Naší dělníci a zaměstnanci jsou
si dobře vědomi těchto skutečností
a proto také dobře poznávají a rozeznávají,
že jedinými přáteli a obhájci
zaměstnaneckých zájmů jsou nikoliv
ti, kteří o získání zaměstnanců
licitují, kteří proti jednotnému revolučnímu
odborovému hnutí zákeřně útočí,
kteří by nejraději při politických
stranách znovu postavili veřejnozaměstnanecké
organisace, nýbrž ti, kteří všechno
úsilí vkládají do společného
budování republiky.
Nejlepším důkazem, jaké stanovisko zaujímají
dělníci a zaměstnanci k těmto otázkám.
jsou nám železničáři. Naše
železniční doprava byla v říjnu
tohoto roku ve velmi svízelné situaci. Byl velký
nedostatek vagonů, denně chybělo skoro 1000
vagonů na odvážení uhlí. Měla
se zvládnout podzimní bramborová a řepná
kampaň. Železničáři vyhlásili
ve svém ústředním výboru zaměstnanců
v dopravě soutěž v dopravě a uložili
si zkrátit oběh vozů z osmi dnů na
šest dnů. Dokázali to opravdu velkolepým
způsobem. Tím se získalo pro přistavování
dalších 1000 vozů. Zaměstnanci poštovních
a jiných úřadů, elektrických
drah, dělníci z továren pracovali denně
v dobrovolných pracovních brigádách,
celé desítky a stovky vagonů byly rychle
naloženy a vyloženy.
To je velké vlastenectví pionýrů práce
pro výstavbu demokratické republiky. Jak uboze a
male proti těmto pionýrům práce vypadají
ti, kdož v době tohoto velkého budovatelského
úsilí, v době starosti o to, jak zásobit
uhlím továry, závody, nemocnice, školy
a domácnosti, se pokoušejí svolávat
politické schůze železničářů,
poštovních a jiných zaměstnanců,
aby na nich licitovali o získání volebních
hlasů a odtržení veřejných zaměstnanců
od dělníků a soukromých zaměstnanců.
Železničářům, poštovním
a jiným zaměstnancům chybějí
boty, nemají obleky, mají těžkou službu.
Když republika, jejich lidová republika, potřebovala
vagony, nesvolávali schůze, aby se na nich dožadovali
svých práv, ale tak jako po květnových
bojích šli s barikád roztápět
lokomotivy a dokázali, že tak brzo se u nás
rozběhla doprava, tak i nyní vyhrnuli si rukávy
a dokázali svou iniciativou, svým budovatelským
elánem opravdu zvládnout dopravu. A nebyli to jen
dělníci, posunovači, výhybkáři,
strojvůdci, topiči, průvodčí,
strojmistři, byli to i výpravčí, dopravní
úředníci a přednostové, inženýři
a technici. Všichni železničáři
se zapojili do velkého budovatelského úsilí.
A tito železničáři, poštovní
a ostatní veřejní zaměstnanci nedají
se nikdy a nikým svést se svého budovatelského
úsilí o zajištění republiky a
její lidové demokracie. Odmítnou a zaženou
každého rozbíječe odborové jednoty,
budou stát na stráži odborové jednoty
proti všem reakčním a rozbíječským
pokusům, neboť jedině jednotné odborové
hnutí, jednota všeho pracujícího lidu
a, řekl bych, budovatelská jednota celého
národa může nás vyvést z tíživých
hospodářských nesnází k lepšímu
zítřku. (Potlesk.) Proto komunistická
strana, která usiluje o to, aby rychlým vybudováním
republiky dala předpoklady k provádění
velkorysé sociální politiky pro veřejné
zaměstnance a všechny pracující, bude
hlasovat pro tento vládní návrh. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Ako ďalší rečník
je prihlásený p. posl. Šabršula,
ktorému udeľujem slovo.
Posl. Šabršula: Vážená snemovňa,
páni a dámy!
Ako člen soc.-politického výboru z klubu
poslancov demokratickej strany na Slovensku mám tú
česť, aby som prehovoril k sociálne-politickým
otázkam nasledovne:
Je tomu niečo vyše mesiaca, čo začalo
zasadať Dočasné Národné shromáždenie,
a vidieť za taký krátky čas, že
jedna osnova za druhú a jeden vládny návrh
zákona za druhým sa schvalujú, ktoré
sa musely prepracovať, aby sa čo nejskôr dostaly
do platnosti a tým aby ľud v oslobodenej Československej
republike poznal, že teraz už zas národ náš,
Čechov a Slovákov, má svojich zákonodarcov,
po ktorých tak dlho túžil a za čo toľko
strádal a trpel. A to len preto, že sme mali nádej
a boli sme presvedčení, že pravda zvíťazí
a naša oslobodená Československá republika
bude postavená na základy ozaj novej sociálnej
spravodlivosti. Preto musíme v novej republike Československej
odstrániť všetko to, čo bolo v starej
Československej republike nedostatočné alebo
chybné. Zvlášť sa musíme domáhať
toho po stránke sociálnej spravodlivosti, čo
by nám nedopriali nikdy naši najúhlavnejší
nepriatelia Germáni a fašisti, ktorí nikomu
inému nepriali, iba svojim rasám a svojim prívržencom.
Náš pracujúci ľud robotníkov, roľníkov,
živnostníkov a úradníkov je základ
štátu, ten od nás očakáva zastanie,
a to práve tuná s tohoto miesta, a pozorujú
nás, ako ich zastupujeme. Pozorujú nás tiež
i ostatní, to je cudzina, ako si počíname
a ako skutočne ľud tuná odtiaľto zastávame.
Sociálne poistenie bolo vždy najdôležitejšie
pre pracujúce vrstvy, a preto roľníci i živnostníci
toľkoraz už volali a volajú po úprave
sociálneho zákona, aby boli pojatí do sociálneho
poistenia a tak boli zabezpečení na starosť
a v invalidite, aby tí, ktorí boli a sú sociálne
slabší, neboli odkázaní na žobrácku
palicu. Preto žiadame, aby sociálne poistenie bolo
sjednotené tak, aby i prídavky na deti pre roľníkov
a živnostníkov boly do zákona pojaté.
Žiadame, aby v sociálnom poistení bola prevedená
unifikácia medzi Slovenskom a českými zemiami
tak, aby tie diferencie, ktoré ešte dnes máme,
boly čo najskôr odstránené. Aké
sú to diferencie? Je to vládny návrh zákona
o sociálnom poistení, ktorým zeme česká
a moravskosliezská dostanú pre svojich starcov 6.000
Kčs ročite a kde žijú dvaja 3.500 Kčs
a keď i títo dvaja sú sociálne slabí
a na úkor druhých, tak dostanú i tí
po 6.000 Kčs ročite. Naproti tomu na Slovensku dostaneme
len 1.440 Kčs pre týchto starcov, ktorí dovršili
r. 1926 60 rokov, t. j. ktorí dnes majú 79 rokov,
a z tých už máloktorý žije. Preto
dôrazne tu žiadame, aby tieto diferencie, ktoré
máme my Slováci s našimi bratmi Čechmi,
boly odstránené a aby sociálne-politický
výbor sa toho ujal a diferencie medzi Slovenskom a českými
zemiami sa urovnaly, lebo to je tiež hlavné naše
sblíženie dvoch našich bratských kmeňov,
po ktorom sme vždy túžili a volali. My prijímame
túto osnovu o sociálnom poistení, lebo sme
si vedomí toho, že unifikácia v dôchodovom
poistení za ten krátky čas nemohla byť
pripravená podrobnejšie, avšak očakávame
v dohľadnej dobe, že sa tak stane a rozdiely sa vyrovnajú.
(Předsednictví se ujal předseda David.)
Kvitujeme s povďakom našej vláde, že už
pri tejto príležitosti vyrovnania cien a miezd bolo
prevedené kus unifikácie na poli nemocenského
poistenia, lebo mzdový základ pre všetky odvetvia
nemocenského poistenia je na Slovensku i v Čechách
jednaký. A čo je najdôležitejšie,
že nemocenské dávky sú, či už
naturálne či peňažité, v celej
republike rovnaké. Týmto dokazujeme, že sme
rovný s rovným, čo len prospeje našej
jednotnej a nikdy nedeliteľnej Československej republike.
Tiež sociálne-politický výbor sa musí
zaoberať radikálne tým, aby robotnícke
mzdy všetkých odborov boly tiež sjednotené
a kolektívne smluvy uzákonené, a smluvy upravené
tak, aby za zaslúženú prácu bol každý
riadne odmenený, aby sa cítil v našej oslobodenej
Československej republike každý šťastný
a spokojný. (Potlesk.)
Predseda (zvoní): Uděluji slovo panu
posl. Vojancovi.
Posl. Vojanec: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
V rámci vyrovnávání hospodářských
čísel, a to jak úpravy cenové, tak
i mzdové a všeho, co s tím souvisí,
zvyšujeme také důchody, vyplácené
z titulu veřejnoprávního sociálního
pojištění, a to sociálního, bratrského
a pensijního, a konečně zvyšujeme také
státní starobní podpory. Především
zde vidíme už jasně blahodárný
účinek uplatňující se nové
sociální revoluce, která postihla nejen náš
stát, nýbrž postihuje celou Evropu a snad celý
svět.
Úpravy sociálního rázu, ať mzdové,
prováděné vyhláškami ministerstva
ochrany práce a sociální péče,
nebo ty, které právě projednáváme
jako zákonné předlohy, nejsou uspokojivé
a nepovažujeme je za dostatečně vyhovující.
Ovšem i mzdová úprava má ráz
prozatímního řešení, poněvadž
s dosavadním způsobem řešení
nadlouho nevystačíme. Musíme najít
jinou vhodnou formu pro její trvalé řešení,
formu, která bude odpovídat našim speciálním
vnitrostátním poměrům po všech
stránkách. Zde pak bude nutno uplatniti zásadu
křesťanské lásky k bližnímu:
dělník je hoden své mzdy.
Celá naše sociální politika bude pak
u nás jednou z nejdůležitějších
oblastí, poněvadž se bude dotýkat zájmů
všech pracujících vrstev, jak zaměstnanců
rukou i mozku v námezdném poměru, tak i zemědělců,
živnostníků a příslušníků
svobodných povolání, jak to již částečně
také formuluje návrh příštího
národního pojištění. Máme-li
však uskutečňovat velkorysou sociální
politiku, jak si ji narýsovala vláda Národní
fronty Čechů a Slováků, musíme
si k tomu účelu opatřiti také dostatek
potřebných prostředků, a ty si můžeme
opatřit pouze zvýšením naší
výroby, zejména průmyslové. Zchudli
jsme a teprve nyní pociťujeme a pocítíme
na svých bedrech - národ jako celek i každý
jednotlivec - následky zchudnutí a tím ovšem
také následky války, šestileté
okupace a jejího drancování. Abychom se z
této těžké hospodářské
situace včas dostali, je zapotřebí zvýšiti
naši výrobu, zejména pro vývoz, a volá
se po tom ze všech odpovědných míst.
Velmi podrobně se touto otázkou a její ohromnou
důležitostí a významem pro celý
náš hospodářský, sociální
a politický život zabýval pan ministr průmyslu
Laušman ve svém exposé v průmyslovém
výboru Prozatímního Národního
shromáždění.
Jedním z prostředků, vedoucích k dosažení
tohoto cíle, je zvýšiti nejen sociální
úroveň našeho dělnictva, což se
postupně a záměrně provádí,
ale zejména pak zvýšiti společenské
postavení našeho dělníka, abychom tak
čelili všeobecnému dnes a neblahému
zjevu, totiž útěku od fysické práce.
Je třeba systematické převýchovy našeho
občanstva a je zapotřebí započíti
s ní v tomto duchu ihned. Zde se naskýtá
široké a vhodné pole působnosti ministerstvu
informací.
Bude ovšem také nutno, aby v rámci připravovaného
národního pojištění bylo zabezpečeno
dělníkovo stáří tak, aby nebyl
se svého pracoviště lákán k neproduktivní
práci vidinou zabezpečeného stáří.
Zde nutno podtrhnouti a vyzvednouti významnou spoluúčast
a práci jednotných odborů - revolučního
odborového hnutí - na poli sociální
politiky, která se bude ještě více prohlubovati
a bude ještě účinnější.
Postoj lidové strany k revolučnímu odborovému
hnutí, který je kladný, jsem podrobněji
osvětlil ve své včerejší řeči
v soc.-politickém výboru.
K projednávaným předlohám, které
byly pro naprostý nedostatek času ve výborech
přímo promrskány a které byly sdělávány
kvapným, až nemožným tempem pro naprostý
nedostatek času, chci říci, že obsahují
řadu věcných vad a nedostatků. Z toho
je ovšem těžko koho vinit, když osnova nemůže
být řádně projednána, prodebatována
a upravena. Osnovy a jejich uzákonění je
terminováno a mám vážnou obavu, zda
na př. výplata jednorázového přídavku
k důchodům bude důchodcům vyplacena
ještě včas před vánocemi. Toto
ukvapené a překotné tempo má za následek
mnoho nejasností, které se nám pak objevují
v zákonech a zbytečně zatěžují
naši administrativu, jež musí býti v lidové
demokracii rychlá a pružná, ale nebude taková,
navalíme-li jí sami do cesty zbytečné
překážky. Mimo to se tím zcela zbytečně
rozrušuje veřejná mysl a někdy i dokonce
pobuřuje proti vládě a parlamentu. Má-li
Prozatímní Národní shromáždění
odpovědně pracovat, musí mu, jakož i
jeho výborům, býti dáno dostatek času.
Jsem pro intensivní práci, ale práci řádně
vykonanou, za kterou možno také bráti plnou
odpovědnost.
Návrh zákona na zvýšení státních
starobních podpor upravuje příspěvek
kategorii lidí starých, téměř
osmdesátiletých, pomalu vymírajících
chudáků. Jde o ty, které už nezastihlo
sociální pojištění, poněvadž
1. července 1926 byli starší 60 roků,
a i když pak dále pracovali, byli pojištěni
pouze nemocensky a nikoli sociálně. Původní
zákon z roku 1929, který jim tehdy přiznával
500, po př. 750 Kč, se dnes mění již
po třetí a podpory se zvyšují nyní
na 6.000 Kčs, po př. 7.500 nebo 12.000 Kčs.
Tito lidé, jejichž počet se úmrtím
stále snižuje, si této podpory plně
zaslouží.
Osnovy o jednorázových přídavcích
a o přídavcích k důchodům z
veřejnoprávního sociálního
pojištění skutečně zlepšují
důchody u skupiny občanů, kterou lze právem
nazvat skupinou nejchudších z chudých. Mám
na mysli důchodce Ústřední sociální
pojišťovny, bratrského pojištění
hornického a důchodce Všeobecného pensijního
ústavu. Jde o skupinu občanů, kteří
buď pro svůj vysoký věk nebo pro nějakou
tělesnou vadu nemohou, ač by jistě všichni
chtěli, přiložiti ruku k dílu na výstavbě
naší nové republiky a jsou odkázáni
na důchod ze sociálních ústavů,
jak jsem je jmenoval. K nim možno připočísti
také vdovy a sirotky, pokud jsou odkázáni
na jmenované důchody.
Nevím, povšimla-li si někdy naše veřejnost,
jak tito lidé žijí a z čeho žijí.
Nevím, uvědomili-li jsme si někdy, jak nízké
jsou jejich důchody. Vždyť podle úřední
statistiky činí průměrný invalidní
důchod Ústřední sociální
pojišťovny pouhých 356 korun, starobní
414, vdovský 236 a sirotčí 139 korun měsíčně.
Obdobné důchody v pojištění bratrském
nejsou o mnoho vyšší. Jedině důchody
u Všeobecného pensijního ústavu jsou
poněkud vyšší: invalidní důchod
činí 819, starobní 942, vdovský 437
a sirotčí 211 korun měsíčně.
Z těchto důchodů žilo nebo alespoň
mělo žíti bezmála půl milionu
našich spoluobčanů. Bída této
skupiny však vynikne ještě více, zdůrazním-li,
že daleko větší polovice všech důchodců
žila z důchodu, který nepřevýšil
částku 500 korun měsíčně.
To platí zejména o důchodcích Ústřední
sociální pojišťovny a pokladny bratrské.
Z důchodců ÚSP mělo tento naprosto
nedostačující důchod téměř
80 % všech důchodců.
Položil si snad již někdo otázku, proč
byly tyto důchody tak nízko vyměřeny?
Mnohému snad napadlo, že je to důsledkem špatných
pojistně-matematických výpočtů
či jiné zaviněné chyby. Paní
a pánové, není tomu tak. I když připustíme,
že výpočty jsou naprosto správné,
nesmíme zapomínat, že byly činěny
v dobách normálních za předpokladů
také normálního hospodářského
života. Naše sociální pojištění,
soustředěné na př. v ÚSP, přišlo
do života r. 1926. Sotva žilo 4 léta, přivalila
se vlna nezaměstnanosti, nízkých mezd a drahoty
životných potřeb. Tento stav trval pak vlastně
až do našich dnů. Dělnictvo bylo v důsledku
nízkých mezd pojištěno v nejnižších
třídách a v důsledku nezaměstnanosti
ne trvale. Tím se stalo, že takový invalida
práce nakonec po 10 i více letech práce dostává
300 Kčs měsíčně k životu,
nebo dělník, který dosáhl 65 let po
celoživotní námaze, dostane částku,
kterou lze označiti za nízkou k životu a za
vysokou k smrti.
Všechny tyto zjevy jsou výsledkem dřívějších
hospodářských chyb a zvratů, jsou
důsledkem všeobecné krise z dob, kdy se nacismus
a fašismus připravoval k válce a uměle
a záměrně vyvolával ve světovém
hospodářství zmatky. A stálo by za
to zjistit, jak na př. takových 100.000 osob, jejichž
důchod nepřesáhl částky 250
Kčs měsíčně, vůbec mohlo
existovat. To je hotová záhada, která by
měla být našimi národohospodáři
jednou osvětlena.
Navrhované jednorázové výpomoci ve
výši 1.500 Kčs pro důchodce, 900 Kčs
pro vdovy a 600 Kčs pro sirotky jsou na dnešní
hospodářský stav malé, stejně
jako lineární zvýšení důchodů
o 500 Kčs u důchodu starobního či
invalidního, o 300 Kčs u důchodu vdovského
a 200 Kčs u sirotčího.
Věřím, že vše spočívá
na správných výpočtech, věřím,
že zvýšení všech životních
potřeb nebude u tří a půl členné
rodiny vyšší jak 800 Kčs měsíčně,
věřím také, že u důchodců
se pohybuje rodinný stav podle počtu členů
na 2.23 rodinného příslušníka.
Všemu tomu věřím, nemohu však uvěřiti,
že bude moci býti důchodce, který měl
dosud takových 240 Kčs měsíčně,
nyní živ za 740 Kčs. Zejména ne u takových
důchodců, kde průměr rodinných
příslušníků vypočtený
na 2.23 je překročen. Jsem tudíž toho
mínění, že přídavky a
konečně i jednorázová výpomoc
měly býti přece jen odstupňovány
podle počtu dětí. I když ani pak nebylo
by lze říci, že problém byl s konečnou
platností vyřešen, myslím, že bychom
tímto způsobem pomohli těm nejpotřebnějším
a nejnuznějším.
Ovšem na druhé straně plně chápu
obtíže, které jsou s řešením
těchto dvou návrhů spojeny. Pro toto zvýšení
není úhrady. Stát tu bere na sebe záruky,
přesahující ročně částku
3000 mil. Kčs. A i když příjmy nositelů
sociálního pojištění stoupnou
následkem zvýšení mezd a platů,
přece je nutno počítat s tím, že
stát alespoň pro první rok či dva
bude musit velkou část tohoto nákladu nésti
sám. A situace státu, našich financí
není, jak jsme několikrát s těchto
míst slyšeli, právě nejrůžovější,
takže i tato suma, vydaná bez úhrady, značně
zkomplikuje naši snahu po vyrovnaném rozpočtu.
Toho si musejí býti vědomi i důchodci,
jichž se vládní návrhy čís.
23 a 24 týkají. I když snad nemohou býti
s dostatek spokojeni s řešením, které
je pro ně navrhováno, musejí při nejmenším
oceniti dobrou vůli vlády a nás všech
pomoci jim podle možností a daných poměrů.
Toto řešení je - jak jsem již v úvodu
poznamenal - dočasné, přechodné a
bude definitivně řešeno v rámci národního
pojištění, a bylo by proto záhodno,
aby tato předloha byla brzy uzákoněna.
Při této příležitosti je nutno
zdůrazniti jako stěžejní požadavek
příštího národního pojištění
snížení věkové hranice pro nárok
na bezpodmínečný starobní důchod.
Víme velmi dobře, že tyto velkorysé
sociální plány a požadavky budou vyžadovati
zvýšeného nákladu a ten si musíme
zaplatit my všichni, kdož jsme sociálně
pojištěni, sami; to je ovšem zase ta druhá
stránka, již méně příjemná
a méně populární, ale stejně
významná a důležitá, a musíme
si ji také říci z očí do očí,
byť to bylo i trpké.
Osnova zákona o rodinných přídavcích
splňuje starý požadavek bývalých
křesťanských odborových organisací
a čs. strany lidové. Dostává se nám
zde a našemu programu plné satisfakce a těší
nás tím více, že se tak děje
v nynější době v nové republice,
v nových poměrech, krátce v době lidové
demokracie, která uskuteční konec konců
starý náš zásadní požadavek
- rodinné mzdy. Tato předloha sama, jakož i
předlohy ostatní, jak jsem již uvedl, má
určitě formální vady a nedostatky,
a chtěl bych se tu asi dvou případů
dotknout. Tyto věci se dějí buď v rámci
prováděcích nařízení,
anebo použitím příslušného
paragrafu, který dává p. ministru ochrany
práce a sociální péče zmocnění,
aby příkrosti, pokud se vyskytnou, mohl vlastním
zásahem vyrovnávati. Je to v prvním bodě
paragrafu 3., kde se praví, že do nemocenského
pojištění se nezapočítává
doba nad pět dnů, po kterou pojištěnec
nemá nároku na mzdu nebo služné. Tedy
věc velmi nejasná a bude dělat jistě
velmi značné potíže při praktickém
provádění.
V §u 4 této osnovy zaměstnavatel poskytuje
výchovné a je oprávněn si na své
plnění započísti rodinný přídavek.
Rozpor, který v pravdě není dosti jasný
a který zejména koliduje s osnovou zákona
o úpravě platů a odpočivných
požitků státních zaměstnanců,
poněvadž tam se přiznává mimořádný
příplatek 1.800 Kčs, t. j. 150 Kčs
měsíčně na dítě, ač
zároveň pobírají výchovné.
V tomto případě je to pravý opak.
I zde bude zapotřebí určitého řešení
a sám jsem měl včera čest hovořiti
o tom - ovšem týkalo se to pouze jedné části
- s panem ministrem dr. Šoltészem, u něhož
jsem našel pro toto řešení mimořádné
pochopení.
Dále bych chtěl zvláště upozorniti
na dohody, uzavřené mezi nemocenskými pojišťovnami
podle §u 248 a) poj. zák., kde vzniknou těžkosti,
poněvadž zaměstnavatelé budou musit
sami zkoumat pracovní dobu svých zaměstnaců,
měsíčně ji hlásit a nésti
pochopitelně za tyto věci zodpovědnost.
Prohlašuji zde, že jen pod tlakem hospodářských
a finančních poměrů státu a
celého našeho národního hospodářství
vůbec jsme dali souhlas k tomuto provisornímu řešení
všech uvedených vládních osnov a budeme
také pro tuto osnovu hlasovati. (Potlesk poslanců
čs. strany lidové.)