Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 7. zasedání.

1313.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne____________.......................................,

jímž se mění a doplňuje zákon o umisťování déle sloužících poddůstojníků.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon ze dne 8. dubna 1927, č. 54 Sb. z.
a n., o umisťování déle sloužících poddůstoj-
níků, se mění a doplňuje takto:

1
§ 2 zní:

"(1) Každý déle sloužící, který vyhovuje
ustanovením tohoto zákona, bude - žádá-li
o to - umístěn ve službách uvedených v dal-
ším 2. odstavci.

(2) Déle sloužícím se vyhrazují:

I. ve státní službě služební místa:

a) vojenských a četnických gážistů mimo
služební třídy;

b) úředníků, pro jichž ustanovení je přede-
psáno nižší než úplné středoškolské vzdělání
(vyjímajíc úředníky důchodkové kontrolní
služby), gážistů mimo služební třídy, pod-
úředníků, zřízenců, pomocných zřízenců a za-
městnanců v pomocné kancelářské službě
u státních úřadů, soudů, státních nebo stá-
tem spravovaných ústavů, podniků a fondů
(počítajíc v to i podniky spravované podle
zásad obchodního hospodaření);

II. ve službě všech veřejnoprávních korpo-
rací a ústavů (jmenovitě i všech nositelů


2

veřejnoprávního sociálního pojištění), jejich
nebo jimi spravovaných podniků, fondů a za-
řízení:

služební místa, odpovídající co do povahy
služby a předepsaného vzdělání služebním
místům uvedeným pod L, písm. b);

III. ve službě:

a) soukromých podniků sloužících veřejné
dopravě železniční a paroplavební,

b) podniků, u nichž stát je převážnou mě-
rou podílníkem,

c) podniků státem trvale subvencovaných
anebo zaručených, k jichž zřízení je třeba
státního povolení, u těch pak, které jsou již
povoleny, jsou-li podle svých stanov, konces-
ních listin nebo zákona povinny, aby při obsa-
zování míst přihlížely k déle sloužícím neb
legionářům,

d) registrovaných podniků důležitých pro
obranu státu:

služební místa, jež budou určena dohodou
mezi ministerstvem národní obrany a minis-
terstvem, jehož dozorčí pravomoci dotčený
podnik podléhá a pokud jde o podniky uve-
dené pod písm. d), místa, jež budou určena
dohodou mezi ministerstvem národní obrany
a příslušnými odborovými organisacemi za-
městnavatelskými. "

2.
§ 3 zní:

"(1) Pokud pro služební místa té nebo oné
služby uvedené v § 2 jsou zřízeny dvě nebo
několik platových stupnic, vztahuje se vý-
hrada pouze na místa, která se neobsazují po-
výšením nebo postupem z nižší platové stup-
nice. Kde podle platných předpisů předchází
propůjčení služebního místa čekatelská služba,
ustanovují se déle sloužící nejprve čekateli
[§ 7, odst. 3, písm. b)].

(2) Doplňují-li se služební místa určité
kategorie ze zaměstnanců nižší kategorie,
vztahuje se výhrada na služební místa v této
nižší kategorii. "

3.

V § 4:

1. v odstavci 1 ustanovení písm. a), b)
a c) zní:

,, a) služební místa zaměstnanců kancelář-
ské služby v oboru vojenské správy čtyřmi
pětinami; ostatní služební místa civilních za-
městnanců vojenské správy, jakož i služební


8

místa vojenských gážistů mimo služební třídy
plným počtem;

b) služební místa četnických gážistů mimo
služební třídy, zřízenců (pomocných zřízenců)
finanční a vězeňské stráže dvěma třetinami a

c) služební místa ostatní nejméně jednou
polovinou volných míst. "

2. Odstavec 2 zní:

"(2) Při tom třeba postupovati tak, že se
v případech uvedených za písm. a) - jde-li
o služební místa zaměstnanců kancelářské
služby tam uvedené - z každých pěti, v pří-
padech uvedených za písm. b) z každých tří
a v případech uvedených za písm. c) z kaž-
dých dvou služebních míst téhož druhu, jež
se zároveň nebo za sebou obsazují týmž pro-
půjčovatelem, propůjčí vždy první čtyři (dvě,
jedno) místa déle sloužícím. Při tom se nečiní
rozdílu, propůjčuje-li se služební místo defini-
tivně, či prozatímně. "

4.
V § 6:

1. Odstavec 2 zní:

"(2) Podmínkou propůjčení vyhrazeného
služebního místa jest, že žadatel

a) je československým státním příslušní-
kem,

b) sloužil v československé branné moci -
s výjimkami uvedenými v odstavci 3 - nej-
méně deset roků v poměru déle sloužícího,
nebo před uplynutím této lhůty se stal ná-
sledkem vojenské služby k řadové službě ne-
způsobilým a je dobře kvalifikován,

c) vyhovuje všeobecným i zvláštním pod-
mínkám stanoveným pro propůjčení služeb-
ního místa, o něž jde. "

2. Odstavec 3 zní:

"(3) Služební místa vojenských a četnic-
kých gážistů, zřízenců finanční stráže, unifor-
movaného policejního strážního sboru a do-
zorčí stráže ve vězeňských a justičních po-
lepšovacích ústavech mohou býti propůjčena
déle sloužícím, kteří v tomto poměru sloužili
v československé branné moci nejméně šest
let a vyhovují jinak ustanovením předcháze-
jících odstavců. "

5.
§7 zní:

"(1) Doba ztrávená ve vlastnosti déle slou-
žícího se považuje za předchozí státní službu


4

podle § 25, odst. 1 platového zákona a obdob-
ných předpisů na jeho základě vydaných.

(2) Doba ztrávená ve vlastnosti déle slou-
žícího se započítává do desetileté, pokud se
týče dvanáctileté služby podle § 210, odst. 2
a 3 platového zákona a obdobných předpisů
na jeho základě vydaných.

(3) Vládní nařízení stanoví, za jakých pod-
mínek a v jakém rozsahu se zřetelem na dobu
strávenou ve vlastnosti déle sloužícího se
zkracuje nebo se promíjí:

a) doba, jež je podle § 7, odst. 7 platového
zákona po případě podle § 27, odst. 2 vládního
nařízení č. 113/1926 Sb. z. a n. a podle obdob-
ných předpisů předepsána jako podmínka pro
ustanovení kancelářským úředníkem, po pří-
padě kancelářským oficiantem a pod.,

b) doba, jež je podle § 7, odst. 6 a podle
§ 25, odst. 4 platového zákona a podle obdob-
ných předpisů na jeho základě vydaných
předepsána jako čekatelská doba pro ustano-
vení úředníkem, gážistou mimo služební třídy,
podúředníkem nebo zřízencem, po případě
jako povinná předcházející služební doba ve
vlastnosti pomocného zřízence a pod.

(4) Vládní nařízení stanoví, v kterých
jiných ještě směrech (služební pořadí, slu-
žební stáří, zvýšení platů a pod. ), za jakých
podmínek a v jakém rozsahu hodnotí se doba
ztrávená ve vlastnosti déle sloužícího ve slu-
žebním poměru, do něhož byl déle sloužící při-
jat nebo ve služebních poměrech po tomto ná-
sledujících. "

6.

Ustanovení § 8 se zrušuje.

7.

§ 9 se přečísluje na § 8 a v jeho druhém
řádku za slovo "druhy" vkládají se slova
"a počet".

8.

Ustanovení §§ 10 až 14 se zrušují a na
místo nich se vkládají nové §§ 9 až 14 tohoto
znění:

"§ 9.
Oznamování uprázdněných míst.

Propůjčovatelé služebních míst vyhraze-
ných podle §§ 2 až 4 jsou povinni každé takové
místo, které hodlají propůjčiti, oznámiti včas


5

ministerstvu národní obrany a zároveň vy-
měřiti nejméně čtyřnedělní lhůtu k podání
žádosti.

§ 10.

žádosti o místa.

(1) Žádosti za propůjčení vyhrazeného
místa opatřené potřebnými doklady zasílají
déle sloužící ministerstvu národní obrany
skrze velitelství svého kmenového tělesa.

(2) žádosti možno podati již během posled-
ního roku před získáním nároku na umístění.
V žádosti nutno uvésti více druhů vyhraze-
ných míst pro případ, že by místo na prvním
místě žádané nebylo ihned volné nebo ne-
mohlo býti propůjčeno.

(3) žádosti a jejich přílohy jsou osvobozeny
od kolků.

§ 11.

Projednání žádostí.

(1) Projednání a event. doplnění žádostí
došlých podle § 10 v rámci vojenské správy
upravuje předpis vydaný ministerstvem ná-
rodní obrany.

(2) Ministerstvo národní obrany vede evi-
denci podaných žádostí a sleduje jejich další
osud až do rozhodnutí o nich.

(3) Propůjčovateli, který učinil oznámení
podle § 9, doporučí ministerstvo národní
obrany ve stanovené lhůtě (§ 9) vhodné žada-
tele a projedná podle potřeby s propůjčovate-
lem míst (s jeho nadřízeným nebo dozorčím
úřadem) vyskytnuvší se námitky nebo pře-
kážky přijetí.

(4) Ministerstvo národní obrany může po-
dle okolností i bez předchozího oznámení po-
dle § 9 doporučiti propůjčovatelům míst žá-
dosti déle sloužících k záznamu. V tomto pří-
padě jsou propůjčovatelé povinni vésti seznam
došlých žádostí a jejich pořadí. Propůjčuje-li
se uprázdněné místo zaznamenanému již déle
sloužícímu, je propůjčovatel zproštěn oznamo-
vací povinnosti podle § 9 stran tohoto místa.

(5) Ministerstvo národní obrany doporu-
čujíc žádost podle odstavce 3 a 4 připojí prů-
kaz osvědčující, že žadatel vyhovuje podmín-
kám § 6.


6

§ 12.

Dovolená k vykonání prakse.

Déle sloužícím, ucházejícím se o propůjčení
místa podle tohoto zákona, lze dáti přiměře-
nou dovolenou (s platem nebo bez platu) pro
předchozí přípravnou praksi, pokud je tato
prakse pro místo dotčeného služebního oboru
předepsána nebo požadována; podrobnosti
stanoví vládní nařízení.

§ 13.

Udělení míst.

(1) Obsadí-li propůjčovatel vyhrazené slu-
žební místo déle sloužícím, zašle ustanovovati
dekret (listinu, doklad o přijetí) ministerstvu
národní obrany, které zařídí, aby déle sloužící
místo nastoupil.

(2) Nedojde-li k obsazení vyhrazeného
místa déle sloužícím, je propůjčovatel povinen
oznámiti ministerstvu národní obrany, jak
bylo místo obsazeno.

(3) Nedojde-li propůjčovateli míst ve sta-
novené lhůtě doporučení podle § 11, odst. 3,
není závazku k propůjčení dotčeného služeb-
ního místa podle tohoto zákona.

§ 14.

Postup při nezákonném udělení
míst.

(1) Bylo-li vyhrazené služební místo pro-
půjčeno proti ustanovením tohoto zákona, je
úřad, jenž bude určen vládním nařízením, na
žádost ministerstva národní obrany povinen
prohlásiti propůjčení místa za neplatné a na-
říditi, aby byl propuštěn bez nároku na jaké-
koli odškodnění ten, kdo místo obdržel, a aby
bylo dotčené služební místo propůjčeno podle
ustanovení tohoto zákona. Nařízení tomu
musí propůjčovatel místa vyhověti a neprá-
vem přijatého zaměstnance ihned ze služby
propustiti.

(2) Udělení místa nelze podle ustanovení
předcházejícího odstavce prohlásiti za ne-
platné, uplynula-li ode dne, kdy místo bylo
propůjčeno, do dne, kdy ministerstvo národní
obrany podalo žádost podle předcházejícího
odstavce, doba jednoho roku.

(3) Propůjčí-li někdo proti ustanovení
tohoto zákona služební místo v podnicích uve-


7

děných v § 2, č. III, bude okresním úřadem,
v jehož obvodu má dotčený podnik své sídlo,
potrestán pokutou od 1. 000 do 10. 000 Kč, a to
i tehdy, nemůže-li již přijetí jiné osoby býti
prohlášeno za neplatné. Pokuty připadají
státu. "

9.
§ 15 se mění takto:

1. označení "(1)" v odstavci prvním se
škrtá;

2. ustanovení písm. b) v témže odstavci
zní: "dovršil-li 40. rok věku";

3. ustanovení odstavce 2 se zrušuje.

10.

Za § 15 se vkládají nové §§ 16 a 17 tohoto
znění:

"§ 16.

Vztah tohoto zákona k zákonu
čís. 462/1919 Sb. z. a n.

(1) Ustanovení zákona ze dne 24. července
1919, č. 462 Sb. z. a n. o propůjčování míst
legionářům nejsou tímto zákonem dotčena.

(2) Pokud služební místo, vyhrazené déle
sloužícím podle §§ 2 až 4, bude propůjčeno
legionáři, pokládá se za propůjčené déle slou-
žícímu.

§ 17.

Vztah k právním ustanovením
o zprostředkování práce.

Na propůjčování míst déle sloužícím podle
tohoto zákona se nevztahují ustanovení vlád-
ního nařízení ze dne 9. července 1936, č. 217
Sb. z. a n. o zprostředkování práce; jinak zů-
stávají ustanovení tohoto nařízení nedotčena. "

11.
§ 16 se přečísluje na § 18.

Čl. II.

Ministr národní obrany se zmocňuje, aby
upravil a ve Sbírce zákonů a nařízení vyhlásil
plné znění zákona č. 54/1927 Sb. z. a n., při
čemž budiž též výraz "déle sloužící poddůstoj-
ník" ve všech svých tvarech nahrazen pří-
slušnými tvary výrazu "déle sloužící".


8

čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr národní obrany v do-
hodě s ostatními členy vlády.

Důvodová zpráva

Všeobecně.

Zákon č. 54/1927 Sb. z. a n. vyhradil
déle sloužícím určitá místa ve státní, jiné
veřejné i soukromé službě, a to tak, že déle
sloužící, který ztrávil nejméně 8 let v tom-
to poměru, nabýval právního nároku na
propůjčení některého z vyhrazených míst,
za předpokladu ovšem, že vyhovuje vše-
obecným i zvláštním podmínkám stanove-
ným pro propůjčení místa, o něž se uchá-
zel.

Zákon vyšel v době, kdy vojenská sprá-
va, zejména pro zkrácení presenční služby
na 18 měsíců, byla nucena čeliti hrozícímu
nedostatku vycvičených a zkušených pod-
důstojníků, kteří jsou instruktory presenč-
ně sloužícího mužstva. V 18 měsících ne-
mohla vojenská správa ani vycvičiti zku-
šené poddůstojníky a tím méně jejich vý-
cviku a zkušenosti využíti k instruování
ostatního mužstva presenční službu nastu-
pujícího.

Bylo proto nutno učiniti určité opatření,
aby vycvičení poddůstojníci byli přidrženi
k další činné službě podle § 19 branného
zákona, která je ovšem jen dobrovolná.

V té době bylo velmi těžko získávati vo-
jenské osoby presenčně sloužící pro se-
trvání v další činné službě, nač měly ne-
malý vliv i reminiscence na obdobný po-
měr v bývalé rakousko-uherské armádě.
Ani zákon, o umisťování déle sloužících ne-
přivodil znatelnějšího obratu v náboru
déle sloužících, neboť jednak délka další
činné služby, která byla podmínkou pro
umístění, jednak mlhavě formulovaný ná-
rok na umístění (splnění všech předepsa-
ných podmínek) a konečně skutečnost, že
déle sloužící po službě vojenské musil ve
služebním poměru, v němž byl umístěn,
začíti od počátku tak jako by vojenskou
službu nebyl konal, zrazovaly od vstupu do
poměru déle sloužícího.

Zákon č. 54/1927 Sb. z. a n. nevešel do-
sud v účinnost (s výjimkou § 13, odst. 2
a § 15, odst. 1, písm. c), kterážto ustano-
vení byla v účinnost uvedena vl. naříze-
ním č. 111/1934 Sb. z. a n. ). Určiti den,
kdy zákon měl nabýti účinnosti, ponecháno
bylo vládnímu nařízení se zřetelem k době,
v níž první déle sloužící dokončí předepsa-
nou další činnou službu. Poněvadž do po-
měru déle sloužících ve smyslu zákona
byly vojenské osoby z počtu mužstva při-
jaty teprve v r. 1924, byli by tito první
déle sloužící nabyli nároku na umístění
teprve v roce 1932.

Zkušenosti s náborem déle sloužících
vedly k tomu, že vojenská správa viděla
nezbytnost ukázati déle sloužícím, že s je-
jich umisťováním v civilních státních služ-
bách je to nejen míněno vážně, nýbrž že
jsou i dosaženy praktické výsledky. Jen
tímto postupem mohla vojenská správa
přikročiti ke kvalitnímu výběru nových
déle sloužících a zvýšení morálních, fysic-
kých i vojenských podmínek náboru, aby
tak vývojem vytvářela sbor déle sloužících
po každé stránce složený ze živlů jsoucích
i vhodnou a žádoucí akvisicí pro každou
jinou službu umístěním získanou. Byly
proto mezi ministerstvem národní obrany
a některými resorty státní správy uzavře-
ny t. zv. administrativní dohody, vládou
schválené, o umisťování déle sloužících
ještě před účinností zákona č. 54/1927 Sb.
z. a n. Takovéto umisťování déle slouží-
cích, které se dalo již po nejméně 2 a poz-
ději 3 letech další činné služby přispělo
vedle úpravy hmotných poměrů déle slou-
žících zákonem č. 83/1932 Sb. z. a n. znač-
ně k lepšímu a pravidelnějšímu náboru
déle sloužících.

Umisťování podle administrativních do-
hod má pro vojenskou správu světlé i stin-
né stránky, neboť na jedné straně vojen-
ská správa má a musí míti zájem na tom,


9

aby zkušenosti déle sloužících a jejich způ-
sobilosti instruktorské co nejvíce a po dobu
co nejdelší bylo využito ve službě vojen-
ské, na druhé straně musí jim umožňovati
odchod do trvalých povolání, aby poměr
déle sloužících neztratil přitažlivou sílu
pro nové uchazeče a vyjíti vstříc i žádání
jiných resortů, aby pro určité kategorie
byli uvolňováni déle sloužící věkově mlad-
ší, poněvadž úspěch záležel v podstatě jen
na dobré vůli a volné úvaze úřadů místa
obsazujících, nikoli na právním nároku.

Otázky obrany státu, vystupující ze-
jména v poslední době, postavily vojen-
skou správu před nové úkoly, jejichž rea-
lisace vyžaduje mimo jiné podstatné zvý-
šení počtu déle sloužících.

Vládním usnesením ze dne 21. května
1937 byl dosavadní počet déle sloužících
zvýšen více než dvojnásobně. Na tento po-
čet hodlá vojenská správa doplniti stav
déle sloužících v nejblíže následujících
3 letech. Zároveň hodlá vojenská správa
prodloužiti dobu další činné služby z dosa-
vadních 8 na 10 let, aby tak mohla plně
využíti vojenských schopností déle slouží-
cích a aby investice, které na jejich vý-
chovu byly vynaloženy, nepřišly nazmar.

Bude-li však déle sloužící nucen ztráviti
v dobrovolné další činné službě dobu po-
měrně velmi dlouhou, je třeba zbaviti ho
starostí o další existenci a zabezpečiti mu
ji tak, aby do poměru déle sloužícího vstu-
poval a povinnosti déle sloužícího vykoná-
val ochotně u vědomí, že nejlepší léta své-
ho života neobětoval namáhavé vojenské
službě marně.

Ve snaze tohoto výsledku dosíci před-
kládá vláda návrh na změnu zákona č. 54/
1927 Sb. z. a n.

Hlavní změny, které jsou proti dosavad-
nímu stavu navrhovány, týkají se druhu
a počtu vyhrazených míst, podmínek pro
umisťování, řízení umisťovacího a zhod-
nocení vojenské služby déle sloužícího ve
služebním poměru, v němž bude umístěn.

Jednotlivě:

K článku I.
K čís. 1:

úvodní větou nového znění § 2 se kon-
statuje, že každý déle sloužící, který vyho-
vuje ustanovením zákona, bude - žádá-li

ovšem o to - umístěn. Je to manifestace
vůle státní správy vycházeti déle sloužícím
vstříc a zároveň zbaviti je obav, že snad
počet vyhrazených míst (§4) není dosta-
tečný.

Jednotlivé druhy míst, jež dosud podle
§ 2 zákona č. 54/1927 Sb. z. a n. byly déle
sloužícím vyhrazeny, zůstávají bez pod-
statné změny. Výpočet jich byl však ter-
minologicky přizpůsoben stavu dnes plat-
nému. Termín manipulační (kancelářští)
úředníci, který po nové kategorisaci úřed-
níků provedenou vládním nařízením č.
103/1927 Sb. z. a n., stal se co do obsahu
sporným, nahrazen byl novou dikcí, podle
které se déle sloužícím vyhrazují (v me-
zích kvóty stanovené v § 4) všechna místa
úřednická, pro která je předepsáno nižší
než úplné středoškolské vzdělání. Výjimka
učiněna jen pro úředníky důchodkové kon-
trolní služby, poněvadž pro tyto má býti
předepsáno úplné středoškolské vzdělání a
finanční správa fakticky od uchazečů toto
vzdělání již požaduje.

Mezi soukromé podniky, u nichž mohou
býti určitá služební místa vyhrazena déle
sloužícím, zařaďují se nově i t. zv. regis-
trované podniky důležité pro obranu stá-
tu, o nichž jedná hlava III, část 2 zákona
č. 131/1936 Sb. z. a n. o obraně státu. Je
přirozené, že místa vyhrazená déle slouží-
cím v těchto podnicích nebudou určena ně-
jakým vrchnostenským aktem, nýbrž do-
hodou s příslušnými odborovými organisa-
cemi zaměstnavatelskými. Předpokládá se,
že tyto podniky již vzhledem k svým prá-
vům a povinnostem vyjdou vstříc vojenské
správě a tím i déle sloužícím, v nichž zís-
kají spolehlivé a ukázněné zaměstnance.

K čís. 2:

§ 3 doplňuje se v prvním odstavci jen
odkazem na nové ustanovení § 7, odst. 3,
písm. b), aby nebylo rozporu mezi oběma
ustanoveními. Vzhledem k § 7, odst. 3,
písm. b) může tedy vládním nařízením
býti stanoveno, že déle sloužící za určitých
podmínek nemusí býti ustanovován nej-
dříve čekatelem, po případě pomocným zří-
zencem nebo kancelářským pomocníkem,
nýbrž hned zřízencem (úředníkem) nebo
kancelářským oficiantem.

Dosavadní ustanovení § 3, odst. 2 se po-
někud mění na přání některých resortů
státní správy. I když v novém znění mohlo


10

by býti na první pohled spatřováno zhor-
šení dosavadního stavu, otvírají se tím
déle sloužícím nová místa, o která se také
hlásí.

K čís. 3:

Změny v odstavci 1 se týkají počtu
vyhrazených míst v jednotlivých katego-
riích zaměstnaneckých. Zvýšený počet déle
sloužících nutnost této změny plně odů-
vodňuje. Zvyšují se proto dosavadní kvóty
u četnictva, finanční a vězeňské stráže
z jedné poloviny na dvě třetiny, u ostat-
ních míst z jedné třetiny na polovinu.
U policejní stráže zůstává kvóta dosavad-
ní. Propůjčovateli míst, jichž vyhrazená
kvóta se zvyšuje, zůstává ještě dosti vol-
nosti při jich obsazování, neboť není-li
oprávněných uchazečů, není v obsazení
místa nijak vázán. V oboru ministerstva
národní obrany, kde dosud byla vyhrazena
všechna místa zaměstnanců kancelář-
ské služby déle sloužícím, je nutno uvolniti
určitou minimální (jednu pětinu) míst pro
ženy (hlavně pro psaní na stroji). V ostat-
ních kategoriích zaměstnaneckých v oboru
vojenské správy zůstávají všechna místa
vyhrazena déle sloužícím.

K čís. 4:

V § 6 jsou stanoveny podmínky nároku
na propůjčení vyhrazeného místa.

Proti dosavadnímu stavu prodlužuje se
podmínka služby v poměru déle sloužícího
z důvodů shora (ve všeobecné části) uve-
dených z 8 na 10 let. Nárok na umístění
poskytuje se však i těm déle sloužícím,
kteří se před dovršením 10 lete služby sta-
nou k řadové službě nezpůsobilými. Tyto
osoby byla by vojenská správa nucena
prostě z poměru déle sloužících propustiti.
Nebylo by spravedlivé, aby z dobrodiní zá-
kona byli vyloučeni, jestliže vojenská služ-
ba byla příčinou jejich nezpůsobilosti ke
službě vojenské; předpokládá se ovšem, že
takoví déle sloužící neztratili způsobilost
k zastávání místa ve službách mimovojen-
ských. Déle sloužící, kteří se stali nezpůso-
bilými k vojenské službě v takovém stupni,
že ztratili způsobilost k zastávání místa
ve službách vyhrazených, mají ovšem ná-
rok na zaopatření podle zákona č. 83/1932
Sb. z. a n.

Podle dosavadního znění § 6, odst. 2 zá-
kona je podmínkou pro propůjčeni vyhra-

zeného služebního místa, aby uchazeč vy-
hovoval též všem všeobecným i zvláštním
podmínkám stanoveným pro propůjčení
služebního místa, o něž jde.

Vláda uvažovala o možnosti stanovení
úlev v podmínkách pro umístění déle slou-
žících, na př. v podmínce zdravotní způ-
sobilosti, svobodného stavu, bezdětnosti a
pod. Tomu bude lze, ukáže-li se toho nutnost,
vyhověti v rámci platných předpisů (libe-
rálním používáním práva dispense, změ-
nou interních předpisů a pod. ). Bude-li
třeba, vydá vláda v těchto směrech pro-
půjčovatelům služebních míst příslušné
pokyny.

Dosavadní odstavec 3 § 6 přenechával
vládnímu nařízení stanoviti, že v někte-
rých služebních oborech (zvláště u čet-
nictva, finanční stráže a stráže bezpeč-
nosti) může býti služební místo propůjčeno
již po pětileté službě v poměru déle slouží-
cího. Na této zásadě setrvává i přítomný
návrh. Stanoví toliko možnost takového
umístění přímo zákonem, poněvadž vlád-
ním nařízením stejně by nemohlo býti sta-
noveno nic jiného. V této úpravě je též
spatřovati kompromis mezi hlediskem vo-
jenské správy a potřebou zmíněných
ozbrojených sborů, aby používaly služeb
bývalých déle sloužících ještě ve fysické
kondici dovolující zmáhati obtížnost a dů-
ležitost služby těmito sbory obstarávané.
Mezi služby, pro něž se připouští možnost
umístěni po kratší době, pojaty jsou služ-
by u všech ozbrojených sborů. Dosavadní
pětiletá služba v poměru déle sloužícího
zvyšuje se však na šestiletou vzhledem
k tomu, že i základní doba, která je pod-
mínkou pro umístění, zvyšuje se z 8 na
10 let.

K čís. 5:

Velmi palčivou otázkou, nejvíce brzdící
pravidelné doplňování sboru déle slouží-
cích, je otázka hodnocení jejich další činné
služby ve služebním poměru, v němž budou
umístěni. Je pochopitelné, že na déle slou-
žícího, nastupujícího vyhrazené služební
místo po 10 lete další činné službě ve věku
nejméně 32 až 34 let, nemůže působiti
příznivě skutečnost, že je na roven posta-
ven začátečníku, třeba ve věku 18 let.

Dnešní stav v tomto směru je naprosto
neuspokojivý. Podle vládního nařízení č.
58/1934 Sb. z. a n. započítává se sice čás-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP