(12) Jde-li o dodávku nebo výkon podle smlouvy,
která byla uzavřena před 1. únorem
1946, platí toto:
1. má-li ten, kdo provádí dodávku
nebo výkon, platiti daň nižší sazbou
než tou, která platila v době uzavření
smlouvy, nebo je-li zproštěn (z důvodu nově
nastalé nezdanitelnosti nebo z důvodu nově
zavedeného osvobození nebo z důvodu zrušení
daně přepychové) povinnosti platiti daň,
je povinen příjemci dodávky nebo výkonu
poskytnouti z úplaty slevu ve výši daňového
rozdílu nebo daně. Příjemce dodávky
nebo výkonu je pak povinen snížiti svému
zákazníku úplatu o částku odpovídající
slevě na dani, kterou obdržel od toho, kdo provedl
dodávku nebo výkon. Ujednání tomu
odporující jsou právně neúčinná;
2. má-li ten, kdo provádí dodávku
nebo výkon, platiti daň vyšší sazbou
než tou, která platila v době uzavření
smlouvy, anebo má-li platiti daň z dodávek
nebo výkonů, které před 1. únorem
1946 dani nepodléhaly nebo byly od daně osvobozeny
anebo u nichž byla daň kryta paušálem,
je oprávněn daňový rozdíl nebo
daň, nechce-li je platiti ze svého, příjemci
dodávky nebo výkonu zvlášť účtovati
a cenu o to zvýšiti, nebylo-li ujednáno jinak.
(13) Bude-li v údobí mezi uzavřením
smlouvy, k němuž došlo po 31: lednu 1946, a provedením
dodávky nebo výkonu daň z obratu snížena
nebo budou-li v tomto údobí určité
předměty zproštěny daně z obratu
při dovozu nebo bude-li v onom údobí u určitých
předmětů nebo výkonů daňový
paušál (§ 19, odst. 8) zrušen nebo snížen,
jest ten, kdo provádí dodávku nebo výkon,
povinen poskytnouti příjemci dodávky nebo
výkonu z úplaty slevu ve výši daňového
rozdílu nebo daně. Ujednání tomu odporující
jsou právně neúčinná.
(14) Budou-li v údobí mezi uzavřením
smlouvy o dodávce nebo výkonu, k němuž
došlo po 31. lednu 1946, a provedením dodávky
nebo výkonu určité předměty
podrobeny dani z obratu při dovozu nebo bude-li u určitých
předmětů nebo výkonů daňové
osvobození zrušeno, daň zvýšena,
daňový paušál (§ 19,.odst. 8) zaveden
nebo zvýšen, jest ten, kdo provádí dodávku
nebo výkon, oprávněn daňový
rozdíl nebo daň, nechce-li je platiti ze svého,
příjemci dodávky nebo výkonu zvlášť
účtovati a cenu o to zvýšiti, nebylo-li
ujednáno jinak.
(15) Vládní nařízení ze dne
10. května 1939, č. 121 Sb., o zřízení
nejvyššího úřadu cenového,
ve znění vládního nařízení
č. 189/1940 Sb., a předpisy podle nich vydané
zůstávají ustanoveními předchozích
odstavců 12; 13 a 14 a ustanoveními § 12, odst.
2, 3 a 4 nedotčeny.
(16) Ústavní zákon ze dne 5. června
1942, č. 100 Sl. z., o Nejvyšším úřadě
pro zásobování, a předpisy podle něho
vydané zůstávají, s výjimkami,
uvedenými v předchozích odstavcích
12, 13 a 14, nedotčeny. Pověřenectvo pro
výživu a zásobování nebo úřad
jím zmocněný může všeobecně
nebo jednotlivě povoliti nebo naříditi výjimky
z ustanovení odstavců 12, 13 a 14. Přestupky
ustanovení odstavců 12, 13 a 14 se trestají
podle příslušných ustanovení
předpisů uvedených v prvé větě.
(17) Změna úplaty, vzniklá podle odstavců
12, 13 a 14, nemůže býti důvodem zrušení
smlouvy, nebylo-li ve smlouvě stanoveno jinak.
Tento zákon provede ministr financí v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Dosavadní zatímní stav v oboru daně
z obratu jeví se tak, že na Slovensku je v účinnosti
úprava daně z obratu, která v podstatě
odpovídá československé úpravě
platné dne 29. září 1938 (obecná
sazba daně činí 3%, daň jest u některých
předmětů paušalována, u některých
předmětů a výkonů vybírá
se daň přepychová), kdežto v zemích
České a Moravskoslezské je zatím ještě
použivatelná úprava daně z obratu podle
německého systému (o obecné sazbě
2%, bez paušálů a bez daně přepychové).
Navrhovaný zákon zavádí opětně
pro celou Československou republiku s účinností
od 1. února 1946 jednotné právo o
dani z obratu. Je vypracován v podstatě na podkladě
československého zákona o dani z obratu a
dani přepychové, platného dne 29. září
1938 (t. j. zákona o dani z obratu a dani přepychové
ve znění stanoveném zákonem ze dne
21. prosinče 1935, č. 265 Sb.). Liší
se však od něho hlavně tím, že
1. neobsahuje ustanovení o dani přepychové;
2. neobsahuje ustanovení o zdaňování
dodávek a výkonů, prováděných
nepodnikateli;
3. 50%ní všeobecnou přirážku
k 2%ní pravidelné dani z obratu, platnou dne 29.
září 1938 podle § 1 zákona o
přirážkách k dani z obratu a dani přepychové
(t. j. zákona ze dne 21. prosince 1935, č. 267 Sb.,
ve znění zákona ze dne 21. prosince 1937,
č. 281 Sb.), vtěluje do daňové
sazby a tuto vyčísluje přímo
3%ty (viz § 10, odst. 1, první věta osnovy);
4. ustanovení o zvláštní (t.
zv. filiálkové) přirážce,
která byla dne 29. září 1938 obsažena
v § 2 shora uvedeného zákona o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové, zařazuje
- převážně v původním
znění - přímo mezi ustanovení
o sazbách daně (viz § 10, odst. 2 až
7 osnovy);
5. přejímá některé změny
a doplňky, jež byly stanoveny zákonem ze
dne 16. prosince 1938, č. 356 Sb., kterým se
pozměňuje zákon o dani z obratu a dani přepychové
a prodlužuje jeho účinnost;
6. přejímá některá ustanovení
t. zv. protektorátního nařízení
o dani z obratu (t. j. vládního nařízení
č. 314/1940 Sb.);
7. obsahuje některá nová ustanovení
a naopak zase od některých ustanovení dřívějšího
zákona upouští.
K č. 1. Úprava daně přepychové,
platná dne 29. září 1938, byla už
jen pouhým torsem původního uspořádání
této daně. Podle statistiky daně z obratu
a daně přepychové za rok 1936 připadlo
z celkového výnosu těchto daní ve
výši 2.450;000.000 Kč na daň přepychovou
a její paušály celkem cca 17,000.000 Kč.
V době nesvobody daň přepychová v
zemích České a Moravskoslezské zcela
zanikla, na Slovensku se však udržela až dodnes
a byla tam ještě, avšak nijak podstatně,
rozšířena na některé další
předměty, dále na některé kosmetické
výkony a na některá kinematografická
představení.
Okruh předmětů, u nichž by obnova československé
daně přepychové přicházela
v úvahu, je celkem velmi malého rozsahu. Většinou
jde o předměty, které se zatím na
tuzemském trhu nevyskytují. Ustanovení o
dani přepychové jsou vzhledem k tomu málo
praktická. Navrhovaný zákon upouští
proto od obnovy československého práva o
dani přepychové a zároveň činí
v § 33, odst. 2, č. 2 opatření, aby
předpisy o dani přepychové, použivatelné
dosud na Slovensku, pozbyly tam uplynutím dne 31. ledna
1946 účinnosti. Tím ovšem není
o dani přepychové rozhodnuto na trvalo; třeba
vyčkati vhodnější doby pro případnou
novou úpravu daně přepychové o širším
rozsahu.
K č. 2. Theoreticky snad odůvodněná
zásada, aby daň z obratu - jakožto všeobecná
daň spotřební - postihovala též
dodávky a výkony, jež provádějí
nepodnikatelé, v praksi vzhledem k obtížné
jejich podchytitelnosti silně pokulhává.
Finanční efekt zdaňování nepodnikatelských
dodávek a výkonů není proto valný;
podle statistiky z r. 1936 činila daň z obratu vyměřená
nepodnikatelům asi 1,500.000 Kč. Ustanovení
dřívějšího zákona o dani
z obratu (t. j. zákona platného dne 29. září
1938) byla mimo to složitá a komplikovala celkovou
úpravu daně z obratu. Ze všech uvedených
důvodů upouští se proto od jejich převzetí
do nového zákona.
K č. 3 a 4. Vtělením všeobecné
přirážky přímo do základní
sazby daně z obratu a přeřazením ustanovení
o zvláštní (filiálkové) přirážce
přímo do zákona o dani z obratu navazuje
se na řešení, které se již vyskytuje
v dosavadní slovenské úpravě daně
z obratu. Právní řád o dani z obratu
se tím zjednodušuje, neboť není třeba,
aby byl ještě vydáván samostatný
zákon o přirážkách k dani z obratu
anebo byl obnovován zákon o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové, platný
dne 29. září 1938.
K č. 5. Jde vesměs o účelné
změny a doplňky, které, třebaže
byly stanoveny již v době nesvobody (ještě
v údobí t. zv. Česko-Slovenské republiky),
nepříčí se svým obsahem znění
nebo demokratickým zásadám československé
ústavy.
Převzetí těchto změn a doplňků
je též nutným v zájmu udržení
souvislosti s dosavadní úpravou daně z obratu
na Slovensku. Slovensko totiž převzalo, jak již
bylo úvodem řečeno, československou
a později t. zv. česko-slovenskou úpravu
daně z obratu podle stavu ze dne 14. března 1939,
tudíž i se zmíněnými změnami
a doplňky, a tuto úpravu si v podstatě udrželo
dodnes. Jednotlivě je na tyto změny a doplňky
upozorňováno ve zvláštní části
důvodové zprávy.
K č. 6. V úvahu přicházející
ustanovení se rovněž nepříčí
svým obsahem znění nebo demokratickým
zásadám československé ústavy
a jelikož se v praksi osvědčila, jsou zařazena,
namnoze po patřičné úpravě
jejich znění; do navrhovaného zákona.
Jednotlivě je na tato ustanovení upozorňováno
ve zvláštní části důvodové
zprávy.
K č. 7. Na nová ustanovení
většího významu a na význačnější
odchylky od dřívějšího zákona
je zvlášť upozorňováno ve zvláštní
části důvodové zprávy.
Znění navrhovaného zákona vykazuje
ve srovnání se zněním dřívějšího
zákona též změny a doplňky, které
tkví v přizpůsobení některých
ustanovení novým státoprávním
poměrům a nové organisaci (sem spadají
zejména doplňky, jimiž se upravuje pro obor
daně z obratu působnost pověřence
Slovenské národní rady pro finance), ve vyřazení
ustanovení o dani přepychové a ustanovení
o zdaňování nepodnikatelských dodávek
a výkonů, v přesnějším
vymezení některých pojmů, v systematickém
přesunu některých ustanovení, v jednotném
terminologickém uspořádání,
v bližším přimknutí ustanovení
o řízení k zákonu o přímých
daních a v jiných změnách menšího
rázu. Na tyto změny je ve zvláštní
části důvodové zprávy upozorňováno
jen tam, kde je toho zvlášť třeba. Navrhovaný
zákon přejímá a leckde zároveň
nově upravuje ustanovení dřívějšího
zákona, která připouštějí
paušalování daně nebo s ním
souvisí. Zároveň však zrušuje
veškeré paušály daně z obratu
a daně přepychové, platné dne 29.
září 1938, jakož i paušály
těchto daní, vydané v době nesvobody
(viz § 32, odst. 3, č. 6 a §.33, odst. 2, č.
2, písm. c osnovy). Opatření to má
zvláštní význam pro Slovensko, ježto
tam jsou paušály daně z obratu a daně
přepychové dosud v platnosti. Nová úprava
daně z obratu, jak ji navrhovaný zákon zavádí
s účinností od 1. února 1946 pro celou
československou republiku, má tudíž
vstoupiti v platnost bez paušálů daně
z obratu. Daň podle této úpravy bude tedy
vybírána u všech předmětů
a výkonů - tudíž i u těch,
u nichž za dosavadního stavu (což platí
pro Slovensko) je paušalována - stejným
způsobem, t. j. od každého podnikatele
který předmět za úplatu dodá
nebo výkon za úplatu provede, bez rozdílu,
je-li to výrobce, velkoobchodník či maloobchodník
nebo řemeslník.
Toto řešení ukázalo se nutným
vzhledem k námitkám, které byly vzneseny
proti původně zamýšlené obnově
dřívějších paušálů
daně z obratu. Namítáno bylo zejména;
že
a) pro průmysl by obnova paušálů
znamenala zvýšené finanční
a administrativní zatížení, čímž
by se mu odčerpávaly prostředky a energie,
jichž on ve zvýšené míře
potřebuje k úspěšnému zdolání
svých dnešních mimořádných
úkolů,
b) v mnohých hospodářských
sektorech, v nichž byla dne 29. září
1938 daň paušalována, došlo anebo dojde
k podstatným strukturálním změnám,
pročež pouhá mechanická obnova paušálů
není tu žádoucí,
c) obnova paušálů v zemích České
a Moravskoslezské měla by v zápětí
podstatnější zvýšení
cenové hladiny, než jaké je spojeno s obnovou
dřívější pravidelné daně
z obratu o sazbě 3%,
d) úprava paušálů je neúplná,
složitá a nejednotná, a proto i pro finanční
administrativu obtížná. Též finanční
správa zdolává dnes při zmenšeném
stavu zaměstnanectva mimořádné úkoly
(zejména vyměřování daní
přímých za berní roky 1943, 1944 a
1945, opatření související s měnovou
reformou) a není proto žádoucím, aby
její agenda daně z obratu byla komplikována
obnovou paušálů. Námitky tyto, více
méně oprávněné, odůvodňují
vylíčené řešení.
K odst. 3. Znění třetí věty
je převzato ze zák. č. 356/1938 Sb. (viz
č. 5 všeobecné části důvodové
zprávy).
K odst. 4. Zvláštní vytýčení
daňové povinnosti u dodávek a výkonů
v § 1, odst. 4 uvedených se nikterak nedotýká
převodů předmětů a výkonů,
k nimž dochází mezi takovými státními
podniky, které nejsou samostatnými právnickými
osobami ani - na rozdíl od podniků národních
- nemají postavení právnických osob.
Převody předmětů a výkony mezi
takovými státními podniky zůstávají
nadále jakožto převody uvnitř téhož
právního subjektu (československého
státu) - nezdanitelny.
Navrhovaná ustanovení jsou v zdokonalené
úpravě převzata z § 2, odst. 5 vlád.
nař. č. 314/1940 Sb. (viz č. 6 všeobecné
části důvodové zprávy) jako
ustanovení v praksi se osvědčivší.
Navrhovaná ustanovení jsou v zdokonalené
úpravě převzatá z § 3, odst.
2 vlád. nař. č. 314/1940 Sb.
K č. 2. Dřívější
zákon o dani z obratu stanovil v § 1, odst. 1, č.
2, poslední větě, že "vývoz
není podroben dani za podmínek stanovených
nařízením". Pojmově vztahovalo
se toto ustanovení na dodávky do ciziny (vývozní
dodávky). Systematicky však patří mezi
ustanovení o daňových osvobozeních
a je proto v navrhované osnově mezi ně zařazeno.
Zároveň se upouští od převzetí
osvobození podle § 4, č. 2 dřívějšího
zákona, které se vztahovalo na dobrovolné
dražební prodeje mezi dědici k rozdělení
dědictví. Tímto osvobozením celkem
malého praktického dosahu bylo pamatováno
hlavně na prodeje mezi dědici nepodnikateli, ježto
dani podle dřívější úpravy
podléhaly zásadně i dodávky a výkony
prováděné nepodnikateli. Podle nyní
navrhované úpravy dodávky a výkony,
prováděné nepodnikateli, zásadně
nepodléhají dani z obratu a není proto převzetí
zmíněného dřívějšího
osvobození nutným.
K č. 6. Z osvobození, které je stanoveno
pro dodávky poštovních cenin, mají býti
vyloučeny zejména dodávky, které provádějí
podnikatelé zabývající se nákupem
a prodejem známek filatelistům. Pro osvobození
těchto dodávek není přesvědčivých
důvodů.
K č. 9. Zdaňování zpětných
dodávek obalů daní z obratu brzdí
jejich oběh, což zejména při dnešním
omezeném množství obalů; obzvláště
trvalejších obalů, není hospodářsky
žádoucí. Je proto pro zpětné
dodávky obalů navrhováno osvobození
od daně z obratu.
Zároveň se upouští od převzetí
osvobození podle § 4, č. 9 dřívějšího
zákona, které se vztahovalo na zpětné
úplatné dodávky odpadků, získaných
při výrobě, členům společenstev
prodejních a nákupních a na vrácené
částky úplaty za zboží, dodané
členům. Otázka daňové povinnosti
zpětných úplatných dodávek
odpadků jest nyní řešena samostatným
všeobecným ustanovením (viz § 2, odst.
2 osnovy). U vrácených částek úplaty
za zboží, dodané členům, jest
pak jejich odčitatelnost podložena přímo
ustanovením § 18 osnovy.
K č. 11. Navrhované osvobození jest
převzato z § 4, č. 21 vlád. nař.
č. 314/1940 Sb. v zájmu vyloučení
dvojího daňového zatížení
příslušných požitků (daní
z tantiem a daní z obratu).
Zároveň se upouští od převzetí
osvobození podle § 4, č. 11 dřívějšího
zákona, které se vztahovalo na dodávky a
výkony nepodnikatelů; nepřesahovala-li úplata
za jednotlivou dodavku nebo výkon 500 Kč. Jak již
bylo řečeno, tyto dodávky a výkony
podle navrhované nové úpravy již nebudou
podléhati dani z obratu.
K č. 12. Jako nové je navrhováno osvobození
dodávek léčiv, léčebných
pomůcek (včetně pomůcek therapeutických),
lékařských (léčebných)
přístrojů a nástrojů a léčebných
vod, jsou-li prováděny pro veřejné
léčebné a ošetřovací ústavy,
pro ústavy nositelů veřejnoprávního
sociálního pojištění nebo pro
ústavy náhradních vnitřních
zařízení vyňatých zaměstnavatelů.
Tím bude dosavadní prakse uvedena v soulad se zákonem
a rozšířena na dodávky vyjmenovaných
předmětů, prováděné
pro veřejné léčebné a ošetřovací
ústavy.
K č. 14. Jako nové jest navrhováno
osvobození vlastní spotřeby za účelem
dobročinného upotřebení (na př.
vzetí předmětu podniku za tím účelem,
aby k byl věnován sociální pomoci).
Osvobození takové vlastní spotřeby
je zajisté na místě.
Ustanovení § 4, č. 14 dřívějšího
zákona jsou - v pozměněné úpravě
- obsažena v § 4, odst. 2 osnovy, kam systematicky patří.
K č. 15. Podobná osvobození připouštěl
dřívější zákon ustanoveními
§ 4, č. 15. Navrhované osvobození přísluší
však společenstvu nebo jinému svépomocnému
sdružení zemědělců nebo živnostníků
přímo ze zákona, kdežto osvobození
podle dřív. zákona mohlo býti uděleno
na žádost, o které rozhodoval ministr financí
v dohodě se zúčastněným ministrem.
Ministerská agenda byla tím zatěžována
většinou neúměrně k významu
projednávaných případů. Navrhované
znění odpovídá celkem znění
§ 2; písm. b), první věty zákona
o přímých daních a prováděcího
nařízení k němu. Tím bude též
ulehčeno administrativě, neboť berní
správa, zabývajíc se případem
s hlediska zvláštní daně výdělkové,
projedná jej zároveň i pro obor daně
z obratu.
K č. 17. Navrhované osvobození je
omezeno na dovoz přímo pro stát a pro takové
státní podniky, které nenáležejí
k podnikům prohlášeným za spravované
podle zásad obchodního hospodaření.
Dřívější osvobození se
vztahovalo též na dodávky a výkony pro
stát a zmíněné státní
podniky, jakož i na dodávky pro zemi Slovenskou a
její obce a okresy. Důvodem osvobození byla
skutečnost, že při těchto dodávkách
a výkonech byly vybírány poplatky smluvní
a kvitanční V soustavě poplatků, jak
je pro dobu od 1. ledna 1946 a pro celé státní
území připravena (viz souběžnou
osnovu zákona o sjednocení a úpravě
některých poplatkových předpisů),
nebudou se již však srážkové poplatky
smluvní a kvitanční vyskytovati. Není
proto nadále důvodu pro to, aby zmíněné
dodávky a výkony byly osvobozeny od daně
z obratu.
Novým je navrhované ustanovení, které
osvobozuje od daně z obratu dovoz léčiv,
léčebných pomůcek, lékařských
(léčebných) přístrojů
a nástrojů a léčebných vod
přímo pro veřejné léčebné
a ošetřovací ústavy, pro ústavy
nositelů veřejnoprávního sociálního
pojištění nebo pro ústavy náhradních
vnitřních zařízení vyňatých
zaměstnavatelů. Na tuzemské dodávky
(nákup z tuzemska) tohoto druhu je pamatováno novým
osvobozením, obsaženým v § 4, č.
12 osnovy. Třeba proto z důvodu stejnoměrného
postupu stanoviti i osvobození pro dovoz (nákup
z ciziny).
K č. 18. Osvobození podle § 4, č.
18. dřívějšího zákona
se vztahovalo též na dodávky vývozci,
nepřevedl-li dodavatel na vývozce fysickou držbu
a vyvezl-li předmět dodávky na účet
vývozcův v nezměněném stavu
do ciziny (t. zv. lomený vývoz). Převedl-li
dodavatel na vývozce fysickou držbu předmětu,
byl povinen platiti z této dodávky daň z
obratu, vývozce však měl nárok, aby
mu byla vrácena částka ve výši
této daně (§ 22, odst. 1 dřív.
zák.). Odstranění daňového
zatížení bezprostřední dodávky
před další dodávkou (vývozem)
zboží do ciziny bylo tudíž upraveno dvojím
způsobem. To ovšem zatěžovalo finančně
administrativu též tím, že musila zvlášť
dbáti, aby v takovém případě
nebylo použito obou způsobů.
V souvislosti s novou pružnější úpravou
náhrady bezprostředního daňového
zatížení vyváženého předmětu
(viz § 22, odst. 3 osnovy) a aby bylo zajištěno,
že odstranění tohoto zatížení
připadne k dobru vždy jen vývozci, upouští
se od převzetí vylíčeného dřívějšího
osvobození. V zemích České a Moravskoslezské
se tím dosavadní stav nijak nemění,
ježto podle dosavadní úpravy daně z
obratu v těchto zemích jsou dodávky vývozcům
podrobeny dani z obratu, daň z nich je pak nahrazována
vývozci.
K č. 19. Navrhované osvobození je
shodné s osvobozením podle § 4, č. 20
dřívějšího zákona.
Ustanovení § 4; č. 19 dřív. zák.
jsou - v doplněném znění - obsažena
v § 4; odst. 3 osnovy.
K písm. a). Navrhovaným novým ustanovením
má býti pamatováno na případy,
kdy zatěžování obchodu ve velkém
daní z obratu by mohlo míti hospodářsky
povážlivé důsledky.
K písm. b) až e). Navrhovaná ustanovení
jsou shodná s ustanoveními § 4, č. 14,
písm. b) až e) dřívějšího
zákona.
Ustanovení § 4, č. 14; písm. a) dřív.
zák. odpadají vzhledem k novému zlepšenému
řešení náhrady předchozího
zatížení vyváženého zboží
daní z obratu (viz § 22, odst. 1 osnovy).
Navrhované osvobození odpovídá co
do věcného rozsahu osvobození podle §
4, č. 19 dřívějšího zákona.
Zvláštní zmínky zasluhují pouze
nová ustanovení v odst. 1, č. 5, která
zdokonalují a administrativně zjednodušují
vybírání daně z obratu z dodávek
a výkonů provedených podnikatelem, zaplacených
však neodevzdané (nerozdělené) pozůstalosti
nebo dědicům podnikatelovým.
K odst. 3. Navrhované ustanovení je převzato
z § 6, odst 3 vlád. nař. č. 314/1940
Sb., jakožto ustanovení pro praksi nutné.
K odst. 4. Navrhované ustanovení, které
je rovněž převzato z § 6 vlád.
nař. č. 314/1940 Sb., zavádí spolu
s ustanovením.§ 15, odst. 2, předposlední
věty osnovy zdaňování podniku jakožto
celku, t. j: pouze u jedné berní správy,
i když je provozován v obvodech více berních
správ. Tento systém se v zemích České
a Moravskoslezské osvědčil a vžil. Podle
dřívější úpravy (která
se dosud udržela na Slovensku) byla daň vyměřována
pro každou provozovnu zvlášť berní
správou, v jejímž obvodu provozovna byla. Na
žádost mohlo však býti - a v praksi též
zhusta bylo - povoleno jednotné zdanění všech
provozoven.
K č. 3 až 5. Dřívější
hranice 40.000 Kč podle č. 3 a 4 je se zřetelem
k dnešní soustavě hospodářských
čísel zvýšena na 80.000 Kčs.
Osvobození je rozšířeno na vědecké
pracovníky a na národní správce. U
vědeckých pracovníků v zemích
České a Moravskoslezské nejde však o
zcela nové osvobození, neboť i dosavadní
úprava daně z obratu v těchto zemích
osvobozuje soukromé učence od daně z obratu,
nepřesahuje-li jejich celkový roční
obrat 60.000 Kčs.
Zvláštní zmínky zasluhují hlavně
nová ustanovení v odstavci 1, č. 9, 10 a
11. Zavedení ručební povinnosti nabyvatele
pohledávky souvisí s novým ustanovením
§ 11, odst. 5 osnovy, jehož účelem je
zameziti únik daně v případech, kdy
podnikatel postoupí pohledávky z dodávek
a výkonů jím provedených někomu
jinému a zdráhá se zaplatiti daň,
poukazuje na to, že příjemci dodávek
a výkonů jemu ničeho nezaplatili. Zavedením
ručební povinnosti správce neodevzdané
pozůstalosti a národního správce má
býti zajištěn daňový pořádek
podstat, které oni spravují. Při všech
ručebních ustanoveních nutno míti
na paměti, že ten, kdo přijímá
úplatu za dodávku nebo výkon, inkasuje v
ní i daň z obratu.
K odst. 1. V zájmu ulehčení administrativě
se upouští od převzetí ustanovení
§ 9, odst. 1 dřívějšího
zákona o dani z obratu, podle něhož daň
z obratu nebyla součástí úplaty. Ustanovení
čtvrté věty jest převzato z §
9, odst. 1 vlád. nař. č. 314/1940 Sb. jakožto
ustanovení pro praksi nutné.
K odst. 2. Dosavadní t. zv. válečná
přirážka na pivo, cigaretový papír
a šumivé víno není podle výslovného
ustanovení předpisů o této přirážce
součástí úplaty a nepodléhá
tudíž dani z obratu, použivatelné
dosud v zemích České a Moravskoslezské:
Toto dosavadní zvýhodnění s hlediska
daně z obratu přenáší se navrhovaným
zněním poslední věty i na přirážku
ve prospěch státu, která má býti
u jmenovaných předmětů podle osnovy
zákona o nepřímých daních vybírána
na místo zmíněné dosavadní
t. zv. válečné přirážky.
K odst. 3. Navrhované ustanovení je převzato
z § 9, odst. 3 vlád. nař. č. 314/1940.
Sb., jakožto ustanovení pro praksi nutné.
Předem třeba poukázati na č. 3 a 4
všeobecné části důvodové
zprávy.
K odst. 1. Okruh předmětů, u nichž
daň činí pouze 1%, se rozšiřuje
na umělé jedlé tuky a na ryby tuzemského
původu (u těchto tím, že slova "kromě
zvěřiny a ryb", obsažená v §
10, odst. 1 dřívějšího zákona,
se nahrazují slovy "kromě ryb cizího
původu a zvěřiny"). U umělých
jedlých tuků navazuje se tak na úpravu platnou
dne 29. září 1938 (a platnou až dosud
na Slovensku), podle níž nebyla 21/2,%nímu
paušálu u těchto tuků vybírána
všeobecná 50%ní přirážka,
čímž bylo dáno na jevo, že zmíněný
paušál nahrazoval převážně
1%ní daň z obratu.
K odst. 5. Dřívější hranice
500.000 Kč je se zřetelem k dnešní soustavě
hospodářských čísel zvýšena
na 1,000.000 Kčs.
K odst. 3. Navrhovaným ustanovením je přesněji
vyjadřována zásada, obsažená
v: § 11, odst. 2, písm. h) dřívějšího
zákona.
K odst. 4. Navrhované ustanovení bylo zavedeno
již zákonem č. 356/1938; na Slovensku se zachovalo
až dodnes.
K odst. 5. Navrhovaným ustanovením má
býti zejména zamezen únik daně v případech,
kdy podnikatel postoupí pohledávky z dodávek
a výkonů, jím provedených někomu
jinému a zdráhá se platiti daň, poukazuje
na to, že příjemci dodávek a výkonů
jemu ničeho nezaplatili.
Navrhovaná ustanovení jsou vybudována na
zásadě, že zvláštní účtování
daně nebo přesouvání daně jiným
zjevným způsobem není přípustné.
Tato zásada, vyhovující podnikatelům
i praksi nejvyššího úřadu cenového,
se přejímá z dosavadní úpravy
daně z obratu v zemích České a Moravskoslezské
(srv. § 12 vlád. nař. č. 314/1940 Sb.).
Navrhované ustanovení se shoduje s ustanovením
§ 48 dřívějšího zákona.
Ustanovení § 13 dřív. zák., týkající
se vybírání daně při dodávkách
a výkonech nepodnikatelů, odpadají, ježto
navrhovaný zákon upouští od zdaňování
dodávek a výkonů nepodnikatelů.
Změny oproti § 14 dřív. zák.
jsou jen formální povahy.
Navrhovaná ustanovení vymezují přesně
pojmy splátkový základ a daňový
základ, jichž navrhovaný zákon na různých
místech používá.
Ustanovení odstavce 2, předposlední a poslední
věty, souvisí se systémem jednotného
zdaňování, o kterém je již pojednáno
v dův. zprávě k § 6, odst. 4 této
osnovy.
Zvláštní zmínky zasluhuje hlavně
prodloužení úschovní lhůty o
jeden rok (na 6 let) a ustanovení, že tato lhůta
se počítá od konce roku, v němž
byl učiněn poslední zápis do knih
a záznamů nebo v němž vznikly obchodní
listiny nebo podklady zápisů do knih nebo záznamů.
Obé souvisí s pětiletou promlčecí
lhůtou, kterou je vázáno právo státu
vyměřit daň a která počíná
od uplynutí kalendářního roku, v kterém
strana splnila svou povinnost podati přiznání.
Podá-li poplatník přiznání
k dani z obratu za rok 1946 v lednu 1947, počíná
zmíněná promlčecí lhůta
dnem 1. ledna 1948 a končí dnem 31. prosince 1952.
Má-li při tomto vyměření býti
přihlédnuto ke knihám (záznamům)
a obchodním písemnostem, vzniklým v roce
1946, je třeba, aby podnikatel je měl k disposici
až do 31. prosince 1952 čili po dobu šesti
let, počítá-li se tato od uplynutí
kal. roku 1946.
Změny v těchto paragrafech tkví v přesnější
úpravě některých ustanovení,
která se týkají nebo souvisí s vyměřováním
daně nebo s vybíráním daně
při dovozu.
Dřívější zákon zmocňoval
k paušalování daně ministra financí;
který je mohl stanoviti po dohodě s ministrem průmyslu,
obchodu a živností nebo zemědělství
nebo veřejných prací vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení.
Nyní uplatňují i jiné resorty, by
případné paušalování se
dělo po dohodě s nimi. Za tohoto stavu jeví
se nejvhodnějším, bude-li k paušalování
daně zmocněna přímo vláda.
Navrhovaná ustanovení jsou přejímána
z § 20; odst. 1, vlád. nař. č. 314/1940
Sb. s tou odchylkou, že lhůta splatnosti se posunuje
s desátého dne na dvacátý den a že
dosavadní hranice 500.000 korun se vzhledem k dnešní
soustavě hospodářských čísel
zvyšuje na 1,000.000 Kčs.
Jinak rozlišování splátek na měsíční
a čtvrtletní se vyskytovalo i v § 20, odst.
1 zákona platného dne 29. září
1938, podle něhož bylo třeba odváděti
paušalovanou daň ve splátkách měsíčních
a pravidelnou daň ve splátkách čtvrtletních.
Tato úprava platí na Slovensku až dodnes.
Ustanovení, že dodatek k dani již vyměřené
je splatný třicátého dne po doručení
platebního rozkazu na tento dodatek, je v používání
v zemích České a Moravskoslezské od
1. ledna 1943 (§ 7, odst. 2 vlád. nař. č.
12/1943 Sb.) a bylo zavedeno, aby byla zjednodušena účetní
služba u berních úřadů. Před
tím platilo v těchto zemích (v býv.
t. zv. Protektorátu) a na Slovensku dosud platí,
že dodatek je splatný zpětně v původních
čtvrtletních nebo měsíčních
splátkách.
Podle práva platného dne 29: září
1938 a na Slovensku platného dosud se platby, vykonané
na daň z obratu, účtovaly (účtují)
nejprve na běžnou splátkovou povinnost a případný
přebytek na nedoplatky daně s příslušenstvím
za dřívější daňová
období. Toto ustanovení bylo zavedeno od 1. 1. 1931
v souvislosti s tehdy nově zaváděným
5%ním zvýšením podle § 20, odst.
6 zákona (pro neplacení běžných
daňových splátek). Ustanovení to bylo
tehdy nutným proto, že v té době měli
poplatníci u berních úřadů
většinou značné nedoplatky na dani z
obratu a dani přepychové, takže by 5%ní
zvýšení při dřívějším
účtování plateb (nejprve na staré
nedoplatky a po jich krytí teprve na běžnou
daňovou povinnost) působilo příliš
tíživě. Ustanovení to však mělo
v zápětí značné komplikace
v účtování daně z obratu u
berních úřadů, které byly příčinou,
že od 1. ledna 1943 byl na území býv.
t. zv. Protektorátu zaveden opět starý způsob
účtování plateb na daň z obratu
platný před 1. 1. 1931 a ten se přebírá
i do nynější osnovy. Tíživosti
5%ního zvýšení pro poplatníky
není třeba se více při tomto způsobu
účtování plateb obávati, poněvadž
nedoplatků na dani z obratu téměř
není a, pokud jsou, mohou je poplatníci vyrovnati
z vázaných vkladů (starých platidel).
Instituce poplatku z prodlení a dobropisu zavedené
s účinností od 1. ledna 1937 pro obor daní
přímých, byly zákonem č. 356/1938
Sb. rozšířeny i na obor daně z obratu.
V době nesvobody byl v zemích České
a Moravskoslezské poplatek z prodlení nahrazen t.
zv. přirážkou pro zmeškání
a dobropis byl zrušen; na Slovensku zůstaly však
instituce poplatku z prodlení a dobropisu zachovány
až dodnes. Navrhovaná ustanovení vyjadřují
návrat k zmíněným československým
institucím, zatím však jen pokud jde o daň
z obratu: Dřívější hranice 500
Kč se zároveň z důvodu zjednodušení
administrativy a se zřetelem k dnešní soustavě
hospodářských čísel zvyšují
na 2.000 Kčs. Jinak úprava těchto ustanovení
odpovídá chystané obdobné úpravě
ustanovení o poplatku z prodlení a dobropisu u přímých
daní.
Navrhovaná ustanovení řeší daňovou
podporu vývozu obdobným systémem, jaký
se vyskytuje v dosavadní úpravě daně
z obratu v zemích České a Moravskoslezské
(srv. § 22 vlád. nař. č. 314/1940 Sb.
a čl. 60 až 70 vlád. nař. č.
315/1940 Sb:), totiž formou
a) t. zv. všeobecné náhrady při vývozu
a
b) t. zv. náhrady vývozcům-obchodníkům.
Tento systém se konstruktivně kryje i se systémem,
který byl vytvořen již dřívějším
zákonem, jakož i zákonem č. 356/1938
Sb., a který na Slovensku trvá dodnes.
K písm: a). Tato náhrada nastoupí
v zemích České a Moravskoslezské na
místo dosavadní t. zv. náhrady při
vývozu, a pokud jde o dřívější
stav (zachovaný dosud na Slovensku), na místo náhrady
podle § 22; odst. 4 dřívějšího
zákona ve znění stanoveném zákonem
č. 356/1938 Sb. Při dosavadní obecné
daňové sazbě 2% v zemích České
a Moravskoslezské činí náhrada 1/2%,
t. j. 25% obecné sazby. Tento poměr k obecné
sazbě béře se za základ i pro výpočet
nové jednotné sazby všeobecné náhrady
při vývozu; je proto navrhována 3/4%ty,
což jest 25% navrhované obecné daňové
sazby 3%.
K písm. b). Tato náhrada se kryje co do označení
s dosavadní t. zv. náhradou vývozcům-obchodníkům
a odpovídá v podstatě náhradě
podle § 22, odst. 1 dřívějšího
zákona (resp. dosavadního slovenského zákona).
Oproti dosavadnímu i dřívějšímu
stavu je navrhovaný systém podstatně pro
poplatníky zlepšen a administrativně zjednodušen
tím, že opravňuje podnikatele-vývozce
k tomu, aby si náhradu (náhrady) sám vypočetl
a odečetl od běžných daňových
splátek (methoda t. zv. včítání)
a nárok na náhrady na celé daňové
období uplatnil v daňovém přiznání
za totéž období. Nemusí proto podávati
zvláštní žádosti a vyčkávati;
až mu náhrada na podkladě těchto žádostí
bude zvlášť povolena a poukázána.
Berním správám a zemským finančním
ředitelstvím odpadne zvláštní
projednávání žádostí a
poukazování náhrad prostě ve vyměřovacím
nebo odvolacím řízení, v němž
se stejně musí zabývati vývozem s
hlediska osvobození od daně z obratu, rozhodnou
zároveň i o náhradách. U náhrad
vývozcům-obchodníkům odpadají
též dřívější formality
(zejména přikládání nákupního
účtu se zvláštním prohlášením
dodavatele a s dvěma opisy účtu) a těžkopádné
přezkoumávání, zda dodavatel skutečně
daň odvedl.
Maximální hranice pokut se zvyšují v
§ 24 s dřívějších 10.000
Kč na 20.000 Kčs, v § 2, odst. 2 s dřívějších
100.000 Kčs na 500.000 Kčs a u pořádkových
pokut (§ 27) s dřívějších
5.000 Kč a 10.000 Kč na 10.000 Kčs a 20.000
Kčs.
Znění § 24 je upraveno pokud možno shodně
se zněním § 199 zákona o přímých
daních. Nový odstavec 5 §u 27 odpovídá
v první větě ustanovení § 210,
odst. 8 zákona o př. d.
Ostatní navrhovaná ustanovení odpovídají
celkem ustanovením §§ 41 až 43 dřívějšího
zákona.
V odstavci 1, č. 3 je dřívější
znění "jestliže pachatel odčiní
přestupek dříve, než úřední
orgán při daňové kontrole (§
16) závadu shledal..." (obsažené v §
44 odst. 1, č. 3 dřív. zák.) nahrazeno
z důvodu vyvarování se sporům (viz
nález n. s. s. č. 8.225./36 Boh. fin.) a k zamezení
zneužívání tohoto ustanovení
přesnější dikcí "odčiní-li
pachatel přestupek dříve, než mu úřední
orgán sdělil; že provede u něho daňovou
kontrolu (§ 16), a...".
Navrhovaná ustanovení se celkem shodují s
ustanoveními §§ 45, 46 a 47 dřívějšího
zákona.
Většinou jde o ustanovení přechodného
rázu anebo o ustanovení, která nevyžadují
zvláštních vysvětlivek. Poznamenává
se pouze ještě, že nové ustanovení
§ 35 je vyvoláno novým státoprávním
poměrem zemí Českých a Slovenska.