Takto sa vyvinulo, že v českých zemiach na
starobnú podporu je odkázaných 19 tisíc,
kdežto na Slovensku 50 tisíc obyvateľov. Keď
by to bolo možné - čo je konec koncov možné
urobiť vládnym nariadením, - aby soc. poišťovňa
na Slovensku vyzvala všetkých tých, ktorí
platili soc. poistenie akúkoľvek dobu, a týchto
ľudí prevzala soc. poisťovňa ako svojich
poistencov a poskytovala im riadne podpory - vedľajšie
už, akej výšky, dľa ich zaplatených
príspevkov - potom by sa nám vynorilo, že by
sme snáď 20 tisíc ľudí z týchto
50 tisíc mohli zaradiť do soc. poistenia a pažívali
by tým náležitosti, ktoré im plynú
zo soc. poistenia, požívali by tiež prídavky
500 Kčs, 300 Kčs a 200 Kčs mesačne,
ako hovorí predloha tlač 23.
Myslím, že sme povinní v tomto smysle urobiť
nápravu. Myslím, že Slovenská národná
rada pri najbližšom svojom zasadnutí musí
riešiť tento problém, poneváč by
bolo neúnosné, aby na jednej strane prestarlý
robotník, odkázaný na starobnú podporu,
v českých zemiach dostával 6.000 Kčs
ročite a na Slovensku 1.440 Kčs. Iste že by
to politicky únosné nebolo a není možné
to odôvodniť tým spôsobom, že by
to znamenalo veľké zaťaženie proti českým
zemiam. Ano, veľké zaťaženie proti českým
zemian, ale len s hľadiska návrhu zákona tlač
22, ale úplne by sa to vyrovnalo, ba Slovensko by participovalo
v tomto zaťažení pomerne menšou čiastkou,
než mu prísluší podľa jeho počtu
obyvateľstva a významu, keď spojíme návrh
zákona tlač 22 a návrh zákona tlač
23. Preto je nutné, bez ohľadu na to, či to
predstavuje podľa prvého návrhu tak veľkú
čiastku, ako som povedal, 240 mil. Kčs, aby sme
prišli k tomu vyrovnaniu, aby slovenský požívateľ
starobných podpôr mal také isté nároky
a aby ich dostával v takej istej výške ako
jeho kolega v Českej lebo Moravskoslezskej zemi.
Pokiaľ ide o predlohu tlač 25, myslím, že
je to prvá predloha, ktorá konečne dáva
a stavia na jednu základňu celé naše
nemocenské pojistenie, takže konečne prestáva
rozdiel, ktorý existoval u nás medzi nemocenským
poistením robotnickým a úradníckym.
Predloha tlač 25 stavia to na jednotnú základňu
a stanoví 16 tried poisteneckých v nemocenskom poistení.
Do týchto 16 tried sú zachytení všetci
pracujúci, či sú to robotníci, baníci
alebo úradníci. Myslím, že je nutné
vítať tento prvý krok, ktorý smeruje
k sjednoteniu sociálneho poistenia tým, že
sjednocujeme na jednej základne nemocenské poistenie.
Je iste pravda, že ešte tu zostala otázka dlhodobého
poistenia; i na tomto poli je nutné, aby sme spravili druhý
krok a naše dlhodobé poistenie sjednotili. Budeme
to potrebovať zvlášť vtedy, keď pripravujeme
zákon o celonárodnom poistení. Nebolo by
to žiadne celonárodné poistenie, keď by
bolo rozdelené na niekoľko drobných poistení,
na poistenie úradnícke, robotnícke, banícke,
ľudí samostatne výdelečne činných,
ako roľníkov a živnostníkov. Národné
poistenie bude len vtedy opravdu národným poistením,
keď bude jednotným pre všetkých príslušníkov
našich národov.
V nádeji, že tento prvý krok, ktorý
vláda robí zákonom tlač 25, budú
nasledovať ďalšie kroky, a to v otázke sjednotenia
dlhodobého poistenia, budú poslanci klubu komunistickej
strany Slovenska hlasovať za tieto predlohy. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier (zvoní): Ako ďalší
rečník je prihlásený pán posl.
dr Kameníček. Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Kameníček, Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Vláda zjednává rovnováhu a stabilisaci
cenové, mzdové a platové hladiny. K cenové
hladině upravuje důchody tak, aby nedocházelo
ke snižování jejich kupní síly.
Za tím účelem vydala řadu nařízení
a vládních návrhů zákonů,
které má Prozatímní Národní
shromáždění schválit. Jménem
československé strany národně socialistické,
kterou tu zastupuji, projevuji plný souhlas s navrženými
osnovami, které upravují platy veřejných
a soukromých zaměstnanců. Rád při
tom zdůrazňuji, že i náš zemědělský
lid vítá tuto úpravu jako počátek
definitivního zákonného uspořádání
těchto požitků a přeje si, aby se také
naši veřejní a soukromí zaměstnanci
mohli spravedlivě podíleti na výsledku společné
práce v novém hospodářském
a sociálním řádu republiky.
V té souvislostí chtěl bych poukázati
na některé nesrovnalosti, pokud jde o tvorbu důchodů
v zemědělství. Tak u dělnictva byl
vzat za základ pro úpravu mzdové hladiny
stav z 9. května 1945. To znamená, že disparita
mezi mzdou zemědělského dělnictva
a dělnictva ostatních povolání zůstane
zhruba nedotčena. Zůstane tedy i po celkové
mzdové úpravě ono nespravedlivé hodnocení
práce dělníka na půdě přesto,
že tato práce je jednou z nejtěžších.
To platí zejména o naší venkovské
ženě. Ta není jenom matkou a vychovatelkou
početných dětí národa, ale
také pracovnicí v domácnosti, ve stáji
a na poli. (Potlesk.) Jí nutno především
poskytnouti spravedlivou odměnu za její těžkou,
obětavou a šlechetnou práci, kterou koná
pro rodinu, hospodářství a národ.
Právě nespravedlivé hodnocení zemědělské
práce je jednou z hlavních příčin
útěku zemědělského dělnictva
do ostatních povolání.
Bude proto nutno, aby se vláda vážně
zabývala touto otázkou a co nejdříve
připravila program pro její řešení.
Kromě úpravy mezd bude nutno zlepšit zejména
otázku bydlení. V tom smyslu je zapotřebí,
aby se ministerstvo zemědělství postaralo
o obnovení platnosti zákona o podpoře staveb
dělnických domků. Stejně tak praktický
výcvik v zemědělství bude nutno rozšířiti.
Tím se zaručí zemědělskému
dělnictvu sociální postup, vyjádřený
také v odstupňovaných mzdách.
Pan ministerský předseda vyjádřil
nedostatek zemědělského dělnictva
číslem 200.000 duší. Něco bylo
nahrazeno Němci, ale ti odejdou, protože odejít
musí. Tento nedostatek nemůže býti odstraněn
rekrutováním 60.000 až 70.000 Maďarů
ze Slovenska nebo scelováním půdy, mechanisací
a združstevněním, jak to oznámil v zemědělském
výboru pan ministr zemědělství.
To platí zejména tehdy, chceme-li zvyšovati
živočišnou produkci a udržeti pěstování
cukrovky aspoň na dosavadní výši. Po
odchodu Němců, který je pro nás samozřejmou
nutností, nastane nám tedy vakuum, které
ohrozí produktivitu našeho zemědělství
a tedy i náš vyživovací systém,
stejně tak jako naši mezinárodní platební
bilanci, pokud jde o vývoz cukru do zahraničí.
Zabýváme-li se problémem dělnictva
v zemědělství, je při tom vůbec
paradoxní, že naše zemědělství,
které má býti živitelkou národa
a zdrojem jeho populační a mravní síly,
má býti odkázáno na cizí dělníky.
V tom smyslu bude nutno, aby ze smýšlení národa
byl odstraněn, a to hned v národní škole,
dosavadní odklon od ruční práce v
zemědělství. Práci v zemědělství
musí každý považovati naopak za jeden
z nejvyšších národních úkolů,
který je mu svěřen.
Paní a pánové, je mylný názor,
že zemědělci neradi platí vysoké
mzdy. Opak je pravdou. Ale zemědělci musí
míti pro to kalkulační základnu. V
tom ohledu neobstojí dosavadní systém trojích
cen za zemědělské produkty. Je sice ekonomicky
odůvodněn tím, že velké podniky
vyrábějí vcelku laciněji, nesmí
se však zapomínat na to, že u nás máme
různé přirozené podmínky výrobní,
člověkem nezvladatelné, které jsou
zobrazeny jednotlivými výrobními oblastmi,
a v nich ještě různou půdní bonitou.
Dnešní cenový systém naprosto nerespektuje
tyto okolnosti a proto je pro horské oblasti krajně
nespravedlivý.
Představuje-li podle let 1926-30 hodnota za prodané
výrobky 20hektarového zemědělského
závodu v řepařské oblasti 3.860 Kčs,
pak v pícninářské oblasti je to pouze
2.124 Kčs. Kdyby měl býti dnešní
systém trojích cen spravedlivý, bylo by nutno
respektovat čtyři charakterově odlišné
oblasti, to je oblast řepařskou, obilnářskou,
obilnářsko-bramborářskou a pícnimářskou.
Tím bychom se ovšem dostali k nemožnému
administrativnímu aparátu, který by musil
respektovati jednak trojí ceny podle velikostních
skupin zemědělských závodů,
jednak čtvery ceny podle výrobních oblastí
a jednak různé ceny podle tučnosti mléka
a podle jakostních tříd odváděného
dobytka. To je ovšem prakticky zcela nemožné.
Vyplývá z toho tedy jedno poučení:
aby byl zvolen jiný a schůdnější
postup, který by zvýhodnil dráže vyrábějící
malé a střední zemědělské
závody. Toho lze dosáhnouti snadněji větším
daňovým zatížením velkých
zemědělských podniků; tím by
se odstranil pocit, že dnešní cenový systém
je nespravedlivý. Ostatně samy státní
statky unikají z tohoto systému tím, že
se jim vyhláškou ministerstva zemědělství
z 30. listopadu t. r., č. 454, zaručují ceny
nejvyšší, platné pro závody do
20 ha zemědělské půdy.
Zemědělci považují měnovou reformu
za nezbytný základ k ozdravění hospodářského
života. Při tom však je nutno obnoviti ve státním
hospodářství zásadu hospodárnosti
a pořádku stejně tak, jako otázku
účelné platební mobility. Chystaná
dávka z majetku nesmí se stát počátkem
zadlužení našeho venkova. Dosavadní uvolňování
kapitálu pro zemědělce, kteří
splnili kontingenty, je nepostačující. Nesmí
býti při tom zapomínáno, že zemědělci
mají vypláceti kromě řádných
mezd také vánoční přídavky,
že trží za polní produkty jednou do roka,
že horští zemědělci nepěstují
cukrovku a že všeobecně tržba za živočišné
produkty je nepatrná, protože byla válkou do
velké míry zubožena. V této souvislosti
nutno také apelovati na vládu, aby co nejdříve
připravila zákon o podpoře válkou
poškozených zemědělců.
Zemědělci právem očekávali,
že letošní výplata za dodané produkty
bude vyplácena v nové měně a za nové
ceny. Proto ve velké míře uposlechli vládu
a hned po žních odevzdali předepsané
kontingenty. Byli však velmi zklamáni tím,
že jim byla za produkty vyplacena stará cena ve staré
měně a na vázané účty,
zatím co liknavcům, kteří výzvy
neuposlechli, byla vyplacena nová cena v nové měně
s volnou disposicí. (Slyšte!)
Co však zemědělce nejvíc překvapilo,
je okolnost, že v nové cenové úpravě
zůstává nadále velké cenové
rozpětí mezi cenami, které dostává
zemědělec, a cenami, které platí spotřebitel.
Meziobchod stravuje tu někde i sto procent na úkor
spotřebitelů i zemědělců. Tak
na příklad za 1 q bramborů dostane zemědělec
78 Kčs, ale spotřebitel za ně platí
156 Kčs. Zemědělci proto velmi důrazně
apelují na vládu, aby odstranila tyto nedostatky
našeho distribučního systému. Rovněž
na to upozorňují naši spotřebitelskou
veřejnost, protože by bylo nesprávné,
kdyby veřejnost připisovala zvýšení
cenové hladiny spotřebních statků
jedině na vrub zemědělcům.
Zemědělci se právem ptají, proč
jim nebyly upraveny ceny za obilí a proč vláda
nevolila systém doplatků za dodané produkty
podle starých cen, aby tak bylo dosaženo spravedlivého
hodnocení všech pracujících na půdě.
Volají-li zemědělci po spravedlivém
hodnocení práce na půdě, pak nutno
při tom konstatovati, že nevolají po určité
výši cenové hladiny. Jde jim především
o správný kalkulační poměr
mezi výrobními náklady a cenami za zemědělské
produkty, který by zaručoval správné
hodnocení zemědělské práce,
to je, aby se zemědělec spravedlivě podílel
svojí pracovní účastí na celkovém
národním důchodu, stejně tak jako
dělník, úředník nebo živnostník.
Nejde jim o nic víc, než aby byla obnovena rentabilita
zemědělského podnikání v té
výši, jako je to u výroby průmyslové
nebo u ostatního podnikání. Jedině
tak může zemědělství plnit své
povinnosti, které na ně klade stát ve formě
daní a dávek, a jedině tak může
se státi důležitým zdrojem kupní
síly pro ostatní odvětví našeho
národního hospodářství. Především
ve spravedlivé odměně za zemědělskou
práci spočívá základ k hospodářskému,
kulturnímu a sociálnímu povznesení
našeho českého venkova. Sociální
povznesení venkova nelze si ovšem představiti
bez zavedení sociálního pojištění
pro zemědělce a bez reformy dosavadní instituce
výměnkářské.
Důležitý prostředek k dosažení
těchto cílů vidí - zemědělci
v tom, aby došlo co nejdříve k zákonnému
ustavení Jednotného svazu českých
zemědělců. Členství v této
instituci musí býti povinné pro všechny
zemědělce, stejně tak jako musí býti
vymezen pojem, kdo zemědělcem je a kdo zemědělcem
není. Zemědělci si přejí, aby
v Jednotném svazu českých zemědělců
byla respektována především zásada
odborného úřednického aparátu,
aby mohli nabýti přesvědčení,
že jde o instituci, která se stane jejich opravdovou
oporou.
Náš venkovský lid vítá cenovou,
mzdovou a platovou úpravu jako základ k ozdravění
hospodářského života, narušeného
nacistickým hospodařením. Bude-li při
tom zabezpečen právní pořádek
a hospodářská demokracie, pak nová
úprava měnová a finanční nalezne
u zemědělského lidu nejenom plné pochopení,
ale také plnou podporu. (Souhlas.)
Podpredseda Gottier: Ďalším prihláseným
rečníkom je pán posl. Jura. Udeľujem
mu slovo.
Posl. Jura: Vážené Národní
shromáždění, paní a pánové!
Ve starém parlamentě prvé republiky bývalo
zvykem, že kolem vánoc a v době projednávání
rozpočtu se zpravidla jednalo o platech státních
a veřejných zaměstnanců. V poslaneckých
a senátorských klubech bývalo rušno,
střídaly se tam deputace nejrůznějších
spolků a společků, na odborových shromážděních
a veřejných schůzích se křičelo
o právech a křivdách, různé
reakční strany se předháněly
ve slibech, v licitaci a v získávání
hlasů - a nakonec obyčejně došlo k úpravě,
kterou pocítili zaměstnanci v podobě platových
srážek a snížení platů.
Je třeba vzpomenout těchto zašlých časů,
abychom si uvědomili velkou změnu, která
se stala. Projednává se uzákonění
zvláštního přídavku pro státní
a veřejné zaměstnance. Nejde jen o aktivní
zaměstnance, tentokrát se pamatuje i na důchodce,
pensisty. Jde o přídavek, o úpravu, která
si vyžádá miliardových nákladů.
Tato osnova sama nemá vyřešit a také
nevyřeší tak zvaný veřejnozaměstnanecký
problém. Platy zde mají býti vyrovnány
se zvýšenými cenami jako u dělníků
a soukromých zaměstnanců. Avšak je zde
třeba vyzvednout jeden nový moment, totiž že
po prvé v dějinách našeho soc. politického
hospodáľství se při zvyšování
cen pamatuje zároveň na zvýšení
mezd a platů, a dále že tato platová
úprava se projednává současně
pro zaměstnance soukromé i veřejné.
Jde o velkou a nákladnou úpravu, a přece
tu nevidíme žádné deputace a výjevy,
na které byl dříve parlament zvyklý.
Snad se najde ještě některý stoupenec
starých "zlatých časů",
jenž se postaví do pósy kritika, zalicituje
si o přízeň státních zaměstnanců
a zahraje si na obhájce jejich práv, ale všichni
cítíme, jak je to zbytečné, jak to
vše vyšlo z mody. Ta velká změna při
projednávání veřejnozaměstnaneckých
osnov prýští z vybudování velké
revoluční odborové jednoty. Dřívější
reakční a policejně-byrokratický režim
snažil se isolovat veřejné zaměstnance
od dělnických vrstev. Za pozlátko, titul,
uniformy je chtěl získat pro vládnoucí
skupinu a postavit je proti příslušníkům
dělnických vrstev. Zaměstnance rozdělil
na spoustu kategorií, aby je vzájemně proti
sobě postavil a zabránil jejich společnému
postupu. Ještě dnes se najdou stoupenci zašlých
reakčních časů, jimž se nelíbí,
že veřejní zaměstnanci spolu s dělníky
a soukromými zaměstnanci si vybudovali jednotné
revoluční odborové hnutí, a proto
se pokoušejí namluvit veřejným zaměstnancům,
že by se měli oddělit od soukromých
zaměstnanců a vytvořit samostatné
veřejnozaměstnanecké odborové organisace.
Ale veřejní zaměstnanci se názorně
přesvědčili a poučili - a toto poučení
bylo hodně drahé - že jedině v pevném
svazku s dělníky a soukromými zaměstnanci
si mohou zajistiti zlepšení platových a služebních
poměrů, že jedině tak mohou účinně
přispět ke znovuvybudování republiky
a k posílení lidové demokracie.
Nejlepším důkazem toho jsou právě
projednávané přídavky veřejným
zaměstnancům a pensistům, sestavené
na podkladě návrhů Ústřední
rady odborů. Těch tak zv. křivd a bezpráví,
způsobených veřejným zaměstnancům
v předmnichovské době prvé republiky,
je tolik, že k jejich výpočtu by nestačily
celé kapitoly. Mohl bych vzpomenout kategorie smluvních
dělníků, oficiantů, kancelářských
pomocníků. Mohl bych ukázat především
na platový zákon z r. 1926. Mohl bych jmenovat známé
vládní nařízení č. 15
z r. 1927, které proklíná a k čertu
posílá každý železničář.
A tak bych mohl ve výpočtu pokračovat. V
měsíci srpnu t. r. byl veřejným zaměstnancům
poskytnut platový přídavek a na podkladě
dekretu o odčinění křivd, jehož
ustanovení se právě provádí,
bylo pomoženo nejvíce postiženým kategoriím
smluvních dělníků a pomocných
zaměstnanců. Jmenování a ustanovování
ostatních zaměstnanců je prováděno
s výhradou tak zvaného přisystemisování
míst určených r. 1938. Tím ovšem
nejsou ani zdaleka splněny všechny oprávněné
požadavky. Poukazuji zvláště na tyto případy:
U železnic je 70 zaměstnaneckých kategorií.
Na podkladě dekretu o odstranění křivd
mohou přicházet v úvahu povýšení
jen u dvaceti kategorií. Ostatních 50 kategorií
by vyšlo naprázdno. Proto dlužno provést
okamžitou novelisaci vládního nařízení
č. 15 z r. 1927, aby se předešlo tomuto novému
poškození veřejných a státních
zaměstnanců. Podobně je tomu i v jiných
resortech, kde se nepostupovalo správně; zvláště
v otázce přisystemisování míst
nepostupovalo se tak, aby se napravily křivdy, spáchané
za dřívějších režimů.
Jako jeden ze špatných příkladů
by se mohl uvésti právě resort ministerstva
financí. Dříve se opomíjeli a poškozovali
smluvní dělníci a zaměstnanci. Bylo
chybou, že i při srpnové úpravě
se nepamatovalo na tyto smluvní dělníky.
Takový postup se nesmí do budoucna opakovat. I když
se dává pensistům, dlužno uvést,
že tato pomoc měla jako u aktivních zaměstnanců
přijít už v měsíci srpnu, a v
tomto smyslu je dlužno ji také provést. U zaopatřovacího
úřadu Karlín II nebyli zaměstnanci
povýšeni po dobu 10 až 22 let. Z celkového
počtu kolem 200 zaměstnanců nebylo 55 povýšeno
po dobu plných 20 let. Mnoho jiných nebylo taktéž
povýšeno.
Je samozřejmé, že to, co způsobila reakční
klika Preissů a Beranů, nemohla vláda lidové
republiky odčinit za několik měsíců.
I když se udělalo hodně, zdaleka to ještě
nestačí na odstranění všech nedostatků.
Proto v odčiňování těchto křivd
budeme a musíme pokračovati, i když dobře
víme, že to není ta skutečná
sociální politika, jakou bychom chtěli provádět.
Je třeba nového zákonodárství,
postaveného na jednotný základ, aby se každému
zaručilo spravedlivé zhodnocení jeho práce
a výkonu. Ale k provádění opravdu
velkorysé sociální politiky potřebujeme
vybudovat nejprve předpoklady. Jedině zvýšenou
pracovní výkonností, zvýšením
a zlepšením výroby, teprve tehdy, až svou
prací nashromáždíme nové hodnoty,
bude možno započíti s náležitým
rozdělováním takto získaných
hodnot.