Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Limpouch.
Posl. Limpouch: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Se zřízením vysoké školy pro
výtvarnickou práci umělecko-průmyslovou
souhlasíme nikoli jen z příčin historických,
které připomíná připojená
zpráva důvodová, nýbrž z prostých
příčin zásadních. Vždy
a všude výtvarná práce se dělila
na architekturu, sochařství, malířství
a umělecký průmysl. Máme-li v tradici
minulosti školy vysoké pro prvé tři
výtvarnické kategorie, není spravedlivo,
aby čtvrtému odboru, to jest uměleckému
průmyslu, bylo právo vzdělání
na škole mistrovské, t. j. na škole vysoké,
upíráno.
Mám však k znění zákonného
návrhu některé výhrady a k důvodové
zprávě připomínky. Bylo by omylem
domnívati se, že vysokoškolský statut
je s to povýšiti naši uměleckoprůmyslovou
školu kvalitativně a propůjčiti jí
pedagogicky a umělecky něco více, než
má dnes nebo měla kdysi. Vše je pouze dílo
lidské a žádný statut ani učebná
osnova neudělá školu lepší. Vždy
bude záležet jen a jedině na dokonalosti a
schopnosti učitelů. Naše umělecko-průmyslová
škola od svého založení prožila různá
období stoupající a klesající
úrovně a vždy to byly hodnoty profesorů,
které přinášely s sebou proměny
i přitažlivost školy. Nejslavnější
je jistě ono první období, kdy byla tu na
katedrách slavná jména národních
umělců, jako byli Myslbek, Ženíšek,
Jenewein, Klouček, Sucharda a po nich Schikanedr a zejména
velmistr glyptiky Drahoňovský, atd. To bývaly
časy, kdy profesoři z umělecko-průmyslové
školy přešli potom do akademie. Tenkrát
i bez statutu to byla skutečně vysoká škola,
která vychovávala s úspěchem výtvarnický
dorost a absolventi se stávali profesory kreslení
na školách středních. Tedy úplný
protějšek k tradičním školám
vysokým.
Nebylo ku prospěchu školy, když uvolněná
místa učitelská byla obsazována tak,
že se přihlíželo nikoli výhradně
k uměleckým zásluhám a schopnostem
kandidátů, ale uplatňovala se legitimace
také jiná, při čemž musím
poznamenati, že nebyly tu snad jen vlivy politického
stranictví, ale ve značné míře
i legitimace výtvarnických spolků, z nichž
některé dovedly uplatniti svou průbojnost
spíše společenskou.
Tyto příčiny nutily k tomu, že nakonec
i oprávnění absolventů, býti
po příslušných předepsaných
zkouškách učiteli na školách středních,
bylo škole odňato a zřízena při
vysokém učení technickém zvláštní
škola pro vzdělání kreslířů
na středních školách. To také
znamenalo v jistém smyslu degradaci školy umělecko-průmyslové.
Také technické vybavení školy nepokračovalo
daleko tím tempem jako v prvých dvou desetiletích
trvání ústavu. Poměrně nejlépe
na tom byla biblioteka s příslušnými
archivy fotografií předloh a diapositivů.
Za to ateliery pomalu zastaraly, opotřebovaly se a jejich
pomůcky nevyhovovaly. Nejnápadněji to ukázaly
školy Heleny Johnové a profesora Drahoňovského.
Johnová, znamenitá umělkyně pro drobnou
plastiku a hlavně keramiku, dlouho se nemohla domoci zřízení
školní pece, která je nezbytností pro
výučbu, a když k tomu došlo, stalo se
tak ve velmi skromném měřítku, že
to jen málo, ba nedostatečně vyhovovalo.
Drahoňovský, jeden z největších
mistrů umění glyptického světové
úrovně, vychovatel a budovatel celé soudobé
ryjecké generace, obroditel slávy českého
sklářství, jen mohutností svého
genia a nesmírnou trpělivostí lámal
překážky, aby vybudoval oddělení
glyptiky při své vlastně sošnické
škole. Hříšně se tu poukazovalo
na potřebu úspornosti v dobách, kdy se ještě
sedávalo u hrnců egyptských.
To ovšem nemohlo nikterak zvyšovati přitažlivost
školy pro žactvo. Není v plném rozsahu
správné, co říká důvodová
zpráva o poklesu slovanského žactva v řadách
absolventů pražské umělecko-průmyslové
školy. Příčinou toho naprosto nebyl
nedostatek vysokoškolského statutu, ale něco
jiného. Především to bylo dáno
školskými poměry v zemích balkánských.
Dokud Bulhaři a Srbové neměli vlastních
škol, chodili do ciziny. Tehdy jich bylo plno nejen na našich
školách výtvarnických, ale také
na technice i na universitě. Pro Jugoslávce byla
pak v Praze řadu let přitažlivá osobnost
Vlaha Bukovace, profesora naší akademie v letech 1903
až 1922. Také účast našich umělců
a profesorů i inženýrů na vybudování
státní organisace i školského života
ve slovanských zemích balkánských
velmi pomáhala propagovat české odborné
školství v Bulharsku a Jugoslavii. Poláků
a Rusů k nám z jejich domoviny přicházelo
nepoměrně málo. Měli své vlastní
školy vysoké úrovně doma.
Že Bulhaři a Jugoslávci přecházeli
snadno na cizí, vídeňské a ještě
více německé školy, bylo vyvoláno
velkými hmotnými výhodami, které jim
byly poskytovány hlavně od vlád německých
z příčin velmi průhledně politických.
Naše horlivě pracující vzájemnostní
organisace daleko nestačily paralysovati lákání
ciziny.
Také jistou roli v poklesu přílivu slovanského
výtvarnického dorostu hrálo i naše nekritické
přihlížení a přiklánění
se k cizím, zejména francouzským vzorům
extrémního pokusnictví, v němž
se ztrácela řemeslná solidnost, jež
je základem každého umění. Mizela
v tom i původnost našeho uměleckého
výrazu a český výtvarný produkt
někdy vypadal jako pouhý odlesk francouzského
umění. S tím jsme se v naivním přesvědčení
o domnělé pokrokovosti i představovali světu
na mezinárodních výstavách a získali
jsme tak falešnou představu o našem epigonství.
To ovšem nelákalo ani tak zvané levicové
proudy v uměleckém dorostu. Ti šli pak raději
než k napodobitelům přímo k původním
pramenům do Paříže. Nesmí se
zapomenouti, že vnitřně silné národní
umění, vyjadřující charakter
českého lidu, může imponovat a representovat
před tváří světa. Chceme-li
zaujmouti důstojně místo v umění
národů slovanských a chceme-li vybudovati
v našich školách přitažlivost pro
mladé pokolení slovanské, musíme býti
především nekompromisně čeští,
sobě věrní, národně a umělecky
poctiví a původní, bez marného koketování
do oblastí všemu slovanskému cizích.
Paní a pánové! Chceme-li, aby se slovanští
bratři zajímali o naši výtvarnou kulturu,
musíme také znáti i jejich umělecké
vymoženosti a jejich charakter. Je vůbec velmi smutné,
že při všem slavjanofilském horlitelství
u nás je tak málo znalostí o umění
bulharském, jugoslávském, polském
i ruském. Přednášek tohoto druhu na
našich odborných i vysokých školách
není skoro vůbec. Náprava v tomto směru
by znamenala nejen pokrok pro naši vědu vůbec,
nýbrž také přitažlivost pro studenty
zemí slovanských.
Tedy budeme-li organisovati novou vysokou školu umělecko-průmyslovou,
musíme dbáti, aby byla vypravena a organisována
tak, aby byla skutečně školou vysokých
kvalit a měla svým způsobem organisovánu
orientaci slovanskou. (Potlesk.) To znamená, že
učitelský sbor musí býti sestaven
z nejlepších představitelů československého
výtvarného díla, že musí býti
dílny školní opravdu moderně vypraveny,
že musí býti studijní plán rozšířen
o studium umění ostatních slovanských
národů jak v nauce o slozích, o ornamentu
i o dějinách umění, a příslušné
katedry musí býti podle toho obsazeny význačnými
odborníky.
K tomu naprosto nestačí pouhé přejmenování
dnešní školy na školu vysokou, honorování
učitelského sboru podle toho. To by bylo naivní
prázdné gesto spíše škodlivé
než užitečné. Ale nutno přikročiti
k radikální reorganisaci školy ve všech
směrech: organisačním, osobním, věcném
i učebném. Tyto výhrady máme, hlasujíce
pro zákonnou předlohu, a žádáme,
aby v prováděcím nařízení
se tato naše přání uplatnila. Jsme ochotni
přispěti svým způsobem k sestavě
těchto nařízení.
Paní a pánové, schvalujíce zákon,
musíme však upozorniti na nebezpečí,
že by se jeho uskutečnění mohlo projeviti
jistým způsobem jako asociální. Na
to zákon i důvodová zpráva dočista
zapomíná. Zřizujíce vysokou školu
totiž předpokládáme, že studující
sem budou přicházeti již s potřebnou
přípravnou kvalifikací, rovnocennou středoškolskému
vzdělání, i když zůstanou v platnosti
dosavadní a jistě zpřísněné
přijímací zkoušky, které neznamenají
výběrovost ve smyslu obvyklého myšlení
školských řádů, jak o tom hovoří
důvodová zpráva, nýbrž konstatují
skutečné nadání a vyspělost
speciálních znalostí. To se blíží
více psychotechnice. To by bylo tedy v pořádku.
Ale ptáme se, co bude s těmi, kteří
mají jinak zjištěné nadání
v práci umělecko-průmyslové, ale z
příčin rozmanitých, nejčastěji
ovšem sociálních, nedostalo se jim potřebného
předběžného vzdělání,
opravňujícího ke vstupu na školu vysokou.
Mám takových dokladů několik ze svého
plzeňského okolí. Nedbati jich znamenalo
by ochuditi národní kulturu o řadu lidí
velmi schopných a užitečných. Těmto
výtvarníkům - a věřte, že
jich bude vždy velký počet - by byla ovšem
velmi užitečná uměleckoprůmyslová
škola organisovaná tak, jak byla dnešní
od svého počátku, přijímající
po příslušně zkoušce mladé
lidi se vzděláním nižší
střední školy, po případě
se 4 ročníky školy měšťanské.
Zkušenost nás poučila, že takto školení
žáci byli v minulosti i přítomnosti
českému výtvarnictví jen ke cti. Absolventi
takové umělecko-průmyslové školy
charakteru středoškolského by byli podle svého
vyvinutého nadání nejlepšími
studenty následující školy vysoké.
Proto žádáme v zájmu československého
výtvarného umění, aby vedle vysoké
školy byla organisována ještě jakási
umělecko-průmyslová škola střední.
Analogie takového zřízení máme
stejně v Rusku, Americe, kde jsou tyto formy již dávno
vžité. Tedy to, co navrhujeme, znamená naprosté
přebudování umělecko-průmyslového
vzdělání na našich školách.
Jsme dnes sami pány ve svém státě,
zřizujeme si školy výhradně pro sebe,
a proto je nutno, aby se tomu věnovala nejen dostatečná
pozornost a organisační práce, ale také
potřebný peníz, který se bude velmi
dobře vyplácet, neboť se výsledky projeví
ve zvýšení kvalit naší národní
produkce v oblasti uměleckých řemesel, z
nichž některé, jako sklářství
a keramika, jemná a užitková, znamenají
veliké možnosti vývozové. Pamatujte,
že jdeme do nové konkurence světové.
Nezapomeňte, že jsme to na příklad na
světové výstavě umělecko-průmyslové
v Paříži prohráli s tenkráte
trochu zanedbaným sklem proti Švédsku, kde
ovšem, jak známo, pracovali i čeští
emigrovaní mistři-ryjci, že jsme to tenkráte
prohráli i v keramice, ale zvítězili jsme
nečekaně s knižní vazbou a gobelinem,
dokonce i nad Francií, kde byla toho staletá tradice.
Taková školská péče se tedy vyplácí.
Skvělé služby prokázaly naší
umělecko-průmyslové kultuře komorní
ústavy pro zvelebování živností
a naše znamenitá umělecko-průmyslová
musea. Je ovšem smutnou kapitolou, že ani stát,
ani zemské úřady těmto institucím
neskýtají alespoň slušnou podporu. Konstatuji,
že dnešní stav je po této stránce
horší než kdykoliv před tím, včetně
t. zv. protektorátu, viz na př. plzeňské
umělecko-průmyslové museum.
Paní a pánové, bylo by ale rozhodně
podle našeho přesvědčení nesociální,
kdyby školská péče o umělecko-průmyslovou
kulturu byla omezena jen na Prahu a na ústavy do té
chvíle existující na našem venkově.
Nutno školství toho rázu rozšířiti
zejména tam, kde pro to jsou přirozené podmínky.
Jako mluvčí českého západu
upozorňuji na potřebu pořádné
reorganisace keramické školy karlovarské (v
Rybářích). Tam je nutno hlavně rozšířiti
mnohem větší měrou i výučbu
malování a zlacení porcelánu. Naše
keramické školy nám vzdělávají
velmi schopné mistry pro plastiku a vázovou architekturu,
ale dnes jsme v hrozné bídě, nemajíce
opravdu českých lidí k malbě porcelánu.
Jak myslíte, že budeme schopni konkurovat v tomto
oboru? Tradice Jana Zachariáše, Quasta a Václava
Haspekla nebyla u nás dosud obnovena. Musí dojít
k nápravě, jinak hrozí našemu exportu
vážné nebezpečí. Či si
tu pro svou indolenci a netečnost máme ve vatičce
zachovat německé malíře tohoto oboru?
Karlovarská škola porcelánářská
však nestačí českému západu.
Ten kraj je, jak známo, především keramický
a sklářský již svým přírodním
bohatstvím (kaolin). Není jen jedna keramika porcelánová,
jíž se musí věnovati pozornost. Plzeňsko
se svým okolím kaolinovým, keramickými
hlínami a velkými závody, blízkost
skláren šumavských (Anninov, Rejštejn,
Vimperk, Radnice, Chrást a mnoho jiných) předurčují
Plzeň za město, kde by měly být odborně
školy pro keramiku a sklo s příslušnými
odděleními malby a barevných polevů.
Jednalo se o tom již zcela vážně r. 1920,
ale pro neporozumění hlavně ústředních
úřadů k realisaci nedošlo, ač
jsou tu podmínky nejskvělejší po stránce
materiálové, osobní i kulturně věcné.
Doporučujeme proto zřízení takových
odborných škol západočeských
se sídlem v Plzni co nejdůtklivěji. Je český
západ - jak jsme slyšeli a jak upozornil řečník
přede mnou a zpravodaj - v tomto směru vůbec
macešsky zanedbáván.
Vracím se nakonec ještě k organisaci vysoké
školy umělecko-průmyslové. Zmínil
jsem se již o některých směrnicích,
k nimž by se mělo vážně přihlédnouti
v jejím slovanském usměrnění
i při modernisování jejího věcného
vybavení. Vše ještě nutno doplniti zřízením
učebných stolic, jichž dosud u nás není
nebo které byly zanedbány a jsou vakantní.
Máme na mysli zavedení výučby o konservaci
uměleckých památek, t. j. obrazů,
fresek, soch a předmětů textilních
i kovových. Dosud je pamatováno na tento tak důležitý
obor a pro výkonné umělce významný
jen lektorskými přednáškami na naší
filosofické fakultě, kde přednáší
sám dr Václav Wágner, ale nikde není
praktického výcviku laboratorního. Naše
Státní galerie i Státní archeologický
ústav mají své laboratoře vlastně
jen k svému ústavnímu užití.
To nejsou školy, a my potřebujeme, aby těmto
technikám rozuměli naši výtvarníci,
z nichž nejeden touto cestou nalezne své trvalé
zaměstnání. Bude to užitečné
v budoucnu i pro potřebu našeho venkova a jeho památek.
Také po smrti prof. Urbana a prof. Dítěte
nemáme vlastně nikoho pro umění církevní.
žádáme, aby tento veliký a tak důležitý
obor stejně pro nás jako pro event. žáky
jiných národů slovanských byl zaveden
znovu a příslušné stolice vhodně
obsazeny.
Při veškeré organisaci příští
vysoké školy umělecko-průmyslové
budiž dbáno toho, aby nebylo zbytečné
konkurence s Akademií výtvarných umění,
která má tak slavnou a historicky významnou
tradici. Nejsme také národem tak bohatým,
abychom nedbali kulturní ekonomie národních
tvůrčích sil. V otázkách osobních
budiž pamatováno na to, že škola má
sloužiti především studentům a
že nesmí jíti o uspokojení snad nějakých
osobních zájmů.
Končím prohlášením, že strana
lidová bude hlasovati pro zákon o zřízení
vysoké školy umělecko-průmyslové,
ovšem za předpokladu, že budou splněny
prováděcím nařízením
požadavky, jež jsem tu přednesl. Nové
vysoké škole umělecko-průmyslové
přejeme pak plného zdaru a úspěchu.
(Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
inž. Synek. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Synek: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Návrh zákona na přeměnu umělecko-průmyslové
školy na školu vysokou je jedním z nejzákladnějších,
nejprospěšnějších a nejspravedlivějších
návrhů zákonů, které nám
vláda předložila ke schválení.
Jde tu vlastně o věc, která se dávno
už měla státi a o kterou vedení školy
opětovně usilovalo. Mohl bych se tu opřít
o slavnou tradici školy, o vše to, co vykonala ve prospěch
rozvoje českého uměleckého průmyslu,
mohl bych jmenovati jména slavných učitelů,
kteří umělecko-průmyslové škole
dávali ráz a určovali její cestu.
Před vašima očima prošla by tu vskutku
řada jmen nejslavnějších. Dovolte, abych
se zmínil jen o tom, že na samém začátku
školy, t. j. před 60 lety, se ujala jejího
uměleckého vedení Josefem v. Myslbekem a
Frant. Ženíškem slavná generace Národního
divadla, která právě tehdy sklízela
vavříny za své průbojné umělecké
činy. Dovolte, abych za mnohé jmenoval z pozdějších
dějin školy arch. Kotěru, který k nám
přinesl první nového ducha architektury a
který dobře cítil vysoké poslání
práce umělecko-průmyslové. Od něho
také vyšel plán povýšiti školu
uměleckoprůmyslovou na to místo v organisaci
lidské práce, které jí plným
právem náleželo. Na umělecko-průmyslové
škole učil Stan. Sucharda, Celda Klouček, Jan
Preisler, Felix Jenewein, Josip Plečník, Bohumil
Kafka, František Kysela, Vratislav Brunner, Josef Drahoňovský
a řada jiných vynikajících výtvarníků,
kteří všichni přispěli velkou
měrou k rozvoji našeho uměleckého průmyslu.
Tato vysoká úroveň profesorského sboru
je tradicí školy a mezi profesory, kteří
byli na školu jmenováni v posledních měsících.
čteme opět jména nejzávažnější.
A tu bych chtěl zdůraznit, že v těchto
nových profesorských silách ujímá
se uměleckého vedení školy nová
generace umělecká, jednotná svými
názory na význam umění pro průmysl
a řemesla, svěží ve své vlastní
práci a schopná posloužit našemu životu
a státu co nejlépe. Je nesmírně důležité,
v jakém prostředí žije národ
a není pochyby, že umění i v té
nejprostší formě, jakou dá věci
užitkové, vnáší do národního
života ušlechtilost a budí v něm touhu
po vyšší životní úrovni. Chceme,
aby náš lid měl krásný domov,
aby děti vyrůstaly v ovzduší kultury
a aby umění přinášelo jim radost
a zdraví. (Potlesk.)
Umělecko-průmyslová škola se dotýká
svými obory vskutku nejtěsněji našeho
života a to tím spíše, že vedena
v duchu nejpokrokovějším, chce dáti
své síly a své schopnosti do služeb
našeho průmyslu. Chceme, aby naše výrobky
umělecko-průmyslově byly nejkrásnější
a nejlepší, aby mohly soutěžiti na mezinárodních
trzích, aby v tradici oněch uměleckoprůmyslových
odvětví, která v minulosti české
jméno proslavila, znovu a ještě více
nesly jeho věhlas do světa. A tuto práci
průkopnickou a národohospodářsky tak
důležitou koná a bude v budoucnosti vykonávati
vysoká škola umělecko-průmyslová.
Dotkl jsem se tu stránky národohospodářské
a chci zdůraznit, že umělecký průmysl
je pravě tím oborem, který našemu státu
národohospodářsky velice prospěl.
V našich mladých lidech je úžasně
mnoho výtvarného nadání a nepochybuji,
že vysoká umělecko-průmyslová
škola bude tím střediskem pro obory své
práce, jakým v dobách minulých byla
ve střední Evropě Videň nebo Berlín.
V obou těchto městech jsou vysoké školy
umělecko-průmyslové a tato skutečnost
snižovala v minulosti význam naší umělecko-průmyslové
školy v Praze. Posluchači, kteří k nám
přicházeli na umělecko-průmyslovou
školu, zejména z bratrských zemí slovanských,
odcházeli, ježto nemohli dosáhnouti na umělecko-průmyslové
škole pražské vysokoškolského diplomu,
do Vídně a Berlína, což mělo
pochopitelně vážné důsledky politické
i národohospodářské. Umělecko-průmyslová
škola má ve svém programu státi se střediskem
slovanského studentstva tak, jak jí to káže
úloha našeho národa mezi slovanskými
národy a celá její tradice. Nezapomínejme
v této chvíli, že byl zestátněn
náš průmysl a že je tím dána
možnost a povinnost nejužší spolupráce
vysoké školy umělecko-průmyslové
s různými odvětvími zestátněného
průmyslu, a že její absolventi budou povoláni
k tomu, aby byli duchem a tvůrčí silou v
průmyslovém podnikání. (Potlesk.)