(1) Vlastníku objektu, na jehož obnovu byla poskytnuta
podpora podle tohoto zákona, se ukládají,
není-li to vyloučeno vzhledem k povaze objektu,
1. tyto povinnosti:
a) provésti obnovu ve lhůtě určené
výměrem o udělení podpory (je-li objekt
obnovován mimo řízení podle části
I. tohoto zákona);
b) prokázati do 30 dnů po dokončení
stavby potvrzením stavebního úřadu,
že stavba byla provedena podle schválených
plánů, do 6 měsíců hodnověrně
prokázati skutečný náklad na obnovu
a podle uvážení úřadu podrobiti
se úřednímu přezkoumání
těchto údajů na místě;
c) jde-li o budovu, pojistiti ji proti škodám způsobeným
ohněm, výbuchem nebo bleskem alespoň na částku
stanovenou při udělení nebo zvýšení
podpory, opatřiti vinkulaci pojistky ve prospěch
věřitele zaručené zápůjčky
a udržovati budovu pečlivě v dobrém
stavu;
d) řádně platiti daně s přirážkami
a jiné veřejné dávky a poplatky, postihující
nemovitost nebo její výnos, jakož i plniti
včas všechny splatné povinnosti ze zaručené
zápůjčky i ze zápůjček
předcházejících, řádně
platiti pojistné [písm. c)] a kdykoli příslušnému
ministerstvu prokázati, že se tak stalo;
e) vypověděti zaručenou zápůjčku,
vyzve-li jej k tomu příslušné ministerstvo
(vzhledem k možnosti získání zápůjčky
za výhodnějších podmínek a pod.);
f) nahraditi státu všechny platy, které stát
za něho učinil z důvodu záruky;
g) ohlásiti příslušnému ministerstvu,
má-li dostati nebo dostal náhrady za škody
(zálohy) na poškozeném (zničeném)
objektu nebo jinou podporu, příspěvek a pod.
na jeho obnovu, a použíti jich na snížení
zaručené zápůjčky (§ 20,
odst. 4);
h) vymazati na výzvu příslušného
ministerstva (jde-li o zaručenou hypotekární
zápůjčku) zcela nebo zčásti
zástavní právo za předcházející
zápůjčky, pokud pohledávky jím
zajištěné zanikly; tento závazek bude
poznamenán v pozemkové knize;
2. tato omezení:
a) nesmí provésti podstatné stavební
změny na objektu nebo změny v jeho užívání
bez souhlasu příslušného ministerstva;
b) nesmí zciziti zcela ani zčásti ani dále
zatěžovati objekt bez svalení příslušného
ministerstva; jde-li o zaručenou hypotekární
zápůjčku, vloží se do pozemkových
knih ve prospěch státu na návrh příslušného
ministerstva zákaz zcizení a zavezení;
c) nesmí postoupiti ani zastaviti nárok na státní
příspěvek a bez souhlasu příslušného
ministerstva ani pohledávky nájemného ze
stavebního objektu; jednání odporující
této, povinnosti jsou právně neúčinná;
d) nesmí převésti - jde-li o zaručenou
hypotekární zápůjčku, která
ještě není úplně splacena - nevymazané
zástavní práva na novou zápůjčku;
toto omezení bude poznamenáno v pozemkové
knize.
(2) Nedodrží-li vlastník objektu některé
povinnosti nebo omezení, uložené mu v odstavci
1, bude povinen zaplatiti státu podle rozhodnutí
příslušného ministerstva pokutu do výše
10% zaručené zápůjčky.
(1) Právní poměry mezi státem a vlastníky
objektů, založené udělením, podpory,
nejsou právními poměry podle soukromého
práva a nemůže tudíž býti
o nich rozhodováno pořadem práva.
(2) Po dobu platnosti státní záruky může
býti povolena exekuce vnucenou správou nebo nucenou
dražbou jen se souhlasem příslušného
ministerstva. Taktéž pohledávky nájemného
ze stavebního objektu, na jehož obnovu byla poskytnuta
podpora, nemohou býti postiženy exekucí po
dobu platnosti státní záruky bez souhlasu
tohoto ministerstva. Exekucí nemůže býti
postižen ani nárok na státní příspěvek.
Od dávek a poplatků j sou osvobozeny:
1. písemnosti a úřední úkony,
jichž je třeba k provedení obnovy u rámci
tohoto zákona s výjimkou smluv, jimiž se zadává
provedení stavebních prací;
2. právní jednání a knihovní
zápisy o převodu pozemkových ploch k úpravě
stavenišť (§§ 9 a 10), pokud hodnota plochy,
kterou vlastník nabývá, nepřevyšuje
hodnotu plochy jím odstoupené; převyšuje-li
ji, vyměří se poplatek z rozdílu obou
hodnot;
3. listiny a knihovní zápisy, kterých je
třeba k přenesení téhož práva
nebo závazku na, nemovitost téhož vlastníka,
získanou novým rozdělením pozemků
podle tohoto zákona;
4. žádosti za udělení státní
podpory, jejich přílohy, žádosti za
vydání potvrzení, která je povinen
vlastník předložiti podle § 24, a tato
potvrzení; pokud slouží výhradně
tomuto účelu;
5. dlužní (úvěrní) listiny a
knihovní zápisy o zápůjčkách
(úvěrech) zaručených státem
podle tohoto zákona, dále listiny o postoupení
zápůjčky státu podle § 20, odst.
5 a listiny (kvitance a výmazná prohlášení)
o úplném nebo částečném
zaplacení zaručené zápůjčky.
Pro řízení podle tohoto zákona platí
pokud zákon neustanovuje jinak předpisy vládního
nařízení ze dne 13. ledna 1928, č.
8 Sb., o řízení ve věcech náležejících
do působnosti politických úřadů
(správním řízení).
Při povolování podpor podle části
II. na Slovensku se nahradí ustanovení výměru
(§ 7) o tom, že určitý objekt má
býti obnoven, prohlášením stavebního
úřadu; že obnova není v rozporu s pokyny
s hlediska širšího plánování
a vzhledem k místním poměrům je nezbytně
nutná a účelně navržená.
Působnost, vyhrazená podle části II.
ministerstvu dopravy, po případě ministerstvu
ochrany práce a sociální péče,
vykonává na Slovensku příslušný
pověřenec v dohodě s pověřenci
pro finance a věci vnitřní; žádost
o státní záruku nebo příspěvek
se podává u stavebního úřadu.
Působnost, která podle tohoto zákona přísluší
zemskému národnímu výboru, vykonává
v hlavním městě Praze ústřední
národní výbor. Na místo zemských
komisí se zde zřídí jedna nebo více
městských komisí pro obnovu; oblastní
komise nebudou zřizovány.
Jednání nebo opomenutí, příčící
se předpisům § 24, odst. 1, č. 1, písm.
g) a č. 2, písm. a) toho zákona, trestají
- pokud nejde o čin soudně trestný - okresní
národní výbory pokutou do 100.000 Kčs
nebo vězením do 6 měsíců nebo
oběma těmito tresty. Zároveň s pokutou
se vyměří pro případ nedobytnosti
náhradní trest vězení podle míry
zavinění do 6 měsíců. Byl-li
vedle pokuty uložen trest na svobodě, nesmí
spolu s náhradním trestem vězení činiti
více než 6 měsíců.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvým dnem po vyhlášení; provedou jej
ministři dopravy, ochrany práce a sociální
péče, financí a vnitra v dohodě se
zúčastněnými ministry.
Ničivé válečné události
dolehly na území státu nestejnoměrně:
vedle míst vůbec nedotčených a vedle
obcí, kde škody na stavebních objektech jsou
ve svém celku omezeného rozsahu, po případě
jen ojedinělé, byla v některých částech
státu zcela devastována více méně
rozsáhlá území s městy a obcemi.
Nouzovým způsobem byly odstraňovány
ty škody a závady na stavebních objektech,
jejichž okamžité, aspoň částečné
odčinění bylo ve veřejném zájmu
nezbytné. To byla tak zvaná okamžitá
opatření, prováděná podle vládního
nařízení č. 107/1944 Sb., jež
arciť nemohla nahradit úpravy definitivní.
Přesto že pod označením okamžitých
opatření bylo provedeno mnoho konečných
oprav, zbývá ještě-velká většina
jednotlivých poškozených objektů, jež
je nutno uvést do pořádku; nelze tu nadále
trpěti nouzové opravy a třeba též
uvésti do opravných a obnovovacích prací
řád. To je jeden z úkolů osnovy, nikoli
však jediný. Zvláštním jejím
cílem je vyřešení stavební obnovy
míst zcela zničených nebo tak těžce
zasažených, že v nich na př. nutno obnoviti
celé čtvrti. Osnova při tom vychází
s hlediska, že obnovy těchto obcí třeba
využíti ke zlepšení dřívějšího
stavu, což v širším měřítku
platí též o obnovovacích pracích
na jednotlivých objektech a budovách. Obnovy tedy
nutno využíti pra postup, který ze ztrát,
jež jednotlivá mísu postihly, hledí
vytěžiti co nejvíce positivního pro
jejich budoucí rozvoj. Svědčilo by o nepochopení
nabízející se. příležitosti,
kdybychom neobnovili zničené obce způsobem
vyhovujícím jak veřejným zájmům,
jimž až dosud byly vadami své výstavby
na překážku, tak požadavkům kladeným
dnes nabudování zdravých, účelných
a ladných sídlišť. Tento způsob
se osvědčí v dalším jako jedině
hospodárný; vždyť jsou známy národohospodářské
škody vznikající vadnou výstavbou obcí,
nedostatečným respektováním veřejných
zájmů (nejčastěji potřeb veřejné
dopravy a zdravotnictví) i nedostatkem přípravy
na budoucí vývoj. Proto třeba stavební
obnovu zejména tam, kde hromadné škody činí
rozhodný zákrok nezbytným, prováděti
nikoli jako navrácení v předešlý
stav, nýbrž jako přebudování,
že se tak stane s největší možnou
úsporností, je samozřejmé a této
zásady je v osnově soustavně a úzkostlivě
dbáno.
Osnova dělí se na čtyři části.
Z nich prvá řeší technickou stránku
stavební obnovy, část druhá upravuje
státní podporu na obnovu, v části
třetí se poskytují poplatkové úlevy
a do poslední části byla shrnuta ustanovení
společná, trestní a závěrečná.
K jednotlivým ustanovením I. části
osnovy se podotýká:
Pojem stavební obnovy je definován s ohledem na
hospodárnost jejího objemu. Při tom výrazem
"stavební objekt" objasňuje tento předpis,
že osnově nejde jen o obnovu obytných domů,
a skutečně, přihlédneme-li na př.
k poměrům jen na bývalém benešovském
cvičišti, vysvitne nám jasně, že
obnovovací práce musí zde zahrnouti vedle
vybudování budov i obnovu studní, cest, vedlejších
komunikací, stavbu mostů, můstků a
lávek, elektrického vedení, transformátorů
a vůbec veřejných zařízení
všeho druhu. Obnova obce zahrne vše, bez čeho
si sídliště nelze představiti a co je
zároveň předmětem stavební
činnosti. K pojmu stavební objekt vrací se
osnova ještě v části II., kde pro poskytování
státní podpory tento pojem šířeji
vymezuje (§ 16, odst. 3). Při tom se obnoví
obec jen v tom rozsahu, který odpovídá nezbytné
potřebě s ohledem na počet obyvatel zůstavších
v obci a na její hospodářskou funkci (obec
zemědělská, průmyslová, dopravní
křižovatka atd.).
Byla již učiněna zmínka o tom, že
pod označením "okamžitých opatření"
byly porůznu prováděny úplné
obnovy staveb, na př. i nástavby celých pater
a p. Docházelo při tom k nehospodárnostem
se stavebními hmotami, jež pak chyběly na místech,
kde potřeba byla naléhavější.
I jinak však uvolněním stavební disciplíny
během stavební sezony 1945 náprava škod
na stavebních objektech volila ke škodě celku
cestu svépomoci, jež pro nesoustavnost a roztříštěnost
dosáhla jen malého výsledku celkového
úsilí. Značnou vinu na tom nese neujasněnost
kompetenčního rozvrhu, vyplynuvší v
době porevoluční z poměrů okupačních.
Proto § 1 osnovy vytyčuje jako zásadu jednotnost
celé akce stavební obnovy pod vedením ministerstva
dopravy, jehož sektor "veřejná správa
technická", jakožto ústřední
orgán veřejné stavebně-technické
služby, je k tomuto úkolu odborně kvalifikován.
Toto ministerstvo bude vydávati směrnice pro postup
nižších stolic a jejich orgánů,
a to v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady. Pro urychlení
této činnosti a její pružnost je zamýšleno
utvořiti komisi se stálými zástupci
zúčastněných úřadů,
která by nejprve vypracovala základní směrnice
a potom se pravidelně scházela a vždy ihned
vyřídila všechny naskytující
se otázky. Zde budou míti zúčastněné
úřady možnost uplatniti své odborné
zájmy.
Stanovena je i zde zásada, že každé opravné
práce nutno využíti k zlepšení
dřívějšího stavu; podrobnosti
v tomto směru obsahují příslušná
ustanovení další (§ 13).
Toto ustanovení bere ohled na skutečnost, že
normální vybavení technické služby
v 1. správní stolici nestačí na rozsáhlé
úkoly, jež s obnovou souvisí, a že třeba
na druhé straně zaručiti od počátku
převahu jednotícímu hledisku vyšší
stolice.
Je snahou osnovy klásti při rekonstrukci obcí
důraz na využití všech zkušeností,
jichž bylo vůbec nabyto při obnově devastovaných
území a sídlišť, kteréžto
zkušenosti se shromažďují především
u zemských národních výborů.
Také třeba zaručiti pořádání
jednotlivých obnovovacích akcí podle jejich
naléhavosti vzhledem k celku, což rovněž
lze svěřiti jen instanci s rozhledem po větší
části státního území.
Tyto důvody vedly k vytvoření zvláštních
orgánů, jimž příprava a odborné
vedení obnovy jsou svěřeny: K jejich složení
není co podotknouti, protože jde o zemské komise,
jmenuje jejich členy zemský národní
výbor. Dostane se jim podrobných směrnic
podle § 1, odst. 2 o tom, jak mají říditi
obnovu jednotlivých území, měst a
obcí, důležitých pro jisté veřejné
zájmy (na př. obrana státu, osidlování,
průmysl, zemědělství, doprava); ministerstvo
dopravy postupuje tu v dohodě s ostatními zúčastněnými
ústředními úřady, jak to uvedl
již v § 1, odst. 2. Podle potřeby mohou se zástupci
těchto úřadů jako znalci účastniti
jednání na místě samém (viz
§ 8).
Jednotné provádění obnovy, i když
bude takto řízena, mohlo by býti podstatně
ztěžováno nejednotnosti postupu jednotlivých
stavebníků, jimiž v rámci rekonstrukce
mají býti budovy obnoveny. Povaha obnovovacích
prací je přizpůsobena nadřaděným
hlediskům, jež v konkrétním případě
mohou míti za následek určité, někdy
třeba jen zdánlivé tvrdosti, způsobilé
ohroziti povolnost jednotlivých vlastníků
nemovitostí a tím jednotnost jejich postupu. Třeba-li
provésti akci rychle, pak nelze připustiti, aby
rekonstrukce nemovitostí zahrnutých do prováděných
obnovovacích prací byla tříštěna
neorganizovaným stavěním jednotlivců
a tak zbytečně zdržována. Proto výměr
(§ 7) určí kvalifikovanou osobu, jíž
připadá řízení obnovy v obci
a často i provedení všech úkolů,
jež během obnovy (na př. ve stavebním
řízení, při opatřování
úvěru) by museli vykonati dotčení
stavebníci sami.
Protože uplatňování tohoto zákona.bude
míti závažné důsledky (zejména
i hospodářské), je třeba předem
výslovně stanoviti, na které určité
obce se zákon vztahuje. Při tom bude zároveň
rozhodnuto, zda je tu již podklad pro spořádanou
výstavbu obce v podobě schváleného
upravovacího plánu, jenž vyhovuje i nynějším
požadavkům; v kladném případě
se usnadní práce zemské komise, protože
tím odpadne nejobtížnější
součást výměru o obnově (§
7). Tím se zároveň dává možnost
vysloviti, že obecní upravovací plán,
jestliže je již zastaralý nebo z jiných
důvodů nedokonalý, se jako nevyhovující
zbavuje účinnosti.
Odstranění trosek a sutin je předpokladem
nové stavební úpravy a představuje
ve svém celku nejen velký, nýbrž i důležitý
pracovní úkol.
Podle tohoto ustanovení se mají uvolniti jak veřejná
prostranství v zájmu dopravy, tak i vyčistiti
samotná staveniště, což je potřebné
z důvodů zdravotních (odstranění
eventuelních zasypaných hnijících
předmětů, nebezpečí krys) i
v zájmu dobrého vzhledu. Na prvém místě
jde tu o celkem přirozenou povinnost vlastníka objektu,
který si při tom může opatřiti
ještě použitelné stavební hmaty,
dosud poměrně vzácné; nesmí
s nimi ovšem zatím sám nakládati (aby
nepředbíhal plánovité obnově),
ale ve většině případů
jich bude nepochybně použito pro obnovu jeho nemovitosti.
Povinnost obce se tu stanoví teprve jako druhotná,
při čemž obec nabývá vlastnictví
k hmotám při tom získaným. Zpravidla
tu nepůjde o úkol technicky tak obtížný,
aby nebylo možno přikročiti k.povinné
službě občanstva (§ 39 fin. novely č.
329/1921 Sb.), nenajde-li obec jiné řešení.
Náklad na odstranění sutin a trosek se vždy
započítá do nákladu na obnovu příslušného
objektu, protože je její nezbytnou podmínkou.
U objektů, které z jakýchkoli důvodů
(zpravidla ovšem veřejných) nebudou obnovovány,
tento způsob úhrady odpadá a náklady
tedy ponese bud' vlastník nebo patrně nejčastěji
- obec.
Nezbytným základem pra uskutečnění
obnovy (zejména pro stránku finanční)
je spolehlivé odborné zjištění
stavu poškozených objektů. Stát, který
bude ve značné míře poskytnutím
státní záruky a státního příspěvku
financovati obnovu, má důležitý zájem
na tom, aby bylo bezpečně zjištěno,
zda a jaká část stavby je ještě
použitelná a jaký tedy bude skutečný
rozsah obnovovacích prací. Tuto akci nutno provésti
v nejkratší době, a to ještě před
zahájením stavební sezony, aby bud' se nebrzdily
stavební práce nebo akce nepřišla až
po obnově, kdy bude stěží možno
zjistiti původní stav. Protože státní
stavební služba není dosud tak vybudována,
aby tubo nárazovou práci sama zdolala vedle běžných
úkolů, bude nutno použíti úř.
aut. civilních inženýrů jako znalců.
Provádí-li se již tato akce, bylo by nehospodárné,
aby se zároveň odborně nepřezkoušely
škody přihlášené podle dekretu
presidenta republiky č. 54/1945 Sb. I zde je důvodem
důležitý finanční zájem
státu (poskytování záloh a později
event. vlastních náhrad za válečné
škody) a rovněž zde je nebezpečí
v prodlení, zvláště když smíšené
komise podle uvedeného dekretu zatím ještě
ani nebyly zřízeny; škoda zjištěná
znalcem bude potom podkladem pro jednání těchto
komisí. Určení, zda a jaká část
zálohy na náhradu válečné škody
se vztahuje na postiženou nemovitost, má význam
pro řešení finanční. (§
20, odst. 4).
Výměr o obnově jednak nahrazuje upravovací
plán pro účely obnovy tam, kde obec nemá
vůbec takového plánu nebo kde dosavadní
nevyhovuje, jednak činí opatření,
jimiž se zajišťuje a řídí
provedení obnovy padle uvedeného plánu nebo
pokynů jej nahrazujících.
Výměr nejprve zjišťuje skutkové
podklady pro obnovu (odstavec 2), t. j. souhrnné výkazy
stavebních ztrát a kolik z nich je nutno co nejdříve
nahraditi; ve shodě s již uvedenou zásadou
úspornosti se tu omezuje obnova na míru skutečně
nezbytnou. Rozhodnou tu bude zejména také skutečnost,
kolik obyvatel obec opustilo nebo opustí, aby se přestěhoval
do pohraničí, zda zůstane nebo jakým
změnám bude podroben místní průmysl
a pod.
Další jeho obsah (odstavec 3) je teprve vlastní
disposicí pro konkrétní rozsah a způsob
obnovy. Aby se neprejudikovalo budoucím úpravám,
omezí se stavební činnost a definitivní
obnovovací práce na to území obce,
o jehož použití není sporu [odst. 3.,
písm. a)]. Jakmile některé otázky
zůstanou otevřeny, postupuje se podle odstavce 3,
písm. b).
V odstavci 4 je pamatováno na to, aby obnova průmyslových
závodů vůbec a. některých jiných
živnostenských provozoven se děla shodně
s plánovitým řízením výroby.
Nebude-li v době přípravy a vydání
výměru ještě známo stanovisko
ministra průmyslu, upustí se zatím od pojetí
provozovny do výměru; podle okolností se
může výměr později doplniti (odstavec
6).
Možnost podati odvolání z výměru
byla v zájmu urychlení a zjednodušení
přiznána jen obci, která na stavební
úpravě má nesporný a zásadní
zájem. To má ovšem za následek, že
výměr nenabývá účinnosti
proti jednotlivým vlastníkům, ačkoli
bude někdy znamenati značný zásah
do jejich postavení, zejména po stránce hospodářské.
Tito vlastníci se budou moci brániti proti výměru
až teprve ve spojení s konkrétním řízením
parcelačním nebo stavebním, při tom
bude přihlíženo k průběhu místního
ohledání (§ 8, odst. 3 a § 14, odst. 1,
č. 1). Tímto spojením dvou jinak samostatných
řízení o výměru a obnově
(odvolání k ministerstvu dopravy) a podle stavebních
předpisů se dosáhne podstatného zjednodušení.
Těžisko činnosti komisí, klade osnova
do jednání na místě samém;
každá postižená obec musí býti
komisí dvakráte navštívena, a to po
prvé proto, aby druhá návštěva,
t. j. vlastní místní ohledání
bylo řádně připraveno tak, aby na
něm mohla komise zaujmouti konečné stanovisko
ke všem otázkám souvisícím s
obnovou a projednati je podle předpisů správního
řízení.
Odstavce 4 a 5 sledují zjednodušení řízení.
Vyplývá z tendence osnovy - využití
obnovy ke zlepšení dosavadní výstavby,
- že nevyhovující zastavění v
obcích bude třeba postaviti na novou základnu
účelnějším vyřešením
dosavadních stavenišť, tedy přeparcelací
stavebních pozemků v obnovované části
obecního území. Půjde tu jednak při
zachování dosavadního počtu stavenišť
o odstranění parcel nevyhovujících
velikostí, tvarem nebo polohou, což lze provésti
změnou stavenišť nebo jejich částí,
jejich tvarovým zúčelněním
a pod., jednak o nový rozvrh výstavby vůbec,
při čemž počet stavenišť
musí býti měněn. To zde znamená
dělení dosavadních stavenišť, popřípadě
jejich slučování ve větší
jednotky. Snadnější bude ovšem řešení
tam, kde zmenšení počtu stavenišť
odpovídá zmenšení počtu stavebníků
nebo obnovovaných budov (pokles obyvatelstva v obci nebo
jiné změny spojené se zmenšením
potřeby budov). Není-li tomu tak a třeba-li
vybudovat více budov, než jich pojmou nově
navržená staveniště, nutno pro tyto budovy,
resp. pro stavebníky, na něž se na, původních
místech již nedostalo, opatřiti staveniště
nová. Je pravděpodobné, že zde vzniknou
často potíže. Menší opravy stavenišť
co do velikostí i tvaru lze arciť zpravidla provésti
dohodou zúčastněných vlastníků
snáze, než jde-li o změny zásadní,
pro všechny případy nutno ovšem pamatovati
na možnost vyvlastnění.
Pro novou úpravu jsou ovšem rozhodné veřejné
zájmy (zlepšení výstavby po stránce
zdravotní, dopravní aj.) a proto se upouští
od dosud platné zásady dobrovolnosti parcelace,
avšak v mezích, které zůstávají
volnými po uspokojeni uvedených veřejných
potřeb, nutno dbáti osobních zájmů
a přání vlastníkových.
Z důvodu účelnosti a urychlení akce
shrnuje tento předpis řízení parcelační
s přípravou vyvlastnění ploch nezbytných
pro uskutečnění přeparcelace, jež
nebylo možno opatřiti dohodou vlastníků
pozemků.
Pokud jde o náhradu za vyvlastněné pozemky,
přebírá osnova povšechně zásady
použité v opatření Stálého
výboru č. 291/1938 Sb. a stanoví, že
se přiznává přiměřená
náhrada, již definuje odstavec 3.
Předpisy odstavců 4 a 6 -sledují zjednodušení
a urychlení řízení.
Provedení obnovovacích prací, zejména
vybudování nových objektů na místě
staveb zničených, lze podstatně urychliti
a zlevniti hromadnou stavební akcí; při ní
bude provedeno řízení a všechna jednání
(na př. úvěrová) pro všechny
stavebníky zároveň, dále bude možno
účelně využíti dopravních
prostředků, odborných pracovníků,
všech výhod typizace budov, jejich jednotného
vybavení, použití hotových stavebních
částí a p. Technické přednosti
tohoto postupu jsou takové, že osnova dává
komisím právo naříditi jednotnou stavební
akci výměrem, jakmile pro ni zjistí předpoklady.
Zde se plně projeví výhody instituce zmocněnce
pro obnovu (§ 3).
Z důvodů, které jsou uvedeny v úvodu
k části II (o státní podpoře),
je vlastník objektu, který podle výměru
musí býci obnoven, zásadně povinen
obnovu provésti (po případě aspoň
poskytnouti potřebné prostředky padle svých
poměrů), a to i tehdy, když na obnově
objektu nemá zvláštní osobní
zájem. Mohou ovšem nastati případy,
že obnova, která za určitých okolností
může pro vlastníka znamenati dosti značné
finanční zatížení, by mu podstatně
ztěžovala existenci v novém bydlišti (na
př. v pohraničí), kam se přestěhoval
po opuštění zničeného dosavadního
domova. Aby se vyloučily takovéto tvrdostí,
je nutno jako výjimku připustiti možnost, že
vlastník bude zproštěn povinnosti k obnově;
nenalezne-li se jiný zájemce jako stavebník,
nezbude, než aby obnovu provedla obec.
Poslední odstavec vytyčuje zásadní
rozvrh nákladů jednotné akce.
Tam, kde jednotné provádění obnovy
podle § 11 by vzhledem k rozsahu a způsobu škod
nebo k jiným místním poměrům
neposkytovalo zvláštního užitku, ponechá
se jednotlivcům, aby ji prováděli sami. Musí
ovšem postupovati přesně podle výměru
a jsou pod dozorem zmocněncovým; který může
kdykoliv učiniti potřebné kroky na místo
liknavého vlastníka.
Tato ustanovení jsou důsledkem zlepšovací
tendence osnovy. Je na místě zdůrazniti zde
výslovně, že stavěti dobře, účelně
a s ohledem na veřejné zájmy znamená
stavěti hospodárně. Nebylo by proto
správné argumentovati proti obsahu tohoto ustanovení
ať poukazem na špatné hospodářské
poměry vůbec, či zlou hospodářskou
situaci stavebníkovou zvláště. Nesmíme
totiž pouštěti se zřetele tyto závažné
okolnosti:
Regulování stavební činnosti s hlediska
veřejných zájmů zpravidla nemá
pro stavebníka přímých nepříznivých
finančních důsledků potud, že
obvykle se mu neukládá, aby stavěl ve veřejném
zájmu více, než měl v úmyslu,
nebo nákladněji, než je v jeho silách,
nýbrž zabraňuje se mu jen v tom, aby nevybočoval
z určitých mezí a tím zároveň
byl uchráněn nepříznivých následků
pro budoucno (na př. vyvlastnění, musela-li
by nevhodně umístěná stavba později
ustoupiti potřebě veřejné). Tento
dosavadní rámec osnova překročuje,
předcházejíc tak požadavkům,
které bude nutno v nejkratší době uplatniti
všeobecně. Nejde tu snad o přepychové
vybavení, které by si ovšem musel vlastník
sám plně hraditi, nýbrž o využití
všech vymožeností, které mají základní
význam po stránce zdravotní a hospodárnosti
ve využití hmot. Není třeba obávati
se tu hospodářských chyb, protože lepší
technické provedení stavby a její moderní
vybavení odráží se přímo
v její hodnotě a výnosu. Bude-li dbáno
úzkostlivě hospodárnosti při provádění
obnovy i nejvyšší účelnosti technické
a pracovní, bude tu učiněn alespoň
prvý krok k obnově našich obcí v lepším
stavu, než byly dříve. Celkově hospodářské
důsledky obnovy prováděné se zlepšovací
tendencí nemohou býti nepříznivé.
Odstavec 2 přihlíží k přechodnému
nedostatku stavebních hmot, o němž nelze toho
času říci, jak rychle a v jaké míře
bude odstraněn.
Pro řízení podle dosavadních stavebních
předpisů, pokud bude postupováno podle něho
při uskutečňování obnovy, jakož
i pro vlastní provedení stavby se poskytují
určité úlevy. Z největší
části tu jde o změny, které byly povolovány
již dřívějšími předpisy
o stavebním ruchu (na př. hlava II. zákona
č. 65/1936 Sb.).
Při obnově některých jen částečně
poškozených starších staveb se mohou vyskytnouti
případy, že by podle platných předpisů
nebylo možno stavbu opraviti s ponecháním staré
zachovalé části, nýbrž bylo by
nutno ji ještě více vybourati nebo zcela zbořiti,
ačkoli stavba při poměrně malé
opravě může po řadu let zastávati
svůj úkol bez vážnějších
závad. Na takováto okolnosti pamatuje odstavec 2,
který ovšem musí býti vykládán
v souvislosti s ustanovením § 13 jen jako výjimka
a nesmí znamenati opuštění jeho zásad.
V odstavci 3 se urychluje také řízení
podle živnostenského řádu,. pokud by
mohlo zdržeti provedení stavby. Je-li stavebním
úřadem obec, přechází její
příslušnost na úřad, který
vykonává živnostenské předpisy
(zpravidla okresní národní výbor);
v zemi Moravskoslezské je tomu tak již nyní
podle § 137 mor. stav. řádu.
Odůvodnění je obsaženo v úvodu
k části II.
K řešení hospodářské stránky
vedly tyto úvahy:
Obnova je odůvodněna jak zájmem jednotlivců,
kteří přišli o přístřeší,
tak i zájmem veřejným, aby byla obnovena
možnost normálního života v krajích
a obcích, které válkou nebo nepřátelskou
okupací byly po hospodářské stránce
ne-li zcela vyřazeny, tedy aspoň ochromeny. Předmětem
tohoto veřejného zájmu jsou ovšem nejen
veřejná zařízení, objekty průmyslové
a pod., nýbrž i stavby obytné, protože
řádné ubytování obyvatelstva
je také důležitou podmínkou řádného
chodu hospodářského života.
Z prvého důvodu možno žádati, aby
postižený vlastník vložil do nové
stavby své peníze v rozsahu přiměřeném
jeho hospodářským poměrům.
Je to možné tím spíše, že
touto osnovou zůstává zásadně
nedotčen jeho nárok na náhradu válečné
škody a že se mu dostane nového objektu, který
zpravidla způsobem vybudování a účelností
předčí dřívější.
Uvážíme-li však dále, že po
měnové reformě a opatřeních
s ní související je možno u vlastníků
počítati jen s velmi omezenou možností
použití hotového kapitálu, že nemovitosti
byly často do krajní míry zatíženy
a že se cenová hladina všeobecně zvýšila,
aniž však bude vždy (zejména u obytných
budov) možno očekávati také přiměřeně
zvýšený výnos, musíme dospěti
k závěru, že budou skoro pravidlem případy,
kde provedení obnovy by bylo vlastníku dnes finančně
skoro nemožné, a v řadě jiných
případů by jej finančně vyčerpalo
tak, že by bud' ohrozilo jeho existenci nebo podstatně
ztížila jeho jinou hospodářskou činnost.
Z těchto důvodů v souvislosti s výše
uvedenými veřejnými zájmy bude na
státu, aby v takovýchto případech
poskytoval podpory.
Naskýtá se ještě otázka, zda
je možno ponechati jednotlivci na vůli, rozhodne-li
se ke stavbě nebo dá-li přednost tomu, aby
pozemek mu byl odkoupen nebo vyvlastněna. Vedle jasných
případů, kde vlastník má životní
zájem na obnově, bude ovšem řada takových,
kde přesídlení nebo hospodářské
důvody by vedly k opačnému rozhodnutí.
Tu by náklad na výkup nebo vyvlastnění
pozemku zvyšoval výdaje na obnovu a zpravidla i nároky
na státní podporu a proto tento druhý způsob
řešení nebyl v zásadě připuštěn;
v takovém případě bude tedy provedena
obnova i bez jeho souhlasu. Aby však byly vyloučeny
zbytečné tvrdostí, byla pro případy
hodné zvláštního zřetele povolena
možnost výjimky (§ 11, odst. 2).
Dále dlužno se zmíniti aspoň povšechně
o otázce rentabilnosti. Nemůže býti
pochyb o tom, že nynější zvýšené
stavební náklady nebudou. ve všech případech;
jak bylo již výše podotčeno, vyváženy
přiměřeně zvýšeným
výnosem objektu. Při nynější
tendenci zachovati dosavadní výši nájemného
bez podstatnějších změn možno u
obytných budov počítati, s pasivností
jako se skoro pravidelným zjevem, a to tím spíše,
byl-li objekt již před poškozením zatížen.
Je-li obnova nutná z uvedených veřejných
zájmů, nemůže býti pasivnost
objektu překážkou a bude na státu, aby
i zde pomohl. Jedině tam, kde veřejné zájmy
ponechávají volbu, bude ovšem nutno požadovati,
aby byl obnoven objekt rentabilnější.
Podporu mohl by stát poskytnouti bud' jako přímý
příspěvek v hotovosti nebo zápůjčku
anebo jako záruku za zápůjčku, již
stavebník uzavře s jinou osobou. Prvá dvě
řešení by kladla na státní finance
nadměrné požadavky právě v nynějších
těžkých dobách a proto nutno od nich
upustiti. Přijatelným řešením
je záruka, při níž stát bude
nucen platiti nejvýše anuity z uzavřených
zápůjček, tedy plnění rozdělené
na řadu let. Pouhá záruka by ovšem pro
vlastníka neměla rozhodující význam,
protože se jí vlastně vůči němu
jen mění osoba věřitele a vlastník
by anuity na místo původnímu věřiteli
byl dlužen státu. Proto tam, kde nemovitost vzhledem
k nepoměru mezi pořizovacím nákladem
a omezenou výnosovou možností nestačí
krýti výdaje a kde ani nebude možno požadovati
na vlastníku, aby jinak kryl ztrátu, bude nutno
spojiti záruku s příspěvkem, a to
po případě až do výše celé
anuity. O příspěvku bude pojednáno
podrobněji na příslušném místě.
Má-li býti dosaženo normálního
chodu hospodářského života, nutno obnoviti
všechna k tomu potřebná zařízení,
označená již v § 1 širokým
pojmem stavebního objektu; tento pojem je zde podrobněji
rozváděn.
Ježto osnova v I. části omezuje obnovu na nezbytné
minimum, jevilo se účelným i spravedlivým
dopřáti dobrodiní výhod podle II.
části zákona i stavbám, prováděným
snad později mimo rámec řízení
podle části I., také již i proto, aby
později nebyla snad pro tento účel potřeba
opatřovati nový zákonný podklad.
Osnova zná, jak řečeno již v úvodu,
dva druhy státní podpory: státní záruku
(§§ 19 až 21) a státní příspěvek
(§ 22).
Podle zásad uvedených v úvodu k části
II. je zde blíže určeno, v jakém rozsahu
poskytuje stát podporu.
Jak již § 17 vytýčil, je státní
záruk. primérním druhem podpory. Má
umožniti vlastníkům poškozených
objektů získání potřebného
úvěru v těch případech, kde
hospodářský stav neskýtá věřiteli
dostatečnou jistotu pro poskytnutí nové zápůjčky.
Obsah státní záruky je formulován
jako v zákonech o stavebním ruchu z let 1927 a dalších;
jde tu tedy o rukojemský závazek státu pro
případ platební neschopnosti hlavního
dlužníka. Věřitel může nastupovati
na stát teprve tehdy, když hlavní dlužník
platební povinnost, ač upomenut, nesplnil. Formulace
odst. 1, č. 2 a 3 přihlíží k
okolnosti, že záruka může býti
poskytnuta i na vybudování na př. obecního
mostu atp., u nichž exekuce vnucenou správou nebo
dražbou nemůže přijíti v úvahu.
Zde se stanoví podmínky udělení státní
záruky. K odstavci 1, č. 1 dlužno konstatovati,
že základem všech úvah je úrok,
který nebude převyšovati 3%.
Odstavec 4 pamatuje na případy, v nichž náhrada
válečné škody majetkové (záloha)
nebo jiná podpora bude poskytnuta až po udělení
žádosti za podporu podle tohoto zákona. Zaručená
zápůjčka bude vyplacena podle postupu stavby,
tedy jako tak zv. stavební úvěr.
O skutečné výši válečných
škod na nemovitostech a tím nepřímo
o jakémsi základu pro odhad nákladů
na obnovu není zatím ještě spolehlivých
číslic. Uvádí se částka
asi 25 miliard. Uváží-li se, že řada
budov nebude obnovována, že některé
(zpravidla ovšem menší) opravy budou provedeny
bez státní záruky a že ani při
těžkých škodách nebude vždy
celý stavební náklad uhrazován zaručenou
zápůjčkou, jeví se zatím částka
10 miliard jako spolehlivý základ na obnovu, zaručující
účinnou pomoc ve značném rozsahu a
přijatelný svými důsledky i pro státní
finance.
Dalším druhem podpory, kterou lze uděliti jen
ve spojení se státní zárukou za sjednanou
zápůjčku, tedy podporou sekundární,
je státní příspěvek.
Ustanoveni o výši státního příspěvku
vycházejí ze zásad, na něž bylo
poukázáno v úvodu k části II.,
a snaží se proto sledovati stále jak výnosnost
objektu, tak i hospodářské poměry
vlastníkovy, podle nichž s přihlédnutím
k výnosnosti objektu před poškozením
bude každý rok příspěvek upravován.
Pro prvý kalendářní rok splatnosti
anuit se poskytuje státní příspěvek
pro zjednodušení a zabránění
průtahům v plné výši těchto
anuit.
Je-li vlastníkem osoba fysická, stanoví se
výše příspěvku v dalších
letech podle dvojího hlediska: a) výnosnosti objektu
a b) hospodářských poměrů vlastníkových.
K písm. a): Pro lepší přehlednost možno
převésti uplatněné zásady na
tento vzorec
při čemž x2 je příspěvek
na běžný rok, u - úrok a úmor
ze zaručené zápůjčky, o - čistý
roční výnos z obnovené budovy, x1
- příspěvek poskytnutý v předešlém
roce a s - průměrný čistý výnos
staré budovy. Tento vzorec dlužno ještě
doplniti tak že "x2" nemůže
býti nikdy větší než "u"
a že nemá klesnouti tak, aby vlastníku nebyl
zachován čistý výnos objektu před
poškozením spolu s příslušným
odpisem na jeho úmor.
V uvedeném vzorci jsou "u" a "s" stálými
veličinami, "x1" je známé
a nesporné a proto zbývá určiti jedině
"o". Podkladem tu bude výsledek daňového
řízení, který sdělí
finanční úřady, a proto ani zde nenastanou
obtíže, které by ztěžovaly roční
vyměřování příspěvku.
Určitý průtah by mohl nastati jedině
v tom, že čistý výnos "o"
bude znám zpravidla asi až po splatnosti prvé
poloviny anuity; aby nevznikaly úroky z prodlení
bude tu příspěvek poskytnut v téže
výši jako v předešlém roce a rozdíl
vyúčtován s vlastníkem v druhém
pololetí.
K písm. b): Podle druhého hlediska má býti
zachován vlastníku důchod do 120.000 Kčs,
t. j. 10.000 Kčs měsíčně; přesahuje-li
důchod tuto částku, je vlastník povinen
použíti rozdílu na úrok a úmor
ze zápůjčky a tudíž ke snížení
státního příspěvku.
Odstavec 2, č. 2 obsahuje ustanovení obdobné
jako v odstavci 2, č. 1, písm. a) pro případ,
že vlastníkem je jiná osoba než fysická.
Nepoužívá se tu označení "právnická"
osoba, protože nepřiléhá na společnost
podle občanského zákona.
Mohou se vyskytnouti případy, že na př.
byly za války zničeny spisy a doklady o výnosu
původní budovy nebo že výpočet
tohoto výnosu spočíval na nesprávných
údajích a nepříznivé důsledky
toho by nyní nesl nový vlastník (na př.
v pohraničí). Zde bude rozhodnuto o způsobu,
jak se stanoví výše příspěvku,
podle odstavce 4.
Příspěvek bude poskytován také
svazkům územní a zájmové samosprávy,
ale jen na objekty uvedené v odstavci 5. U ostatních
objektů se objeví potřeba na úhradu
anuit v rozpočtu příslušného
svazku a bude uhrazena v jeho rámci.
V krajních případech může dojíti
k tomu, že na místo zničeného starého
malého domu bude nutno podle upravovacího plánu
postaviti vysoký moderní dům; nemá-li
při tom vlastník ani hotovosti; ani důchodů
přes 120.000 Kčs, ani jiných prostředků
a bude-li novostavba pasivní, může se státi,
že stát zaplatí ve formě podpory většinu
výdajů spojených s obnovou a vlastník
bude po 47 letech bez faktické finanční účasti
na obnově neomezeně požívati výnosu
poměrně ještě zachovalého velkého
domu. Aby nedocházelo k takovémuto bezdůvodnému
obohacení bude možno podle odstavce 9 rozhodnouti,
že stát v poměrné výši své
účasti na obnově nabývá spoluvlastnictví
k objektu.
Pro posouzení, jak se ve státním hospodaření
projeví poskytování příspěvku,
dlužno uvažovati: Z celkové částky
10 miliard Kčs zaručených zápůjček
by činily anuity při 3% úroku a 1% úmoru
400 milionů Kčs, což je tedy krajní
mezí pra roční potřebu na tento účel.
Je však jisté, že jí nebude dosaženo,
protože v řadě případů
omezí se podpora jen na záruku a v dalších
příspěvek podle shora uvedených zásad
nebude. poskytován v plné výši anuit.
Pokud jde o časový rozvrh, je známo, že
poměry ve výrobě stavebnin dovolí
jen postupné rozvinování stavební
činnosti, a proto také jen postupně budou
vznikati nároky na stavební příspěvek.
V roce 1946 lze stěží očekávati,
že by došlo ke splatnosti anuit částkou,
kterou by nebylo možno krýti přesunem mezi
položkami běžného rozpočtu.
Vedle stručných předpisů o řízení
má tento paragraf v odstavci 4 předpis o příslušnosti
pro část II., doplňující základní
ustanovení § 19, odst. 1 a § 22, odst. 1.
Zde jsou shrnuty povinnosti a omezení, jež postihují
vlastníka objektu jako důsledek poskytnutí
podpory. Je to obdoba předpisů o stavebním
ruchu.
Vedle pokuty podle odstavce 2, která nemá povahu
trestu, nýbrž jen opatření správního
na způsob konvenční pokuty, je možno
postupovati i trestně podle § 30, nedodržel-li
vlastník předpisů odstavce 1, č. 1,
písm. g) nebo č. 2, písm. a). V prvém
případě může jednání
nebo opomenutí vlastníkovo hraničiti až
na podvod, který by ovšem stíhaly trestní
soudy.
Tato ustanovení vyplynula ze zkušeností při
provádění stavebního ruchu a jsou
vhodná i zde.
Pro usnadnění obnovy se poskytují nejširší
úlevy poplatkové. V bodě 1 se vyjímají
smlouvy o zadání stavebních prací,
protože platné dávky a poplatky jsou již
započítány v nynějších
jednotkových cenách a nelze je dobře z nich
vyloučiti.
Od zavedení zvláštního daňového
osvobození bylo upuštěno; bude možno použíti
všeobecných předpisů, které připouštějí
osvobození na 6, po případě až
na 12 let. Tam, kde bude stát poskytovati příspěvek,
jeví se ostatně daňové zatížení
nebo osvobození jen jako průběžná
položka, jež zároveň bud' zvyšuje
nebo snižuje o tutéž částku výnos
daní i výši státního příspěvku.
Pro Slovensko zatím již platí nařízení
Slovenské Národní rady ze dne 22. října
1945, č. 128 Sb. nor., o výstavbě měst
a obcí na Slovensku. Po zavedení celostátní
jednotné úpravy finanční navrženým
zákonem budou tam o státní podpoře
rozhodovati příslušní pověřenci.
Pro hlavní město Prahu, které podle vládního
nařízení č. 46/1945 Sb. podléhá
přímo ústředním úřadům;
bylo nutno zavésti odchylku od všeobecné příslušnosti.
Utvoření zvláštních komisí
na místě oblastních není zde třeba,
protože pro přípravu výměru o
obnově postačí dosavadní organisace
městské stavební služby.