Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.

IV. volební období. 6. zasedání.

1190.

Zpráva

výboru sociálně-politického a rozpočtového

k vládnímu návrhu zákona (tisk 1110)
o náhradě podle zákonů o stavebním ruchu.

I.

úprava náhrady, jak je navržena v před-
ložené vládní osnově, není otázkou jedno-
duchou. Nasvědčuje tomu skutečnost, že
vládní návrh v tom směru objevuje se
v Národním shromáždění již po třetí. So-
ciálně-politický výbor, maje se zabývati
předloženým vládním návrhem, zvolil proto
pro prostudování celé poměrně velmi od-
lehlé materie zvláštní podvýbor, který
všechna ustanovení zevrubně probral. Vý-
sledky práce tohoto podvýboru byly pak
podkladem jednání sociálně-politického vý-
boru.

Uvažuje o návrhu jako celku, dospěl so-
ciálně-politický výbor ku přesvědčení, že
požadavek náhrady u podpory ve způsobe
příspěvku podle zákonů z let 1921 až 1924,
jak jej normuje návrh ve svém oddílu III,
odporuje právní povaze tohoto druhu pod-
pory. Státní příspěvek zapisoval se totiž
při nemovitosti, na kterou byl poskytnut,
v pozemkové knize na list statkové pod-
staty jako reální právo a tvořil spolu
s knihovním tělesem předmět zástavního
práva za hypotékami dluhy. Byl-li by tedy
dnes zákonem vyhrazen státu nárok na ná-
hradu u této podpory, značilo by to ve ve-
řejnosti podlomení důvěry v nabytá práva
a tím také v právní bezpečnost našeho zá-
konodárství. Nejtížeji by tím byla dotčena
práva věřitelů, kteří, vedeni důvěrou ve ve-

řejné knihy, poskytli hypotekární úvěr na
stavby takto podporované.

Nehledíc k těmto námitkám právního rá-
zu, setkalo by se praktické provádění před-
pisů oddílu III návrhu se značnými potí-
žemi. Ve všech těchto případech bylo by
totiž nutno za účelem určení výše náhrady
provésti odhad nynější hodnoty stavebního
nákladu, na jehož zúročení a úmor se po-
skytuje příspěvek. To by znamenalo pro-
váděti asi přes 7000 odhadů.

Veden těmito právními i věcnými dů-
vody, usnesl se sociálně-politický výbor na-
vrhnouti plenu poslanecké sněmovny, aby
z návrhu byl vypuštěn jeho oddíl III, t. j.
§§ 33 až 44. Vzhledem k tomu budou dosa-
vadní oddíly IV a V označeny jako oddíly
III a IV a dosavadní §§ 45 až 56 nově očí-
slovány. Z téže příčiny dlužno pak pro-
vésti též formální změny v dosavadních
§§ 46, 50, 51 a 52 (nyní §§ 33, 37, 38 a 39).
Z formálních důvodů bude vedle toho třeba
zařaditi předpis dosavadního § 32 do spo-
lečných ustanovení. Nový § 32 bylo by
mimo to doplniti ustanovením dosavadního
§ 35.

Pokud jde o ostatní ustanovení dosavad-
ních oddílů I, II, IV a V návrhu, doporu-
čuje sociálně-politický výbor plenu posla-
necké sněmovny ku přijetí tyto změny:


2

Ustanovení § 4, odst. 2 týká se navržený
doplněk čistě formální povahy, jehož úče-
lem je vyloučiti pochybnosti o tom, že toto
ustanovení vztahuje se i na obce a obecně
prospěšná stavební sdružení, které již vy-
rovnaly nájemné před účinností zákona.
Stejně formálního rázu je navržený nový
odstavec 5, který má vysvětliti, že stavba-
mi vystavěnými obcemi a obecně prospěš-
nými stavebními sdruženími rozumí se
i rodinné domky převedené již těmito sta-
vebníky do vlastnictví čekatelů, a zbaviti
tak nové vlastníky těchto domků obav, že
jim náhrada bude vyměřena podle § 4,
odst. 1, I.

Pokud jde o ustanovení § 4, odst. 4, do-
poručuje sociálně-politický výbor vzhledem
k tomu, že důchod za jediný rok byl by
velmi labilním měřítkem pro posuzování
stavebníkovy zámožnosti nebo nezámož-
nosti, aby rozhodnou skutečností byl v ná-
vrhu stanoven průměr důchodů, ze kterých
byla vlastníku domu předepsána důchodo-
vá daň za berní léta 1934 až 1936. Mimo to
usnesl se sociálně-politický výbor navrh-
nouti, aby tento předpis byl doplněn tak,
že zvýšení náhrady týká se za obdobných
podmínek též právnických osob, pokud
jsou vlastníky domů. Dalším doplňkem má
mimo to býti vyjádřeno, že při spoluvlast-
nících, kteří netvoří jednu domácnost ve
smyslu zákona o přímých daních, posuzuje
se důchod každého z nich samostatně.
S tímto doplňkem § 4, odst. 4 návrhu sou-
visí též navržený doplněk ustanovení § 7,
odst. 3, č. 3.

Se sociálními úlevami, které přináší
návrh v §§ 7 a 8, vyslovil sociálně-poli-
tický výbor svůj souhlas. Nenamítá ničeho
proti zásadám zde obsaženým, avšak chtěl
by přiznati úlevu podle § 8, odst. 1 a 2 ná-
vrhu toliko bytům a malým provozovnám
pronajatým nemajetným osobám, tedy
osobám, jež nutno řaditi co do výše dů-
chodu níže než osoby nezámožné, o nichž
mluví § 4, odst. 3. Aby tato myšlenka byla
také jasně vyjádřena v návrhu, doporu-
čuje sociálně-politický výbor nahraditi
v § 8, odst. 1 a 2 označení osob slovem
"nemajetný" místo "nezámožný". Soci-
álně-politický výbor slibuje si od této
změny také to, že takto budou dána usta-
noveními § 4, odst. 4 a § 7, odst. 3, č. 3
jednotná měřítka pro nepřímé vymezení
pojmu nezámožných a nemajetných osob,

o nichž mluví § 4, odst. 3 a § 8, odst. 1 a 2.
Podle toho byla by tedy zámožnou ve
smyslu tohoto zákona osoba, u níž činí
zdanitelný důchod více než 75. 000 Kč, a
majetnou pak osoba se zdanitelným dů-
chodem nad 36. 000 Kč.

V § 7, odst. 2 návrhu doporučuje soci-
álně-politický výbor ještě změnu v tom
směru, aby rozhodným znakem pro úlevu
podle tohoto ustanovení byla toliko výměra
obytných místností a nikoli též jejich
počet. Ustanovení § 7, odst. 2 návrhu
uvede se tak v naprostý soulad s předpi-
sem § 7, odst. 1.

Mezi sociální úlevy nutno zařaditi i na-
vržený doplněk § 9, který má umožniti
státní správě, aby od náhrady mohla osvo-
boditi svobodárny a noclehárny obcí a
obecně prospěšných stavebních sdružení,
pokud slouží dobročinným účelům. Ne-
třeba snad zdůrazňovati, že sociálně-poli-
tický výbor měl tu na mysli především
studentské koleje a jiná zařízení chudin-
ské a charitativní péče.

Ustanovení § 12 doplnil sociálně-poli-
tický výbor tak, aby bylo jasno, do kdy
může vlastník domu požádati o vyměření
náhrady podle § 9 nebo aby podle téhož
ustanovení bylo od vyměření náhrady
upuštěno, a opačně do jaké lhůty může
stát též uplatniti jednotlivé nároky, jež mu
přiznává návrh v § 4, odst. 2 až 4, § 6
a § 10.

Formální povahy je navržený doplněk
§ 13, odst. 3 o vzájemném vyúčtování
částek zaplacených na náhradu před jejím
konečným vyměřením. V § 14, odst. 3 opra-
vuje pak sociálně-politický výbor toliko ne-
dopatření.

Sociálně-politický výbor snažil se také
vyhověti požadavkům obcí, které se domá-
haly toho, aby jim bylo umožněno vypově-
děti z bytů v domech vystavěných s podpo-
rou podle zákonů o stavebním ruchu z let
1919 až 1924 zámožné osoby. Až dosud
brání jim v tom směru specielní předpis
prováděcích nařízení č. 191/1921 a č. 160/
1923 Sb. z. a n., podle kterého nesmějí obce
a obecně prospěšná stavební sdružení dáti
nájemníkům výpověď, dokud plní povin-
nosti z nájemní smlouvy. Tento požadavek
obcí uznává sociálně-politický výbor za
odůvodněný a navrhuje proto doplniti § 18
návrhu dvěma novými odstavci, které by
umožňovaly obcím a obecně prospěšným


3

stavebním sdružením vypověděti z bytů
nájemníky, o nichž by prokázaly, že jim
byla předepsána důchodová daň z důchodu
přes 75. 000 Kč. Prokázati tuto skutečnost
bylo by povinností vypovídající strany.

Věcná námitka proti návrhu byla vzne-
sena ještě k jeho dosavadnímu § 47, odst.
1 (nyní § 34, odst. 1), v jehož ustanovení
spatřoval sociálně-politický výbor určitou
nesrovnalost. Navrhuje proto doplniti tento
předpis tak, že odhady ve městech se
zvláštním statutem, pokud vykonávají ve

svém obvodu působnost okresních úřadů,
a ve městech se zřízeným magistrátem by
prováděly zemské úřady.

Sociálně-politický výbor upravil text celé
osnovy podle těchto navržených změn a do-
plňků a doporučuje plenu poslanecké sně-
movny, aby takto nově upravené znění ná-
vrhu schválila.

Současně se usnesl sociálně-politický vý-
bor na dvou resolucích, které doporučuje
též ku přijetí poslanecké sněmovně.

V Praze dne 15. prosince 1937.

Dr Meissner v. r.,
předseda.

E. Šedý v. r.,

zpravodaj.

II.

Rozpočtový výbor jednal ve své schůzi
dne 15. prosince 1937 o shora uvedeném
vládním návrhu zákona, připojil se k usne-
sení výboru sociálně politického a doporu-

čuje poslanecké sněmovně k ústavnímu
schválení připojenou osnovu i s 2 resolu-
cemi, přijatými soc. polit, výborem.

V Praze dne 15. prosince 1937.

Teplanský v. r.,
předseda.

Mrskošová v. r.,

zpravodaj.

Zákon

ze dne..........._..............._____________....... 1937

o náhradě podle zákonů o stavebním ruchu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

ODDÍL I.
O povinnosti k náhradě.

§ 1.

Vlastníci domů, na které byla udělena pod-
pora podle zákona ze dne 23. května 1919,
č. 281 Sb. z. a n., o státní podpoře stavebního


4

ruchu, nebo podle zákona ze dne 6. února

1920, č. 92 Sb. z. a n., kterým se povoluje další
státní podpora stavebního ruchu, nebo podle
zákonů o stavebním ruchu ze dne 11. března

1921, č. 100 Sb. z. a n., ze dne 27. ledna 1922,
č. 45 Sb. z. a n., ze dne 25. ledna 1923, č. 35
Sb. z. a n., a ze dne 7. března 1924, č. 58 Sb.
z. a n., jsou povinni k náhradě podle ustano-
vení tohoto zákona (v dalším stručně ná-
hrada).

ODDÍL II.

O náhradě u domů vystavěných s podporou
ve způsobe záruky nebo zápůjčky státu.

§ 2.

(1) Předmětem náhrady podle tohoto oddílu
jsou platy, které stát učinil nebo jest povinen
učiniti z důvodu převzaté záruky. Pro její roz-
sah je rozhodný výměr o převzetí záruky.

(2) Předmětem náhrady nejsou platy z části
zaručené zápůjčky, o kterou byla zaručená zá-
půjčka zvýšena proto, že obytná plocha domu
činí více než 60% plochy zastavěné (§ 33,
odst. 6 zák. č. 100/1921 Sb. z. a n., § 28, odst. 6
zák. č. 45/1922 Sb. z. a n. a § 28, odst. 3 zák.
č. 35/1923 Sb. z. a n. ).

§ 3.

(O Při určení náhrady podle tohoto oddílu
odpočítávají se od stavebního nákladu, z něhož
byla podpora vyměřena, částky, které jsou
předmětem již předepsaných náhrad podle
§ 58, odst. 2 vládního nařízení ze dne 21. květ-
na 1921, č. 191 Sb. z. a n., nebo podle § 51,
odst. 2 vládního nařízení ze dne 19. července
1923, č. 160 Sb. z. a n.; zaručenou zápůjčkou
rozumí se pak zaručená zápůjčka snížená
o částky, z nichž jsou již předepsány náhrady.

(2) Na náhradu určenou podle tohoto od-
dílu započte se jen náhrada z vyššího nájem-
ného podle § 58, odst. 3 vl. nař. č. 191/1921
Sb. z. a n. Jiné již předepsané náhrady zůstá-
vají ustanoveními tohoto oddílu nedotčeny.

§ 4.

(1) Náhrada se určí částkou, o kterou jest
zaručená zápůjčka větší, než kolik činí dole
uvedené procento stavebního nákladu, z něhož
byla podpora vyměřena, a to

I. u staveb vystavěných jinými osobami, než
které jsou uvedeny pod II,


5

1. jde-li o nájemní dům, svobodárnu nebo
noclehárnu vystavěné s podporou podle zá-
kona

a) č. 100/1921 a č. 45/1922 Sb. z. a n.,

35%

b) č. 35/1923 Sb. z. a n ......

30%

c) č. 58/1924 Sb. z. a n. v případech
uvedených v právě jmenovaném zákoně
v § 4. písm. a).

má-li stavba 1 až 4 byty,..

20 %

má-li stavba 5 a více bytů..

22. 5%

v § 4, písm. b) a d) .....

17. 5%

v § 4, písm. c) .......

30 %;

2. jde-li o rodinný domek vystavěný s pod-
porou podle zákona

a) č. 100/1921 a č. 45/1922Sb. z. an.,

51%

b) č. 35/1923 Sb. z. a n ......

41%

c) č. 58/1924 Sb. z. a n. v případech
uvedených v právě jmenovaném zákoně

v § 4, písm. a) ........

26%

v § 4, písm. b) a d) ......

22%

v § 4, písm. c) ........

41%;

II. u staveb vystavěných obcemi, okresy, ze-
měmi, obecně prospěšnými stavebními sdru-
ženími a sociálně pojišťovacími ústavy,

1. jde-li o nájemní dům, svobodárnu nebo
noclehárnu vystavěné s podporou podle zákona

a) č. 281/1919, 6. 92/1920, č. 100/

1921 a č. 45/1922 Sb. z. a n ......

62 %

a jen v případech uvedených v § 76,

odst. 4 vl. nař. č. 191/1921 Sb. z. a n.

51%

b) č. 35/1923 Sb. z. a n.....

48%

c) č. 58/1924 Sb. z. a n. v případech
uvedených v právě jmenovaném zákoně

v § 4, písm. a) ........

39%

v § 4, písm. b) a d) ......

33%

v § 4, písm. c) ........

48 %;

2. jde-li o rodinný domek vystavěný s pod-
porou podle zákona

a) č. 281/1919, č. 92/1920, č. 100/

1921 a 45/1922 Sb. z. a n., .....

68%

a jen v případech uvedených v § 76,

 

odst. 4 vl. nař. č. 191/1921 Sb. z. a n,

59%

b) č. 35/1923 Sb. z. a n ......

58%

c) č. 58/1924 Sb. z. a n. v případech
uvedených v právě jmenovaném zákoně

v § 4, písm. a) ........

39%

v § 4, písm. b) a d) ......

33%

v § 4, písm. c) ........

58%.

   

6

(2) Určení náhrady u nájemních domů obcí
a obecně prospěšných stavebních sdružení po-
dle odstavce I, II, č. 1 jest závislé na tom, že
tito vlastníci domů vyrovnali nebo vyrovnají
podle ustanovení § 1 vládního nařízení ze dne
13. července 1934, č. 160 Sb. z. a n., o byto-
vém hospodářství obcí a obecně prospěšných
stavebních sdružení, nájemné ve svých nájem-
ních domech. Nebude-li splněna tato podmín-
ka, určí se náhrada podle odstavce 1, I, č. 1.

(3) U rodinných domků vystavěných ob-
cemi a obecně prospěšnými stavebními sdru-
ženími, jejichž vlastníky nebo čekatele nelze
považovati za nezámožné osoby, určí se ná-
hrada podle odstavce 1, I, č. 2, při čemž pro-
cento stavebního nákladu, uvedené v odstavci

1, I, č. 2, písm. a), jest rozhodné též pro určení
náhrady u staveb vystavěných s podporou po-
dle zákonů č. 281/1919 a č. 92/1920 Sb. z. a n.

(4) U domů vystavěných jinými osobami,
než které jsou uvedeny v odstavci 1, II, jest-
liže průměr důchodů, z nichž byla jejich vlast-
níkům jako hlavě rodiny podle § 5, odst. 1
zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a
n., o přímých daních, ve znění zákona ze dne

2. července 1936, č. 226 Sb. z. a n. (v dalším
stručně zákon o přímých daních) pravoplatně
předepsána za berní léta 1934 až 1936 důcho-
dová daň, přesahuje 75. 000 Kč, zvýší se ná-
hrada o 20% nebo, činí-li tento průměr více
než 100. 000 Kč, o 30%. Není-li vlastník domu
hlavou rodiny, jest pro zvýšení náhrady roz-
hodný průměr důchodů domácnosti (§5, odst.
2 zákona o přímých daních), k níž vlastník
domu náleží jako příslušník rodiny ve smyslu
§ 5, odst. 4 zákona o přímých daních. Je-li
dům ve vlastnictví více osob, které nejsou
příslušníky téže rodiny, podle § 5, odst. 4 zá-
kona o přímých daních, vypočte se u každého
ze spoluvlastníků rozhodný průměr důchodů
samostatně. Je-li vlastníkem domu osoba,
podrobená zvláštní dani výdělkové, jsou pro
zvýšení náhrady rozhodné částky 75. 000 Kč
nebo 100. 000 Kč průměrů ryzích výtěžků, ze
kterých jí byla pravoplatně předepsána za
berní léta 1934 až 1936 zvláštní daň výděl-
ková. Náhrada se nezvýší nebo zvýší místo
o 30% jen o 20%, prokáže-li vlastník domu
před vyměřením náhrady skutečnosti, ze kte-
rých lze důvodně usuzovati, že jeho důchod
(ryzí výtěžek) klesl v kalendářním roce 1937
nebo pozdějším pod uvedený průměr.

(5) Za domy vystavěné osobami, uvedenými
v odstavci 1, II, považují se nejen domy, které
jsou v době vyměření náhrady ve vlastnictví


7

těchto osob, nýbrž i rodinné domky, které již
byly převedeny do vlastnictví čekatelů.

§ 5.

(1) Vlastník domu může žádati, aby ná-
hrada byla určena podle nynější hodnoty ná-
kladu na stavbu zjištěné odhadem.

(2) Náhrada podle odstavce 1 určí se část-
kou, o kterou jest zaručená zápůjčka větší než
rozdíl mezi stavebním nákladem, z něhož byla
podpora vyměřena, a nižší hodnotou tohoto
nákladu vyplývající z odhadu podle od-
stavce 1.

§ 6.

Ministerstvo sociální péče může v dohodě
s ministerstvy financí a veřejných prací na-
říditi odhad domu a určiti náhradu podle ny-
nější hodnoty nákladu na stavbu. Výše ná-
hrady se určí podle ustanovení § 5, odst. 2.

§ 7.

(1) Od náhrady jsou osvobozeni vlastníci
rodinných domků o jednom bytě, nepřesahu-
je-li podlahová plocha obytných místností a
kuchyně 40 m2.

(2) Náhrada bude určena částkou o 50%
nižší, než stanoví §§ 4 až 6,

1. u rodinných domků o dvou bytech, ne-
přesahuje-li u žádného bytu podlahová plocha
obytných místností a kuchyně 40 m2;

2. u rodinných domků o jednom bytě, ne-
přesahuje-li podlahová plocha obytných míst-
ností a kuchyně 60 m2.

(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevzta-
hují na rodinné domky,

1. které mají povahu přepychového ma-
jetku;

2. kterých se užívá jen přechodně k by-
dlení;

3. jestliže průměr důchodů, z nichž byla
jejich vlastníkům nebo čekatelům jako hlavě
rodiny podle § 5, odst. 1 zákona o přímých
daních pravoplatně předepsána za berní léta
1934 až 1936 důchodová daň, přesahuje
36. 000 Kč. O zjištění rozhodného průměru
důchodů, není-li vlastník domu nebo čekatel
hlavou rodiny a o jeho samostatném výpočtu
u spoluvlastníků, kteří nejsou příslušníky téže
rodiny, jakož i o účincích poklesu důchodu,
platí obdobně ustanovení § 4, odst. 4.


8

§8.

(1) U nájemních domů obcí, okresů, zemí
a obecně prospěšných stavebních sdružení
určí se náhrada částkou o 50% nižší, než sta-
noví §§ 4 až 6, obsahuje-li dům byty nejvýše
o jedné obytné místnosti a kuchyni s příslu-
šenstvím, a o 25% nižší, obsahuje-li dům byty
o kuchyni a dvou obytných místnostech s pří-
slušenstvím. U domů obsahujících oba druhy
bytů vypočte se snížení náhrady podle poměru
podlahové plochy obytných místností obou
druhů bytů v domě. Malé provozovny kladou
se na roven bytům nejvýše o jedné obytné
místnosti a kuchyni s příslušenstvím. Ne-
jsou-li všechny byty v domě pronajaty nema-
jetným osobám, počítá se snížení 50% nebo
25% z části náhrady, připadající na byty
pronajaté nemajetným osobám, podle poměru
podlahové plochy obytných místností těchto
bytů k podlahové ploše obytných místností
bytů pronajatých osobám, které nelze považo-
vati za nemajetné; toto snížení náhrady platí
pouze pro domy, u nichž činí podlahová plocha
obytných místností bytů pronajatých nema-
jetným osobám aspoň polovinu podlahové
plochy obytných místností všech bytů v domě.

(2) Ustanovení odstavce 1 lze užíti obdobně
též na domy s malými byty, v nichž jsou i byty
obsahující mimo kuchyni a příslušenství více
než dvě obytné místnosti, nečiní-li podlahová
plocha obytných místností těchto bytů více
než 25% podlahové plochy obytných místností
všech bytů v domě. Malé byty obsahující
mimo kuchyni a příslušenství více než dvě
obytné místnosti a pronajaté nemajetným
osobám kladou se na roven bytům o dvou
obytných místnostech a kuchyni s příslušen-
stvím.

(s) u svobodáren a nocleháren obcí, okre-
sů, zemí a obecně prospěšných stavebních
sdružení určí se náhrada částkou o 50% nižší,
než stanoví §§ 4 až 6.

(4) Na nájemní domy obcí a obecně pro-
spěšných stavebních sdružení vztahují se
ustanovení odstavců 1 a 2 pouze tenkráte,
splnili-li jejich vlastníci podmínku § 4, odst.
2. Při vyrovnání nájemného musí snížení ná-
hrady podle odstavců 1 a 2 přijíti k dobru
toliko bytům a malým provozovnám, pro které
bylo přikázáno.

§9.

Ministerstvo sociální péče v dohodě s mi-
nisterstvy financí a veřejných prací může vy-
měřiti náhradu podle ustanovení § 4, odst. 1,


9

11, č. 1 a § 8 též pro nájemní domy, svobo-
dárny a noclehárny jiných právnických osob,
než které jsou uvedeny v § 4, odst. 1, II,
u nichž převládá veřejný zájem nad zájmem
výdělečným a které napomáhají veřejným,
dobročinným nebo obecně užitečným účelům.
V případech zvláštního zřetele hodných může
ministerstvo sociální péče v dohodě s mini-
sterstvy financí a veřejných prací náhradu
u domů vystavěných obcemi nebo obecně pro-
spěšnými stavebními sdruženími snížiti pod
míru stanovenou podle §§ 4 až 8 a u svobo-
dáren a nocleháren těchto osob, pokud slouží
dobročinným účelům, od vyměření náhrady
upustiti.

§10.

(1) Vlastníkům domů s malými byty, kteří
provedli na domě podstatnou změnu, kterou
dům ztratil povahu domu s malými byty, nebo
užívají-li ho tak, že dům pozbyl této své po-
vahy, určí se náhrada podle §§ 4 až 6 a zvýší
se o 50%.

(2) Byly-li na domě provedeny podstatné
změny, takže dům nemá povahy domu obyt-
ného, nebo užívá-li se ho tak, že pozbyl této
své povahy, anebo užívá-li se ho jen pře-
chodně k bydlení, určí se náhrada plnou část-
kou zaručené zápůjčky. Za obytný dům pova-
žuje se dům, u kterého z podlahové plochy
všech místností připadají aspoň dvě třetiny
na byty.

(3) Zmenšil-li vlastník domu, jemuž byla
udělena podpora na přístavbu nebo nástavbu
obytného domu, počet bytů nebo výměru obyt-
ných místností ve staré části domu, určí se
náhrada podle §§ 4 až 6 a zvýší se o tolik pro-
cent, kolik procent činí podlahová plocha
obytných místností odňatých svému účelu
z podlahové plochy obytných místností v pří-
stavbě nebo nástavbě.

§11.

Náhrada nebude vyměřena do konce roku
1940

1. u nájemních domů obcí a obecně prospěš-
ných stavebních sdružení, vyrovnají-li podle
ustanovení § 4, odst. 2 tito vlastníci domů do
6 měsíců po vyhlášení tohoto zákona nájemné
ve svých nájemních domech, a u nájemních
domů okresů a zemí;

2. u svobodáren a nocleháren osob uvede-
ných pod č. 1;


10

3. u rodinných domků uvedených v § 7, odst.
2 s výjimkou domků uvedených v § 7, odst. 3,
leč by vlastník o vyměření náhrady požádal.

§ 12.

(1) Před vyměřením náhrady sdělí mi-
nisterstvo sociální péče vlastníku domu její
výpočet podle § 4, odst. 1 a zatímní výši splá-
tek podle § 13, odst. 1. Současně vyzve vlast-
níka domu, aby do lhůty, stanovené nejméně
na měsíc od doručení výměru, se vyjádřil
o výpočtu náhrady a uplatnil nárok na osvo-
bození od náhrady nebo na její snížení anebo
nárok, aby náhrada byla určena podle
§ 5, a aby sdělil, jak hodlá náhradu zapraviti;
zmešká-li vlastník domu stanovenou lhůtu,
ztrácí právo odporovati výpočtu náhrady a
uplatniti řečené nároky. Také pouze v této
lhůtě může vlastník domu požádati za vymě-
ření náhrady podle § 9 nebo za její snížení
anebo aby podle téhož ustanovení bylo od vy-
měření náhrady upuštěno.

(2) Až do vyměření náhrady zůstává mi-
nisterstvu sociální péče (§ 33, odst. 1) vyhra-
zeno právo, aby po zjištění rozhodných sku-
tečností určilo v případech uvedených v § 4,
odst. 2 a 3 náhradu podle § 4, odst. 1 nebo
náhradu zvýšilo podle § 4, odst. 4 nebo § 10
anebo aby určilo náhradu podle § 6 nebo
plnou částku zaručené zápůjčky podle § 10.
Vlastník domu je za tím účelem povinen před-
ložiti do stanovené lhůty ministerstvu sociální
péče vyžádané doklady; neučiní-li tak, může
mu býti náhrada vyměřena podle pomůcek,
které má úřad po ruce.

§ 13.

(1) Vlastník domu je povinen umořovati ná-
hradu pravidelnými ročními splátkami (anui-
tami) o 1% vyššími nad 5% úrok z počáteční
jistiny náhrady a splátky takto vypočtené od-
váděti státní pokladně v pololetních lhůtách,
splatných předem vždy dne 1. dubna a 1, října
každého roku.

(2) U nájemních domů obcí a obecně pro-
spěšných stavebních sdružení, které vyrovnaly
nájemné podle § 4, odst. 2, snižuje se úhrn roč-
ních splátek na náhradu z nájemních domů
tak, aby úhrn nájemného z těchto domů nebyl
vyšší než úhrn nájemného zvýšeného toliko
z důvodu náhrady. Placením splátek takto sní-
žených splní obce a obecně prospěšná stavební
sdružení povinnost ustanovenou v odstavci 1.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP