$8

Tělesná výchova.

Důležitost zájmů tělesné výchovy byla v posledním roce
umocněna uzákoněním branné výchovy. Ministerstvo s urychle-
ním buduje své ústřední tělovýchovné instituce (Tyršův ústav
a Masarykův stadion). V subvencování tělovýchovných spolků
vládne silný depresivní stav, z něhož se resort teprve velice po-
zvolna dostává.

Lázeňství a statni lázně.

Krise dolehla těžce na lázeňské podniky, a přes silné oži-
vení frekvence našich lázní budou důsledky krise ještě dlouho
tížiti jejich kalkulaci. Státu, jakožto majetníku četných lázeň-
ských objektů, připadá sociální úkol umožniti vhodnými opa-
třeními léčení potřebných vrstev obyvatelstva ve svých lázních.

Závěr.

Rozborem rozpočtového návrhu kapitoly 17. ukončil ministr
svůj výklad.

Humanitní poslání resortu je naplněno duchem zemřelého
presidenta Osvoboditele, který vždy jevil o zdravotní resort kon-
krétní zájem.

Rozprava.

V rozpravě o rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví
bylo žádáno zřízení nových státních nemocnic na Slovensku, ze-
jména postavení nové státní nemocnice v Modrém Kameni, úprava
a přebudování státní nemocnice v Lučenci, zřízení nového ústavu
pro duševně choré na Slovensku a snížení poplatků na léčení ne-
majetných duševně chorých. Poukazuje se na nedostatečné opa-
tření nemocnic na Slovensku speciálními odděleními porodnic-
kými a navrhuje se rozmnožení ústavů pro matky a kojence na
Slovensku, hlavně z důvodů nutnosti snížení úmrtnosti matek
a kojenců. Z téhož důvodu žádá se úprava platů porodních
asistentek a zkrácení doby jich kursu.

Taktéž nutno zříditi pojízdná zubní ambulatoria na Slo-
vensku, zařizovati stavby infekčních pavilonů, subvencovati
staré a podporovati nové vodovodní stavby a zřizovati vzorné
studně, provésti dokonalejší rozdělení lékařských sil na Slo-
vensku, a to hlavně úpravou platů obecních a obvodních lékařů,
a přidělovati očkovací látku slovenským lékařům a konečně in-
tensivněji podporovati péči o mládež na Slovensku, i podporou
rodin s mnoha dětmi.

Navrhuje se resystemisace i pro státní ústavy, zejména na
Slovensku, vznáší se požadavek rozmnožení počtu zaměstnanců
Slováků v ústředí a žádá se častější svolávání zdravotnického
výboru sněmovny.

Při kritice podniku státních lázní jest vysvětlován jich
schodek hlavně značnými investičními dluhy a odpisy, varuje se
před jich pronajmutím a žádá se odepsání částky, kterou státní
lázně z titulu investic dluží ministerstvu financí.

Počet ošetřovatelských sil ve státních nemocnicích a ústa-
vech léčebných jest malý, a žádá se o jeho rozmnožení.

Ošetřovatelé, vykazující dlouholetou praksi a ústavní kurs,
který nahradí státní ošetřovatelskou školu, mají býti hodnoceni
jako diplomovaní a nemají býti zařazováni do skupiny pomoc-
ných ošetřovatelů.

Poukazuje se na úmrtnost kojenců sudetských Němců, a
jest kritisována populační politika Československa. Zdůrazňuje
se užitečnost sterilisačního problému, hlavně se stanoviska euge-


59

nického a nebezpečí zákona o potratech. Žádá se zostření proti-
infekčního boje, hlavně v německých okresech, rozmnožení počtu
lůžek pro děti v infekčních odděleních nemocnic a zdůrazňuje se
vysoká úmrtnost dětí onemocnělých difterií. Vymáhání léčeb-
ného má býti prováděno mírněji. Jest žádoucí pronikavější pro-
vádění péče o chrup školní mládeže. Počet německých zaměst-
nanců v ústředí považuje se za nepatrný.

Bylo mluveno k populačnímu problému a ke zdravotní akci
pro děti nezaměstnaných, která jest zařizována jen se zřetelem
na zdravotní stav dítěte a nikoliv s hledisek politických. Tato
akce je velmi blahodárná a vykazuje dobré zdravotní výsledky,
a dlužno v ní nejen pokračovati, ale i značně ji rozšířiti. Ne-
zaměstnaným, resp. v důsledku nezaměstnanosti zdravotně ohro-
ženým dětem, snaží se ministerstvo veřejného zdravotnictví po
stránce léčebné péče poskytnouti vše, co mu za daných poměrů
je možno.


60

Kapitola 18. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Úhrn výdajů na odpočivné a zaopatřovací platy státních
zaměstnanců a pozůstalých po nich preliminuje se na rok 1938
opět vyšší částkou než v roce dřívějším, a to jednak důsledkem
dvojího částečného snížení srážek (k 1. lednu 1937 a k 1. lednu
1938), jednak také tím, že počet příjemců opět značně vzrostl.

V roce 1937 bylo preliminováno...

1. 004, 396. 400 Kč,

kdežto v r. 1938 možno počítati s nákladem

1. 038, 217. 000 Kč;

činí tudíž zvýšení ..........

33, 820. 600 Kč.

Zvýšení tohoto nákladu projevuje se u pensí civilních, kde
je stále ještě větší přírůstek než úbytek příjemců pensí.

Zvýšení se však jeví i v příjmech, které

se preliminují na

rok 1938 částkou .........

 205, 110. 000 Kč

a jsou tudíž proti příjmům v roce 1937 přeli

 

minovaným částkou ........

 188, 150. 000 Kč

vyšší o .............

 16, 960. 000 Kč.

Zvýšení to vyplývá jednak ze zvýšeného příjmu na řád-
ných pensijních příspěvcích, jednak z většího příjmu na zvlášt-
ním pensijním příspěvku podle odst. 1, § 10 vlád. nařízení
č. 252/33 Sb. z. a n. v důsledku časového postupu a povyšování
a jednak také očekávanou ještě značnou částkou z převedených
prémiových reserv.


61

Kapitola 19. Ministerstvo financí

ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici a
skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kap. 11. a 13. ).

Rozpočtené příjmy ministerstva financí na rok 1938 preli-
minují se podle vládního návrhu částkou 8. 099, 760. 800 Kč, tedy
o 1. 368, 424. 300 Kč více než na rok 1937, kdy bylo preliminováno
6. 731, 336. 500 Kč.

Rozpočtené výdaje téhož resortu na rok 1938 činí
627, 747. 700 Kč tedy o 55, 410. 000 Kč více než na rok 1937, kdy
bylo preliminováno 572, 337. 700 Kč.

Výklad zpravodaje.

Ve velmi obšírném referáte pojednal zpravodaj o výdajové
i příjmové stránce rozpočtu finanční správy, uvedl důvody, jež
vylučují pochybnost o reelnosti preliminovaných čísel, zejména
pokud jde o očekávané příjmy.

Debata.

Po podrobné debatě, které se zúčastnila řada řečníků, kteří
věcně a kriticky posoudili činnost finančních úřadů, uplatnili
řadu námětů i stížností, ujal se slova ministr financí, který od-
pověděl na některé dotazy a uvedl zejména:

Nepravidelnosti na
akciovém trhu
pražské bursy.

Peněžnictví.

V debatě byly vysloveny stížnosti na výstřelky akciového
trhu pražské bursy v době projednávání úhradových předloh.
Současně byl projeven názor že bursa měla býti zavřena.

K tomu nutno připomenouti, že nervosita akciového trhu a
s ní souvislé jeho nepravidelnosti, jež se datují již od počátku
II. čtvrtletí tohoto roku, měly celou řadu příčin, jako na př. me-
zinárodní politický neklid, slabé smýšlení zahraničních burs a
konečně též obavy před daňovým přetížením průmyslových pod-
niků, po případě i uměle živené, a j. Takovýto stav jest ovšem
živnou půdou pro některé skupiny spekulace, které ať již rozši-
řováním nepříznivých zpráv a zveličováním dosahu určitých sku-
tečností, či přímými zásahy na trhu se snaží vyvolati u široké
bursovní klientely neklid a z něho pak těžiti hmotně nebo i v ji-
ném směru.

Ministerstvo financí učinilo spolu s bursovní komorou veš-
kerá technická i jiná opatření, ke kterým jest jako dozorčí úřad
oprávněno, aby nepravidelnostem akciového trhu zabránilo nebo
je aspoň co nejvíce zmírnilo, a to ne zcela bez úspěchu. Zavření
bursy mělo by ten nepříznivý důsledek, že nedostatek informací
o vývoji trhu cenných papírů umožnil by rozšiřování tendenčních
zpráv, které by neblaze působily právě v řadách nejširších a
zpravidla málo informované klientely, takže by se vlastně do-
sáhlo opačného účinku, než jaký by byl sledován. Proto nebylo
uznáno za vhodné sáhnouti k tomuto nejkrajnějšímu prostředku.

Sanace některých

peněžních ústavů

na účet poplatnictva.

Bylo také poukazováno na to, že břemena spojená s řeše-
ním případu záložen "Deutsche Landbank" a "Deutsche Volks-
bank", jakož i bank "Centralbank der deutschen Sparkassen" a
"Karlsbader Vereinsbank", uvalují se na bedra poplatnictva. Tu


62

dlužno konstatovati, že prostředky, potřebné u jmenovaných
dvou záložen, nezatěžují pokladnu státní, nýbrž že je má podle
vládního nařízení č. 162/1937 Sb. z. a n. opatřiti Všeobecný
fond, kdežto u řečených bank - jak to konstruují vládní naří-
zení č. 337 a 338 Sb. z. a n. z r. 1936 - mají býti prostředky
"k tomu potřebné především opatřeny ústředím spořitelen. Ne-
sporné jest, že i uvedené prostředky, jichž se tu používá, mají
povahu prostředků veřejných; vynaložiti je bylo nezbytno,
měla-li býti podána pomocná ruka vkladatelům těchto německých
ústavů.

Reforma veřejné
správy.

Vyřizování zkráceným

řízením neb
konferenční cestou.

Všeobecné záležitosti personální.

K podnětům, aby bylo soustavně působeno k úsporám ve
veřejné správě zjednodušením úřadování bez zbytečného dopiso-
vání, je uvésti, že až na některé nadměrně velké úřady, kde
organisační potíže činí v tomto směru značné překážky, se
celkem ve státní správě projevuje snaha po stručném vyřizo-
vání věcí, pokud možno zkráceným řízením nebo
konferenční cestou, jíž se zejména při komplikova-
ných otázkách nahrazuje velmi zdlouhavá a teprve po delší době
k cíli vedoucí písemná korespondence; k tomu nutí především
nebývalé tempo dnešního života, které ve většině věcí zdlouha-
vého vyřizování nesnese. Jsou tak projednávány zejména zá-
važné legislativní operáty, kde pro potřebu rychlého spádu
takových jednání písemná cesta by byla prostě vyloučena.

Přesun kompetence

z vyšších orgánů na

orgány nižší.

V určitých směrech bylo arciť možno pozorovati v dobách
krise, kdy bylo třeba omezovati všechna a také personální vy-
dání, určitou koncentrací personální agendy, které však bude
moci býti postupně ulevováno, jakmile nastanou stálejší hospo-
dářské a zejména co do personálních vydání stabilisovanější
poměry. V různých oborech, zejména u finanční a politické
správy byly již provedeny rozsáhlé přesuny kompetencí z vyš-
ších orgánů na orgány nižší, úsporná opatření personální arciť
nemohla býti v tomto smyslu řešením směřujícím k reformě ve
směru zlevnění správy, pokud jde o její organisaci, nýbrž
musila nezbytně vésti k určitému většímu zatížení státní správy,
avšak i v tom směru se vracíme k zjednodušenějším a přehled-
nějším poměrům soustavně krok za krokem.

Prováděcí nařízení
k platovým zákonům.

Většina prováděcích nařízení k platovým zákonům je již
vydána a pouze'některá k nim jsou ještě v projednání. V ne-
obyčejně značném počtu těchto vládních nařízení schází jich
pouze několik, ohledně jichž se čeká na vhodnou, zejména
s finančního hlediska ustálenější a proto přijatelnou dobu;
finanční problémy přirozeně brzdí každou iniciativu ve věcech,
jež jsou spojeny s určitým vyšším vydáním.

Započítáváni
předchozích služeb.

Pokud jde zejména o vládní nařízení o započítání před-
chozích služeb, které obvykle bývá uváděno jako jedno z hlav-
ních nevydaných vládních nařízení, nutno zdůrazniti, že podle
zmocnění v § 142, odst. 3 P. Z. dobrovolnou cestou se započítává
poměrně velmi značná část předchozích služeb, takže nebyla by
v souladu se skutečností výtka, že nedostatkem těchto předpisů
zápočet předchozích služeb je vyloučen a že potřeba tohoto vlád-
ního nařízení je živelnou. Právě zmíněná fakultativní cesta je
pružnější a lze se při ní přizpůsobiti zvláštním okolnostem


es

jednotlivého případu a proto je dosud považována za osvědče-
nější než vydání předpisu, který by nemohl než zníti zcela
určitě a nemohl by býti pak přizpůsobován povaze toho kterého
případu.

Vládní nařízeni

o zhodnocení
prémiových reserv.

Vládní nařízení podle § 114 pens. zákona č. 26/1929 Sb. z.
a n. o zhodnocení prémiových reserv se připravuje, rovněž
vládní nařízení podle § 13 zákona č. 279/1934 Sb. z. a n. je již
v meziresortním jednám.

Platový systém.

Platový systém náš je oproti platovým systémům jiných
států, - a jsou státy i zvučného jména, které platového systému
v našem smyslu vůbec nemají, - poměrně nejpřehlednější a
nejjednodušší. Z této jednoduchosti plynou ovšem některé jeho
nevýhody, jež však při pružnější aplikaci nikterak nemusejí při-
voditi ony škody, na které bylo v debatě poukazováno.

Změny na vedoucích
místech.

Častější změny na vedoucích a exponovaných místech ne-
jsou produktem platového systému, nýbrž jsou vlastně úchylkou
od jeho ducha a tendencí, kterým v některých výjimečných pří-
padech nelze se vyhnouti z důvodů, jež v tom kterém případě
jsou vždy zevrubně uváženy.

Obtíže při účelné

výchově odborníků

a specialistů.

Metody systemisační, jak v některých oborech jsou již pro-
váděny, nebrání také výchově úřednictva v odborníky a specia-
listy, naopak z plánovité politiky resortů, které by ustanovovaly
zaměstnance na jednotlivých místech v takových věkových
intervalech, jak generační problém toho žádá, vyplyne podpora
této účelné výchovy odborníků a specialistů; v prvních letech
republiky při tvoření nové administrativy leckdy na tento gene-
rační problém nebyl a někdy ani nemohl býti vzat zřetel pro ne-
dostatek potřebných odborníků. Postupem času však těchto pře-
kážek bude čím dále tím méně a při záměrné individuální per-
sonální politice nastane plynulé generační střídání.

Odchod specialistů do
podnikání soukromého.

že si stát nemůže udržeti v leckterém směru specialisty a
že mu unikají do podnikání soukromého, nelze v některých obo-
rech, kde vládne konjunktura, popírati, avšak jednak od při-
pravovaných zákroků, jednak od budoucího konjunkturálního
vývoje, od většího počtu kvalifikovaného dorostu a od pochopení
pro poměrnou stálost zajištění budoucnosti zaměstnancovy ve
státních službách, lze očekávati, že tyto obtíže se zmírní, po pří-
padě neminou.

Morálka státních
zaměstnanců.

Tvrzené podkopávání morálky státních zaměstnanců i když
tu snad někdy se dostavuje, není způsobeno především platovým
systémem, nýbrž výchovou k materialismu a jeho podporou, od
něhož dík postupujícímu přesvědčení o potřebě ukázněnější vý-
chovy, zejména vojenské a branné, lze čekati podstatný odklon.
V souvislosti s tímto i chystané předpisy o řádech, vyznamená-
ních a titulech přivodí v tom směru v leckterých ohledech ná-
pravu, jež ovšem je myslitelná jen, nebude-li materialisace na-
zírání opětně podporována. Jde tu tedy o problém mravní a
nikoliv především o problém platového zákona.

Přesázky státních
zaměstnanců.

Stálým přesázkám stát. zaměstnanců lze ve značné míře
čeliti systemisačními metodami, pro něž se počíná získávati
pochopení.


64

Platový systém neznemožnil je také přesun zaměstnanců,
kteří jsou neschopni výkonu těžší služby, k službám lehčím,
zejména kancelářským, když si jen ten který postižený uvědomí,
že na těžší službu nutno pamatovati lepším honorováním;
zejména ve finanční správě jsou přesuny takové prováděny ve
sboru finanční stráže, které jsou nejlepším dokladem, že nemusí
nutně docházeti k rozmnožování počtu poměrně mladých pen-
sistů, leč by neobyčejně těžkým výkonem služby v pohnutých
dobách popřevratových byl zaměstnanec skutečně učiněn inva-
lidním ke každé práci; s tímto faktem rychlejšího opotřebování
pracovních sil v době popřevratové nutno počítati. Takto je pen-
sijní problém ovšem ještě složitějším, a nebylo pro jeho finanční
závažnost možno jej komplikovati ještě úlevami na srážkách
z odpočivných (zaopatřovacích) platů.

Ukládání nových

úkolů finanční

správě.

V důsledku nových úkolů, které finanční správě jsou přede-
vším pro zvýšenou potřebu obrany státu ukládány novými úhra-
dovými osnovami, nebude se finanční správa moci ubrániti roz-
šíření a nové úpravě systemisace, která je intensivně připravo-
vána a má býti pokud možno záhy projednávána.

Omezování úkolů
státu.

Finanční správa tu přijímá nové úkoly, od nichž nelze
v zájmu rovnováhy státního rozpočtu a hospodářské stability
národního hospodářství upustiti; bylo by však právě proto zá-
hodno, aby s hlediska únosnosti veřejných břemen byly všude
tam, kde je to poněkud možné, vhodnou organisací zájemnických
a podobných institucí, na něž by byly některé úkoly přenášeny,
odpomoženo stálému zvyšování úkolů státní správy a tím za-
bržděn vzrůst počtu státních zaměstnanců.

Z početní statistiky státních zaměstnanců, která je soustavně
sledována, lze odvoditi určité byť i ne naprosto přesné úsudky
na výši personálních výdajů, které by sloužily k tomu, aby
některé závěry, kterých nelze učiniti ze státního rozpočtu a
státní závěrky (na př. proto, že část personálních výdajů se
objevuje v položkách věcných, jak tomu je při nákladu na ná-
mezdní síly při pracích, zejména investičních, podnikových atd. ),
mohly býti učiněny nebo prohloubeny ze statistiky personální,
která je v tom směru sledována usilovně dále.

Tabáková režie.

Preliminář tabákové
režie na rok 1938.

Třebaže těžby podniku tabáková režie jsou preliminovány
na rok 1938 poněkud výše než na rok 1937, zvýšené náklady ne-
dovolují preliminovati vyšší zisk než na rok 1937, takže nutno
počítati s tím, že čistý zisk preliminovaný na rok 1938 částkou
1. 266, 434. 300 Kč bude o málo nižší než na rok 1937, kdy byl od-
hadován na 1. 278, 660. 150 Kč.

Přijímání zaměstnanců.

V debatě předneseny byly některé stížnosti do způsobu při-
jímání dělnictva.

K tomu dlužno poznamenati, že tabáková režie řídí se dosud
zásadou, že továrny na tabák byly zřízeny pro potřebu místního
a okolního dělnictva, a bere zřetel na místní uchazeče, pokud vy-
hovují podmínkám. Při tom jest ovšem vázána zákonem č. 462/
1919 Sb. z. a n. a musí při přijímání přijati 50% uchazečů z řad


65

legionářů; není-li jich v místě nebo v okolí továrny, musí tabá-
ková režie vyhověti i žádostem legionářů z jiných obvodů. Mimo
to je povinna přihlížeti jednak k délesloužícím vojínům, jednak
k vojínům právě propuštěným z činné služby. Konečné jde-li
o přijímání uchazečů na místa zodpovědnější služby, vyžaduje se
příslušná odborná kvalifikace.

Pokud jde o samotné zaměstnance tabákové režie, pozna-
menává se, že počet zaměstnanců tabákové režie národnosti ně-
mecké je značně větší, než by odpovídal celostátnímu národnost-
nímu klíči.

Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích.

Úhrn podílů na státních daních, dávkách a poplatcích odha-
duje se na rok 1938 ve výši 2. 743, 104. 140 Kč, tedy o 79, 987. 460
Kč méně než na rok 1937, kdy bylo preliminováno 2. 823, 091. 600
Kč.


66

Kapitola 20. Všeobecná pokladní správa

a skupina IV. Správa státního dluhu.

Příjmy všeobecné pokladní správy preliminovány jsou na
rok 1938 částkou 1. 440, 346. 670 Kč, t. j. o 226, 708. 090 Kč
více než na rok 1937, kdy byly preliminovány částkou
1. 213, 638. 580 Kč.

Také výdaje kapitoly 20. na rok 1938 doznaly značného
zvýšení, jsouce preliminovány částkou 1. 633, 235. 900 Kč,
t. j. o 273, 620. 540 Kč více než v roce 1937, kdy činily
1. 359, 615. 360 Kč.

Správa státního dluh u.

Z výdajů všeobecné pokladní správy podstatná část připadá
na příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu, a to
1. 387, 169. 100 Kč, tedy o 213, 480. 140 Kč více než v roce 1937,
kdy činil jen 1. 173, 688. 960 Kč.

Prolongaee
francouzské půjčky.

Také kolem státního dluhu rozvinula se obšírnější debata.
Mezi jiným bylo žádáno o vysvětlení, proč francouzská půjčka
600 mil. franků byla prolongována za poměrně těžkých pod-
mínek.

Příčinu dlužno hledati v nepříznivých poměrech na fran-
couzském trhu, na kterém byly nové poukázky emitovány. Pro-
tože nová emise vzhledem k dospělosti poukázek z roku 1932
byla nezbytná, bylo nutno provésti ji za podmínek, které v dané
situaci zaručovaly hladké umístění. Při tom nová emise byla
ještě ulehčena jednak zárukou francouzské banky, jednak osvo-
bozením od kupónové daně.

Poznamenati sluší, že následkem poklesu francouzského
franku, následujícího po emisi, zatížení státu z této emise kleslo
na míru snesitelnou.

Zdraženi
úrokových saseb.

V debatě učiněna byla zmínka i o zdražení úvěru, které se
projevilo zvýšením provise při prolongaci poukázek a zvýšením
diskontní sazby z dodavatelských poukázek a o chystané za-
hraniční půjčce.

Nelze popírati, že se jeví tendence ku zdražení úrokových
sazeb, což jest vysvětlitelné i zvýšenou hospodářskou aktivitou,
která činí na úvěrní trh větší nároky. Finanční správa bude
samozřejmě i nadále provozovati politiku laciných peněz. Z toho
důvodu ovšem vyžadovaly by také úvěrové nároky určitého
usměrnění, tak, aby nároky méně nezbytné nekonkurovaly
potřebě nutné.

Zahraniční půjčka.

Pokud jde o zahraniční půjčku, není ještě tím, že finanční
zákon obsahuje potřebná k tomu zmocnění, rozhodnuto, že
k zahraniční půjčce skutečně dojde. To závisí od mnoha okol-
ností, které zatím nelze ještě přehlédnouti. Opatrnost však
kázala, aby potřebný zákonný podklad byl pro všechny případy
pohotově.


67

Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Srovnání s rozpočtem
1937.

Výdaje pro rok 1938 zvýšily se celkem o 698. 900 Kč. Zvy-
šuje se hlavně položka Platy stálých i přidělených zaměstnanců
a to o 736. 300 Kč z toho důvodu, že byla do rozpočtu zařazena
další etapa nákladu potřebného pro zvýšení počtu zaměstnanců.
Z důvodů úsporných preliminuje se méně ve věcných výdajích a
sice na položce 11 Náhrada za propůjčení místností podnikem
Čsl. státní dráhy o 50. 000 Kč. Ačkoliv umístění úřadu, zvláště
při jeho rozšiřování jest stísněné, budou z úsporných důvodů
další místnosti najímány jen v nejnutnější potřebě.

Význam kontroly
a její funkce ve státi:

Zpravodaj prohlásil a zdůraznil o poslání kontroly hospoda-
ření s povšechného hlediska, že kontrola jest nezbytným do-
plňkem každého řádného hospodářství ať soukromého nebo ve-
řejného. Kontrola jest dvojího druhu: preventivní a detektivní.
Preventivní kontrolu představuje zpravidla celý soubor rozma-
nitých opatření, aby bylo už předem čeleno chybám, omylům
nebo i dokonce zlé vůli. Jedním z důležitých takových opatření
jest oddělení služby pokladní a účetní. Kontrola detektivní čili
t. zv. kontrola odkrývací spočívá pak v tom, že kontrolní orgán
přesvědčuje se na základě zápisů v účetních knihách a na zá-
kladě listinných dokladů, zda bylo správně postupováno. Rovněž
tak sestavování státního závěrečného účtu náleží k účinným pro-
středkům kontrolním a není proto důvodu, aby tento úkol pře-
nášen byl na úřady administrativní. Náklad na kontrolu jest in-
vestice, která si vydělá na dobré úroky.

Úspěch kontroly nesporně žádá, aby orgánové kontrolní při
výkonu své služby nebyli podjati, aby byli samostatní a od or-
gánů kontrolovaných neodvislí. Vědomí správců hospodářství
o tom, že taková kontrola existuje, jest samo o sobě již preven-
tivním opatřením kontrolním. Kontrolu našeho státního hospo-
dářství vykonává nejvyšší účetní kontrolní úřad, zřízený na zá-
kladě zvláštního zákona. Zákonné předpisy samy o sobě nejsou
však tak dokonalé, aby vybavovaly tento důležitý státní orgán
také dostatečnou mocí exekutivní, která jest nahrazována spolu-
působením výboru parlamentní úsporné a kontrolní komise
k urychlenému odstranění zjištěných závad a nedostatků. Výbor
má nejlepší možnost oceniti kontrolní činnost tohoto úřadu,
s nímž je ve stálém styku a s nímž se vzájemně doplňuje. Nikde
se nesmí vydávati nad potřebu. To platí i o kontrole. Ale šetřiti
na kontrole více nežli je třeba, znamená ve státě veliké hospo-
dářské, finanční i mravní škody.

Vzrůst kontroly

a přizpůsobení se

novodobým požadavkům.

Zpravodaj s uspokojením konstatoval, že vláda uznala snahy
nejvyššího účetního kontrolního úřadu i parlamentu a že loň-
ského roku schválila návrh na zvýšení počtu zaměstnanců
v tomto úřadě. Se vzrůstem úkolů státní správy a státního pod-
nikání vzrostla nepoměrně činnost úřadu nejen kvantitativně,
nýbrž bylo třeba změniti i způsob dozoru a přizpůsobiti se jme-
novitě při kontrole technických agend požadavkům dnešní doby.
Bylo třeba zvýšiti pohotovost dozoru a věnovati zvýšené úsilí těm
agendám, v nichž by event. zásah měl plný význam jen při včas-
ném zakročení. Kromě toho musí dnes úřad hlavně v technických

6*

Celkové výdaje kapitoly 21 Nejvyšší účetní kontrolní úřad

preliminují se na rok 1938 částkou....

7, 812. 700 Kč,

z čehož výdaje osobní činí .......

 6, 778. 200 Kč.


68

agendách vykonávati ve zvýšené míře dozor odbornými silami a
výbor parlamentní úsporné a kontrolní komise mohl se přesvěd-
čiti, že odborné poznatky jeho jsou velice závažné a mají také
praktický význam pro státní správu a státní podnikání samotné.

Nejvyšší účetní

kontrolní úřad jako

výkonný orgán

parlamentu.

Při výkonu dozoru jest kontrolní úřad výkonným orgánem
parlamentu a při své neodvislosti a neúčasti na výkonné správní
pravomoci podává posudky nezaujatě, dívá se na věc střízlivě a
s objektivního hlediska. Takovéto kontrolní poznatky mají pak
ovšem jmenovitě pro parlament význam a nemohly by býti na-
hrazeny kontrolou, vycházející z činitelů státní administrativy
samotné.

Potřeba posíleni dozoru
nejvyššího účetního
kontrolního úřadu.

Zpravodaj ukončil svůj výklad tím, že jest na místě, aby par-
lament věnoval svoji pozornost úsilí nejvyššího účetního kontrol-
ního úřadu k řádnému dobudování jeho činnosti, neboť v ní má
Národní shromáždění pravou záruku, že na státní i jiné veřejné
hospodaření jest skutečně dozíráno. Zmínil se také o tom, že
jest třeba, aby v chystaném finančním řádu bylo v náležité míře
pamatováno na posílení dozoru tohoto úřadu a tak trvale zabez-
pečeno řádné a nestranné posuzování hospodářských záležitostí
státu a dány správné podklady k odstraňování závad.

Doplňování stavu
úřednictva.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu zmínil se
ve svém exposé o obtížích při doplňování stavu úřednictva. Výběr
sil pro kontrolní službu jest nyní zvláště nesnadný při nárocích
na jejich osobní kvalitu a při požadavku jejich delší předchozí
průpravy, poněvadž stoupající konjunktura přivodila hlavně
v oborech technických nedostatek školených sil. Jedná se o to,
aby úředníci kontrolní služby byli schopni pracovati hospodářské
rozbory většího formátu a byli s to na základě odběrných znalostí
uplatňovati iniciativně úsporné náměty a hospodárné zákroky.

Soustavné vybudování
kontroly během roku.

Úřad sleduje od tří let státní hospodaření po věcné, obsa-
hové stránce systematicky během rozpočtového roku každoměsíč-
ním zkoumáním výdajových poukazů u poukazovacích úřadů
pražských na místě samém, u ostatních na podkladě vyžádaných
výpisů z hlavních knih, načež si o případech, které potřebují,
aby byly zevrubně přezkoušeny, vyžaduje doklady a spisový ma-
teriál. Obsáhne takto bezprostředně a účinně mnohem větší úsek
státního hospodaření, než tomu bylo dříve, kdy byly vyžadovány
doklady k některým položkám hromadně až při závěrce za celý
rok. Jakmile bude uskutečněno doplnění personálu úřadu vhod-
nými silami, bude možno takovéto intensivnější sledování stát-
ního hospodaření vybudovati v úplnou soustavu. President úřadu
si slibuje, že takovýmto postupujícím přesunem kontroly do běhu
rozpočtového roku bude lze aktivněji působiti v zájmu úspor-
ných snah na dodržování preliminářů a přispívati k získávání
spolehlivých podkladů pro sestavování příštího rozpočtu.

Finanční řád.

President zmínil se dále o připravovaném finančním řádu,
který může míti pro hospodaření a kontrolu značný význam, do-
plní-li některé mezery a oživí-li s dostatečnou účinností některé
zásady, které pro stáří předpisů považují se někdy za přežitek.
Jest na př. třeba zavésti jednotnější schéma v uspořádání a čle-
nění rozpočtových položek, odděliti položky obligatorní povahy
od položek, v nichž se preliminují výdaje volné úvahy, stanoviti


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP