Místopředseda Petr: Zpravodaji o odst. 3
jsou: za výbor soc.-politický pan posl. Skaunic,
za výbor rozpočtový pan posl. inž.
dr Ješ.
Uděluji slovo prvnímu zpravodaji, za výbor
soc.-politický, panu posl. Skaunicovi.
Zpravodaj posl. Skaunic: Paní a pánové!
Vládním návrhem zákona o přídavcích
k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění se řeší
jeden z nejnaléhavějších problémů,
jak zabezpečiti 270.000 důchodců invalidních
a starobních, 108.000 vdov a více než 62.000
sirotků před hladem.
Důchody, poskytované tímto pojištěním,
jsou tak nízké, že převážná
část jejich poživatelů byla dosud odkázána
na charitativní péči, poskytovanou jednotlivci
a různými korporacemi. Průměrná
výše důchodu invalidního, poskytovaného
Ústřední sociální pojišťovnou
je 356 Kčs, starobního 414 Kčs, vdovského
236 Kčs a sirotčího pouhých 139 Kčs
měsíčně. Také důchody,
poskytované ostatními nositeli sociálního
pojištění, jsou malé a nedostačující.
Vládním návrhem se poskytují od 1.
ledna 1946 přídavky k důchodu invalidnímu
a starobnímu v částce 500 Kčs, k důchodu
vdovskému a vdoveckému 300 Kčs, k důchodu
sirotčímu 200 Kčs měsíčně,
a to příslušnými nositeli sociálního
pojištění zálohově na účet
státu do doby, kdy bude znám účinek
zvýšení mzdové hladiny na jejich příjmy
a kdy budou známy pojistně-matematické předpoklady
pro stanovení vyššího pojistného.
Zde bude naše sociální pojištění
stát před problémem, který je již
po léta předmětem diskusí. Jde v podstatě
o to, zda je účelno, aby bylo setrváno na
zásadách, které předpokládaly
premiové reservy, tvořené nejen pojistným,
ale především úrokovým výnosem.
Zásady tyto by snad byly odůvodněny, kdyby
- a v tom spočívá jejich slabina - byly podloženy
trvalou hospodářskou stabilitou předpokladů,
za kterých byly stanoveny. Vzpomeňme jen, kolikrát
bylo třeba novelisovat zákon o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách právě
proto, že pojistně-matematické předpoklady
tohoto pojištění byly tvrdou skutečností,
nemožností stability hospodářských
poměrů, ze základu vyvráceny. Každý
hospodářský otřes, každý
měnový výkyv, každá změna
reálné ceny mezd a platů a jiné vlivy
byly příčinou nutné novelisace zákona.
Budujeme stát sociálně spravedlivý,
ve kterém nemá býti chudých. Víme
však, že to bude nemalý úkol, neboť
budujeme na hospodářství rozvráceném
okupanty. Víme, že tito pod záminkou krytí
nároků pojištěnců německé
národnosti rozkradli většinu nastřádaných
reserv a že nám válka zanechala hospodářské
obtíže, které jen s největším
vypětím sil můžeme překonati.
Víme, že jsme chudší a že úroveň
obecného blaha budeme moci zvednouti jen usilovnou prací
ve všech odvětvích hospodářského
života.
Zásada tvoření kapitálových
reserv v sociálním pojištění,
zabezpečujících budoucí nároky
všech pojištěných úrokovým
výnosem uloženého a půjčovaného
kapitálu, patří minulosti. Uvažujme:
Chceme budovati národní pojištění
všech občanů v tomto státě. Stát
jsme my a proto co od něho žádáme, požadujeme
od sebe. Stát má v tomto pojetí především
úkol zmirňovat rozdíly, vzniklé z
nerovnoměrného zabezpečení jedinců.
Člověk zdravý pomáhá podle
této zásady chorému, majetnější
chudému. Prací vytvořené hodnoty umožňují
život lidské společnosti. Ti, kdož tyto
hodnoty vytvářejí, mají proto plné
právo, aby je společnost lidská v nemoci,
stáří a invaliditě zabezpečila.
Jde v podstatě o zásadu vzájemnosti, a na
té budiž budováno plánování
v naší sociální politice.
Nechci zacházeti do podrobností, nemůže
nám však býti jedno, jestliže nelze poskytnouti
vdovský důchod dělnické ženě
třeba padesátileté z důvodu, že
je schopna vydělávati pouhou třetinu toho,
co žena zdravá - a tak tomu, prosím, je v dosavadním
pojištění dělníků podle
zákona 221/24 - zatím co zdravým, mladým
a práce schopným ženám je zabezpečen
bezpracný, ničím nezdůvodněný
vdovský důchod z pojištění jiného
druhu.
Mám hovořiti o nemorálních případech
spekulativního uzavírání sňatků,
kdy mladé ženy právě pro tyto možnosti
se vdávají za staré pány, jsoucí
- jak se lidově říká - pod pensí?
Je tu také otázka invalidních důchodů,
která podle našeho názoru neodpovídá
spravedlivé zásadě vzájemné
pomoci. Proč má člověk středních
let, kterého stihlo neštěstí, že
pro invaliditu je vyřazen ze zaměstnání,
trpěti tím, že pro nízký důchod
nemá možnost uživiti svou rodinu? Jen proto,
že mu nebylo osudem dopřáno, aby jeho premiová
reserva zaplacenými příspěvky a úrokovou
službou řádně narostla? Není
také zde nesrovnalost vzhledem k zabezpečení
těch šťastnějších vysloužilců,
jejichž rodiny jsou dávno zaopatřeny? To jsou
všechno otázky, které čekají
na správné řešení, jež se
musí projevit v zásadách budoucího
národního pojištění.
Sociálně-politický výbor pojednal
o návrhu zákona o přídavcích
k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění a usnesl
se doporučiti Prozatímnímu Národnímu
shromáždění, aby osnovu přijalo
ve znění vládou navrženém, s
tou formální úpravou, aby se v §2 škrtla
slova: "s výjimkou důchodců, na něž
se vztahuje § 1, odst. 3 dekretu". (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Zpravodajem za výbor rozpočtový je p. posl.
inž. dr Ješ. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. dr Ješ: Slavná sněmovno!
Mám-li jako zpravodaj rozpočtového výboru
vyjádřiti stanovisko tohoto výboru k projednávané
osnově, musím především, stejně
jako to učinil již pan kolega dr Maiwald, upozornit
na její souvislost s celým souborem opatření,
označovaných jako úprava měny, stabilisace
cen a platů. Tato opatření se pochopitelně
dotýkají velmi pronikavým způsobem
celého finančního hospodářství
státu, a nelze proto jednotlivé dílčí
opatření posoudit bez zřetele k tomuto celkovému
rámci.
Proto lituji, že předložení souboru těchto
osnov není provázeno výkladem ministra financí
o celkovém plánu těchto opatření,
o zatížení, které z nich vyplyne pro
finanční hospodářství státu
a o jeho úhradě ve státním rozpočtu.
Právě v těchto otázkách měnových,
finančních a hospodářských
není postavení Prozatímního Národního
shromáždění nijak záviděníhodné.
Na jedné straně vláda jednak dekrety, jednak
jinými opatřeními, prováděnými
bez součinnosti parlamentu, zvyšuje cenovou hladinu,
upravuje mzdy a platy, na druhé straně však
ochotně přenechává Národnímu
shromáždění odpovědnost za finanční
důsledky pro státní hospodářství,
při čemž ještě uvádí
parlament do časové tísně. Neboť
kdyby jakýmkoliv způsobem bylo zdrženo projednání
těchto opatření, vyplynuly by z toho velmi
nepříznivé důsledky pro ty, jejichž
důchody závisí na zákonodárných
opatřeních, t. j. především pro
státní zaměstnance, pro pensisty a důchodce
sociálního, starobního, invalidního
a nemocenského pojištění.
Za této situace nemůže Národní
shromáždění, a zejména jeho rozpočtový
výbor, plniti náležitě ony funkce, které
od něho jsou právem očekávány.
Pan president republiky ve svém poselství 28. října,
které bylo provázeno nadšeným souhlasem
celé této sněmovny, upozornil velmi naléhavě
na důležitost problémů měnových
a finančních a řekl mimo jiné: "Vydali
jsme o otázkách těch už nejdůležitější
dekrety. Prozatímní Národní shromáždění
bude se nutně i jimi zabývat." - A dále:
"Národní shromáždění
bude nyní vedoucím a rozhodujícím
činitelem ve věcech rozpočtových".
Domnívám se, že vyjadřuji jednomyslný
názor této sněmovny a zejména také
jejího rozpočtového výboru, když
vyslovuji plný souhlas s tímto stanoviskem. Je naším
přáním, abychom co nejrychleji vyvedli náš
stát z hospodářského, finančního
a měnového chaosu, který je důsledkem
války, abychom uvedli do rovnováhy státní
hospodářství a stabilisovali cenovou i důchodovou
hladinu na nové úrovni tak, aby celý hospodářský
život spočíval na pevných a neotřesitelných
základech. Víme, že k tomu cíli se nemůžeme
dostat jinak, než cestou rychlých, drastických
a mnohdy nepopulárních opatření, že
v mnohých věcech místo pevných, vědeckých
a statistických podkladů musíme se opírat
o odhady a hypothesy. Nevyhneme se při tom také
chybám a omylům, nevyhneme se korekturám
opatření již učiněných.
Ale právě proto je třeba, aby všechny
tyto věci byly řešeny za plné, vedoucí
a rozhodující účasti Národního
shromáždění. Neboť jenom tak může
být zaručeno, že bude spravedlivě přihlédnuto
k zájmům a potřebám všech složek
národa, že budou zejména všechny problémy
hospodářské viděny a posuzovány
ne pouze s perspektivy zeleného stolu úředního,
ale s hlediska občana, na kterého důsledky
všech správných, ale také všech
nesprávných opatření přímo
doléhají.
Žádná vláda, byť byla sebe dokonalejší
a měla nejlepší úmysly, nemůže
dosáhnout tak blízkého kontaktu s tepem hospodářského
života jako parlament, jehož členové ve
své praxi denně se s tímto životem stýkají,
žijí uprostřed lidu, mluví s ním
a stýkají se s ním nejen na slavnostních
schůzích a v připravených audiencích,
ale v konkretních praktických a všedních
kolejích denního života.
Po té stránce toto Prozatímní Národní
shromáždění, byť nevyšlo z
voleb opravdu lidových a demokratických, právem
se cítí představitelem vůle lidu,
z níž vychází veškerá moc
v republice Československé. Jsme jenom prozatímním
parlamentem, jsme jakýmsi Janem Křtitelem onoho
Mesiáše, kterého všechen náš
lid vidí ve svém budoucím, demokraticky voleném
Národním shromáždění.
Ale tento prorok - má-li býti skutečně
důstojným předchůdcem - musí
býti naplněn stejnou vírou, jako ten, který
přijíti má - vírou v demokracii, která
je nám nejenom ideovým požadavkem, ale i praktickou
potřebou.
A proto musíme již dnes vytvářet tradici
parlamentního života, proto nemůžeme připustit,
aby se z této sněmovny stávala jenom dekorativní
kulisa, abychom se omezovali jenom na formality a přikládání
pijavého papíru na vládní rozhodnutí.
Je třeba, abychom si toho byli všichni vědomi
a aby si toho byla vědoma i vláda.
Z některých zjevů v poslední době
mohl by vzniknout dojem, jako by vláda neměla plné
pochopení pro význam a funkci sněmovny, jako
by dokonce váhala předložit k projednávání
dekrety, které vydala před ustavením Národního
shromáždění. Z projevu p. ministerského
předsedy k novinářům 30. listopadu
i z jeho projevu v Plzni 10. t. m. jakoby vyznívala obava,
že snad projednávání těchto dekretů
v parlamentě by mohlo vyvolat nebezpečí zvratu
a zásadních změn onoho stavu, který
byl těmito dekrety vytvořen.
Jsem přesvědčen, že není důvodu
k takovým obavám. Tato sněmovna je tvořena
zástupci týchž politických stran, které
utvořily první vládu republiky a stojí
stejně pevně jako tato vláda za svým
programem. Jsme si plně vědomi toho, že musíme
stabilisovat náš politický i hospodářský
život, ale budeme ho stabilisovat na úrovni revolucí
dosažené. To znamená, že nechceme jít
a nepůjdeme zpátky a že vynaložíme
všechny své síly k tomu, aby dílo naší
národní a sociální revoluce bylo dokonáno,
upevněno a zabezpečeno. (Potlesk.)
Ale to znamená také, že jsme si plně
vědomi chyb a nedokonalostí, kterými chvatné
tempo revoluční zatížilo činnost
zákonodárnou, že tyto nedostatky chceme odstraňovat
a zlepšovat právě proto, aby zdar tohoto díla
neohrozily.
Na prvém místě je toho třeba v otázkách
finančních a hospodářských
a především v otázce rovnováhy
státních financí. Až dosud opírá
se všechno statní hospodářství
o provisorium, t. j. dekret č. 52 ze dne 24. srpna t. r.,
podle něhož byl ministr financí zmocněn,
aby až do vyhlášení rozpočtu, schváleného
zákonodárným sborem, nejdéle však
do 31. prosince t. r. opatřoval prostředky finanční
úvěrovými operacemi. Ústředním
úřadům i státním podnikům
bylo uloženo, aby do 20. každého měsíce
předkládaly ministerstvu financí výkazy
peněžních příjmů a výdajů,
očekávaných v příštím
měsíci, tedy jakési prozatímní
měsíční rozpočty. O tom se
zmínil také pan ministerský předseda
ve vládním prohlášení ze dne
30. října t. r. Avšak veřejně
byl publikován takový výkaz pouze za měsíc
září, o němž pan ministr financí
ve svém výkladu ze 4. října t. r.
uvedl, že předpokládá měsíční
příjmy státního hospodářství
ve výši 1.2 miliardy korun, naproti tomu výdaje
ve výši 6 miliard korun, z čehož vyplývá
schodek za měsíc září 4.8 miliard
korun.
V novinářské zprávě ze 17.
října jsme se dověděli, že vláda
ve své schůzi projednala podobný výkaz
za měsíc říjen, ale výsledná
čísla oznámena nebyla, a od té doby
veřejnost i parlament postrádá jakékoliv
zprávy o rozpočtových preliminářích
pro listopad a prosinec, tím méně pak se
dovídá cokoliv o skutečných výsledcích
finančního hospodaření státu.
A ačkoliv lhůta, do které je terminována
účinnost dekretu č. 52, 31. prosinec, je
přímo přede dveřmi, nevidíme
nijakého náznaku, že by vláda chtěla
sněmovně předložit slíbený
rozpočet, k čemuž se sama tímto dekretem
zavázala, a který by nám teprve umožnil,
abychom náležitě posoudili, co jest činiti
a čeho nechati, aby státní hospodářství
vybředlo z nynějších neutěšených
poměrů.
Za této situace tedy přistupujeme k projednání
oněch předloh, které jsou na programu dnešní
schůze sněmovny a kterými se rozpočtový
výbor zabýval ve své schůzi včerejší.
Nemluvil bych pravdu, kdybych tvrdil, že je podrobně
projednal. Neměl k tomu prostě času. A přece
čtyři z těchto šesti předloh,
které jsou dnes projednávány, zatěžují
státní rozpočet částkou téměř
6 miliard Kčs, tedy více než polovinou celého
předválečného rozpočtu republiky
Československé.
Rozpočtovému výboru nezbývalo, než
se přesvědčiti, že tyto osnovy jsou
nevyhnutelným důsledkem cenových a měnových
opatření, že jejich rychlé projednání
je naprosto nezbytné v zájmu oněch vrstev
národa, jejichž příjmy jsou závislé
na veřejných finančních prostředcích,
a že tedy je nutné doporučiti slavné
sněmovně, aby je schválila ve znění,
na kterém se usnesl výbor soc.-politický.
Pokud pak se týče konkretně osnovy, o které
referuji, t. j. vládního návrhu zákona
o přídavcích k důchodům z veřejnoprávního
sociálního pojištění, byl si
rozpočtový výbor vědom, že tato
osnova není dokonalá. Řeší totiž
nesnadnou situaci těchto důchodců paušálními
příplatky ve výši 500 Kčs měsíčně
k důchodu invalidnímu a starobnímu, 300 Kčs
měsíčně k důchodu vdovskému
a 200 Kčs měsíčně k důchodu
sirotčímu. Částka 500 Kčs k
invalidnímu důchodu byla odvozena ze statistických
dat. Když se předpokládalo, že zvýšení
nákladů životních pro rodinu o 3 a půl
členech činí měsíčně
asi 800 Kčs, tedy pro důchodce tohoto pojištění,
kteří mají průměrně
menší počet příslušníků
rodiny, to jest 2. 23, vyplývá měsíčně
částka 500 Kčs. Ale to je pouhé statistické
číslo. Skutečnost je taková, že
někteří z těchto důchodců
mají menší, jiní větší
počet členů rodiny, a je tedy pochopitelné,
že ti, kteří jsou zatíženi výživou
většího počtu členů rodiny,
neobdrží zdaleka tolik, kolik by zvýšení
nákladu vyžadovalo. Po stránce úhradové
representuje tato osnova, jež se vztahuje asi na půl
milionu důchodců s průměrným
ročním zvýšením 5.000 Kčs,
částku 2 a půl miliardy Kčs a musí
být uhrazena zálohově nositeli sociálního
pojištění; avšak tito nositelé,
nemajíce příslušné úhrady,
musí přenésti toto zatížení
na účet státu. To znamená, že
touto částkou zatěžujeme budoucí
státní rozpočet, o jehož celkovém
rozsahu nemáme dosud přehledu. Přesto však
vidíme nutnost, abychom i v těchto věcech
měli důvěru k vládě, že
předloží nám v nejkratší
době řádný státní rozpočet
a že v jeho rámci bude možné nalézti
úhradu pro tuto potřebu, která je s hlediska
sociálního velmi naléhavá.
Proto rozpočtový výbor, seznávaje
nedostatky této osnovy, přijal resoluci, kterou
vyzývá vládu, aby do tří měsíců
předložila osnovu novou, která by dokonaleji
upravila důchody z veřejnoprávního
sociálního pojištění.
Vážené shromáždění,
dovoluji si doporučiti, abyste schválili osnovu
v tom znění, jak ji upravil sociálně-politický
výbor, a abyste schválili také resoluci,
kterou jsem si dovolil právě přednésti.
(Potlesk.)