnova na zásady organisace
naší lidové veřejné správy,
což se projevuje jmenovitě ve způsobu utváření
a jednání orgánů, které provádějí
volební řízení (volebních výborů).
Při tom důsledně dbá toho, aby byla
zabezpečena naprostá nestrannost a objektivnost
postupu všech veřejných orgánů
zúčastněných na volebním řízení.
Co se týče tohoto řízení samého,
sleduje se zásada jednoduchosti, stručnosti a rychlosti,
pokud je to ovšem vůbec možno a slučitelno
s vlastním jeho účelem, který směřuje
k naprosto správnému a úplnému zjištění
výsledku volby.
K provedení volby jsou povolány tyto volební
výbory: obvodní volební výbory, které
řídí volbu v obci (místě volebním),
krajské volební výbory, které upraví
ve volebních krajích kandidátní listiny
a připraví první skrutinium, a ústřední
volební výbor při ministerstvu vnitra v Praze,
který provádí řízení
o konečné úpravě kandidátních
listin a úkony s tím spojené, jakož
i první a druhé skrutinium. Všechny tyto orgány
jsou složeny ze zástupců politických
stran, které vystupují jako strany volební,
při čemž se přísně dbá
jejich rovnoměrného zastoupení.
Zásada poměrného zastoupení předpokládá
nezbytně předložení kandidátních
listin. Náš dosavadní volební řád
do poslanecké sněmovny a senátu byl v tomto
směru důsledně založen na soustavě
vota listinného a na zásadě přísné
závaznosti kandidátních listin. V tomto směru
přejímá osnova příslušné
zásady dosavadního řádu volení,
s jehož prováděním jsou mnohaleté
zkušenosti.
Otázka, kdo může podati kandidátní
listinu, se řeší se zřetelem na utváření
našeho politického života. Při tom se
však umožňuje osobám, které by
nesouhlasily s programem žádné strany Národní
fronty, zúčastniti se volby nikoli odevzdáním
hlasovacího lístku některé z kandidujících
stran, nýbrž t. zv. bílého lístku.
Dosavadní soustava trojího skrutinia pra volby do
poslanecké sněmovny a senátu, trvající
od roku 1920, byla opuštěna a nahrazena jednodušším
systémem dvojího skrutinia. Obě skrutinia
provádí však ústřední
výbor, jenž má také určiti počet
poslanců, volených v jednotlivých volebních
krajích poměrně podle počtu voličů
zapsaných ve voličských seznamech.
Také otázku volebních krajů bylo třeba
řešiti odchylně od dosavadní úpravy,
jež vyžadovala již dříve reformy.
Šlo o úpravu pocházející z roku
1920, částečně jen pozměněnou
v roce 1925. Mnohé tyto volební kraje se nekryly
s obvody správních celků a mnohé správní
okresy byly dokonce rozděleny mezi různé
volební kraje. Bylo to celkem 21 volebních krajů
(nečítajíc býv. Podkarpatskou Rus),
o průměrném počtu přes 400.000
voličů podle stavu z roku 1935. Průběhem
doby došlo ke značným změnám
ve vývoji obyvatelstva přirozeným přírůstkem
i stěhováním a také k proměnám
v koncentraci a hustotě obyvatelstva. Osnova snaží
se proto zachovati pokud možno přirozené oblasti
ucelené po stránce hospodářské
a zeměpisné. Nové volební kraje jsou
vesměs složeny z nedělených správních
okresů, což je především v zájmu
dobré volební administrativy. Nejsou to celky příliš
rozsáhlé, spíše střední
velikosti. V nich dojde snáze k užšímu
styku poslanců s jejich voliči. Zvláštní
zřetel bylo též věnovati zapojení
pohraničních oblastí do krajů vnitrozemských.
Pokud jde o podrobnosti volebního řízení,
bylo přihlédnuto k podobným ustanovením
dosavadního řádu volení, pokud se
osvědčila a neodporují novým změnám
a doplňkům.
Počet poslanců připadající
na jednotlivé volební kraje určuje se na
podkladě počtu voličů zapsaných
ve voličských seznamech pravoplatně upravených
ke dni 7. května 1946, a to podle zásady poměrnosti.
Za tím účelem se nejprve zjistí mandátové
číslo, načež se rozvrhne celkový
počet 300 mandátů jednak na zemi Českou
a Moravskoslezskou, jednak na Slovensko. Nato se přikáží
mandáty jednotlivým krajům jednak v zemích
českých pomocí t. zv. českého
čísla mandátového, jednotlivým
volebním krajům na Slovensku pomocí t. zv.
slovenského čísla mandátového.
Podkladem pro toto rozdělení mandátů
jest počet voličů, zapsaných ve stálých
seznamech voličských po skončení řízení
námitkového a upravovacího ke dni 7. května
1946, bez ohledu na to, zda u některých voličů
jsou učiněny příslušné
poznámky či nikoli.
Určení počtu poslanců, kteří
se mají zvoliti v jednotlivých volebních
krajích, jest třeba provésti pokud možno
co nejdříve v době před volbou.
Toto ustanovení umožňuje, aby obce s menším
počtem obyvatelů české, slovenské
neb jiné slovanské národnosti byly přikázány
k nejbližší větší obci jako
místu volebnímu. Při tom bude vzat zřetel
na místní poměry a vzdálenost dotčených
menších obcí od příslušné
větší obce, aby voličové mohli
se súčastniti volby bez zvláštních
nesnází. Toto ustanovení bude praktické
zejména v pohraničí.
Konstrukce volebních orgánů jest založena
na myšlence rovnoměrného zastoupení
všech zúčastněných volebních
stran. Vzhledem k úkolům, které se ukládají
krajským volebním výborům a ústřednímu
volebnímu výboru, je třeba, aby k ustavení
těchto volebních orgánů došlo
pokud možno v době co nejkratší po vypsání
volby.
Instituce důvěrníků se zavádí
jen pro volební řízení u obvodního
volebního výboru. Každé straně
se zůstavuje na vůli, zda navrhne voliče
za důvěrníky či nikoli.
Podmínky volebního práva se shodují
s náležitostmi pro zápis do stálých
seznamů voličských uvedenými v §
2; odst. 1 zákona. č. 28/1946 Sb. Podmínkou
výkonu volebního práva zůstává
však zápis ve stálých seznamech voličských,
kteroužto zásadu všeobecně již vyslovuje
§ 1, odst. 2 cit. zákona.
Nežádá se tu podmínka, aby státní
občanství trvalo po určitou dobu přede
dnem volby. Stačí, je-li dotčená osoba
státním občanem Československé
republiky v den volby.
Ustanovení o povinnosti volební souvisí se
zavedením prázdných lístků
podle § 27. O osobě, která se zúčastnila
hlasovacího aktu, třebas odevzdala prázdný
lístek, má se za to, že se volby zúčastnila.
Upouští se od podpisování kandidátních
listin určitým počtem voličů.
Vyvíjením činnosti politické strany
rozumí se výsledek organisované činnosti
politické strany v dotčeném volebním
kraji, což předpokládá založení
místní nebo okresní organisace.
Není předepsáno, že strana může
kandidovati nejvýše tolik osob, kolik má býti
ve volebním kraji voleno poslanců, neboť určení
tohoto počtu vzhledem k době, v níž
lze zjistiti skutečný stav voličů
zapsaných v pravoplatně upravených voličských
seznamech, může býti provedeno a publikováno
teprve těsně před uplynutím lhůty
pro jednání ústředního volebního
výboru o úpravě kandidátních
listin.
Zároveň s hlasovacími lístky (rozmnoženými
kandidátními listinami) dodá se voliči
také prázdný lístek (§ 27). Hlasovací
lístky se dodávají úředně
ve všech volebních krajích.
Legitimační lístky mají býti
zavedeny jen v těch obcích, pro něž
to stanoví ministr vnitra.
V odstavci 1 se normuje zásada přísné
vázanosti kandidátních listin.
Odstavce 2 a 3 se týkají prázdných
lístků. Odevzdaný prázdný lístek
se nepočítá ve prospěch žádné
strany. Prázdný lístek musí býti
na tiskopise vydaném krajským volebním výborem.
První i druhé skrutinium provádí ústřední
volební výbor. Při druhém skrutiniu
se přihlíží zvláště
ke zbytkům platných hlasů odevzdaných
pro strany ve volebních krajích ze zemí českých,
a zvláště ke zbytkům platných
hlasů, které obdržely strany ze Slovenska.
V tomto ustanovení se uvádějí všechny
náklady, které jdou na vrub státní
pokladny. Volební strany nehradí v žádném
případě náklady spojené s rozmnožením
kandidátních listin.
O úhradu věcného i osobního nákladu,
spojeného s provedením voleb, pokud zatěžuje
stát, bude postaráno ve státním rozpočtu.