(1) Daňová povinnost vzniká zpravidla provedením
dodávky nebo výkonu. Nárok státu na
daň lze však uplatniti zásadně v době
placení, i když placení se děje ještě
před provedením dodávky nebo výkonu.
Výjimky z těchto ustanovení jsou obsaženy
v dalších odstavcích. Placením se rozumí
každé plnění, tudíž nejen
placení hotovými penězi, ale i dobropisem,
směnkou, šekem; převzetím dluhu, postupem
pohledávky a pod.
(2) Daňová povinnost vzniká a nárok
státu na daň lze uplatniti:
a) při vlastní spotřebě (§ 1,
odst. 1, č. 2) v době, kdy předmět
byl vzat z podniku;
b) při dodávkách z dražeb v době
příklepu;
c) bylo-li poplatníku povoleno, aby místo přijatých
úplat v daňovém období zdaňoval
ceny účtované (§ 17, odst. 7), v době,
kdy byl vydán účet, byla-li však úplata
za dodávku nebo výkon zcela nebo částečně
zaplacena před tím, v době zaplacení;
d) při dodávkách a výkonech, jež
uzavřeli nebo provedli cizí zemští podnikatelé
(§ 5, odst. 3), v době, kdy byla dodávka uzavřena
nebo výkon proveden;
e) při dodávkách, jež zprostředkovaly,
splnily nebo uzavřely osoby, uvedené v § 5,
odst. 1, č. 3, v době, kdy byla dodávka zprostředkována,
splněna nebo uzavřena;
f) při dovozu (§ 1, odst. 1, č. 3) v době,
kdy vzniká povinnost platiti celní pohledávku
(§ 85 celního zákona).
(3) Záleží-li úplata ve směnce
nebo šeku, vzniká daňová povinnost provedením
dodávky nebo výkonu a nárok státu
na daň lze uplatniti v době, kdy dodavatel nebo,
kdo výkon provedl, obdrží hodnotu směnky
nebo šeku uhrazenou, i když se tak stane před
jejich splatností.
(4) Povolí-li tuzemský podnikatel (§ 55 odst.
2) zaplacení úplaty ve splátkách a
vyhradí-li si zároveň vlastnictví
k prodané věci až do úplného
zaplacení úplaty, vzniká daňová
povinnost odevzdáním věci nabyvateli a nárok
státu na daň z jednotlivých splátek
lze uplatniti v době jejich placení.
(5) Postoupí-li tuzemský podnikatel (§ 5, odst.,
2) pohledávku za zdanitelnou dodávku nebo zdanitelný
výkon jím provedený, lze v době, kdy
pohledávka byla postoupena, uplatniti nárok státu
na daň, která připadá na neuhrazenou
ještě pohledávku nebo její část.
Totéž platí obdobně pro převody
pohledávek, k nimž dojde při náhradní
správě podniku, při správě
konkursní podstaty, při správě neodevzdané
pozůstalosti (na Slovensku nerozdělené pozůstalosti)
nebo odevzdáním (na Slovensku rozdělením)
pozůstalosti dědicům.
(6) Ustanovení odstavců 3, 4 a 5 se nevztahují
na podnikatele, kterému povoleno zdaňovati účtované
ceny (§ 17, odst. 7).
(1) Podnikatel není oprávněn daň z
obratu zcela nebo částečně zvlášť
účtovati nebo jinak zcela nebo částečně
odděleně vedle úplaty požadovati.
(2) Z ustanovení odstavce 1 jsou přípustny
tyto výjimky:
a) Podnikatel může daň z obratu, kterou jest
povinen platiti z dodávky nebo výkonu, zvlášť
účtovati nebo jinak odděleně vedle
úplaty požadovati, řídí-li se
úplata sazbami, které byly zákonem, vládním
nařízením, opatřením nejvyššího
úřadu cenového nebo opatřením
pověřence pro výživu a zásobování
stanoveny výslovně bez daně z obratu.
b) Podnikatel jest oprávněn zvlášť
účtovati daň nebo daňový rozdíl,
jde-li o případy uvedené v § 36, odst.
12, č. 2 a odst. 14.
c) Podnikatel jest povinen zvlášť účtovati
paušál; ukládá-li mu tuto povinnost
nařízení o paušalování
daně (§ 19, odst. 8).
(3) V případech, uvedených v § 5, odst.
1, č. 7, druhé větě a v § 5 odst.
1, č: 8, druhé větě jest ten, kdo
jest povinen platiti daň, oprávněn ji sraziti
z úplaty.
(4) Nařízením nebo vyhláškou
o paušalování daně může
býti stanoveno; že osoby povinné platiti paušál
jsou oprávněny žádati náhradu
zaplaceného paušálu od osob, které provádějí
dodávky nebo výkony, z nichž jest daň
z obratu kryta paušálem.
Daň z obratu nemůže býti podrobena přirážkám
samosprávných svazků.
(1) Tuzemský podnikatel (§ 5, od,st. 2) jest povinen
ohlásiti vznik podniku, každého nového
závodu a každé nové provozovny, jakož
i převod, zastavení, zrušení nebo přesídlení
podniku, závodu nebo provozovny berní správě,
v jejímž obvodu podnik, závod nebo provozovna
jsou (v případě přesídlení
jak berní správě, z jejíhož obvodu
podnik, závod nebo provozovna přesídlí,
tak i berní správě, do jejíhož
obvodu přesídlí).
(2) Řídí-li se příslušnost
úřadu k vyměření daně
bydlištěm podnikatele, je tento povinen ohlásiti
vznik bydliště, a to berní správě,
v jejímž obvodu má bydliště; změnu
bydliště je povinen takový podnikatel ohlásiti
jak berní správě, v jejímž obvodu
měl poslední bydliště, tak i berní
správě, v jejímž obvodu má nové
bydliště. V ohláškách podle odstavce
1 je povinen podnikatel uvésti též své
bydliště.
(3) Lhůta pro ohlášení podle odstavců
1 a 2 činí 15 dnů. Počíná
dnem po vzniku, zániku nebo přesídlení
podniku, závodu nebo provozovny, po případě
po vzniku nebo změně bydliště.
(4) Cizozemský podnikatel (§ 5, odst. 3) jest povinen
ohlásiti svou činnost každé berní
správě, v jejímž obvodu zamýšlí
činnost provozovati, a to ještě před
jejím započetím; cizozemský podnikatel,
který provádí v tuzemsku výkony pomocnými
silami, jest povinen jmenovati v ohlášce zmocněnce,
který má trvalé bydliště nebo
sídlo v tuzemsku. Také ten, pro koho cizozemský
podnikatel provádí dodávku nebo výkon
na předcházející objednávku,
jest povinen to ohlásiti berní správě,
v jejímž obvodu bude cizozemský podnikatel
tuto činnost provozovati, a to ještě před
jejím započetím.
(5) Rovněž osoby, uvedené v § 5, odst.
1, č. 3, jsou povinny ohlásiti svou činnost
pro cizozemského podnikatele berní správě,
v jejímž obvodu budou tuto činnost provozovati,
a to ještě před jejím započetím.
(1) Tento zákon rozeznává:
a) daňový základ (§ 9); t, j. základ
daně, která připadá na jednotlivou
dodávku, jednotlivý výkon nebo jednotlivý
případ vlastní spotřeby nebo dovozu;
b) splátkový základ (odstavec 2), t. j. základ
daně za splátkové období (§ 20,
odst. 1 a. 2);
c) vyměřovací základ (odstavec 3),
t j. základ daně za daňové období
(odstavec 4).
(2) Splátkovým základem je souhrn daňových
základů (§ 9) zdanitelných dodávek,
výkonů a vlastní spotřeby, u nichž
nárok státu na daň (§ 11) vznikl v splátkovém
období (§ 20, odst. 1 a 2), po odečtení
srážkových položek. Splátkovým
základem je tudíž souhrn úplat, které
podnikatel přijal ve splátkovém období
za zdanitelné dodávky a výkony (hrubá
tržba); po připočtení souhrnu obecných
cen v případech § 9, odst. 5 a po odečtení
srážkových položek. V případech
§ 5, odst. 1, č. 7 a 8 nastupuje na místo přijaté
úplaty úplata zaplacená cizozemskému
podnikateli. Srážkovými položkami se tu
i nadále rozumějí úplaty (obecné
ceny) za dodávky, výkony a vlastní spotřebu
od daně osvobozené (§§ 4 a 7) nebo kryté
paušálem (§ 19, odst. 8), částky
vylučitelné z daňového základu
(§ 9, odst. 2); vrácené úplaty (§
18.) a u poplatníka, kterému bylo povoleno zdaňovati
účtované ceny, částky, z nichž
podle § 17, odst. 7 není povinen platiti daň.
Má-li podnikatel dva nebo více závodů
nebo provozoven, sečtou se splátkové základy
všech závodů nebo provozoven. Jde-li však
o podnik, který je provozován na celém státním
území, sečtou se zvlášť
splátkové základy závodů nebo
provozoven, jsoucích v zemích České
a Moravskoslezské (nebo jen v jedné z těchto
zemí), a zvlášť splátkové
základy závodů nebo provozoven, jsoucích
na Slovensku.
(3) Vyměřovacím základem je souhrn
splátkových základů (odstavec 2) za
daňové období (odstavec 4).
(4) Daňovým obdobím je kalendářní
rok. Jestliže podnikatel, který zahájil, převedl,
zastavil nebo zrušil podnik v kalendářním
roce, přijal úplaty jen v části kalendářního
roku, jest daňovým obdobím tato část
kalendářního roku. Při dodávkách
a výkonech, prováděných cizozemskými
podnikateli (§ 5, odst. 3), jest daňovým obdobím
kalendářní měsíc nebo kratší
doba, netrvala-li jejich činnost v tuzemsku celý
kalendářní měsíc.
(5) Při dovozu se vyměřuje a platí
daň z obratu v každém jednotlivém případě
jako součást celní pohledávky.
(1) Finanční orgány jsou oprávněny
vstupovati v pracovních hodinách k provádění
daňové kontroly do provozoven a obchodních
místností podnikatelových a nahlížeti
do záznamů, jejichž povinné vedení,
formu a obsah může stanoviti vláda nařízením
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) nebo jiným nařízením, a do jeho
obchodních dopisů, knih, záznamů nebo
jiných obchodních zápisů a listin,
týkajících se podniku. Podnikatel jest povinen
veškeré tyto doklady uschovávati po dobu šesti
let a předložiti je finančním orgánům
nebo úřadům kdykoliv k nahlédnutí;
tato doba se počítá od konce kalendářního
roku, v němž byl učiněn poslední
zápis do knih a záznamů nebo v němž
obchodní listiny nebo podklady zápisů vznikly.
(2) Za provozovnu se pokládá také pouhý
tuzemský sklad zboží, z něhož se
v tuzemsku dodávky splňují, nehledíc
na to, náleží-li sklad, ten osobám tuzemským
či cizím.
(3) Podnikatelé nebo jejich zástupci jsou také
povinni podávati finančním orgánům
všechna vysvětlení, jichž jest třeba
k vyměření daně a k provedení
tohoto zákona.
(4) Revisní služba finanční správy
se vztahuje v mezích ustanovení pro ni platných
také na kontrolu daně z obratu.
(5) Podnikatelé, kteří vedou nebo jsou povinni
vésti obchodní knihy, jsou povinni vydati svým
odběratelům v každém případě
řádný účet, přesahuje-li
úplata 2.000 Kčs. V účtě nutno
uvésti den provedení dodávky nebo výkonu,
jméno (firmu) i adresu nabyvatele a druh i cenu zboží.
Účet nutno zapsati do obchodních knih nebo
záznamů; stačí však, je-li uschován
průpis nebo opis účtu.
(1) Poplatník jest povinen do 14. února každého
roku podati příslušné berní správě
za minulý rok daňové přiznání,
obsahující údaje potřebné pro
zjištění vyměřovacího
základu za daňové období. (§
15, odst. 3 a 4), rozčleněné podle jednotlivých
splátkových období (§ 20, odst. 1).
Vzorec přiznání vydá ministerstvo
financí. Poplatník jest povinen přesně
a určitě vyplniti veškeré rubriky přiznání,
připojiti předepsané doklady a podepsati
přiznání, prohlašuje zároveň,
že veškeré údaje učinil podle svého
nejlepšího vědomí a svědomí.
(2) Dojde-li v daňovém období k převodu,
zastavení nebo zrušení podniku, jest dosavadní
podnikatel povinen podati daňové přiznání
do 30 dnů po převodu, zastavení nebo zrušení
podniku. U úplat později přijatých
má zmíněný podnikatel nadále
postavení poplatníka daně.
(3) Převede-li se podnik úplatně nebo neúplatně
jako celek a nepodal-li dřívější
majitel přiznání, musí je podati nabyvatel
po uplynutí daňového období také
za dobu do převzetí podniku.
(4) Cizozemští podnikatelé (§ 5, odst.
3) jsou povinni podati daňové přiznání
každé berní správě, v jejímž
obvodu činnost provozovali, do 3 dnů po uplynutí
každého kalendářního měsíce,
a netrvala-li jejich činnost celý kalendářní
měsíc, do 3 dnů po jejím ukončení.
Jsou dále povinni připojiti k daňovému
přiznání výkaz úplat za dodávky
a výkony, které provedli na předcházející
objednávku.
(5) Lhůty svrchu uvedené mohou býti příslušným
úřadem prodlouženy.
(6) Nepodá-li poplatník daňové přiznání
ve lhůtě stanovené v odstavcích 1
až 5, zvýší se celková daň
o 5%.
(7) Poplatníku může býti povoleno, aby
místo úplat, přijatých v daňovém
období, zdaňoval ceny za dodávky a výkony
účtované, nehledíc na to, byly-li
zaplaceny či ne; prokáže-li však poplatník,
jemuž byl tento způsob zdaňování
povolen, že dodávka (výkon), na níž
vydal účet, byla zrušena, takže nedošlo
k jejímu provedení, není povinen z ceny za
tuto dodávku (výkon) účtované
daň platiti. Rovněž není zmíněný
poplatník povinen platiti daň ze slev a srážek,
které poskytl svým odběratelům, a
z účtovaných částek, které
se prokázaně staly nedobytnými. Povolení
toto může se dáti jen tehdy, když poplatník
vede řádné obchodní knihy a vydává
o všech dodávkách a výkonech účty.
Povolení může býti omezeno na jeden
z více závodů téhož podnikatele.
Podmínky přechodu od jednoho způsobu zdaňování
k druhému určuje nařízení.
Je-li povoleno zdaňování účtovaných
cen, nastupují v jednotlivých ustanoveních
o dani z obratu na místo přijatých úplat
účtované ceny.
(8) Vyměřuje-li se daň při dovozu
(§ 1, odst. 1, č. 3), jest poplatník (§
5, odst. 1, č. 9). povinen v prohlášce celnímu
úřadu udati a průvodními listinami
prokázati úplatu nebo cenu dováženého
předmětu a jiné k vyměření
daně potřebné údaje (§ 9, odst.
1, šestá věta); povinnosti té nemá,
vyměřuje-li se daň při dovozu pevnou
sazbou (§ 10, odst. 8). Úplatu jest poplatník
povinen prokázati účtem a jeho opis odevzdati
celnímu úřadu; je-li úplata v účtě
udána v cizí měně nebo v obchodních
mincích, jest poplatník povinen ji prohlásiti
též v tuzemské měně. Není-li
úplaty, jest poplatník povinen prohlásiti,
a vhodným způsobem prokázati cenu dováženého
předmětu. Neudal-li nebo neprokázal-li poplatník
úplatu nebo cenu dováženého předmětu
nebo zdá-li se udaná a prokázaná úplata
nebo cena celnímu úřadu nízkou, stanoví
úřad (po případě po slyšení
znalce) cenu částkou, kterou uzná za přiměřenou.
Neudal-li nebo neprokázal-li poplatník úplatu
nebo cenu dováženého předmětu,
jest povinen hraditi výlohy znaleckého odhadu vždy;
jinak jen tehdy, byla-li daň pravoplatně vyměřena
z ceny vyšší, než byla 1 plata nebo cena
poplatníkem udaná a prokázaná. Cenou
podle tohoto odstavce rozumí se cena obecná (§
9, odst. 1).
Vrátí-li se úplata, dani podrobená,
zcela nebo zčásti v daňovém období;
na př. proto, že obchod byl dodatečně
zrušen nebo že byla povolena sleva, může
býti tato částka v daňovém
přiznání odečtena. To se může
státi i tehdy, vrátí-li se úplata
teprve v pozdějším daňovém období.
Poplatník musí však v tomto případě
připojiti k daňovému přiznání
přesný seznam jednotlivých srážek.
Ustanovení odstavce 1 platí obdobně, jde-li
o poplatníka, kterému bylo povoleno zdaňovati
účtované ceny (§ 17, odst. 7).
(1) Nepodá-li poplatník přiznání
ve lhůtě zákonem stanovené nebo v
prodloužené lhůtě (§ 17, odst.
1 až 5), může berní správa stanoviti
vyměřovací základ (§ 15, odst.
3) odhadem bez další účasti poplatníkovy
podle pomůcek, jež má po ruce. V tomto případě
pozbývá poplatník práva odporovati
vyměřovacímu základu takto stanovenému,
uváděti nové okolnosti a nabízeti
o nich důkazy:
(2) Podá-li poplatník včas přiznání,
má-li však berní správa přiznání
toto z jakýchkoliv důvodů za nesprávné
nebo neúplné, jest povinna tyto důvody jemu
oznámiti a vyzvati ho, aby v přiměřené,
nejméně 15 denní lhůtě podal
vysvětlení a své údaje prokázal
nebo své přiznání doplnil. V příslušné
výzvě musí býti poplatník upozorněn,
že nevyhoví-li bez náležité omluvy
vyzvání v stanovené lhůtě,
bude daň vyměřena bez jeho další
účasti podle pomůcek, které má
berní správa po ruce.
(3) Nevyhoví-li poplatník vůbec nebo nevyhoví-li
včas výzvě uvedené v odstavci 2, může
berní správa stanoviti vyměřovací
základ odhadem bez jeho další účasti
podle pomůcek, jež má po ruce. V tomto případě
pozbývá poplatník práva odporovati
vyměřovacímu základu takto stanovenému,
uváděti nové okolnosti a nabízeti
o nich důkazy.
(4) Rovněž lze stanoviti vyměřovací
základ odhadem tehdy, když poplatník podal
daňové přiznání včas
a podal též včas na úřední
výzvu žádané vysvětlení,
avšak berní správa podle konaných šetření
neuzná vysvětlení to za dostatečné;
odhad se musí v tomto případě pohybovati
v mezích provedeného vytýkacího řízení.
(5) Stanoví-li se vyměřovací základ
odhadem, jest berní správa oprávněna
rozvrhnouti jej stejnoměrně na jednotlivá
splátková období (§ 20, odst. 1).
(6) Srážkové položky (§ 15, odst.
2, čtvrtá věta) jest uplatniti ve včas
podaném daňovém přiznání
(§ 17, odst. 1); nestalo-li se tak, nemusí býti
k nim přihlíženo. Srážkové
položky, uplatněné ve včas podaném
daňovém přiznání, jest poplatník
povinen na výzvu prokázati co do oprávněnosti
i výše způsobem stanoveným v nařízení.
Neučiní-li tak ve stanovené, nejméně
15 denní lhůtě, jest berní správa
oprávněna k nim nepřihlížeti;
na tento následek musí býti poplatník
ve výzvě upozorněn.
(7) Bylo-li by přesné zjištění
vyměřovacího základu spojeno se zvláštními
obtížemi, může berní správa
vyměřovací základ nebo jeho část
stanoviti dohodou.
(8) Vláda může k návrhu ministra financí,
učiněnému po dohodě s pověřencem
pro finance, nařízením ustanoviti jiný
způsob, jak zdaniti dodávky, výkony nebo
dovoz, bude-li toho žádati prospěch státu
nebo poplatnictva. Tento odchylný způsob zdanění
(paušalování daně) může
se týkati jak dodávek (vlastní spotřeby)
a dovozu zboží jednoho nebo více druhů,
tak dodávek (vlastní spotřeby) nebo výkonů,
prováděných určitými skupinami
podnikatelů. K tomu cíli vyslechne ministr financi
příslušnou ústřední zájmovou
organisaci v zemích České a Moravskoslezské,
pověřenec pro finance příslušnou
ústřední zájmovou organisaci na Slovensku.
Tak na příklad může vláda nařízením
ustanoviti, že místo daně, která se
má platiti při tuzemských dodávkách
nebo při dovozu zboží, stanoví se paušál,
který jest náhradou za pravidelnou daň z
veškerých tuzemských dodávek nebo z
dovozu a který jest povinen platiti každý tuzemský
výrobce zboží nebo při dovozu poplatník
celní pohledávky (§ 8, odst. 2 celního
zákona). Nařízením může
býti také stanoveno, že paušálu
podléhají i převody zboží a výkony
mezi tuzemskými závody (§ 6, odst. 5) téhož
podniku nebo mezi právně, nesamostatnými
tuzemskými podniky téhož majetníka.
Nařízení též ustanoví,
z jakého základu se paušál platí
a jakou percentuální nebo pevnou sazbou, kdo má
paušál platiti, kdy, kde a jakým způsobem,
které úřady jsou příslušny
k vyměření a vymáhání
paušalované daně a k rozhodování
o daňové povinnosti a odvoláních.
Nařízením může býti stanoveno
povinné zvláštní účtování
paušálu. Nařízení dále
ustanoví, které dodávky nebo výkony
jsou paušálem kryty a jakým způsobem
se mají zdaniti zásoby zboží, které
jsou v době, kdy nařízení o paušalování
nabylo účinnosti, u osob, jež nejsou povinny
platiti paušál. Vybírá-li se paušalovaná
daň zároveň s některou daní
nepřímou nebo s jinou veřejnou daní
nebo dávkou, může býti nařízením
ustanoveno, že paušalovanou daň jest vybírati
a platiti zároveň s daní nepřímou
nebo s jinou veřejnou daní nebo dávkou podle
ustanovení, platných pro tuto daň nebo dávku.
K paušalování daně z obratu u drobných
zemědělců v zemích České
a Moravskoslezské je příslušným
ministr financí, který je může stanoviti
po dohodě s ministrem zemědělství
vyhláškou ve Sbírce zákonů a
nařízení. K paušalování
daně z obratu u drobných zemědělců
na Slovensku je příslušným pověřenec
pro finance, který je může stanoviti po dohodě
s pověřencem pro zemědělství
a pozemkovou reformu a po dohodě s ministrem financí
vyhláškou ve Sbírce nařízení
Slovenské národní rady. Pojem drobného
zemědělce ustanoví nařízení.
(1) Tuzemští podnikatelé (§ 5, odst. 2)
jsou povinni platiti daň ještě před
jejím vyměřením bez úřední
výzvy v těchto, splátkách:
1. podnikatelé s většími obraty v měsíčních
splátkách, splatných dvacátého
dne po uplynutí každého kalendářního
měsíce, a to ze splátkového základu
(§ 15, odst. 2) za uplynulý měsíc. Podnikateli
s většími obraty jsou tací podnikatelé,
jejichž celkový obrat přesáhl v posledním
předcházejícím kalendářním
roce 1,000.000 Kčs. Nařízení ustanoví,
co se rozumí celkovým obratem;
2. ostatní podnikatelé ve čtvrtletních
splátkách, splatných dvacátého
dne po uplynutí každého kalendářního
čtvrtletí, a to ze splátkového základu
(§ 15, odst. 2) za uplynulé kalendářní
čtvrtletí.
Ustanovení tohoto odstavce platí obdobně
pro poplatníky, uvedené v § 5, odst. 1, č.
4 a 5, v § 5, odst. 1, č. 7, druhé větě
a v § 5, odst. 1; č. 8; druhé větě.
(2) Cizozemští podnikatelé (§ 5 odst.
3) jsou povinni platiti daň ze splátkového
základu za každé daňové období,
(§ 1.5, odst. 4); tato daň jest splatna třetího
dne po uplynutí dotyčného daňového
období.
(3) 5%ní zvýšení daně podle §
17, odst. 6 jest splatno třicátého dne po
doručení platebního rozkazu. Rovněž
dodatek k dani již vyměřené jest splatný
třicátého dne po doručení platebního
rozkazu na tento dodatek.
(4) Platby na daň z obratu s příslušenstvím
se účtují podle ustanovení platných
pro účtování plateb na přímé
daně s přirážkami a příslušenstvím.
(5) Daň se platí, nestanoví-li nařízení
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) jinak, příslušnému bernímu
úřadu, který ji také účtuje.
Účtování daně mohou však
prováděti berní správy, stanoví-li
to ministr financí po dohodě s nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
a s pověřencem pro finance vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení.
(6) Nebyla-li daňová splátka nebo daň
do dne splatnosti zcela zaplacena, může býti
exekučně vymáhána ještě
před vyměřením, a to ve výši;
která odpovídá příslušné
části posledního předpisu daně,
známého poplatníkovi 1. ledna kalendářního
roku, a u podnikatele, který nově do daňové
povinnosti vstoupil, ve výši; kterou přiměřeně
stanoví berní správa. Obdobně platí
při řízení vyrovnávacím
a konkursním. Přesahuje-li poplatníkův
předpis daně z obratu za daňové období
2.000 Kčs; zvýší se částka
včas nezaplacené daňové splátky
nebo daně o 5%.
(7) Daňový dlužník, kterému bylo
za daňové období předepsáno
na dani z obratu s příslušenstvím v
berní obci dohromady více než 2.000 Kčs,
nebo pouze 2.000 Kčs či méně; avšak
jehož dluh na dani z obratu a na předepsaném
příslušenství přesahoval v berní
obci na počátku daňového období
částku 2.000 Kčs, je povinen platiti z dlužných
částek poplatek z prodlení. Tento poplatek
se mu předepíše z úhrnného jeho
dluhu na dani z obratu a na předepsaném příslušenství,
který byl na účtě poplatníkově
zjištěn:
1. u daně, splatné v měsíčních
splátkách (odst. 1, č. 1), vždy k poslednímu
dni každého kalendářního měsíce,
2. v ostatních případech vždy ke dnům
31. ledna, 30. dubna, 31. července, 31. října
každého kalendářního roku. Připadnou-li
tyto dny na neděli nebo státem uznaný svátek
nebo den památný, jest pro zjištění
dluhu rozhodným příští den všední.
Roční úhrn sazby poplatku z prodlení
jest stejný jako roční úhrn sazby
poplatku z prodlení, stanovené pro přímé
daně, a připadá z něho na jednotlivý
měsíc (u podnikatelů s většími
obraty) jedna dvanáctina a na jednotlivé čtvrtletí
(v ostatních případech) jedna čtvrtina.
Předpis poplatku z prodlení sdělí
úřad dlužníkovi zvláštním
výměrem. Poplatek jest splatný třicátého
dne po doručení výměru. Nárok
státu na poplatek zaniká, nebyl-li výměr
o předpisu poplatku doručen dlužníkovi
do tří roků po uplynutí kalendářního
roku, ve kterém vznikl nárok státu na poplatek.
Jinak platí o poplatku z prodlení obdobně
příslušná ustanovení o přímých
daních.
(8) K žádosti poplatníkově může
býti splatná daň zcela nebo z části
posečkána; na povinnosti platiti 5%ní zvýšení
daně podle odstavce 6 a poplatek z prodlení se tím
nic nemění.
(9) Místně příslušná berní
správa rozhodne o daňové povinnosti, vyměří
daň a vydá poplatníkovi platební rozkaz.
Nařízení ustanoví, podle čeho
se řídí místní příslušnost
berních správ a berních úřadů.
(10) Při vyměřování daně
zaokrouhlují se splátkové základy
na celých sto korun dolů.
(11) Způsob, jakým se vyměřuje a platí
daň z obratu při dovozu (§ 1, odst. 1, č.
3), řídí se ustanoveními o cle.
(1) Rozhodovati o otázce; zda se má platiti daň
a v jaké výši, jsou povolány toliko
úřady finanční; z takovýchto
rozhodnutí lze se odvolati v zákonné lhůtě
až po doručení platebního rozkazu.
(2) Z platebního rozkazu, výměru a jiných
rozhodnutí a opatření finančních
úřadů ve věci daně z obratu,
jejího příslušenství a ve věci
dobropisu (odstavec 6) lze se odvolati do 30 dnů u toho
finančního úřadu, který vydal
platební rozkaz, výměr, rozhodnutí
nebo opatření; nelze se však odvolati z opatření,
která předcházejí vyměření
daně nebo vydání trestního nálezu,
z rozhodnutí, která byla vydána podle volné
úvahy správním předpisem neomezené,
ze stanovení výše splatné daně,
kterou lze vymáhati před vyměřením
(§ 20, odst. 6, první a druhá věta),
a v těch případech, kdy podle podpůrně
platných ustanovení (§ 31) jest odvolání
vyloučeno. O odvoláních rozhoduje s konečnou
platností finanční úřad II.
stolice (na Slovensku pověřenectvo pro finance)
jako jediná odvolací stolice s výjimkou odvolání
proti vyměření daně při dovozu
(§ 1; odst. 1, č. 3), o kterých platí
ustanovení hlavy V celního zákona, a s výjimkou
případů, kdy o odvoláních podle
podpůrně platných ustanovení (§
31) rozhoduje úřad jiný.
(3) Uplatňuje-li poplatník v odvolání
vady řízení sběhlé při
vyměření daně, má berní
správa, uzná-li tyto námitky za správné,
doplniti řízení a pak předložiti
odvolání odvolací stolici.
(4) Jinak platí o odvoláních obdobně
příslušná ustanovení o přímých
daních.
(5) Na dani z obratu vyměřené berní
správou nebo jejím příslušenství
vzniká přeplatek:
1. převyšují-li platby, vykonané (vymožené);
ve výši posledního předpisu (§
20, odst. 6, první a druhá věta), skutečný
předpis daně;
2. byl-li zcela nebo z části uhrazený předpis
daně (příslušenství) rozhodnutím
příslušného úřadu v řízení
odvolacím nebo podle § 256, odst. 5 až 7 nebo
podle § 256 a) nebo podle § 276, odst. 1 zákona
o přímých daních ve spojení
s § 31 tohoto zákona buď úplně
zrušen nebo tak snížen, že úhrada
přesahuje zbývající předpis;
3. bylo-li placeno dobrovolně nad povinnost.
O vrácení přeplatku poplatníkovi hotově
nebo o jeho přeúčtování platí
obdobně příslušná ustanovení
o přímých daních.
(6) Vznikl-li poplatníku na splatné dani z obratu,
vyměřené berní správou, s předepsaným
příslušenstvím přeplatek podle
odst. 5, č. 1 a 2, přizná se mu dobropis;
pokud mu bylo za daňové období předepsáno
na dani z obratu s příslušenstvím v
berní obci dohromady více než 2.000 Kčs,
nebo pouze 2.000 Kčs či méně, avšak
jeho přeplatek (odst: 5, č: 1 a 2) přesahoval
v berní obci na počátku daňového
období částku 2.000 Kčs. Tento dobropis
se vypočítává z úhrnného
přeplatku, který vznikl podle odst. 5, č.
1 a 2 na dani z obratu a na předepsaném příslušenství
a který byl na daňovém účtě
poplatníkově zjištěn:
1. u daně, splatné v měsíčních
splátkách (§ 20, odst. 1, č. 1), vždy
k poslednímu dni každého kalendářního
měsíce;
2. v ostatních případech vždy ke dnům
31. ledna, 30. dubna, 31. července a 31. října
každého kalendářního roku.
Připadnou-li tyto dny na neděli nebo státem
uznaný svátek nebo den památný, jest
pro zjištění přeplatku rozhodným
příští den všední: Ministr
financí se zmocňuje, aby stanovil - na Slovensku
po dohodě s pověřencem pro finance - vyhláškou
ve Sbírce zákonů a nařízení,
v jaké výši se přiznává
dobropis, nebo jeho přiznávání zrušil.
Úřad jest povinen doručiti oprávněné
osobě rozhodnutí o přiznání
dobropisu nejdéle do dvou roků po uplynutí
kalendářního roku, ve kterém vznikl
její nárok na dobropis. Jinak platí o dobropisu
obdobně příslušná ustanovení
o přímých daních.
(1) Vyveze-li tuzemský podnikatel (§ 5, odst. 2) do
ciziny předmět, má nárok, aby mu do
daně z obratu, kterou jest on sám povinen platiti,
byla včítána jakožto náhrada
daňového zatížení výroby
vyvezeného předmětu částka
ve výši 3/4% úplaty (§
9, odst. 1) přijaté za vývozní dodávku
nebo, jde-li o případy uvedené v odstavci
5, č. 3 a 4; částka ve výši 3/4%
základu stanoveného nařízením
(všeobecná náhrada při vývozu).
Daňovým zatížením výroby
vyvezeného předmětu podle předchozí
věty se rozumí zatížení daní
z obratu, zaplacenou z dodávek nebo při dovozu surovin,
polotovarů, pomocných látek a jiných
předmětů, jichž bylo upotřebeno
ke zpracování na vyvezený předmět
nebo jako součástí při jeho výrobě
nebo jako jeho obalu. Vláda může nařízením
stanoviti pro určité vyvážené
předměty výši náhrady částkou
vyšší nebo nižší než 3/4%,
změní-li se podstatněji poměr daňového
zatížení výroby vyváženého
předmětu k jeho vývozní ceně;
pojem předmětu může býti vymezen
celně-sazební příslušností.
Ministerstvo financí nebo úřad jím
k tomu zmocněný, na Slovensku pověřenectvo
pro finance nebo úřad jím k tomu zmocněný,
může na žádost podnikatele povoliti, aby
základem všeobecné náhrady při
vývozu byla místo přijaté úplaty
cena účtovaná za vývozní dodávku.
(2) Nárok podle odstavce 1 (nárok na včítání)
nelze uplatniti u předmětu, který tuzemský
podnikatel dovezl do tuzemska z ciziny a jejž v nezměněném
stavu vyvezl do ciziny.
(3) Vyveze-li tuzemský podnikatel do ciziny v nezměněném
stavu předmět, kterého v tuzemsku nabyl od
jiné osoby nebo který dovezl do tuzemska z ciziny,
má nárok, aby mu do daně z obratu, kterou
jest on sám povinen platiti, byla včítána
částka ve výši bezprostředního
daňového zatížení předmětu
jemu dodaného nebo jím dovezeného (náhrada
vývozcům-obchodníkům). Bezprostředním
daňovým zatížením podle předchozí
věty se rozumí daň z obratu, která
připadá na dani podrobenou dodávku, jíž
tuzemský podnikatel (vývozce) nabyl předmětu,
nebo daň z obratu, kterou zmíněný
podnikatel zaplatil celnímu úřadu při
dovozu předmětu.
(4) Nárok podle odstavce 3 (nárok na včítání)
nelze uplatniti u předmětu, kterého tuzemský
podnikatel (vývozce) upotřebil k zpracování
na jiný předmět nebo jako obalu nebo kterého
již použil v tuzemsku.
(5) O vývoz podle odstavců 1 a 3 jde v každém
z těchto případů:
1. provede-li tuzemský podnikatel vývozní
dodávku (§ 4, č. 2);
2. splní-li vývozní dodávku, kterou
vývozce uzavřel s tuzemským odběratelem,
tuzemský podnikatel, který předmět
vývozci prodal, aniž by převedl na vývozce
fysickou držbu tohoto předmětu;
3. vyveze-li tuzemský podnikatel vlastní předmět
do ciziny za tím účelem, aby ho tam výdělečně
upotřebil;
4. prodá-li tuzemský podnikatel předmět
vývozci a vyveze-li tento předmět na příkaz
vývozcův do ciziny za tím účelem,
aby ho tam vývozce výdělečně
upotřebil.
Nařízení ustanoví, koho jest považovati
z cizozemského odběratele a co se rozumí
výdělečným upotřebením.
V případech č. 2 a 4 nepřísluší
nárok na včítání tuzemskému
podnikateli, který zboží vývozci prodal,
nýbrž vývozci.
(6) Vyveze-li tuzemský podnikatel do ciziny v nezměněném
stavu předmět, které o v tuzemsku nabyl od
jiné osoby, má nárok podle odstavce 1 i nárok
podle odstavce 3.
(7) Tuzemský podnikatel (vývozce) může
částky, na jejichž včítání
má nárok, předběžně odečísti
od daně z obratu, kterou jest povinen platiti za rozhodné
splátkové období. Rozhodným splátkovým
obdobím jest:
1. u náhrady, pro jejíž výpočet
jest rozhodnou úplata přijatá za vývozní
dodávku, splátkové období (§
20, odst. 1), ve kterém úplata nebo její
část byla přijata;
2. ve všech ostatních případech splátkové
období (§ 20, odst. 1), ve kterém předmět
byl vyvezen do ciziny.
(8) Nárok na včítání uplatní
tuzemský podnikatel (vývozce) tím, že
částky, které připadají na
rozhodná splátková období (odstavec
7), vyznačí jednotlivě podle splátkových
období ve včas podaném daňovém
přiznání (§ 17) za daňové
období (rozhodné daňové období)
anebo v příloze k tomuto přiznání.
Zároveň uplatní, aby tyto částky
byly při vyměřování odečteny
od daně z obratu, kterou jest povinen platiti za rozhodné
daňové období. Podnikatel ztrácí
nárok na včítání, neuplatní-li
jej způsobem uvedeným v předchozích
větách.
(9) Předpoklady nároku na včítání
a správnost částek uplatněných
v daňovém přiznání je tuzemský
podnikatel (vývozce) povinen prokázati na výzvu
příslušné berní správy
způsobem, jejž stanoví nařízení.
Nevyhoví-li podnikatel výzvě ve stanovené,
nejméně 5 denní lhůtě, ztrácí
nárok na včítání; na tento
následek musí však býti ve výzvě
upozorněn.
(10) prokáže-li tuzemský podnikatel (vývozce)
oprávněnost nároku, odečte berní
správa prokázané částky od
daně z obratu vyměřené za jednotlivá
splátková období rozhodného daňového
období. Rozhodnutí o nároku a o výši
částek je součástí rozhodnutí
o vyměření daně. Zjistí-li
berní správa, že částky, na jejichž
včítání má podnikatel nárok
za celé rozhodné daňové období,
přesahují celkem vyměřenou daň
z obratu za toto období (nebo nevyměří-li
podnikateli daň z obratu za rozhodné daňové
období vůbec), zařídí přeúčtování
rozdílu na podnikatelovy dlužné daně,
dávky a poplatky, a není-li jich, zařídí
vrácení v hotovosti; o výši tohoto rozdílu,
jakož i o tom, co zařídila, vyrozumí
berní správa podnikatele zároveň s
rozhodnutím o vyměření daně.
(11) Byl-li předmět, jejž tuzemský podnikatel
(vývozce) vyvezl do ciziny, ještě v tomtéž
splátkovém období zpět vrácen
do tuzemska k disposici podnikatelově, nemá podnikatel
u tohoto předmětu nárok na včítání.
Byly-li vývoz předmětu do ciziny a jeho zpětný
dovoz do tuzemska uskutečněny v různých
splátkových obdobích, jest tuzemský
podnikatel (vývozce) povinen náhradu vrátiti
způsobem, jejž stanoví nařízení.
Obdobné platí v případě, kdy
byla vrácena zpět do tuzemska pouze část
předmětu vyvezeného do ciziny nebo jeho obal.
(12) Ustanovení předchozích odstavců
platí obdobně, je-li vývozcem poplatník
uvedený v § 5, odst. 1, č. 4 nebo č.
5.