Rozpočtový výbor projednal podrobně
vládní návrh zákona o nové
úpravě československého práva
v oboru nepřímých daní a státních
finančních monopolů ve dvou svých
schůzích ve dnech 13. a 14. února 1946 a
usnesl se doporučiti Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, aby osnovu přijalo
se změnami a doplňky, jak jsou obsaženy v připojeném
znění.
Ve vládním návrhu byly provedeny tyto věcné
změny a doplňky:
1. V § 1, odst. 1, čís. 1 bylo za slovem "nezpůsobilého"
doplněno: "..., jehož pojem bude vymezen vládním
nařízením."
Doplnění bylo provedeno proto, aby definice syrupu
k lidskému požívání nezpůsobilého
odpovídala dnešnímu stavu technického
pokroku ve výrobě cukru.
2. V § 12 (vyskladňovací oprávnění)
byl změněn navržený poměr kyseliny
kvasné ke kyselině chemické z 85:15 na 80:20
a v důsledku toho byl upraven i poměr váhový,
t. j. zvýšen ze 13.50 kg na 19.12 kg na každých
100 hektolitrových stupňů lihu, uvolněného
k výrobě octa.
Změna byla provedena po podrobné debatě a
po náležitém zvážení hospodářského
stavu továren na suchou destilaci dřeva.
3. V § 28 snížena dolní hranice sazby
daně z uhlí ze 7% na 5%.
Provedené snížení bylo uznáno
za potřebné vzhledem na mimořádné
provozní poměry některých dolů,
těžících za zvlášť
nepříznivých provozních podmínek.
4. V § 29, bylo novelisované znění §
3, odst. 2 zák. č. 1/1924 Sb. upraveno takto:
"(2) Jde-li o použití uhlí pro vlastní
spotřebu nebo pro jiný odbyt než na prodej,
může ministr financí v dohodě s ministrem
průmyslu, na Slovensku pověřenec financí
v dohodě s pověřencem, do jehož působnosti
patří báňská administrativa,
stanoviti jako základ pro výpočet daně
i jinou než úředně stanovenou cenu uhlí."
Změna byla potřebná z toho důvodu,
aby bylo jasně stanoveno; ve kterých případech
má býti vzhledem k ustanovení §, 28,
odst. 2 a § 29, odst. 1 vzata za základ pro výpočet
daně i jiná než úředně
stanovená cena uhlí.
5. V § 35 byly sazby daně pra zapalovače vyjádřeny
místo slovy číslicemi:
6. V § 38, odst. 3 byla snížena sazba daně
z elektrických zdrojů záření
u elektronových lamp z 30 Kčs na 20 Kčs za
kus a to z důvodů úměrného
daňového zatížení v porovnání
s daňovým zatížením a obchodními
cenami u ostatních zdrojů záření.
7. V § 41, odst. 5 byla poskytnuta výhoda paušalování
daně z masa též pro zemědělské
dělníky sezónně zaměstnané,
takže nebude již třeba stanoviti to teprve vládním
nařízením, jak bylo zamýšleno.
8. § 61, odst. 1, písm. a) obdržel toto nové
znění:
"a) v případě § 58, č. 1
u všech nápojů, nejpozději do posledního
dne kalendářního měsíce následujícího
po měsíci, v němž byl nápoj z
výrobny vyskladněn. Nabyla-li však daň
u nápojů z hroznů zaplacena již dříve,
platí se ve třech stejných splátkách
vždy k 1. lednu, k 1. květnu a k 1. září
následujících po dni, v němž
byla výroba moštu ukončena.
Prokáže-li výrobce vína, že mu
zůstalo v den poslední splátky, t. j. ke
dni 1. září na. skladě neprodané
víno, pocházející z bezprostředně
předcházející sklizně, povolí
mu okresní finanční ředitelství
k jeho žádosti, aby dotyčné víno
zdanil až při vyskladnění z výrobny,
nejpozději však do konce běžného
roku. Odkladem placení daně nesmí býti
řádné zaplacení daně ohroženo."
Rozpočtový výbor přišel po podrobné
debatě o námitkách výrobců
vína k závěru; že je třeba proti
vládnímu návrhu ulehčiti vinařům
snadnější plnění daňové
povinnosti poskytnutím výhodnějších
platebních lhůt.
Současně byla škrtnuta z důvodů
administrativní jednotnosti poslední věta
§ 61, odst. 2.
9. V § 63, odst. 1, písm. b) a odst. 2 zvýšeno
množství vína od daně osvobozeného,pro
spotřebu ve vlastní domácnosti ze 200 litrů
na 300 litrů, čímž poskytnuta výrobcům
další výhoda proti znění vládního
návrhu.
10. V § 97 byl, druhý odstavec upraven takto:
"(2) Vrchní vedení československého
monopolu lihového vykonává ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem výživy a za účasti
správního sboru."
Podobně byly upraveny § 97, odst. 5. a 7, § 101,
odst. 6, § 103, odst. 2, 3, 4 a 7.
Po podrobné debatě rozpočtový výbor
uznal jednomyslně z důvodů ústavně
právních, jakož i z důvodů správného,
praktického a zodpovědného hospodářského
vedení nového státního podniku, t.
j. československého lihového monopolu, že
jeho vedení má býti svěřeno
jedinému resortu a to poněvadž jde o typicky
státní finanční monopol, ministerstvu
financí, které však je vázáno
dohodovati se se druhým zúčastněným
ministerstvem.
11. § 110 doplněn druhým odstavcem tohoto znění:
Ustanovení o válečných a samo správných
přirážkách, které byly dosud
na Slovensku vybírány s nepřímými
daněmi v tomto zákoně uvedenými, jsou
použivatelná do účinnosti tohoto zákona."
"Tím se tato ustanovení konvalidují.
12. V § 112 byl stanoven počátek účinnosti
tohoto zákona na 1. března 1946 na místě
navrženého 1. ledna 1946 a to z důvodů
zásadních, obdobně jako u vládního
návrhu zákona o dani z obratu.
Po formální a textové stránce byly
upraveny tyto paragrafy:
§ 1, odst. 4, § 5, § 7, odst.1 a S, § 10,
§ 12; § 18, odst. 2, § 19, odst. 3, § 24,
odst. 4, § 28, odst. 2, čl. IX, § § 34-37,
§ 43, odst. 2, § 44, odst: 1, čís. 4,
odst. 2, čís. 3, § 45, § 51, odst. 1,
čís. 2, § 60, písm. a) a b), §
64, odst. 3, § 74, odst. 4, § 77, odst. 1, § 79,
odst. 3, § 84, odst. 3, § 85, odst. 3; § 90, §
95, § 97, odst. 2, 5; 6 a 7, § 100; odst. 2, čís.
1, odst. 3; 4, 5 a 6, § 101, odst: 1, 2, 3, 4, 5 a 6, §
103, odst. 1, 2; 3, 4 a 7, § 106, § 109, § 110,
§ 111; § 112, čís.1.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Právní předpisy platné v oboru nepřímých
daní a monopolů dne 29. září
1938 se upravují takto:
V daňových předpisech uvedených
v tomto oddílu se provádějí tyto změny:
Předpisy o dani z cukru (zákon ze dne 20. července
1888, č. 97 ř. z., a zák. čl. XVIII
z r. 1899, jakož i zákon ze dne 26. června
1926, č. 98 Sb., se všemi změnami a doplňky)
se mění takto:
§ 1 zákona č. 98/1926 Sb. zní:
"(1) Cukr, získaný na území republiky
Československé ze surovin nebo ze zbytků
dřívější cukerní výroby,
nebo sem dovezený z celní ciziny podléhá
spotřební dani, a to:
1. řepový cukr a všechen cukr stejného
chemického složení (sacharosa) v každém
stupni čistoty - s výjimkou syrupu k lidskému
požívání nezpůsobilého,
jehož pojem bude vymezen vládním nařízením.....
500.- Kčs;
2. cukr jiného druhu - s výjimkou dextrinů
- rovněž v každém stupni čistoty
84.- Kčs za každých 100 kg čisté
váhy.
(2) Cukrem řepovým padle odst. 1, č. 1 se
rozumí každé sladidlo, získané
zpracováním řepy nebo zpracováním
produktů, po případě zbytků
dřívějšího zpracování
řepy, pokud jest způsobilé k lidskému
požívání, ať již samo osobě
nebo smíšeno s jinými látkami, anebo
pokud se z něho vyrábějí výrobky
k lidskému požívání způsobilé.
(3) Cukrem podle odst. 1, č. 2 se rozumí všechny
druhy cukrů, které jsou způsobilé,
aby jich bylo užita jako sladidla místo cukru řepového.
(4) Ministr financí, na Slovensku po dohodě s pověřencem
financí, se zmocňuje, aby od daně osvobodil
syrupy získané z řepy v domácnostech
jednoduchým způsobem, použije-li se jich výhradně
jen ke spotřebě v těchto domácnostech."
§ 16 zákona č. 97/1888 ř. z. a §
16 zák. čl. XVIII/1899 a s nimi souvisící
ustanovení §§ 15, 17 a 18 těchto zákonů
týkající se ohrožení výrobny
se zrušují.
§§ 26 zákonů uvedených v §
2 a s nimi souvisící ustanovení §§
27 týchž zákonů týkající
se úřední uzavírací známky
se zrušují.
§§ 28 zákonů cit. v § 2 znějí:
"Každý, kdo přepravuje nebo uschovává
cukerní výrobky v množství nápadně
převyšujícím jeho spotřebu, musí
věrohodně prokázati bud jejich zdanění
(proclení) nebo pramen, odkud je odebral."
§§ 33 zákonů cit. v § 2 se doplňují
dalším odstavcem tohoto znění:
"Dále je povinen podnikatel cukrovaru nebo osoba jím
určená vésti ještě záznam
o výrobě cukru, z něhož buďtež
patrna zejména tato data: váha zpracované
řepy, množství cukru dopraveného do
podniku z jiných výroben, množství cukru
vydaného k dalšímu zpracování,
množství hotového vyrobeného cukru uskladněného
ve skladišti a množství odpadků obsahujících
cukr (melasy a pod.) a to odděleně padle toho, pocházejí-li
z řepy nebo z cukru dopraveného do podniku z jiných
výroben. Vedle čisté váhy nutno vždy
uvésti také průměrnou polarizaci.
Vzor záznamu a způsob jeho vedení určí
ministerstvo financí po dohodě s pověřenectvem
financí."
§§ 37 zákonů cit. v § 2 o ohlášení
vyskladnění cukru se doplňují dalším
ustanovením tohoto znění:
"V cukrovarech bez stálého úředního
dozoru, z nichž má býti vyskladněn cukr
podle § 42; odst. 1, písm. b), zašle podnikatel
vyplněné ohlášení o vyskladnění
poštou doporučeně dozorčímu úřadu
místa určení zásilky. Druhý
stejnopis ohlášení provází zásilku
na místo určení. Vyskladnění
se pak děje zásadně bez úředního
projednání, dozorčímu úřadu
však zůstává vyhrazeno kdykoliv je kontrolovati."
§§ 40 a 41 zákonů cit. v § 2 o placení
daně a o jejím uvěřování
se ruší a nahrazují tímto zněním:
"(1) Podnikatel je povinen zaplatiti spotřební
daň najednou z celého množství cukru,
které v jednom kalendářním měsíci
bylo vyskladněno do valného oběhu, a to nejpozději
do posledního všedního dne příštího
kalendářního měsíce, pokud
nestanoví ministr financí po dohodě s pověřencem
financí vyhláškou ve Sbírce zákonů
a nařízení jiný platební den
v rámci této lhůty. Za účelem
zdanění uzavře podnikatel neb jeho zástupce
prodejní rejstřík, vypočítá
při padající daň v měsíčním
účtě daně z cukru vedeném podle
úředního vzoru a poukáže vypočtenou
částku šekovým vplatním lístkem
poštovní spořitelny na účet příslušného
okresního finančního ředitelství.
Na rubu vplatního lístku vyznačí,
o jakou daň jde, za jaké množství cukru
a za který kalendářní měsíc
se daň platí.
(2) Nebyla-li daň zaplacena v plné výši
a ve lhůtě v předchozím odstavci uvedené,
jest zaplatiti z úhrnného daňového
dluhu bez újmy případného zavedení
důchodkového trestního řízení
přirážku pro zmeškání (poplatek
z prodlení) obdobně podle ustanovení o přirážce
pro zmeškání platných pro přímé
daně.
(3) Je-li placení daně s příslušenstvím
podle odstavce 1 ohroženo, může okresní
finanční ředitelství písemným
příkazem s uvedením důvodů,
pro něž pokládá placení daně
za ohrožené, uložiti podnikateli, aby bud složil
dostatečnou jistotu nebo aby platil daň z každé
zásilky cukru před jejím uskladněním
do volného oběhu. Nesloží-li dostatečnou
jistotu ve lhůtě k tomu účelu zároveň
stanovené, může mu okresní finanční
ředitelství zakázati další vyskladňování
cukerních výrobků, a to až do doby,
kdy jistotu složí. O druhu a rozsahu jistoty rozhoduje
okresní finanční ředitelství."
Daň z cukru, dováženého z celní
ciziny tvoří součást celní
pohledávky a platí o ní příslušná
ustanovení celního zákona (zák. č.
114/1927 Sb.).
Předpisy o dani z droždí (zákon ze dne
15. července 1932, č. 123 Sb.) se mění
takto:
§ 1 zákona č. 123/1932 Sb. zní:
"Droždí, získané na území
republiky Československé nebo sem dovezené
z celní ciziny, podléhá spotřební
dani z droždí v sazbě 15 Kčs za každý
kg čisté (vlastní) váhy."
§ 4, odst. 3 zákona č. 123/1932 Sb. zní:
"(3) Záznamy uzavírá podnikatel nebo
jeho zástupce koncem každého kalendářního
měsíce. Daň na vyklizené droždí
připadající musí podnikatel po srážce
1/2 procenta podle odstavce 4 zaplatiti bez další
úřední výzvy, nejpozději do
posledního všedního dne příštího
kalendářního měsíce, pokud
nestanoví ministr financí po dohodě s pověřencem
financí vyhláškou ve Sbírce zákonů
a nařízení jiný platební den
v rámci této lhůty, a to šekovým
vplatním lístkem poštovní spořitelny
na účet příslušného okresního
finančního ředitelství. Na rubu složenky
nutno poznamenati, že jde o platbu daně z droždí,
za jaké množství, za který měsíc
a rok. Uzavřené záznamy předloží
podnikatel, vyznačiv v záznamu b) data vykonané
daňové platby, úřadu pověřenému
přímým dozorem nad podnikem nejpozději
do druhého dne kalendářního měsíce
následujícího po dni platby. O zajištění
daně a o jejím požadování předem
platí obdobně příslušná
ustanovení o dani z cukru."
Předpisy o dani z kyseliny octové (zákon
ze dne 12. února 1936, č. 41 Sb.) se mění
takto:
§ 1, odst. 3 zákona č. 41/1936 Sb. zní:
"(3) Daň činí za 1 kg vody prosté kyseliny octové:
a) vyklizené z výrobiště v mezích vyskladňovacího oprávnění (§ 2)...... 18.= Kčs,
b) vyklizené z výrobiště nad vyskladňovací
oprávnění... 60.- Kčs."
§ 1, odst. 5, 6, 7 a 8 se zrušují a odstavec
9 se označuje jakožto odstavec 5.
§ 2, odst. 1 zákona č. 41/1936 Sb. zní:
"(1) Líh budiž uvolňován ze závěry
k výrobě octa v takovém rozsahu, aby odbyt
konsumního octa, obsahujícího kyselinu octovou,
získanou kvašením lihu anebo kyselinu octovou,
získanou suchou destilací dřeva z produktů
této destilace, nebo jinou chemickou cestou (chemická
kyselina octová), byl kryt a 80% kyselinou vyrobenou z
lihu uvolněného k výrobě octa a z
20% chemickou kyselinou octovou. Podle celkového množství
lihu uvolněného ze závěry k výrobě
octa v tom kterém výrobním období,
t. j. v době ad 1. října jednoho roku do
30. září roku následujícího,
stanoví ministerstvo financí po dohodě s
pověřenectvem financí, a to vždy před
začátkem každého výrobního
období úhrnné množství chemické
kyseliny octové, jež smí býti v bezprostředně
následujícím výrobním období
vyklizeno z výrobiště této kyseliny
na zdanění nižší sazbou daně;
při stanovení tom jest postupovati tak, aby na každých
100 hektolitrových stupňů lihu uvolněného
v dotčeném výrobním období
ze závěry k výrobě octa připadlo
19,12 kg chemické kyseliny octové, při čemž
nutno přihlížeti také k ustanovení
odstavce 2 tohoto paragrafu. Stanovené úhrnné
množství kyseliny octové rozdělí
ministerstvo financí po dohadě s pověřenectvem
financí každoročně na jednotlivá
výrobiště této kyseliny, přihlížejíc
při tom také k dohodě výrobců
chemické kyseliny octové, pokud k ní dojde
do 1. srpna toho kterého roku."
§ 3, odst. 2 zákona č. 41/1936 Sb. zní:
"U kyseliny vyrobené v tuzemsku vzniká daňová
povinnost její výrobou, o placení daně
a o jejím zajištění a požadování
předem platí obdobně příslušná
ustanovení o dani z cukru."
Předpisy o dani z minerálních olejů
(zákon ze dne 26. května 1882, č. 55 ř.
z. a zák. čl: XVIII z roku 1882, zákon ze
dne 6. května 1931, č. 77 Sb. a zákon ze
dne 12. dubna 1935, č. 78 Sb.) se mění takto:
Článek I, § 1 zákona č. 78/1935
Sb. zní: "Minerálních olejů je,
získané na území republiky Československé
nebo sem dovezené z celní ciziny, podléhají
spotřební dani z minerálních olejů,
a to:
a) minerální oleje, jichž hutnota nedosahuje 8100 jakož i t. zv. tekutý pohonný plyn... 300.- Kčs,
b) minerální oleje o hutnotě 8100 nebo vyšší a o viskositě do 30 E při 200 C... 100.- Kčs,
c) minerální oleje o hutnotě 8100
nebo vyšší a o viskositě nad 30
E při 200 C.... 130.- Kčs za každých
100 kg čisté (vlastní) váhy; hutnotou
se rozumí údaj hustoměru při 150
C."
§§ 24 a 25 zákona č. 55/1882 ř.
z. a §§ 23 a 24 zák. čl. XVIII/1882 se
ruší a nahrazují tímto zněním:
"O placení daně a o jejím zajištění
a požadování předem platí obdobně
příslušná ustanovení o dani z
cukru."
§ 4 zákona č. 77/1931 Sb. a čl. VI zákona
č. 78/1935 Sb. se ruší.
Předpisy o dani z piva (zákon ze dne 27. listopadu
1930, č. 168 Sb., se všemi změnami a doplňky)
se mění takto:
§ 1, odst. 2 zákona č. 168/1930 Sb. zní:
"(2) Daň z jednoho litru piva činí:
1. u piva výčepního... 1.16 Kčs;
2. u ležáku... 1.44 Kčs;
3. u piva speciálního... 1.84 Kčs.
Zároveň s daní se platí přirážka k této dani ve prospěch státu, která činí... 0.80 Kčs,
u piva z Měšťanského pivovaru v Plzni...
1.- Kčs na 1 litr piva."
(1) Snížení daně přípustné
podle čl. I vládního nařízení
ze dne 22. března 1935, č. 49 Sb. se neposkytuje.
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby v dohodě
s pověřencem financí, s ministrem výživy
a pověřencem výživy a zásobování
poskytoval malým pivovarům, s výstavem do
10.000 hl piva ročně, pokud jest jejich existence
národohospodářsky odůvodněna,
za léta 1946, 1947 a 1948 podporu až do 10% zaplacené
daně z piva. Úhrn těchto podpor nesmí
přesáhnouti ročně částku
12,000.000 Kčs.
§ 2 zákona č. 168/1930 Sb. se doplňuje
dalšími odstavci tohoto znění:
"(3) Daň nutno zaplatiti:
v případě odstavce 1, č. 1 najednou
za celé množství piva, které v jednom
kalendářním měsíci bylo vyskladněno
do volného oběhu, a to nejpozději do posledního
všedního dne příštího kalendářního
měsíce, pokud nestanoví ministr financí
v dohodě s pověřencem financí vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení
jiný platební den v rámci této lhůty;
v případě odstavce 1; č. 2 před
použitím k vlastní spotřebě;
v případě odstavce 1, č. 3 při
vzniku platební povinnosti.
(4) O placení daně a o jejím zajištění
a požadování předem platí obdobně
příslušná ustanovení o dani z
cukru."
§ 9 zákona č. 168/1930 Sb. se doplňuje
takto:
"(4) V pivovarech musí býti hotové i
nehotové pivo uloženo v nádobách úředně
přeměřených."
Předpisy o dávce ze šumivého vína
(zákon ze dne 17. prosince 1926, č. 233 Sb.) se
mění takto:
§ 1 zákona č. 233/1926 Sb. zní:
"(1) Ze šumivého vína všech druhů,
zejména vyrobeného kvašením v lahvích
(sektu) nebo impregnováním kyselinou uhličitou,
platí se dávka... 40.- Kčs za jeden litr
šumivého vína.
(2) Zároveň s dávkou se vybírá
přirážka ve prospěch státu...
50.- Kčs za jeden litr šumivého vína."
§ 4 zákona č. 233/1926 Sb. zní:
"O placení dávky a o jejím zajištění
a požadování předem platí obdobně
příslušná ustanovení o dani z
cukru."
§ 5 zákona č. 233/1926 S b. zní:
"Víno podléhající dávce
podle tohoto zákona propadá bez ohledu na to, komu
náleží a zda bylo zavedeno důchodkové
trestní řízení proti určité
osobě, je-li uloženo ve výrobně jinde
než v místnostech k tomu ohlášených
podle § 8 nebo, je-li uloženo mimo výrobnu, nebyl-li
podán průkaz o řádném zdanění
neb o řádném odběru."
K § 8 zákona č, 233/1926 Sb. se připojí
tyto další odstavce:
"(2) Výrobce šumivého vína jest
povinen vydati každému odběrateli stvrzenku
o zdanění.
(3) Odběratel šumivého vína z výrobny
jest povinen požadovati od výrobce, aby mu vydal stvrzenku
podle předchozího odstavce; neobdrží-li
ji, jest povinen ohlásiti to neprodleně důchodkovému
kontrolnímu úřadu.
(4) Ministerstvo financí v dohodě s pověřenectvem
financí se zmocňuje, aby vydal o bližší
předpisy o ohlašování podniků,
o ohlašování výroby jakož i o daňových
záznamech a stvrzenkách."
§ 11 zákona č. 233/1926 Sb. zní:
"Těžkého důchodkového přestupku
se dopouští, kdo jakýmkoliv způsobem
zkrátí nebo zatají dávku ze šumivého
vína, a trestá se pokutou ve výši čtyř
až osminásobku zkrácené nebo zatajené
dávky."
Předpisy o dani z umělých jedlých
tuků (zákon ze dne 23. června 1936, č.
180 Sb., se všemi změnami a doplňky) se mění
takto:
§ 1, odst. 2 zákona č. 180/1936 Sb. zní
takto:
"(2) Daň činí za 1 kg čisté
(vlastní) váhy:
a) z umělých jedlých tuků, uvedených v odstavci 1, č. 1... 9.- Kčs,
b) z umělých jedlých tuků, uvedených
v odstavci 1, č. 2 a 3... 6.- Kčs."
§ 1, odst. 3 se zrušuje a odstavec 4 se označuje
jakožto odstavec 3 a odstavec 5 jakožto odstavec 4.
§ 3 zákona č. 180/1936 Sb. pokud se týká
způsobu placení daně se mění
takto:
"O placení daně a o jejím zajištění
a požadování předem platí obdobně
příslušná ustanovení o dani z
cukru."
Předpisy o dani z uhlí (zákon ze dne 21:
prosince 1923, č. 1 Sb. z r. 1924 se všemi změnami
a doplňky) se mění takto:
§ 2, odst. 1 a 2 zákona č. 1/1924 Sb. zní
takto:
"(1) Daň z uhlí těženého
v tuzemsku činí, 10% z úřední
ceny na dole.
(2) Pro doly, které pracují za nepříznivých
přirozených, dopravních a odbytových
poměrů a jsou s národohospodářského
hlediska důležité, může ministr
financí v dohodě s ministrem průmyslu, na
Slovensku pověřenec financí v dohodě
s pověřencem; do jehož působnosti patří
bánská administrativa, na odůvodněnou
žádost, přihlížeje k prodejní
a kalorické hodnotě uhlí, daň do odvolání
snížiti, a to až na 5% z úřední
ceny."
§ 3 zákona č. 1/1924 Sb. zní:
"(1) Úřední cenou, ze které se
daň platí, rozumí se cena uhlí stanovená
pro důl a příslušný druh uhlí.
Není-li úřední cena stanovena, bude
se daň platiti z ceny, kterou určí finanční
úřad II. stolice v dohodě s bánským
revírním úřadem. Tato cena bude stanovena
podle cen uhlí z dolů, které pracují
v obdobných poměrech a mají uhlí stejné
hodnoty.
(2) Jde li o použití uhlí pro vlastní
spotřebu nebo pro jiný odbyt než na prodej,
může ministr financí v dohodě s ministrem
průmyslu, na Slovensku pověřenec financí
v dohodě s pověřencem, do jehož působnosti
patří bánská administrativa, stanoviti
jako základ pro výpočet daně i jinou
než úředně stanovenou cenu uhlí."