Předseda Josef David.
Místopředsedové Cvinček, Gottier,
Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná.
Zapisovatelé Skaunic, Litera.
Členové vlády: předseda vlády Fierlinger; ministři Hála, dr Nejedlý, dr
Pietor, dr Šrobár; státní
tajemník Lichner.
Předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
263 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Předseda Josef David zahájil schůzi
ve 14 hod. 55 min.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu udělil
předseda na dnešní schůzi posl. dr Horákové;
na tento týden pro nemoc posl. Langrovi; na včerejší
schůzi posl. dr. Řehulkovi, dr Bunžovi,
Kostelkovi, Hořínkovi.
Těsnopisecká zpráva o 12. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění.
Vládní návrh zákona o výchovném
a zaopatřovacích platech u dětí veřejných
zaměstnanců, které studují na vysokých
školách (tisk 36),
Vládní návrh zákona o úpravě
některých právních poměrů
vojenských gážistů z povolání
(tisk 37).
výborům soc.-politickému a rozpočtovému
vládní návrh zákona tisk 36,
výborům ústavně-právnímu
a brannému vládní návrh zákona
tisk 37.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
nejprve k projednávání druhého odstavce
pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 27) o
zvláštním přídavku státním
a některým jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
(zaopatřovacích) platů (tisk 38).
Zpravodajem je pan posl. dr. Maiwald. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Maiwald: Vážené Národní
shromáždění! Byl jsem pověřen
rozpočtovým výborem, abych doporučil
ke schválení osnovu zákona o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům
a poživatelům státních odpočivných
platů. Tato osnova tvoří součást
celého souboru opatření, nutných k
vyřešení praktických důsledků,
které vyplývají z rozhodnutí vlády,
provést stabilisaci cen a důchodů na úrovni,
odpovídající přibližně
trojnásobku předválečných.
Pod zorným úhlem této základní
linie naší hospodářské politiky
jsou náklady na přídavky veřejným
zaměstnancům sociálně nutnou protipoložkou
celkových výhod, kterému našemu hospodářství
přinese obecné zvýšení hospodářských
čísel.
Jestliže rozpočtový výbor doporučuje
přijetí této osnovy, činí tak
u vědomí, že jde o opatření okamžité,
odůvodněné situací po zvýšení
cen. Vidí velké klady v pohotovosti, s níž
vláda přikročila k řešení
tak složitého problému, jako je současná
regulace všech cen, mezd a platů. Na projednávané
osnově je třeba oceniti zejména to, že
se při řešení tolika složitých
problémů hospodářských a sociálních
tentokráte nezapomnělo na veřejné
zaměstnance.
Všichni máme zájem o to, aby naše veřejná
správa fungovala bezvadně, aby byla výkonná
a nestranná a aby všemi silami obětavě
pracovala k řešení mimořádných
úkolů, které na ni klade současná
doba. Má-li býti náležitě zabezpečen
řádný chod veřejné správy,
je zapotřebí, aby byly pro to vytvořeny příznivé
podmínky také přiměřeným
hmotným zabezpečením veřejných
zaměstnanců. Přídavky, zaváděné
osnovou, jsou krokem v tomto směru. Platí o nich
při nejmenším lidové pořekadlo,
že kdo rychle dává, dvakrát dává.
Pohlédneme-li zpět do minulosti, kdy veřejní
zaměstnanci čekávali velmi dlouho na řešení
svých existenčních otázek, pak si
uvědomíme pravou cenu porozumění vlády
pro potřebu rychlého řešení jejich
existenčních otázek.
Hodnotu tohoto opatření vlády vyzvedá
zejména okolnost, že vláda neváhala
řešit tuto otázku v okamžiku, kdy poměry
státní pokladny vlivem mimořáných
okolností, daných následky války a
poválečnými poměry, nejsou nejrůžovější.
Nesmíme při posuzování navrhovaných
přídavků uvažovat pouze o tom, kolik
se dává, musíme při tom pamatovat
také na to, kdo dává. Ani ten, kdo dnes v
tomto případě dává, a ovšem
ani ten, kdo dostává - t. j. veřejní
zaměstnanci a všichni ostatní, o nichž
tu dnes budeme jednat - nikdo ze zúčastněných
není dnes na tom nejlépe. Za této situace
je pochopitelně zapotřebí velkého
vzájemného porozumění a ohledů
k nejnaléhavějším potřebám
všech zúčastněných.
Toto hledisko vedlo zřejmě vládu při
stanovení jednotného zvláštního
přídavku pro všechny kategorie veřejných
zaměstnanců. Přídavky mají
vyvážit zdražení nákladů
na nejnutnější životní potřeby,
měřené dnešními nízkými
příděly.
Rozpočtový výbor, aby upozornil na nouzový
ráz tohoto řešení, se usnesl na resoluci
vybízející vládu, aby v nejbližší
době předložila návrh na novou úpravu
platů veřejných zaměstnanců,
odpovídající dnešní cenové
hladině, a v rámci této úpravy aby
vláda sjednotila také platový systém
v českých zemích a na Slovensku. Současně
vybízí rozpočtový výbor v resoluci
vládu, aby v nejbližší době předložila
také návrh zákona na úpravu státních
odpočivných a zaopatřovacích platů.
Dámy a pánové! Nebyly by správně
vykládány úmysly rozpočtového
výboru, kdyby jeho resoluce byly bagatelisovány
jako prázdné gesto do řad veřejných
zaměstnanců nebo kdyby byly považovány
za lehkomyslný požadavek, kladený bez zřetele
k současnému stavu našeho hospodářství.
Požadavek, aby byly v nejbližší době
provedeny přípravy nutné pro novou úpravu
platů veřejných zaměstnanců,
při které by bylo dosaženo dokonalého
vyrovnání s dnešními cenovými
poměry, vyvěrá především
z přesvědčení, že by nebylo správné
soustřeďovati tíhu nesnází této
doby jednostranně na jednu skupinu obyvatelstva. Rozpočtový
výbor stojí proto na stanovisku, že veřejná
služba má být i v dobách méně
příznivých po zásluze hodnocena jako
produktivní přínos k celkové národní
produkci a jako takový odměňována.
Tíhu nepříznivých poměrů
nutno rozdělovat stejnoměrně na všechny
složky společnosti a v rámci tohoto všeobecného
rozvržení, ve formě daní, ponesou jistě
i veřejní zaměstnanci díl, který
na ně připadne.
Dovoluji si připomenouti, že v jedné z prvých
schůzí tohoto shromáždění
bylo zdůrazněno, že pracující
lid dovede dobře honorovat užitečnou práci
kvalifikovaných odborníků. V nové
úpravě platů bude možno náležitě
zhodnotiti kvalifikaci a výkonnost také u veřejných
zaměstnanců a tak zabezpečit pro úkoly
veřejné služby součinnost odborníků
schopných, pracovitých a s neporušeným
smyslem pro odpovědnost za správné splnění
úkolů jim svěřovaných.
Laciná služba na odpovědných místech
přicházívá draho podnikům a
nemůže se ovšem vyplácet ani veřejné
správě. Jsem přesvědčen, že
veřejní zaměstnanci přijmou s plným
pochopením tento postup při řešení
jejich hmotného zabezpečení a jistě
rádi také svou prací prokáží,
že dobře fungující veřejná
správa, nezatížená byrokratickou liknavostí,
má velkou hodnotu pro stát a je velkým bohatstvím
zejména v době, která ukládá
veřejné správě mnoho mimořádných
úkolů.
Prosím proto jménem rozpočtového výboru,
aby slavné Národní shromáždění
přijalo osnovu zákona v navrhovaném znění
a připojilo se k resolucím rozpočtového
výboru, kterými se vláda vybízí,
aby předložila návrh na novou úpravu
platů veřejných zaměstnanců
a návrh zákona na úpravu jejich platů
odpočivných a zaopatřovacích. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Přihlášeni jsou tito řečnící
na straně "pro": pp. posl. Sedlák
a Tichota.
Prosím pana posl. Sedláka, aby se ujal slova.
Posl. Sedlák: Slavná sněmovno! Dovolte
mi, abych při příležitosti projednávání
předloženého vládního návrhu
o zvláštním přídavku státním
a některým jiným veřejným zaměstnancům,
jakož i poživatelům státních odpočivných
platů přičinil několik poznámek.
Především bych zásadně zdůraznil,
že výše stanoveného přídavku
zdaleka neodpovídá potřebě a že
tu je finanční únosností státní
pokladny uloženo veřejnému zaměstnanectvu
nové značné břemeno.
Veřejní zaměstnanci a zaměstnanci
státní přinášeli již za
prvé republiky svou obětavou a nenáročnou
prací, honorovanou platy sotva stačícími
k nejnutnější výživě a ošacení
jejich rodin, největší oběti na oltář
své vlasti. Zvláště v pohraničí
konali tuto svou službu v pohnutých dobách
r. 1938 až do poslední chvíle, poslouchajíce
rozkazu vlády a vytrvávajíce na svých
místech často s nasazením vlastního
života a za ohrožení osobní bezpečnosti
svých rodin. Mnozí z nich opouštěli
pohraničí teprve v hodině dvanácté,
kdy již německé vojsko vstupovalo na území
republiky, a opouštěli svá služební
působiště, ostřelováni rozvášněnými
ordnery, nemohouce a nesmějíce se brániti,
ukáznění až do poslední chvíle.
I v těchto pro ně nejtěžších
okamžicích, kdy se zaťatými zuby musili
snášet insultace hitlerovské luzy, kdy byli
ohrožováni přímo sami, jejich manželky
a děti na životech, dovedli zapřít sebe
a poslechnout rozkazů vlády republiky, která
jim ať v skutečném či domnělém
zájmu národa nařizovala, aby zachovali klid
a rozvahu, aby neopláceli stejné stejným,
aby se dokonce zdrželi nejpřirozenějšího
práva napadeného, t. j. brániti se proti
násilí.
Tak zv. druhá republika se veřejným zaměstnancům
odměnila nařízením, které na
dva roky zarazilo všechny postupy a povyšování
a zavedlo další úsporná opatření,
která ovšem šla na účet životní
úrovně těchto zaměstnanců.
Znovu zaťali zaměstnanci zuby, znovu se podrobili
bez povyku, beze stávek, bez pasivní resistence
a jiných prostředků, které jsou k
disposici každému vykořisťovanému.
Mlčky a odevzdaně přinesli další
podporu finanční rovnováze okleštěné
republiky, pomáhajíce tak nésti svému
národu těžký úděl, který
mu přichystala slabošská politika tehdejších
vedoucích západoevropských státníků.
A opět poslouchali svou vládu, opět proti
svému lepšímu přesvědčení
šli a snášeli provokace nacistických náhončích,
aby nebylo domněle zvýšeno nebezpečí,
v němž byl národ, zbavený přirozené
ochrany svých horských hranic.
Do tohoto prostředí měl jít pan posl.
Hora sbírat poznatky o naší národní
bezpečnosti. Byl by býval zjistil, že stav
národní bezpečnosti - která se ozbrojenými
orgány postavila proti demonstrujícímu dělníku,
žijícímu v bídě a o hladu, a
naproti tomu chránila Konráda Henleina na jeho cestách
po republice, kdy bořil stát - byl daleko žalostnější
nežli dnešní stav zrodu. Byl by pak pravděpodobně
nedával z důvodů stranické agitace
zbraně do rukou domácí, ale zejména
i zahraniční reakce.
Všecky oběti přinesené státním
a veřejným zaměstnanectvem byly marné.
V nenasytné chamtivosti vztáhl nacismus své
drápy i po zbytku státního území
a podrobil si celý národ. A opět to byli
zaměstnanci státní a veřejní
všech odvětví, od zaměstnanců
správy bezpečnostní a politické přes
učitelstvo až k zaměstnancům pošt
a železnic, kteří první pocítili
tlak nacistické můry. V jejich resortech bylo nejdříve
zaváděno německé úřadování.
Oni byli pod přímým dohledem oberlandrátů,
reichsauftragsverwaltungů, gestapa, kripa, SD a jiných
okupačních úřadů a zařízení,
oni to byli, kteří byli nuceni vykonávati
úkoly nejodiosnější. Tyto úkoly
je stavěly v nepříznivé světlo
v očích neinformované české
veřejnosti, na druhé straně pak jim přinášely
osobní nebezpečí uvržení do koncentračních
táborů a nacistických mučíren,
protože se snažili ve své zdrcující
většině vykonávat je tak, aby pokud
možno žádný Čech neutrpěl
škodu. Jak svízelná byla jejich situace, když
musili vykonávat příkazy okupačních
úřadů alespoň na oko a při
tom dbát toho, aby škoda pro Čechy a prospěch
pro Němce byly co nejmenší, nedocení
nikdo, kdo v té době nebyl nucen okupantům
sloužit. Pravda, vyskytly se i tady živly, které
sloužily okupantům ochotně, ale tyto stvůry
byly již z veřejné služby odstraněny
a očekávají svůj zasloužený
trest.
Konečně přišla chvíle svobody,
po více než šest let toužebně očekávaná.
A opět to byli veřejní zaměstnanci,
kteří se s vervou a nadšením podjali
budovatelské práce na stavbě nové,
lepší a spravedlivější republiky.
Neptajíce se po odměnách, po zlepšení
materielních podmínek, po platu za práci
přes čas, které konali nejvíce, věnovali
a věnují se naší republice s plnou svou
energií, pracovní schopností a často
i obětí zdraví. Obětavě nastupují
na přikázaná jim služební místa,
jdou do pohraničí, organisují neurovnané
a neutěšené poměry, často bez
nejnutnějších pomůcek, odcházejíce
z klidného českého prostředí
a z krásných českých měst do
prostředí zamořeného dosud ne zcela
zkrocenými nacistickými živly, do prostředí
nepřátelského a mnohdy i nebezpečného
jako přední hlídky, zabezpečujíce
a urovnávajíce cestu hlavnímu voji kolonisátorů
našeho pohraničí.
Za všecku tuto práci, obětavost, námahu,
statečnost a odvahu nedostává se jim ani
odměn hmotných, ba mnohdy ani uznání
slovního. Zbytečně často byli kolaboranti
hledáni jen v těchto řadách, ač
tady nejvíce nositelů svatováclavské
orlice nalézti nelze.
Zatím co v soukromých službách se odměny
zvyšují, zatím co kolonisátorům,
zemědělcům či živnostníkům
se dostane přídělu půdy a živností
takřka zdarma, zatím co národním správcům
různých podniků se dostává
slušných odměn za jejich činnost, ať
již ve formě peněžité nebo v možnosti
levné koupě domku a pod., nebylo až dosud na
státní zaměstnance všeobecně,
na tyto pionýry mezi veřejnými zaměstnanci
v pohraničí, pamatováno ničím.
A oni se dosud ani neozvali, nemajíce času pro samou
práci starati se o sebe a o své výhody.
Avšak nejen to. Jejich postavení se namnoze dokonce
zhoršilo tím, že většina míst
v pohraničí je ve skupině míst činovného
C a D. Zaměstnanci, kteří poslušni příkazu
nadřízených úřadů opustili
větší města se všemi jejich kulturními,
bytovými i zdravotními výhodami, aby sloužili
národu na pohraničních výspách,
jsou za svou poslušnost a obětavost trestáni
tím, že jejich příjmy jsou menší
než byly. Je nám známo, že se tak děje
podle platového zákona č. 103/26 Sb.; pociťujeme
toto čistě matematické měřítko
jako krajně nespravedlivé. Tento platový
zákon musí dojíti v době co nejkratší
novelisace. Nezodborníme a nezlepšíme státní
administrativu, nebudeme-li lépe platit. Světem
prochází vlna socialismu a i vláda naší
republiky se k ní hrdě hlásí. Nutno
tedy naplniti stěžejní socialistickou zásadu,
že za stejnou práci patří stejná
odměna.
Již před rokem 1938 nebyly v naší republice
ojedinělé případy, kdy státní
úředník, zejména nejlépe kvalifikovaný
úředník konceptní, resignoval na své
místo ve státní službě a našel
si uplatnění ve službách soukromých.
Podobný přestup znamenal vždy podstatné
zlepšení finanční situace přestupujícího,
na druhé straně pak velmi často, zejména
v případě úředníků
finanční správy, vážné
poškození státních zájmů,
poněvadž přestupující zaměstnanec
využíval nabytých zkušeností a
vědomostí ze státní služby velmi
úspěšně při hájení
zájmů soukromých proti státu.
Otázce platů konceptních úředníků
musí býti věnována vůbec zvláštní
pozornost, uvážíme-li skutečnost, že
vysoké školy byly šest let zavřeny a že
ze soukromých podniků docházejí konceptním
úředníkům ve státních
službách v dnešní době vysoké
a lákavé nabídky. Měly by se proto
platově zhodnotiti akademické tituly. Týká
se to hlavně právníků, jimž stát
uznává pouze státní zkoušky na
vysoké škole a nikoli též rigorosa, ačkoli
právě úředníci s doktorátem
nacházejí v soukromých službách
nejlepší uplatnění. Dále pak
automatický postup alespoň do 4. platové
stupnice, aby se tím vyrovnaly křiklavě se
jevící případy konceptních
úředníků, kteří byli
jmenování před samou okupací do vyšší
platové stupnice, nebo kteří byli jmenováni
vlivem politických protekcí. Všeobecně
bude se musit úprava zabývati také otázkou
zavádění výkonnostních přídavků,
nárokem na honorování práce přes
čas a všeobecnou úpravou platů, odpovídající
drahotním poměrům.
Činovné pro veřejně zaměstnance
bylo by třeba upraviti stejně pro všechna místa
a rovněž mzdové oblasti jednotně pro
celou republiku, jako pro celou republiku platí vázané
hospodářství a úřední
ceny životních potřeb. Pro hraničáře
buď zaveden zvláštní přídavek,
jenž by nahradil zvýšené výdaje,
vznikající v pohraničí.
Samozřejmé je také provedení jmenování
a povýšení všech veřejných
zaměstnanců, kteří vinou okupace nedosáhli
těch stupnic a hodností, jež jim jinak již
náležely, a odstranění všech křivd
spáchaných za minulých režimů.
Pro novou osvobozenou Československou republiku, pro její
rozkvět a zabezpečení budou pak všichni
jistě konati svou odpovědnou práci rádi
a budou ji konati s většími výsledky.
Je toho zapotřebí, ježto nadcházející
veliké úkoly státní budou vyžadovat
více loyální spolupráce celého
státního a veřejného aparátu
i jeho hlubokého zodbornění.
Československá sociální demokracie
bude zájmy státních a veřejných
zaměstnanců plně podporovat. Hlasuje také
pro vládní návrh o zvláštním
přídavku státním a některým
jiným veřejným zaměstnancům.
(Potlesk.)