Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. Tichotovi.
Posl. Tichota: Slavná sněmovno! Používám
příležitosti, která se naskytá
při projednávání vládního
návrhu zákona o zvláštním přídavku
státním a některým jiným veřejným
zaměstnancům a poživatelům státních
odpočivných či zaopatřovacích
platů, abych za stranu i klub zdůraznil, že
nejen tohoto zákona, ale i řady dalších
úprav služebních poměrů státních
a veřejných zaměstnanců bude v brzké
době třeba, aby byly zahlazeny alespoň největší
křivdy a nesrovnalosti v mnohých odvětvích
této služby.
Je třeba připomenouti, že tato osnova, kterou
vítáme proto, že přichází
poměrně včas, není úpravou
platovou, nýbrž pouhým přídavkem
k částečnému krytí zvýšených
cen, a jen tak je ji nutno posuzovati. Naopak zase do zvýšení
mezd a platů v důsledku zvýšení
cen nelze započítávati srpnový přídavek
státním a veřejným zaměstnancům,
který dočasně a nedostatečně
řešil sociální nesrovnalosti, nashromážděné
za dlouhý čas v celé platové soustavě
této zaměstnanecké kategorie, a měl
býti po právu uskutečněn již
dávno dříve. To tím spíše,
že tu jde o částečné vyrovnání
toho, čeho ostatní soukromozaměstnanecké
vrstvy již před tím dosáhly. Jdou tedy
státní a veřejní zaměstnanci
i poživatelé státních odpočivných
platů do období zvyšování cen
pouze s částkami vládním návrhem
určenými, které ovšem ani zdaleka nestačí,
aby vyrovnaly zvýšení životních
nákladů.
Státní a veřejní zaměstnanci
přijímají tuto situaci s plným porozuměním
pro hospodářskou situaci státu a s přesvědčením,
že nutná břemena jsou rozložena stejnoměrně
na všechny třídy občanstva; tento kladný
postoj, plný porozumění pro státní
nezbytnosti, měli vždycky a proto právem i
po osvobození byli při různých příležitostech
nejvýznačnějšími činiteli
státu označeni jako spolehlivý pilíř
státní administrativy.
Je všeobecně známo, že státní
a veřejní zaměstnanci a s nimi i zaměstnanci
samosprávy byli za okupace velmi citelně poškozeni
persekucí, předčasným pensionováním
i ztrátou míst. Dosud však ani tyto škody
nebyly plně odčiněny. Je tu dále řada
starých bolestí, které volají po nápravě
dříve, než bude přikročeno ke
generální úpravě nejen platů,
ale i služebních poměrů veřejných
zaměstnanců. Není tu ovšem možno
vypočísti všechno, oč dosud marně
veřejní zaměstnanci usilují, a proto
vytyčuji jen nejdůležitější.
Zákonem čís. 279 z r. 1934 o započítání
vojenské služby v některých služebních
poměrech je stanoveno, že presenční
vojenská služba se započítává
státním zaměstnancům pouze polovinou
pro zvýšení platu. Toto ustanovení se
však týká jen těch, kteří
konali vojenskou činnou službu po 31. prosinci 1934.
Tu je třeba novely v tom smyslu, že presenční
vojenská služba se započítá i
všem státním zaměstnancům, kteří
sloužili před tímto datem, a to v plné
výměře. Tato křivda se promítá
do služebního poměru veřejných
zaměstnanců neustále, projeví se i
nyní při povyšování a nelze proto
čekat až do vydání nových platových
předpisů. Stejně křiklavá jsou
rozdílná ustanovení a výklady o započítání
předchozích služeb jak soukromých, tak
i veřejných zaměstnancům, ustanovovaným
ze smluvního poměru. Jednomu byla zhodnocena předchozí
služba polovinou, jinému dvěma třetinami
a teprve po 1. lednu 1940 zcela.
Chci také upozornit na zaměstnance v t. zv. kancelářské
pomocné službě, jichž služební
a platové poměry byly upraveny vládním
nařízením čís. 113/26 a vládním
nařízením čís. 19/44, kteří
právem poukazují na své nespravedlivé
zařazení a dožadují se převedení
do služebních tříd odpovídajících
jejich vzdělání a zařazení
do platových stupnic podle délky služební
doby. Tato věc týká se i zaměstnanců
uzemní samosprávy. Obdobné poměry
jako u zmíněné pomocné kancelářské
služby jsou i v kategorii zřízenecké,
kde je třeba jako přežitek co nejdříve
zrušiti kategorii t. zv. pomocných zřízenců
podle vládního nařízení 114/26
a převésti je podle práva do stavu pragmatikálních
zřízenců a podúředníků.
Stejně je tomu u železnic, kde vládní
nařízení čís. 15 z r. 1927
zavedlo gážistické kategorie na místě
bývalého statu III. Již 18 roků volají
tito zaměstnanci po zavedení III. a IV. služební
třídy, jak je tomu u jiných resortů
státní správy, a zcela oprávněně
se domáhají uskutečnění tohoto
požadavku ještě před novým platovým
zákonem. Zrušení celého vládního
nařízení čís. 15 z r. 1927
a nové zhodnocení služeb všech kategorií
železničních zaměstnanců v spravedlivém
duchu je právě dnes v době dopravního
soutěžení velmi aktuální a žádoucí.
Stejně je žádoucí, aby dříve,
než bude provedena všeobecná platová úprava,
byla projednána osnova ministerstva vnitra čís.
3193/45 z 9. října t. r., umožňující
přestup vynikajících jednotlivců do
vyšších služebních tříd.
Mám tu zejména na mysli nutnost vyřešení
aktuárské otázky v soudní službě.
Nevyřešen zůstal i požadavek zkrácení
služební doby ze 40 na 35 let. Současně
s projednávanou předlohou měla býti
také projednána i dřívější
osnova o přídavcích pro pensisty, aby tak
byly vyrovnány rozdíly, silně připomínající
býv. staro- a novopensisty. Účinnost této
osnovy byla stanovena na 1. srpen 1945 a jest proto litovati,
že nepřichází do sněmovny současně.
Připomínám-li nejhlavnější
požadavky státních a veřejných
zaměstnanců všech kategorií i pensistů,
činím tak proto, abych připomenul dluh, který
my všichni k této složce národa pociťujeme.
Pochvalná uznání, vyslovená ústy
povolaných představitelů vlády se
slibem, že na ně bude pamatováno, zavazují
k tomu, aby ke splnění slibu bylo co nejdříve
přikročeno. Státní a veřejní
zaměstnanci jsou jistě mezi těmi, kteří
neochabli ve svých výkonech. Jsou také první,
kteří se vracejí na svá místa
do pohraničí a přivádějí
s sebou řadu nových strážců obnovených
hranic. Finanční stráž, poštovní,
železniční, berní i soudní zaměstnanci
i učitelé opět hájí zájmy
státu na nejohroženějších místech.
Neodstrašují je svízelné zásobovací
poměry, nedostatek vhodných bytů a úřadoven,
ani dlouhé odloučení od rodin, a oni plní
vzorně svou vlasteneckou povinnost. Pohraniční
přídavek byl by jen spravedlivou odměnou
za tuto budovatelskou práci, konanou za nesrovnatelně
těžších podmínek než ve vnitrozemí.
Také finanční stráž a učitelstvo
v pohraničí má příliš
mnoho oprávněných stížností.
Je zapotřebí, aby v ústředních
úřadech a zejména v jejich osobních
odděleních a likvidaturách platů pracovalo
se tak, aby zmizely oprávněné stesky, že
tito zaměstnanci i 3-6 měsíců čekají
na dávno splatné služné a jiné
požitky. Zejména z Těšínska přicházejí
zprávy podobného druhu, i z celého slezského
pohraničí. Učitelstvo přikazované
na tamní školy se marně domáhá
vyplacení požitků. Upozorňuji na tyto
zjevy nejenom proto, že v zájmu klidu a spravedlnosti
je tento stav neudržitelný, ale i proto, že jde
o kategorie, které v dnešních těžkých
dobách konají svou vlasteneckou povinnost s příkladností
uznáníhodnou. Naše hraničářské
učitelstvo nejenom že koná svou těžkou
pedagogickou službu, pracuje v orgánech lidové
správy, je rádcem a pomocníkem našeho
lidu, ale při tom je v čele školského
pokroku a usiluje o nové směry československé
pedagogiky, abychom dohnali to, oč nás 6 let okupace
připravilo. Z toho důvodu je třeba také
vítati, že se našemu učitelstvu má
konečně dostati vysokoškolského vzdělání,
jak po něm celé učitelské generace
vždy volaly. Je proto třeba, aby zřízení
vysoké školy pedagogické bylo uskutečněno
v nejkratší době a aby vláda předložila
co nejdříve parlamentu osnovu v této věci.
Při platové úpravě veřejných
zaměstnanců, provedené za protektorátu
s platností od 1. ledna 1944, byli záměrně
vynecháni profesoři a asistenti vysokých
škol a kněží, placení podle kongruy.
Poměry zbytku asistentů, kteří celých
6 let vytrvali ve svazku vysokých škol přes
nebezpečí osobní i existenční,
byly posléze vyřešeny po velkých průtazích
tak, že se z nich stali smluvní zaměstnanci,
placení podle nových směrnic. Platy profesorů
byly vyřešeny přídavkem 1500, případně
1000 Kčs měsíčně.
Opatřením finanční správy po
revoluci byly platy profesorů upraveny obdobně jako
platy jiných veřejných zaměstnanců
za protektorátu. Tím však otázka platů
vysokoškolských učitelů vyřešena
není. Platy vysokoškolských profesorů
podle platového zákona z r. 1926 byly stanoveny
níže než platy jiných státních
úředníků s vysokoškolským
vzděláním. Vyplývalo to z tehdejšího
liberalistického nazírání, které
počítalo s tím, že si profesoři
opatřují peníze potřebné k
živobytí ještě jiným způsobem,
zejména poplatky za zkoušky. Proto také mimořádný
profesor začínal ve IV. platové stupnici
a řádný profesor ve III. platové stupnici
a mohl se dostati nejvýše do II. platové stupnice.
Toto zařazení je naprosto nespravedlivé a
nemá v žádném jiném státě
obdoby. Věda je věcí národní
a vědci musí být v socialistické společnosti
honorováni tak, aby mohli být skutečně
živi.
V kulturním výboru byla utvořena zvláštní
subkomise pro řešení poměrů vysokoškolských
profesorů. Jest si přáti, aby svou práci
vykonala co nejrychleji a přišla před sněmovnu
s návrhem, který by znamenal spravedlnost pro učitele
vysokých škol.
Je třeba věnovati pozornost též našim
soudcům, kteří se velmi statečně
chovali v době války. Nadržovali českým
lidem tak, že často byli sami v nebezpečí,
že se dostanou do koncentračního tábora,
odsuzovali-li na týden tam, kde Němci dávali
10 let káznice nebo i smrt.
Rovněž četnictvo i policie si zaslouží
obzvláštní pozornosti vlády i parlamentu.
Mnoho z nich bylo těžce persekvováno, ano i
popraveno, ale národ nezradili. Mají-li své
speciální požadavky, budiž jim věnována
zvláštní pozornost.
Státní a veřejní zaměstnanci
také plně věří, že pro
svoje spravedlivé a umírněné požadavky
najdou plné pochopení soukromých zaměstnanců
i dělnictva, a to i dělnictva zestátněných
podniků. Nevěřím, že soukromí
zaměstnanci a dělníci jsou toho názoru,
že práce veřejných zaměstnanců
je neproduktivní, jak to s tohoto místa tvrdil pan
předseda Ústřední rady odborů
posl. Zápotocký ve své řeči
15. listopadu t. r.
Vedle zmíněných požadavků chci
však upozornit i na ona nečetná práva,
na jichž zachování státní a veřejní
zaměstnanci právem lpí. Definitiva služebního
poměru, nemocenské pojištění
i pensijní zaopatření nesmí být
ani zhoršeny, tím méně odbourány.
Ozývají-li se občas hlasy o odpragmatisování
veřejných zaměstnanců, jest jen litovat,
že vycházejí z míst, od nichž by
se to dalo co nejméně očekávati. Státní
a veřejní zaměstnanci věří,
že k jejich požadavkům bude přihlédnuto,
a proto vítají tento vládní návrh
i resoluci rozpočtového výboru, aby vláda
předložila návrh na novou úpravu platů
veřejných zaměstnanců a státních
odpočivných a zaopatřovacích platů.
Nechť se v ní projeví sociální
spravedlnost ke všem kategoriím a nechť je tvořena
v duchu opravdu demokratickém. Strana čsl. nár.
socialistů bude pro tento vládní návrh
hlasovat. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
dalšímu řečníku, jímž
je p. posl. dr. Vošáhlík.
Posl. dr Vošáhlík: Slavné Národní
shromáždění! V rámci celkové
stabilisace cen a mezd přikročila vláda k
úpravě služebních požitků
státních a veřejných zaměstnanců,
jakož i poživatelů státních odpočivných
platů. Úprava této otázky svědčí
o tom, že vláda chce rychle a pokud možno spravedlivě
upravit mzdové otázky všech pracujících
tak, aby konsolidace poměrů ve státě
postupovala rychlým tempem. Tuto poctivou snahu vlády
vřele vítáme.
Nutno při této příležitosti zdůraznit
důležitý moment, že úprava platů
státních zaměstnanců je řešena
současně s úpravou mezd ostatních
vrstev národa, nikoliv tak, jak tomu bývalo téměř
pravidelně při úpravách minulých,
jež přicházely obyčejně značně
opožděně, čímž hmotné
postavení státních a veřejných
zaměstnanců nebylo vždy záviděníhodné.
Bude proto tato předloha uvítána širokou
vrstvou státních zaměstnanců jistě
s radostí a posílí u nich vědomí,
že jejich poctivá a odpovědná práce
je spravedlivě hodnocena.
Při této příležitosti nelze nezdůraznit,
že státní zaměstnanci všech kategorií
se ve velké většině v době t.
zv. protektorátu osvědčili opravdu skvěle
a že také od dob květnových pracují
s vypětím všech sil, aby úkoly, které
ukládají požadavky budování skutečné
lidové demokracie, byly zdolány rychle a k prospěchu
státu. Spolupráce státních zaměstnanců
se složkami lidových orgánů probíhá
většinou příznivě, čímž
mizí t. zv. dvojí kolej, byrokracie a lidovlády.
Musíme si ovšem uvědomit, že úprava,
kterou vláda provádí, je zatímní
a že je nutno přikročit k úpravě
definitivní, která by pokud možno spravedlivě
zhodnotila práci všech kategorií státních
a veřejných zaměstnanců. To nelze
tvrdit o posledních úpravách z r. 1926 a
1940.
Podle důvodové zprávy má být
zaměstnancům zvýšen plat přibližně
o tolik, oč se zvětšilo vydání
zvýšením cen. Při tom do určité
míry je brán zřetel k tomu, že se zaměstnancům
dostalo zvýšení platů přiznáním
platového přídavku dekretem presidenta republiky
č. 58 Sb. z roku 1945.
Srovnáme-li požitky státních zaměstnanců
podle zákona č. 103 z r. 1926 - základní
služné, činovné a výchovné
- s požitky, které vyplývají podle nové
osnovy, a béřeme-li za základ předválečný
index 100, vidíme, že se požitky zřízenců
zvýšily na 303.4 až 320.9, kdežto požitky
úředníků 1. až 7. platové
stupnice na 147.8 až 274.
Znamená tedy jak dekret presidenta republiky č.
58 z r. 1945, tak i navrhovaná osnova nivelisaci požitků
státních zaměstnanců. Při ohromných
finančních požadavcích, které
se na stát kladou - podle důvodové zprávy
činí náklad u aktivních zaměstnanců
ročně 1.920 mil. Kčs - znamená i tato
nivelisační osnova pro stát velmi značné
zatížení. Domnívám se však,
že stát musí při definitivní
úpravě platů nalézti i úhradu
pro spravedlivější úpravu, která
by nebyla tak silně nivelisující, protože
mu musí záležet na spokojenosti všech
zaměstnanců, tedy i těch, kteří
státní správu vedou, a to tím více,
že stojíme před ohromnými úkoly,
které budou na veřejné zaměstnance
kladeny. Tak na př. úspěšné provedení
měnové reformy a všech otázek s ní
souvisících - ohlášené dávky
všeho druhu - jakož i vyměření
daní vyžádají si enormního vypětí
sil finančních zaměstnanců, kteří
jistě budou nuceni věnovat tomuto úkolu velmi
mnoho času mimo normální úřední
hodiny. Bylo by proto jistě spravedlivé a sociálně
odůvodněné, aby tato veliká práce
přes čas byla oceněna nejen zvláštní
odměnou, nýbrž i tím, že jim budou
přiznány potravinové lístky alespoň
pro déle pracující.
Nutno také spravedlivě vyřešit existenční
otázku těch veřejných zaměstnanců,
kteří jsou toho času v presenční
vojenské službě, jsou ženatí a
otcové rodin, ale nedostávají dosud ani vyživovacích
příspěvků, ani platů resp.
služebních požitků, poněvadž
branný zákon na to v době první republiky
nemusel pamatovat.
Do pohraničí odešla a stále odchází
řada státních zaměstnanců,
jejichž platové poměry nejsou upravovány
s potřebnou rychlostí. Jejich služební
příjmy jsou většinou zálohovány,
což u nich pochopitelně nepřispívá
ke klidné práci. Je proto záhodno, aby jejich
platební výměry byly vyřizovány
s co největším urychlením. Protože
na př. z učitelstva odcházejí do pohraničí,
t. j. do území hospodářsky Němci
téměř vybrakovaného, kde životní
podmínky jsou velmi těžké, většinou
síly mladší, které vedle svého
úředního zaměstnání
vykonávají řadu funkcí veřejně
prospěšných a jejichž služební
příjmy jsou poměrně nízké,
doporučuji, aby alespoň na přechodnou dobu
bylo uvažováno o mimořádných
příplatcích pro tyto státní
a veřejné zaměstnance.
Bylo by také spravedlivé upravit postavení
výpomocných učitelů, kteří
v důsledku nasazení za doby okupace nemohli včas
nastoupit školskou službu a jsou dnes namnoze ve věku
i 28 let stále jen výpomocnými učiteli
s platem cca 1.500 Kčs, ač jsou ženatí
a otcové rodin.
Také honorování výpomocných
učitelů a učitelek náboženství
by zasloužilo sociálnější úpravy
platové jakož i včasného vyplácení
odměn, aby nebylo případů, že
tito dosud neobdrželi odměny za druhé pololetí
školního roku 1944/45. Dosavadní odměna,
pokud jsou honorováni za skutečné hodiny,
je více než nedostačující.
Při definitivní úpravě služebních
příjmů bude nutno dbáti také
otázky jmenování resp. postupu. Dosavadní
platové normy jsou do jisté míry asociální
vůči mladým zaměstnancům, jejichž
služební příjmy jsou poměrně
velmi nízké. Je přece v zájmu populace
národa, aby státní zaměstnanci mohli
pokud možno brzy zakládati rodiny. To je při
počátečních velmi malých platech
značně ztíženo. Snad by bylo možno
tuto otázku vyřešiti v nové definitivní
úpravě tak, aby počáteční
platy byly vhodně upraveny, byť i na újmu pozdějších
platových postupů.
Bylo by dále záhodno, aby hodnocení zaměstnanců
ve všech oborech státní správy bylo
stejné. Stává se totiž, že zaměstnanci
se stejným vzděláním a se stejnou
kvalifikací jsou v různých oborech státní
správy v platovém zařazení až
o dvě stupnice od sebe.
V otázce jmenování ve státní
správě bylo za doby okupace značnému
množství zaměstnanců velmi ublíženo,
a to právě těm, kteří poctivě
české věci sloužili. Řada těchto
zaměstnanců čeká na odčinění
těchto křivd v naději, že při
tomto jmenování bude vzat především
zřetel na odborné schopnosti a kvalifikaci, což
nejlépe zaručí řádný
chod státního aparátu, podepře autoritu
státních úřadů a vnese klid
a spokojenost do řad zaměstnanectva, základní
to předpoklady pro vybudování skutečně
lidové demokracie.
Vládní návrh o zvláštním
přídavku poživatelům státních
odpočivných platů vítáme upřímně,
poněvadž otázka pensistů byla vždy
a je otázkou velmi palčivou. Je záhodno,
aby mezi pensisty nebylo v budoucnu tak zv. staropensistů
a novopensistů. Poživatelům odpočivných
platů, u nichž případ zaopatření
nastal před 1. lednem 1944, dostalo se zvýšení
jejich platů posledně od 1. dubna 1941, a to ve
formě drahotního přídavku podle §u
4 vl. nař. č. 126/1941. Od té doby nebyly
odpočivné platy jmenovaných osob zvýšeny.
Navrhovanou úpravou dostane se sice pensistům určitého
zlepšení, které si vyžádá
podle důchodové zprávy 682 milionů
Kčs, zůstane však řešením
neúplným a ne zcela ke všem spravedlivým.
Přimlouváme se proto ve smyslu resoluce rozpočtového
výboru za to, aby spolu s návrhem na novou úpravu
platů veřejných zaměstnanců,
odpovídající dnešní cenové
hladině, byl předložen také návrh
zákona na úpravu státních odpočivných
a zaopatřovacích platů.
Při všech těchto úpravách musíme
být vedeni myšlenkou, aby všechny vrstvy národa
byly za svoji poctivou a svědomitou práci pro stát
- lidovou, demokratickou republiku Československou - honorováni
ve smyslu sociálně spravedlivých požadavků
tak, aby byli v tomto svém státě všichni
spokojeni a všichni s radostí pracovali k jeho rozkvětu
a k všeobecnému blahobytu. (Potlesk.)