Není námitek ani proti úpravě, provedené
ústavně-právním výborem v tom
směru, že námi navrhované doplnění
§ 2, č. 2 dekretu nestane se zvláštní
druhou větou, nýbrž zařazením
navrhovaného doplňku přímo do souvislého
znění odst. 2, § 2, kterýžto odstavec
bude se tudíž týkati nejen poznámky
o zavedení vnucené správy, ale i zápisu
zákazu zcizení, zatížení a propachtování.
Možno souhlasiti i s tím, že doplněk nemluví
o "vkladu" zákazu, a že použil širšího
pojmu "zápis", neboť z praxe jest nám
známo, že okupantský pozemkový úřad
ve svých knihovních návrzích žádal
za "poznámku" zákazu zcizení, zatížení
a propachtování, ježto okupantským úředníkům
nebylo patrně známo, že takovýto zákaz
se podle našich knihovních předpisů
nepoznamenává, nýbrž vkládá.
Širším pojmem "zápis" jsou tudíž
pro provedení výmazu kryty jak vklady, tak i možné
případy, kdy snad soud omylem plně vyhověl
žádosti a požadovaný zákaz nevložil,
nýbrž jen poznamenal.
S ohledem na nynější nedostatečné
personální vybavení našich soudů,
o němž referoval ústavně-právnímu
výboru zástupce ministerstva spravedlnosti, bylo
třeba vzíti zřetel na to, že nelze v
dnešní době trvati na tom, aby soudy prováděly
výmazy z moci úřední na pouhé
upozornění. Nutno se proto spokojiti s tím,
že po provedené novelisaci bude míti každý
zápisem postižený možnost, aby požádal
soud o výmaz žádostí kolku prostou,
jestliže nebude chtíti čekati na výmaz
provedený z moci úřední, až se
jednou bude soud běžně zabývati příslušnou
vložkou. V takovýchto nutných případech
bude moci soud výmaz provésti i při svém
velkém zatížení pracovním, neboť
knihovní žádost mu práci velmi usnadní.
Státní pozemkový úřad proti
soudním usnesením o vkladech a výmazu zákazu
zcizení, zatížení a propachtování,
provedeným bez jeho souhlasu, nepodal opravných
prostředků, takže se stala právoplatnými,
a proto možno souhlasiti s usnesením ústavně-právního
výboru, aby účinnost novely dekretu nenastala
se zpětnou platností dnem 15. listopadu 1945, nýbrž
až dnem vyhlášení.
I s usnesením ústavně-právního
výboru, kterým se ministru vnitra ukládá,
aby jako přílohu zákona uveřejnil
plné znění citovaného dekretu v nové
jeho úpravě, provedené zákonem, možno
plně souhlasiti.
Náš návrh na vydání zákona,
kterým se mění a doplňují předpisy
dekretu presidenta republiky o některých opatřeních
ve věcech knihovních, byl tudíž usnesením
ústavně-právního výboru ve
své podstatě schválen. S úpravami,
usnesenými ústavně-právním
výborem, možno souhlasiti, neboť ve smyslu našeho
návrhu poskytují zemědělcům,
postiženým vnucenými správami, možnost,
aby mohly býti provedeny s výmazy poznámek
o zavedení vnucené správy i výmazy
vkladů, resp. i eventuelních poznámek zákazu
zcizení, zatížení a propachtování
bez souhlasu pozemkového úřadu a aby i takováto
podání a zápisy byly prosté poplatků.
Doporučuji proto slavné sněmovně k
schválení návrh zákona ve znění,
jak byl přijat ústavně-právním
a zemědělským výborem i s jeho článkem
I, obsahujícím schválení a prohlášení
dekretu presidenta republiky ze dne 27. října 1945,
č. 124 Sb., za zákon. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 4 články, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 6. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se doplňuje dekret presidenta republiky ze
dne 27. října 1945, č. 124 Sb., o některých
opatřeních ve věcech knihovních
(tisk 195).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Hobza: Nejsou.
Zpravodaj posl. Mikuláš: Nikoliv.
Předseda: Není tomu tak.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji Prozatímní Národní
shromáždění přijalo ve čtení
prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přikročíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu ústavního
zákona (tisk 159), kterým se provádí,
pokud se týče mění čl. 5 ústavního
dekretu presidenta republiky o obnovení právního
pořádku (tisk 214).
Zpravodajem je pan posl. dr Peška. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Peška: Slavné Národní
shromáždění!
Ústavní zákon, který je vám
dnes předložen, je jedním z nejvýznamnějších
aktů, kterými toto Národní shromáždění
se bude zabývati. Již jeho vnější
forma, forma zákona ústavního, ukazuje na
jeho mimořádný význam, neboť
moci ústavodárné smí toto Prozatímní
Národní shromáždění užívati
jen v nezbytných případech. Tato nezbytnost
je zde plně odůvodněna obsahem tohoto zákona.
Tímto ústavním zákonem se schvalují
a prohlašují za zákon veškeré dekrety,
které byly vydány nejprve londýnskou emigrantskou
vládou, později vládou republiky Československé
až do sejití se Prozatímního Národního
shromáždění. Schválením
tohoto ústavního zákona vyslovuje tento sbor
zároveň souhlas s činností presidenta
republiky a jeho vlády až do dne 27. října
m. r., pokud tato činnost byla vyjádřena
v těchto dekretech. A tu dlužno konstatovati, že
naše vláda vždy měla snahu býti
vládou státu právního a že tedy
veškeré tyto normy byly skutečnou páteří
veškeré její činnosti.
Normy, které dnes schvalujete odhlasováním
tohoto zákona, jsou velmi významným mezníkem
v politické a právní historii našeho
státu. Vždyť mezi nimi jsou dekrety, kterými
byl znárodněn náš průmysl a jiné
naše hospodářské instituce. Jsou mezi
nimi předpisy, kterými byly zřízeny
národní výbory a tím postavena celá
naše správa na nový, lidovější
základ. Jsou tam dekrety o stíhání
národních zrádců, dekrety, na základě
jichž se provádí vystěhování
Němců a Maďarů a kolonisace jimi opuštěných
území. Víme všichni již dnes, jak
hluboký převrat v našem státním
životě takto nastal. Než všechny tyto předpisy
byly vydány pouze vládou a presidentem republiky,
nikoli - jak tomu bývá v normálních
poměrech - sborem zákonodárným. Svědčí
o vysokém stupni vědomí odpovědnosti
našich ústavních činitelů, že
sami a z vlastní iniciativy dekretem o obnově právního
pořádku stanovili, že tyto zákonodárné
normy presidenta republiky a vlády musí býti
podrobeny souhlasu Národního shromáždění,
ba dokonce že v určité lhůtě
po jeho svolání ztrácejí účinnost,
pokud by nebyly Národním shromážděním
znovu uzákoněny.
Pravda, vyskytly se rozpaky při řešení
otázky, zdali mají být předloženy
ke schválení již tomuto Prozatímnímu
Národnímu shromáždění,
anebo teprve příštímu, přímými
volbami zvolenému zákonodárnému sboru.
Tato otázka byla vyřešena ve prospěch
příslušnosti Prozatímního Národního
shromáždění. Právní důvody
tohoto řešení jsem sdostatek vyložil v
tištěné důvodové zprávě.
Rád bych zde pouze poukázal na vysoký politický
význam tohoto řešení.
Prozatímní Národní shromáždění
je takto uznáno i politicky - neboť právně
byla tato otázka již řešena v dekretu,
kterým bylo Národní shromáždění
svoláno - za plně rovnocenné kterémukoliv
jinému zákonodárnému sboru, vyšedšímu
z všeobecných, rovných, tajných a přímých
voleb. A také plným právem, neboť tento
zákonodárný sbor representuje všechny
politické směry, které v době jeho
volby mohly přicházeti v úvahu. Representuje
i velké korporace nepolitické, všenárodního
významu, a zahrnuje mnoho odborníků nejlepších
jmen. Tento sbor byl vytvořen dohodou nejdůležitějších
politických směrů, což může
jen zvýšiti jeho autoritu. Proto zcela právem
je považován za vrcholného representanta veškerého
veřejného života Československé
republiky.
Také z důvodů právní bezpečnosti
nebylo možno schválení a uzákonění
dekretů presidenta republiky dále odkládati.
Občanstvo samo se dožadovalo, aby tento poslední
a rozhodný krok, kterým bude zakončena a
zpečetěna národní revoluce, byl učiněn.
Jest až dojemné čísti petice, které
některé skupiny občanů předkládaly
Národnímu shromáždění,
žádajíce o co nejrychlejší schválení
a uzákonění dekretů presidenta republiky.
Svědčí to o tom, jak hluboce je zakořeněno
právní cítění v nejširších
vrstvách občanstva.
O hlubokém právním cítění
širokých vrstev občanstva svědčí
také to, že všeobecně byla vyslovována
žádost, aby veškeré dekrety presidenta
republiky, uveřejněné v londýnském
Úředním věstníku, byly znovu
uveřejněny ve Sbírce. Nám, členům
zákonodárného sboru, jsou tyto dekrety známy
z různých přetisků, avšak širší
veřejnost s nimi dosud obeznámena nebyla. Pociťuje-li
se potřeba, aby byly učiněny přístupné
veškerému občanstvu, svědčí
také to o vyvinutém smyslu pro právo.
Paní a pánové! Ústavně-právní
výbor se zabýval otázkou schválení
a znárodnění dekretů presidenta republiky
již od počátku měsíce prosince.
Také plenární schůze Národní
fronty zaujala k otázce stanovisko a v důsledku
toho vláda předložila svou osnovu Národnímu
shromáždění. Ústavně-právní
výbor věnoval této otázce - jsa si
vědom jejího významu - veškerou pečlivost
a některá její ustanovení šířeji
rozvedl a znovu stylisoval, jak je podrobně uvedeno v důvodové
zprávě.
Dlužno upozornit ještě na jednu podrobnost. Dekret
- později zákon o obnově právního
pořádku - vyžadoval, aby i určitá
vládní nařízení byla předložena
ke schválení Národnímu shromáždění.
Poněvadž vládní osnova se touto věcí
nezabývala a tedy vláda o toto schválení
ještě nepožádala, ústavní
zákon vám předložený se o této
věci nezmiňuje. Třeba proto tuto otázku
považovat i nadále za otevřenou.
Jménem ústavně-právního výboru
vás žádám, paní a pánové,
abyste tuto osnovu schválili se všemi formalitami,
nezbytnými pro usnesení zákona ústavního.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 články, nadpis zákona
a úvodní formuli. Nebude-li námitek, budeme
hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy
výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Prosím paní a pány poslance, aby zaujali
svá místa. (Děje se.)
Poněvadž ústavní zákon vyžaduje
ke svému schválení podle § 33 úst.
listiny a § 56, odst. 3 jedn. řádu třípětinové
většiny všech poslanců a podle čl.
2 úst. dekretu presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945,
č. 47 Sb., většiny přítomných
členů Prozatímního Národního
shromáždění ze Slovenska, dám
sečísti hlasy.
Žádám pp. zapisovatele, aby spolu s pp. členy
sněmovní kanceláře provedli sčítání
hlasů, a to: p. posl. dr Kempný v 1. a 2.
úseku, p. posl. Štětka ve 3. a 4. úseku,
p. posl. Sova v 5. a 6. úseku, p. posl. Smejkal
na presidiální tribuně.
Pan posl. Smejkal s panem tajemníkem Prozatímního
Národního shromáždění
zjistí výsledek hlasování.
Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s celou osnovou ústavního zákona,
to je s jejími 3 články, dále s nadpisem
zákona a s úvodní formulí podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku a ponechá
ji zdviženu, dokud nebude provedeno sčítání.
(Děje se.)
Tajemník PNS dr Madar: Pro osnovu se vyslovilo 186
hlasů, proti žádný hlas.
Z přítomných 47 členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska se vyslovilo pro osnovu 47.
Předseda: Tím Prozatímní Národní
shromáždění přijalo tuto
osnovu ústavního zákona ve znění
zprávy výborové kvalifikovanou většinou
třípětinovou z nynějšího
počtu všech poslanců a podle článku
2 ústavního dekretu presidenta republiky ze dne
25. srpna 1945, č. 47 Sb., většinou
přítomných členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska.
Osnova zákona přijata jakožto zákon
ústavní ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle § 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.
Ad 1. Druhé čtení osnovy ústavního
zákona, kterým se provádí, pokud se
týče mění čl. 5 ústavního
dekretu presidenta republiky o obnovení právního
pořádku (tisk 214).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Peška: Nejsou.
Předseda: Není tomu tak.
Než budeme hlasovat, upozorňuji, že § 33
úst. listiny a § 56, odst. 3 jedn. řádu
vyžadují třípětinové většiny
všech poslanců a podle čl. 2 úst. dekretu
presidenta republiky ze dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb.,
většiny přítomných členů
Prozatímního Národního shromáždění
ze Slovenska, poněvadž ve čtení prvém
osnova tato byla usnesena jako zákon ústavní.
Při hlasování dám sečísti
hlasy.
Žádám tudíž tytéž pány
zapisovatele jako při čtení prvém,
aby spolu s členy sněmovní kanceláře
provedli sčítání hlasů.
Jsou to pp. poslanci: dr Kempný, Štětka,
Sova, Smejkal.
Budeme hlasovati.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s touto
osnovou ústavního zákona tak, jak ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
Tajemník PNS dr Madar: Podle provedeného
sčítání hlasů vyslovilo se
v druhém čtení pro osnovu 189 hlasů,
proti žádný hlas.
Z přítomných 47 členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska vyslovilo se pro osnovu 47 poslanců.
Předseda: Pro osnovu se tedy vyslovila kvalifikovaná
třípětinová většina
z nynějšího počtu všech poslanců
a podle článku 2 úst. dekretu presidenta
republiky ze dne 25. srpna 1945, č. 47 Sb., většina
přítomných členů Prozatímního
Národního shromáždění
ze Slovenska. Tím přijalo Prozatímní
Národní shromáždění tuto
osnovu také ve čtení druhém
jako zákon ústavní. (Hlučný
potlesk.)