Uváží-li se, že
osnovaný zákon se bude vztahovat přibližně
na 6.000 zaměstnanců a že z nadlepšení
by mělo být vyloučeno přibližně
jen 160 zaměstnanců ministerstva spravedlnosti,
z nichž značný díl připadá
na kategorie sociálně nejslabší, vynikne
neodůvodněnost zmíněné výluky
nejen po stránce rozpočtové, ale zejména
též sociální.
Nutno proto trvati na tom, aby všichni
zaměstnanci justiční správy byli účastni
osnovaného nadlepšení. Navrhuji proto Prozatímnímu
Národnímu shromáždění,
aby návrh poslanců Národní fronty
na přiznání zvláštních
služebních přídavků soudcům
z povolání a ostatním zaměstnancům
justiční služby i s pozměňovacím
návrhem přijalo. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Zpravodajcom
za výbor rozpočtový je p. posl. Klimek.
Udeľujem mu slovo.
Zpravodaj posl. Klimek: Paní
a pánové!
Předložený iniciativní
návrh, podepsaný poslanci Národní
fronty a zástupci Ústřední rady odborů,
navrhuje částečné provisorní
zlepšení příjmů zaměstnanců
justiční služby. Tato osnova je jistě
řádně odůvodněna. Podle §
100 ústavní listiny byla soudcům odňata
veškerá možnost vedlejšího honorovaného
zaměstnání. Z toho důvodu se jim dostalo
zvláštního přídavku do penese
započitatelného. Za protektorátu jim bylo
toto zlepšení zákonně odňato.
Stav justiční správy je v dnešní
době, jak zde bylo mnohokrát právem zdůrazněno,
velmi desolátní. Počet nejenom soudců,
ale i zaměstnanců soudních je velmi nebezpečně
malý. Dorostu právě z důvodů
existenčních není téměř
vůbec. Soudní agenda následkem toho, že
v pohraničí je nutno obsaditi soudy a následkem
opatření vyplynulých z revolučních
poměrů neobyčejně vzrostla a soudy
neobyčejně zatěžuje. Proto tato osnova,
i když pamatuje na prozatímní úpravu
platů, je jistě spravedlivě odůvodněna.
Při rozpočtové debatě
i při jiných příležitostech bylo
zde téměř všemi řečníky
Národní fronty konstatováno, že má-li
naše justice plnit opravdu své veliké poslání
v národě a ve státě, má-li
být zabezpečen chod justiční, má-li
být zabezpečen dále také dorost pro
justiční službu, je nanejvýš nutné,
aby hmotné požadavky zaměstnanců justiční
služby byly řádně upraveny. Dokud nelze
přikročit k řešení definitivnímu,
chce tato navrhovaná osnova vypomoci prozatímně
tak, že se má dostat soudcům a soudním
úředníkům měsíčního
přídavku 700 Kčs, úředníkům
dalšího stupně 500 Kčs a zaměstnancům
400 Kčs. Je to výpomoc jenom prozatímní.
Je to spíš, řekl bych, jakási forma
uznání nežli spravedlivé řešení,
ale je to snad aspoň první krok k tomu, aby justiční
služba byla opravdu zabezpečena.
S hlediska rozpočtu tato osnova rozpočet
nikterak nezatěžuje, protože, jak jsem již
uvedl, vyžaduje nákladu asi 40 mil. Kčs. který
je dostatečně kryt v řádném
rozpočtu ministerstva spravedlnosti, kde se počítá
s téměř normálním obsazením
soudů, což ve skutečnosti není. Proto
je tato částka plně kryta běžným
rozpočtem.
Mám proto čest jménem
rozpočtového výboru navrhnouti plenu sněmovnímu,
aby tuto osnovu i s pozměňovacím návrhem
přijalo. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Ke slovu
sa prihlásil pán minister spravodlivosti dr Drtina.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr dr Drtina (uvítán
potleskem): Slavná sněmovno!
Vyžádal jsem si slovo, abych
řekl jen několik málo poznámek k právě
projednávanému iniciativnímu návrhu
na vydání zákona o zvláštních
služebních přídavcích pro soudce
a soudní zaměstnance. Vyžádal jsem si
slovo proto, že jde o osnovu zákona, která
řeší otázky, jež jsou eminentně
důležitými otázkami resortu, který
spravuji.
Nemusím snad říkat,
že iniciativu všech čtyř politických
stran Národní fronty v této věci vítám,
protože je ještě v dobré paměti
celá diskuse sněmovní, která se rozpředla
po mém výkladu o některých naléhavých
otázkách justiční správy. Je
patrno, ze tato debata byla ve sněmovně proslovena
nikoli nadarmo nejen proto, že po ní byla otázka
soudcovské nezávislosti jako jedna ze stěžejních
otázek justičních problémů
a soudů vůbec postavena v naší veřejnosti
mimo jakoukoli diskusi, ale i proto, že ukázala, že
také celá sněmovna je si vědoma toho,
jak je nutno co nejdříve řešit rozhodným
způsobem základní problémy justiční
správy, před nimiž se octla po osvobození.
Paní a pánové poslanci,
pamatujete se, že jsem neváhal označiti ve
svém exposé obtíže, před něž
byla justiční správa postavena, přímo
slovy, že se celé naše soudnictví ocitá
v krisi, v jaké nikdy nebylo. Příčinou
toho je především nedostatečný
počet soudců a ostatního soudního
personálu, zejména také nedostatečný
počet členů sboru vězeňské
stráže. Tento problém je nutno řešit,
má-li se justiční správa dostat co
nejdříve z této krise a má-li splnit
úkoly, které jsou mimořádným
způsoben a mimořádnými zvláštními
úkoly na ni dnes kladeny. Je patrno, že celá
sněmovna si tuto těžkou situaci justiční
správy dobře uvědomila, a já jako
resortní ministr za to vyslovuji celé sněmovně
dík.
Jestliže se členové jednotlivých
klubů, kteří podali iniciativní návrh
na příplatky soudcům a ostatnímu soudcovskému
personálu, rozhodli pro řešení tímto
zvláštním soudcovským příplatkem,
znamená to, že si dobře uvědomují,
že zaměstnanectvo justiční správy
má zvláštní kvalifikaci, a to nejen
soudcové, nýbrž i úředníci
kancelářští a zřízenci,
protože musejí skládat zvláštní
zkoušky, na př. v oboru agendy pozemkových
knih nebo exekucí a jiných disciplín soudních,
což znamená, že právě zaměstnanectvo
justiční správy je zvlášť
vítáno a žádáno v soukromých
podnicích a také v kancelářích
svobodných povolání, zejména u advokátů
a notářů, kteří je mohou lépe
honorovat, nežli to může činiti stát.
- Iniciativní návrh na řešení
dnešní soudcovské krise nám usnadňuje
možnost překonat ty nejtěžší
obtíže, do nichž jsme se po osvobození
dostali, a doufám, že spolu s pozměňovacím
návrhem, jak zde byl pány zpravodaji doporučen,
splní svůj úkol i pokud jde o správné
zhodnocení práce všeho soudního zaměstnanectva
za války i nyní, zejména při budování
nové československé justice po válce,
a že justiční správě také
pomůže dospět skutečně co nejdříve
na takovou úroveň, aby to činilo čest
opravdu demokratické a lidové náplni naší
nové osvobozené republiky.
Děkuji všem, kteří
se o tuto osnovu zasloužili, a doporučuji jako resortní
ministr sněmovně, aby ji přijala. Až
tato osnova bude - jak předpokládám - jednomyslně
sněmovnou přijata, budeme si moci říci
všichni společně: dobrá věc se
podařila. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Ku slovu
nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor sociálne-politický,
p. posl. Tichotovi.
Zpravodaj posl. Tichota: vzdávám
se slova.
Podpredseda Cvinček: Pán
zpravodajca sa vzdáva slova. Dávam slovo k doslovu
zpravodajcovi za výbor rozpočtový, p. posl.
Klimkovi.
Zpravodaj posl. Klimek: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Cvinček: Pán
zpravodajca sa vzdáva slova. Pristúpime teda k hlasovaniu.
Bol podaný pozmeňovací návrh posl.
dr Pátkovej, dr Bunžu, dr Dolanského,
dr Johna a druhov.
Žiadam o jeho prečítanie.
Zástupce tajemníka PNS dr
Záděra (čte): Podepsaní
navrhují, aby osnova zákona o zvláštních
služebních přídavcích soudců
a soudních zaměstnanců, tisk č. 355,
byla doplněna, resp. pozměněna takto:
1. Aby v nadpise na místě
slov "soudců a soudních zaměstnanců"
byla uvedena slova "soudců z povolání
a ostatních justičních zaměstnanců",
2. aby v § 1, odst. 1 na místě
slov "úředníkům uvedeným
v § 53 plat. zákona, čís. 103/ 26 Sb."
byla uvedena slova "konceptním úředníkům
justiční správy, kteří mají
podle § 4 zákona o organisaci soudů ze dne
27. listopadu 1896, číslo 217 ř. z., způsobilost
k úřadu soudcovskému a jsou ustanoveni u
některého soudu anebo justičního úřadu".
Podpredseda Cvinček: Páni
zpravodajcovia návrh odporúčajú.
Pretože bol podaný práve
prečítaný pozmeňovací návrh,
mienim dať hlasovať takto:
Najprv o osnove zákona v úprave
pozmeňovacieho návrhu posl. dr Pátkovej,
dr Bunžu, dr Dolanského, dr Johna a druhov.
Keď nebude prijatá, budeme hlasovať
o osnove zákona podľa zprávy výborovej.
Sú nejaké námietky?
(Neboly.)
Nie sú.
Budeme hlasovať.
Kto súhlasí s osnovou, ktorá
má 2 paragrafy, nadpis a úvodnú formulu,
v úprave návrhu posl. dr Pátkovej,
dr Bunžu, dr Dolanského, dr Johna a druhov, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
Dočasné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona v úprave
návrhu poslancov dr Pátkovej, dr Bunžu,
dr Dolanského, dr Johna a druhov v čítaní
prvom.
Z usnesenia predsedníctva podľa
§ 54, odst. 1 rokov. poriadku vykonáme ihneď
druhé čítanie.
Ad 5. Druhé čítanie
osnovy zákona o zvláštnych služobných
prídavkoch sudcov z povolania a ostatných justičných
zamestnancov (tlač 359).
Sú nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Tichota: Nejsou.
Zpravodaj posl. Klimek: Není
jich.
Podpredseda Cvinček: Kto v
druhom čítaní súhlasí s osnovou
zákona tak, ak ju Dočasné Národné
shromaždenie prijalo v čítaní prvom,
nech zdvihne ruku. (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
Dočasné Národné shromaždenie
prijalo túto osnovu zákona tiež v čítaní
druhom.
Tým je vybavený 5. odstavec
poriadku.
Pristúpime k prejednávaniu
tretieho odst. poriadku, ktorým je:
3. Zpráva výborov zahraničného
a rozpočtového o vládnom návrhu (tlač
346), ktorým sa predkladá Dočasnému
Národnému shromaždeniu republiky Československej
Dohoda medzi Československom a Maďarskom o výmene
obyvateľstva a Dodatok k Dohode medzi Československou
republikou a Maďarskou republikou o výmene obyvateľstva,
podpísané v Budapešti dňa 27. februára
1945 (tlač 356).
Zpravodajcom za výbor zahraničný
je pán posl. dr Hodža. Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. dr Hodža:
Slávna snemovňa, dámy a pánovia!
Zahraničný výbor prejednal
vo svojej schôdzi dňa 10. t. m. vládny návrh
usnesenia, ktorým má byť schválená
Dohoda medzi Československom a Maďarskom o výmene
obyvateľstva a Dodatok k tejto dohode, podpísané
v Budapešti dňa 27. februára 1946. Táto
dohoda je jedným z činov, ktorým sa uskutočňuje
politika vytvorenia skutočne národného štátu
Čechov a Slovákov a plní sa program prvej
československej vlády, podpísaný v
Košiciach, ktorý najmä v tomto bode bol prijatý
s nadšeným súhlasom československého
ľudu.
Víťazstvo spojencov v tejto
vojne poskytlo nám vskutku historickú príležitosť,
aby sme Československú republiku zbavili národnostných
menšín a dali jej pevný základ národný,
ktorý je prvým predpokladom jej vnútornej
pevnosti.
Dohoda uzavretá s Maďarskom
dáva nám možnosť presídliť
z Maďarska všetkých Slovákov i Čechov,
ktorí sa dobrovoľne prihlásia, a odsunúť
z republiky ten istý počet bývalých
československých občanov maďarskej národnosti,
bez toho, žeby Maďarsko malo na výber vplyv.
Je zrejmé, že takýmto spôsobom nemožno
ani zďaleka riešiť celý problém maďarskej
menšiny u nás. S našej strany preto musíme
považovať túto Dohodu v prvom rade len za prostriedok,
ktorým nám bolo umožnené zachrániť
Slovákov i Čechov od hroziacej národnej smrti,
na ktorú boli už v minulosti odsúdení
a ktorá by ich v blízkej budúcnosti istotne
stihla.
Pri jednaniach bolo zdôraznené,
že sa obe vlády vynasnažia vyriešiť
celý problém ďalšími dohodami.
Presídlením získa republika
dobrých, pracovitých, štátu i národu
oddaných občanov, ktorí vrátia nášmu
južnému pohraničiu, na ktorom budú väčšinou
osadení, národný ráz a tak napomôžu
politike vlády vytvoriť skutočne národný
štát Čechov a Slovákov.
Na rozdiel od spôsobu riešenia
problému nemeckej menšiny, ktorý bol stanovený
postupimskou konferenciou na základe princípu kolektívnej
zodpovednosti celého národa, zakladá sa vysídlenie
Maďarovna výmene obyvateľstva podľa Dohody
medzi oboma štátmi.
Hlavné zásady Dohody sú
tieto:
Všetky osoby národnosti slovenskej
a českej, ktoré majú stále bydlisko
na území Maďarska a ktoré prejavily
úmysel sa prisťahovať na územie Československa
spôsobom v Dohode bližšie stanoveným, budú
tam presťahované a maďarská vláda
nebude im v tom prekážať. V počte rovnajúcom
sa počtu osôb slovenskej a českej národnosti,
presťahovaných z územia Maďarska na územie
Československa, budú presťahované na
územie Maďarska osoby maďarskej národnosti,
ktoré majú stále bydlisko na území
Československa a stratily československé
štátne občianstvo podľa príslušného
dekrétu prezidenta republiky.