Říká se dnes, že pro naše krásné
oči nikdo od nás nebude kupovat věci, které
se cizině zdají drahé. Ale právě
zvýšením kvality výrobků a jejich
umělecké hodnoty musíme tyto námitky
vyvrátit, neboť jinak bychom musili snížit
výrobní náklady, což by mělo
za následek utahování opasku a snížení
životní úrovně. Absolventům umělecko-průmyslové
školy naskytuje se tu ohromné pole působnosti,
takže není obav, že by vychovávala umělce-proletáře.
Ostatně statistiky o činnosti absolventů
školy, které mi byly dány k nahlédnutí,
ukazují, že ve veliké většině
se uplatňují ve svých oborech jako podnikatelé,
vedoucí síly v uměleckoprůmyslových
podnicích, samostatně tvořící
umělci a profesoři odborných i uměleckých
škol.
Tu se dotýkám úmyslně otázky
studentů, kteří na umělecko-průmyslové
škole studují a neváhám říci,
že jejím nejasným postavením v organisaci
školské bylo jim trpce křivděno, neboť
přicházeli na školu ve věku vysokoškoláků,
zralých k svému povolání, přicházeli
i posluchači s vysokoškolským předvzděláním,
a škola jim nemohla poskytnouti to postavení ve společnosti
a veřejném životě, které jim
plným právem náleželo. Povýšení
uměleckoprůmyslové školy na školu
vysokou znamená tedy spravedlivé zhodnocení
důležité lidské práce, znamená
připoutat lidi k produktivní práci, vychovat
v nich kultivované dělníky ducha i rukou.
(Potlesk.)
Architektura na umělecko-průmyslové škole
je předmětem, který zasahuje do všech
oborů umělecko-průmyslových na škole
pěstovaných. Architektura vytváří
hmotný prostor, pro který ostatní obory umělecko-průmyslové
pracují. Nelze ji odmysliti z rámce školního
vzdělávání, neboť je jeho součástí
nejzákladnější. Architektura není
jen teoretickým předmětem, nýbrž
živým uměním, které musí
ihned reagovati na všechny požadavky života. Tuto
skutečnost umělecko-průmyslová škola
pochopila již ve svých začátcích,
a proto pracovala vždy v nejužším styku
s architekturou a profesoři architektury na oné
škole udávali její směr, určovali
její úlohu a těsně spolupracovali
s ostatními obory na škole pěstovanými.
Umělecko-průmyslová škola ví,
že architektura je tehdy živá, když pracuje
s ostatními obory výtvarné práce.
Umělecko-průmyslová škola má
v programu zaříditi obecně přístupné
kursy jednotlivých oborů, v nichž by již
veřejně činní pracovníci a
řemeslníci doplňovali své vzdělání
tak, jak to doba žádá, získali poznatky
o nových pracovních postupech a byli informováni
o světovém dění ve svých oborech.
I tuto práci škola již v minulosti vykonávala
a dospěla v tom směru k vynikajícím
výsledkům.
Jest na místě zdůrazniti, aby se šlo
ze školních škamen ven do lidu, aby zde byl přímý
kontakt mezi uměním a lidem. Široké
vrstvy lidové musí býti vychovávány
k uměleckému cítění. Je nutno,
aby ze světa zmizel nesrozumitelný a povrchní
t. zv. "umělecký průmysl" a byl
nahrazen hlubší a odpovědnější
činností, věnovanou lidskému prostředí
v celé jeho rozlehlosti.
Zřízení vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze je historickým dílem, jehož dosah si
dnes ještě plně neuvědomujeme. Doufáme
proto, že vysoká umělecko-průmyslová
škola v Praze splní v nejvyšší míře
všecka očekávání již v nejbližší
budoucnosti a k jejímu úsilí přeji
plného zdaru. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji, p. posl.
Čivrnému.
Zpravodaj posl. Čivrný: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Petr: Pan zpravodaj se vzdává
slova.
Přistoupíme tedy k hlasování.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To jest většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Podle usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jednacího řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 4. Druhé čtení osnovy zákona.
o zřízení "Vysoké školy
umělecko-průmyslové v Praze" (tisk 192).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Čivrný: Nejsou.
Místopředseda Petr: Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ve čtení prvém, nechť
pozvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přerušuj i projednávání pořadu.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní schůzi posl. Přibylová,
Zápotocký, dr Beharka, inž. Blaho.
Posl. Cíglerovi, který předložil
lékařské vysvědčení,
udělilo na návrh místopředsedy Petra
PNS hlasováním zdravotní dovolenou na 1 měsíc.
Klub poslanců čs. soc. demokracie vyslal do výboru
iniciativního posl. dr Hájka za posl.
Vaverku.
za schůze:
Vládní návrhy:
Vládní návrh zákona o stavební
obnově (tisk 210),
vládní návrh zákona o přídělu
stavebních hmot (tisk 213),
vládní návrh zákona o použití
fondů podle § 2 vládního nařízení
ze dne 16. listopadu 1939, č. 7 Sb. z roku 1940, o přechodných
opatřeních u daně důchodové,
všeobecné a zvláštní daně
výdělkové (tisk 211),
vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach
v obore ochranných známok (tlač 218),
vládny návrh zákona o zvýšení
táx, stanovených zákonom o ochrane známok
(tlač 219),
vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach
v obore ochranných vzorkov (tlač 220).
Výboru technicko-dopravnímu vládní
návrhy tisky 210 a 213, výboru rozpočtovému
vládní návrh tisk 211, výborům
obchodu a ústavně-právnímu
vládní návrhy tisky 218, 219 a 220.
Místopředseda Petr oznámil usnesení
předsednictva, aby se příští
schůze konala ve středu dne 6. března 1946
o 11. hod.
Nevyřízený 5. odstavec pořadu 36.
schůze.