Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Stavební obnovou (v dalším jen obnova)
se rozumí provedení všech prací, jimiž
se stavební objekty (budovy, veřejná zařízení
a pod.); zničené nebo poškozené v souvislosti
s válečnými událostmi nebo nepřátelskou
okupací tak, že jsou neuživatelné nebo
méně uživatelné, uvádějí
do řádného stavu (§ 13) nebo nahrazují
novými stavbami, avšak jen v rozsahu nezbytném
pro nutné ubytování obyvatelstva, pro zajištění
hospodářského života a řádného
provádění zdravotní péče
nebo důležité výroby nebo cenných
kulturních hodnot v postižené obci nebo území.
Obnova se provádí novostavbou, přestavbou
nebo podstatnou opravou nebo změnou, přístavbu
možno provésti, je-li to odůvodněno
důležitým veřejným zájmem,
zejména též účelností
a hospodárností stavby nebo požadavkem dobrého
vzhledu, anebo je-li to v souhlase s platným a vyhovujícím
upravovacím plánem.
(2) Obnovu třeba říditi jednotně tak,
aby byla provedena hospodárně, účelně
a rychle a aby při tom byla dosavadní výstavba
vždy co nejvíce zlepšena v jednotlivostech i
v celku. Jednotné řízení obnovy a
dozor na její provádění přísluší
ministerstvu dopravy v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady. Provádění
a zejména vydávání výměrů
o obnově jednotlivých obcí (§ 7) přísluší
zemským národním výborům, pro
něž ministerstvo dopravy vydá v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady potřebné směrnice a pokyny.
Jako pomocné a výkonné orgány se zřídí
zemské a po případě oblastní
komise pro obnovu (§ 2) a zmocněnci pro obnovu (§
3).
(1) Pro urychlení obnovy se zřídí
u zemského národního výboru potřebný
počet zemských komisí pro obnovu (v dalším
jen zemské komise), jejichž úkolem bude zejména,
aby po místním ohledání v postižených
obcích připravily podklady pro výměr
o obnově těchto obcí.
(2) Zemské komise se skládají vždy ze
čtyř členů, a to ze tří
odborníků technických a jednoho právního;
jde-li o obec převážně zemědělskou,
přistupuje jako pátý člen odborník
z oboru zemědělských staveb.
(3) Jde-li o větší postižené území,
může zemský národní výbor
zříditi jako pomocný orgán oblastní
komise pro obnovu (v dalším jen oblastní komise),
jejichž úkolem je vykonávati všechny přípravné
práce a šetření podle pokynů
zemského národního výboru nebo zemské
komise. Členy oblastní komise jsou zástupci
příslušných okresních národních
výborů, právní a technický
úředník pro obor stavební, konající
službu u příslušných okresních
národních výborů, obvodní lékař
a, jde-li o obec převážně zemědělskou,
odborník v oboru zemědělských staveb;
pokud jde o věci, jež se týkají určité
obce, jsou členy též zástupce místního
národního výboru a, zaměstnává-li
obec právního nebo odborného technického
úředníka, také tito úředníci.
(1) Ve výměru o obnově [§ 7, odst. 3,
písm. h)] ustanoví zemský národní
výbor zmocněnce pro obnovu, jehož úkolem
jest, aby v zastoupení vlastníků nemovitostí
činil všechna opatření potřebná
k provedení obnovy (podání a návrhy
podle stavebních předpisů, jednání
k opatření úhrady a pod.), a to bud' výhradně
(§ 11) nebo na místě liknavého vlastníka
(§ 12). Při větším rozsahu škod
v obci může býti ustanoveno více zmocněnců
a určen obvod jejich působnosti. Za zmocněnce
budiž ustanoven vždy náhradník, který
jej zastupuje, nemůže-li vykonávati svou funkci.
(2) Zmocněncem budiž určena osoba s potřebnými
odbornými a pokud možno i místními znalostmi.
Před započetím činnosti složí
do rukou předsedy okresního národního
výboru slib, že bude řádně, svědomitě
a nestranně plniti své povinnosti. Při výkonu
funkce se považuje za úřední osobu a
požívá ochrany podle § 68 tr. z. Podle
potřeby mohou býti zmocněnci, přidány
kvalifikované pomocné síly.
(3) Odměnu a náhradu výloh pro zmocněnce
určí zemský národní výbor
podle směrnic a pokynů, které vydá
ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem financí
a nejvyšším úřadem cenovým.
Odměna i náhrada výloh se uhradí jako
výdaj na obnovu podle § 11, odst. 4.
(1) Zemský národní výbor rozhodne
podle směrnic a pokynů (§ 1, odst. 2) a vyhlásí
v Úředním listě,
a) pro které obce platí ustanovení tohoto
zákona a
b) která z nich má vyhovující upravovací
plán, jenž může býti podkladem
pro obnovu.
Rozhodnutí podle odstavce 1, písm. a) má
ten účinek, že
a) vlastník, po případě obec jsou
povinni v nejkratší době odstraniti sutiny
a trosky (§ 5),
b) obnova obce se bude říditi podle výměru
o obnově a
c) pro obec platí odlišná úprava přídělu
stavebních hmot na obnovu (§ 4 zákona ze dne
1946, č. Sb., a přídělu stavebních
hmot).
(1) V každé obci [§ 4, odst. 1,. písm.
a)] nutno bezodkladně odstraniti sutiny (na veřejných
prostranstvích i na soukromých pozemcích),
jakož i zbytky staveb, pokud jich není používáno
jako nouzového přístřeší
ani nemůže býti použito pro konečnou
obnovu stavby a pokud nejde o památkově nebo jinak
cenný objekt. Při tom budiž dbáno toho,
aby se pokud možno získalo co nejvíce ještě
použitelných hmot. Tyto hmoty se zajišťují
pro účely obnovy v obci a smí býti
s nimi nakládáno jen podle pokynů zemské
komisi nebo stavebního úřadu. Bude-li vlastníku
uloženo, aby je postoupil jiné osobě, určí
stavební úřad náhradu ve shodě
s cenovými předpisy.
(2) Stavební úřad vyzve vyhláškou,
v obci vlastníky, aby v přiměřené
lhůtě provedli příslušná
opatření u svého objektu; stanoví
po případě také v, dohodě se
státním památkovým úřadem,
které objekty se považují za památkové
nebo jinak cenné, a určí, jak se mají
zajistiti zbytky staveb, jež se neodstraňují
(odstavec 1).
(3) Neodstraní-li vlastník ve stanovené lhůtě
sutiny a trosky, je povinna provésti to obec; při
tom se získané stavební hmoty bez náhrady
stávají jejím vlastnictvím. Nemá-li
obec jiné možnosti, je povinna provésti tyto
úkoly povinnou službou (ručními potahy
nebo motorovými, vozidly) obyvatel obce podle příslušných
předpisů.
(4) Náklad na odstranění sutin a trosek u
objektů, jež budou obnovovány, se započítá
do výdajů na obnovu (§ 11, odst. 4).
(1) V nejkratší době budiž u každého
zničeného nebo poškozeného stavebního
objektu (§ 1, odst. 1) odborně zjištěno,
jaká škoda na něm vznikla a jaký je
jeho stavební stav (zejména též zda
a jaká jeho stavební část je ještě
použitelná pro obnovu). Zjištění
se provede na náklad státu znalci podle směrnic
ministerstva dopravy.
(2) Zjištění škody podle odstavce 1 je
podkladem pro jednáni smíšených komisí
podle §§ 4 a 5 dekretu presidenta republiky ze dne 31.
srpna 1945, č: 54 Sb., o přihlašování
a zjišťování válečných
škod způsobených mimořádnými
poměry.
(3) Při poskytování záloh podle dekretu
presidenta republiky ze dne 28. září 1945,
č. 82 Sb., o zálohách na náhradu za
některé válečné škody
majetkové, budiž vždy, byla-li uplatněna
škoda na stavebním objektu, určeno, zda a jaká
část zálohy připadá na náhradu
na tomto objektu.
(1) Výměr o obnově (v dalším
jen výměr) je závazným předpisem
pro rozsah a způsob provedení obnovy v určité
obci po stránce plánovací a stavební.
(2) Ve výměru se nejprve zjistí,
a) kolik stavebních objektů (§ 1, odst. 1)
a jakého druhu bylo zničeno, kolik a do jaké
míry bylo poškozeno a kolik bytových nebo Hospodářských
jednotek tím bylo ztraceno, jakož i
b) kolik z nich je nutno obnoviti, aby bylo vyhověno nejnutnější
potřebě místní i širším
veřejným zájmům.
(3) Podle těchto zjištění a podle výsledku
místního ohledání (§ 8) se určí
výměrem rozsah a způsob obnovy, zejména
tedy
a) které objekty budou obnoveny, po případě
na kterých jiných plochách se provedou náhradní
stavby, a
b) které plochy naproti tomu vzhledem k nutnosti podrobnějšího
posouzení a uvážení potřeb dopravy,
zdravotnictví, ochrany památek a pod. se vylučují
ze zastavění až do opatření upravovacího
plánu,
c) pokyny pro případné změny v rozdělení
ploch na staveniště,
d) v kterých stavebních čarách a výškových
úrovních se má stavěti,
e) jaké druhy a způsoby staveb se smějí
prováděti, jejich přípustnou výšku
a pod.,
f) jakých opatření je třeba k obnově
a ochraně památkově nebo jinak cenných
objektů,
g) je-li toho třeba, pořadí staveb podle
jejich naléhavosti, zejména sociální,
nebo podle hospodárnosti a účelnosti postupu
stavebních prací,
h) jednoho nebo více zmocněnců pro obnovu
(jejich náhradníky), po případě
obvody jejich působnosti,
ch) zda vzhledem k rozsahu a způsobu škod (na př.
souvislá těžce postižená území)
bude obnova v celé obci nebo některé její
části provedena jako jednotná stavební
akce (§ 11) a
i) odhadem potřebu jednotlivých stavebních
hmot, po případě její časové
rozvržení, kolik z těchto hmot bude možno
opatřiti v místě a jaká bude potřeba
pracovních sil.
(4) Pro posouzení, které průmyslové
závody a které provozovny živností,
na něž se vztahuje dekret presidenta republiky ze
dne 27. října 1945, č. 109 Sb., o řízení
výroby, je nutno obnoviti, je závazné rozhodnuti
nebo opatření ministra průmyslu nebo ministra
výživy, jde-li o průmysl potravinářský,
nebo ministra vnitřního obchodu, jde-li o živnostenskou
provozovnu, náležející do jeho působnosti
teprve podle něho lze pojmouti takovéto objekty
do výměru.
(5) Ve výměru pro obce s vyhovujícím
upravovacím plánem [§ 4, odst. 1, písm.
b)] odpadají opatření uvedená v odstavci
3, písm. a) až f).
(6) Zemský národní výbor může
výměr doplniti nebo změniti, je-li toho potřebí
ve veřejném zájmu, a to bud' po opakovaném
místním ohledání anebo po slyšení
zúčastněných vlastníků
a oblastní komise nebo, není-li zřízena,
okresního a místního národního
výboru.
(7) Z výměru může podati odvolání
jen obec; rozhodne o něm ministerstvo dopravy.
(1) Zemská komise, pokud možno za přítomnosti
odborného technického úředníka
okresního národního výboru a zástupce
obce, nejprve
a) shlédne na místě stavební stav
každé obce,
b) přezkoumá, jak je provedeno nebo prováděna
odstraňování sutin a trosek budov, jejich
skládka a uložení ještě použitelných
stavebních hmot, a podle potřeby vydá s konečnou
platností závazné pokyny,
c) zjistí, jaká šetření, již
byla vykonána, a
d) rozhodne, které další přípravné
práce dlužno provésti. Při nezbytné
potřebě určitých měření
nebo předběžných nástinů
řešení může zemská komise
zadati příslušné práce způsobilému
odborníku; náklady s tím spojené hradí
obec.
(2) Po skončení přípravných
prací provede zemská komise v každé
obci místní ohledání, jehož se
zúčastní s hlasem poradním členové
oblastní komise nebo, není-li zřízena,
osoby, které by ji tvořily, a podle potřeby
zástupce osidlovacího úřadu nebo jeho
příslušného orgánu a přizvaní
odborníci. Konání místního
ohledání se v obci veřejně vyhlásí
aspoň 3 dny předem.
(3) Při místním ohledání zemská
komise
a) přezkoumá výsledek přípravných
prací a doplní jej po případě
ještě na místě zjištěním
potřebných okolností,
b) shrne ihned výsledek všech těchto šetření
v návrh podstatných bodů výměru
o obnově a
c) poskytne účastníkům místního
ohledání; jakož i vlastníkům
dotčených nemovitostí možnost, aby k
tomuto návrhu zaujali stanovisko.
(4) Byla-li zřízena oblastní komise, je jejím
úkolem, aby po všech stránkách řádně
připravila a usnadnila jednání zemské
komise a podala své návrhy pro výměr
o obnově.
(5) Pro jednodušší případy může
zemský národní výbor doplniti oblastní
komisi svým odborným úředníkem
ve funkci předsedy komise a pověřiti přímo
ji provedením řízení podle odstavců
2 a 3.
(1) Jestliže výměrem bylo určeno, že
v postižených částech obce je třeba
v zájmu její účelnější
výstavby změniti dosavadní rozdělení
ploch na staveniště, budiž nejprve opatřen
nový plán na vytvoření stavenišť
podle zásad stanovených výměrem. Návrh
plánu opatří a předloží
stavebnímu úřadu k projednání
podle stavebních předpisů zmocněnec
pro obnovu (§ 11, odst. 1, po případě
3 a § 12, odst. 2) nebo stavebník (§ 11, odst.
3 nebo § 12., odst. 1); souhlasu vlastníků
pozemků není k tomu třeba, avšak v mezích
dovolených stavebními předpisy a výměrem
budiž přihlédnuto k jejich požadavkům.
(2) Nová staveniště mohou býti doplněna
ze sousedních pozemků (zejména přibráním
ploch stavenišť po stavbách, které nemají
býti obnoveny), jestliže bez nich by nebylo možno
vybudovati na nových staveništích účelné
a přiměřené obytné nebo hospodářské
jednotky. Je-li nutno postaviti novou budovu pro stavebníka,
jehož dosavadní staveniště bylo použito
k doplnění sousedních stavenišť,
určí výměr pro ni nové umístění;
vlastníku pozemku, kterého podle výměru
bylo použito k doplnění jiného staveniště,
bude dána, požádá-li o to, podle možnosti
náhrada v jiném obdobném pozemku.
(3) Nebudou-li plochy potřebné podle odstavce 2
opatřeny dohodou, stane se tak vyvlastněním
(§ 10).
(1) Řízení za účelem opatření
potřebných stavebních ploch provede stavební
úřad zároveň se řízením
o utvoření nebo změně stavenišť.
K místnímu ohledání budiž proto
přibrán znalec pro odhad pozemků. V pozvánce,
kterou dlužno doručiti alespoň 8 dní
předem podle předpisů pro obsílky
ke stavební komisi, buďtež všichni vlastníci
pozemků pojatých do rozdělovacího
plánu upozorněni, že půjde o opatření
pozemků, popřípadě i vyvlastněním,
a že námitky možno podati nejpozději při
místním ohledání, dále budiž
uvedeno, kde lze nahlédnouti do rozdělovacího
plánu.
(2) Nedostaví-li se ani vlastník ani jeho zmocněný
zástupce k místnímu ohledání
a nepodá-li včas písemné námitky
nebo nebudou-li podané námitky uznány za
důvodné, anebo nedojde-li mezi vlastníky
pozemků k dohodě o navrhovaných změnách
v rozdělení pozemků, budou potřebné
plochy, nejde-li o pozemky státní, vyvlastněny.
Ustanovení výměru o potřebě
nebo vhodnosti změny v rozdělení stavenišť
nebo opatření nových je tu zároveň
již rozhodnutím, že případné
jejich vyvlastnění je odůvodněno veřejnými
zájmy. Pro rozsah vyvlastnění je rozhodným
výsledek přezkoušení plánu na
vytvoření stavenišť s hlediska stavebních
předpisů. Při místním ohledání
se provede v rámci vyvlastňovacího řízení
odhad příslušných pozemků pro
stanovení přiměřené náhrady.
Stranám, pokud jsou přítomny, nutno poskytnouti
příležitost, aby se vyjádřily.
(3) Přiměřenou náhradou se rozumí
obecná hodnota podle platných cenových předpisů
s přihlédnutím ke škodě, kterou
utrpí uživatelé, poživatelé, nájemci
a pachtýři, není-li náhrada za předmět
vyvlastnění již sama určena též
k uspokojení jejich nároků, a po případě
k tomu, ač se při částečném
vyvlastnění zmenší hodnota zbylé
části nemovitosti. Nepřihlíží
se k zvláštní oblibě ani k hodnotě,
které snad nabude nemovitost po provedení obnovy
nebo uskutečnění upravovacího plánu,
ani k poměrům, jež byly způsobeny v
úmyslu, aby se jich použilo jako důvodu ke
zvýšení náhrady.
(4) Ve výměru o novém rozdělení
pozemků na staveniště nebo utvoření
nových stavenišť podle stavebních předpisů
rozhodne stavební úřad zároveň;
je-li to třeba, o vyvlastnění a přidělení
zabíraných ploch k jednotlivým staveništím,
jakož i o náhradě. Z tohoto výměru
se lze odvolati jen proti stanovení náhrady, jinak
má konečnou platnost.
(5) Náhrada jest splatná nejpozději do tří
měsíců od počátku stavebních
prací a tvoří část nákladu
na obnovu objektu.
(6) Skutečnost, že vlastníku nelze doručiti
pozvánku k místnímu ohledání
nebo vyvlastňovací výměr, protože
jeho bydliště nebo pobyt nejsou známy nebo
protože je vzdálen ze svého bydliště
a neustanovil zmocněného zástupce, nebrání
vyvlastnění. Stavební úřad
zřídí v tomto případě
nepřítomnému vlastníku na jeho náklad
opatrovníka; náhrada se po případě
složí u soudu.
(1) V území, v němž se podle výměru
provede obnova jako jednotná stavební akce, učiní
zmocněnec pro obnovu všechny kroky potřebné
k provedení obnovy, a to i takové, které
jinak podle stavebních i jiných předpisů
přísluší vlastníku nebo k nimž
je třeba jeho souhlasu. K požadavkům jednotlivých
stavebníků dlužno přihlédnouti
obdobně podle § 9, odst. 1, posl. věta. Spojí-li
se všichni stavebníci z příslušného
území ve stavební sdružení podle
platných předpisů, provede jednotnou stavební
akci toto sdružení podle pokynů zmocněnce
pro obnovu.
(2) Požádá-li vlastník objektu, který
byl výměrem pojat do obnovy, prostřednictvím
zmocněnce, aby byl zproštěn povinnosti k obnově,
a uvede-li pro to závažné důvody, může
zemský národní výbor po slyšení
obce rozhodnouti, že obec je povinna staveniště
odkoupiti, nedojde-li k dohodě o ceně, bude tato
plocha vyvlastněna. Se souhlasem obce lze takto převésti
staveniště na jinou osobu, která se zaváže
provésti nařízenou obnovu. Provádí-li
obnovu obec, započítá se cena, již zaplatila
za staveniště podle tohoto ustanovení, do nákladů
na obnovu.
(3) Působnost zmocněnce pro obnovu se nevztahuje
na obnovu veřejných budov a zařízení
státních, zemských a okresních, leda
že úřad, jemuž přísluší
správa těchto budov nebo zařízení,
pověří zmocněnce tímto úkolem.
(4) Všechny výdaje, zápůjčky
a pod., které se zřejmě týkají
obnovy jen určité nemovitosti, se započítají
jen na její účet, po případě
knihovně zajistí k její tíži.
Výdaje, jež jsou společné pro více
nemovitostí nebo pro celé území, se
úměrně (na př. v poměru stavebních
nákladů) rozvrhnou na dotčené nemovitosti.
(1) V obcích nebo jejich částech, které
nebudou obnovovány jednotnou stavební akcí,
je povinností jednotlivých vlastníků,
aby v rámci výměru a podle platných
stavebních předpisů přikročili
k obnově budovy.
(2) Nedodrží-li vlastník bez důvodné
omluvy předpisy výměru a postupu obnovovacích
prací [§ 7, odst. 3, písm. g)], může
zmocněnec pro obnovu učiniti potřebná
opatření za něj a na jeho náklad.
(3) Ustanovení §§ 9 a 10 (úprava a opatření
stavenišť), a § 11, odst. 2 až 4 platí
zde obdobně.
(1) Stavby buďtež prováděny podle novodobých
zásad stavitelství a jen způsobem trvalým
(nikoli nouzovým). Budiž dbáno toho, aby stavby
ani po stránce architektonické ani svými
rozměry a tvarem neporušovaly ráz nebo účelný
a ladný vzhled místo nebo krajiny anebo okolí
historických nebo uměleckých památek
a aby části historické a umělecké
ceny, jež snad zůstaly zcela nebo zčásti
zachovány, byly za součinnosti státního
památkového úřadu obnoveny a vhodně
včleněny do nové stavby.
(2) Stavby buďtež vybaveny tak, jak to dovolují
technické vymoženosti a jejich pokrok. Nebude-li pro
nedostatek potřebných hmot zatím možno
plně vyhověti tomuto požadavku, budiž
stavba provedena a připravena tak, aby chybějící
zařízení ubyla lze později snadno
doplniti.
(3) Ministerstvo dopravy vydá v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady podrobnější
pokyny o způsobu provádění všech
staveb.
(1) Dosavadní předpisy o rozdělení
nebo přeměně pozemků ve staveniště,
o stanovení, sdělení a vytýčení
stavební čáry a výškové
úrovně, stavebním povolení a příslušném
řízení platí pro obnovu se změnami,
jež vyplývají z ustanovení §§
7 a 9, a s těmito dalšími odchylkami:
1. Nepřípustné jsou námitky, které
odporují jednotlivým ustanovením výměru
o obnově a mohly býti, ale nebyly uplatněny
při místním ohledání [§
8, odst. 3; písm. c)].
2. Nerozhodne-li obec, pokud je stavebním úřadem,
o žádosti do 15 dnů, provede řízení
na návrh zmocněnce nebo stavebníka zemský
národní výbor na náklad obce a rozhodne
s konečnou platností.
3. Odvolání nutno podati u stavebního úřadu
nejdéle v 8 dnech po doručení rozhodnutí;
rozhoduje o něm vždy zemský národní
výbor.
4. Do 3 dnů po doručení stavebního
povolení je stavební úřad povinen
vytýčiti stavební čáru a určiti
úroveň nebo sděliti zmocněnci (stavebníku)
k tomu potřebné údaje. Jinak může
tak učiniti zmocněnec (stavebník), přibrav
oprávněného znalce.
5. Za řádné konstruktivní provedení,
bezpečnou uživatelnost a zdravotní nezávadnost
ručí před úřady osoba provádějící
stavbu, odpovědná podle platných stavebních
předpisů.
6. V podkrovních bytech se dovoluje zatížení
podlahy jen 150 kg na 1 m2 a užití vazných
trámů jako stropnic, při čemž
musí býti účelně a vhodně
bráněno šíření požáru.
7. Každý dům budiž stavebním celkem
pro sebe s vlastními požárními zdmi.
Při současné stavbě sousedních
domů může stavební úřad
dovoliti požární zdi 15 cm silné.
8: Není-li výměrem (§ 7) jinak stanoveno,
je volba stavebních hmot ponechána valnému
uvážení osoby, která podává
žádost o povolení stavby (zmocněnec
nebo stavebník); nesmí to však býti
na újmu trvanlivosti, uživatelnosti a vzhledu budovy
ani jejího okolí. Stavby buďtež projektovány
tak, aby bylo dosaženo největší účelnosti
a hospodárnosti v použití stavebních
hmot, u zvláštních konstrukcí budiž
prokázána jejich statická bezpečnost
a dokonalá tepelná i zvuková isolace. Stavební
úřad může žádati průkaz
o vhodnosti zamýšlených stavebních hmot.
9. Jako hlavního staviva lze použíti dřeva,
nejde-li o souvislé stavby, s výjimkou míst,
kde stavební předpisy to připouštějí.
Dřevěné stavby zřizované v
místech, ve kterých stavební předpisy
takových staveb nedovolují, musí býti
zabezpečeny stavebně nebo osvědčenou
impregnací dřeva a pod. proti snadnému vzplanutí.
Krytí slámou při souvislých stavbách
není dovoleno.
10. Obytné domy mohou býti povoleny o pěti
patrech, není-li to závadné z veřejných
důvodů nebo neustanovují-li jinak platné
zastavovací předpisy. Za týchž podmínek
může býti nad nejvyšším přípustným
patrem zřízeno další patro s ústupem
k výšce v poměru nejméně dvě
ke třem, a to tak, aby ideální plocha střechy
nebyla porušena nebo převýšena. Nad pátým
patrem možno zříditi ustupující
patro jen tehdy, bude-li postaráno o snadné dosažení
vyšších pater nejen náležitým
schodištěm, ale i osobním a nákladním
výtahem. Jiná omezení výšky obytných
domů podle stavebních předpisů zůstávají
v platnosti.
11. Světlou výšku lze snížiti v
obytných domech pro místnosti obytné a pracovní
v patrech až na 2 m 60 cm, v podkroví až na 2
m 40 cm.
12. Při nástavbách smějí býti
schody v nejvyšších dvou patrech široké
1 m 10 cm. V rodinných domcích není třeba
zřizovati schodiště i chodby ohnivzdorné
a uzavřené; jejich šířky i výšky
mohou se odchylovati od platných stavebních předpisů.
13. Klosety možno zřizovati v koupelnách, které
jsou přístupné jen z předsíně
a větratelné přímo (nikoli do světlíku).
V místech, kde není veřejné kanalizace
nebo kde není provedena až ke staveništi, je
dovoleno užití dočasně soustavy žumpové.
14. Stavebníkovi lze k jeho žádosti povoliti
odklad, pokud jde o vydláždění dvoru.
(2) Zemský národní výbor může
povoliti další odchylky od platných stavebních
předpisů, které vyplývají ze
stavu zachovávané části stavby, nebrání-li
tomu závažné veřejné důvody.
(3) Jde-li o obnovu provozovny, k níž je třeba
také schválení podle živnostenského
řádu, provede národní výbor,
příslušný podle živnostenských
předpisů, také řízení
stavební a vydá rozhodnutí. Při řízení
ediktálním (§ 29 živn. řádu)
se zkracuje lhůta ke stanovení místního
ohledání na 8 až 14 dní. Ustanovení
odstavce 1, č. 2 platí také zde pro města
se zvláštním statutem s tou změnou,
že lhůta se stanoví na 30 dní, je-li
potřebí ediktálního řízení.
Výdaje spojené s obnovou hradí zásadně
stavebník. Státní podpora může
býti poskytnuta za podmínek uvedených v části
II.
(1) Na obnovu stavebních objektů, prováděnou
podle části I., může býti poskytnuta
státní podpora. V odůvodněných
případech může býti poskytnuta
na jejich obnovu i tehdy, bude-li prováděna ve shodě
s platnými předpisy plánovacími a
stavebními mimo řízení podle části
I.
(2) V případech hodných zvláštního
zřetele je možno poskytovati státní
podporu v nutné míře i na obnovu stavebních
objektů, kterou provedl sám vlastník před
účinností tohoto zákona, ve shodě
s platnými předpisy plánovacími a
stavebními mimo řízení podle části
I.
(3) Stavebním objektem podle odstavce 1 se rozumějí
veřejné budovy (radnice, obecní úřadovny,
nemocnice, školy, kostely, divadla, tržnice, jatky a
pod.), veřejná zařízení (vodovodní,
kanalizační, komunikační a pod.),
budovy obytné, zemědělské, živnostenské,
průmyslové, skladiště a pod.
Podporu lze poskytnouti:
1. převzetím státní záruky
za zápůjčku poskytnutou stavebníku
na úhradu nákladu spojeného s obnovou objektu,
po případě též
2. poskytnutím státního příspěvku
na roční splátky (úrok a úmor)
této zaručené zápůjčky.
(1) Podpora se uděluje na náklad spojený
s obnovou stavebního objektu, pokud
a) není uhrazen náhradou válečné
škody na objektu, poskytnutou snad podle příslušných
zvláštních předpisů, nebo jiným
příspěvkem, podporou a pod.,
b) stavebník vzhledem k svým hospodářským
poměrům nemůže povésti obnovu
vlastními prostředky a
c) potřebná zápůjčka by vzhledem
k hospodářským poměrům stavebníkovým
bez státní záruky nebyla poskytnuta.
(2) Při zjišťování podmínek
podle odstavce 1, písm. b) a c) je finanční
správa povinna spolupůsobiti.
(1) Ministerstvo dopravy nebo, jde-li o stavby obytné,
ministerstvo ochrany práce a sociální péče
se zmocňují, aby v dohodě s ministerstvy
financí a vnitra přejímala státní
záruku za zápůjčky poskytnuté
podle § 17, č. 1.
(2) Převzetím státní záruky
se stát zaručuje věřiteli za zápůjčku,
a to za zúročení, úmor a vedlejší
platy a za splacení zápůjčky s příslušenstvím,
jak je stanoveno v dlužním úpise, bera na sebe
závazek, že,
1. zaplatí nedostávající se částku
i s úroky z prodlení až do skutečného
zaplacení a s náklady spojenými s vymáháním,
nesplní-li dlužník, ač byl doporučeným
dopisem upomenut, povinností uložených mu dlužním
úpisem;
2. zaplatí schodek i s úroky z prodlení až
do zaplacení a s náklady spojenými s vymáháním,
bude-li na objekt uvalena vnucená správa (pokud
je to vzhledem k povaze objektu možné a bude dán
souhlas podle § 25, odst. 2) a nestačí-li její
výnos k úhradě závazků převzatých
podle dlužního úpisu;
3. zaplatí zaručenou zápůjčku
i s úroky z prodlení až do skutečného
zaplacení a s jinými vedlejšími platy
nebo tu její část s příslušenstvím,
která vyjde naprázdno při rozvrhu nejvyššího
podání, bude-li objekt prodán nucenou dražbou
(pokud je to vzhledem k povaze objektu možné a bude
dán souhlas podle § 25, odst. 2) a nevydraží-li
ho věřitel zaručené zápůjčky,
leč by poskytl i předcházející
nezaručenou zápůjčku.
(3) Závazek státu podle odstavce 2, č. 1
nastane uplynutím 30. dne, počítajíc
ode dne, kdy věřitel oznámil příslušnému
ministerstvu (odstavec 1) dlužníkovo prodlení.
(4) Zaručené zápůjčky mají
sirotčí jistotu.
(1) Stát převezme záruku jen tenkráte,
1. platí-li se na úrok a úmor pravidelné
splátky, které ročně činí
nejvýše o 1% více než úrok z počáteční
jistiny,
2. může-li věřitel vypověděti
zápůjčku jen se souhlasem příslušného
ministerstva (§ 19, odst. 1),
3. zaváže-li se věřitel, že
a) ihned po splatnosti upomene dlužníka, nedostál-li
své povinnosti podle dlužního úpisu,
a vyzve jej, aby tak učinil ve lhůtě stanovené
tímto úpisem,
b) uvědomí příslušné ministerstvo
do 15 dnů od uplynutí lhůty uvedené
v písmenu a), nedostál-li dlužník svým
povinnostem,
c). uvědomí příslušné
ministerstvo, zamýšlí-li postoupiti zaručenou
zápůjčku nebo její část,
d) přijme výpověď nebo mimořádné
splacení zaručené zápůjčky
nebo její části, avšak jen za souhlasu
příslušného ministerstva,
e) neposkytne nové zápůjčky v mezích
nevymazaného zástavního práva za splacenou
část zaručené zápůjčky.
f) vypoví nebo bude podle dlužního úpisu
žádati za splacení zápůjčky
a že ji bude soudně vymáhán, požádá-li
ho o to příslušné ministerstvo.
(2) Je-li státní záruka poskytována
za hypotekární zápůjčku, musí
býti tato zápůjčka zajištěna
na stavebním objektu zástavním právem
a poznamenána při ní státní
záruka.
(3) Příslušné ministerstvo může
žádati, aby zaručená zápůjčka
byla zajištěna simultánním právem
zástavním ještě na jiných nemovitostech
stavebníkových. Pokud nelze vzhledem k povaze stavebního
objektu zajistiti na něm zaručenou zápůjčku,
může toto ministerstvo žádati, aby zaručená
zápůjčka byla zajištěna zástavním
právem na jiných nemovitostech stavebníkových.
(4) Bude-li teprve po určení výše zaručené
zápůjčky poskytnuta náhrada (záloha)
válečné škody na nemovitosti nebo jiný
příspěvek, podpora a pod. na její
obnovu, sníží se zápůjčka
o tyto částky nebo, byla-li již vyplacena,
musí dlužník jich použíti na úplné
nebo částečné splacení zaručené
zápůjčky.
(5) Zaplatil-li stát z důvodu záruky zaručenou
zápůjčku, jest uspokojený věřitel
povinen vydati příslušnému ministerstvu
všechny právní pomůcky a zajišťovací
prostředky, které má, při hypotekární
zápůjčce také listinu o postoupení
zápůjčky, opatřenou jeho ověřeným
podpisem, podle níž se vloží do pozemkové
knihy převod zástavního práva s věřitele
na stát.
(6) Zaručená zápůjčka bude
uvolňována podle postupu stavby. Správnost
výkazu o postupu stavby potvrdí zmocněnec.
Zaručenou zápůjčku lze takto vyplatiti
až do výše 90%; zbytek smí věřitel
vyplatiti teprve po určení konečné
výše zápůjčky na poukaz příslušného
ministerstva.
(7) Příslušné ministerstvo může
v dohodě s ministerstvem financí stanoviti ještě
další podmínky pro převzetí státní
záruky.
Stát převezme záruky za zápůjčky
podle § 17, č. 1 až do úhrnné výše
10 miliard Kčs.
Ministerstvo dopravy nebo, jde-li o stavby obytné, ministerstvo
ochrany práce sociální péče
se zmocňují, aby v dohodě s ministerstvy
financí a vnitra poskytovala vlastníku obnoveného
objektu příspěvek na pravidelné splátky
(anuity) ze zápůjčky, zaručené
podle tohoto zákona.
(2) Státní příspěvek pro první
kalendářní rok splatnosti anuit ze zaručené
zápůjčky se rovná plné výši
těchto anuit. V dalších letech se rovná
částce potřebné na úrok a úmor
za zaručené zápůjčky, snížené
1. u osob fysických
a) o částku, o kterou čistý výnos
obnoveného objektu spolu se státním příspěvkem
podle stavu v bezprostředně předcházejícím
kalendářním roce přesahuje průměr
čistých výnosů za poslední
tři kalendářní roky předcházející
roku, v němž došlo ke zničení nebo
poškození obnoveného objektu; při tom
se státní příspěvek sníží
jen tak, aby vlastníku obnoveného objektu byl zachován
čistý výnos objektu před zničením
(poškozením); tento čistý výnos
se zvětší o amortizaci původního
objektu, avšak jen po dobu jeho zbývající
životnosti, a u budov zcela nebo částečně
od domovní daně dočasně osvobozených
se sníží o částku, rovnající
se dani domovní s přirážkami;
b) a dále o částku, o kterou důchod
vlastníka obnoveného objektu přesahuje částku
120.000 Kčs;
2. u osob nefyzických o částku, o kterou
výtěžek přesahuje částku
potřebnou jednak na 21/2% zúročení
kapitálu uloženého v podniku, jednak na podíl
z čistého zisku závodní radě
podle § 24, odst. 1, dekretu presidenta republiky ze dne
24. října 1945, č. 104 Sb., o závodních
a podnikových radách.
(3) Čistým výnosem [odstavec 2, č.
1, písm. a)] se rozumí čistý výnos
zdaněný daní důchodovou na berní
rok bezprostředně předcházející
kalendářnímu roku, na který se poskytuje
státní příspěvek. Zbývající
životností u obytných budov se rozumí
počet let, která při stanovení státního
příspěvku zbývají v městech
s počtem obyvatelstva nad 100.000 do 70 let a v ostatních
místech do 100 let od postavení původní
budovy. Důchodem [odst. 2, č. 1, písm. b)
se rozumí důchod domácnosti, k níž
přísluší vlastník obnoveného
objektu, zdaněný daní důchodovou na
berní rok uvedený v prvé větě.
Výtěžkem (odstavec 2, č. 2) se rozumí
výtěžek zdaněný, na berní
rok uvedený v prvé větě; u osob nefyzických,
podléhajících zvláštní
dani výdělkové, se odečítá
od zdaněného výtěžku zvláštní
daň výdělková, započtená
do základu daně. Kapitálem uloženým
v podniku se rozumí ukládací kapitál
podle § 83, odst. 10 zákona o přímých
daních.
(4) Příslušné ministerstvo (odstavec
1) se zmocňuje, aby v dohodě s ministerstvy financí
a vnitra rozhodlo o způsobu stanovení výše
státního příspěvku tam, kde
ji nelze stanoviti padle odstavců 2 a 3.
(5) Svazkům územní a zájmové
samosprávy a jejich sdružením může
býti státní příspěvek
poskytnut pouze na stavební objekty jejich výdělečných
podniků a na budovy obytné, jakož i na obnovu
veřejných všeobecných nemocnic. Ustanoveni
odstavce 4 platí zde obdobně.
(6) Podklady potřebné podle odstavce 2 oznámí
finanční úřady, jež jsou povinny
spolupůsobiti.
(7) Příspěvek se vyplácí věřiteli
zaručené zápůjčky, a to ve
stejných lhůtách jako splátky ze zápůjčky.
(8) Státní příspěvek se poskytuje
na dobu platnosti státní záruky. Před
uplynutím této lhůty může býti
státní příspěvek zastaven nebo
snížen kromě případů uvedených
v odstavci 2,
a) nesplnil-li vlastník objektu některou povinnost
uloženou mu ustanovením § 24,
b) způsobil-li vlastník budovy nepravdivými
nebo neúplnými údaji, že byl vyplacen
vyšší státní příspěvek,
nebo
c) přešel-li objekt do vlastnictví jiné
osoby a je-li zastavení nebo snížení
příspěvku odůvodněno hospodářskými
poměry nového vlastníka.
(9) Bylo-li na státním příspěvku
vyplaceno více, než činí polovina nákladu
na obnovu, jakož i hodnoty pozemku a po případě
zachované části objektu, může
příslušné ministerstvo rozhodnouti,
že stát nabývá spoluvlastnictví
k obnovenému objektu v poměru vyplaceného
státního příspěvku k hodnotám
(v pozemku, v zachované části objektu, v
penězích a pod.), kterými se vlastník
zúčastnil na obnově.
(1) Žádost o udělení podpory podává
po vydání stavebního povolení stavebník
na úředním tiskopise prostřednictvím
zmocněnce pro obnovu zemské komisi. V případech
podle § 11, odst. 1 a 3 nebo § 12, odst. 2 může
tak učiniti přímo zmocněnec za stavebníka.
Jde-li o podporu na obnovu prováděnou mimo řízení
podle části I. tohoto zákona, podává
se žádost u stavebního úřadu.
(2) Výše zaručené zápůjčky
se určí zprvu zatímně podle předloženého
rozpočtu nebo odhadnutých výdajů.
Konečná výše se stanoví po dokončení
obnovy podle skutečných výdajů, řádně
prokázaných. K zvýšení výdajů
způsobenému změnou schváleného
projektu, k níž příslušné
ministerstvo nedalo souhlas, nemusí býti přihlédnuto.
(3) Účtované ceny (jednotkové, režijní
a paušální) se uznají jen ve výši
vyhovující předpisům o tvorbě
cen a cenovým předpisům vůbec.
(4) Přijímati hlášení, prováděti
potřebný dozor, udělovati souhlas a činiti
další opatření podle ostatních
ustanovení této části přísluší
- není-li jinak ustanoveno - ministerstvu dopravy nebo,
jde-li o stavby obytné, ministerstvu ochrany práce
a sociální péče, a to v závažnějších
věcech vždy v dohodě s ministerstvem financí.