Od daně jsou osvobozeny:
1. stát co do poštovní a telekomunikační
služby a podniky dopravní co do povinných výkonů
pro tuto státní službu;
2. dráhy (§ 1 zákona ze dne 20. května
1937, č. 86 Sb., o drahách) co do výkonů,
záležejících v přepravě
na nich, a plavební podniky co do výkonů
na mezinárodních vodních cestách;
3. jednatelé co do jednatelských výkonů,
nepřesahuje-li souhrn úplat za ně v posledním
předcházejícím kalendářním
roce 80.000 Kčs;
4. spisovatelé, vědečtí pracovníci
a umělci co do dodávek a výkonů, které
jsou přímým výsledkem spisovatelské,
vědecké nebo umělecké činnosti,
nepřesahuje-li souhrn úplat za ně v posledním
předcházejícím kalendářním
roce 80.000 Kčs. Koho jest považovati za spisovatele,
vědeckého pracovníka a umělce, ustanoví
nařízení;
5. národní správci co do výkonů,
záležejících v národní
správě podniku nebo jiné majetkové
podstaty, nepřesahuje-li souhrn úplat za ně
v posledním předcházejícím
kalendářním roce 80.000 Kčs.
(1) Celým svým jměním ručí:
1. nabyvatel podniku nebo závodu, nabytého v celku
úplatně nebo neúplatně, za daň,
kterou jsou jeho předchůdci povinni platiti za daňové
období, v němž došlo ku převodu
podniku nebo závodu, jakož i za bezprostředně
předcházející daňové
období;
2. osobně ručící společníci
za daň, kterou jest společnost povinna platiti za
dobu, po kterou byli jejími společníky;
3. osoby odpovědné za správu osob právnických,
za daň, kterou jest právnická osoba povinna
platiti za dobu, po kterou byly odpovědny za její
správu. Ručení toto není však
možno uplatniti po uplynutí pěti let ode dne,
kdy osoba, odpovědná za správu právnické
osoby, byla propuštěna z odpovědnosti za dobu,
které se ručení týká;
4. účastníci příležitostných
sdružení za daň, kterou jest příležitostné
sdružení povinno platiti za dobu, po kterou se ho
zúčastnili;
5. osoba, pověřená vedením tuzemské
provozovny tuzemského podnikatele, jenž má
bydliště nebo sídlo v cizině (§
5, odst. 2, č. 2), za daň, kterou jest takový
podnikatel povinen platiti za dobu, po kterou dotyčná
osoba byla pověřena vedením jeho tuzemské
provozovny;
6. cizozemský podnikatel (§ 5, odst. 3) za daň,
kterou jest podle § 5, odst. 1, č. 3 povinen platiti
ten, kdo pro něho uzavíral nebo zprostředkoval
nebo splňoval zdanitelné dodávky předmětů,
jsoucích v tuzemsku, nebo kdo jeho jménem a na jeho
účet uzavíral v tuzemsku dodávky předmětů,
jsoucích v cizině;
7. ten, pro koho provedl dodávku nebo výkon na předcházející
objednávku cizozemský podnikatel (§ 5, odst.
3), za daň, kterou jest cizozemský podnikatel povinen
platiti z dodávky nebo výkonu pro něho;
8. ten, z jehož podnětu se koná mimosoudní
dražba, za daň z dodávek z této dražby,
není-li sám subjektem daně;
9. ten, komu byla postoupena pohledávka ze zdanitelné
dodávky nebo zdanitelného výkonu, za daň,
kterou jest povinen platiti z této dodávky nebo
výkonu tuzemský podnikatel (§ 5, odst. 2),
jenž provedl zmíněnou dodávku nebo výkon.
Ručení toto lze však uplatniti jen do výše
daně, která připadá na hodnotu pohledávky
uhrazenou tomu, komu pohledávka byla postoupena;
10. ten, kdo spravuje neodevzdanou pozůstalost (na Slovensku
nerozdělenou pozůstalost), za daň, kterou
jest neodevzdaná pozůstalost povinna platiti za
dobu, po kterou ji spravoval nebo byl oprávněn spravovati;
11. národní správce za daň, kterou
jest podnikatel podniku jím spravovaného povinen
platiti za dobu, po kterou národní správce
byl odpověden za národní správu podniku.
(2) Nepatří-li předměty, sloužící
provozu podniku, podnikateli, nýbrž některému
z jeho rodinných příslušníků,
nebo osobě podstatně na podniku súčastněné,
ručí vlastník předmětů
těmito předměty za daň z dodávek
a výkonů, provedených podnikatelem při
provozu podniku. Kdo je rodinným příslušníkem
podnikatele a kdo je osobou podstatně na podniku súčastněnou,
určí vláda nařízením.
Vloží-li tichý společník do podniku
svůj vklad v penězích, ručí
obdobně do výše svého vkladu.
(3) Ručení se vztahuje na daň a její
příslušenství (5% zvýšení
daně podle § 20, odst. 6, poplatek z prodlení
a náhradu nákladů upomínacích
a exekučních), kterou poplatník nezaplatil,
ačkoliv byl upomenut. Daní za dobu, která
jest podle odstavce 1, č. 1 až 5, č. 10 a č.
11 rozhodna pro rozsah ručení, se rozumí
daň, na kterou v rozhodné době vznikl státu
nárok (§ 11). Postihuje-li osobní ručení
více osob, ručí všechny společně
a nerozdílně.
(4) Fysické i právnické osoby (na Slovensku
též komposesoráty a urbariáty) včetně
neodevzdané:pozůstalosti (na Slovensku nerozdělené
pozůstalosti) ručí za nezaplacené
peněžité pokuty a útraty trestního
řízení, které byly jejich zákonným
nebo zmocněným zástupcům uloženy
pro přestupky daňové (§ 25), spáchané
při vykonávání povinností z
tohoto zastupitelského poměru vyplývajících.
Z ručení jsou vyňaty fysické osoby,
které nejsou svéprávné, pokud jde
o jejich zákonné nebo úředně
zřízené zástupce, a fysické
osoby, jež prokáží, že jejich zmocněnec,
při jehož volbě užily povinné péče,
jednal bez jejich zmocnění.
(5) Zánikem daňového dluhu zaniká
též ručební povinnost.
(6) Ručení za daň z obratu při dovozu
(§ 1, odst. 1, č. 3) se řídí
ustanoveními o ručení za celní pohledávku.
(1) Daňovým základem je úplata za
zdanitelnou dodávku nebo za zdanitelný výkon.
Úplatou jest vše, co nabyvatel vynaloží,
aby nabyl dodávky nebo výkonu. K úplatě
tedy náležejí též výlohy
za zabalení a obal, části nabývací
ceny připadající na daně, poplatky
nebo dávky, pokud nejsou průběžnými
položkami (odstavec 3), a byla-li kupní cena posečkána,
úroky započítané do kupní ceny.
Úplatou nebo její součástí
jest také to, co poskytne podnikateli za dodávku
nebo výkon někdo jiný než nabyvatel.
Povolí-li se z úplaty srážka, jest daňovým
základem úplata skutečně placená.
Při dovozu se vyměřuje daň z úplaty,
a kde té není, z obecné ceny dováženého
zboží; k úplatě nebo k ceně se
připočítají clo, výlohy dopravní
k hranici, jakož i daně (kromě daně
z obratu) a dávky, vybírané z dováženého
zboží. Co jest rozuměti cenou obecnou podle
tohoto zákona, ustanoví nařízení.
(2) Z daňového základu lze vyloučiti
výlohy zasílací a pojišťovací,
které dodavatel nebo, kdo výkon provádí,
prokázaně hradil osobám třetím
za příjemce dodávky nebo výkonu anebo
které platí příjemce dodávky
nebo výkonu a které mu dodavatel nebo, kdo výkon
provádí, z úplaty odpočítá.
Zasilatelé a majitelé skladišť mohou z
úplaty za svůj výkon vyloučiti clo,
daně a dávky, které státu zaplatili
při celním projednání, účtují-li
je komitentovi zvlášť. Výlohy za obal
lze vyloučiti jen tehdy, vezme-li dodavatel zpět
obal za cenu již předem ujednanou a úplata
se zmenší o cenu obalu. Konečně lze
z daňového základu vyloučiti část,
která z něho připadá na přirážku
ve prospěch státu, vybíranou s daní
z piva, daní z vína, moštu a ovocných
šťáv, daní z cigaretového papíru
nebo dávkou ze šumivého vína.
(3) K úplatě nenáležejí částky,
které podnikatel přijímá a vydává
jménem a na účet osoby jiné (průběžné
položky).
(4) Provede-li podnikatel výkon jak v tuzemsku tak v cizině
za jednotnou úplatu, nepodléhá dani jen ta
část úplaty, o níž prokáže,
že připadá na činnost v cizině.
(5) Záleží-li úplata ve věci
(na př. při směně) nebo ve výkonu,
jest daňovým základem obecná cena
přijaté věci nebo přijatého
výkonu. Při vlastní spotřebě
jest daňovým základem obecná cena
předmětu vzatého z podniku. Cena obecná
jest rozhodna také pro vyměření paušalované
daně (§ 19, odst. 8) v případech, kdy
výrobce dodává předměty za
nižší úplatu, než jest jejich obecná
cena ve velkém, takovému podnikateli, který
u něho ony předměty výhradně
nebo převážně nakupuje a je v nezměněném
stavu dále dodává; co se tu rozumí
nezměněným stavem, ustanoví nařízení.
Nebyla-li při dovozu úplata nebo cena dováženého
předmětu udána nebo prokázána
nebo byla-li udána i prokázána, zdá-li
se však celnímu úřadu nízkou,
jest rozhodna pro vyměření daně cena
obecná, zjištěná odhadem (§ 17,
odst. 8).
(6) Je-li úplata smluvena nebo cena udána v měně
cizí nebo v obchodních mincích, přepočítá
se na tuzemskou měnu způsobem, který se stanoví
nařízením.
(1) Dan činí 3% o úplaty za zdanitelné
dodávky a výkony, nebo ceny tam, kde není
úplaty (§ 9). Při dodávkách zemědělských
výrobků kromě květin, dále
při dodávkách výrobků mlýnských,
pekařských, sýrů a jiných mléčných
výrobků, sušené čekanky a řepy,
pak při dodávkách jedlých rostlinných
tuků, umělých jedlých tuků,
masa a masných výrobků kromě ryb cizího
původu a zvěřiny činí daň
1% úplaty nebo ceny. Podrobnější ustanovení
o tom, co se rozumí těmito předměty,
vydá vláda nařízením. Stejné
sazby daňové platí i pro vlastní spotřebu
a pro dovoz.
(2) Podnikatelé, kteří mají tři
nebo více prodejen (odstavec 3), dále podnikatelé,
kteří mají jednu nebo více prodejen
s jednotnými cenami (odstavec 4), jsou povinni platiti
přirážku k 3%ní pravidelné dani
z obratu z těch dodávek a výkonů,
které byly provedeny (splněny) prodejnami, pokud
se týče prodejnou nebo prodejnami s jednotnými
cenami. Tato přirážka činí 2%
daňového základu (§ 9); tvoří
s 3%ní pravidelnou daní z obratu jednotný
celek (t. j: daň z obratu o sazbě 5%).
(3) Prodejnou podle odstavce 2 se rozumí každá
provozovna, která provádí (splňuje)
dodávky nebo výkony výhradně nebo
převážně spotřebitelům;
spotřebitelem je při tom každý, kdo
nabývá předmětu k jinému účelu
než k prodeji nebo zpracování po živnostensku,
nebo, jde-li o výkon, ten, kdo nabývá výkonu
k jinému účelu než pro svůj podnik.
Za prodejnu se nepovažuje výrobní provozovna,
t. j. provozovna, ve které jako celku se provádí
výroba jakožto hlavní činnost, dále
kanceláře prodejní, kanceláře
representační, vzorkovny a jiné provozovny,
jež uzavírají obchody jménem výrobní
provozovny, která pak zboží dodá a účtuje.
Za prodejnu se též nepovažují staveniště,
provozovny obírající se službami pro
motorová vozidla (auto-service), stanice pro dodávání
svítiplynu pro motorová vozidla, jakož i zúčtovací
a inkasní místa elektrických podniků,
plynáren a tepláren, benzinová čerpadla
a čerpadla na plynový olej. Povahu prodejny neztrácí
provozovna, ve které se provádí výroba,
nebo opravy zboží jakožto činnost vedlejší.
(4) Prodejnou s jednotnými cenami podle odstavce 2 se rozumí
každá provozovna, která provádí
(splňuje) výhradně nebo převážně
spotřebitelům dodávky předmětů,
jež podle obchodních zvyklostí k sobě
nepatří, a to výhradně nebo převážně
v jedné nebo v několika pevných cenových
stupnicích; spotřebitelem je při tom každý,
kdo nabývá předmětu k jinému
účelu než k prodeji nebo zpracování
po živnostensku.
(5) Ustanovení odstavce 2 se nevztahují:
1. na podnikatele, u nichž celkový obrat v posledním
předcházejícím kalendářním
roce nepřesáhl 1,000.000 Kčs. Nařízení
ustanoví, co se rozumí celkovým obratem;
2. na výdělková a hospodářská
společenstva (družstva), nehledíc na výši
celkového obratu.
(6) Ministr financí po dohodě s ministry průmyslu
a vnitřního obchodu nebo ministrem zemědělství
nebo ministrem výživy, na Slovensku pověřenec
financí po dohodě s pověřencem průmyslu
a obchodu nebo pověřencem zemědělství
a pozemkové reformy nebo pověřencem výživy
a zásobování, může v případech
hodných zvláštního zřetele poskytnouti
osvobození od přirážky podle odstavce
2 nebo její snížení.
(7) V nařízeních o paušalování
daně (§ 19, odst. 8) může býti
stanoveno, že podnikatelé, uvedení v odstavci
2, jsou povinni platiti přirážku k paušalované
dani z obratu, která nahrazuje výhradně nebo
převážně 3%ní pravidelnou daň
z obratu, a to až do výše 20% paušalované
daně.
(8) V případech, kdy podléhá dani
dovoz (§ 1, odst. 1, č. 3), může býti
místo percentuální sazby vybírána
přiměřená pevná sazba podle
kusu, míry nebo váhy; příslušnou
sazbu ustanoví vláda nařízením.
Rovněž může vláda nařízením
stanoviti pro dovoz některých předmětů
zvýšenou sazbu proto, aby se daňové
zatížení zboží dováženého
rovnalo daňovému zatížení zboží
v tuzemsku vyrobeného. Dále může vláda
nařízením stanoviti pro dovoz nebo dodávky
zboží z určitého státu vyšší
daňovou sazbu než sazbu uvedenou v odstavci 1, jde-li
o případy, kdy zmíněný stát
zatěžuje dovoz nebo dodávky tuzemského
zboží vyššími sazbami než zboží
vlastního původu.
(9) Část úplaty, připadající
na obal a zabalení, podléhá téže
daňové sazbě jako dodávaný
nebo dovážený předmět.
(10) Dodávají-li se za jednotnou úplatu předměty,
jejichž dodávky podléhají různým
daňovým sazbám, jest pro vyměření
daně z jednotné úplaty rozhodna sazba z nich
nejvyšší. Ministr financí, na Slovensku
pověřenec financí, může po dohodě
s příslušnou ústřední
zájmovou organisací pro obor, v němž
je užívání jednotných úplat
za takové dodávky obvyklým, určiti
poměr, kterým jest rozčleňovati jednotné
úplaty podle příslušných daňových
sazeb.
(1) Daňová povinnost vzniká zpravidla provedením
dodávky, nebo výkonu. Nárok státu
na daň lze však uplatniti zásadně v
době placení, i když placení se děje
ještě před provedením dodávky,
nebo výkonu. Výjimky z těchto ustanovení
jsou obsaženy v dalších odstavcích. Placením
se rozumí každé plnění, tudíž
nejen placení hotovými penězi, ale i dobropisem,
směnkou, šekem, převzetím dluhu, postupem
pohledávky a pod.
(2) Daňová povinnost vzniká a nárok
státu na daň lze uplatniti:
a) při vlastní spotřebě (§ 1,
odst. 1, č. 2) v době; kdy předmět
byl vzat z podniku;
b) při dodávkách z dražeb v době
příklepu;
c) bylo-li poplatníku povoleno, aby místo přijatých
úplat v daňovém období zdaňoval
ceny účtované (§ 17, odst. 7), v době,
kdy byl vydán účet, byla-li však úplata
za dodávku nebo výkon zcela nebo částečně
zaplacena před tím, v době zaplacení;
d) při dodávkách a výkonech, jež
uzavřeli nebo provedli cizozemští podnikatelé
(§ 5, odst. 3), v době, kdy byla dodávka uzavřena
nebo výkon proveden;
e) při dodávkách, jež zprostředkovaly,
splnily nebo uzavřely osoby, uvedené v § 5,
odst. 1, č. 3, v době, kdy byla dodávka zprostředkována,
splněna nebo uzavřena;
f) při dovozu (§ 1, odst. 1, č. 3) v době,
kdy vzniká povinnost platiti celní pohledávku
(§ 85 celního zákona).
(3) Záleží-li úplata ve směnce
nebo šeku, vzniká daňová povinnost provedením
dodávky nebo výkonu a nárok státu
na daň lze uplatniti v době, kdy dodavatel nebo,
kdo výkon provedl, obdrží hodnotu směnky
nebo šeku uhrazenou, i když se tak stane před
jejich splatností.
(4) Povolí-li tuzemský podnikatel (§ 5, odst.
2) zaplacení úplaty ve splátkách a
vyhradí-li si zároveň vlastnictví
k prodané věci až do úplného
zaplacení úplaty, vzniká daňová
povinnost odevzdáním věci nabyvateli a nárok
státu na daň z jednotlivých splátek
lze uplatniti v době jejich placení.
(5) Postoupí-li tuzemský podnikatel (§ 5, odst.
2) pohledávku za zdanitelnou dodávku nebo zdanitelný
výkon jím provedený, lze v době, kdy
pohledávka byla postoupena, uplatniti nárok státu
na daň, která připadá na neuhrazenou
ještě pohledávku nebo její část.
Totéž platí obdobně pro převody
pohledávek, k nimž dojde při národní
správě podniku, při správě
konkursní podstaty; při správě neodevzdané
pozůstalosti (na Slovensku nerozdělené pozůstalosti)
nebo odevzdáním (na Slovensku rozdělením)
pozůstalosti dědicům.
(6) Ustanovení odstavců 3, 4 a 5 se nevztahují
na podnikatele, kterému povoleno zdaňovati účtované
ceny (§ 17, odst. 7).
(1) Podnikatel není oprávněn daň z
obratu zcela nebo částečně zvlášť
účtovati nebo jinak zcela nebo částečně
odděleně vedle úplaty požadovati.
(2) Z ustanovení odstavce 1 jsou přípustny
tyto výjimky:
a) Podnikatel může daň z obratu, kterou jest
povinen platiti z dodávky nebo výkonu, zvlášť
účtovati nebo jinak odděleně vedle
úplaty požadovati, řídí-li se
úplata sazbami, které byly zákonem, vládním
nařízením, opatřením nejvyššího
úřadu cenového nebo opatřeními
pověřence výživy a zásobování
stanoveny výslovně bez daně z obratu.
b) Podnikatel jest oprávněn zvlášť
účtovati daň nebo daňový rozdíl,
jde-li o případy uvedené v § 36, odst.
12, č. 2 a odst. 14.
c) Podnikatel jest povinen zvlášť účtovati
paušál, ukládá-li mu tuto povinnost
nařízení o paušalování
daně (§ 19, odst. 8).
(3) V případech, uvedených v § 5, odst.
1, č. 7, druhé větě a v § 5 odst.
1, č. 8, druhé větě jest ten, kdo
jest povinen platiti daň, oprávněn ji sraziti
z úplaty.
(4) Nařízením nebo vyhláškou
o paušalování daně může
býti stanoveno, že osoby povinné platiti paušál
jsou oprávněny žádati náhradu
zaplaceného paušálu od osob, které provádějí
dodávky nebo výkony, z nichž jest daň
z obratu kryta paušálem.
Daň z obratu nemůže býti podrobena přirážkám
samosprávných svazků.
(1) Tuzemský podnikatel (§ 5, odst. 2) jest povinen
ohlásiti vznik podniku, závodu a stálé
provozovny, jakož i převod, zastavení, zrušení
nebo přesídlení podniku, závodu nebo
stálé provozovny berní správě,
v jejímž obvodu podnik, závod nebo stálá
provozovna jsou (v případě přesídlení
jak berní správě, z jejíhož obvodu
podnik, závod nebo stálá provozovna přesídlí,
tak i berní správě, do jejíhož
obvodu přesídlí).
(2) Řídí-li se příslušnost
úřadu k vyměření daně
bydlištěm podnikatele, je tento povinen ohlásiti
vznik bydliště, a to berní správě,
v jejímž obvodu má bydliště; změnu
bydliště je povinen takový podnikatel ohlásiti
jak berní správě, v jejímž obvodu
měl poslední bydliště, tak i berní
správě, v jejímž obvodu má nové
bydliště. V ohláškách podle odstavce
1 je povinen podnikatel uvésti též své
bydliště.
(3) Lhůta pro ohlášení podle odstavců
1 a 2 činí 15 dnů. Počíná
dnem po vzniku, zániku nebo přesídlení
podniku, závodu nebo stálé provozovny, po
případě po vzniku nebo změně
bydliště.
(4) Cizozemský podnikatel (§ 5, odst. 3) jest povinen
ohlásiti svou činnost každé berní
správě, v jejímž obvodu zamýšlí
činnost provozovati, a to ještě před
jejím započetím; cizozemský podnikatel,
který provádí v tuzemsku výkony pomocnými
silami, jest povinen jmenovati v ohlášce zmocněnce,
který má trvalé bydliště nebo
sídlo v tuzemsku. Také ten, pro koho cizozemský
podnikatel provádí dodávku nebo výkon
na předcházející objednávku,
jest povinen to ohlásiti berní správě,
v jejímž obvodu bude cizozemský podnikatel
tuto činnost provozovati, a to ještě před
jejím započetím.
(5) Rovněž osoby, uvedené v § 5, odst.
1, č. 3, jsou povinny ohlásiti svou činnost
pro cizozemského podnikatele berní správě,
v jejímž obvodu budou tuto činnost provozovati,
a to ještě před jejím započetím.
(1) Tento zákon rozeznává:
a) daňový základ (§ 9), t. j. základ
daně, která připadá na jednotlivou
dodávku, jednotlivý výkon nebo jednotlivý
případ vlastní spotřeby nebo dovozu;
b) splátkový základ (odstavec 2), t. j. základ
daně za splátkové období (§ 20,
odst. 1 a. 2);
c) vyměřovací základ (odstavec 3),
t. j. základ daně za daňové období
(odstavec 4).
(2) Splátkovým základem je souhrn daňových
základů (§ 9) zdanitelných dodávek,
výkonů a vlastní spotřeby, u nichž
nárok státu na daň (§ 11) vznikl v splátkovém
období (§ 20, odst. 1 a 2), po odečtení
srážkových položek. Splátkovým
základem je tudíž souhrn úplat, které
podnikatel přijal ve splátkovém období
za zdanitelné dodávky a výkony (hrubá
tržba), po připočtení souhrnu obecných
cen v případech § 9, odst. 5 a po odečtení
srážkových položek. V případech
§ 5, odst. 1, č. 7 a 8 nastupuje na místo přijaté
úplaty úplata zaplacená cizozemskému
podnikateli. Srážkovými položkami se tu
i nadále rozumějí úplaty (obecné
ceny) za dodávky, výkony a vlastní spotřebu
od daně osvobozené (§§ 4 a 7) nebo kryté
paušálem (§ 19, odst. 8), částky
vylučitelné z daňového základu
(§ 9, odst. 2), vrácené úplaty (§
18) a u poplatníka, kterému bylo povoleno zdaňovati
účtované ceny, částky odečitatelné
podle § 17, odst. 7. Má-li podnikatel dva nebo více
podniků, závodů nebo provozoven, sečtou
se splátkové základy všech podniků,
závodů nebo provozoven. Jde-li však o podnikatele,
který provozuje podnikatelskou činnost na celém
státním území, sečtou se zvlášť
splátkové základy podniků, závodů
nebo provozoven, jsoucích v zemích České
a Moravskoslezské (nebo jen v jedné z těchto
zemí), a zvlášť splátkové
základy podniků, závodů nebo provozoven,
jsoucích na Slovensku.
(3) Vyměřovacím základem je souhrn
splátkových základů (odstavec 2) za
daňové období (odstavec 4).
(4) Daňovým obdobím je kalendářní
rok. Jestliže podnikatel, který zahájil nebo
trvale a úplně zastavil podnikatelskou činnost
v kalendářním roce, přijal úplaty
jen v části kalendářního roku,
jest daňovým obdobím tato část
kalendářního roku. Při dodávkách
a výkonech, prováděných cizozemskými
podnikateli (§ 5, odst. 3), jest daňovým obdobím
kalendářní měsíc nebo kratší
doba, netrvala-li jejich činnost v tuzemsku celý
kalendářní měsíc.
(5) Při dovozu se vyměřuje a platí
daň z obratu v každém jednotlivém případě
jako součást celní pohledávky.
(1) Finanční orgány jsou oprávněny
vstupovati v pracovních hodinách k provádění
daňové kontroly do provozoven a obchodních
místností podnikatelových a nahlížeti
do záznamů, jejichž povinné vedení,
formu a obsah může stanoviti vláda nařízením
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) nebo jiným nařízením, a do jeho
obchodních dopisů, knih, záznamů nebo
jiných obchodních zápisů a listin,
týkajících se podniku. Podnikatel jest povinen
veškeré tyto doklady uschovávati po dobu šesti
let a předložiti je finančním orgánům
nebo úřadům kdykoliv k nahlédnutí;
tato doba se počítá od konce kalendářního
roku, v němž byl učiněn poslední
zápis do knih a záznamů nebo v němž
obchodní listiny nebo podklady zápisů vznikly.
(2) Za provozovnu se pokládá také pouhý
tuzemský sklad zboží, z něhož se
v tuzemsku dodávky splňují, nehledíc
na to, náleží-li sklad ten osobám tuzemským
či cizím.
(3) Podnikatelé nebo jejich zástupci jsou také
povinni podávati finančním orgánům
všechna vysvětlení, jichž jest třeba
k vyměření daně a k provedení
tohoto zákona.
(4) Revisní služba finanční správy
se vztahuje v mezích ustanovení pro ni platných
také na kontrolu daně z obratu.
(5) Podnikatelé, kteří vedou nebo jsou povinni
vésti obchodní knihy, jsou povinni vydati svým
odběratelům v každém případě
řádný účet, přesahuje-li
úplata 2.000 Kčs. V účtě nutno
uvésti den provedení dodávky nebo výkonu,
jméno (firmu) i adresu nabyvatele a druh i cenu zboží.
Účet nutno zapsati do obchodních knih nebo
záznamů, anebo nutno uschovati průpis nebo
opis účtu.
(1) Poplatník jest povinen do 14. února každého
roku podati příslušné berní správě
za minulý rok daňové přiznání,
obsahující údaje potřebné pro
zjištění vyměřovacího
základu za daňové období (§ 15,
odst. a 4), rozčleněné podle jednotlivých
splátkových období (§ 20, odst. 1).
Vzorec přiznání vydá ministerstvo
financí. Poplatník jest povinen přesně
a určitě vyplniti veškeré rubriky přiznání,
připojiti předepsané doklady a podepsati
přiznání, prohlašuje zároveň,
že veškeré údaje učinil podle svého
nejlepšího vědomí a svědomí.
(2) Dojde-li v daňovém období k trvalému
a úplnému zastavení podnikatelské
činnosti, jest dosavadní podnikatel povinen podati
daňové přiznání do 30 dnů
po trvalém a úplném zastavení podnikatelské
činnosti. U úplat později přijatých
má zmíněný podnikatel nadále
postavení poplatníka daně.
(3) Převede-li se podnik úplatně nebo neúplatně
jako celek a nepodal-li dřívější
majitel přiznání, musí je podati nabyvatel
po uplynutí daňového období také
za dobu do převzetí podniku.
(4) Cizozemští podnikatelé (§ 5, odst.
3) jsou povinni podati daňové přiznání
každé berní správě, v jejímž
obvodu činnost provozovali, do 3 dnů po uplynutí
každého kalendářního měsíce,
a netrvala-li jejich činnost celý kalendářní
měsíc, do 3 dnů po jejím ukončení.
Jsou dále povinni připojiti k daňovému
přiznání výkaz úplat za dodávky
a výkony, které provedli na předcházející
objednávku.
(5) Lhůty svrchu uvedené mohou býti příslušným
úřadem prodlouženy.
(6) Nepodá-li poplatník daňové přiznání
ve lhůtě stanovené v odstavcích 1
až 5, zvýší se celková daň
o 5%.
(7) Poplatníku může býti povoleno, aby
místo úplat, přijatých v daňovém
období, zdaňoval ceny za dodávky a výkony
účtované, nehledíc na to, byly-li
zaplaceny či ne; prokáže-li však poplatník,
jemuž byl tento způsob zdaňování
povolen, že dodávka (výkon), na niž vydal
účet, byla zrušena, takže nedošlo
k jejímu provedení, má nárok, aby
mu cena za tuto dodávku (výkon) účtovaná
byla odečtena od základu za splátkové
období, v němž byla dodávka (výkon)
zrušena. Obdobný nárok má u slev a srážek,
které poskytl svým odběratelům, a
u účtovaných částek, které
se prokázaně staly nedobytnými. Povolení
toto může se dáti jen tehdy, když poplatník
vede řádné obchodní knihy a vydává
o všech dodávkách a výkonech účty.
Povolení může býti omezeno na jeden
z více podniků téhož podnikatele. Podmínky
přechodu od jednoho způsobu zdaňování
k druhému určuje nařízení.
Je-li povoleno zdaňování účtovaných
cen, nastupují v jednotlivých ustanoveních
o dani z obratu na místo přijatých úplat
účtované ceny.
(8) Vyměřuje-li se daň při dovozu
(§ 1, odst. 1, č. 3), jest poplatník (§
5, odst. 1, č.) povinen v prohlášce celnímu
úřadu udati a průvodními listinami
prokázati úplatu nebo cenu dováženého
předmětu a jiné k vyměření
daně potřebné údaje (§ 9, odst.
1, šestá věta); povinnosti té nemá,
vyměřuje-li se daň při dovozu pevnou
sazbou (§ 10, odst. 8). Úplatu jest poplatník
povinen prokázati účtem a jeho opis odevzdati
celnímu úřadu; je-li úplata v účtě
udána, v cizí měně nebo v obchodních
mincích, jest poplatník povinen ji prohlásiti
též v tuzemské měně. Není-li
úplaty, jest poplatník povinen prohlásiti
a vhodným způsobem prokázati cenu dováženého
předmětu. Neudal-li nebo neprokázal-li poplatník
úplatu nebo cenu dováženého předmětu
nebo zdá-li se udaná a prokázaná úplata
nebo cena celnímu úřadu nízkou, stanoví
úřad (po případě po slyšení
znalce) cenu částkou, kterou uzná za přiměřenou.
Neudal-li nebo neprokázal-li poplatník úplatu
nebo cenu dováženého předmětu,
jest povinen hraditi výlohy znaleckého odhadu vždy;
jinak jen tehdy, byla-li daň pravoplatně vyměřena
z ceny vyšší, než byla úplata nebo
cena poplatníkem udaná a prokázaná.
Cenou podle tohoto odstavce rozumí se cena obecná
(§ 9, odst. 1).
(1) Vrátí-li se úplata, dani podrobená,
zcela nebo zčásti v daňovém období,
na př. proto, že obchod byl dodatečně
zrušen nebo že byla povolena sleva, může
býti tato částka v daňovém
přiznání odečtena. To se může
státi i tehdy, vrátí li se úplata
teprve v pozdějším daňovém období.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí obdobně,
jde-li o poplatníka, kterému bylo povoleno zdaňovati
účtované ceny (§ 17, odst. 7).
(1) Nepodá-li poplatník přiznání
ve lhůtě zákonem stanovené nebo v
prodloužené lhůtě (§ 17, odst.
1 až 5), může berní správa stanoviti
vyměřovací základ (§ 15, odst.
3) odhadem bez další účasti poplatníkovy
podle pomůcek, jež má po ruce. V tomto případě
pozbývá poplatník práva odporovati
vyměřovacímu základu takto stanovenému,
uváděti nové okolnosti a nabízeti
o nich důkazy.
(2) Podá-li poplatník včas přiznání,
má-li však berní správa přiznání
to z jakýchkoliv důvodů za nesprávné
nebo neúplné, jest povinna tyto důvody jemu
oznámiti a vyzvati ho, aby v přiměřené,
nejméně 15 denní lhůtě podal
vysvětlení a své údaje prokázal
nebo své přiznání doplnil. V příslušné
výzvě musí býti poplatník upozorněn,
že, nevyhoví-li bez náležité omluvy
vyzvání v stanovené lhůtě,
bude daň vyměřena bez jeho další
účasti podle pomůcek, které má
berní správa po ruce.
(3) Nevyhoví-li poplatník vůbec nebo nevyhoví-li
včas výzvě uvedené v odstavci 2, může
berní správa stanoviti vyměřovací
základ odhadem bez jeho další účasti
podle pomůcek, jež má po ruce, při čemž
odhad se musí pohybovati v mezích vytýkacího
řízení. V tomto případě
pozbývá poplatník práva odporovati
vyměřovacímu základu takto stanovenému,
uváděti nové okolnosti a nabízeti
o nich důkazy.
(4) Rovněž lze stanoviti vyměřovací
základ odhadem tehdy, když poplatník podal
daňové přiznání včas
a podal též včas na úřední
výzvu žádané vysvětlení,
avšak berní správa podle konaných šetření
neuzná vysvětlení to za dostatečné;
odhad se musí v tomto případě pohybovati
v mezích provedeného vytýkacího řízení.
Odhad berní správy je nepřípustný,
nabídne-li poplatník v odpovědi na výzvu
důkaz řádnými obchodními nebo
hospodářskými knihami a nemá-li berní
správa závažných důvodů
odchýliti se od těchto knih.
(5) Stanoví-li se vyměřovací základ
odhadem, jest berní správa oprávněna
rozvrhnouti jej stejnoměrně na jednotlivá
splátková období (§ 20, odst. 1).
(6 ) Srážkové položky (§ 15, odst.
2, čtvrtá věta) jest uplatniti ve včas
podaném daňovém přiznání
(§ 17, odst. 1); nestalo-li se tak, nemusí býti
k nim přihlíženo. Srážkové
položky, uplatněné ve včas podaném
daňovém přiznání, jest poplatník
povinen na výzvu prokázati co do oprávněnosti
i výše způsobem stanoveným v nařízení.
Neučiní-li tak ve stanovené, nejméně
15 denní lhůtě, jest berní správa
oprávněna k nim nepřihlížeti;
na tento následek musí býti poplatník
ve výzvě upozorněn.
(7) Bylo-li by přesné zjištění
vyměřovacího základu spojeno se zvláštními
obtížemi, může berní správa
vyměřovací základ nebo jeho část
stanoviti dohodou. Ministerstvo financí, na Slovensku pověřenectvo
financí, se zmocňuje, aby vyhlásilo úlevy
při podávání přiznání
pro drobné podnikatele, kteří nezaměstnávají
pomocné síly, a stanovilo směrnice platné
pro odhad vyměřovacího základu v jednotlivých
odvětvích živnostenského podnikání.
(8) Vláda může k návrhu ministra financí,
učiněnému po dohodě s pověřencem
financí, nařízením ustanoviti odchylný
způsob (paušalování), jak zdaniti dodávky,
výkony a vlastní spotřebu nebo dovoz, bude-li
toho žádati prospěch státu nebo poplatnictva.
Tento odchylný způsob zdanění může
se týkati jak dodávek (vlastní spotřeby)
a dovozu zboží jednoho nebo více druhů,
tak dodávek (vlastní spotřeby) nebo výkonů,
prováděných určitými skupinami
podnikatelů. K tomu cíli vyslechne ministr financí
příslušnou ústřední zájmovou
organisaci v zemích České a Moravskoslezské,
pověřenec financí příslušnou
ústřední zájmovou organisaci na Slovensku.
Tak na příklad může vláda nařízením
u stanoviti, že místo daně, která se
má platiti při tuzemských dodávkách
nebo při dovozu zboží, stanoví se paušál,
který jest náhradou za pravidelnou daň z
veškerých tuzemských dodávek nebo z
dovozu a který jest povinen platiti každý tuzemský
výrobce zboží nebo při dovozu poplatník
celní pohledávky (§ 8, odst. 2 celního
zákona). Nařízením může
býti také stanoveno, že paušálu
podléhají i převody zboží a výkony
mezi tuzemskými závody (§ 6, odst. 4) téhož
podniku nebo mezi právně nesamostatnými tuzemskými
podniky téhož majetníka. Nařízení
též ustanoví, z jakého základu
se paušál platí a jakou percentuální
nebo pevnou sazbou, kdo má paušál platiti,
kdy, kde a jakým způsobem, které úřady
jsou příslušny k vyměření
a vymáhání paušalované daně
a k rozhodování o daňové povinnosti
a odvoláních. Nařízením může
býti stanoveno povinné zvláštní
účtování paušálu. Nařízení
dále ustanoví, které dodávky nebo
výkony jsou paušálem kryty a jakým způsobem
se mají zdaniti zásoby zboží, které
jsou v době, kdy nařízení o paušalování
nabylo účinnosti, u osob, jež nejsou povinny
platiti paušál. Vybírá-li se paušalovaná
daň zároveň s některou daní
nepřímou nebo s jinou veřejnou daní
nebo dávkou, může býti nařízením
ustanoveno, že paušalovanou daň jest vybírati
a platiti zároveň s daní nepřímou
nebo s jinou veřejnou daní nebo dávkou podle
ustanovení, platných pro tuto daň nebo dávku.
K paušalování daň z obratu u drobných
zemědělců v zemích České
a Moravskoslezské je příslušným
ministr financí, který je může stanoviti
po dohodě s ministrem zemědělství
vyhláškou ve Sbírce zákonů a
nařízení. K paušalování
daně z obratu u drobných zemědělců
na Slovensku je příslušným pověřenec
financí, který je může stanoviti po
dohodě s pověřencem zemědělství
a pozemkové reformy a po dohodě s ministrem financí
vyhláškou ve Sbírce nařízení
Slovenské národní rady. Pojem drobného
zemědělce ustanoví nařízení.
(1) Tuzemští podnikatelé (§ 5, odst. 2)
jsou povinni platiti daň ještě před
jejím vyměřením bez úřední
výzvy ve čtvrtletních splátkách,
splatných dvacátého dne po uplynutí
každého kalendářního čtvrtletí,
a to ze splátkového základu (§ 15, odst.
2) za uplynulé kalendářní čtvrtletí.
Toto ustanovení platí obdobně pro poplatníky,
uvedené v § 5, odst. 1, č. 4 a 5, v §
5, odst. 1, č. 7, druhé větě a v §
5, odst. 1, č. 8, druhé větě.
(2) Cizozemští podnikatelé (§ 5, odst.
3) jsou povinni platiti daň ze splátkového
základu za každé daňové období
(§ 15, odst. 4); tato daň jest splatna třetího
dne po uplynutí dotyčného daňového
období.
(3) 5%ní zvýšení daně podle §
17, odst. 6 jest splatno třicátého dne po
doručení platebního rozkazu. Rovněž
dodatek k dani již vyměřené jest splatný
třicátého dne po doručení platebního
rozkazu na tento dodatek.
(4) Platby na daň z obratu s příslušenstvím
se účtují podle ustanovení platných
pro účtování plateb na přímé
dané s přirážkami a příslušenstvím.
(5) Daň se platí, nestanoví-li nařízení
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) jinak, příslušnému bernímu
úřadu, který ji také účtuje.
Účtování daně mohou však
prováděti berní správy, stanoví-li
to ministr financí po dohodě s nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
a s pověřencem financí vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení.
(6) Nebyla-li daňová splátka nebo daň
do dne splatnosti zcela zaplacena, může býti
exekučně vymáhána ještě
před vyměřením, a to ve výši,
která připadá na splátkový
základ, anebo, nelze-li tento základ za součinnosti
poplatníkovy zjistit, ve výši, která
odpovídá příslušné části
posledního předpisu daně, známého
poplatníkovi v době zavedení exekučního
vymáhání, a u podnikatele, který nově
do daňové povinnosti vstoupil, ve výši,
kterou přiměřeně stanoví berní
správa. Obdobně platí při řízení
vyrovnávacím a konkursním. Přesahuje-li
poplatníkův předpis daně z obratu
za daňové období 2.000 Kčs, zvýší
se částka včas nezaplacené daňové
splátky nebo daně o 5%.
(7) Daňový dlužník, kterému bylo
za daňové období předepsáno
na dani z obratu s příslušenstvím v
berní obci dohromady více než 2.000 Kčs,
nebo pouze 2.000 Kčs či méně, avšak
jehož dluh na dani z obratu a na předepsaném
příslušenství přesahoval v berní
obci na počátku daňového období
částku 2.000 Kčs, je povinen platiti z dlužných
částek poplatek z prodlení. Tento poplatek
se mu předepíše z úhrnného jeho
dluhu na dani z obratu a na předepsaném příslušenství,
který byl na účtě poplatníkově
zjištěn vždy ke dnům 31. ledna, 30. dubna,
31, července, 31. října každého
kalendářního roku. Připadnou-li tyto
dny na neděli nebo státem uznaný svátek
nebo den památný, jest pro zjištění
dluhu rozhodným příští den všední.
Roční úhrn sazby poplatku z prodlení
jest stejný jako roční úhrn sazby
poplatku z prodlení, stanovené vládou pro
přímé daně, a připadá
z něho na jednotlivé čtvrtletí jedna
čtvrtina. Předpis poplatku z prodlení sdělí
úřad dlužníkovi zvláštním
výměrem. Poplatek jest splatný třicátého
dne po doručení výměru. Nárok
státu na poplatek zaniká, nebyl-li výměr
o předpisu poplatku doručen dlužníkovi
do tří roků po uplynutí kalendářního
roku, ve kterém vznikl nárok státu na poplatek.
Jinak platí o poplatku z prodlení obdobně
příslušná ustanovení o přímých
daních.
(8) K žádosti poplatníkově může
býti splatná daň zcela nebo z části
posečkána; na povinnosti platiti poplatek z prodlení
se tím nic nemění.
(9) Místně příslušná berní
správa rozhodne o daňové povinnosti, vyměří
daň a vydá poplatníkovi platební rozkaz.
Nařízení ustanoví, podle čeho
se řídí místní příslušnost
berních správ a berních úřadů.
(10) Při vyměřování daně
zaokrouhlují se splátkové základy
na celých sto korun dolů.
(11) Způsob, jakým se vyměřuje a platí
daň z obratu při dovozu (§ 1, odst. 1, č.
3), řídí se ustanoveními o cle.