Komunisté jako důslední obránci demokracie
proti fašismu, jako důslední budovatelé
svobodného světa, v prvé vládě,
na níž se podílejí, hájili a
hájí všechna opatření pro rozvoj
lidu, národa, ale zejména pro rozvoj mládeže.
Komunisté netvoří a nebudou tvořiti
vlastní stranické organisace mládeže.
Říkáme mladým lidem: pracujte, učte
se na vlastních zkušenostech v jednotné organisaci,
vezměte na sebe odpovědnost za výstavbu republiky,
každý na svém místě, držte
pohromadě a buďte na stráži před
všemi pokusy připravit nám novou národní
katastrofu.
Dnešní studující mládež
nese tíživé pozůstatky okupace, hledá
úsilovně a namáhavě cestu k světlu,
k pravdě. A už ji z velké části
nachází. Není reakční. Oklamat
se dá pouze jednou. Nepatrná část
studentstva se dala svést jako nástroj k masovému
nástupu zbytků fašismu u nás.
Dnes si však již všichni studenti uvědomili,
jak svaté a vážné je právo demonstrovat,
tolikrát zkropené krví dělníků.
Za co demonstrovali dělníci? Vždy jen za práva
lidu, vždy proti útisku, vždy proti ožebračení,
vždy proti hospodářskému a sociálnímu
vykořisťování, za své požadavky.
Nikdy si demonstrací nevynucovali platnost ideí.
Je to již tak špatné s těmi, kdo chtějí
také vést inteligenci, že ztratili důvěru
v sílu své pravdy, v sílu myšlenky?
Že ženou dnes studenty, zítra někoho jiného,
aby se stali údernou skupinou fašismu pro návrat
starého liberalismu?
Již jednou, r. 1934, hrstka odhodlaných studentů
za pomoci mládeže z pražských továren
rozbila nástup reakce, která chtěla zneužít
národního nadšení studentů. I
dnes se reakce, skrytá v pozadí, zklamala a zklame
definitivně. Jednota národa bude ještě
více upevněna. Inteligence si čím
dále tím více uvědomuje, že dělnická
třída má v prvé řadě
zájem na osudu národa a že se ve skutečnosti
stala jeho páteří. Dokázala to v obraně
demokracie před válkou, za války i dnes v
době budování. Vědecký socialismus
nás učí, že ve všech dějinných
obdobích byly zájmy upadající třídy
v protikladu k zájmům národa, kdežto
zájmy vzestupující třídy se
s nimi ztotožňovaly. Umírající
svět nabízí mládeži jen symboly,
náhražky, jen nenávist, rozeštvávání.
Mnozí ti páni mysli na znárodnění
bank a na pozemkovou reformu, ale nahlas mluví o vědě
a umění a říkají pak, že
jsou přívrženci západní kultury.
Všechno to má zastínit snahu a přání,
zvrátit běh dějin.
Mluvilo se na tomto místě mnoho o t. zv. brněnských
demonstracích. Neměl jsem dosud příležitost
říci k tomu několik slov. Za mnohá
slova mluví skutečnost, že pan major Šoffr
nepůjde za katedru, aby otravoval rafinovanou řečí
dál mladé duše a bral za to peníze ze
státní pokladny, ale že půjde tam, kam
patří. Mluvil tu však velmi vehementně
posl. Slávik a na mnoho otázek, jménem
koho mluví, odvážil se také prohlásit,
že mluví jménem československého
studentstva. Nevím, kdo nebo která strana jej získala
pro tuto řeč a kdo mu dal materiál, ale rozhodně
nemluvil jménem československého studentstva.
Jsem zmocněn to prohlásiti za Ústřední
svaz československého studentstva. Ale ani Ústredie
vysokoškolských študentov v Bratislave nechtělo
míti s jeho projevem nic společného. Domnívám
se však, že měl mimo své ambice ještě
o jeden důvod k této řeči více.
Měl špatné osobní vzpomínky na
časopis "Rovnost", který vždy hájil
nekompromisně pravdu a spravedlnost.
Dovolte mi, abych citoval časopis "Rovnost" z
9. března 1938, č. 57. Tam pod nadpisem: "Kaguláři
na brněnském gymnasiu. Protistátní
agitace na středních školách. Hanlivá
báseň na presidenta Masaryka a Beneše.
Policie zasahuje" bylo mezi jiným psáno: "Do
celé aféry je zapleten i syn bývalého
agrárního ministra Slávika. Není
proto divu, že se činí pokusy a podnikají
v Praze intervence, aby Janovský lacino vyvázl a
mohl snad na jiném ústavě dostudovati."
Moravská Rovnost, číslo 58 z 10. března
1938, psala: "Fašističtí spiklenci na
brněnských středních školách.
Mladý pan Slávik neměl na jednom slovenském
gymnasium úspěchy. Propadl a nastoupil u Bati. Tato
firma má, jak vidět, zřejmé štěstí
na synáčky bývalých i aktivních
ministrů. Rok byl pan Slávik mladší
u Bati a pak se rozhodl zkusit štěstí na studiích
v Brně. Byl po zkoušce přijat na reformním
reálném gymnasiu v Králově Poli. Čím
se zde kromě vysedávání ve školních
škamnách zabýval, to vyšlo najevo v souvislosti
s aférou Janovského. Mladý pan Slávik
byl rovněž z ústavu vyloučen. Bylo toho
již příliš mnoho." Moravská
Rovnost, čís. 59 z 11. března 1938, k tomu
dodává: "Ve Francii vzniklo spiknutí
kagulárů ze zoufalství fašismu, jehož
postup byl zastaven lidovou frontou. Pravice, která nemohla
dosíci svých cílů pomocí svedených
mas, utekla se k vybraným skupinám, výtečně
vyzbrojeným z Berlína a Říma. Ale
kagulárština není specialitou francouzské
reakce. I u nás máme první náznaky
podzemního seskupování nejreakčnějších
elementů, kteří nejsou spokojeni s dosavadními
"úspěchy" československé
pravice, chtějí jíti kupředu jinými
metodami." - Tolik Moravská Rovnost v roce 1938. Tedy
nikoliv jménem československých studentů
mluvil pan Slávik, ale byla to černá
reakční a kalugárská řeč.
Nebyl to projev hodný tradic našeho studentstva, které
odvrátilo fašismus Domina i K. H. Franka
a zažene fašismus v každé nové masce.
Je to krásná a potěšující
skutečnost, že naše mládež si všímá
pečlivě problému fašismu a nechce jej
podceňovat. Vysokoškolská komise na sjezdu
Svazu české mládeže, ve které
byli zástupci všech stran Národní fronty,
se usnesla na resoluci, v níž projevuje vůli
stále varovati mladou generaci před nebezpečím
fašismu a odhaliti jej jako úsilí odumírajícího
světa o nadvládu nad malými národy,
nad sociálně slabými vrstvami, zneužívající
mládeže k svým sobeckým zájmům
a apelující na nízké pudy v člověku,
jako úsilí proti rozvoji kultury a svovodné
vědy. Česká mládež se vypořádá
s každým projevem fašismu a zpátečnictví.
Očista je příkazem dne, jak na školách,
úřadech, tak v celém národě.
Toto volání sílí v našem národě
den ode dne a nebude klidu, dokud tento hlas nebude vyslyšen.
Sjezd české mládeže byl mohutnou odpovědí
na pokusy otrávit mládež politikařením,
rozložit ji na vzájemně se podezírající
a potírající skupinky. Republika potřebuje
rukou, hlav i srdcí všech mladých lidí,
bez rozdílu stranické a ideové příslušnosti.
Mladí potřebuji společnou sebevýchovu
v práci k dovršení svého vzdělání,
k poznání složitých otázek politických.
Mladí se potřebují opírati druh o
druha. To jim dává sílu a právě
to jim umožňuje silná jednotná organisace.
Mladí se budou učit z chyb minulosti. A kdo se nebojí
o své vetché fráze, kdo má živou
ideu, kdo jde krok za krokem s vývojem světa, kdo
má pravdu a spravedlnost na místě nejvyšším
ve svém programu i ve svém jednání,
ten se nemusí bát o svou mládež, ten
ji nemusí zuby nehty bránit, aby šla do mohutné
jednotné organisace.
Naše mládež může býti spokojena
s rozpočtem, který jí přináší
první rok vlády lidově demokratické.
A zúčastní se jistě na zlepšení
našeho rozpočtu příštího:
jak svou prací na výstavbě státu,
tak i svými zástupci při projednávání
rozpočtu. Česká mládež dokázala
a dokáže znovu, že pochopila směr vývoje,
že pochopila úkol našeho národa, že
právem může dnes nositi hrdé jméno:
krásná mládež slovanská. Nás
mladé nezaráží rozsáhlost úkolů,
které stojí před námi. Naopak, to
vše zrychluje rytmus naší práce, prodlužuje
náš krok, pocit kolektivního úsilí
tisíců pracovníků ve všech koutech
země dodává nám odvahu a vytrvalost.
Zítra svět bude náš, mladých.
(Souhlas.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je paní posl. Přibylová.
Prosím, aby se ujala slova.
Posl. Přibylová: Paní a pánové,
vážená sněmovno!
S povděkem shledávám v rozpočtové
zprávě ministerstva ochrany práce a sociální
péče, že si klade za jeden z hlavních
svých úkolů pečovati o správné
rozdělení a použití pracovních
sil podle národní potřeby. Tyto úkoly
obstarávají okresní úřady ochrany
práce, které na rozdíl od pověstných
úřadů práce za doby okupace budou
spravedlivě a účelně rozdělovati
pracovní síly podle jejich schopnosti, tělesné
a zdravotní disposice a s ohledem k národohospodářským
potřebám tak, aby nevznikal na jedné straně
přebytek pracovních sil, zatím co některé
obory měly by jich katastrofální nedostatek.
To platí nejvíce v poradnictví pro volbu
povolání u mladistvých pracovníků,
kteří nastupují do práce. Tito mladí
lidé jdou již s přáním zařaditi
se do určitého odvětví, ale mnohdy
nemají pro vytoužený obor ani dostatek duševní,
ani tělesné schopnosti. Zde právě
nastupuje vedle poradce také lékař, aby mladému
pracovníkovi poradil zaměstnání pro
jeho zdraví a tělesný stav vhodnější.
Poradnictví je důležitý obor, který
dbá, aby některé obory práce se nepřeplňovaly
a naproti tomu aby v druhém oboru nebyl naprostý
nedostatek dorostu. S ochranou a řízením
práce musí zároveň nastupovati technická
a zdravotní inspekce práce, která je vybudována
velmi nedostatečně a je nyní po válce
odsunována stále jen do pozadí, ač
je to jedna z nejvýznamnějších složek
ochrany práce.
Živnostenské inspektoráty, nyní inspektoráty
práce, obstarávají nyní činnost
bohužel pouze v rámci okresních úřadů
ochrany práce v mezích možnosti, které
jim dává zastaralý zákon o živnostenských
inspektorech ze dne 17. června 1883.
Živnostenské inspektoráty byly až do doby
okupace samostatnými úřady, jako je tomu
dodnes ve všech ostatních státech, zejména
v Sovětském svazu. Během války je
Němci přičlenili úřadům
práce, aby mohli tak okleštiti jejich činnost,
která byla účinnou sociální
pomocí pracujícím v okupaci a při
totálním nasazení, ač toho času
byly živnostenské inspektoráty v Německu
úplně samostatnými úřady. Jako
samostatné a nezávislé úřady
mohou se lépe zhostiti úkolů s hlediska celostátního
způsobem, který by vyhovoval především
pracujícímu lidu, neboť účinná
úrazová zábrana a ochrana života a zdraví
pracujících lidí jsou úkoly, které
v duchu dnešní doby a zvláště v
zestátněném průmyslu nabývají
vzrůstající důležitosti.
Ruku v ruce s technickou inspekcí musí nastupovati
inspekce lékařská, a to v rámci inspekce
technické a v nejužší spolupráci
s ní za účelem vzájemného doplnění.
Obě tyto instituce by svoje technické znalosti i
zkušenosti a lékařskou vědu mohly postaviti
do účinného boje boje proti nemocem z povolání
a pro zabezpečení bezpečnosti práce.
Úspěch však je zaručen jen tehdy, budou-li
obě tyto složky v co nejužším kontaktu.
Inspekci práce je nutno rozšířit i na
podniky zemědělské, v nichž se nyní
všeobecně pracuje se stroji motoricky hnanými
a kde právě velmi často dochází
k těžkým úrazům z nedostatku
řádných úrazových zábran.
Dosud se vztahovala inspekce pouze na podniky živnostenské
nebo po živnostensku provozované.
Je nutné rozšíření lékařské
inspekce, která by zjišťovala škodlivé
účinky té či oné práce
nebo pracovního prostředí, kde se pracuje
za mimořádně těžkých podmínek,
v ovzduší škodlivých výparů,
prachu, chladna, horka anebo hluku, které způsobují
tak těžké tělesné i nervové
poruchy a v mnohých případech zaviňují
předčasnou trvalou invaliditu pracovníků.
Úkolem jejím bylo by podávati dobrozdání
a návrhy na zlepšení pracovního prostředí
a návrhy na délku anebo zkrácení pracovní
doby, která by se u jednotlivých druhů práce
upravovala s ohledem na škodlivý vliv na zdraví
zaměstnaných pracovníků v určitých
oborech, jako je hornictví, průmysl chemický,
textilní a pod.
O tomto způsobu úlev bude se muset přemýšlet
zvláště nyní při nedostatku pracovních
sil, které nutně potřebujeme v některých
oborech, kde dosud pracují Němci, kteří
budou co nejdříve odsunuti. Tak máme na př.
katastrofální nedostatek pracovních sil v
průmyslu lnářském, kamž se nám
od května minulého roku nepřihlásila
ani jediná česká pracovní síla,
a to proto, že se tu pracuje za těžkých
podmínek, se škodlivými účinky
na zdraví pracovnic, hlavně žen v tomto průmyslu
převážně zaměstnaných.
Len se zpracovává ve stavu hnilobném, za
zápachu a mokra, takže pracovnice mají oděv
i vlasy mokré a také vzduch musí býti
stále zvlhčován. Dělnice tím
velmi trpí, zejména nachlazením, těžkým
rheumatismem a v některých odděleních
opět velikým prachem, který těžce
obtěžuje dýchací cesty. Za zmínku
stojí, že textilní dělnice, kterých
je v tomto oboru zaměstnáno 90 procent, odcházejí
už ve věku od 42 do 48 let do předčasné
trvalé invalidity, a to ve vysokém procentu - 40
%. To je jistě povážlivé číslo,
jež stojí jistě za přemýšlení
o opatřeních, která by zmírnila škodlivé
účinky této práce.
Také je nutno přistoupit k prodloužení
podpůrné doby v mateřství v těch
oborech, kde pracuje budoucí matka celý den ve stoje,
kdy zvláště v posledních měsících
velmi trpí, nohy jí otékají, deformují
se těžkými křečovými žilami,
a často zanechává tato doba trvalé
škody na jejím zdraví.
Zásahu lékařské inspekce je potřebí
především také už před vstupem
do zaměstnání a jejím úkolem
je rozdělit mladistvé pracovníky do oborů
s ohledem na jejich tělesné zdraví, aby se
již předem čelilo škodám na zdraví,
způsobeným právě nesprávným
přidělením do zaměstnání.
Zde bude také lékařské inspekci důležitým
spolupracovníkem výzkumný ústav pro
pracovní lékařství.
Pravidelné prohlídky závodů a zjišťování
závad jak inspekce technické, tak i inspekce lékařské
- avšak jen za nejužší spolupráce
těchto složek - mohou přinést zdárné
výsledky, aby se tak práce stala nikoliv útrapou,
nýbrž štěstím a radostí
pracujícího člověka. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je paní posl. Skuhrovcová.
Dávám jí slovo.
Posl. Skuhrovcová: Paní a pánové!
Rozpočet ministerstva školství jeví
se ve srovnání s ostatními rozpočty
a zvláště s minulými rozpočty
tohoto ministerstva značně vysoký. Kultura
a školství jsou v podstatě nákladná
zařízení. To však neznamená,
že by se společnosti nevyplácely. Jestliže
ji škola vychovává a dává kvalitní
občany, kvalitní pracovníky a zvyšuje
blahobyt občanů, tedy rentabilní je. Musí
ovšem být organisována a naplněna tak,
aby opravdu tento kvalitní dorost vychovávala. Musí
ubývat analfabetů, ale nemůžeme připustit,
aby nám přibývalo nevzdělanců.
Nepotřebujeme jen učené lidi, ale dnes zvláště
pociťujeme důraznost tohoto požadavku, potřebujeme
pevné charaktery plně ucelené. Výchova
potomstva patří mezi nejzávažnější
úkoly lidstva. Škola je zařízení,
které si buduje společnost, a má tedy společnosti
sloužit. Úkolem školy je vychovávat a
učit. Lidově demokratická republika potřebuje
co nejvzdělanějších občanů
a proto se snaží vzdělání zpřístupnit
všem vrstvám obyvatelstva.
V poslední době se u nás hodně hovoří
o připravované školské reformě.
Odborné i veřejné kruhy jsou téměř
postaveny před fakt, že reforma je skoro už hotová.
Neshledáváme tento postup správným,
ačkoliv uznáváme, že někdo plány
připravit musí. Má-li však reforma školství
také stránku politickou, pak je v demokratické
republice samozřejmé, že lid, zvláště
rodiče, mají právo být o školských
věcech, tedy také o školské reformě,
objektivně informováni. Nejsme-li dnes zcela spokojeni
se školou, jaká je, je to také proto, že
jsme naukovou část poslání školy
předimensovali a opomenuli zdůrazňovat složku
výchovnou. To naši předkové velmi dobře
znali. Vzpomeňme jen Komenského - a když se
teď někteří naši reformátoři
školství shlížejí a otáčejí
jen a jen po cizích vzorech, nesvědčí
to zrovna o jejich dobrém češství, protože
dějiny českého školství patří
mezi nejslavnější v dějinách
lidstva.
Ostatní chystané reformy budou se odrážet
zajisté i ve státních financích, a
třeba zdůrazňujeme, že na kultuře
a vzdělání národ nesmí šetřit,
přece je třeba velmi rozvážit, nezatížíme-li
kvapnými reformami nežádoucně chatrný
majetkový stav státu. Zřizování
škol a výchova školská musí respektovat
oprávněná přání rodičů,
ne pouze několika školských ideologů
a praktiků. Kdyby se stát rozhodoval pro postup
spíše autoritativní a vnucoval rodičům
něco, s čím nesouhlasí a proti čemu
protestují, pak by to znamenalo, že někdo samozvaný
násilně trhá pouto mezi lidem a školou,
mezi lidem a státem, a tato činnost by pak byla
namířena proti lidu a tím i proti státu.
Ve svobodném demokratickém státě musí
býti spolupráce všech činitelů
zúčastněných na škole, a rodičové
zajisté nejsou tou složkou nejmenší, ale
ani méně významnou. Škola přejímá
výchovu rodinnou a tím i její mravní
zaměření. Z toho všeho vznikají
často bolestné nesrovnalosti. Rodinná výchova
má svou oporu v jednoduchosti světového názoru
rodičů, škola se pak o takovou jednotu pokoušela
a pokouší, často i proti zájmům
rodiny. Místo aby podporovala a dále budovala to,
co rodinná výchova dala dítěti, začíná
pokusem o jiné zaměření. Říká
mu vědecké, ale věda nezná pevného
kodexu mravních určovatelů, který
by nahradil určovatele náboženské. Tu
se dostává do sporu s rodinou. Škola tu není
proto, aby vnucovala rodině mravní výchovu,
nýbrž aby poskytla možnost rozvinout to, co bylo
doma rodinnou výchovou zaseto. Upírají-li
se rodinné výchově tato práva a vnucuje-li
se něco jiného, je to tlak, který velmi připomíná
totalismus. Jestliže zdrcující převaha
československého národa je křesťanská,
z titulu demokracie je nutno, aby především
ve školách byla respektována tato skutečnost.
Ve svobodném státě je samozřejmostí
v duchu demokratických zásad požadavek svobodné
školy. Jiné názory byly by v základním
rozporu s občanskými svobodami zaručenými
naší ústavou. Proto také v duchu vládního
košického programu měly se na př. všechny
školy uzavřené Němci uvésti do
stavu, v jakém byly před okupací. Mezi mnohými
byly téměř všechny školy soukromé
- řádové, které měly právo
veřejnosti. Bohužel, dosud někde odpírají
některé orgány toto právo obnovit.
Nelze již vzhledem k základním zákonům
ústavním, které zabezpečují
občanu všechny svobody, též svobodu vyznání,
z tohoto titulu znemožňovat otevření
nebo zřizování škol t. zv. církevních
- řádových a jim podobných. Stát
nestačí ani hmotně, a zejména dnes,
na to, aby všechno myslitelné školství
vzal do své režie. Jestliže se prohlásí
veškeré školství za státní,
bude starostí ministerstva financí, aby pečovalo
o potřebné finanční náklady.
Byly to jistě náklady obrovské, kterými
přispívaly naše samosprávné svazky,
obce, okresy k úhradě nejen osobních, ale
i věcných nákladů. V Plzni na př.
před poslední válkou se školní
rozpočet pohyboval okolo 6 mil. Kč, a to jen, prosím,
na školy národní. Domníváme se,
že by snad bylo lépe, přihlédneme-li
ke zkušenostem za léta nastřádaným,
aby povinná zařizovací a věcná
udržovací péče o národní
školství byla podle zákona věcí
samosprávných územních svazků
a jen osobní náklady aby byly věcí
státní. Zvláště by se doporučovalo
to uvážit při zřizování
mateřských škol. Uznáváme jejich
důležitost nejen výchovnou, ale především
sociální. Mateřská škola nesmí
však býti školou v pravém slova smyslu.
Její blahodárné působení jako
výrazného činitele výchovného
nesmíme zanedbávat a podceňovat. Ne však
také přeceňovat! Nemůžeme pokládat
mateřské školy za povinné pro návštěvu
dětí od 5 let. Naším cílem není
a nesmí býti vytrhovat děti předčasně
a bez důvodu z laskavé péče mateřské.
Víme, že přechod do školního života
je už nenávratným vstupem dítěte
do tvrdé skutečnosti povinnosti životní.
Povinnost v tomto smyslu je jakési znásilňování
a omezování dětské svobody. I ze zdravotních
důvodů je nutné, aby docházka do mateřské
školy byla zcela dobrovolná. Mluví pro to četné
důvody ať na venkově nebo ve městě;
zvlášť pak ve velkoměstě je často
nemožné pro nebezpečí delší
cesty, jako je pouliční frekvence, autodoprava,
řeky, strže, lomy a rybníky, posílat
tak maličké děti do školy, když
rodičové z příčin často
i sociálních nemohou doprovodem pečovati
o bezpečí svých dětí.